Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Rodzina dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-5F-RDS1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Rodzina dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 3 sem (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie
Obowiązkowe dla 3 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Koncepcje adaptacji rodziny w kontekście niepełnosprawności (choroby przewlekłej) dziecka. Problemy adaptacji rodziny do choroby lub niepełnosprawności dziecka.

- Utrudnienia życiowe rodziców (matki, ojcowie) i rodzeństwo dzieci z SPE.

- Czynniki wpływające na funkcjonowanie rodziny dziecka z SPE (w poszczególnych okresach życia dziecka).

- Uwarunkowania specyfiki pracy z rodziną dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym w poszczególnych okresach życia dziecka.

- Wpływ rodzaju zaburzeń rozwoju dziecka na funkcjonowanie rodziny.

- Zasady diagnozowania sytuacji rodzinnej dziecka z SPE.

- Wsparcie społeczne rodziny dziecka ze SPE. Rodzaje i źródła wsparcia społecznego. Formalne i nieformalne systemy wsparcia społecznego rodziny dziecka ze SPE.

- Założenia i metody wspierania rodziny dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym

w całym cyklu jego życia.

- Możliwości wspierania funkcjonowania dziecka ze specjalnymi potrzebami eduka-cyjnymi

w rodzinie.

- Relacje między rodziną dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi a specjalistami.

- Personalizowanie procesu wychowania w zależności od zdiagnozowanych zróżnicowanych potrzeb i możliwości uczniów.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna koncepcje adaptacji rodziny do niepełnosprawności (choroby przewlekłej) dziecka.

Potrafi scharakteryzować zachowanie rodziców na różnych etapach procesu adaptacji do sytuacji życiowych związanych z zaburzeniami dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Zna i rozumie problemy i utrudnienia związane z wychowaniem w rodzinie z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Zna formy wsparcia rodziny z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, uwarunkowania specyfiki pracy z rodziną dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, założenia i metody wspierania rodziny tego dziecka w całym cyklu jego życia, możliwości wspierania funkcjonowania dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w rodzinie.

Zna zagadnienia relacji między rodziną dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi a specjalistami.

Umiejętności

Analizuje zachowania, procesy i zjawiska dotyczące psychospołecznych potrzeb członków rodzin dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Określa i wyjaśnia czynniki moderujące zróżnicowanie rodzin z dzieckiem z SPE w zależności od rodzaju zaburzenia u dziecka

i stylu radzenia sobie rodziców.

Rozpoznaje i interpretuje potrzeby rodzin z dzieckiem z SPE w odniesieniu do konkretnych problemów rodziny.

Projektuje zadania dla procesu wsparcia rodziny dziecka z SPE.

Kompetencje społeczne

Jest odpowiedzialny za własne przygotowanie do pracy z rodzinami dziecka z SPE i samodzielnie poszerza wiedzę na ten temat

Wykazuje zainteresowania problematyką rodzin dzieci z SPE, rozumie potrzebę współpracy i odpowiedzialność specjalistów

w procesie terapeutycznym.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Pągowska
Prowadzący grup: Aleksandra Mazurek, Marta Pągowska, Kasper Sipowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Wiedza: kolokwium pisemne końcowe (test wyboru).

Umiejętności: ocena prac grupowych wykonanych w trakcie zajęć, obecność na zajęciach, aktywność na zajęciach i przygotowanie do zajęć

Kompetencje społeczne: zaangażowanie studenta w trakcie zajęć

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

1. Zapoznanie z sylabusem zajęć oraz warunkami zaliczenia przedmiotu. Definicja rodziny, funkcje rodziny, typologia rodzin.

2. Kryzys w rodzinie. Terminologia - dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

3. Utrudnienia życiowe rodziców (matki, ojcowie) i rodzeństwo dzieci z SPE oraz uwarunkowania funkcjonowania (czynniki podmiotowe, socjodemograficzne, społeczne, materialne). Koncepcje adaptacji rodziny w kontekście niepełnosprawności (choroby przewlekłej) dziecka. Problemy adaptacji rodziny do choroby lub niepełnosprawności dziecka. Problematyka zespołu wypalenia sił u rodziców dzieci z niepełnosprawnością

4. Czynniki wpływające na funkcjonowanie rodziny dziecka z SPE (w poszczególnych okresach życia dziecka). Wpływ rodzaju zaburzeń rozwoju dziecka na funkcjonowanie rodziny: niepełnosprawność intelektualna, autyzm, niepełnosprawność sensoryczna, niepełnosprawność ruchowa, choroba przewlekła, inne SPE.

5. Charakterystyka postaw rodzicielskich (wg. M. Ziemskiej, M. Plopa) - ich wpływ na współpracę z placówką, nauczycielami, szkołą, zakres wspierania dziecka ze SPE. Możliwości wspierania funkcjonowania dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w rodzinie.

6. Uwarunkowania specyfiki pracy z rodziną dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym w poszczególnych okresach życia dziecka (z uwzględnieniem czynników po stronie rodziców, po stronie szkoły/placówki, po stronie nauczycieli, specjalistów). Relacje między rodziną dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi a specjalistami. Zasady diagnozowania sytuacji rodzinnej dziecka ze SPE. Personalizowanie procesu wychowania w zależności od zdiagnozowanych zróżnicowanych potrzeb i możliwości uczniów.

7. Wsparcie społeczne rodziny dziecka ze SPE. Rodzaje i źródła wsparcia społecznego. Formalne i nieformalne systemy wsparcia społecznego rodziny dziecka ze SPE. Założenia i metody wspierania rodziny dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym w całym cyklu jego życia.

8. Kolokwium.

Literatura:

Janicka, I., Liberska, H. (2014). Psychologia rodziny. Warszawa: PWN.

Jakoniuk – Diallo A. Kubiak H. (2010) O co pytają rodzice dzieci z Niepełnosprawnością. Warszawa: Wydawnictwo Difin.

Liberska H. (2011). Rodzina z dzieckiem niepełnosprawnym - możliwości i ograniczenia rozwoju. Warszawa: Difin.

Szurowska, B. (2019). Rodzina w sytuacji trudnej. Zdążyć z pomocą. Warszawa: Difin.

Kędziora, S. (2007). Wpływ przewlekłej choroby dziecka na funkcjonowanie rodziny. Nauczyciel i Szkoła, 3-4, 57-66.

Kielin J. (2011). Jak pracować z rodzicami dziecka upośledzonego. Gdańsk: GWP

Kulesza M.(2017). Rodzinne zasoby w pedagogice społecznej i praktyce psychopedagogicznej. Warszawa: Difin.

Uwagi:

Metody kształcenia: dyskusja, analiza tekstu, praktycznego działania.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe - 30 godz. ćwiczeń

Przygotowanie się do zajęć, studiowanie literatury - 15 godz.

Przygotowanie cząstkowych prac zaliczeniowych - 15 godz.

Liczba punktów: 2 ECTS.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Pągowska
Prowadzący grup: Agnieszka Strumińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Wiedza: kolokwium pisemne końcowe (test wyboru).

Umiejętności: ocena prac grupowych wykonanych w trakcie zajęć, obecność na zajęciach, aktywność na zajęciach i przygotowanie do zajęć

Kompetencje społeczne: zaangażowanie studenta w trakcie zajęć

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

1. Zapoznanie z sylabusem zajęć oraz warunkami zaliczenia przedmiotu. Definicja rodziny, funkcje rodziny, typologia rodzin.

2. Kryzys w rodzinie. Terminologia - dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

3. Utrudnienia życiowe rodziców (matki, ojcowie) i rodzeństwo dzieci z SPE oraz uwarunkowania funkcjonowania (czynniki podmiotowe, socjodemograficzne, społeczne, materialne). Koncepcje adaptacji rodziny w kontekście niepełnosprawności (choroby przewlekłej) dziecka. Problemy adaptacji rodziny do choroby lub niepełnosprawności dziecka. Problematyka zespołu wypalenia sił u rodziców dzieci z niepełnosprawnością

4. Czynniki wpływające na funkcjonowanie rodziny dziecka z SPE (w poszczególnych okresach życia dziecka). Wpływ rodzaju zaburzeń rozwoju dziecka na funkcjonowanie rodziny: niepełnosprawność intelektualna, autyzm, niepełnosprawność sensoryczna, niepełnosprawność ruchowa, choroba przewlekła, inne SPE.

5. Charakterystyka postaw rodzicielskich (wg. M. Ziemskiej, M. Plopa) - ich wpływ na współpracę z placówką, nauczycielami, szkołą, zakres wspierania dziecka ze SPE. Możliwości wspierania funkcjonowania dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w rodzinie.

6. Uwarunkowania specyfiki pracy z rodziną dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym w poszczególnych okresach życia dziecka (z uwzględnieniem czynników po stronie rodziców, po stronie szkoły/placówki, po stronie nauczycieli, specjalistów). Relacje między rodziną dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi a specjalistami. Zasady diagnozowania sytuacji rodzinnej dziecka ze SPE. Personalizowanie procesu wychowania w zależności od zdiagnozowanych zróżnicowanych potrzeb i możliwości uczniów.

7. Wsparcie społeczne rodziny dziecka ze SPE. Rodzaje i źródła wsparcia społecznego. Formalne i nieformalne systemy wsparcia społecznego rodziny dziecka ze SPE. Założenia i metody wspierania rodziny dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym w całym cyklu jego życia.

8. Kolokwium.

Literatura:

Janicka, I., Liberska, H. (2014). Psychologia rodziny. Warszawa: PWN.

Jakoniuk – Diallo A. Kubiak H. (2010) O co pytają rodzice dzieci z Niepełnosprawnością. Warszawa: Wydawnictwo Difin.

Liberska H. (2011). Rodzina z dzieckiem niepełnosprawnym - możliwości i ograniczenia rozwoju. Warszawa: Difin.

Szurowska, B. (2019). Rodzina w sytuacji trudnej. Zdążyć z pomocą. Warszawa: Difin.

Kędziora, S. (2007). Wpływ przewlekłej choroby dziecka na funkcjonowanie rodziny. Nauczyciel i Szkoła, 3-4, 57-66.

Kielin J. (2011). Jak pracować z rodzicami dziecka upośledzonego. Gdańsk: GWP

Kulesza M.(2017). Rodzinne zasoby w pedagogice społecznej i praktyce psychopedagogicznej. Warszawa: Difin.

Uwagi:

Metody kształcenia: dyskusja, analiza tekstu, praktycznego działania.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe - 30 godz. ćwiczeń

Przygotowanie się do zajęć, studiowanie literatury - 15 godz.

Przygotowanie cząstkowych prac zaliczeniowych - 15 godz.

Liczba punktów: 2 ECTS.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Mazurek
Prowadzący grup: Justyna Gasik-Daszkowska, Aleksandra Mazurek, Marlena Podlecka, Joanna Rostkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Wiedza: ocena pracy pisemnej i zadań realizowanych podczas zajęć

Umiejętności: ocena prac indywidualnych i grupowych wykonanych w trakcie zajęć, obecność na zajęciach, aktywność na zajęciach i przygotowanie do zajęć

Kompetencje społeczne: zaangażowanie w trakcie zajęć

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Koncepcje adaptacji rodziny w kontekście niepełnosprawności (choroby przewlekłej) dziecka. Problemy adaptacji rodziny do choroby lub niepełnosprawności dziecka.

- Utrudnienia życiowe rodziców (matki, ojcowie) i rodzeństwa dzieci z SPE.

- Czynniki wpływające na funkcjonowanie rodziny dziecka z SPE (w poszczególnych okresach życia dziecka).

- Uwarunkowania specyfiki pracy z rodziną dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym w poszczególnych okresach życia dziecka.

- Wpływ rodzaju zaburzeń rozwoju dziecka na funkcjonowanie rodziny.

- Zasady diagnozowania sytuacji rodzinnej dziecka z SPE.

- Wsparcie społeczne rodziny dziecka ze SPE. Rodzaje i źródła wsparcia społecznego. Formalne i nieformalne systemy wsparcia społecznego rodziny dziecka ze SPE.

- Założenia i metody wspierania rodziny dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym w całym cyklu jego życia.

- Możliwości wspierania funkcjonowania dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w rodzinie.

- Relacje między rodziną dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi a specjalistami.

- Personalizowanie procesu wychowania w zależności od zdiagnozowanych zróżnicowanych potrzeb i możliwości uczniów.

Literatura:

Janicka, I., Liberska, H. (2014). Psychologia rodziny. Warszawa: PWN.

Jakoniuk – Diallo A. Kubiak H. (2010) O co pytają rodzice dzieci z Niepełnosprawnością. Warszawa: Wydawnictwo Difin.

Liberska H. (2011). Rodzina z dzieckiem niepełnosprawnym - możliwości i ograniczenia rozwoju. Warszawa: Difin.

Szurowska, B. (2019). Rodzina w sytuacji trudnej. Zdążyć z pomocą. Warszawa: Difin.

Kędziora, S. (2007). Wpływ przewlekłej choroby dziecka na funkcjonowanie rodziny. Nauczyciel i Szkoła, 3-4, 57-66.

Kielin J. (2011). Jak pracować z rodzicami dziecka upośledzonego. Gdańsk: GWP

Kulesza M.(2017). Rodzinne zasoby w pedagogice społecznej i praktyce psychopedagogicznej. Warszawa: Difin.

Uwagi:

Metody kształcenia: dyskusja, metoda problemowa, case study, inne metody aktywizujące

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Nakład pracy:

Godziny kontaktowe - 30 godz. ćwiczeń

Przygotowanie się do zajęć, studiowanie literatury - 15 godz.

Przygotowanie cząstkowych prac zaliczeniowych - 15 godz.

Liczba punktów: 2 ECTS.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Mazurek
Prowadzący grup: Sandra Kwiatkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Wiedza: ocena pracy pisemnej i zadań realizowanych podczas zajęć

Umiejętności: ocena prac indywidualnych i grupowych wykonanych w trakcie zajęć, obecność na zajęciach, aktywność na zajęciach i przygotowanie do zajęć

Kompetencje społeczne: zaangażowanie w trakcie zajęć

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Koncepcje adaptacji rodziny w kontekście niepełnosprawności (choroby przewlekłej) dziecka. Problemy adaptacji rodziny do choroby lub niepełnosprawności dziecka.

- Utrudnienia życiowe rodziców (matki, ojcowie) i rodzeństwa dzieci z SPE.

- Czynniki wpływające na funkcjonowanie rodziny dziecka z SPE (w poszczególnych okresach życia dziecka).

- Uwarunkowania specyfiki pracy z rodziną dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym w poszczególnych okresach życia dziecka.

- Wpływ rodzaju zaburzeń rozwoju dziecka na funkcjonowanie rodziny.

- Zasady diagnozowania sytuacji rodzinnej dziecka z SPE.

- Wsparcie społeczne rodziny dziecka ze SPE. Rodzaje i źródła wsparcia społecznego. Formalne i nieformalne systemy wsparcia społecznego rodziny dziecka ze SPE.

- Założenia i metody wspierania rodziny dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym w całym cyklu jego życia.

- Możliwości wspierania funkcjonowania dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w rodzinie.

- Relacje między rodziną dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi a specjalistami.

- Personalizowanie procesu wychowania w zależności od zdiagnozowanych zróżnicowanych potrzeb i możliwości uczniów.

Literatura:

Janicka, I., Liberska, H. (2014). Psychologia rodziny. Warszawa: PWN.

Jakoniuk – Diallo A. Kubiak H. (2010) O co pytają rodzice dzieci z Niepełnosprawnością. Warszawa: Wydawnictwo Difin.

Liberska H. (2011). Rodzina z dzieckiem niepełnosprawnym - możliwości i ograniczenia rozwoju. Warszawa: Difin.

Szurowska, B. (2019). Rodzina w sytuacji trudnej. Zdążyć z pomocą. Warszawa: Difin.

Kędziora, S. (2007). Wpływ przewlekłej choroby dziecka na funkcjonowanie rodziny. Nauczyciel i Szkoła, 3-4, 57-66.

Kielin J. (2011). Jak pracować z rodzicami dziecka upośledzonego. Gdańsk: GWP

Kulesza M.(2017). Rodzinne zasoby w pedagogice społecznej i praktyce psychopedagogicznej. Warszawa: Difin.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)