Rodzina dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-5F-RDS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Rodzina dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
- Koncepcje adaptacji rodziny w kontekście niepełnosprawności (choroby przewlekłej) dziecka. Problemy adaptacji rodziny do choroby lub niepełnosprawności dziecka. - Utrudnienia życiowe rodziców (matki, ojcowie) i rodzeństwo dzieci z SPE. - Czynniki wpływające na funkcjonowanie rodziny dziecka z SPE (w poszczególnych okresach życia dziecka). - Uwarunkowania specyfiki pracy z rodziną dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym w poszczególnych okresach życia dziecka - Wpływ rodzaju zaburzeń rozwoju dziecka na funkcjonowanie rodziny. - Zasady diagnozowania sytuacji rodzinnej dziecka z SPE. - Wsparcie społeczne rodziny dziecka ze SPE. Rodzaje i źródła wsparcia społecznego. Formalne i nieformalne systemy wsparcia społecznego rodziny dziecka ze SPE. - Założenia i metody wspierania rodziny dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym w całym cyklu jego życia. - Możliwości wspierania funkcjonowania dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w rodzinie. - Relacje między rodziną dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi a specjalistami. - Personalizowanie procesu wychowania w zależności od zdiagnozowanych zróżnicowanych potrzeb i możliwości uczniów. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna koncepcje adaptacji rodziny do niepełnosprawności (choroby przewlekłej) dziecka. Potrafi scharakteryzować zachowanie rodziców na różnych etapach procesu adaptacji do sytuacji życiowych związanych z zaburzeniami dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Zna i rozumie problemy i utrudnieni związane z wychowaniem w rodzinie z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Zna formy wsparcia rodziny z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, uwarunkowania specyfiki pracy z rodziną dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, założenia i metody wspierania rodziny tego dziecka w całym cyklu jego życia, możliwości wspierania funkcjonowania dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w rodzinie; Zna zagadnienia relacji między rodziną dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi a specjalistami. Umiejętności Analizuje zachowania, procesy i zjawiska dotyczące psychospołecznych potrzeb członków rodzin dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Określa i wyjaśnia czynniki moderujące zróżnicowanie rodzin z dzieckiem z SPE w zależności od rodzaju zaburzenia u dziecka i stylu radzenia sobie rodziców. Rozpoznaje i interpretuje potrzeby rodzin z dzieckiem z SPE w odniesieniu do konkretnych problemów rodziny. Projektuje zadania dla procesu wsparcia rodziny dziecka z SPE. Kompetencje społeczne Jest odpowiedzialny za własne przygotowanie do pracy z rodzinami dziecka z SPE i samodzielnie poszerza wiedzę na ten temat Wykazuje zainteresowania problematyką rodzin dzieci z SPE, rozumie potrzebę współpracy i odpowiedzialność specjalistów w procesie terapeutycznym. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
CW
CW
CW
CW
ŚR CW
CW
CW
CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Pągowska | |
Prowadzący grup: | Kamila Miler-Zdanowska, Zuzanna Narkun-Jakubińska, Iwona Patejuk-Mazurek, Marta Pągowska, Karol Posiewka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: ----------------------------------------------------------------------------------------------- Wiedza: kolokwium pisemne końcowe (test wyboru). Umiejętności: ocena prac grupowych wykonanych w trakcie zajęć, obecność na zajęciach, aktywność na zajęciach i przygotowanie do zajęć Kompetencje społeczne: zaangażowanie studenta w trakcie zajęć |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: 1. Zapoznanie z sylabusem zajęć oraz warunkami zaliczenia przedmiotu. Definicja rodziny, funkcje rodziny, typologia rodzin. 2. Kryzys w rodzinie. Terminologia - dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 3. Utrudnienia życiowe rodziców (matki, ojcowie) i rodzeństwo dzieci z SPE oraz uwarunkowania funkcjonowania (czynniki podmiotowe, socjodemograficzne, społeczne, materialne). Koncepcje adaptacji rodziny w kontekście niepełnosprawności (choroby przewlekłej) dziecka. Problemy adaptacji rodziny do choroby lub niepełnosprawności dziecka. Problematyka zespołu wypalenia sił u rodziców dzieci z niepełnosprawnością 4. Czynniki wpływające na funkcjonowanie rodziny dziecka z SPE (w poszczególnych okresach życia dziecka). Wpływ rodzaju zaburzeń rozwoju dziecka na funkcjonowanie rodziny: niepełnosprawność intelektualna, autyzm, niepełnosprawność sensoryczna, niepełnosprawność ruchowa, choroba przewlekła, inne SPE. 5. Charakterystyka postaw rodzicielskich (wg. M. Ziemskiej, M. Plopa) - ich wpływ na współpracę z placówką, nauczycielami, szkołą, zakres wspierania dziecka ze SPE. Możliwości wspierania funkcjonowania dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w rodzinie. 6. Uwarunkowania specyfiki pracy z rodziną dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym w poszczególnych okresach życia dziecka (z uwzględnieniem czynników po stronie rodziców, po stronie szkoły/placówki, po stronie nauczycieli, specjalistów). Relacje między rodziną dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi a specjalistami. Zasady diagnozowania sytuacji rodzinnej dziecka ze SPE. Personalizowanie procesu wychowania w zależności od zdiagnozowanych zróżnicowanych potrzeb i możliwości uczniów. 7. Wsparcie społeczne rodziny dziecka ze SPE. Rodzaje i źródła wsparcia społecznego. Formalne i nieformalne systemy wsparcia społecznego rodziny dziecka ze SPE. Założenia i metody wspierania rodziny dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym w całym cyklu jego życia. 8. Kolokwium. |
|
Literatura: |
Janicka, I., Liberska, H. (2014). Psychologia rodziny. Warszawa: PWN. Jakoniuk – Diallo A. Kubiak H. (2010) O co pytają rodzice dzieci z Niepełnosprawnością. Warszawa: Wydawnictwo Difin. Liberska H. (2011). Rodzina z dzieckiem niepełnosprawnym - możliwości i ograniczenia rozwoju. Warszawa: Difin. Szurowska, B. (2019). Rodzina w sytuacji trudnej. Zdążyć z pomocą. Warszawa: Difin. Kędziora, S. (2007). Wpływ przewlekłej choroby dziecka na funkcjonowanie rodziny. Nauczyciel i Szkoła, 3-4, 57-66. Kielin J. (2011). Jak pracować z rodzicami dziecka upośledzonego. Gdańsk: GWP Kulesza M.(2017). Rodzinne zasoby w pedagogice społecznej i praktyce psychopedagogicznej. Warszawa: Difin. |
|
Uwagi: |
ZESPOŁY W APLIKACJI TEAMS: gr 1. Link: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ab8b76f48a6e842338845353105d77cee%40thread.tacv2/conversations?groupId=ad72c428-3aa4-47da-9a70-86fd949312d9&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 ----------------------------------------------------------------------------------------------- gr 2. Link: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a333147512175453fb5aa32427bd68f1c%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=853ac100-060b-42ce-b664-70a6ecdf2798&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Kod: bzrr7cc ----------------------------------------------------------------------------------------------- gr.3. Link: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a309bdeba21f34812a37bf1dfaf576366%40thread.tacv2/conversations?groupId=f5395c79-0a17-44b5-ba87-30f0c7524d64&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 kod: ggthdt2 ----------------------------------------------------------------------------------------------- gr.4. Link: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a385b2103cbdd49f281c9fc8448cb78f3%40thread.tacv2/conversations?groupId=ad77f00f-f5fc-4934-946e-d865ed0bfbb7&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 kod: yqhvvsc ----------------------------------------------------------------------------------------------- gr.5. Link: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a6f459e7e38b747fbb0b610713b6493e3%40thread.tacv2/conversations?groupId=00412edc-cdc0-475a-8ba5-2e7667a1294f&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 ----------------------------------------------------------------------------------------------- gr.6. Link: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ae7602226fa35415ab3759868df4ec7e1%40thread.tacv2/conversations?groupId=a1a71591-7476-40fa-925f-62f6699cb538&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 ----------------------------------------------------------------------------------------------- gr.7. Link: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aaccd9a037c3e4d62a3d1c0abfaa768bf%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=6e7c7ba0-42f3-442e-a1ab-6d2c0e32123a&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 ----------------------------------------------------------------------------------------------- gr.8. Link: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a474ef4f67ec84e1095f18e04e71722ba%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=ad868df1-4672-4b1a-a951-125ea3e8a613&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 ----------------------------------------------------------------------------------------------- gr.9. Link: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a361c398b10ae4cf3b60d8c680c139c0f%40thread.tacv2/conversations?groupId=2cc83a93-38ab-44ee-8f73-57bc2b89b561&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 ----------------------------------------------------------------------------------------------- Metody kształcenia: dyskusja, analiza tekstu, praktycznego działania. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - 30 godz. ćwiczeń Przygotowanie się do zajęć, studiowanie literatury - 10 godz. Przygotowanie cząstkowych prac zaliczeniowych - 5 godz. Liczba punktów: 1 ECTS. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
CW
N CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Pągowska | |
Prowadzący grup: | Kamila Miler-Zdanowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: ----------------------------------------------------------------------------------------------- Wiedza: kolokwium pisemne końcowe (test wyboru). Umiejętności: ocena prac grupowych wykonanych w trakcie zajęć, obecność na zajęciach, aktywność na zajęciach i przygotowanie do zajęć Kompetencje społeczne: zaangażowanie studenta w trakcie zajęć |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: * Zapoznanie z sylabusem zajęć oraz warunkami zaliczenia przedmiotu. Definicja rodziny, funkcje rodziny, typologia rodzin. Kryzys w rodzinie. Terminologia - dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. * Utrudnienia życiowe rodziców (matki, ojcowie) i rodzeństwo dzieci z SPE oraz uwarunkowania funkcjonowania (czynniki podmiotowe, socjodemograficzne, społeczne, materialne). Koncepcje adaptacji rodziny w kontekście niepełnosprawności (choroby przewlekłej) dziecka. Problemy adaptacji rodziny do choroby lub niepełnosprawności dziecka. Problematyka zespołu wypalenia sił u rodziców dzieci z niepełnosprawnością * Czynniki wpływające na funkcjonowanie rodziny dziecka z SPE (w poszczególnych okresach życia dziecka). Wpływ rodzaju zaburzeń rozwoju dziecka na funkcjonowanie rodziny: niepełnosprawność intelektualna, autyzm, niepełnosprawność sensoryczna, niepełnosprawność ruchowa, choroba przewlekła, inne SPE. * Charakterystyka postaw rodzicielskich (wg. M. Ziemskiej, M. Plopa) - ich wpływ na współpracę z placówką, nauczycielami, szkołą, zakres wspierania dziecka ze SPE. Możliwości wspierania funkcjonowania dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w rodzinie. * Uwarunkowania specyfiki pracy z rodziną dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym w poszczególnych okresach życia dziecka (z uwzględnieniem czynników po stronie rodziców, po stronie szkoły/placówki, po stronie nauczycieli, specjalistów). Relacje między rodziną dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi a specjalistami. Zasady diagnozowania sytuacji rodzinnej dziecka ze SPE. Personalizowanie procesu wychowania w zależności od zdiagnozowanych zróżnicowanych potrzeb i możliwości uczniów. * Wsparcie społeczne rodziny dziecka ze SPE. Rodzaje i źródła wsparcia społecznego. Formalne i nieformalne systemy wsparcia społecznego rodziny dziecka ze SPE. Założenia i metody wspierania rodziny dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym w całym cyklu jego życia. * Kolokwium. |
|
Literatura: |
Janicka, I., Liberska, H. (2014). Psychologia rodziny. Warszawa: PWN. Jakoniuk – Diallo A. Kubiak H. (2010) O co pytają rodzice dzieci z Niepełnosprawnością. Warszawa: Wydawnictwo Difin. Liberska H. (2011). Rodzina z dzieckiem niepełnosprawnym - możliwości i ograniczenia rozwoju. Warszawa: Difin. Szurowska, B. (2019). Rodzina w sytuacji trudnej. Zdążyć z pomocą. Warszawa: Difin. Kędziora, S. (2007). Wpływ przewlekłej choroby dziecka na funkcjonowanie rodziny. Nauczyciel i Szkoła, 3-4, 57-66. Kielin J. (2011). Jak pracować z rodzicami dziecka upośledzonego. Gdańsk: GWP Kulesza M.(2017). Rodzinne zasoby w pedagogice społecznej i praktyce psychopedagogicznej. Warszawa: Difin. |
|
Uwagi: |
ZESPOŁY W APLIKACJI TEAMS: gr 1. Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/channel/19:e501fa18cc9541cebdb1dad379158844@thread.tacv2/Og%C3%B3lne?groupId=d21750f7-2e1c-4d80-be45-db26759749d3&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 ----------------------------------------------------------------------------------------------- gr 2. Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/channel/19:d4f586807a0b4173bbff2f3b3eb13a21@thread.tacv2/Og%C3%B3lne?groupId=ccfb2c58-28e9-452f-8d7d-16720bc44bfc&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 ----------------------------------------------------------------------------------------------- gr.3. Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/channel/19:bc4fbff3150b4fca874fab356492ab70@thread.tacv2/Og%C3%B3lne?groupId=9946711c-8958-4b1b-a9c8-57cf21ae2215&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 ----------------------------------------------------------------------------------------------- Metody kształcenia: dyskusja, analiza tekstu, praktycznego działania. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - 15 godz. ćwiczeń Przygotowanie się do zajęć, studiowanie literatury - 10 godz. Przygotowanie cząstkowych prac zaliczeniowych - 5 godz. Liczba punktów: 1 ECTS. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
CW
CW
CW
ŚR CZ CW
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Pągowska | |
Prowadzący grup: | Kamila Miler-Zdanowska, Zuzanna Narkun-Jakubińska, Marta Pągowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: ----------------------------------------------------------------------------------------------- Wiedza: kolokwium pisemne końcowe (test wyboru). Umiejętności: ocena prac grupowych wykonanych w trakcie zajęć, obecność na zajęciach, aktywność na zajęciach i przygotowanie do zajęć Kompetencje społeczne: zaangażowanie studenta w trakcie zajęć |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: 1. Zapoznanie z sylabusem zajęć oraz warunkami zaliczenia przedmiotu. Definicja rodziny, funkcje rodziny, typologia rodzin. 2. Kryzys w rodzinie. Terminologia - dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 3. Utrudnienia życiowe rodziców (matki, ojcowie) i rodzeństwo dzieci z SPE oraz uwarunkowania funkcjonowania (czynniki podmiotowe, socjodemograficzne, społeczne, materialne). Koncepcje adaptacji rodziny w kontekście niepełnosprawności (choroby przewlekłej) dziecka. Problemy adaptacji rodziny do choroby lub niepełnosprawności dziecka. Problematyka zespołu wypalenia sił u rodziców dzieci z niepełnosprawnością 4. Czynniki wpływające na funkcjonowanie rodziny dziecka z SPE (w poszczególnych okresach życia dziecka). Wpływ rodzaju zaburzeń rozwoju dziecka na funkcjonowanie rodziny: niepełnosprawność intelektualna, autyzm, niepełnosprawność sensoryczna, niepełnosprawność ruchowa, choroba przewlekła, inne SPE. 5. Charakterystyka postaw rodzicielskich (wg. M. Ziemskiej, M. Plopa) - ich wpływ na współpracę z placówką, nauczycielami, szkołą, zakres wspierania dziecka ze SPE. Możliwości wspierania funkcjonowania dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w rodzinie. 6. Uwarunkowania specyfiki pracy z rodziną dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym w poszczególnych okresach życia dziecka (z uwzględnieniem czynników po stronie rodziców, po stronie szkoły/placówki, po stronie nauczycieli, specjalistów). Relacje między rodziną dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi a specjalistami. Zasady diagnozowania sytuacji rodzinnej dziecka ze SPE. Personalizowanie procesu wychowania w zależności od zdiagnozowanych zróżnicowanych potrzeb i możliwości uczniów. 7. Wsparcie społeczne rodziny dziecka ze SPE. Rodzaje i źródła wsparcia społecznego. Formalne i nieformalne systemy wsparcia społecznego rodziny dziecka ze SPE. Założenia i metody wspierania rodziny dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym w całym cyklu jego życia. 8. Kolokwium. |
|
Literatura: |
Janicka, I., Liberska, H. (2014). Psychologia rodziny. Warszawa: PWN. Jakoniuk – Diallo A. Kubiak H. (2010) O co pytają rodzice dzieci z Niepełnosprawnością. Warszawa: Wydawnictwo Difin. Liberska H. (2011). Rodzina z dzieckiem niepełnosprawnym - możliwości i ograniczenia rozwoju. Warszawa: Difin. Szurowska, B. (2019). Rodzina w sytuacji trudnej. Zdążyć z pomocą. Warszawa: Difin. Kędziora, S. (2007). Wpływ przewlekłej choroby dziecka na funkcjonowanie rodziny. Nauczyciel i Szkoła, 3-4, 57-66. Kielin J. (2011). Jak pracować z rodzicami dziecka upośledzonego. Gdańsk: GWP Kulesza M.(2017). Rodzinne zasoby w pedagogice społecznej i praktyce psychopedagogicznej. Warszawa: Difin. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: dyskusja, analiza tekstu, praktycznego działania. ----------------------------------------------------------------------------------------------- Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - 30 godz. ćwiczeń Przygotowanie się do zajęć, studiowanie literatury - 10 godz. Przygotowanie cząstkowych prac zaliczeniowych - 5 godz. Liczba punktów: 1 ECTS. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Miler-Zdanowska | |
Prowadzący grup: | Kamila Miler-Zdanowska, Zuzanna Narkun-Jakubińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: ---------------------------------------------------------------------------------------------- Wiedza: kolokwium pisemne końcowe (test wyboru). Umiejętności: ocena prac grupowych wykonanych w trakcie zajęć, obecność na zajęciach, aktywność na zajęciach i przygotowanie do zajęć Kompetencje społeczne: zaangażowanie studenta w trakcie zajęć |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: * Zapoznanie z sylabusem zajęć oraz warunkami zaliczenia przedmiotu. Definicja rodziny, funkcje rodziny, typologia rodzin. Formy życia rodzinnego. Kryzys w rodzinie. Terminologia - dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. * Utrudnienia życiowe rodziców (matki, ojcowie) i rodzeństwo dzieci z SPE oraz uwarunkowania funkcjonowania (czynniki podmiotowe, socjodemograficzne, społeczne, materialne). Koncepcje adaptacji rodziny w kontekście niepełnosprawności (choroby przewlekłej) dziecka. Problemy adaptacji rodziny do choroby lub niepełnosprawności dziecka. Problematyka zespołu wypalenia sił u rodziców dzieci z niepełnosprawnością * Czynniki wpływające na funkcjonowanie rodziny dziecka z SPE (w poszczególnych okresach życia dziecka). Wpływ rodzaju zaburzeń rozwoju dziecka na funkcjonowanie rodziny: niepełnosprawność intelektualna, autyzm, niepełnosprawność sensoryczna, niepełnosprawność ruchowa, choroba przewlekła, inne SPE. * Charakterystyka postaw rodzicielskich (wg. M. Ziemskiej, M. Plopa) - ich wpływ na współpracę z placówką, nauczycielami, szkołą, zakres wspierania dziecka ze SPE. Możliwości wspierania funkcjonowania dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w rodzinie. * Uwarunkowania specyfiki pracy z rodziną dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym w poszczególnych okresach życia dziecka (z uwzględnieniem czynników po stronie rodziców, po stronie szkoły/placówki, po stronie nauczycieli, specjalistów). Relacje między rodziną dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi a specjalistami. Zasady diagnozowania sytuacji rodzinnej dziecka ze SPE. Personalizowanie procesu wychowania w zależności od zdiagnozowanych zróżnicowanych potrzeb i możliwości uczniów. * Wsparcie społeczne rodziny dziecka ze SPE. Rodzaje i źródła wsparcia społecznego. Formalne i nieformalne systemy wsparcia społecznego rodziny dziecka ze SPE. Założenia i metody wspierania rodziny dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym w całym cyklu jego życia. * Kolokwium. |
|
Literatura: |
Janicka, I., Liberska, H. (2014). Psychologia rodziny. Warszawa: PWN. Jakoniuk – Diallo A. Kubiak H. (2010) O co pytają rodzice dzieci z Niepełnosprawnością. Warszawa: Wydawnictwo Difin. Liberska H. (2011). Rodzina z dzieckiem niepełnosprawnym - możliwości i ograniczenia rozwoju. Warszawa: Difin. Szurowska, B. (2019). Rodzina w sytuacji trudnej. Zdążyć z pomocą. Warszawa: Difin. Kędziora, S. (2007). Wpływ przewlekłej choroby dziecka na funkcjonowanie rodziny. Nauczyciel i Szkoła, 3-4, 57-66. Kielin J. (2011). Jak pracować z rodzicami dziecka upośledzonego. Gdańsk: GWP Kulesza M. (2017). Rodzinne zasoby w pedagogice społecznej i praktyce psychopedagogicznej. Warszawa: Difin. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: dyskusja, analiza tekstu, praktycznego działania. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - 15 godz. ćwiczeń Przygotowanie się do zajęć, studiowanie literatury - 10 godz. Przygotowanie cząstkowych prac zaliczeniowych - 5 godz. Liczba punktów: 1 ECTS. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
CW
ŚR CW
CW
CZ CW
CW
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Pągowska | |
Prowadzący grup: | Kamila Miler-Zdanowska, Marta Pągowska, Agnieszka Strumińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: ----------------------------------------------------------------------------------------------- Wiedza: kolokwium pisemne końcowe (test wyboru). Umiejętności: ocena prac grupowych wykonanych w trakcie zajęć, obecność na zajęciach, aktywność na zajęciach i przygotowanie do zajęć Kompetencje społeczne: zaangażowanie studenta w trakcie zajęć |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: 1. Zapoznanie z sylabusem zajęć oraz warunkami zaliczenia przedmiotu. Definicja rodziny, funkcje rodziny, typologia rodzin. 2. Kryzys w rodzinie. Terminologia - dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 3. Utrudnienia życiowe rodziców (matki, ojcowie) i rodzeństwo dzieci z SPE oraz uwarunkowania funkcjonowania (czynniki podmiotowe, socjodemograficzne, społeczne, materialne). Koncepcje adaptacji rodziny w kontekście niepełnosprawności (choroby przewlekłej) dziecka. Problemy adaptacji rodziny do choroby lub niepełnosprawności dziecka. Problematyka zespołu wypalenia sił u rodziców dzieci z niepełnosprawnością 4. Czynniki wpływające na funkcjonowanie rodziny dziecka z SPE (w poszczególnych okresach życia dziecka). Wpływ rodzaju zaburzeń rozwoju dziecka na funkcjonowanie rodziny: niepełnosprawność intelektualna, autyzm, niepełnosprawność sensoryczna, niepełnosprawność ruchowa, choroba przewlekła, inne SPE. 5. Charakterystyka postaw rodzicielskich (wg. M. Ziemskiej, M. Plopa) - ich wpływ na współpracę z placówką, nauczycielami, szkołą, zakres wspierania dziecka ze SPE. Możliwości wspierania funkcjonowania dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w rodzinie. 6. Uwarunkowania specyfiki pracy z rodziną dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym w poszczególnych okresach życia dziecka (z uwzględnieniem czynników po stronie rodziców, po stronie szkoły/placówki, po stronie nauczycieli, specjalistów). Relacje między rodziną dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi a specjalistami. Zasady diagnozowania sytuacji rodzinnej dziecka ze SPE. Personalizowanie procesu wychowania w zależności od zdiagnozowanych zróżnicowanych potrzeb i możliwości uczniów. 7. Wsparcie społeczne rodziny dziecka ze SPE. Rodzaje i źródła wsparcia społecznego. Formalne i nieformalne systemy wsparcia społecznego rodziny dziecka ze SPE. Założenia i metody wspierania rodziny dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym w całym cyklu jego życia. 8. Kolokwium. |
|
Literatura: |
Janicka, I., Liberska, H. (2014). Psychologia rodziny. Warszawa: PWN. Jakoniuk – Diallo A. Kubiak H. (2010) O co pytają rodzice dzieci z Niepełnosprawnością. Warszawa: Wydawnictwo Difin. Liberska H. (2011). Rodzina z dzieckiem niepełnosprawnym - możliwości i ograniczenia rozwoju. Warszawa: Difin. Szurowska, B. (2019). Rodzina w sytuacji trudnej. Zdążyć z pomocą. Warszawa: Difin. Kędziora, S. (2007). Wpływ przewlekłej choroby dziecka na funkcjonowanie rodziny. Nauczyciel i Szkoła, 3-4, 57-66. Kielin J. (2011). Jak pracować z rodzicami dziecka upośledzonego. Gdańsk: GWP Kulesza M.(2017). Rodzinne zasoby w pedagogice społecznej i praktyce psychopedagogicznej. Warszawa: Difin. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: dyskusja, analiza tekstu, praktycznego działania. ----------------------------------------------------------------------------------------------- Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - 30 godz. ćwiczeń Przygotowanie się do zajęć, studiowanie literatury - 10 godz. Przygotowanie cząstkowych prac zaliczeniowych - 5 godz. Liczba punktów: 1 ECTS. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Pągowska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Strumińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: ---------------------------------------------------------------------------------------------- Wiedza: kolokwium pisemne końcowe (test wyboru). Umiejętności: ocena prac grupowych wykonanych w trakcie zajęć, obecność na zajęciach, aktywność na zajęciach i przygotowanie do zajęć Kompetencje społeczne: zaangażowanie studenta w trakcie zajęć |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: * Zapoznanie z sylabusem zajęć oraz warunkami zaliczenia przedmiotu. Definicja rodziny, funkcje rodziny, typologia rodzin. Formy życia rodzinnego. Kryzys w rodzinie. Terminologia - dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. * Utrudnienia życiowe rodziców (matki, ojcowie) i rodzeństwo dzieci z SPE oraz uwarunkowania funkcjonowania (czynniki podmiotowe, socjodemograficzne, społeczne, materialne). Koncepcje adaptacji rodziny w kontekście niepełnosprawności (choroby przewlekłej) dziecka. Problemy adaptacji rodziny do choroby lub niepełnosprawności dziecka. Problematyka zespołu wypalenia sił u rodziców dzieci z niepełnosprawnością * Czynniki wpływające na funkcjonowanie rodziny dziecka z SPE (w poszczególnych okresach życia dziecka). Wpływ rodzaju zaburzeń rozwoju dziecka na funkcjonowanie rodziny: niepełnosprawność intelektualna, autyzm, niepełnosprawność sensoryczna, niepełnosprawność ruchowa, choroba przewlekła, inne SPE. * Charakterystyka postaw rodzicielskich (wg. M. Ziemskiej, M. Plopa) - ich wpływ na współpracę z placówką, nauczycielami, szkołą, zakres wspierania dziecka ze SPE. Możliwości wspierania funkcjonowania dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w rodzinie. * Uwarunkowania specyfiki pracy z rodziną dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym w poszczególnych okresach życia dziecka (z uwzględnieniem czynników po stronie rodziców, po stronie szkoły/placówki, po stronie nauczycieli, specjalistów). Relacje między rodziną dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi a specjalistami. Zasady diagnozowania sytuacji rodzinnej dziecka ze SPE. Personalizowanie procesu wychowania w zależności od zdiagnozowanych zróżnicowanych potrzeb i możliwości uczniów. * Wsparcie społeczne rodziny dziecka ze SPE. Rodzaje i źródła wsparcia społecznego. Formalne i nieformalne systemy wsparcia społecznego rodziny dziecka ze SPE. Założenia i metody wspierania rodziny dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym w całym cyklu jego życia. * Kolokwium. |
|
Literatura: |
Janicka, I., Liberska, H. (2014). Psychologia rodziny. Warszawa: PWN. Jakoniuk – Diallo A. Kubiak H. (2010) O co pytają rodzice dzieci z Niepełnosprawnością. Warszawa: Wydawnictwo Difin. Liberska H. (2011). Rodzina z dzieckiem niepełnosprawnym - możliwości i ograniczenia rozwoju. Warszawa: Difin. Szurowska, B. (2019). Rodzina w sytuacji trudnej. Zdążyć z pomocą. Warszawa: Difin. Kędziora, S. (2007). Wpływ przewlekłej choroby dziecka na funkcjonowanie rodziny. Nauczyciel i Szkoła, 3-4, 57-66. Kielin J. (2011). Jak pracować z rodzicami dziecka upośledzonego. Gdańsk: GWP Kulesza M. (2017). Rodzinne zasoby w pedagogice społecznej i praktyce psychopedagogicznej. Warszawa: Difin. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: dyskusja, analiza tekstu, praktycznego działania. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - 15 godz. ćwiczeń Przygotowanie się do zajęć, studiowanie literatury - 10 godz. Przygotowanie cząstkowych prac zaliczeniowych - 5 godz. Liczba punktów: 1 ECTS. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.