Podstawy psychiatrii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-5F-POY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy psychiatrii |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 1 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie Obowiązkowe dla 1 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z diagnozowaniem w psychiatrii ze szczególnym uwzględnieniem psychiatrii dzieci i młodzieży. Tematyka: Pojęcie zdrowia psychicznego i choroby Biologiczne, psychologiczne i społeczne koncepcje zaburzeń psychicznych Psychopatologia ogólna i szczegółowa, klasyfikacja zaburzeń psychicznych Wybrane zaburzenia psychiczne Modele opieki psychiatrycznej |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Zaburzenia psychiczne - diagnoza, psychopatologia, badanie psychiatryczne Klasyfikacja zaburzeń psychicznych. Niepełnosprawność intelektualna. Wybrane choroby i zaburzenia psychiczne (schizofrenia, zaburzenia depresyjne, choroba afektywna dwubiegunowa, zaburzenia lękowe). Całościowe zaburzenia rozwoju (autyzm, zespół Aspergera). Specyficzne zaburzenia rozwoju psychicznego (mowy, języka, umiejętności szkolnych). Zaburzenia zachowania i emocji rozpoczynające się zwykle w dzieciństwie i wieku młodzieńczym (zaburzenia hiperkinetyczne – zespoły nadpobudliwości, zaburzenia zachowania opozycyjno-buntownicze, zaburzenia emocji – lęk społeczny, lęk przed separacją, zaburzenia funkcjonowania społecznego – mutyzm wybiórczy, tiki). Samobójstwa wśród dzieci i młodzieży. Wybrane aspekty uzależnień. Zaburzenia odżywania. |
Literatura: |
Obowiązkowa: Barabara Remberk, Zaburzenia psychiczne u dzieci i młodzieży, PZWL, Warszawa 2020 Uzupełniająca: Hales R., Yudofsky S., Gabbard G. Psychiatria, MediPage, Warszawa 2010 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Posiada wiedzę na temat mechanizmów powstawania zaburzeń rozwojowych z uwzględnieniem wiedzy z zakresu psychiatrii. Posiada wiedzę na temat powstawania chorób i zaburzeń psychicznych. Zna objawy podstawowych chorób psychicznych i uzależnień. Ma podstawową wiedzę na temat ryzyka samobójczego u dzieci i młodzieży. Zna zakres pracy psychiatry i psychologa. Umiejętności Potrafi ocenić możliwości funkcjonowania dziecka z zaburzeniami rozwojowymi i psychicznymi. Potrafi określić czynniki prowadzące do rozwoju uzależnień u dzieci i młodzieży i ich konsekwencje. Potrafi określić czynniki prowadzące do rozwoju ryzyka samobójstwa. Kompetencje społeczne Potrafi identyfikować problemy wymagające specjalistycznej konsultacji lub opieki. Korzystając ze zdobytej wiedzy, potrafi w sposób kompetentny kontaktować się z różnymi instytucjami oraz specjalistami (m.in.: psychiatrii, psychologii, pomocy społecznej lub rehabilitacji), w sprawach podopiecznych wymagających konsultacji lub specjalistycznej pomocy. Jest wrażliwy na zagrożenia wynikające z istnienia czynników powodujących zaburzenia funkcjonowania psychicznego. |
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin testowy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Patejuk-Mazurek | |
Prowadzący grup: | Iwona Patejuk-Mazurek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Patejuk-Mazurek | |
Prowadzący grup: | Iwona Patejuk-Mazurek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Patejuk-Mazurek | |
Prowadzący grup: | Iwona Patejuk-Mazurek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Przedmiot ten ma zapoznać studenta z podstawowymi informacjami z zakresu psychiatrii, począwszy od klasyfikacji, poprzez psychopatologię ogólną i wybrane elementy psychopatologii szczegółowej. SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - Zaliczenie: test z treści przedmiotu na ocenę (ZO) Test: stacjonarny lub w aplikacji Forms w zależności od sytuacji zagrożenia COVID-19. Dokładniejsze informacje przekazane będą przed sesją. |
|
Literatura: |
Podstawowa: Gałecki P., Szulc A.: Psychiatria, Edra Urban & Partner, Wrocław, 2018, Jarema M. (red.): Psychiatria. Podręcznik dla studentów medycyny PZWL, Warszawa, 2016, Namysłowska I. Psychiatria dzieci i młodzieży, PZWL Warszawa 2012 Gmitrowicz A., Janas-Kozik M. Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży, Medical Tribune Polska, Warszawa, 2018 Międzynarodowa klasyfikacja ICD-10, Kraków-Warszawa, 2001 Uzupełniająca: Kołakowski A. (2013) Zaburzenia zachowania u dzieci Teoria i Praktyka GWP, Sopot Rozetti A., Rybakowski F. (2015) Spektrum Autyzmu- neurorozwojowe zaburzenia współwystępujące. KTA Marcelli D. Psychopatologia wieku dziecięcego. Elsevier. Wrocław 2013 Cepeda C. Badanie psychiatryczne dzieci i młodzieży. Elsevier. Wrocław 2010. Wciórka J., Pużyński S., Rybakowski J., (red.) Psychiatria, T 1 i 2, Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2012. |
|
Uwagi: |
Link do zespołu w Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a25b3a0b11faa473ebeb58bec992281ce%40thread.tacv2/conversations?groupId=56f2683e-77aa-4048-a164-126a56d246d7&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 METODY KSZTAŁCENIA: - prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy - rozmowa kierowana - wykład Godziny kontaktowe : wykład - 15 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 40 godz. Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę - 30 godz. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Patejuk-Mazurek | |
Prowadzący grup: | Iwona Patejuk-Mazurek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Przedmiot ten ma zapoznać studenta z podstawowymi informacjami z zakresu psychiatrii, począwszy od klasyfikacji, poprzez psychopatologię ogólną i wybrane elementy psychopatologii szczegółowej. SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - Zaliczenie: test z treści przedmiotu na ocenę (ZO) Test: stacjonarny lub w aplikacji Forms w zależności od sytuacji zagrożenia COVID-19. Dokładniejsze informacje przekazane będą przed sesją. |
|
Literatura: |
Podstawowa: Gałecki P., Szulc A.: Psychiatria, Edra Urban & Partner, Wrocław, 2018, Jarema M. (red.): Psychiatria. Podręcznik dla studentów medycyny PZWL, Warszawa, 2016, Namysłowska I. Psychiatria dzieci i młodzieży, PZWL Warszawa 2012 Gmitrowicz A., Janas-Kozik M. Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży, Medical Tribune Polska, Warszawa, 2018 Międzynarodowa klasyfikacja ICD-10, Kraków-Warszawa, 2001 Uzupełniająca: Kołakowski A. (2013) Zaburzenia zachowania u dzieci Teoria i Praktyka GWP, Sopot Rozetti A., Rybakowski F. (2015) Spektrum Autyzmu- neurorozwojowe zaburzenia współwystępujące. KTA Marcelli D. Psychopatologia wieku dziecięcego. Elsevier. Wrocław 2013 Cepeda C. Badanie psychiatryczne dzieci i młodzieży. Elsevier. Wrocław 2010. Wciórka J., Pużyński S., Rybakowski J., (red.) Psychiatria, T 1 i 2, Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2012. |
|
Uwagi: |
Link do wykładów w Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3abd47330f4360457bb105902120cbb42c%40thread.tacv2/conversations?groupId=3c7d054f-98ae-4b46-bd64-c2b3d96c6f3f&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 METODY KSZTAŁCENIA: - prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy - rozmowa kierowana - wykład Godziny kontaktowe : wykład - 15 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 40 godz. Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę - 30 godz. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Patejuk-Mazurek | |
Prowadzący grup: | Iwona Patejuk-Mazurek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Efekty uczenia się w zakresie: - wiedzy: 1. posiada wiedzę na temat mechanizmów powstawania zaburzeń rozwojowych z uwzględnieniem wiedzy z zakresu psychiatrii (K_W03) 2. Posiada wiedzę na temat powstawania chorób i zaburzeń psychicznych (K_W03) 3. Zna objawy podstawowych chorób psychicznych i uzależnień (K_W01) 4. Ma podstawową wiedzę na temat ryzyka samobójczego u dzieci i młodzieży (K_W01) 5. Zna zakres pracy psychiatry i psychologa (K_W04) - umiejętności: 1.Potrafi ocenić możliwości funkcjonowania dziecka z zaburzeniami rozwojowymi i psychicznymi (K_U03) 2. Potrafi ocenić czynniki prowadzące do rozwoju uzależnień u dzieci i młodzieży i ich konsekwencje (K_U02) 3. Potrafi określić czynniki prowadzące do rozwoju ryzyka samobójczego (K_U02) - kompetencje społeczne: 1. Potrafi identyfikować problemy wymagające specjalistycznej konsultacji lub opieki (K_K01) 2. Korzystając ze zdobytej wiedzy potrafi w sposób kompetentny kontaktować się z różnymi instytucjami oraz specjalistami (m.in. psychiatrii, psychologii pomocy społecznej lub rehabilitacji), w sprawach podopiecznych wymagających konsultacji lub specjalistycznej pomocy (K_K02) 3. Jest wrażliwy na zagrożenia wynikające z istnienia czynników powodujących zaburzenia funkcjonowania psychicznego (K_K03) |
|
Pełny opis: |
Specyfika psychiatrii dzieci i młodzieży. - Badanie psychiatryczne. - Podstawowe pojęcia psychopatologii. - Biologiczne, psychologiczne i społeczne uwarunkowania zaburzeń psychicznych. - Klasyfikacja zaburzeń psychicznych. - Niepełnosprawność intelektualna. - Wybrane choroby i zaburzenia psychiczne (schizofrenia, zaburzenia depresyjne, choroba afektywna dwubiegunowa, zaburzenia lękowe). - Całościowe zaburzenia rozwoju (autyzm, zespół Aspergera). - Specyficzne zaburzenia rozwoju psychicznego (mowy, języka, umiejętności szkolnych). - Zaburzenia zachowania i emocji rozpoczynające się zwykle w dzieciństwie i wieku młodzieńczym (zaburzenia hiperkinetyczne – zespoły nadpobudliwości, zaburzenia zachowania zachowania opozycyjno-buntownicze, zaburzenia emocji – lęk społeczny, lęk przed separacją, zaburzenia funkcjonowania społecznego – mutyzm wybiórczy, tiki). - Samobójstwa wśród dzieci i młodzieży. - Wybrane aspekty uzależnień. - Zaburzenia odżywania |
|
Literatura: |
Podstawowa: Gałecki P., Szulc A.: Psychiatria, Edra Urban & Partner, Wrocław, 2018, Jarema M. (red.): Psychiatria. Podręcznik dla studentów medycyny PZWL, Warszawa, 2016, Namysłowska I. Psychiatria dzieci i młodzieży, PZWL Warszawa 2012 Gmitrowicz A., Janas-Kozik M. Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży, Medical Tribune Polska, Warszawa, 2018 Międzynarodowa klasyfikacja ICD-10, Kraków-Warszawa, 2001 Uzupełniająca: Kołakowski A. (2013) Zaburzenia zachowania u dzieci Teoria i Praktyka GWP, Sopot Rozetti A., Rybakowski F. (2015) Spektrum Autyzmu- neurorozwojowe zaburzenia współwystępujące. KTA Marcelli D. Psychopatologia wieku dziecięcego. Elsevier. Wrocław 2013 Cepeda C. Badanie psychiatryczne dzieci i młodzieży. Elsevier. Wrocław 2010. Wciórka J., Pużyński S., Rybakowski J., (red.) Psychiatria, T 1 i 2, Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2012. |
|
Uwagi: |
Adres do wykładów na Teams dla osób na kwarantannie: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aplZLlSxHCvdQcm-_B8In_s6PJEOWFOAJq1Q13B-zjQ01%40thread.tacv2/conversations?groupId=dd4314fe-1a31-4a1a-ada5-3f879bef32c8&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: 1. Test z treści przedmiotu UWAGA: w związku z zarządzeniem Rektora APS dot. przeprowadzenia egzaminów w trybie zdalnym - poniżej link do poprawki egzaminu z Podstaw psychiatrii https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=9o3hrsafiEG59LPxLkUchjBBvuDc0PtBievhSkBuTEJUQUhGVUpMRjgxNzlGRE9WS1hRTzQxV1ZKVC4u Egzamin odbędzie się w sobotę 29.01.2022r. godz. 15.00 METODY KSZTAŁCENIA - prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy - rozmowa kierowana - wykład Godziny kontaktowe : wykład - 15 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 40 godz. Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę - 30 godz. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Patejuk-Mazurek | |
Prowadzący grup: | Iwona Patejuk-Mazurek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Efekty uczenia się w zakresie: - wiedzy: 1. posiada wiedzę na temat mechanizmów powstawania zaburzeń rozwojowych z uwzględnieniem wiedzy z zakresu psychiatrii (K_W03) 2. Posiada wiedzę na temat powstawania chorób i zaburzeń psychicznych (K_W03) 3. Zna objawy podstawowych chorób psychicznych i uzależnień (K_W01) 4. Ma podstawową wiedzę na temat ryzyka samobójczego u dzieci i młodzieży (K_W01) 5. Zna zakres pracy psychiatry i psychologa (K_W04) - umiejętności: 1.Potrafi ocenić możliwości funkcjonowania dziecka z zaburzeniami rozwojowymi i psychicznymi (K_U03) 2. Potrafi ocenić czynniki prowadzące do rozwoju uzależnień u dzieci i młodzieży i ich konsekwencje (K_U02) 3. Potrafi określić czynniki prowadzące do rozwoju ryzyka samobójczego (K_U02) - kompetencje społeczne: 1. Potrafi identyfikować problemy wymagające specjalistycznej konsultacji lub opieki (K_K01) 2. Korzystając ze zdobytej wiedzy potrafi w sposób kompetentny kontaktować się z różnymi instytucjami oraz specjalistami (m.in. psychiatrii, psychologii pomocy społecznej lub rehabilitacji), w sprawach podopiecznych wymagających konsultacji lub specjalistycznej pomocy (K_K02) 3. Jest wrażliwy na zagrożenia wynikające z istnienia czynników powodujących zaburzenia funkcjonowania psychicznego (K_K03) |
|
Pełny opis: |
Specyfika psychiatrii dzieci i młodzieży. - Badanie psychiatryczne. - Podstawowe pojęcia psychopatologii. - Biologiczne, psychologiczne i społeczne uwarunkowania zaburzeń psychicznych. - Klasyfikacja zaburzeń psychicznych. - Niepełnosprawność intelektualna. - Wybrane choroby i zaburzenia psychiczne (schizofrenia, zaburzenia depresyjne, choroba afektywna dwubiegunowa, zaburzenia lękowe). - Całościowe zaburzenia rozwoju (autyzm, zespół Aspergera). - Specyficzne zaburzenia rozwoju psychicznego (mowy, języka, umiejętności szkolnych). - Zaburzenia zachowania i emocji rozpoczynające się zwykle w dzieciństwie i wieku młodzieńczym (zaburzenia hiperkinetyczne – zespoły nadpobudliwości, zaburzenia zachowania zachowania opozycyjno-buntownicze, zaburzenia emocji – lęk społeczny, lęk przed separacją, zaburzenia funkcjonowania społecznego – mutyzm wybiórczy, tiki). - Samobójstwa wśród dzieci i młodzieży. - Wybrane aspekty uzależnień. - Zaburzenia odżywania |
|
Literatura: |
Podstawowa: Gałecki P., Szulc A.: Psychiatria, Edra Urban & Partner, Wrocław, 2018, Jarema M. (red.): Psychiatria. Podręcznik dla studentów medycyny PZWL, Warszawa, 2016, Namysłowska I. Psychiatria dzieci i młodzieży, PZWL Warszawa 2012 Gmitrowicz A., Janas-Kozik M. Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży, Medical Tribune Polska, Warszawa, 2018 Międzynarodowa klasyfikacja ICD-10, Kraków-Warszawa, 2001 Uzupełniająca: Kołakowski A. (2013) Zaburzenia zachowania u dzieci Teoria i Praktyka GWP, Sopot Rozetti A., Rybakowski F. (2015) Spektrum Autyzmu- neurorozwojowe zaburzenia współwystępujące. KTA Marcelli D. Psychopatologia wieku dziecięcego. Elsevier. Wrocław 2013 Cepeda C. Badanie psychiatryczne dzieci i młodzieży. Elsevier. Wrocław 2010. Wciórka J., Pużyński S., Rybakowski J., (red.) Psychiatria, T 1 i 2, Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2012. |
|
Uwagi: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: 1. Test z treści przedmiotu W związku z zajęciami w formie zdalnej - przesyłam link do Podstaw Psychiatrii, 29.01.22r., od godz. 13.15. https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aqtvMPzj8ZHXn5_Nc0xgr6oyQaoe2hE0dPzgtXmrlh901%40thread.tacv2/conversations?groupId=ee7e773d-66f9-4549-bf6f-f4bc8177471d&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 UWAGA: w związku z zarządzeniem Rektora APS dot. przeprowadzenia egzaminów w trybie zdalnym - poniżej link do egzaminu z Podstaw psychiatrii https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=9o3hrsafiEG59LPxLkUchjBBvuDc0PtBievhSkBuTEJUQUhGVUpMRjgxNzlGRE9WS1hRTzQxV1ZKVC4u Egzamin odbędzie się w sobotę 29.01.2022r. godz. 15.00 METODY KSZTAŁCENIA - prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy - rozmowa kierowana - wykład Godziny kontaktowe : wykład - 15 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 40 godz. Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę - 30 godz. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Prot-Klinger | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Prot-Klinger | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z diagnozowaniem w psychiatrii ze szczególnym uwzględnieniem psychiatrii dzieci i młodzieży. Tematyka: Pojęcie zdrowia psychicznego i choroby Biologiczne, psychologiczne i społeczne koncepcje zaburzeń psychicznych Psychopatologia ogólna i szczegółowa, klasyfikacja zaburzeń psychicznych Wybrane zaburzenia psychiczne Modele opieki psychiatrycznej |
|
Pełny opis: |
Specyfika psychiatrii dzieci i młodzieży. - Badanie psychiatryczne. - Podstawowe pojęcia psychopatologii. - Biologiczne, psychologiczne i społeczne uwarunkowania zaburzeń psychicznych. - Klasyfikacja zaburzeń psychicznych. - Niepełnosprawność intelektualna. - Wybrane choroby i zaburzenia psychiczne (schizofrenia, zaburzenia depresyjne, choroba afektywna dwubiegunowa, zaburzenia lękowe). - Całościowe zaburzenia rozwoju (autyzm, zespół Aspergera). - Specyficzne zaburzenia rozwoju psychicznego (mowy, języka, umiejętności szkolnych). - Zaburzenia zachowania i emocji rozpoczynające się zwykle w dzieciństwie i wieku młodzieńczym (zaburzenia hiperkinetyczne – zespoły nadpobudliwości, zaburzenia zachowania zachowania opozycyjno-buntownicze, zaburzenia emocji – lęk społeczny, lęk przed separacją, zaburzenia funkcjonowania społecznego – mutyzm wybiórczy, tiki). - Samobójstwa wśród dzieci i młodzieży. - Wybrane aspekty uzależnień. - Zaburzenia odżywania |
|
Literatura: |
Obowiązkowa: Barbara Remberk, Zaburzenia psychiczne u dzieci i młodzieży, PZWL, Warszawa 2020 Uzupełniająca: Hales R., Yudofsky S., Gabbard G. Psychiatria, MediPage, Warszawa 2010 |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: - prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy - rozmowa kierowana - wykład Godziny kontaktowe : wykład - 15 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 40 godz. Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę - 30 godz. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Prot-Klinger | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Prot-Klinger | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z diagnozowaniem w psychiatrii ze szczególnym uwzględnieniem psychiatrii dzieci i młodzieży. Tematyka: Pojęcie zdrowia psychicznego i choroby Biologiczne, psychologiczne i społeczne koncepcje zaburzeń psychicznych Psychopatologia ogólna i szczegółowa, klasyfikacja zaburzeń psychicznych Wybrane zaburzenia psychiczne Modele opieki psychiatrycznej |
|
Pełny opis: |
Specyfika psychiatrii dzieci i młodzieży. - Badanie psychiatryczne. - Podstawowe pojęcia psychopatologii. - Biologiczne, psychologiczne i społeczne uwarunkowania zaburzeń psychicznych. - Klasyfikacja zaburzeń psychicznych. - Niepełnosprawność intelektualna. - Wybrane choroby i zaburzenia psychiczne (schizofrenia, zaburzenia depresyjne, choroba afektywna dwubiegunowa, zaburzenia lękowe). - Całościowe zaburzenia rozwoju (autyzm, zespół Aspergera). - Specyficzne zaburzenia rozwoju psychicznego (mowy, języka, umiejętności szkolnych). - Zaburzenia zachowania i emocji rozpoczynające się zwykle w dzieciństwie i wieku młodzieńczym (zaburzenia hiperkinetyczne – zespoły nadpobudliwości, zaburzenia zachowania zachowania opozycyjno-buntownicze, zaburzenia emocji – lęk społeczny, lęk przed separacją, zaburzenia funkcjonowania społecznego – mutyzm wybiórczy, tiki). - Samobójstwa wśród dzieci i młodzieży. - Wybrane aspekty uzależnień. - Zaburzenia odżywania |
|
Literatura: |
Obowiązkowa: Barbara Remberk, Zaburzenia psychiczne u dzieci i młodzieży, PZWL, Warszawa 2020 Uzupełniająca: Hales R., Yudofsky S., Gabbard G. Psychiatria, MediPage, Warszawa 2010 |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: - prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy - rozmowa kierowana - wykład Godziny kontaktowe : wykład - 15 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 40 godz. Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę - 30 godz. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.