Prawne podstawy kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-5F-PUS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Prawne podstawy kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
- Prawo do edukacji dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w prawie międzynarodowym i krajowym. Regulacje prawne odnoszące się do osób z różnego rodzaju niepełnosprawnościami oraz niedostosowanych społecznie i ich rodzin. - Organizacja procesu i formy kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. - Orzecznictwo dla celów kształcenia specjalnego. - Orzekanie o specjalnych potrzebach edukacyjnych na tle innych systemów orzeczniczych. - Obowiązki organu prowadzącego szkołę w realizacji edukacji dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. - Obowiązki szkoły w realizacji edukacji dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. - Pomoc psychologiczno-pedagogiczna – regulacje prawne, formy i zasady udzielania wsparcia. - Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów. - Odpowiedzialność zawodowa, cywilna i karna nauczycieli w edukacji dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna prawne regulacje kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w prawie międzynarodowym i krajowym, zna orzecznictwo w tym zakresie. Zna zasady organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Zna zasady klasyfikowania i oceniania uczniów. Zna zasady udzielania uczniom wsparcia psychologiczno-pedagogicznego. Umiejętności Potrafi uzasadnić konieczność stosowania prawa do kształcenia dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na gruncie obowiązujących unormowań prawnych. Kompetencje społeczne Rozumie potrzebę stosowania prawa w organizowaniu kształcenia dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Jest świadomy konsekwencji nieprzestrzegania prawa w ramach kształcenia dzieci ze specjalnym potrzebami edukacyjnymi. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bernadeta Szczupał | |
Prowadzący grup: | Justyna Gasik-Daszkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: Kolokwium w formie testu. Zakres materiału do kolokwium – treści z wykładów oraz wskazana literatura. |
|
Pełny opis: |
I . Prawo do edukacji dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w prawie międzynarodowym i krajowym. II. Orzecznictwo dla celów kształcenia specjalnego a inne systemy orzecznicze Organizacja procesu i formy kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Regulacje prawne odnoszące się do osób z różnego rodzaju niepełnosprawnościami oraz niedostosowanych społecznie i ich rodzin. Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów. III Pomoc psychologiczno-pedagogiczna – regulacje prawne, formy i zasady udzielania wsparcia. Obowiązki organu prowadzącego szkołę oraz szkoły w realizacji edukacji dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odpowiedzialność zawodowa, cywilna i karna nauczycieli w edukacji dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi |
|
Literatura: |
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej; Powszechna Deklaracji Praw Człowieka; Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych; Konwencja o Prawach Dziecka; Konwencja ONZ o prawach osób niepełnosprawnych, sporządzona w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r.; Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe; Wybrane Rozporządzenia MEN |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład Nakład pracy studenta: - godziny kontaktowe (wykład) – 15 godz. ; - zapoznanie się z literaturą – 15 godz.; - przygotowanie do kolokwium – 10 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS – 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bernadeta Szczupał | |
Prowadzący grup: | Justyna Gasik-Daszkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: Kolokwium w formie testu. Zakres materiału do kolokwium – treści z wykładów oraz wskazana literatura. |
|
Pełny opis: |
I . Prawo do edukacji dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w prawie międzynarodowym i krajowym. II. Orzecznictwo dla celów kształcenia specjalnego a inne systemy orzecznicze Organizacja procesu i formy kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Regulacje prawne odnoszące się do osób z różnego rodzaju niepełnosprawnościami oraz niedostosowanych społecznie i ich rodzin. Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów. III Pomoc psychologiczno-pedagogiczna – regulacje prawne, formy i zasady udzielania wsparcia. Obowiązki organu prowadzącego szkołę oraz szkoły w realizacji edukacji dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odpowiedzialność zawodowa, cywilna i karna nauczycieli w edukacji dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi |
|
Literatura: |
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej; Powszechna Deklaracji Praw Człowieka; Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych; Konwencja o Prawach Dziecka; Konwencja ONZ o prawach osób niepełnosprawnych, sporządzona w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r.; Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe; Wybrane Rozporządzenia MEN |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, praca z aktem prawnym. Nakład pracy studenta: - godziny kontaktowe (wykład) – 9 godz. ; - zapoznanie się z literaturą – 9 godz.; - przygotowanie do kolokwium – 9 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS – 1. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Nowicka-Skóra | |
Prowadzący grup: | Anna Nowicka-Skóra | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Kolokwium z formie testu |
|
Pełny opis: |
Prawo do edukacji dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w prawie międzynarodowym i krajowym. Regulacje prawne odnoszące się do osób z różnego rodzaju niepełnosprawnościami oraz niedostosowanych społecznie i ich rodzin. - Organizacja procesu i formy kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. - Orzecznictwo dla celów kształcenia specjalnego. - Orzekanie o specjalnych potrzebach edukacyjnych na tle innych systemów orzeczniczych. - Obowiązki organu prowadzącego szkołę w realizacji edukacji dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. - Obowiązki szkoły w realizacji edukacji dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. - Pomoc psychologiczno-pedagogiczna – regulacje prawne, formy i zasady udzielania wsparcia. - Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów. - Odpowiedzialność zawodowa, cywilna i karna nauczycieli w edukacji dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. |
|
Literatura: |
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej; Powszechna Deklaracji Praw Człowieka; Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych; Konwencja o Prawach Dziecka; Konwencja ONZ o Prawach Osób Niepełnosprawnych, sporządzona w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r.; Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe; Wybrane Rozporządzenia MEN |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład Nakład pracy studenta: - godziny kontaktowe (wykład) – 15 godz. ; - zapoznanie się z literaturą – 10 godz.; - przygotowanie do kolokwium – 10 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS – 1. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Trochimiak | |
Prowadzący grup: | Barbara Trochimiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: Kolokwium w formie testu. Zakres materiału do kolokwium – treści z wykładów oraz wskazana literatura. |
|
Pełny opis: |
I . Prawo do edukacji dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w prawie międzynarodowym i krajowym. II. Orzecznictwo dla celów kształcenia specjalnego a inne systemy orzecznicze Organizacja procesu i formy kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Regulacje prawne odnoszące się do osób z różnego rodzaju niepełnosprawnościami oraz niedostosowanych społecznie i ich rodzin. Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów. III Pomoc psychologiczno-pedagogiczna – regulacje prawne, formy i zasady udzielania wsparcia. Obowiązki organu prowadzącego szkołę oraz szkoły w realizacji edukacji dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odpowiedzialność zawodowa, cywilna i karna nauczycieli w edukacji dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi |
|
Literatura: |
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej; Powszechna Deklaracji Praw Człowieka; Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych; Konwencja o Prawach Dziecka; Konwencja ONZ o prawach osób niepełnosprawnych, sporządzona w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r.; Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe; Wybrane Rozporządzenia MEN |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, praca z aktem prawnym. Nakład pracy studenta: - godziny kontaktowe (wykład) – 9 godz. ; - zapoznanie się z literaturą – 9 godz.; - przygotowanie do kolokwium – 9 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS – 1. Link do zespołu wykładowego na Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3axBUcKVEG9pyzfn2qVdjcbUGGuzJQ1lYZKHIRiYaCGPE1%40thread.tacv2/conversations?groupId=be885c14-39e9-437c-9487-c1e48d63c047&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Zozula | |
Prowadzący grup: | Jolanta Zozula | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Kryteria oceniania: - zaliczenie na ocenę w formie pisemnej (test) |
|
Pełny opis: |
1. Prawo do nauki jako prawo człowieka w aktach prawa międzynarodowego i w prawie polskim 2. Specjalne potrzeby edukacyjne – definicja 3. Odroczenia rozpoczęcia realizacji obowiązku szkolnego 4. Orzeczenia i opinie wydawane przez poradnie psychologiczno – pedagogiczne (działalność poradni publicznych i niepublicznych, orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego a orzeczenie o niepełnosprawności) 5. Kształcenie specjalne – typy i rodzaje szkół (edukacja integracyjna, edukacja włączająca), indywidualny program edukacyjno – terapeutyczny 6. Indywidualne roczne przygotowanie przedszkolne, indywidualne nauczanie (przesłanki, zasady organizacji) 7. Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w przedszkolu, szkole i placówce (potrzeby objęcia ucznia pomocą psychologiczno – pedagogiczną, rodzaje pomocy psychologiczno – pedagogicznej) 8. Wsparcie uczniów szczególnie uzdolnionych (indywidualny program nauki, indywidualny tok nauki) 9. Zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi 10. Zadania dyrektora szkoły i nauczycieli w zakresie specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów |
|
Literatura: |
1. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Dz.U. 1997, Nr 78, poz. 483, ze zm. 2. Powszechna Deklaracja Praw Człowieka z 1948 r. 3. Międzynarodowy Pakt Praw Gospodarczych, Społecznych i Kulturalnych z 19 grudnia 1966 r, Dz.U. 1977, Nr 38, poz. 169. 4. Konwencja o Prawach Dziecka z 20 listopada 1989 r., Dz.U. 1991, Nr 120, poz. 526. 5. Konwencja o prawach Osób Niepełnosprawnych z dnia 13 grudnia 2006 r., Dz.U. 2012, poz. 1169. 6. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela, Dz.U. 2021, poz. 1762, ze zm. 7. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, Dz.U. 2021, poz. 1915, ze zm. 8. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz.U. 2021, poz. 1082, ze zm. 9. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, Dz.U. 2017, 1743. 10. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Dz.U. 2020, poz. 1309. 11. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dz.U. 2020, poz. 1280. 12. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży, Dz.U.2017, poz. 1616, ze zm. 13. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki, Dz.U. 2017, poz. 1569. 14. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych, Dz.U. 2019, poz. 373, ze zm.. |
|
Uwagi: |
Metody dydaktyczne: - wykład połączony z analizą aktów prawnych - prezentacja multimedialna Nakład pracy studenta - 1 ECTS: - 15 godzin kontaktowych - wykład - 5 godzin - zapoznanie się z aktami prawnymi - 5 godzin - przygotowanie się do zaliczenia |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Zozula | |
Prowadzący grup: | Jolanta Zozula | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Kryteria oceniania: - zaliczenie na ocenę w formie pisemnej (test) |
|
Pełny opis: |
1. Prawo do nauki jako prawo człowieka w aktach prawa międzynarodowego i w prawie polskim 2. Specjalne potrzeby edukacyjne – definicja 3. Odroczenia rozpoczęcia realizacji obowiązku szkolnego 4. Orzeczenia i opinie wydawane przez poradnie psychologiczno – pedagogiczne (działalność poradni publicznych i niepublicznych, orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego a orzeczenie o niepełnosprawności) 5. Kształcenie specjalne – typy i rodzaje szkół (edukacja integracyjna, edukacja włączająca), indywidualny program edukacyjno – terapeutyczny 6. Indywidualne roczne przygotowanie przedszkolne, indywidualne nauczanie (przesłanki, zasady organizacji) 7. Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w przedszkolu, szkole i placówce (potrzeby objęcia ucznia pomocą psychologiczno – pedagogiczną, rodzaje pomocy psychologiczno – pedagogicznej) 8. Wsparcie uczniów szczególnie uzdolnionych (indywidualny program nauki, indywidualny tok nauki) 9. Zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi 10. Zadania dyrektora szkoły i nauczycieli w zakresie specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów |
|
Literatura: |
1. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Dz.U. 1997, Nr 78, poz. 483, ze zm. 2. Powszechna Deklaracja Praw Człowieka z 1948 r. 3. Międzynarodowy Pakt Praw Gospodarczych, Społecznych i Kulturalnych z 19 grudnia 1966 r, Dz.U. 1977, Nr 38, poz. 169. 4. Konwencja o Prawach Dziecka z 20 listopada 1989 r., Dz.U. 1991, Nr 120, poz. 526. 5. Konwencja o prawach Osób Niepełnosprawnych z dnia 13 grudnia 2006 r., Dz.U. 2012, poz. 1169. 6. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela, Dz.U. 2021, poz. 1762, ze zm. 7. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, Dz.U. 2021, poz. 1915, ze zm. 8. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz.U. 2021, poz. 1082, ze zm. 9. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, Dz.U. 2017, 1743. 10. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Dz.U. 2020, poz. 1309. 11. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dz.U. 2020, poz. 1280. 12. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży, Dz.U.2017, poz. 1616, ze zm. 13. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki, Dz.U. 2017, poz. 1569. 14. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych, Dz.U. 2019, poz. 373, ze zm.. |
|
Uwagi: |
Metody dydaktyczne: - wykład połączony z analizą aktów prawnych - prezentacja multimedialna Nakład pracy studenta - 1 ECTS: - 9 godzin kontaktowych - wykład - 6 godzin - zapoznanie się z aktami prawnymi - 10 godzin - przygotowanie się do zaliczenia |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Zozula | |
Prowadzący grup: | Jolanta Zozula | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Kryteria oceniania: - zaliczenie na ocenę w formie pisemnej (test) |
|
Pełny opis: |
1. Prawo do nauki jako prawo człowieka w aktach prawa międzynarodowego i w prawie polskim 2. Specjalne potrzeby edukacyjne – definicja 3. Odroczenia rozpoczęcia realizacji obowiązku szkolnego 4. Orzeczenia i opinie wydawane przez poradnie psychologiczno – pedagogiczne (działalność poradni publicznych i niepublicznych, orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego a orzeczenie o niepełnosprawności) 5. Kształcenie specjalne – typy i rodzaje szkół (edukacja integracyjna, edukacja włączająca), indywidualny program edukacyjno – terapeutyczny 6. Indywidualne roczne przygotowanie przedszkolne, indywidualne nauczanie (przesłanki, zasady organizacji) 7. Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w przedszkolu, szkole i placówce (potrzeby objęcia ucznia pomocą psychologiczno – pedagogiczną, rodzaje pomocy psychologiczno – pedagogicznej) 8. Wsparcie uczniów szczególnie uzdolnionych (indywidualny program nauki, indywidualny tok nauki) 9. Zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi 10. Zadania dyrektora szkoły i nauczycieli w zakresie specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów |
|
Literatura: |
1. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Dz.U. 1997, Nr 78, poz. 483, ze zm. 2. Powszechna Deklaracja Praw Człowieka z 1948 r. 3. Międzynarodowy Pakt Praw Gospodarczych, Społecznych i Kulturalnych z 19 grudnia 1966 r, Dz.U. 1977, Nr 38, poz. 169. 4. Konwencja o Prawach Dziecka z 20 listopada 1989 r., Dz.U. 1991, Nr 120, poz. 526. 5. Konwencja o prawach Osób Niepełnosprawnych z dnia 13 grudnia 2006 r., Dz.U. 2012, poz. 1169. 6. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela, Dz.U. 2023, poz. 984 ze zm. 7. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, Dz.U. 2022, poz. 2230, ze zm. 8. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz.U. 2023, poz. 900, ze zm. 9. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, Dz.U. 2017, 1743. 10. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Dz.U. 2020, poz. 1309. 11. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dz.U. 2020, poz. 1280. 12. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży, Dz.U.2017, poz. 1616, ze zm. 13. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki, Dz.U. 2017, poz. 1569. 14. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych, Dz.U. 2019, poz. 373, ze zm.. |
|
Uwagi: |
Metody dydaktyczne: - indywidualny kontakt - przekazanie materiałów Nakład pracy studenta - 1 ECTS: - 15 godzin zapoznanie się z przekazanymi materiałami - 10 godzin przygotowanie się do zaliczenia |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.