Psychologia rozwoju
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-5F-PYR1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia rozwoju |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
- Przedmiot psychologii rozwoju człowieka. - Pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej. - Rozwój wybranych funkcji - rozwój fizyczny i motoryczny człowieka, rozwój poznawczy (myślenie, mowa, spostrzeganie, uwaga, pamięć), emocjonalny, społeczny i moralny, rozwój i kształtowanie osobowości, rozwój a wychowanie. - Modele przebiegu zmiany rozwojowej, fazy rozwoju. - Biologiczne i społeczne uwarunkowania rozwoju. - Sylwetka rozwojowa dziecka – wiek niemowlęcy, po niemowlęcy, przedszkolny, szkolny (zabawa i nauka, rozwój zainteresowań, poszerzanie autonomii i samodzielności, uspołecznienie dziecka, kontakty rówieśnicze), okres dojrzewania (zmiany fizyczne i psychiczne w okresie dojrzewania, konstruowanie się tożsamości, problemy okresy dojrzewania), wczesna, średnia i późna dorosłość (identyfikacja z nowymi rolami społecznymi, kształtowanie się stylu życia). |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu psychologii rozwoju; Potrafi opisać proces rozwoju ucznia w okresie dzieciństwa, adolescencji i wczesnej dorosłości w tym rozwój fizyczny, motoryczny i psychoseksualny; rozwój procesów poznawczych (myślenia, mowy, spostrzegania, uwagi, pamięci); rozwój społeczno-emocjonalny i moralny; zmiany fizyczne i psychiczne w okresie dojrzewania; a także zmiany zakresie podstawowych form aktywności dziecka: w tym w zakresie nauki i zabawy; zainteresowań, poszerzania autonomii i samodzielności; Rozumie pojęcie normy rozwojowej; rozwój w kontekście wychowania; opisuje dysharmonie i zaburzenia rozwojowe u uczniów a także zaburzenia zachowania oraz zjawiska takie jak nieśmiałość i nadpobudliwość. Umiejętności: Potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu psychologii do opisu zaburzeń w rozwoju wychowanka. Kompetencje społeczne: Ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań edukacyjnych wobec uczniów z uwzględnieniem fazy ich rozwoju. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
WT CW
CW
CW
CW
ŚR CZ CW
CW
PT CW
CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kornelia Czerwińska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Cwalina, Kornelia Czerwińska, Wojciech Dragan, Adrianna Jakubowska, Weronika Molińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Warunki zaliczenia przedmiotu: 1) ćwiczenia - szczegółowe informacje zostały zawarte w Informacjach dla poszczególnych grup 2) wykład - pisemny egzamin - pytania zamknięte (jedna poprawna odpowiedź). Zalicza 50%. |
|
Pełny opis: |
Tematyka: WYKŁAD 1. Psychologia jako nauka. Psychologia rozwoju człowieka. Pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej. Rodzaje zmian rozwojowych. 2. Różnice indywidualne w rozwoju. Źródła różnic w rozwoju. Podstawy genetyki i epigentyki behawioralnej. 3. Rozwój percepcyjny w zakresie zmysłów o większym znaczeniu. Rozwój pamięci. 4. Rozwój poznawczy 5. Rozwój mowy - funkcje mowy. Rozwój emocjonalny -emocje i radzenie sobie z negatywnymi emocjami na różnych etapach życia. 6. Rozwój osobowości z perspektywy teorii cech, koncepcji psychodynamicznych i poznawczych. 7. Rozwój społeczny - zróżnicowanie zachowań społecznych, zachowania prospołeczne, socjalizacja. 8. Rozwój ról związanych z płcią. Rozwój psychoseksualny. ĆWICZENIA Charakterystyka zmian rozwojowych w poszczególnych okresach życia człowieka: 1. Okres prenatalny. 2. Okres niemowlęcy i poniemowlęcy. 3. Okres przedszkolny. 4. Okres szkolny. 5. Adolescencja. 6. Wczesna dorosłość. 7. Średnia dorosłość. 8. Późna dorosłość. Szczegółowy zakres tematyczny poszczególnych bloków został zawarty w Informacjach dla poszczególnych grup ćwiczeniowych. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Brzezińska, A.I. (red.). (2021). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.). (2000). Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka. Tom 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Schaffer, H.R. (2016). Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Strelau, J. (red.). (2000). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. Podstawy psychologii. Gdańsk: GWP. - rozdział 7 i 8. Literatura uzupełniająca: Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. Brzezińska, A.I., Appelt, K., Ziółkowska, B. (2021). Psychologia rozwoju człowieka. Sopot: Wydawnictwo GWP. Oleś, P.K. (2011). Psychologia człowieka dorosłego. Ciągłość-zmiana-integracja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
|
Uwagi: |
Metody nauczania: wykład, dyskusja moderowana, konwersatorium, opisowo-krytyczna analiza źródeł, analiza materiałów filmowych, studia przypadków, realizacja ćwiczeń i zadań projektowych Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe – 45 (30h ćwiczeń, 15h wykładów) Przygotowanie się do zajęć, lektury - 45 godzin Przygotowanie się do egzaminu - 30 godzin Przygotowanie zadań projektowych / ćwiczeń- 30 godzin Łączna liczba godzin aktywności – 150 godzin Liczba pkt. ECTS 5 Wykład - link do zespołu https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aNKVNHJMhmfk2PVUetN7tn_5Dtvz976mYUsX0wq203541%40thread.tacv2/conversations?groupId=0e2737c1-58ab-4227-a936-ad7ff3176230&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Ćwiczenia - linki do zespołów poszczególnych grup ćwiczeniowych w aplikacji Teams znajdują się w Informacjach o poszczególnych grupach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
CW
CW
N CW
WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Bieńkowska | |
Prowadzący grup: | Wojciech Dragan, Agnieszka Siedler | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Warunki zaliczenia przedmiotu: 1) ćwiczenia - szczegółowe informacje zostały zawarte w Informacjach dla poszczególnych grup 2) wykład - pisemny egzamin - pytania zamknięte (jedna poprawna odpowiedź). Zalicza 50%. |
|
Pełny opis: |
Tematyka: WYKŁAD 1. Psychologia jako nauka. Psychologia rozwoju człowieka. Pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej. Rodzaje zmian rozwojowych. 2. Różnice indywidualne w rozwoju. Źródła różnic w rozwoju. Podstawy genetyki i epigentyki behawioralnej. 3. Rozwój percepcyjny w zakresie zmysłów o większym znaczeniu. Rozwój pamięci. 4. Rozwój poznawczy 5. Rozwój mowy - funkcje mowy. Rozwój emocjonalny -emocje i radzenie sobie z negatywnymi emocjami na różnych etapach życia. 6. Rozwój osobowości z perspektywy teorii cech, koncepcji psychodynamicznych i poznawczych. 7. Rozwój społeczny - zróżnicowanie zachowań społecznych, zachowania prospołeczne, socjalizacja. 8. Rozwój ról związanych z płcią. Rozwój psychoseksualny. ĆWICZENIA Charakterystyka zmian rozwojowych w poszczególnych okresach życia człowieka: 1. Okres prenatalny. 2. Okres niemowlęcy i poniemowlęcy. 3. Okres przedszkolny. 4. Okres szkolny. 5. Adolescencja. 6. Wczesna dorosłość. 7. Średnia dorosłość. 8. Późna dorosłość. Szczegółowy zakres tematyczny poszczególnych bloków został zawarty w Informacjach dla poszczególnych grup ćwiczeniowych. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa (dokładny spis ustala nauczyciel prowadzący zajęcia): Brzezińska, A.I. (red.). (2021). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.). (2000). Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka. Tom 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Schaffer, H.R. (2016). Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Strelau, J. (red.). (2000). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. Podstawy psychologii. Gdańsk: GWP. - rozdział 7 i 8. Literatura uzupełniająca: Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. Brzezińska, A.I., Appelt, K., Ziółkowska, B. (2021). Psychologia rozwoju człowieka. Sopot: Wydawnictwo GWP. Oleś, P.K. (2011). Psychologia człowieka dorosłego. Ciągłość-zmiana-integracja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
|
Uwagi: |
Metody nauczania: wykład, dyskusja moderowana, konwersatorium, opisowo-krytyczna analiza źródeł, analiza materiałów filmowych, studia przypadków, realizacja ćwiczeń i zadań projektowych Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe – 45 (30h ćwiczeń, 15h wykładów) Przygotowanie się do zajęć, lektury - 45 godzin Przygotowanie się do egzaminu - 30 godzin Przygotowanie zadań projektowych / ćwiczeń- 30 godzin Łączna liczba godzin aktywności – 150 godzin Liczba pkt. ECTS 5 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kornelia Czerwińska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Bieńkowska, Kornelia Czerwińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Ćwiczenia - 1) obecność i aktywność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności); w przypadku przekroczenia limitu 2 nieobecności należy nieobecność odrobić poprzez zapoznanie się z lekturą i materiałem omawianym na ćwiczeniach i zgłoszenie do prowadzącej zajęcia na dyżur w celu ustnej odpowiedzi na 2-3 pytania kontrolne. W przypadku absencji wynoszącej 50% lub więcej nie ma możliwości odrobienia nieobecności, student nie uzyskuje zaliczenia ćwiczeń. 2) realizacja zadań projektowych i praktycznych w małej grupie na podstawie znajomości rekomendowanych lektur Wykład – pisemny egzamin (test wiadomości: 30 pytań, wybór jednokrotny, zaliczenie od 16 punktów). |
|
Pełny opis: |
WYKŁAD 1. Psychologia jako nauka. Psychologia rozwoju człowieka. Pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej. Rodzaje zmian rozwojowych. 2. Różnice indywidualne w rozwoju. Źródła różnic w rozwoju. Podstawy genetyki i epigentyki behawioralnej. 3. Rozwój percepcyjny w zakresie zmysłów o większym znaczeniu. Rozwój pamięci. 4. Rozwój poznawczy 5. Rozwój mowy - funkcje mowy. Rozwój emocjonalny - emocje i radzenie sobie z negatywnymi emocjami na różnych etapach życia. 6. Rozwój osobowości z perspektywy teorii cech, koncepcji psychodynamicznych i poznawczych. 7. Rozwój społeczny - zróżnicowanie zachowań społecznych, zachowania prospołeczne, socjalizacja. 8. Rozwój ról związanych z płcią. Rozwój psychoseksualny. ĆWICZENIA 1. Specyfika rozwoju w okresie prenatalnym: ciąża (czas trwania, czynniki wpływające na przebieg ciąży), rozwój psychiczny dziecka przed narodzeniem (rozwój narządów zmysłów, pamięć i uczenie się). 2. Poród i okres noworodkowy: czas trwania i etapy porodu, czynniki ryzyka związane z porodem, wcześniactwo, adaptacja noworodka do zmiany środowiska, funkcjonowanie zmysłów noworodka, rytm snu i czuwania noworodka, odruchy bezwarunkowe, ekspresja emocji u noworodka, komunikowanie się noworodka. 3. Charakterystyka rozwoju w okresie niemowlęcym i poniemowlęcym: rozwój motoryczny, rozwój mowy i kompetencji komunikacyjnej, typy przywiązania, samoświadomość i samoregulacja w okresie wczesnego dzieciństwa. 4. Rozwój w okresie przedszkolnym: rozwój poznawczy, dziecięce teorie umysłu, rozwój zabawy, osobowość dziecka w okresie przedszkolnym, rozwój moralny w okresie przedszkolnym. 5. Rozwój w młodszym wieku szkolnym: rozwój w sferze intelektualnej i emocjonalno-społecznej a gotowość szkolna, Ja w roli ucznia, rozwój moralny w młodszym wieku szkolnym. 6. Specyfika rozwoju w okresie adolescencji: dojrzewanie płciowe, rozwój intelektualny, rozwój moralny w okresie adolescencji, osobowość w okresie adolescencji (kryzys tożsamości), bunt młodzieńczy, stosunki z rodzicami w adolescencji, pierwsze związki miłosne. 7. Rozwój w okresie wczesnej dorosłości: faza wkraczania w dorosłość, czynniki ryzyka, zadania rozwojowe we wczesnej dorosłości (małżeństwo, rodzicielstwo, praca), przemiany w myśleniu ludzi dorosłych. 8. Rozwój w okresie średniej dorosłości: zadania rozwojowe w średniej dorosłości, kryzys połowy życia, syndrom opuszczonego gniazda. 9. Rozwój w okresie późnej dorosłości: zadania rozwojowe w późnej dorosłości, zmiany regresyjne w okresie starzenia, teorie starzenia się, aktywne przystosowanie do starości. |
|
Literatura: |
Lektura do egzaminu: Schaffer, H. R. (2008 i inne wydania). Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (r. 4. Tworzenie związków; r. 5. Rozwój emocjonalny; r. 6. Dziecko jako naukowiec. Piagetowska teoria rozwoju poznawczego; r. 7. Dziecko jako praktykant. Wygotskiego społeczno-poznawcza teoria rozwoju; r. 8. Dzieci jako osoby przetwarzające informacje; r. 9. Posługiwanie się językiem; r. 10. Ku dojrzałości). Strelau, J. (red.). (2000 i inne wydania). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. Podstawy psychologii. Gdańsk: GWP (r. 7. Wprowadzenie do psychologii rozwoju - podrozdziały: 7.1 Pojęcie zmiany rozwojowej i 7.2 Modele i strategie badania zmiany rozwojowej). Vasta R., Haith M., Miller S. (1995). Psychologia dziecka. Warszawa: WSiP (r. 6 Narodziny, rozwój fizyczny i rozwój sprawności; r. 7. Rozwój sensoryczny i percepcyjny; r. 13. Rozwój moralny; r. 14. Rozwój pojęcia Ja). Literatura obowiązkowa: Brzezińska, A.I. (red.). (2021). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.). (2000). Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka. Tom 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Schaffer, H.R. (2016). Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Strelau, J. (red.). (2000). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. Podstawy psychologii. Gdańsk: GWP. - rozdział 7 i 8. Vasta, R., Haith, M., Miller, S. (1995). Psychologia dziecka. Warszawa: WSiP. Literatura uzupełniająca: Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. Bieńkowska, A. (2022). Dzieciństwo z perspektywy rozwoju. W: A. Bieńkowska, D. Danielewicz (red.), Rozwój w okresie dzieciństwa. Zagrożenia i zaburzenia (s. 9-31). Warszawa: Wydawnictwo APS. Brzezińska, A.I., Appelt, K., Ziółkowska, B. (2021). Psychologia rozwoju człowieka. Sopot: Wydawnictwo GWP. Oleś, P.K. (2011). Psychologia człowieka dorosłego. Ciągłość-zmiana-integracja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
|
Uwagi: |
Metody nauczania: wykład, dyskusja moderowana, konwersatorium, opisowo-krytyczna analiza źródeł, analiza materiałów filmowych, studia przypadków, realizacja ćwiczeń i zadań projektowych Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe – 45 (30h ćwiczeń, 15h wykładów) Przygotowanie się do zajęć, lektury - 45 godzin Przygotowanie się do egzaminu - 30 godzin Przygotowanie zadań projektowych / ćwiczeń- 30 godzin Łączna liczba godzin aktywności – 150 godzin Liczba pkt. ECTS 5 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Zaborek | |
Prowadzący grup: | Łukasz Zaborek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Wykład Egzamin - w postaci pisemnego test wyboru z pytaniami zamkniętymi (30 pytań, wybór jednokrotny, zaliczenie od 16 punktów). |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PRZEDMIOTU Wykład 1. Pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej. Rodzaje zmian rozwojowych. 2. Różnice indywidualne w rozwoju. Czynniki rozwoju i źródła różnic w rozwoju. 3. Rozwój percepcyjny w zakresie zmysłów o większym znaczeniu (słuch, wzrok). 4. Rozwój pamięci. 5. Rozwój intelektualny: teoria Jeana Piageta i Lwa Wygotskiego. Implikacje koncepcji rozwoju intelektualnego dla oddziaływań wychowawczych. Rozwój myślenia w dorosłości. 6. Rozwój językowy. Znaczenie relacji z rodzicami w procesie rozwoju językowego. 7. Rozwój osobowości z perspektywy teorii cech, perspektywy psychodynamicznej (koncepcja Erika Eriksona i Jamesa Marcii) i poznawczej. Kształtowanie osobowości a oddziaływania wychowawcze. 8. Rozwój emocjonalny: emocje i radzenie sobie z negatywnymi emocjami na różnych etapach życia. Rozwój emocjonalny a oddziaływania wychowawcze. 9. Rozwój społeczny: relacje z rodzicami i rówieśnikami na różnych etapach życia. Proces wychowania a trudne momenty w rozwoju społecznym. |
|
Literatura: |
Brzezińska, A. (red.) (2005). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2006). Psychologia rozwoju człowieka. Tom. 2. Charakterystyka okresów życia człowieka. Warszawa: PWN. Schaffer, H. R. (2008 i inne wydania). Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA Wykład, pokaz, film, dyskusja, metody aktywizujące studentów (praca w grupach, przygotowanie prezentacji). NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe - 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 30 godzin Przygotowanie się do egzaminu - 30 godzin Przygotowanie referatu, prezentacji - 10 godzin Łączna liczba godzin aktywności - 100 LICZBA PUNKTÓW ECTS - 4 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Hryniewicka | |
Prowadzący grup: | Anna Hryniewicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Przekazanie podstawowego zasobu wiedzy dotyczącej rozwoju psychicznego człowieka we wszystkich stadiach ontogenezy, tak istotnej w pracy diagnostyczno-terapeutycznej z osobami z zaburzeniami rozwoju oraz ukierunkowanie dalszego samodzielnego poznawania zagadnień wchodzących w zakres omawianej problematyki. |
|
Pełny opis: |
Treści wykładów: Przedmiot, problemy, zadania oraz miejsce współczesnej psychologii rozwoju w całokształcie wiedzy o człowieku. Pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej. Podstawowe pojęcia i modele rozwoju psychoruchowy dziecka. Zasady i prawidłowości rozwoju psychicznego człowiek: mechanizmy zmian rozwojowych; dojrzewanie, uczenie się, socjalizacja; rozwój psychiczny jako proces wypełniania zadań życiowych; nabywanie wczesnych doświadczeń. Czynniki warunkujące prawidłowy przebieg rozwoju psychicznego. Okresy sensytywne i krytyczne; zdarzenia życiowe a kryzysy w rozwoju człowieka; klasyfikacja i modele zdarzeń życiowych. Koncepcje rozwoju człowieka. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Bee H. (2007). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Zysk i S-ka. Brzezińska A. (red.) (2000). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: GWP Harwas-Napierała B., Trempała J. (red.) (2000). Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia. T.2. Warszawa: PWN. Harwas-Napierała B., Trempała J. (red.) (2000). Psychologia rozwoju człowieka. Rozwój funkcji psychicznych. T.3. Warszawa: PWN. Schaffer D.R., Kipp K. (2014) Psychologia rozwoju. od dziecka ku dorosłości. Wydawnictwo Naukowe PWN. Literatura uzupełniająca: Kielar-Turska M. (2000). Rozwój w pełnym cyklu życia, [w:] J. Strelau (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. T.1. Podstawy psychologii. Gdańsk: GWP. T. 1. Rozdz. 8 (s. 285-332) Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M. (red.). (1996). Psychologia rozwoju człowieka. T. 1. Warszawa: PWN. Birsch A., Malim T. (1995). Psychologia rozwojowa w zarysie, Od niemowlęctwa do dorosłości. Warszawa: PWN. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.