Pedagogika społeczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-5F-PSP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika społeczna |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 2 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie Obowiązkowe dla 2 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ: | Cel 1: Wyeliminować ubóstwo we wszystkich jego formach na całym świecie |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Rodowód pedagogiki społecznej, kształtowanie się tożsamości pedagogiki. Pokolenie niepokornych Helena Radlińska – Florian Znaniecki. - Podstawowe pojęcia pedagogiki społecznej: środowisko, przestrzeń, miejsce i nie-miejsce, kapitał ludzki, kulturowy, społeczny, intelektualny, społeczeństwo wiedzy, edukacja a globalizacja, edukacja i kultura a zrównoważony rozwój, rozwój społeczny i jego mierniki (HDI). - Podstawowe środowiska wychowawcze, rodzina, grupa rówieśnicza, szkoła, środowisko lokalne. - Dziecko w grupie rówieśniczej - pozycja społeczna dziecka w grupie, koleżeństwo, przyjaźń, konflikty z rówieśnikami rodzicami i wychowawcami. Znaczenie grupy rówieśniczej dla dziecka. - Odzyskana przestrzeń publiczna – organizacje pozarządowe, społeczna partycypacja – społeczeństwo obywatelskie. - Wybrane problemy edukacyjne i socjalne: globalizacja, marginalizacja, nierówności w edukacji, bieda, bezrobocie, uzależnienia, zagrożone dzieciństwo – dzieci wojny, uchodźcy, emigranci, zagrożenia potrzeb przyszłych pokoleń. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna podstawowe pojęcia pedagogiki społecznej, tj.: środowisko, wychowanie, kultura, rozwój, wsparcie, opieka, diagnoza środowiskowa, kapitał ludzki, kapitał społeczny, siły ludzkie, empowerment. Zna relacje pedagogiki społecznej z innymi dziedzinami naukowymi. Zna podstawowe środowiska wychowawcze, ma wiedzę o ich strukturze, rozwoju i zmieniających się kontekstach funkcjonowania. Rozumie rolę kontaktów społecznych ucznia, w tym w grupie rówieśniczej, koleżeństwa, przyjaźni i konfliktów wśród uczniów; rolę osób znaczących i autorytetów; zagadnienia zmiany autorytetów, kryzysu autorytetu nauczyciela, rodzica i opiekuna, buntu okresu dorastania i jego funkcji. Umiejętności Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej. Ma umiejętność odkrywania i stawiania własnych tez, poszukiwania argumentów w kontekście wybranych perspektyw pedagogiki społecznej. Kompetencje społeczne Krytycznie ocenia swoją wiedzę z zakresu społecznych uwarunkowań działalności dydaktyczno-wychowawczej. Angażuje się w życie społeczne, podejmuje się prac wolontarystycznych; uczestniczy w projektach społecznych. Jest gotów do rozpoznawania specyfiki środowiska lokalnego i podejmowania współpracy na rzecz dobra uczniów i tego środowiska. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Wiatr | |
Prowadzący grup: | Wiesław Theiss | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a937c6c3bc26a49d6b639e449b8b1bca4%40thread.tacv2/conversations?groupId=03cdefaf-66d4-47fc-b26a-830a61198043&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Egzamin pisemny - praca na zadany temat zadlny pomiar efektów kształcenia |
|
Pełny opis: |
Pedagogika społeczna definiuje i analizuje wychowanie w szeroko rozumianych kontekstach społeczno-kulturowych. Koncentruje się na relacjach miedzy środowiskiem wychowania a aktywnym, kreatywnym podmiotem (jednostką lub grupą) budującym swoją biografie i przestrzeń życia. Zajęcia z pedagogiki społecznej mają na celu dostarczenie studentowi narzędzi rozpoznawania, definiowania i analizowania zmian zachodzących w środowisku wychowania ( w rodzinie, w szkolne, w środowisku lokalnych, w różnorodnych instytucjach wychowawczych) Student powinien nauczyć się rozpoznawania wielorakich sił, kapitałów, potencjałów i zasobów służących wspieraniu rozwoju jednostek i grup , poznać metody , formy pracy , nauczyć się wnikliwie analizować sytuacje wychowawcze i kreatywnie budować różne projekty i programy pracy zwłaszcza z dzieckiem, rodziną. Program uwzględnia trzy grupy tematyczne: 1. Rodowód pedagogiki społecznej, kształtowanie się tożsamości pedagogiki. Pokolenie niepokornych Helena Radlińska – Florian Znaniecki. Podstawowe pojęcia pedagogiki społecznej: środowisko, przestrzeń, miejsce i nie-miejsce, kapitał ludzki, kulturowy, społeczny, intelektualny, społeczeństwo wiedzy, edukacja a globalizacja, rozwój społeczny i jego mierniki (HDI). 2. Podstawowe środowiska wychowawcze, rodzina, społeczne wymiary dzieciństwa, środowisko lokalne, odzyskana przestrzeń publiczna – organizacje pozarządowe, społeczna partycypacja – społeczeństwo obywatelskie. 3. Wybrane problemy edukacyjne i socjalne: globalizacja, marginalizacja, nierówności w edukacji, bieda, bezrobocie, uzależnienia, zagrożone dzieciństwo – dzieci wojny, uchodźcy, emigranci. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: refleksyjna analiza treści wykładów ilustrowanych prezentacjami multimedialnymi i filmami dydaktycznymi, audycjami radiowymi i telewizyjnymi lektura tekstów społecznych, kulturowych, politycznych, raportów, wyników badań; Wykłady poprowadzone są zdalniie za pośrednictwem platformy TEAMS NAKŁAD PRACY STUDENTÓW: godziny kontaktowe 15h przygotowanie do egzaminu - 10h 25h - 1 pkt. ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Wiatr | |
Prowadzący grup: | Mirosław Szymański | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a1273c3f28e5d41a1983b940fec41b0cf%40thread.tacv2/conversations?groupId=dd708aeb-a0e2-4cbc-90b8-d7b3588a6ef5&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: egzamin zdalny z pytaniami rekonstruującymi wiedzę Obecność na wykładach - sprawdzana listą obecności |
|
Pełny opis: |
Pedagogika społeczna definiuje i analizuje wychowanie w szeroko rozumianych kontekstach społeczno-kulturowych. Koncentruje się na relacjach miedzy środowiskiem wychowania a aktywnym, kreatywnym podmiotem (jednostką lub grupą) budującym swoją biografie i przestrzeń życia. Zajęcia z pedagogiki społecznej mają na celu dostarczenie studentowi narzędzi rozpoznawania, definiowania i analizowania zmian zachodzących w środowisku wychowania ( w rodzinie, w szkolne, w środowisku lokalnych, w różnorodnych instytucjach wychowawczych) Student powinien nauczyć się rozpoznawania wielorakich sił, kapitałów, potencjałów i zasobów służących wspieraniu rozwoju jednostek i grup , poznać metody , formy pracy , nauczyć się wnikliwie analizować sytuacje wychowawcze i kreatywnie budować różne projekty i programy pracy zwłaszcza z dzieckiem, rodziną. Program uwzględnia trzy grupy tematyczne: 1. Rodowód pedagogiki społecznej, kształtowanie się tożsamości pedagogiki. Pokolenie niepokornych Helena Radlińska – Florian Znaniecki. Podstawowe pojęcia pedagogiki społecznej: środowisko, przestrzeń, miejsce i nie-miejsce, kapitał ludzki, kulturowy, społeczny, intelektualny, społeczeństwo wiedzy, edukacja a globalizacja, rozwój społeczny i jego mierniki (HDI). 2. Podstawowe środowiska wychowawcze, rodzina, społeczne wymiary dzieciństwa, środowisko lokalne, odzyskana przestrzeń publiczna – organizacje pozarządowe, społeczna partycypacja – społeczeństwo obywatelskie. 3. Wybrane problemy edukacyjne i socjalne: globalizacja, marginalizacja, nierówności w edukacji, bieda, bezrobocie, uzależnienia, zagrożone dzieciństwo – dzieci wojny, uchodźcy, emigranci. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Wykłady interaktywne, online, w czasie rzeczywistym przy użyciu platformy Teams. NAKŁAD PRACY STUDENTÓW: godziny kontaktowe 12h przygotowanie do egzaminu - 12h 24h - 1 pkt. ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Wiatr | |
Prowadzący grup: | Marta Wiatr | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: egzamin pisemny Obecność na wykładach zgodnie z regulaminem studiów (sprawdzana listą obecności) Nadrabianie nieobecności w uzgodnieniu z wykładowcą |
|
Pełny opis: |
Pedagogika społeczna definiuje i analizuje wychowanie w szeroko rozumianych kontekstach społeczno-kulturowych. Koncentruje się na relacjach miedzy środowiskiem wychowania a aktywnym, kreatywnym podmiotem (jednostką lub grupą) budującym swoją biografie i przestrzeń życia. Zajęcia z pedagogiki społecznej mają na celu dostarczenie studentowi narzędzi rozpoznawania, definiowania i analizowania zmian zachodzących w środowisku wychowania ( w rodzinie, w szkolne, w środowisku lokalnych, w różnorodnych instytucjach wychowawczych) Program uwzględnia trzy grupy tematyczne: 1. Rodowód pedagogiki społecznej, kształtowanie się tożsamości pedagogiki. Pokolenie niepokornych Helena Radlińska – Florian Znaniecki. Podstawowe pojęcia pedagogiki społecznej: środowisko, przestrzeń, miejsce i nie-miejsce, kapitał ludzki, kulturowy, społeczny, intelektualny, społeczeństwo wiedzy, edukacja a globalizacja, rozwój społeczny i jego mierniki (HDI). 2. Podstawowe środowiska wychowawcze, rodzina, społeczne wymiary dzieciństwa, środowisko lokalne, odzyskana przestrzeń publiczna – organizacje pozarządowe, społeczna partycypacja – społeczeństwo obywatelskie. 3. Wybrane problemy edukacyjne i socjalne: globalizacja, marginalizacja, nierówności w edukacji, bieda, bezrobocie, uzależnienia, zagrożone dzieciństwo – dzieci wojny, uchodźcy, emigranci. |
|
Literatura: |
Cichosz, M. (2020). Pedagogiki społeczna. Kraków: Impuls. Smolińska-Theiss, B., & Theiss, W. (2019). Pedagogika społeczna. In Z. Kwieciński & B. Śliwerski (Eds.), Pedagogika: podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. UNICEF. (2018). Niesprawiedliwy Start. Nierówności edukacyjne wśród dzieci w krajach wysokorozwiniętych. Innocenti Report Card 15. Florencja: UNICEF OFFICE of Research - Innocenti. http://edukacjaidialog.pl/_upload/file/2018_10/niesprawiedliwy_start.pdf Wiatr, M. (2014). Rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym - rodzicielstwo między wsparciem a stygmatyzacją. In J. Brągiel & B. Górnicka (Eds.), Rodzicielstwo w obliczu niepełnosprawności i zaniedbania (pp. 99–108). Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: refleksyjna analiza treści wykładów (ilustrowanych prezentacjami multimedialnymi i filmami dydaktycznymi, audycjami radiowymi i telewizyjnymi) - w postaci notatek z zajęć lektura tekstów społecznych, kulturowych, politycznych, raportów, wyników badań; Wykłady interaktywne (dyskusje w grupach, parach, na forum, wykorzystanie narzędzi technologicznych Teams, Padlet, Slido) NAKŁAD PRACY STUDENTÓW: godziny kontaktowe 15h przygotowanie do egzaminu - 12h 24h - 1 pkt. ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Wiatr | |
Prowadzący grup: | Marta Wiatr | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: egzamin pisemny Obecność na wykładach zgodnie z regulaminem studiów (sprawdzana listą obecności) Nadrabianie nieobecności w uzgodnieniu z wykładowcą |
|
Pełny opis: |
Pedagogika społeczna definiuje i analizuje wychowanie w szeroko rozumianych kontekstach społeczno-kulturowych. Koncentruje się na relacjach miedzy środowiskiem wychowania a aktywnym, kreatywnym podmiotem (jednostką lub grupą) budującym swoją biografie i przestrzeń życia. Zajęcia z pedagogiki społecznej mają na celu dostarczenie studentowi narzędzi rozpoznawania, definiowania i analizowania zmian zachodzących w środowisku wychowania ( w rodzinie, w szkolne, w środowisku lokalnych, w różnorodnych instytucjach wychowawczych). Program uwzględnia trzy grupy tematyczne: 1. Rodowód pedagogiki społecznej, kształtowanie się tożsamości pedagogiki. Pokolenie niepokornych Helena Radlińska. Podstawowe pojęcia pedagogiki społecznej: środowisko, przestrzeń, miejsce i nie-miejsce, kapitał ludzki, kulturowy, społeczny, intelektualny, społeczeństwo wiedzy, edukacja a globalizacja. 2. Podstawowe środowiska wychowawcze, rodzina, społeczne wymiary dzieciństwa, środowisko lokalne, odzyskana przestrzeń publiczna – organizacje pozarządowe, społeczna partycypacja – społeczeństwo obywatelskie. 3. Wybrane problemy edukacyjne i socjalne: globalizacja, marginalizacja, nierówności w edukacji, bieda, bezrobocie, uzależnienia, zagrożone dzieciństwo – dzieci wojny, uchodźcy, emigranci. |
|
Literatura: |
Cichosz, M. (2020). Pedagogiki społeczna. Kraków: Impuls. Smolińska-Theiss, B., & Theiss, W. (2019). Pedagogika społeczna. In Z. Kwieciński & B. Śliwerski (Eds.), Pedagogika: podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. UNICEF. (2018). Niesprawiedliwy Start. Nierówności edukacyjne wśród dzieci w krajach wysokorozwiniętych. Innocenti Report Card 15. Florencja: UNICEF OFFICE of Research - Innocenti. http://edukacjaidialog.pl/_upload/file/2018_10/niesprawiedliwy_start.pdf Wiatr, M. (2014). Rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym - rodzicielstwo między wsparciem a stygmatyzacją. In J. Brągiel & B. Górnicka (Eds.), Rodzicielstwo w obliczu niepełnosprawności i zaniedbania (pp. 99–108). Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: refleksyjna analiza treści wykładów (ilustrowanych prezentacjami multimedialnymi i filmami dydaktycznymi, audycjami radiowymi i telewizyjnymi) - w postaci notatek z zajęć lektura tekstów społecznych, kulturowych, politycznych, raportów, wyników badań; Wykłady interaktywne (dyskusje w grupach, parach, na forum, wykorzystanie narzędzi technologicznych Teams, Padlet, Slido) NAKŁAD PRACY STUDENTÓW: godziny kontaktowe 12h przygotowanie do egzaminu - 12h 24h - 1 pkt. ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Wiatr | |
Prowadzący grup: | Marta Wiatr | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aLr1qXnB8BhMcL-jhIw-N_N6-iKNce6i8SlsK--FJ--s1%40thread.tacv2/conversations?groupId=ebbe3a7b-2acc-412e-bed2-d5da0608129a&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: egzamin pisemny Obecność na wykładach zgodnie z regulaminem studiów (sprawdzana listą obecności) Nadrabianie nieobecności w uzgodnieniu z wykładowcą |
|
Pełny opis: |
Pedagogika społeczna definiuje i analizuje wychowanie w szeroko rozumianych kontekstach społeczno-kulturowych. Koncentruje się na relacjach miedzy środowiskiem wychowania a aktywnym, kreatywnym podmiotem (jednostką lub grupą) budującym swoją biografię i przestrzeń życia. Zajęcia z pedagogiki społecznej mają na celu dostarczenie studentowi narzędzi rozpoznawania, definiowania i analizowania zmian zachodzących w środowisku wychowania ( w rodzinie, w szkolne, w środowisku lokalnych, w różnorodnych instytucjach wychowawczych) Program uwzględnia trzy grupy tematyczne: 1. Rodowód pedagogiki społecznej, kształtowanie się tożsamości pedagogiki. Podstawowe pojęcia pedagogiki społecznej: środowisko, przestrzeń, miejsce , kapitał ludzki, kulturowy, społeczny, intelektualny, edukacja a globalizacja, rozwój społeczny. 2. Podstawowe środowiska wychowawcze, rodzina, środowisko lokalne, odzyskana przestrzeń publiczna – organizacje pozarządowe, społeczna partycypacja – społeczeństwo obywatelskie. 3. Wybrane problemy edukacyjne i socjalne: marginalizacja, nierówności w edukacji |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Cichosz, M. (2020). Pedagogika społeczna. Kraków: Impuls. 2. Smolińska-Theiss, B., & Theiss, W. (2019). Pedagogika społeczna. In Z. Kwieciński & B. Śliwerski (Eds.), Pedagogika: podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. 3. UNICEF. (2018). Niesprawiedliwy Start. Nierówności edukacyjne wśród dzieci w krajach wysokorozwiniętych. Innocenti Report Card 15. Florencja: UNICEF OFFICE of Research - Innocenti. http://edukacjaidialog.pl/_upload/file/2018_10/niesprawiedliwy_start.pdf 4. Woźniak, R. B. (2012). Mikrosocjologia edukacji w zarysie. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek (s. 344-350 oraz 353-376). LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Środowiskowe uwarunkowania – nierówności społeczne: Kwieciński, Z. (2009). Wolność czy równość w edukacji ? In A. Męczkowska-Christiansen & P. Mikiewicz (Eds.), Idee – diagnozy – nadzieje: szkoła polska a idee równości (pp. 19–24). Wydawnictwo Naukowe DSW. Mikiewicz, P. (2009). Potencjalny model budowania równych szans w edukacji. In A. Męczkowska-Christiansen & P. Mikiewicz (Eds.), Idee – diagnozy – nadzieje: szkoła polska a idee równości (pp. 19–24). Wydawnictwo Naukowe DSW . 264–275 Ryynänen, S., & Nivala, E. (2019). Inequality as a social pedagogical question. International Journal of Social Psychiatry, 7(1), 1–16. https://doi.org/10.1177/0020764007084665 Vân, P. T. (2017). Education as a breaker of poverty: a critical perspective. Papers of Social Pedagogy, 2(7), 34–36. Geneza i tożsamość Hämäläinen, J. (2003). The Concept of Social Pedagogy in the Field of Social Work. Journal of Social Work, 3(1), 69–80. https://doi.org/10.1177/1468017303003001005 (Geneza) Hämäläinen, J., & Úcar, X. (2016). Presentation: Social pedagogy in the world/Pedagogía Social en el mundo. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 27, 13–18. https://doi.org/10.7179/PSRI Pojęcia, zakres, funkcje, model działania Marynowicz-Hetka, E. (2015). Pedagogika społeczna. Wstępy i kontynuacje. t. I i II. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. A. Przecławska & W. Theiss (Eds.), Pedagogika społeczna. W kręgu pytań. Wydawnictwo Akademickie “Żak.” (1 rozdział) Środowisko, przestrzeń, miejsce: Radlińska, H. (1961). Pedagogika społeczna t. 1. (pp. 31-33) Mendel, M. (2006). Pedagogika miejsca i animacja na miejsca wrażliwa. In Pedagogika miejsca (red.) M. Mendel. (pp. 21–37). Mendel, M. (2018). Pedagogika miejsca wspólnego. Miasto i szkoła. Wydawnictwo Naukowe Katedra Środowisko rodzinne Piekarski, J. (1986). Zróżnicowanie wychowawcze środowisk rodzinnych w małym mieście. Acta Univeritatis Lodziensis. Folia Psychologica et Psychologica, 15, 3–19. Wiatr, M. (2015). Kategoria „środowisko” w badaniach nad rodziną w polskiej pedagogice społecznej – tradycja i nowe kierunki. Pedagogika Społeczna, 56(2), 101–110. Hołub, J. (2021). Beze mnie jesteś nikim. Przemoc w polskich domach. Czarne. Staśko, M., & Wieczorkiewicz, P. (2020). Gwałt polski. Krytyka Polityczna. Środowisko szkolne: Kruk, J. (2011). Przestrzeń rzeczy, jako środowisko uczenia się, w: Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf (pp. 487-500) Smolińska-Theiss, B. (2015). Funkcja opiekuńczo-wychowawcza szkoły – relikt przeszłości czy współczesne wyzwanie.pdf. Pedagogika Społeczna, 57(3). Środowisko lokalne Theiss, W. (2001). Mała ojczyzna. Kultura. Edukacja. Rozwój lokalny. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie "Żak" (7-22). + wybrany rozdział Montgomery, C. (2015). Miasto szczęśliwe. Jak Zmienić Nasze Życie. Wysoki Zamek. Kapitał społeczny i społeczeństwo obywatelskie Mikiewicz, P. (2019). Kapitał społeczny i edukacja - różne konceptualizacje i ich konsekwencje dla badań edukacyjnych. In M. J. Szymański (Ed.), Krótkie wykłady z socjologii edukacji (pp. 37–63). Wolters Kluwer Jaros, A., Margiela, D., & Mikiewicz, P. (2009). Niwelowanie nierówności poprzez wzmacnianie kapitału społecznego – historia pewnego projektu. In A. Męczkowska-Christiansen & P. Mikiewicz (Eds.), Idee – diagnozy – nadzieje: szkoła polska a idee równośc (pp. 243–263). Wydawnictwo Naukowe DSW. Bendyk, E. (2020). W Polsce, czyli wszędzie. Rzecz o upadku i przyszłości świata. Polityka Sp. z o.o. (idea zrównoważonego rozwoju) |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Refleksyjna analiza treści wykładów (ilustrowanych prezentacjami multimedialnymi i filmami dydaktycznymi) lektura tekstów na tematy społeczno-kulturowe, polityczne, raportów, wyników badań; Wykorzystanie narzędzi technologicznych Teams, Slido, Quizziz NAKŁAD PRACY STUDENTÓW: godziny kontaktowe 15h przygotowanie do egzaminu - 10h 25h - 1 pkt. ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Wiatr | |
Prowadzący grup: | Marta Wiatr | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aLr1qXnB8BhMcL-jhIw-N_N6-iKNce6i8SlsK--FJ--s1%40thread.tacv2/conversations?groupId=ebbe3a7b-2acc-412e-bed2-d5da0608129a&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: egzamin pisemny Obecność na wykładach zgodnie z regulaminem studiów (sprawdzana listą obecności) Nadrabianie nieobecności w uzgodnieniu z wykładowcą |
|
Pełny opis: |
Pedagogika społeczna definiuje i analizuje wychowanie w szeroko rozumianych kontekstach społeczno-kulturowych. Koncentruje się na relacjach miedzy środowiskiem wychowania a aktywnym, kreatywnym podmiotem (jednostką lub grupą) budującym swoją biografię i przestrzeń życia. Zajęcia z pedagogiki społecznej mają na celu dostarczenie studentowi narzędzi rozpoznawania, definiowania i analizowania zmian zachodzących w środowisku wychowania ( w rodzinie, w szkolne, w środowisku lokalnych, w różnorodnych instytucjach wychowawczych) Program uwzględnia trzy grupy tematyczne: 1. Rodowód pedagogiki społecznej, kształtowanie się tożsamości pedagogiki. Podstawowe pojęcia pedagogiki społecznej: środowisko, przestrzeń, miejsce , kapitał ludzki, kulturowy, społeczny, intelektualny, edukacja a globalizacja, rozwój społeczny. 2. Podstawowe środowiska wychowawcze, rodzina, środowisko lokalne, odzyskana przestrzeń publiczna – organizacje pozarządowe, społeczna partycypacja – społeczeństwo obywatelskie. 3. Wybrane problemy edukacyjne i socjalne: marginalizacja, nierówności w edukacji |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Cichosz, M. (2020). Pedagogika społeczna. Kraków: Impuls. 2. Smolińska-Theiss, B., & Theiss, W. (2019). Pedagogika społeczna. In Z. Kwieciński & B. Śliwerski (Eds.), Pedagogika: podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. 3. UNICEF. (2018). Niesprawiedliwy Start. Nierówności edukacyjne wśród dzieci w krajach wysokorozwiniętych. Innocenti Report Card 15. Florencja: UNICEF OFFICE of Research - Innocenti. http://edukacjaidialog.pl/_upload/file/2018_10/niesprawiedliwy_start.pdf 4. Woźniak, R. B. (2012). Mikrosocjologia edukacji w zarysie. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek (s. 344-350 oraz 353-376). LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Środowiskowe uwarunkowania – nierówności społeczne: Kwieciński, Z. (2009). Wolność czy równość w edukacji ? In A. Męczkowska-Christiansen & P. Mikiewicz (Eds.), Idee – diagnozy – nadzieje: szkoła polska a idee równości (pp. 19–24). Wydawnictwo Naukowe DSW. Mikiewicz, P. (2009). Potencjalny model budowania równych szans w edukacji. In A. Męczkowska-Christiansen & P. Mikiewicz (Eds.), Idee – diagnozy – nadzieje: szkoła polska a idee równości (pp. 19–24). Wydawnictwo Naukowe DSW . 264–275 Ryynänen, S., & Nivala, E. (2019). Inequality as a social pedagogical question. International Journal of Social Psychiatry, 7(1), 1–16. https://doi.org/10.1177/0020764007084665 Vân, P. T. (2017). Education as a breaker of poverty: a critical perspective. Papers of Social Pedagogy, 2(7), 34–36. Geneza i tożsamość Hämäläinen, J. (2003). The Concept of Social Pedagogy in the Field of Social Work. Journal of Social Work, 3(1), 69–80. https://doi.org/10.1177/1468017303003001005 (Geneza) Hämäläinen, J., & Úcar, X. (2016). Presentation: Social pedagogy in the world/Pedagogía Social en el mundo. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 27, 13–18. https://doi.org/10.7179/PSRI Pojęcia, zakres, funkcje, model działania Marynowicz-Hetka, E. (2015). Pedagogika społeczna. Wstępy i kontynuacje. t. I i II. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. A. Przecławska & W. Theiss (Eds.), Pedagogika społeczna. W kręgu pytań. Wydawnictwo Akademickie “Żak.” (1 rozdział) Środowisko, przestrzeń, miejsce: Radlińska, H. (1961). Pedagogika społeczna t. 1. (pp. 31-33) Mendel, M. (2006). Pedagogika miejsca i animacja na miejsca wrażliwa. In Pedagogika miejsca (red.) M. Mendel. (pp. 21–37). Mendel, M. (2018). Pedagogika miejsca wspólnego. Miasto i szkoła. Wydawnictwo Naukowe Katedra Środowisko rodzinne Piekarski, J. (1986). Zróżnicowanie wychowawcze środowisk rodzinnych w małym mieście. Acta Univeritatis Lodziensis. Folia Psychologica et Psychologica, 15, 3–19. Wiatr, M. (2015). Kategoria „środowisko” w badaniach nad rodziną w polskiej pedagogice społecznej – tradycja i nowe kierunki. Pedagogika Społeczna, 56(2), 101–110. Hołub, J. (2021). Beze mnie jesteś nikim. Przemoc w polskich domach. Czarne. Staśko, M., & Wieczorkiewicz, P. (2020). Gwałt polski. Krytyka Polityczna. Środowisko szkolne: Kruk, J. (2011). Przestrzeń rzeczy, jako środowisko uczenia się, w: Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf (pp. 487-500) Smolińska-Theiss, B. (2015). Funkcja opiekuńczo-wychowawcza szkoły – relikt przeszłości czy współczesne wyzwanie.pdf. Pedagogika Społeczna, 57(3). Środowisko lokalne Theiss, W. (2001). Mała ojczyzna. Kultura. Edukacja. Rozwój lokalny. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie "Żak" (7-22). + wybrany rozdział Montgomery, C. (2015). Miasto szczęśliwe. Jak Zmienić Nasze Życie. Wysoki Zamek. Kapitał społeczny i społeczeństwo obywatelskie Mikiewicz, P. (2019). Kapitał społeczny i edukacja - różne konceptualizacje i ich konsekwencje dla badań edukacyjnych. In M. J. Szymański (Ed.), Krótkie wykłady z socjologii edukacji (pp. 37–63). Wolters Kluwer Jaros, A., Margiela, D., & Mikiewicz, P. (2009). Niwelowanie nierówności poprzez wzmacnianie kapitału społecznego – historia pewnego projektu. In A. Męczkowska-Christiansen & P. Mikiewicz (Eds.), Idee – diagnozy – nadzieje: szkoła polska a idee równośc (pp. 243–263). Wydawnictwo Naukowe DSW. Bendyk, E. (2020). W Polsce, czyli wszędzie. Rzecz o upadku i przyszłości świata. Polityka Sp. z o.o. (idea zrównoważonego rozwoju) |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Refleksyjna analiza treści wykładów (ilustrowanych prezentacjami multimedialnymi i filmami dydaktycznymi) lektura tekstów na tematy społeczno-kulturowe, polityczne, raportów, wyników badań; Wykorzystanie narzędzi technologicznych Teams, Slido, Quizziz NAKŁAD PRACY STUDENTÓW: godziny kontaktowe 15h przygotowanie do egzaminu - 10h 25h - 1 pkt. ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Odrowąż-Coates | |
Prowadzący grup: | Oksana Dubinina, Maria Zsögön | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aLr1qXnB8BhMcL-jhIw-N_N6-iKNce6i8SlsK--FJ--s1%40thread.tacv2/conversations?groupId=ebbe3a7b-2acc-412e-bed2-d5da0608129a&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: egzamin pisemny Obecność na wykładach zgodnie z regulaminem studiów (sprawdzana listą obecności) Nadrabianie nieobecności w uzgodnieniu z wykładowcą |
|
Pełny opis: |
Pedagogika społeczna definiuje i analizuje wychowanie w szeroko rozumianych kontekstach społeczno-kulturowych. Koncentruje się na relacjach miedzy środowiskiem wychowania a aktywnym, kreatywnym podmiotem (jednostką lub grupą) budującym swoją biografię i przestrzeń życia. Zajęcia z pedagogiki społecznej mają na celu dostarczenie studentowi narzędzi rozpoznawania, definiowania i analizowania zmian zachodzących w środowisku wychowania ( w rodzinie, w szkolne, w środowisku lokalnych, w różnorodnych instytucjach wychowawczych) Program uwzględnia trzy grupy tematyczne: 1. Rodowód pedagogiki społecznej, kształtowanie się tożsamości pedagogiki. Podstawowe pojęcia pedagogiki społecznej: środowisko, przestrzeń, miejsce , kapitał ludzki, kulturowy, społeczny, intelektualny, edukacja a globalizacja, rozwój społeczny. 2. Podstawowe środowiska wychowawcze, rodzina, środowisko lokalne, odzyskana przestrzeń publiczna – organizacje pozarządowe, społeczna partycypacja – społeczeństwo obywatelskie. 3. Wybrane problemy edukacyjne i socjalne: marginalizacja, nierówności w edukacji |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Cichosz, M. (2020). Pedagogika społeczna. Kraków: Impuls. 2. Smolińska-Theiss, B., & Theiss, W. (2019). Pedagogika społeczna. In Z. Kwieciński & B. Śliwerski (Eds.), Pedagogika: podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. 3. UNICEF. (2018). Niesprawiedliwy Start. Nierówności edukacyjne wśród dzieci w krajach wysokorozwiniętych. Innocenti Report Card 15. Florencja: UNICEF OFFICE of Research - Innocenti. http://edukacjaidialog.pl/_upload/file/2018_10/niesprawiedliwy_start.pdf 4. Woźniak, R. B. (2012). Mikrosocjologia edukacji w zarysie. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek (s. 344-350 oraz 353-376). LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Środowiskowe uwarunkowania – nierówności społeczne: Kwieciński, Z. (2009). Wolność czy równość w edukacji ? In A. Męczkowska-Christiansen & P. Mikiewicz (Eds.), Idee – diagnozy – nadzieje: szkoła polska a idee równości (pp. 19–24). Wydawnictwo Naukowe DSW. Mikiewicz, P. (2009). Potencjalny model budowania równych szans w edukacji. In A. Męczkowska-Christiansen & P. Mikiewicz (Eds.), Idee – diagnozy – nadzieje: szkoła polska a idee równości (pp. 19–24). Wydawnictwo Naukowe DSW . 264–275 Ryynänen, S., & Nivala, E. (2019). Inequality as a social pedagogical question. International Journal of Social Psychiatry, 7(1), 1–16. https://doi.org/10.1177/0020764007084665 Vân, P. T. (2017). Education as a breaker of poverty: a critical perspective. Papers of Social Pedagogy, 2(7), 34–36. Geneza i tożsamość Hämäläinen, J. (2003). The Concept of Social Pedagogy in the Field of Social Work. Journal of Social Work, 3(1), 69–80. https://doi.org/10.1177/1468017303003001005 (Geneza) Hämäläinen, J., & Úcar, X. (2016). Presentation: Social pedagogy in the world/Pedagogía Social en el mundo. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 27, 13–18. https://doi.org/10.7179/PSRI Pojęcia, zakres, funkcje, model działania Marynowicz-Hetka, E. (2015). Pedagogika społeczna. Wstępy i kontynuacje. t. I i II. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. A. Przecławska & W. Theiss (Eds.), Pedagogika społeczna. W kręgu pytań. Wydawnictwo Akademickie “Żak.” (1 rozdział) Środowisko, przestrzeń, miejsce: Radlińska, H. (1961). Pedagogika społeczna t. 1. (pp. 31-33) Mendel, M. (2006). Pedagogika miejsca i animacja na miejsca wrażliwa. In Pedagogika miejsca (red.) M. Mendel. (pp. 21–37). Mendel, M. (2018). Pedagogika miejsca wspólnego. Miasto i szkoła. Wydawnictwo Naukowe Katedra Środowisko rodzinne Piekarski, J. (1986). Zróżnicowanie wychowawcze środowisk rodzinnych w małym mieście. Acta Univeritatis Lodziensis. Folia Psychologica et Psychologica, 15, 3–19. Wiatr, M. (2015). Kategoria „środowisko” w badaniach nad rodziną w polskiej pedagogice społecznej – tradycja i nowe kierunki. Pedagogika Społeczna, 56(2), 101–110. Hołub, J. (2021). Beze mnie jesteś nikim. Przemoc w polskich domach. Czarne. Staśko, M., & Wieczorkiewicz, P. (2020). Gwałt polski. Krytyka Polityczna. Środowisko szkolne: Kruk, J. (2011). Przestrzeń rzeczy, jako środowisko uczenia się, w: Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf (pp. 487-500) Smolińska-Theiss, B. (2015). Funkcja opiekuńczo-wychowawcza szkoły – relikt przeszłości czy współczesne wyzwanie.pdf. Pedagogika Społeczna, 57(3). Środowisko lokalne Theiss, W. (2001). Mała ojczyzna. Kultura. Edukacja. Rozwój lokalny. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie "Żak" (7-22). + wybrany rozdział Montgomery, C. (2015). Miasto szczęśliwe. Jak Zmienić Nasze Życie. Wysoki Zamek. Kapitał społeczny i społeczeństwo obywatelskie Mikiewicz, P. (2019). Kapitał społeczny i edukacja - różne konceptualizacje i ich konsekwencje dla badań edukacyjnych. In M. J. Szymański (Ed.), Krótkie wykłady z socjologii edukacji (pp. 37–63). Wolters Kluwer Jaros, A., Margiela, D., & Mikiewicz, P. (2009). Niwelowanie nierówności poprzez wzmacnianie kapitału społecznego – historia pewnego projektu. In A. Męczkowska-Christiansen & P. Mikiewicz (Eds.), Idee – diagnozy – nadzieje: szkoła polska a idee równośc (pp. 243–263). Wydawnictwo Naukowe DSW. Bendyk, E. (2020). W Polsce, czyli wszędzie. Rzecz o upadku i przyszłości świata. Polityka Sp. z o.o. (idea zrównoważonego rozwoju) |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Refleksyjna analiza treści wykładów (ilustrowanych prezentacjami multimedialnymi i filmami dydaktycznymi) lektura tekstów na tematy społeczno-kulturowe, polityczne, raportów, wyników badań; Wykorzystanie narzędzi technologicznych Teams, Slido, Quizziz NAKŁAD PRACY STUDENTÓW: godziny kontaktowe 15h przygotowanie do egzaminu - 10h 25h - 1 pkt. ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Wiatr | |
Prowadzący grup: | Marta Wiatr | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3apR6klDTYRUCo3cYzI_1242owoW2V-zQv3W1aJvSX7HU1%40thread.tacv2/conversations?groupId=86d4da10-8d4f-45dd-98da-2d04cc86809c&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: 1) Egzamin pisemny w formie testu z pytaniami zamkniętymi i jednym otwartym dostępny dla osób, które biorą udział w wykładach ( są obecne więcej niż 61% zajęć). 2) Osoby, których obecność na wykładach wynosi 100% otrzymują pół oceny w górę, 3) Osoby, które opuściły 40% zajęć i więcej piszą dodatkowe otwarte dwa pytania 4) Osoby, które nie przychodziły na wykład lub były na nim 1 zaliczają materiał we własnym zakresie na podstawie zagadnień przekazanych przeze mnie i zdają egzamin z pytaniami otwartymi. [więcej w sylabusie przedmiotu] |
|
Pełny opis: |
Pedagogika społeczna definiuje i analizuje wychowanie w szeroko rozumianych kontekstach społeczno-kulturowych. Koncentruje się na relacjach miedzy środowiskiem wychowania a aktywnym, kreatywnym podmiotem (jednostką lub grupą) budującym swoją biografię i przestrzeń życia. Zajęcia z pedagogiki społecznej mają na celu dostarczenie studentowi narzędzi rozpoznawania, definiowania i analizowania zmian zachodzących w środowisku wychowania ( w rodzinie, w szkolne, w środowisku lokalnych, w różnorodnych instytucjach wychowawczych) Program uwzględnia trzy grupy tematyczne: 1. Rodowód pedagogiki społecznej, kształtowanie się tożsamości pedagogiki. Podstawowe pojęcia pedagogiki społecznej: środowisko, przestrzeń, miejsce , kapitał ludzki, kulturowy, społeczny, intelektualny, edukacja a globalizacja, rozwój społeczny. 2. Podstawowe środowiska wychowawcze, rodzina, środowisko lokalne, odzyskana przestrzeń publiczna – organizacje pozarządowe, społeczna partycypacja – społeczeństwo obywatelskie. 3. Wybrane problemy edukacyjne i socjalne: marginalizacja, nierówności w edukacji |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Cichosz, M. (2020). Pedagogika społeczna. Kraków: Impuls. 2. Smolińska-Theiss, B., & Theiss, W. (2019). Pedagogika społeczna. In Z. Kwieciński & B. Śliwerski (Eds.), Pedagogika: podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. 3. UNICEF. (2018). Niesprawiedliwy Start. Nierówności edukacyjne wśród dzieci w krajach wysokorozwiniętych. Innocenti Report Card 15. Florencja: UNICEF OFFICE of Research - Innocenti. http://edukacjaidialog.pl/_upload/file/2018_10/niesprawiedliwy_start.pdf 4. Woźniak, R. B. (2012). Mikrosocjologia edukacji w zarysie. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek (s. 344-350 oraz 353-376). LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Środowiskowe uwarunkowania – nierówności społeczne: Kwieciński, Z. (2009). Wolność czy równość w edukacji ? In A. Męczkowska-Christiansen & P. Mikiewicz (Eds.), Idee – diagnozy – nadzieje: szkoła polska a idee równości (pp. 19–24). Wydawnictwo Naukowe DSW. Mikiewicz, P. (2009). Potencjalny model budowania równych szans w edukacji. In A. Męczkowska-Christiansen & P. Mikiewicz (Eds.), Idee – diagnozy – nadzieje: szkoła polska a idee równości (pp. 19–24). Wydawnictwo Naukowe DSW . 264–275 Ryynänen, S., & Nivala, E. (2019). Inequality as a social pedagogical question. International Journal of Social Psychiatry, 7(1), 1–16. https://doi.org/10.1177/0020764007084665 Vân, P. T. (2017). Education as a breaker of poverty: a critical perspective. Papers of Social Pedagogy, 2(7), 34–36. Geneza i tożsamość Hämäläinen, J. (2003). The Concept of Social Pedagogy in the Field of Social Work. Journal of Social Work, 3(1), 69–80. https://doi.org/10.1177/1468017303003001005 (Geneza) Hämäläinen, J., & Úcar, X. (2016). Presentation: Social pedagogy in the world/Pedagogía Social en el mundo. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 27, 13–18. https://doi.org/10.7179/PSRI Pojęcia, zakres, funkcje, model działania Marynowicz-Hetka, E. (2015). Pedagogika społeczna. Wstępy i kontynuacje. t. I i II. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. A. Przecławska & W. Theiss (Eds.), Pedagogika społeczna. W kręgu pytań. Wydawnictwo Akademickie “Żak.” (1 rozdział) Środowisko, przestrzeń, miejsce: Radlińska, H. (1961). Pedagogika społeczna t. 1. (pp. 31-33) Mendel, M. (2006). Pedagogika miejsca i animacja na miejsca wrażliwa. In Pedagogika miejsca (red.) M. Mendel. (pp. 21–37). Mendel, M. (2018). Pedagogika miejsca wspólnego. Miasto i szkoła. Wydawnictwo Naukowe Katedra Środowisko rodzinne Piekarski, J. (1986). Zróżnicowanie wychowawcze środowisk rodzinnych w małym mieście. Acta Univeritatis Lodziensis. Folia Psychologica et Psychologica, 15, 3–19. Wiatr, M. (2015). Kategoria „środowisko” w badaniach nad rodziną w polskiej pedagogice społecznej – tradycja i nowe kierunki. Pedagogika Społeczna, 56(2), 101–110. Hołub, J. (2021). Beze mnie jesteś nikim. Przemoc w polskich domach. Czarne. Staśko, M., & Wieczorkiewicz, P. (2020). Gwałt polski. Krytyka Polityczna. Środowisko szkolne: Kruk, J. (2011). Przestrzeń rzeczy, jako środowisko uczenia się, w: Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf (pp. 487-500) Smolińska-Theiss, B. (2015). Funkcja opiekuńczo-wychowawcza szkoły – relikt przeszłości czy współczesne wyzwanie.pdf. Pedagogika Społeczna, 57(3). Środowisko lokalne Theiss, W. (2001). Mała ojczyzna. Kultura. Edukacja. Rozwój lokalny. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie "Żak" (7-22). + wybrany rozdział Montgomery, C. (2015). Miasto szczęśliwe. Jak Zmienić Nasze Życie. Wysoki Zamek. Kapitał społeczny i społeczeństwo obywatelskie Mikiewicz, P. (2019). Kapitał społeczny i edukacja - różne konceptualizacje i ich konsekwencje dla badań edukacyjnych. In M. J. Szymański (Ed.), Krótkie wykłady z socjologii edukacji (pp. 37–63). Wolters Kluwer Jaros, A., Margiela, D., & Mikiewicz, P. (2009). Niwelowanie nierówności poprzez wzmacnianie kapitału społecznego – historia pewnego projektu. In A. Męczkowska-Christiansen & P. Mikiewicz (Eds.), Idee – diagnozy – nadzieje: szkoła polska a idee równośc (pp. 243–263). Wydawnictwo Naukowe DSW. Bendyk, E. (2020). W Polsce, czyli wszędzie. Rzecz o upadku i przyszłości świata. Polityka Sp. z o.o. (idea zrównoważonego rozwoju) |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Refleksyjna analiza treści wykładów (ilustrowanych prezentacjami multimedialnymi i filmami dydaktycznymi) lektura tekstów na tematy społeczno-kulturowe, polityczne, raportów, wyników badań; Wykorzystanie narzędzi technologicznych Teams, Slido, Quizziz NAKŁAD PRACY STUDENTÓW: godziny kontaktowe 12h przygotowanie do egzaminu - 12h 24h - 1 pkt. ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Wiatr | |
Prowadzący grup: | Marta Wiatr | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aLr1qXnB8BhMcL-jhIw-N_N6-iKNce6i8SlsK--FJ--s1%40thread.tacv2/conversations?groupId=ebbe3a7b-2acc-412e-bed2-d5da0608129a&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: egzamin pisemny Obecność na wykładach zgodnie z regulaminem studiów (sprawdzana listą obecności) Nadrabianie nieobecności w uzgodnieniu z wykładowcą |
|
Pełny opis: |
Pedagogika społeczna definiuje i analizuje wychowanie w szeroko rozumianych kontekstach społeczno-kulturowych. Koncentruje się na relacjach miedzy środowiskiem wychowania a aktywnym, kreatywnym podmiotem (jednostką lub grupą) budującym swoją biografię i przestrzeń życia. Zajęcia z pedagogiki społecznej mają na celu dostarczenie studentowi narzędzi rozpoznawania, definiowania i analizowania zmian zachodzących w środowisku wychowania ( w rodzinie, w szkolne, w środowisku lokalnych, w różnorodnych instytucjach wychowawczych) Program uwzględnia trzy grupy tematyczne: 1. Rodowód pedagogiki społecznej, kształtowanie się tożsamości pedagogiki. Podstawowe pojęcia pedagogiki społecznej: środowisko, przestrzeń, miejsce , kapitał ludzki, kulturowy, społeczny, intelektualny, edukacja a globalizacja, rozwój społeczny. 2. Podstawowe środowiska wychowawcze, rodzina, środowisko lokalne, odzyskana przestrzeń publiczna – organizacje pozarządowe, społeczna partycypacja – społeczeństwo obywatelskie. 3. Wybrane problemy edukacyjne i socjalne: marginalizacja, nierówności w edukacji |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Cichosz, M. (2020). Pedagogika społeczna. Kraków: Impuls. 2. Smolińska-Theiss, B., & Theiss, W. (2019). Pedagogika społeczna. In Z. Kwieciński & B. Śliwerski (Eds.), Pedagogika: podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. 3. UNICEF. (2018). Niesprawiedliwy Start. Nierówności edukacyjne wśród dzieci w krajach wysokorozwiniętych. Innocenti Report Card 15. Florencja: UNICEF OFFICE of Research - Innocenti. http://edukacjaidialog.pl/_upload/file/2018_10/niesprawiedliwy_start.pdf 4. Woźniak, R. B. (2012). Mikrosocjologia edukacji w zarysie. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek (s. 344-350 oraz 353-376). LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Środowiskowe uwarunkowania – nierówności społeczne: Kwieciński, Z. (2009). Wolność czy równość w edukacji ? In A. Męczkowska-Christiansen & P. Mikiewicz (Eds.), Idee – diagnozy – nadzieje: szkoła polska a idee równości (pp. 19–24). Wydawnictwo Naukowe DSW. Mikiewicz, P. (2009). Potencjalny model budowania równych szans w edukacji. In A. Męczkowska-Christiansen & P. Mikiewicz (Eds.), Idee – diagnozy – nadzieje: szkoła polska a idee równości (pp. 19–24). Wydawnictwo Naukowe DSW . 264–275 Ryynänen, S., & Nivala, E. (2019). Inequality as a social pedagogical question. International Journal of Social Psychiatry, 7(1), 1–16. https://doi.org/10.1177/0020764007084665 Vân, P. T. (2017). Education as a breaker of poverty: a critical perspective. Papers of Social Pedagogy, 2(7), 34–36. Geneza i tożsamość Hämäläinen, J. (2003). The Concept of Social Pedagogy in the Field of Social Work. Journal of Social Work, 3(1), 69–80. https://doi.org/10.1177/1468017303003001005 (Geneza) Hämäläinen, J., & Úcar, X. (2016). Presentation: Social pedagogy in the world/Pedagogía Social en el mundo. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 27, 13–18. https://doi.org/10.7179/PSRI Pojęcia, zakres, funkcje, model działania Marynowicz-Hetka, E. (2015). Pedagogika społeczna. Wstępy i kontynuacje. t. I i II. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. A. Przecławska & W. Theiss (Eds.), Pedagogika społeczna. W kręgu pytań. Wydawnictwo Akademickie “Żak.” (1 rozdział) Środowisko, przestrzeń, miejsce: Radlińska, H. (1961). Pedagogika społeczna t. 1. (pp. 31-33) Mendel, M. (2006). Pedagogika miejsca i animacja na miejsca wrażliwa. In Pedagogika miejsca (red.) M. Mendel. (pp. 21–37). Mendel, M. (2018). Pedagogika miejsca wspólnego. Miasto i szkoła. Wydawnictwo Naukowe Katedra Środowisko rodzinne Piekarski, J. (1986). Zróżnicowanie wychowawcze środowisk rodzinnych w małym mieście. Acta Univeritatis Lodziensis. Folia Psychologica et Psychologica, 15, 3–19. Wiatr, M. (2015). Kategoria „środowisko” w badaniach nad rodziną w polskiej pedagogice społecznej – tradycja i nowe kierunki. Pedagogika Społeczna, 56(2), 101–110. Hołub, J. (2021). Beze mnie jesteś nikim. Przemoc w polskich domach. Czarne. Staśko, M., & Wieczorkiewicz, P. (2020). Gwałt polski. Krytyka Polityczna. Środowisko szkolne: Kruk, J. (2011). Przestrzeń rzeczy, jako środowisko uczenia się, w: Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf (pp. 487-500) Smolińska-Theiss, B. (2015). Funkcja opiekuńczo-wychowawcza szkoły – relikt przeszłości czy współczesne wyzwanie.pdf. Pedagogika Społeczna, 57(3). Środowisko lokalne Theiss, W. (2001). Mała ojczyzna. Kultura. Edukacja. Rozwój lokalny. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie "Żak" (7-22). + wybrany rozdział Montgomery, C. (2015). Miasto szczęśliwe. Jak Zmienić Nasze Życie. Wysoki Zamek. Kapitał społeczny i społeczeństwo obywatelskie Mikiewicz, P. (2019). Kapitał społeczny i edukacja - różne konceptualizacje i ich konsekwencje dla badań edukacyjnych. In M. J. Szymański (Ed.), Krótkie wykłady z socjologii edukacji (pp. 37–63). Wolters Kluwer Jaros, A., Margiela, D., & Mikiewicz, P. (2009). Niwelowanie nierówności poprzez wzmacnianie kapitału społecznego – historia pewnego projektu. In A. Męczkowska-Christiansen & P. Mikiewicz (Eds.), Idee – diagnozy – nadzieje: szkoła polska a idee równośc (pp. 243–263). Wydawnictwo Naukowe DSW. Bendyk, E. (2020). W Polsce, czyli wszędzie. Rzecz o upadku i przyszłości świata. Polityka Sp. z o.o. (idea zrównoważonego rozwoju) |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Refleksyjna analiza treści wykładów (ilustrowanych prezentacjami multimedialnymi i filmami dydaktycznymi) lektura tekstów na tematy społeczno-kulturowe, polityczne, raportów, wyników badań; Wykorzystanie narzędzi technologicznych Teams, Slido, Quizziz NAKŁAD PRACY STUDENTÓW: godziny kontaktowe 15h przygotowanie do egzaminu - 10h 25h - 1 pkt. ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Wiatr | |
Prowadzący grup: | Marta Wiatr | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: 1) Egzamin pisemny w formie testu z pytaniami zamkniętymi i jednym otwartym dostępny dla osób, które biorą udział w wykładach ( są obecne więcej niż 61% zajęć). 2) Osoby, których obecność na wykładach wynosi 100% otrzymują pół oceny w górę, 3) Osoby, które opuściły 40% zajęć i więcej piszą dodatkowe otwarte dwa pytania 4) Osoby, które nie przychodziły na wykład lub były na nim 1 zaliczają materiał we własnym zakresie na podstawie zagadnień przekazanych przeze mnie i zdają egzamin z pytaniami otwartymi. [więcej w sylabusie przedmiotu] |
|
Pełny opis: |
Pedagogika społeczna definiuje i analizuje wychowanie w szeroko rozumianych kontekstach społeczno-kulturowych. Koncentruje się na relacjach miedzy środowiskiem wychowania a aktywnym, kreatywnym podmiotem (jednostką lub grupą) budującym swoją biografię i przestrzeń życia. Zajęcia z pedagogiki społecznej mają na celu dostarczenie studentowi narzędzi rozpoznawania, definiowania i analizowania zmian zachodzących w środowisku wychowania ( w rodzinie, w szkolne, w środowisku lokalnych, w różnorodnych instytucjach wychowawczych) Program uwzględnia trzy grupy tematyczne: 1. Rodowód pedagogiki społecznej, kształtowanie się tożsamości pedagogiki. Podstawowe pojęcia pedagogiki społecznej: środowisko, przestrzeń, miejsce , kapitał ludzki, kulturowy, społeczny, intelektualny, edukacja a globalizacja, rozwój społeczny. 2. Podstawowe środowiska wychowawcze, rodzina, środowisko lokalne, odzyskana przestrzeń publiczna – organizacje pozarządowe, społeczna partycypacja – społeczeństwo obywatelskie. 3. Wybrane problemy edukacyjne i socjalne: marginalizacja, nierówności w edukacji |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Cichosz, M. (2020). Pedagogika społeczna. Kraków: Impuls. 2. Smolińska-Theiss, B., & Theiss, W. (2019). Pedagogika społeczna. In Z. Kwieciński & B. Śliwerski (Eds.), Pedagogika: podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. 3. UNICEF. (2018). Niesprawiedliwy Start. Nierówności edukacyjne wśród dzieci w krajach wysokorozwiniętych. Innocenti Report Card 15. Florencja: UNICEF OFFICE of Research - Innocenti. http://edukacjaidialog.pl/_upload/file/2018_10/niesprawiedliwy_start.pdf 4. Woźniak, R. B. (2012). Mikrosocjologia edukacji w zarysie. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek (s. 344-350 oraz 353-376). LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Środowiskowe uwarunkowania – nierówności społeczne: Kwieciński, Z. (2009). Wolność czy równość w edukacji ? In A. Męczkowska-Christiansen & P. Mikiewicz (Eds.), Idee – diagnozy – nadzieje: szkoła polska a idee równości (pp. 19–24). Wydawnictwo Naukowe DSW. Mikiewicz, P. (2009). Potencjalny model budowania równych szans w edukacji. In A. Męczkowska-Christiansen & P. Mikiewicz (Eds.), Idee – diagnozy – nadzieje: szkoła polska a idee równości (pp. 19–24). Wydawnictwo Naukowe DSW . 264–275 Ryynänen, S., & Nivala, E. (2019). Inequality as a social pedagogical question. International Journal of Social Psychiatry, 7(1), 1–16. https://doi.org/10.1177/0020764007084665 Vân, P. T. (2017). Education as a breaker of poverty: a critical perspective. Papers of Social Pedagogy, 2(7), 34–36. Geneza i tożsamość Hämäläinen, J. (2003). The Concept of Social Pedagogy in the Field of Social Work. Journal of Social Work, 3(1), 69–80. https://doi.org/10.1177/1468017303003001005 (Geneza) Hämäläinen, J., & Úcar, X. (2016). Presentation: Social pedagogy in the world/Pedagogía Social en el mundo. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 27, 13–18. https://doi.org/10.7179/PSRI Pojęcia, zakres, funkcje, model działania Marynowicz-Hetka, E. (2015). Pedagogika społeczna. Wstępy i kontynuacje. t. I i II. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. A. Przecławska & W. Theiss (Eds.), Pedagogika społeczna. W kręgu pytań. Wydawnictwo Akademickie “Żak.” (1 rozdział) Środowisko, przestrzeń, miejsce: Radlińska, H. (1961). Pedagogika społeczna t. 1. (pp. 31-33) Mendel, M. (2006). Pedagogika miejsca i animacja na miejsca wrażliwa. In Pedagogika miejsca (red.) M. Mendel. (pp. 21–37). Mendel, M. (2018). Pedagogika miejsca wspólnego. Miasto i szkoła. Wydawnictwo Naukowe Katedra Środowisko rodzinne Piekarski, J. (1986). Zróżnicowanie wychowawcze środowisk rodzinnych w małym mieście. Acta Univeritatis Lodziensis. Folia Psychologica et Psychologica, 15, 3–19. Wiatr, M. (2015). Kategoria „środowisko” w badaniach nad rodziną w polskiej pedagogice społecznej – tradycja i nowe kierunki. Pedagogika Społeczna, 56(2), 101–110. Hołub, J. (2021). Beze mnie jesteś nikim. Przemoc w polskich domach. Czarne. Staśko, M., & Wieczorkiewicz, P. (2020). Gwałt polski. Krytyka Polityczna. Środowisko szkolne: Kruk, J. (2011). Przestrzeń rzeczy, jako środowisko uczenia się, w: Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf (pp. 487-500) Smolińska-Theiss, B. (2015). Funkcja opiekuńczo-wychowawcza szkoły – relikt przeszłości czy współczesne wyzwanie.pdf. Pedagogika Społeczna, 57(3). Środowisko lokalne Theiss, W. (2001). Mała ojczyzna. Kultura. Edukacja. Rozwój lokalny. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie "Żak" (7-22). + wybrany rozdział Montgomery, C. (2015). Miasto szczęśliwe. Jak Zmienić Nasze Życie. Wysoki Zamek. Kapitał społeczny i społeczeństwo obywatelskie Mikiewicz, P. (2019). Kapitał społeczny i edukacja - różne konceptualizacje i ich konsekwencje dla badań edukacyjnych. In M. J. Szymański (Ed.), Krótkie wykłady z socjologii edukacji (pp. 37–63). Wolters Kluwer Jaros, A., Margiela, D., & Mikiewicz, P. (2009). Niwelowanie nierówności poprzez wzmacnianie kapitału społecznego – historia pewnego projektu. In A. Męczkowska-Christiansen & P. Mikiewicz (Eds.), Idee – diagnozy – nadzieje: szkoła polska a idee równośc (pp. 243–263). Wydawnictwo Naukowe DSW. Bendyk, E. (2020). W Polsce, czyli wszędzie. Rzecz o upadku i przyszłości świata. Polityka Sp. z o.o. (idea zrównoważonego rozwoju) |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Refleksyjna analiza treści wykładów (ilustrowanych prezentacjami multimedialnymi i filmami dydaktycznymi) lektura tekstów na tematy społeczno-kulturowe, polityczne, raportów, wyników badań; Wykorzystanie narzędzi technologicznych Teams, Slido, Quizziz NAKŁAD PRACY STUDENTÓW: godziny kontaktowe 12h przygotowanie do egzaminu - 12h 24h - 1 pkt. ECTS |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.