Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Rehabilitacja zawodowa osób dorosłych z niepełnosprawnościami

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-5F-RZN
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Rehabilitacja zawodowa osób dorosłych z niepełnosprawnościami
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

- Cele, zadania i cechy oraz zasady procesu kompleksowej rehabilitacji. Rys historyczny. Twórcy systemu rehabilitacji w Polsce i na świecie.

- Ustawodawstwo w zakresie rehabilitacji zawodowej.

- Bariery w rehabilitacji społecznej i zawodowej.

- Wspólne i swoiste aspekty niepełnosprawności w realizacji procesu kompleksowej rehabilitacji.

- Poradnictwo psychopedagogiczne dla osób z zaburzeniami w rozwoju. Poradnictwo zawodowe. Przygotowanie do pracy osób dorosłych z niepełnosprawnością. Zadania doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej i społecznej osoby z niepełnosprawnością.

- Aktywność zawodowa osób z niepełnosprawnością. Osoba z niepełnosprawnością jako podmiot polityki społecznej państwa.

- Aktywizacja zawodowa, zatrudnienie dorosłych osób z niepełnosprawnością – problemy, dobre praktyki.

- Pośrednictwo pracy. Formy zatrudnienia osób z niepełnosprawnością w Polsce oraz w innych krajach (zatrudnienie wspierane, chronione i socjalne).

- Zakres, specyfika i dynamika zatrudnienia osób z niepełnosprawnością w Polsce oraz w innych krajach.

- Prawno-organizacyjne, środowiskowe i osobowe uwarunkowania aktywności zawodowej osób z niepełnosprawnością.

- Instytucje działające w obszarze rehabilitacji społecznej i zawodowej.

- Przeciwdziałanie dyskryminacji osób z niepełnosprawnością w sferze zatrudnienia. Kompleksowe programy rehabilitacji zawodowej i zatrudnienia osób z niepełnosprawnością.

- Ekonomia społeczna jako forma aktywizacji społecznej i zawodowej dorosłych osób z niepełnosprawnością.

- Znaczenie badań partycypacyjnych oraz możliwości i ograniczenia ich podejmowania.

- Rozwiązania związane z ograniczaniem zdolności do czynności prawnych oraz przesłanki i konsekwencje ich stosowania. Koncepcja wspieranego podejmowania decyzji.

- Instytucje działające w obszarze rehabilitacji zawodowej.

- Etyczne aspekty w procesie rehabilitacji społecznej i zawodowej.

- Współczesne tendencje w rehabilitacji zawodowej w świetle wybranych koncepcji teoretycznych i badań naukowych.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna i rozumie współczesne tendencje w rehabilitacji zawodowej w świetle wybranych koncepcji teoretycznych i badań naukowych.

Potrafi opisać prawno-organizacyjne, środowiskowe i osobowe uwarunkowania aktywności zawodowej osób z niepełnosprawnościami, zakres, specyfikę i dynamikę zatrudniania osób z niepełnosprawnościami w Polsce oraz w innych państwach, zagadnienie przeciwdziałania dyskryminacji osób z niepełnosprawnościami w sferze zatrudnienia.

Potrafi scharakteryzować system przygotowania do pracy osób dorosłych z niepełnosprawnościami, formy zatrudnienia tych osób w Polsce oraz w innych państwach (zatrudnienie wspierane, chronione i socjalne) oraz poradnictwo zawodowe oraz zadania doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej i społecznej osoby z niepełnosprawnością.

Zna i porównuje systemy rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych na otwartym i chronionym rynku pracy.

problematykę aktywności zawodowej osób z niepełnosprawnościami.

Umiejętności

Trafnie wypowiada się na temat kluczowych zagadnień dotyczących rehabilitacji zawodowej.

Umie zaprezentować własne rozwiązania w kontekście znanych teorii rehabilitacji zawodowej.

Potrafi analizować własne działania pedagogiczne i wskazywać obszary wymagające modyfikacji oraz wdrażania działań innowacyjnych.

Kompetencje społeczne

Uznaje konieczność zachowania zasad etyki zawodowej.

Uznaje znaczenie ciągłego poszerzania wiedzy dla własnego rozwoju zawodowego.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Wapiennik-Kuczbajska
Prowadzący grup: Marcin Bielski, Klaudia Majewska-Bielska, Ewa Wapiennik-Kuczbajska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

Egzamin końcowy (pisemny): pytania zamknięte i/lub otwarte (po zakończeniu pełnego cyklu przedmiotu)

Prace zaliczeniowe (ćwiczenia)

Pełny opis:

Wykład 1.

Cele, zadania i cechy oraz zasady procesu kompleksowej rehabilitacji. Rys historyczny. Twórcy systemu rehabilitacji w Polsce i na świecie. Ustawodawstwo w zakresie rehabilitacji zawodowej. Instytucje działające w obszarze rehabilitacji zawodowej. Współczesne tendencje w rehabilitacji zawodowej w świetle wybranych koncepcji teoretycznych i badań naukowych.

Wykład 2.

Bariery w rehabilitacji społecznej i zawodowej. Wspólne i swoiste aspekty niepełnosprawności w realizacji procesu kompleksowej rehabilitacji. Prawno-organizacyjne, środowiskowe i osobowe uwarunkowania aktywności zawodowej osób z niepełnosprawnością.

Wykład 3.

Przeciwdziałanie dyskryminacji osób z niepełnosprawnością w sferze zatrudnienia. Zakres, specyfika i dynamika zatrudnienia osób z niepełnosprawnością w Polsce oraz w innych krajach.

Wykład 4.

Kompleksowe programy rehabilitacji zawodowej i zatrudnienia osób z niepełnosprawnością. Poradnictwo psychopedagogiczne dla osób z zaburzeniami w rozwoju. Poradnictwo zawodowe. Przygotowanie do pracy osób dorosłych z niepełnosprawnością. Zadania doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej i społecznej osoby z niepełnosprawnością.

Wykład 5.

Aktywność zawodowa osób z niepełnosprawnością. Osoba z niepełnosprawnością jako podmiot polityki społecznej państwa.

-Aktywizacja zawodowa, zatrudnienie dorosłych osób z niepełnosprawnością – problemy, dobre praktyki

-Pośrednictwo pracy

Wykład 6-7

Formy zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami w Polsce i innych krajach (zatrudnienie wspierane, chronione, socjalne.

cd. Formy zatrudnienia. Ekonomia społeczna jako forma aktywizacji społecznej i zawodowej dorosłych osób z niepełnosprawnością

Wykład 8.

Etyczne aspekty w procesie rehabilitacji społecznej i zawodowej. Znaczenie badań partycypacyjnych oraz możliwości i ograniczenia ich podejmowania.

Ćwiczenia:

Praktyczne aspekty zagadnień teoretycznych omawianych na wykładach wraz z szeregiem przykładów dobrych praktyk.

Literatura:

Chrzanowska, I. (2018). Pedagogika specjalna od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”;

Kowalik, S. (2007). Psychologia rehabilitacji. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne

Troszczyńska-Nakonieczna U. (2010), (red.). "Wybrane zagadnienia rehabilitacji osób niepełnosprawnych dla studentów pedagogiki". Legnica: Wydawnictwo PWSZ

Wolan-Nowakowska, M. (2009) (red.). "Poradnictwo zawodowe dla osób niepełnosprawnych - ku możłiwościom przeciw ograniczeniom", Kraków: Wydawnictwo Akapit

Dodatkowe materiały będą udostępniane w trakcie zajęć przez prowadzących.

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

wykład

dyskusja

praca z tekstem

działania praktyczne

metoda sytuacyjna

NAKŁAD PRACY STUDENTÓW

liczba godzin kontaktowych:

wykład - 15

ćwiczenia -15

liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 7

liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 10

sumaryczna liczba punktów ECTS - 2

Linki do zespołów w TEAMS:

Wykłady:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aa2f46d06a85c4cc8bc77bb1d6852068b%40thread.tacv2/conversations?groupId=e7e3b84d-8315-497d-9e5e-83b658db5961&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Grupa nr 1:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3afdd315239f3647d2b576420029cf639b%40thread.tacv2/conversations?groupId=3065771c-eec3-4c19-b8db-0f880f2a7b42&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Grupa nr 2:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3afa3e27792a8b4e75847919b9d4289560%40thread.tacv2/conversations?groupId=8b2959e3-e09a-4e8b-b222-602d3c0786fc&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Grupa nr 3:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a4d984b132ad748adbe13c3492050e278%40thread.tacv2/conversations?groupId=f12ee2a5-35f9-4154-8b2d-7d8cfdfbe69e&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Grupa nr 4:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ae46b9933a9304e948e56d9427652f621%40thread.tacv2/conversations?groupId=ee9c874a-d918-410f-a658-2b78da6564dd&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Grupa nr 5:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a8d93b6bbd27e42e0b8fe25e8d6986a08%40thread.tacv2/conversations?groupId=b4ed9a5b-9734-4111-b2b4-f9351be6b3e5&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Grupa nr 6:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a0a1f4240861e4a11ad04422866c0af11%40thread.tacv2/conversations?groupId=f0fdc6e6-0091-4b4c-b283-7043e1d9e1d4&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Grupa nr 7:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a32006460cce74a8d8ae645b4de7bab2d%40thread.tacv2/conversations?groupId=1cd820a1-cbb9-410e-bbb2-3ac184111860&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Grupa nr 8:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a21e3e854c3ab4b39afea6c308a2a7699%40thread.tacv2/conversations?groupId=873a92ca-5c63-4197-800b-ed6fc8bc2c94&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Grupa nr 9:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a41bb55ded0a04e71a90cf8685d0e5393%40thread.tacv2/conversations?groupId=92cd48cd-cf28-4db8-9f39-1b4c89a88682&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 9 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Wapiennik-Kuczbajska
Prowadzący grup: Klaudia Majewska-Bielska, Ewa Wapiennik-Kuczbajska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

Egzamin końcowy (pisemny): pytania zamknięte i/lub otwarte (po zakończeniu pełnego cyklu przedmiotu)

Prace zaliczeniowe (ćwiczenia)

Pełny opis:

Wykład 1.

Cele, zadania i cechy oraz zasady procesu kompleksowej rehabilitacji. Rys historyczny. Twórcy systemu rehabilitacji w Polsce i na świecie. Ustawodawstwo w zakresie rehabilitacji zawodowej. Instytucje działające w obszarze rehabilitacji zawodowej. Współczesne tendencje w rehabilitacji zawodowej w świetle wybranych koncepcji teoretycznych i badań naukowych.

Bariery w rehabilitacji społecznej i zawodowej. Wspólne i swoiste aspekty niepełnosprawności w realizacji procesu kompleksowej rehabilitacji. Prawno-organizacyjne, środowiskowe i osobowe uwarunkowania aktywności zawodowej osób z niepełnosprawnością.

Przeciwdziałanie dyskryminacji osób z niepełnosprawnością w sferze zatrudnienia. Zakres, specyfika i dynamika zatrudnienia osób z niepełnosprawnością w Polsce oraz w innych krajach.

Wykład 2.

Kompleksowe programy rehabilitacji zawodowej i zatrudnienia osób z niepełnosprawnością. Poradnictwo psychopedagogiczne dla osób z zaburzeniami w rozwoju. Poradnictwo zawodowe. Przygotowanie do pracy osób dorosłych z niepełnosprawnością. Zadania doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej i społecznej osoby z niepełnosprawnością.

Aktywność zawodowa osób z niepełnosprawnością. Osoba z niepełnosprawnością jako podmiot polityki społecznej państwa.

-Aktywizacja zawodowa, zatrudnienie dorosłych osób z niepełnosprawnością – problemy, dobre praktyki

-Pośrednictwo pracy

Wykład 3.

Formy zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami w Polsce i innych krajach (zatrudnienie wspierane, chronione, socjalne.

cd. Formy zatrudnienia. Ekonomia społeczna jako forma aktywizacji społecznej i zawodowej dorosłych osób z niepełnosprawnością

Etyczne aspekty w procesie rehabilitacji społecznej i zawodowej. Znaczenie badań partycypacyjnych oraz możliwości i ograniczenia ich podejmowania.

Ćwiczenia:

Praktyczne aspekty zagadnień teoretycznych omawianych na wykładach wraz z szeregiem przykładów dobrych praktyk.

Literatura:

Chrzanowska, I. (2018). Pedagogika specjalna od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”;

Kowalik, S. (2007). Psychologia rehabilitacji. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne

Troszczyńska-Nakonieczna U. (2010), (red.). "Wybrane zagadnienia rehabilitacji osób niepełnosprawnych dla studentów pedagogiki". Legnica: Wydawnictwo PWSZ

Wolan-Nowakowska, M. (2009) (red.). "Poradnictwo zawodowe dla osób niepełnosprawnych - ku możłiwościom przeciw ograniczeniom", Kraków: Wydawnictwo Akapit

Dodatkowe materiały będą udostępniane w trakcie zajęć przez prowadzących.

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

wykład

dyskusja

praca z tekstem

działania praktyczne

metoda sytuacyjna

NAKŁAD PRACY STUDENTÓW

liczba godzin kontaktowych:

wykład - 9

ćwiczenia -9

liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 10

liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 10

sumaryczna liczba punktów ECTS - 2

Linki do zespołów TEAMS:

Wykłady

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a8918cad71a314dbba7a4af815508c340%40thread.tacv2/conversations?groupId=41f37948-db37-4b0a-be9b-2324a726c1ae&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Grupa 1

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a6750a1dc6d6b414da1807c773b9de8c1%40thread.tacv2/conversations?groupId=93b1bb97-87f4-40f7-9cb5-50f9b74d6f72&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Grupa 2

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ae0941a1fb26b4fdfb74a2480eedf35bc%40thread.tacv2/conversations?groupId=6034f4cf-e7e6-4f81-96c8-780878592cfa&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Grupa 3

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ac5783956174747a3b809abf954d2b4e3%40thread.tacv2/conversations?groupId=96bb1722-84d6-416b-86cd-00f20b2d1674&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Wapiennik-Kuczbajska
Prowadzący grup: Marcin Bielski, Klaudia Majewska-Bielska, Ewa Wapiennik-Kuczbajska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

Egzamin końcowy (pisemny): pytania zamknięte i/lub otwarte (po zakończeniu pełnego cyklu przedmiotu)

Prace zaliczeniowe (ćwiczenia)

Pełny opis:

Wykład !.

Cele, zadania i cechy oraz zasady procesu kompleksowej rehabilitacji. Rys historyczny. Twórcy systemu rehabilitacji w Polsce i na świecie. Ustawodawstwo w zakresie rehabilitacji zawodowej. Instytucje działające w obszarze rehabilitacji zawodowej. Współczesne tendencje w rehabilitacji zawodowej w świetle wybranych koncepcji teoretycznych i badań naukowych.

Wykład 2.

Bariery w rehabilitacji społecznej i zawodowej. Wspólne i swoiste aspekty niepełnosprawności w realizacji procesu kompleksowej rehabilitacji. Prawno-organizacyjne, środowiskowe i osobowe uwarunkowania aktywności zawodowej osób z niepełnosprawnością.

Wykład 3.

Przeciwdziałanie dyskryminacji osób z niepełnosprawnością w sferze zatrudnienia. Zakres, specyfika i dynamika zatrudnienia osób z niepełnosprawnością w Polsce oraz w innych krajach.

Wykład 4.

Kompleksowe programy rehabilitacji zawodowej i zatrudnienia osób z niepełnosprawnością. Poradnictwo psychopedagogiczne dla osób z zaburzeniami w rozwoju. Poradnictwo zawodowe. Przygotowanie do pracy osób dorosłych z niepełnosprawnością. Zadania doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej i społecznej osoby z niepełnosprawnością.

Wykład 5.

Aktywność zawodowa osób z niepełnosprawnością. Osoba z niepełnosprawnością jako podmiot polityki społecznej państwa.

-Aktywizacja zawodowa, zatrudnienie dorosłych osób z niepełnosprawnością – problemy, dobre praktyki

-Pośrednictwo pracy

Wykład 6-7

Formy zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami w Polsce i innych krajach (zatrudnienie wspierane, chronione, socjalne.

cd. Formy zatrudnienia. Ekonomia społeczna jako forma aktywizacji społecznej i zawodowej dorosłych osób z niepełnosprawnością

Wykład 8.

Etyczne aspekty w procesie rehabilitacji społecznej i zawodowej. Znaczenie badań partycypacyjnych oraz możliwości i ograniczenia ich podejmowania.

Ćwiczenia:

Praktyczne aspekty zagadnień teoretycznych omawianych na wykładach wraz z szeregiem przykładów dobrych praktyk.

Literatura:

Chrzanowska, I. (2018). Pedagogika specjalna od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”;

Kowalik, S. (2007). Psychologia rehabilitacji. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne

Troszczyńska-Nakonieczna U. (2010), (red.). "Wybrane zagadnienia rehabilitacji osób niepełnosprawnych dla studentów pedagogiki". Legnica: Wydawnictwo PWSZ

Wolan-Nowakowska, M. (2009) (red.). "Poradnictwo zawodowe dla osób niepełnosprawnych - ku możłiwościom przeciw ograniczeniom", Kraków: Wydawnictwo Akapit

Dodatkowe materiały będą udostępniane w trakcie zajęć przez prowadzących.

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

wykład

dyskusja

praca z tekstem

działania praktyczne

metoda sytuacyjna

NAKŁAD PRACY STUDENTÓW

liczba godzin kontaktowych:

wykład - 15

ćwiczenia -15

liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 7

liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 10

sumaryczna liczba punktów ECTS - 2

Linki do zespołów w TEAMS:

WYKŁADY:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3arKxJYgzVfMWpPzUBzGhrDEZtybSG-F9EWDHcBcDO8fI1%40thread.tacv2/conversations?groupId=17831da7-bacd-442c-9873-ffd63e41ca3b&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

ĆWICZENIA:

GRUPA 1:

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ab9_ga2rezwGIn-Xw2wqZa5iI0WHwz7Eq1-UDon3yjvE1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=684022bd-2422-4b44-9656-b1bc86e50e02&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

GRUPA 2:

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3anfFX7bUp8hhfZJJ_X10yigyWKOPABupHa-DzNdBe8SU1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=7a2db410-1a1f-4e79-aaf3-016de23b18ac&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

GRUPA 3:

II cykl

GRUPA 4:

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aP-JRAnnB44uuvgtpbricBZPFXREn8CHJ2Eyuwo3Jj7o1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=a5e76400-c877-4404-aa27-f815ced5df7f&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

GRUPA 5:

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a8EEEWNZktPMCOO0ADtFcwWA1AwxIX5z5-0JsAK6OV901%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=e8d3e82c-c6c4-46ce-97c0-e78d0f046327&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

GRUPA 6:

II cykl

GRUPA 7:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a4LIptmv2QacSv2D1MFSkw_DtwC08syh2hikzMYWrCTQ1%40thread.tacv2/conversations?groupId=c7bf80b9-5b26-4f18-9ad7-6b76a78a6075&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

GRUPA 8:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aHhRIMf-XtPNXLfTn7aPzdjK2KoEq7awgcrJsk9TikqY1%40thread.tacv2/conversations?groupId=8dec6d53-fd4a-4fbd-8e9e-2abac568baab&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 9 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Wapiennik-Kuczbajska
Prowadzący grup: Klaudia Majewska-Bielska, Ewa Wapiennik-Kuczbajska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

Egzamin końcowy (pisemny): pytania zamknięte i/lub otwarte (po zakończeniu pełnego cyklu przedmiotu)

Prace zaliczeniowe (ćwiczenia)

Pełny opis:

Wykład 1.

Cele, zadania i cechy oraz zasady procesu kompleksowej rehabilitacji. Rys historyczny. Twórcy systemu rehabilitacji w Polsce i na świecie. Ustawodawstwo w zakresie rehabilitacji zawodowej. Instytucje działające w obszarze rehabilitacji zawodowej. Współczesne tendencje w rehabilitacji zawodowej w świetle wybranych koncepcji teoretycznych i badań naukowych.

Bariery w rehabilitacji społecznej i zawodowej. Wspólne i swoiste aspekty niepełnosprawności w realizacji procesu kompleksowej rehabilitacji. Prawno-organizacyjne, środowiskowe i osobowe uwarunkowania aktywności zawodowej osób z niepełnosprawnością.

Przeciwdziałanie dyskryminacji osób z niepełnosprawnością w sferze zatrudnienia. Zakres, specyfika i dynamika zatrudnienia osób z niepełnosprawnością w Polsce oraz w innych krajach.

Wykład 2.

Kompleksowe programy rehabilitacji zawodowej i zatrudnienia osób z niepełnosprawnością. Poradnictwo psychopedagogiczne dla osób z zaburzeniami w rozwoju. Poradnictwo zawodowe. Przygotowanie do pracy osób dorosłych z niepełnosprawnością. Zadania doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej i społecznej osoby z niepełnosprawnością.

Aktywność zawodowa osób z niepełnosprawnością. Osoba z niepełnosprawnością jako podmiot polityki społecznej państwa.

-Aktywizacja zawodowa, zatrudnienie dorosłych osób z niepełnosprawnością – problemy, dobre praktyki

-Pośrednictwo pracy

Wykład 3.

Formy zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami w Polsce i innych krajach (zatrudnienie wspierane, chronione, socjalne.

cd. Formy zatrudnienia. Ekonomia społeczna jako forma aktywizacji społecznej i zawodowej dorosłych osób z niepełnosprawnością

Etyczne aspekty w procesie rehabilitacji społecznej i zawodowej. Znaczenie badań partycypacyjnych oraz możliwości i ograniczenia ich podejmowania.

Ćwiczenia:

Praktyczne aspekty zagadnień teoretycznych omawianych na wykładach wraz z szeregiem przykładów dobrych praktyk.

Literatura:

Chrzanowska, I. (2018). Pedagogika specjalna od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”;

Kowalik, S. (2007). Psychologia rehabilitacji. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne

Troszczyńska-Nakonieczna U. (2010), (red.). "Wybrane zagadnienia rehabilitacji osób niepełnosprawnych dla studentów pedagogiki". Legnica: Wydawnictwo PWSZ

Wolan-Nowakowska, M. (2009) (red.). "Poradnictwo zawodowe dla osób niepełnosprawnych - ku możłiwościom przeciw ograniczeniom", Kraków: Wydawnictwo Akapit

Dodatkowe materiały będą udostępniane w trakcie zajęć przez prowadzących.

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

wykład

dyskusja

praca z tekstem

działania praktyczne

metoda sytuacyjna

NAKŁAD PRACY STUDENTÓW

liczba godzin kontaktowych:

wykład - 9

ćwiczenia -9

liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 10

liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 10

sumaryczna liczba punktów ECTS - 2

Linki do zespołów TEAMS:

Wykłady

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aUo2qR1iktgH5ooXGaf4Bn4vUErpM-MIx4UxICPs4oHA1%40thread.tacv2/conversations?groupId=ebd6a4f2-c65b-480d-bf86-8fec7d216551&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Grupa 1

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aDLZVpy3rURhxP4eqJch8ui_y67QsQ2S8amRMaTBUJGQ1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=2a860fe6-bf27-4448-a695-ac2119bd1a46&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Grupa 2

wkrótce!

Grupa 3

wkrótce!

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Klaudia Majewska-Bielska
Prowadzący grup: Marcin Bielski, Klaudia Majewska-Bielska, Ewa Wapiennik-Kuczbajska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

Egzamin końcowy (pisemny): pytania zamknięte i/lub otwarte (po zakończeniu pełnego cyklu przedmiotu)

Prace zaliczeniowe (ćwiczenia)

Pełny opis:

Wykład !.

Cele, zadania i cechy oraz zasady procesu kompleksowej rehabilitacji. Rys historyczny. Twórcy systemu rehabilitacji w Polsce i na świecie. Ustawodawstwo w zakresie rehabilitacji zawodowej. Instytucje działające w obszarze rehabilitacji zawodowej. Współczesne tendencje w rehabilitacji zawodowej w świetle wybranych koncepcji teoretycznych i badań naukowych.

Wykład 2.

Bariery w rehabilitacji społecznej i zawodowej. Wspólne i swoiste aspekty niepełnosprawności w realizacji procesu kompleksowej rehabilitacji. Prawno-organizacyjne, środowiskowe i osobowe uwarunkowania aktywności zawodowej osób z niepełnosprawnością.

Wykład 3.

Przeciwdziałanie dyskryminacji osób z niepełnosprawnością w sferze zatrudnienia. Zakres, specyfika i dynamika zatrudnienia osób z niepełnosprawnością w Polsce oraz w innych krajach.

Wykład 4.

Kompleksowe programy rehabilitacji zawodowej i zatrudnienia osób z niepełnosprawnością. Poradnictwo psychopedagogiczne dla osób z zaburzeniami w rozwoju. Poradnictwo zawodowe. Przygotowanie do pracy osób dorosłych z niepełnosprawnością. Zadania doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej i społecznej osoby z niepełnosprawnością.

Wykład 5.

Aktywność zawodowa osób z niepełnosprawnością. Osoba z niepełnosprawnością jako podmiot polityki społecznej państwa.

-Aktywizacja zawodowa, zatrudnienie dorosłych osób z niepełnosprawnością – problemy, dobre praktyki

-Pośrednictwo pracy

Wykład 6-7

Formy zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami w Polsce i innych krajach (zatrudnienie wspierane, chronione, socjalne.

cd. Formy zatrudnienia. Ekonomia społeczna jako forma aktywizacji społecznej i zawodowej dorosłych osób z niepełnosprawnością

Wykład 8.

Etyczne aspekty w procesie rehabilitacji społecznej i zawodowej. Znaczenie badań partycypacyjnych oraz możliwości i ograniczenia ich podejmowania.

Ćwiczenia:

Praktyczne aspekty zagadnień teoretycznych omawianych na wykładach wraz z szeregiem przykładów dobrych praktyk.

Literatura:

Chrzanowska, I. (2018). Pedagogika specjalna od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”;

Kowalik, S. (2007). Psychologia rehabilitacji. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne

Troszczyńska-Nakonieczna U. (2010), (red.). "Wybrane zagadnienia rehabilitacji osób niepełnosprawnych dla studentów pedagogiki". Legnica: Wydawnictwo PWSZ

Wolan-Nowakowska, M. (2009) (red.). "Poradnictwo zawodowe dla osób niepełnosprawnych - ku możłiwościom przeciw ograniczeniom", Kraków: Wydawnictwo Akapit

Dodatkowe materiały będą udostępniane w trakcie zajęć przez prowadzących.

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

wykład

dyskusja

praca z tekstem

działania praktyczne

metoda sytuacyjna

NAKŁAD PRACY STUDENTÓW

liczba godzin kontaktowych:

wykład - 15

ćwiczenia -15

liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 7

liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 10

sumaryczna liczba punktów ECTS - 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 9 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Wapiennik-Kuczbajska
Prowadzący grup: Klaudia Majewska-Bielska, Ewa Wapiennik-Kuczbajska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

Egzamin końcowy (pisemny): pytania zamknięte i/lub otwarte (po zakończeniu pełnego cyklu przedmiotu)

Prace zaliczeniowe (ćwiczenia)

Pełny opis:

Wykład 1.

Cele, zadania i cechy oraz zasady procesu kompleksowej rehabilitacji. Rys historyczny. Twórcy systemu rehabilitacji w Polsce i na świecie. Ustawodawstwo w zakresie rehabilitacji zawodowej. Instytucje działające w obszarze rehabilitacji zawodowej. Współczesne tendencje w rehabilitacji zawodowej w świetle wybranych koncepcji teoretycznych i badań naukowych.

Bariery w rehabilitacji społecznej i zawodowej. Wspólne i swoiste aspekty niepełnosprawności w realizacji procesu kompleksowej rehabilitacji. Prawno-organizacyjne, środowiskowe i osobowe uwarunkowania aktywności zawodowej osób z niepełnosprawnością.

Przeciwdziałanie dyskryminacji osób z niepełnosprawnością w sferze zatrudnienia. Zakres, specyfika i dynamika zatrudnienia osób z niepełnosprawnością w Polsce oraz w innych krajach.

Wykład 2.

Kompleksowe programy rehabilitacji zawodowej i zatrudnienia osób z niepełnosprawnością. Poradnictwo psychopedagogiczne dla osób z zaburzeniami w rozwoju. Poradnictwo zawodowe. Przygotowanie do pracy osób dorosłych z niepełnosprawnością. Zadania doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej i społecznej osoby z niepełnosprawnością.

Aktywność zawodowa osób z niepełnosprawnością. Osoba z niepełnosprawnością jako podmiot polityki społecznej państwa.

-Aktywizacja zawodowa, zatrudnienie dorosłych osób z niepełnosprawnością – problemy, dobre praktyki

-Pośrednictwo pracy

Wykład 3.

Formy zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami w Polsce i innych krajach (zatrudnienie wspierane, chronione, socjalne.

cd. Formy zatrudnienia. Ekonomia społeczna jako forma aktywizacji społecznej i zawodowej dorosłych osób z niepełnosprawnością

Etyczne aspekty w procesie rehabilitacji społecznej i zawodowej. Znaczenie badań partycypacyjnych oraz możliwości i ograniczenia ich podejmowania.

Ćwiczenia:

Praktyczne aspekty zagadnień teoretycznych omawianych na wykładach wraz z szeregiem przykładów dobrych praktyk.

Literatura:

Chrzanowska, I. (2018). Pedagogika specjalna od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”;

Kowalik, S. (2007). Psychologia rehabilitacji. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne

Troszczyńska-Nakonieczna U. (2010), (red.). "Wybrane zagadnienia rehabilitacji osób niepełnosprawnych dla studentów pedagogiki". Legnica: Wydawnictwo PWSZ

Wolan-Nowakowska, M. (2009) (red.). "Poradnictwo zawodowe dla osób niepełnosprawnych - ku możłiwościom przeciw ograniczeniom", Kraków: Wydawnictwo Akapit

Dodatkowe materiały będą udostępniane w trakcie zajęć przez prowadzących.

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

wykład

dyskusja

praca z tekstem

działania praktyczne

metoda sytuacyjna

NAKŁAD PRACY STUDENTÓW

liczba godzin kontaktowych:

wykład - 9

ćwiczenia -9

liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 10

liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 10

sumaryczna liczba punktów ECTS - 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Klaudia Majewska-Bielska
Prowadzący grup: Marcin Bielski, Ewa Wapiennik-Kuczbajska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

Egzamin końcowy (pisemny): pytania zamknięte i/lub otwarte (po zakończeniu pełnego cyklu przedmiotu)

Prace zaliczeniowe (ćwiczenia)

Pełny opis:

Wykład 1.

Cele, zadania i cechy oraz zasady procesu kompleksowej rehabilitacji. Rys historyczny. Twórcy systemu rehabilitacji w Polsce i na świecie. Ustawodawstwo w zakresie rehabilitacji zawodowej. Instytucje działające w obszarze rehabilitacji zawodowej. Współczesne tendencje w rehabilitacji zawodowej w świetle wybranych koncepcji teoretycznych i badań naukowych.

Bariery w rehabilitacji społecznej i zawodowej. Wspólne i swoiste aspekty niepełnosprawności w realizacji procesu kompleksowej rehabilitacji. Prawno-organizacyjne, środowiskowe i osobowe uwarunkowania aktywności zawodowej osób z niepełnosprawnością.

Przeciwdziałanie dyskryminacji osób z niepełnosprawnością w sferze zatrudnienia. Zakres, specyfika i dynamika zatrudnienia osób z niepełnosprawnością w Polsce oraz w innych krajach.

Wykład 2.

Kompleksowe programy rehabilitacji zawodowej i zatrudnienia osób z niepełnosprawnością. Poradnictwo psychopedagogiczne dla osób z zaburzeniami w rozwoju. Poradnictwo zawodowe. Przygotowanie do pracy osób dorosłych z niepełnosprawnością. Zadania doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej i społecznej osoby z niepełnosprawnością.

Aktywność zawodowa osób z niepełnosprawnością. Osoba z niepełnosprawnością jako podmiot polityki społecznej państwa.

-Aktywizacja zawodowa, zatrudnienie dorosłych osób z niepełnosprawnością – problemy, dobre praktyki

-Pośrednictwo pracy

Wykład 3.

Formy zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami w Polsce i innych krajach (zatrudnienie wspierane, chronione, socjalne.

cd. Formy zatrudnienia. Ekonomia społeczna jako forma aktywizacji społecznej i zawodowej dorosłych osób z niepełnosprawnością

Etyczne aspekty w procesie rehabilitacji społecznej i zawodowej. Znaczenie badań partycypacyjnych oraz możliwości i ograniczenia ich podejmowania.

Ćwiczenia:

Praktyczne aspekty zagadnień teoretycznych omawianych na wykładach wraz z szeregiem przykładów dobrych praktyk.

Literatura:

Chrzanowska, I. (2018). Pedagogika specjalna od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”;

Kowalik, S. (2007). Psychologia rehabilitacji. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne

Troszczyńska-Nakonieczna U. (2010), (red.). "Wybrane zagadnienia rehabilitacji osób niepełnosprawnych dla studentów pedagogiki". Legnica: Wydawnictwo PWSZ

Wolan-Nowakowska, M. (2009) (red.). "Poradnictwo zawodowe dla osób niepełnosprawnych - ku możłiwościom przeciw ograniczeniom", Kraków: Wydawnictwo Akapit

Dodatkowe materiały będą udostępniane w trakcie zajęć przez prowadzących.

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

wykład

dyskusja

praca z tekstem

działania praktyczne

metoda sytuacyjna

NAKŁAD PRACY STUDENTÓW

liczba godzin kontaktowych:

wykład - 9

ćwiczenia -9

liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 10

liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 10

sumaryczna liczba punktów ECTS - 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)