Praktyka asystencko-pedagogiczna w specjalnych przedszkolach dla dzieci z wadą słuchu (20 godz.)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-5P-SUR3 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyka asystencko-pedagogiczna w specjalnych przedszkolach dla dzieci z wadą słuchu (20 godz.) |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
obowiązkowe dla 8 sem, surdopedagogika, (5-l) niestacj. jedn. mag. obowiązkowe dla 8 sem, surdopedagogika, (5-l) nstacj. jedn. mag. Obowiązkowe dla 8 sem. PC, edukacja i reh. osób z niepełnospr. słuchową, (5-l) niestacj. jedn. Obowiązkowe dla 8 sem. PC, edukacja i reh. osób z niepełnospr. słuchową, (5-l) stacj. jedn. mag. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Zapoznanie się z całokształtem funkcjonowania placówki przedszkolnej, szczególnie z jej strukturą organizacyjną, ogólnymi planami pracy dydaktyczno-wychowawczej oraz sposobami ich realizacji. - Dokonanie ogólnej analizy koncepcji pracy zespołu wspierającego rozwój dziecka, m.in. pedagoga, psychologa, logopedy, nauczyciela-wychowawcy, innych specjalistów wspierających rozwój dziecka z uszkodzonym narządem słuchu. - Poznanie form działań wpierających dziecko organizowanych na terenie placówki. - Poznanie metod i narzędzi dokonywania wieloprofilowej oceny funkcjonalnej ucznia oraz wytycznych do konstruowania indywidualnych programów terapeutycznych. - Hospitowanie zajęć - sporządzanie protokołów i pisemnych uwag na temat zajęć: - poznanie dokumentacji dziecka, organizacji nauczania oraz przebiegu uczenia się dziecka, - poznanie procesu nauczania oraz specyfiki przebiegu zajęć edukacyjnych, - ocena zakresu treści, metod, form, środków dydaktycznych oraz stosunku nauczycieli do wychowanków. - Prowadzenie dokumentacji dotyczącej obserwowanych zajęć, sytuacji dydaktyczno- wychowawczych – ujęcie ich w protokołach hospitacyjnych. - Samodzielne przeprowadzenie zajęć zgodnie z rodzajem zajęć określonych w programach kształcenia dla danej specjalności. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna organizację i założenia programowe kształcenia i wychowania dzieci z wadą słuchu, realizowanymi w ramach wybranych placówek edukacyjnych. Zna specyfikę pracy z dzieckiem z wadą słuchu w specjalnym przedszkolu w tym formy i rodzaje zajęć dydaktyczno-wychowawczych oraz zajęć o charakterze rewalidacyjnym, podstawowe cele, metody i formy pracy oraz sposoby porozumiewania się. Zna zasady pracy zespołu wspierającego rozwój ucznia, m.in. surdopedagoga, pedagoga szkolnego, psychologa, logopedy, nauczyciela-wychowawcy, innych specjalistów oraz zna formy działań wpierających dziecko z wadą słuchu. Zna zasady zapewniania bezpieczeństwa wychowankom przedszkola. Umiejętności Potrafi dokonać analizy obserwowanych zajęć dydaktyczno-wychowawczych, określając ich tematykę, cele, metody, formy, środki dydaktyczne, etapy lekcji, rodzaje zabaw/ ćwiczeń/ zajęć oraz sposób uwzględniania specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz specyfiki komunikowania się werbalnego oraz w SJM/PJM. Potrafi zaprojektować plan przebiegu zajęć dydaktyczno-wychowawczych (konspekt) dla dzieci z wadą słuchu realizowanych na poziomie edukacji przedszkolnej, z uwzględnieniem metodycznych wskazówek do pracy z dziećmi z wadą słuchu, dobierając i stosując właściwą tematykę, cele, metody, formy, środki dydaktyczne, rodzaje zabaw. Potrafi samodzielnie przeprowadzić zajęcia z dziećmi z wadą słuchu w wybranej placówce edukacyjnej na poziomie edukacji przedszkolnej, zgodnie z opracowaną koncepcją oraz dokonywać na bieżąco potrzebnych modyfikacji, dostosowując proces nauczania do potrzeb i możliwości dzieci z wadą słuchu. Analizuje, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie tych praktyk. Kompetencje społeczne Dokonuje systematycznej analizy poziomu własnej wiedzy i umiejętności, własnych oraz obserwowanych działań edukacyjno-wychowawczych; wyraża gotowość do korygowania błędów metodycznych i zdobywania nowych praktycznych umiejętności pedagogicznych poprzez aktywną współpracę z nauczycielami bądź innymi specjalistami w ramach realizacji zadań praktyki i pełne zaangażowanie w ich wypełnianie. Identyfikuje się z rolą i zadaniami surdopedagoga, radzi sobie w rzeczywistości edukacyjnej - w różnych sytuacjach, starając się przejąć odpowiedzialność za wszystkie aspekty nauczania oraz aktywnie uczestniczy w życiu grupy przedszkolnej i placówki. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Dorota Porembska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Porembska | |
Prowadzący grup: | Dorota Porembska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.