Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyka asystencka w placówkach dla dzieci z wadą słuchu (40 godz.)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-5P-SUR1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praktyka asystencka w placówkach dla dzieci z wadą słuchu (40 godz.)
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 6 sem. PC, edukacja i reh. osób z niepełnospr. słuchową, (5-l) niestacj. jedn.
Obowiązkowe dla 6 sem. PC, edukacja i reh. osób z niepełnospr. słuchową, (5-l) stacj. jedn. mag.
Obowiązkowe dla 6 sem. PC, surdopedagogika, (5-l) nstacj. jedn. mag.
Obowiązkowe dla 6 sem. PC, surdopedagogika, (5-l) stacj. jedn. mag.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Zapoznanie się z całokształtem funkcjonowania placówki edukacyjnej, szczególnie z jej strukturą organizacyjną, ogólnymi planami pracy dydaktyczno-wychowawczej oraz sposobami ich realizacji.

- Dokonanie ogólnej analizy koncepcji pracy zespołu wspierającego rozwój dziecka, m.in. pedagoga, psychologa, logopedy, nauczyciela-wychowawcy, innych specjalistów wspierających rozwój dziecka z uszkodzonym narządem słuchu.

- Poznanie form działań wpierających dziecko organizowanych na terenie placówki.

- Poznanie metod i narzędzi dokonywania wieloprofilowej oceny funkcjonalnej ucznia oraz wytycznych do konstruowania indywidualnych programów terapeutycznych.

- Hospitowanie zajęć - sporządzanie protokołów i pisemnych uwag na temat zajęć:

- poznanie dokumentacji dziecka, organizacji nauczania oraz przebiegu uczenia się dziecka;

- poznanie procesu nauczania oraz specyfiki przebiegu zajęć edukacyjnych;

- ocena zakresu treści, metod, form, środków dydaktycznych oraz stosunku nauczycieli do wychowanków.

- Prowadzenie dokumentacji dotyczącej obserwowanych zajęć, sytuacji dydaktyczno- wychowawczych – ujęcie ich w protokołach hospitacyjnych.

DRUKI DO POBRANIA

Dokumenty należy drukować dwustronnie.

Sylabus

Karta praktykanta

Inne dokumenty

Skierowanie

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna strukturę organizacyjną, zasady funkcjonowania oraz ogólne plany pracy dydaktyczno-wychowawczej, opiekuńczej, rehabilitacyjnej placówki specjalnej dla dzieci i młodzieży z wadą słuchu lub/i placówki integracyjnej (przedszkola, szkoły podstawowej, gimnazjum, szkoły średniej, internatu).

Zna obszary pracy i zadania pedagoga szkolnego, psychologa, lekarza szkolnego, surdologopedy, fizykoterapeuty i innych osób wspierających rozwój ucznia z uszkodzonym narządem słuchu w placówce specjalnej lub/i integracyjnej.

Zna zadania charakterystyczne dla szkoły lub placówki oświatowej oraz środowisko, w jakim one działają.

Zna organizację, statut i plan pracy szkoły lub placówki oświatowej oraz program wychowawczo-profilaktyczny.

Umiejętności

Potrafi współpracować i pomagać nauczycielowi-wychowawcy w trakcie wypełniania zadań opiekuńczo-wychowawczych:

- w czasie zajęć porannych i wieczornych w internacie (grupy przedszkolne);

- w czasie udzielania pomocy dzieciom w trakcie posiłków (grupy przedszkolne, dzieci z wadą słuchu ze sprzężonymi uszkodzeniami);

- w zapewnieniu bezpieczeństwa dzieciom w czasie wycieczek oraz zajęć rekreacyjnych, organizacji imprez rozrywkowych i turystycznych, a także udzielania skutecznej pomocy w czasie odrabiania lekcji przez wychowanków internatu itp.

Potrafi zorganizować sytuacje umożliwiające nabywanie przez dzieci i młodzież z wadą słuchu doświadczeń w rozwiązywaniu konfliktów na zasadzie kompromisu i akceptacji potrzeb innych.

Potrafi porozumiewać się z dziećmi i młodzieżą z wadą słuchu -werbalnie oraz jeśli zachodzi taka potrzeba, wykorzystując wspomagające i alternatywne metody komunikacji (system językowo-migowy na poziomie podstawowym).

Przejawia zainteresowanie problematyką zajęć, aktywnie oraz w sposób odpowiedzialny włącza się w działalność rewalidacyjną prowadzoną na terenie specjalnej lub integracyjnej placówki dla dzieci i młodzieży z wadą słuchu.

Wyciąga wnioski z obserwacji pracy nauczycieli, ich interakcji z uczniami oraz sposobu w jaki planują i przeprowadzają zajęcia dydaktyczne, wychowawcze, opiekuńcze.

Kompetencje społeczne

Wykazuje właściwą postawę wobec dzieci i młodzieży z wadą słuchu: szacunku, akceptacji oraz gotowości udzielenia wsparcia.

Identyfikuje się z rolą i zadaniami surdopedagoga, radzi sobie w rzeczywistości edukacyjnej w różnych sytuacjach

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 40 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Rostkowska
Prowadzący grup: Joanna Rostkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 40 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Joanna Rostkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 40 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Rostkowska
Prowadzący grup: Joanna Rostkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)