Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Prawne podstawy kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-5F-PUS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Prawne podstawy kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

- Prawo do edukacji dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w prawie międzynarodowym i krajowym. Regulacje prawne odnoszące się do osób z różnego rodzaju niepełnosprawnościami oraz niedostosowanych społecznie i ich rodzin.

- Organizacja procesu i formy kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

- Orzecznictwo dla celów kształcenia specjalnego.

- Orzekanie o specjalnych potrzebach edukacyjnych na tle innych systemów orzeczniczych.

- Obowiązki organu prowadzącego szkołę w realizacji edukacji dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

- Obowiązki szkoły w realizacji edukacji dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna – regulacje prawne, formy i zasady udzielania wsparcia.

- Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów.

- Odpowiedzialność zawodowa, cywilna i karna nauczycieli w edukacji dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna prawne regulacje kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w prawie międzynarodowym i krajowym, zna orzecznictwo w tym zakresie.

Zna zasady organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Zna zasady klasyfikowania i oceniania uczniów.

Zna zasady udzielania uczniom wsparcia psychologiczno-pedagogicznego.

Umiejętności

Potrafi uzasadnić konieczność stosowania prawa do kształcenia dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na gruncie obowiązujących unormowań prawnych.

Kompetencje społeczne

Rozumie potrzebę stosowania prawa w organizowaniu kształcenia dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Jest świadomy konsekwencji nieprzestrzegania prawa w ramach kształcenia dzieci ze specjalnym potrzebami edukacyjnymi.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bernadeta Szczupał
Prowadzący grup: Justyna Gasik-Daszkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

Kolokwium w formie testu. Zakres materiału do kolokwium – treści z wykładów oraz wskazana literatura.

Pełny opis:

I .

Prawo do edukacji dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w prawie międzynarodowym i krajowym.

II.

Orzecznictwo dla celów kształcenia specjalnego a inne systemy orzecznicze

Organizacja procesu i formy kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Regulacje prawne odnoszące się do osób z różnego rodzaju niepełnosprawnościami oraz niedostosowanych społecznie i ich rodzin.

Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów.

III

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna – regulacje prawne, formy i zasady udzielania wsparcia.

Obowiązki organu prowadzącego szkołę oraz szkoły w realizacji edukacji dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Odpowiedzialność zawodowa, cywilna i karna nauczycieli w edukacji dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Literatura:

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej; Powszechna Deklaracji Praw Człowieka; Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych; Konwencja o Prawach Dziecka; Konwencja ONZ o prawach osób niepełnosprawnych, sporządzona w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r.; Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe; Wybrane Rozporządzenia MEN

Uwagi:

Metody kształcenia: wykład

Nakład pracy studenta:

- godziny kontaktowe (wykład) – 15 godz. ;

- zapoznanie się z literaturą – 15 godz.;

- przygotowanie do kolokwium – 10 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS – 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bernadeta Szczupał
Prowadzący grup: Justyna Gasik-Daszkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

Kolokwium w formie testu. Zakres materiału do kolokwium – treści z wykładów oraz wskazana literatura.

Pełny opis:

I .

Prawo do edukacji dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w prawie międzynarodowym i krajowym.

II.

Orzecznictwo dla celów kształcenia specjalnego a inne systemy orzecznicze

Organizacja procesu i formy kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Regulacje prawne odnoszące się do osób z różnego rodzaju niepełnosprawnościami oraz niedostosowanych społecznie i ich rodzin.

Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów.

III

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna – regulacje prawne, formy i zasady udzielania wsparcia.

Obowiązki organu prowadzącego szkołę oraz szkoły w realizacji edukacji dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Odpowiedzialność zawodowa, cywilna i karna nauczycieli w edukacji dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Literatura:

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej; Powszechna Deklaracji Praw Człowieka; Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych; Konwencja o Prawach Dziecka; Konwencja ONZ o prawach osób niepełnosprawnych, sporządzona w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r.; Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe; Wybrane Rozporządzenia MEN

Uwagi:

Metody kształcenia: wykład, praca z aktem prawnym.

Nakład pracy studenta:

- godziny kontaktowe (wykład) – 9 godz. ;

- zapoznanie się z literaturą – 9 godz.;

- przygotowanie do kolokwium – 9 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS – 1.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Nowicka-Skóra
Prowadzący grup: Anna Nowicka-Skóra
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Kolokwium z formie testu

Pełny opis:

Prawo do edukacji dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w prawie międzynarodowym i krajowym. Regulacje prawne odnoszące się do osób z różnego rodzaju niepełnosprawnościami oraz niedostosowanych społecznie i ich rodzin.

- Organizacja procesu i formy kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

- Orzecznictwo dla celów kształcenia specjalnego.

- Orzekanie o specjalnych potrzebach edukacyjnych na tle innych systemów orzeczniczych.

- Obowiązki organu prowadzącego szkołę w realizacji edukacji dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

- Obowiązki szkoły w realizacji edukacji dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna – regulacje prawne, formy i zasady udzielania wsparcia.

- Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów.

- Odpowiedzialność zawodowa, cywilna i karna nauczycieli w edukacji dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Literatura:

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej; Powszechna Deklaracji Praw Człowieka; Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych; Konwencja o Prawach Dziecka; Konwencja ONZ o Prawach Osób Niepełnosprawnych, sporządzona w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r.; Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe; Wybrane Rozporządzenia MEN

Uwagi:

Metody kształcenia: wykład

Nakład pracy studenta:

- godziny kontaktowe (wykład) – 15 godz. ;

- zapoznanie się z literaturą – 10 godz.;

- przygotowanie do kolokwium – 10 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS – 1.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Trochimiak
Prowadzący grup: Barbara Trochimiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

Kolokwium w formie testu. Zakres materiału do kolokwium – treści z wykładów oraz wskazana literatura.

Pełny opis:

I .

Prawo do edukacji dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w prawie międzynarodowym i krajowym.

II.

Orzecznictwo dla celów kształcenia specjalnego a inne systemy orzecznicze

Organizacja procesu i formy kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Regulacje prawne odnoszące się do osób z różnego rodzaju niepełnosprawnościami oraz niedostosowanych społecznie i ich rodzin.

Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów.

III

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna – regulacje prawne, formy i zasady udzielania wsparcia.

Obowiązki organu prowadzącego szkołę oraz szkoły w realizacji edukacji dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Odpowiedzialność zawodowa, cywilna i karna nauczycieli w edukacji dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Literatura:

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej; Powszechna Deklaracji Praw Człowieka; Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych; Konwencja o Prawach Dziecka; Konwencja ONZ o prawach osób niepełnosprawnych, sporządzona w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r.; Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe; Wybrane Rozporządzenia MEN

Uwagi:

Metody kształcenia: wykład, praca z aktem prawnym.

Nakład pracy studenta:

- godziny kontaktowe (wykład) – 9 godz. ;

- zapoznanie się z literaturą – 9 godz.;

- przygotowanie do kolokwium – 9 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS – 1.

Link do zespołu wykładowego na Teams:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3axBUcKVEG9pyzfn2qVdjcbUGGuzJQ1lYZKHIRiYaCGPE1%40thread.tacv2/conversations?groupId=be885c14-39e9-437c-9487-c1e48d63c047&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Zozula
Prowadzący grup: Jolanta Zozula
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Kryteria oceniania:

- zaliczenie na ocenę w formie pisemnej (test)

Pełny opis:

1. Prawo do nauki jako prawo człowieka w aktach prawa międzynarodowego i w prawie polskim

2. Specjalne potrzeby edukacyjne – definicja

3. Odroczenia rozpoczęcia realizacji obowiązku szkolnego

4. Orzeczenia i opinie wydawane przez poradnie psychologiczno – pedagogiczne (działalność poradni publicznych i niepublicznych, orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego a orzeczenie o niepełnosprawności)

5. Kształcenie specjalne – typy i rodzaje szkół (edukacja integracyjna, edukacja włączająca), indywidualny program edukacyjno – terapeutyczny

6. Indywidualne roczne przygotowanie przedszkolne, indywidualne nauczanie (przesłanki, zasady organizacji)

7. Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w przedszkolu, szkole i placówce (potrzeby objęcia ucznia pomocą psychologiczno – pedagogiczną, rodzaje pomocy psychologiczno – pedagogicznej)

8. Wsparcie uczniów szczególnie uzdolnionych (indywidualny program nauki, indywidualny tok nauki)

9. Zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

10. Zadania dyrektora szkoły i nauczycieli w zakresie specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów

Literatura:

1. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Dz.U. 1997, Nr 78, poz. 483, ze zm.

2. Powszechna Deklaracja Praw Człowieka z 1948 r.

3. Międzynarodowy Pakt Praw Gospodarczych, Społecznych i Kulturalnych z 19 grudnia 1966 r, Dz.U. 1977, Nr 38, poz. 169.

4. Konwencja o Prawach Dziecka z 20 listopada 1989 r., Dz.U. 1991, Nr 120, poz. 526.

5. Konwencja o prawach Osób Niepełnosprawnych z dnia 13 grudnia 2006 r., Dz.U. 2012, poz. 1169.

6. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela, Dz.U. 2021, poz. 1762, ze zm.

7. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, Dz.U. 2021, poz. 1915, ze zm.

8. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz.U. 2021, poz. 1082, ze zm.

9. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, Dz.U. 2017, 1743.

10. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Dz.U. 2020, poz. 1309.

11. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dz.U. 2020, poz. 1280.

12. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży, Dz.U.2017, poz. 1616, ze zm.

13. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki, Dz.U. 2017, poz. 1569.

14. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych, Dz.U. 2019, poz. 373, ze zm..

Uwagi:

Metody dydaktyczne:

- wykład połączony z analizą aktów prawnych

- prezentacja multimedialna

Nakład pracy studenta - 1 ECTS:

- 15 godzin kontaktowych - wykład

- 5 godzin - zapoznanie się z aktami prawnymi

- 5 godzin - przygotowanie się do zaliczenia

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Zozula
Prowadzący grup: Jolanta Zozula
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Kryteria oceniania:

- zaliczenie na ocenę w formie pisemnej (test)

Pełny opis:

1. Prawo do nauki jako prawo człowieka w aktach prawa międzynarodowego i w prawie polskim

2. Specjalne potrzeby edukacyjne – definicja

3. Odroczenia rozpoczęcia realizacji obowiązku szkolnego

4. Orzeczenia i opinie wydawane przez poradnie psychologiczno – pedagogiczne (działalność poradni publicznych i niepublicznych, orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego a orzeczenie o niepełnosprawności)

5. Kształcenie specjalne – typy i rodzaje szkół (edukacja integracyjna, edukacja włączająca), indywidualny program edukacyjno – terapeutyczny

6. Indywidualne roczne przygotowanie przedszkolne, indywidualne nauczanie (przesłanki, zasady organizacji)

7. Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w przedszkolu, szkole i placówce (potrzeby objęcia ucznia pomocą psychologiczno – pedagogiczną, rodzaje pomocy psychologiczno – pedagogicznej)

8. Wsparcie uczniów szczególnie uzdolnionych (indywidualny program nauki, indywidualny tok nauki)

9. Zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

10. Zadania dyrektora szkoły i nauczycieli w zakresie specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów

Literatura:

1. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Dz.U. 1997, Nr 78, poz. 483, ze zm.

2. Powszechna Deklaracja Praw Człowieka z 1948 r.

3. Międzynarodowy Pakt Praw Gospodarczych, Społecznych i Kulturalnych z 19 grudnia 1966 r, Dz.U. 1977, Nr 38, poz. 169.

4. Konwencja o Prawach Dziecka z 20 listopada 1989 r., Dz.U. 1991, Nr 120, poz. 526.

5. Konwencja o prawach Osób Niepełnosprawnych z dnia 13 grudnia 2006 r., Dz.U. 2012, poz. 1169.

6. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela, Dz.U. 2021, poz. 1762, ze zm.

7. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, Dz.U. 2021, poz. 1915, ze zm.

8. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz.U. 2021, poz. 1082, ze zm.

9. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, Dz.U. 2017, 1743.

10. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Dz.U. 2020, poz. 1309.

11. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dz.U. 2020, poz. 1280.

12. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży, Dz.U.2017, poz. 1616, ze zm.

13. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki, Dz.U. 2017, poz. 1569.

14. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych, Dz.U. 2019, poz. 373, ze zm..

Uwagi:

Metody dydaktyczne:

- wykład połączony z analizą aktów prawnych

- prezentacja multimedialna

Nakład pracy studenta - 1 ECTS:

- 9 godzin kontaktowych - wykład

- 6 godzin - zapoznanie się z aktami prawnymi

- 10 godzin - przygotowanie się do zaliczenia

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Zozula
Prowadzący grup: Jolanta Zozula
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Kryteria oceniania:

- zaliczenie na ocenę w formie pisemnej (test)

Pełny opis:

1. Prawo do nauki jako prawo człowieka w aktach prawa międzynarodowego i w prawie polskim

2. Specjalne potrzeby edukacyjne – definicja

3. Odroczenia rozpoczęcia realizacji obowiązku szkolnego

4. Orzeczenia i opinie wydawane przez poradnie psychologiczno – pedagogiczne (działalność poradni publicznych i niepublicznych, orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego a orzeczenie o niepełnosprawności)

5. Kształcenie specjalne – typy i rodzaje szkół (edukacja integracyjna, edukacja włączająca), indywidualny program edukacyjno – terapeutyczny

6. Indywidualne roczne przygotowanie przedszkolne, indywidualne nauczanie (przesłanki, zasady organizacji)

7. Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w przedszkolu, szkole i placówce (potrzeby objęcia ucznia pomocą psychologiczno – pedagogiczną, rodzaje pomocy psychologiczno – pedagogicznej)

8. Wsparcie uczniów szczególnie uzdolnionych (indywidualny program nauki, indywidualny tok nauki)

9. Zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

10. Zadania dyrektora szkoły i nauczycieli w zakresie specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów

Literatura:

1. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Dz.U. 1997, Nr 78, poz. 483, ze zm.

2. Powszechna Deklaracja Praw Człowieka z 1948 r.

3. Międzynarodowy Pakt Praw Gospodarczych, Społecznych i Kulturalnych z 19 grudnia 1966 r, Dz.U. 1977, Nr 38, poz. 169.

4. Konwencja o Prawach Dziecka z 20 listopada 1989 r., Dz.U. 1991, Nr 120, poz. 526.

5. Konwencja o prawach Osób Niepełnosprawnych z dnia 13 grudnia 2006 r., Dz.U. 2012, poz. 1169.

6. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela, Dz.U. 2023, poz. 984 ze zm.

7. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, Dz.U. 2022, poz. 2230, ze zm.

8. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz.U. 2023, poz. 900, ze zm.

9. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, Dz.U. 2017, 1743.

10. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Dz.U. 2020, poz. 1309.

11. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dz.U. 2020, poz. 1280.

12. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży, Dz.U.2017, poz. 1616, ze zm.

13. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki, Dz.U. 2017, poz. 1569.

14. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych, Dz.U. 2019, poz. 373, ze zm..

Uwagi:

Metody dydaktyczne:

- indywidualny kontakt

- przekazanie materiałów

Nakład pracy studenta - 1 ECTS:

- 15 godzin zapoznanie się z przekazanymi materiałami

- 10 godzin przygotowanie się do zaliczenia

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)