Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy edukacji integracyjnej i włączającej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-5F-PIW1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy edukacji integracyjnej i włączającej
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 3 sem (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie
Obowiązkowe dla 3 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Edukacja włączająca, integracyjna i ogólnodostępna – wyjaśnienie pojęć.

- Specjalne potrzeby edukacyjne.

- Wymiar postulatywny edukacji włączającej.

- Filozoficzne, w tym aksjonormatywne podstawy procesu inkluzji.

- Kultu¬rowe uwarunkowania procesu inkluzji.

- Inkluzja a podstawowe prawa osoby.

- Wymiar społeczny i psychologiczny edukacji włączającej.

- Teoretyczne podstawy edukacji włączającej.

- Koncepcja wspólnych i swoistych potrzeb uczniów i jej konsekwencje dla procesu edukacji.

- Geneza edukacji włączającej w Polsce i na świecie.

- Rozwój edukacji włączającej w międzynarodowym ujęciu porównawczym.

- Prawny wymiar edukacji włączającej. Międzynarodowe akty prawne związane z problematyką inkluzji społecznej, w tym edukacyjnej. Polskie podstawy prawne działań włączających.

- System edukacji włączającej w Polsce. Typy szkół i ich charakterystyka.

- Orzekanie o potrzebach kształcenia specjalnego w Polsce – procedury i rozmiary orzecznictwa.

- Organizacja wsparcia edukacji włączającej.

- Kształcenie kadr dla edukacji włączającej.

- Efektywność edukacji włączającej: sposoby rozumienia efektywności i uwarunkowania efektyw¬ności edukacji włączającej. Badania efektywności modelu edukacji włączającej.

- Metody i wyniki, w świetle badań empirycznych.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna pojęcia edukacji włączającej, integracyjnej i ogólnodostępnej; specjalne potrzeby edukacyjne.

Zna teoretyczne podstawy edukacji włączającej; psychologiczny i prawny wymiar edukacji włączającej, genezę edukacji włączającej w Polsce i na świecie; rozwój edukacji włączającej w międzynarodowym ujęciu porównawczym; społeczny, psychologiczny i prawny wymiar edukacji włączającej.

Zna koncepcję wspólnych i swoistych potrzeb dzieci i uczniów oraz jej konsekwencje dla procesu edukacji.

Zna podstawy prawne dotyczące działań włączających w Polsce i na świecie, w tym system edukacji włączającej w Polsce; typy szkół i ich charakterystykę; organizację wsparcia edukacji włączającej; zasady finansowania edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w Polsce.

Zna zasady kształcenia kadr w zakresie edukacji włączającej; obszary kompetencji nauczycieli w edukacji włączającej; system wsparcia i doskonalenia zawodowego nauczycieli.

Zna zasady orzekania o potrzebach kształcenia specjalnego w Polsce.

Umiejętności

Potrafi wyjaśnić filozoficzne, społeczne, psychologiczne uwarunkowania edukacji włączającej.

Potrafi dokonać charakterystyki rozwoju edukacji włączającej w Polsce w odniesieniu do rzeczywistości międzynarodowej.

Potrafi wskazać elementy systemu orzekania o potrzebie kształcenia specjalnego w Polsce.

Potrafi wskazać i wyjaśnić uwarunkowania efektywności edukacji włączającej.

Potrafi zaprojektować badania efektywności modelu edukacji włączającej.

Kompetencje społeczne

Wykazuje gotowość do krytycznej oceny systemu edukacji włączającej w Polsce w kontekście specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów.

Wykazuje gotowość do świadomego podejmowania zobowiązań społecznych związanych z realizacją zadań zawodowych pedagoga specjalnego.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magda Lejzerowicz, Mieczysław Sędzicki
Prowadzący grup: Justyna Gasik-Daszkowska, Magda Lejzerowicz, Marlena Podlecka, Julia Serwa, Mieczysław Sędzicki, Kasper Sipowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

WYKŁAD:

Pomiar efektów kształcenia: wiedza - egzamin w formie pisemnej/test z pytaniami otwartymi. Umiejętności - dyskusja, kompetencje społeczne - pogłębiona świadomość pracy z osobami ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi

----------------------------------------------------------------------------------------------

ĆWICZENIA:

Pomiar efektów kształcenia: przygotowanie projektu zajęć z uwzględnieniem wybranych metod pracy mających na celu włączanie osób ze zróżnicowanymi potrzebami w procesie kształcenia/pracy.

Pełny opis:

WYKŁAD:

1. Inkluzja a podstawowe prawa osoby. Wymiar społeczny i psychologiczny edukacji włączającej. Podstawowe terminy używane w pedagogice integracyjnej i włączającej.

2. Geneza edukacji włączającej w Polsce i na świecie.

3. System edukacji włączającej w Polsce. Typy szkół i ich charakterystyka.

4. Podstawy prawne edukacji inkluzyjnej – dokumenty międzynarodowe i krajowe związane z problematyką inkluzji społecznej w tym edukacyjnej. Polskie podstawy prawne działań włączających. Klasyfikacje używane w obszarze integracji społecznej i inkluzyjnego/integracyjnego kształcenia;

5. Efektywność niesegregacyjnego kształcenia w świetle wyników badań empirycznych.

6. Sposoby rozumienia edukacji włączającej w teorii i praktyce; Teoria wspólnych i swoistych potrzeb osób niepełnosprawnych jako przesłanka teoretyczna niesegregacyjnego kształcenia.

7. Rozwój edukacji włączającej w międzynarodowym ujęciu porównawczym. – przykłady rozwiązań praktycznych.

ĆWICZENIA:

1.Teoretyczne podstawy edukacji włączającej – krótkie wprowadzenie teoretyczne. Edukacja włączająca, integracyjna i ogólnodostępna – wyjaśnienie pojęć.

2. Specjalne potrzeby edukacyjne. Orzekanie o specjalnych potrzebach edukacyjnych w Polsce. Finansowanie nauki uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

3. Postawy społeczne: nauczycieli, rodziców, uczniów, środowiska lokalnego wobec edukacji włączającej. Stereotyp, stygmat, piętno. Strategie przeciwdziałania postawom dyskryminacyjnym.

4. Dylematy kształcenia integracyjnego/włączającego: złożoność sytuacji dydaktycznej w klasie integracyjnej/ogólnodostępnej w perspektywie celów i procedur ich realizacji.

6. Narzędzia na rzecz rozwoju edukacji włączającej. Przygotowanie kadr do pracy w szkołach włączających (Index for inclusion; Profil nauczyciela edukacji włączającej)

7. Czy włączanie ma sens? - konsekwencje wprowadzenia kształcenia integracyjnego i włączającego oraz rola szkół specjalnych w niesegregacyjnym modelu kształcenia.

Literatura:

WYKŁAD

Literatura obowiązkowa:

Lejzerowicz, M. (2016). Włączanie i integracja a stygmatyzacja osób

z niepełnosprawnością w polskiej edukacji. Forum Oświatowe, 28(1), s. 133-157.

Kowalik, S. (2001). Pomiędzy dyskryminacją a integracją osób niepełnosprawnych. W: B. Kaja (red.). Wspomaganie rozwoju. Psychostymulacja i psychokorekcja (s. 37-58). Tom III. Bydgoszcz: Akademia Bydgoska.

Szumski G. (2010). Wokół edukacji włączjącej. Warszawa: Wydawnictwo APS. (wybrane fragmenty)

Szumski G. (2009). Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Warszawa: PWN-APS. (wybrane fragmenty)

Lektury uzupełniające:

Al.-Khamisy, D. (2006). Edukacja przedszkolna a integracja społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Baranowicz, K. (2006). Pozadydaktyczne efekty integracji dzieci niepełnosprawnych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Chrzanowska, I. (2015). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Deptuła, M. (2013). Odrzucenie rówieśnicze. Warszawa: PWN.

Gajdzica Z. (2011). Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

ĆWICZENIA:

Literatura

Al-Khamisy, D. (2006). Edukacja przedszkolna a integracja społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Avramidis, E., Norwich, B. (2002). Teachers’ attitudes towards integration/inclusion: a review of the literature. European Journal of Special Needs Education, 17, 129-14.

Booth, T., Ainscow, M. (2011). Przewodnik po edukacji włączającej. Rozwój kształcenia i uczestnictwa w życiu szkoły.

Chrzanowska, I. (2015). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” (rozdział: Osoba z niepełnosprawnością w różnych formach edukacji-między segregacją a włączaniem).

de Boer, A., Pijl, J.S., Minnaert, A. (2011). Regular primary school teacher attitudes towards inclusive Education: a review of the literature International. Journal of Inclusive Education, 15, 331-353.

Gajdzica, Z. (2011). Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Gajdzica, Z., Wyczesany, J. (2005). Edukacja i wsparcie społeczne osób z niepełnosprawnością w wybranych krajach europejskich. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Janiszewska-Nieścioruk Z. (2007) (red.). Problemy edukacji integracyjnej dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Kształcenie nauczycieli przygotowujące do edukacji włączającej. Profil nauczyciela edukacji włączającej. Europejska Agencja Rozwoju Edukacji Uczniów ze Specjalnymi Potrzebami.

Parys, K. (2007). Problemy integracji szkolnej w badaniach empirycznych – przegląd materiałów pokonferencyjnych. W: Z. Janiszewska-Nieścioruk (red.). Problemy edukacji integracyjnej dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Smith, D. D. (2008). Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. (wybrane fragmenty)

Szumski, G. (2000). Funkcja szkół specjalnych w prointegracyjnym systemie kształcenia-analiza doświadczeń zachodnioeuropejskich. Roczniki Pedagogiki Specjalnej t.11.

Szumski, G. (2010). Wokół edukacji włączającej: efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Wiącek, G. (2008). Efektywna integracja szkolna. Systemowy model uwarunkowań powodzenia w kształceniu integracyjnym. Lublin: KUL., Kraków : Impuls

Zamkowska, A. (2004). Systemy kształcenia integracyjnego w wybranych krajach Unii Europejskiej. Radom: Wydawnictwo Politechniki Radomskiej.

https://www.european-agency.org/

Uwagi:

Metody kształcenia: Wykład/Ćwiczenia

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: wykład 15; ćwiczenia 15;

Przygotowanie się do zajęć, lektury 10

Przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia 20

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Konieczna, Magda Lejzerowicz
Prowadzący grup: Agnieszka Konieczna, Magda Lejzerowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

WYKŁAD:

Pomiar efektów kształcenia: wiedza - egzamin w formie pisemnej/test z pytaniami otwartymi i zamkniętymi. Umiejętności - dyskusja, kompetencje społeczne - pogłębiona świadomość pracy z osobami ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi

----------------------------------------------------------------------------------------------

ĆWICZENIA:

Pomiar efektów kształcenia: przygotowanie projektu zajęć z uwzględnieniem wybranych metod pracy mających na celu włączanie osób ze zróżnicowanymi potrzebami w procesie kształcenia/pracy.

Pełny opis:

WYKŁAD:

1. Inkluzja a podstawowe prawa osoby. Wymiar społeczny i psychologiczny edukacji włączającej. Podstawowe terminy używane w pedagogice integracyjnej i włączającej.

2. Geneza edukacji włączającej w Polsce i na świecie.

3. System edukacji włączającej w Polsce. Typy szkół i ich charakterystyka.

4. Podstawy prawne edukacji inkluzyjnej – dokumenty międzynarodowe i krajowe związane z problematyką inkluzji społecznej w tym edukacyjnej. Polskie podstawy prawne działań włączających. Klasyfikacje używane w obszarze integracji społecznej i inkluzyjnego/integracyjnego kształcenia;

5. Efektywność niesegregacyjnego kształcenia w świetle wyników badań empirycznych.

6. Sposoby rozumienia edukacji włączającej w teorii i praktyce; Teoria wspólnych i swoistych potrzeb osób niepełnosprawnych jako przesłanka teoretyczna niesegregacyjnego kształcenia.

7. Rozwój edukacji włączającej w międzynarodowym ujęciu porównawczym. – przykłady rozwiązań praktycznych.

ĆWICZENIA:

1.Teoretyczne podstawy edukacji włączającej – krótkie wprowadzenie teoretyczne. Edukacja włączająca, integracyjna i ogólnodostępna – wyjaśnienie pojęć.

2. Specjalne potrzeby edukacyjne. Orzekanie o specjalnych potrzebach edukacyjnych w Polsce. Finansowanie nauki uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

3. Postawy społeczne: nauczycieli, rodziców, uczniów, środowiska lokalnego wobec edukacji włączającej. Stereotyp, stygmat, piętno. Strategie przeciwdziałania postawom dyskryminacyjnym.

4. Dylematy kształcenia integracyjnego/włączającego: złożoność sytuacji dydaktycznej w klasie integracyjnej/ogólnodostępnej w perspektywie celów i procedur ich realizacji.

6. Narzędzia na rzecz rozwoju edukacji włączającej. Przygotowanie kadr do pracy w szkołach włączających (Index for inclusion; Profil nauczyciela edukacji włączającej)

7. Czy włączanie ma sens? - konsekwencje wprowadzenia kształcenia integracyjnego i włączającego oraz rola szkół specjalnych w niesegregacyjnym modelu kształcenia.

Literatura:

WYKŁAD

Literatura polecana:

Lejzerowicz, M. (2016). Włączanie i integracja a stygmatyzacja osób

z niepełnosprawnością w polskiej edukacji. Forum Oświatowe, 28(1), s. 133-157.

Kowalik, S. (2001). Pomiędzy dyskryminacją a integracją osób niepełnosprawnych. W: B. Kaja (red.). Wspomaganie rozwoju. Psychostymulacja i psychokorekcja (s. 37-58). Tom III. Bydgoszcz: Akademia Bydgoska.

Szumski G. (2010). Wokół edukacji włączjącej. Warszawa: Wydawnictwo APS. (wybrane fragmenty)

Szumski G. (2009). Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Warszawa: PWN-APS. (wybrane fragmenty)

Lektury uzupełniające:

Al.-Khamisy, D. (2006). Edukacja przedszkolna a integracja społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Baranowicz, K. (2006). Pozadydaktyczne efekty integracji dzieci niepełnosprawnych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Chrzanowska, I. (2015). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Deptuła, M. (2013). Odrzucenie rówieśnicze. Warszawa: PWN.

Gajdzica Z. (2011). Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

ĆWICZENIA:

Literatura

Al-Khamisy, D. (2006). Edukacja przedszkolna a integracja społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Avramidis, E., Norwich, B. (2002). Teachers’ attitudes towards integration/inclusion: a review of the literature. European Journal of Special Needs Education, 17, 129-14.

Booth, T., Ainscow, M. (2011). Przewodnik po edukacji włączającej. Rozwój kształcenia i uczestnictwa w życiu szkoły.

Chrzanowska, I. (2015). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” (rozdział: Osoba z niepełnosprawnością w różnych formach edukacji-między segregacją a włączaniem).

de Boer, A., Pijl, J.S., Minnaert, A. (2011). Regular primary school teacher attitudes towards inclusive Education: a review of the literature International. Journal of Inclusive Education, 15, 331-353.

Gajdzica, Z. (2011). Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Gajdzica, Z., Wyczesany, J. (2005). Edukacja i wsparcie społeczne osób z niepełnosprawnością w wybranych krajach europejskich. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Janiszewska-Nieścioruk Z. (2007) (red.). Problemy edukacji integracyjnej dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Kształcenie nauczycieli przygotowujące do edukacji włączającej. Profil nauczyciela edukacji włączającej. Europejska Agencja Rozwoju Edukacji Uczniów ze Specjalnymi Potrzebami.

Parys, K. (2007). Problemy integracji szkolnej w badaniach empirycznych – przegląd materiałów pokonferencyjnych. W: Z. Janiszewska-Nieścioruk (red.). Problemy edukacji integracyjnej dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Smith, D. D. (2008). Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. (wybrane fragmenty)

Szumski, G. (2000). Funkcja szkół specjalnych w prointegracyjnym systemie kształcenia-analiza doświadczeń zachodnioeuropejskich. Roczniki Pedagogiki Specjalnej t.11.

Szumski, G. (2010). Wokół edukacji włączającej: efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Wiącek, G. (2008). Efektywna integracja szkolna. Systemowy model uwarunkowań powodzenia w kształceniu integracyjnym. Lublin: KUL., Kraków : Impuls

Zamkowska, A. (2004). Systemy kształcenia integracyjnego w wybranych krajach Unii Europejskiej. Radom: Wydawnictwo Politechniki Radomskiej.

https://www.european-agency.org/

Uwagi:

Metody kształcenia: Wykład/Ćwiczenia

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: wykład 9; ćwiczenia 12;

Przygotowanie się do zajęć, lektury 10

Przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia 20

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kasper Sipowicz
Prowadzący grup: Aleksandra Mazurek, Mieczysław Sędzicki, Kasper Sipowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

WYKŁAD:

Pomiar efektów kształcenia: wiedza - egzamin w formie pisemnej/test z pytaniami otwartymi. Umiejętności - dyskusja, kompetencje społeczne - pogłębiona świadomość pracy z uczniem w grupie integracyjnej i włączającej

----------------------------------------------------------------------------------------------

ĆWICZENIA:

Pomiar efektów kształcenia: przygotowanie prezentacji na jeden z zaproponowanych tematów (zob. opis - ćwiczenia).

Pełny opis:

WYKŁAD:

1. Inkluzja a podstawowe prawa osoby. Wymiar społeczny i psychologiczny edukacji włączającej. Podstawowe terminy używane w pedagogice integracyjnej i włączającej.

2. Geneza edukacji włączającej w Polsce i na świecie.

3. System edukacji włączającej w Polsce. Typy szkół i ich charakterystyka.

4. Podstawy prawne edukacji inkluzyjnej – dokumenty międzynarodowe i krajowe związane z problematyką inkluzji społecznej w tym edukacyjnej. Polskie podstawy prawne działań włączających. Klasyfikacje używane w obszarze integracji społecznej i inkluzyjnego/integracyjnego kształcenia;

5. Efektywność niesegregacyjnego kształcenia w świetle wyników badań empirycznych.

6. Sposoby rozumienia edukacji włączającej w teorii i praktyce; Teoria wspólnych i swoistych potrzeb osób niepełnosprawnych jako przesłanka teoretyczna niesegregacyjnego kształcenia.

7. Rozwój edukacji włączającej w międzynarodowym ujęciu porównawczym. – przykłady rozwiązań praktycznych.

.........................................................................................................................

ĆWICZENIA:

1. Integracja i inkluzja – podobieństwa i różnice.

2. Przyczyny odejścia pedagogiki od modelu segregacyjnego.

3. Edukacja integracyjna – rys historyczny.

4. Edukacja włączająca – rys historyczny.

5. Edukacja integracyjna i włączająca w świetle prawa międzynarodowego.

6. Edukacja integracyjna i włączająca w ustawodawstwie Rzeczypospolitej Polskiej.

7. Pedagogika Reggio jako przedszkolny model edukacji włączającej.

8. Pedagogika Marii Montessori jako model edukacji włączającej.

9. Pedagogika waldorfska jako model edukacji włączającej.

10. Integracja i włączenie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w polskim systemie oświaty.

11. Integracja i włączenie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, znacznym i głębokim w polskim systemie oświaty.

12. Integracja i włączenie uczniów ze spektrum autyzmu w polskim systemie oświaty.

13. Integracja i włączenie uczniów ociemniałych, niewidomych i słabowidzących w polskim systemie oświaty.

14. Integracja i włączenie uczniów niesłyszących i niedosłyszących w polskim systemie oświaty. Kultura osób Głuchych i stygmatyzacja osób zaimplantowanych przez osoby głuche.

15. Integracja i włączenie uczniów głuchoniewidomych w polskim systemie oświaty.

16. Integracja i włączenie uczniów z niepełnosprawnością ruchową w polskim systemie oświaty.

17. Integracja i włączenie uczniów z zaburzeniami odżywiania (anoreksja, bulimia) w polskim systemie oświaty.

18. Integracja i włączenie uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym w polskim systemie oświaty.

19. Integracja i włączenie uczniów zagrożonych używaniem substancji psychoaktywnych/uzależniających w polskim systemie oświaty.

20. Integracja i włączenie uczniów odmiennych somatycznie w polskim systemie oświaty.

21. Integracja i włączenie uczniów przewlekle chorych somatycznie (np. białaczka, mukowiscydoza, cukrzyca typu I) w polskim systemie oświaty.

22. Integracja i włączenie uczniów z zaburzeniami psychotycznymi (np. schizofrenia) i zaburzeniami nastroju (np. depresja, ChAD=Choroba Afektywna Dwubiegunowa) w polskim systemie oświaty.

23. Integracja i włączenie uczniów wybitnie uzdolnionych.

24. Strategie przeciwdziałania dyskryminacji.

25. Stygmatyzacja osób z niepełnosprawnościami – stereotyp, stygmat i piętno.

26. Kształcenie kadry nauczycielskiej w Polsce dla edukacji włączającej.

27. Typy szkół realizujących edukację włączającą i ich charakterystyka – model segregacyjny, integracyjny i włączający.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Sipowicz, K., Pietras, T. (2017). Wprowadzenie do pedagogiki inkluzyjnej (włączającej). Wrocław: Wydawnictwo Continuo.

Lejzerowicz, M. (2016). Włączanie i integracja a stygmatyzacja osób

z niepełnosprawnością w polskiej edukacji. Forum Oświatowe, 28(1), s. 133-157.

Kowalik, S. (2001). Pomiędzy dyskryminacją a integracją osób niepełnosprawnych. W: B. Kaja (red.). Wspomaganie rozwoju. Psychostymulacja i psychokorekcja (s. 37-58). Tom III. Bydgoszcz: Akademia Bydgoska.

Szumski G. (2010). Wokół edukacji włączjącej. Warszawa: Wydawnictwo APS. (wybrane fragmenty)

Szumski G. (2009). Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Warszawa: PWN-APS. (wybrane fragmenty)

Lektury uzupełniające:

Al.-Khamisy, D. (2006). Edukacja przedszkolna a integracja społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Baranowicz, K. (2006). Pozadydaktyczne efekty integracji dzieci niepełnosprawnych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Chrzanowska, I. (2015). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Deptuła, M. (2013). Odrzucenie rówieśnicze. Warszawa: PWN.

Gajdzica Z. (2011). Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Uwagi:

Metody kształcenia: Wykład/Ćwiczenia

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: wykład 15; ćwiczenia 15;

Przygotowanie się do zajęć, lektury 10

Przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia 20

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kasper Sipowicz
Prowadzący grup: Mieczysław Sędzicki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

WYKŁAD:

Pomiar efektów kształcenia: wiedza - egzamin w formie pisemnej/test z pytaniami otwartymi. Umiejętności - dyskusja, kompetencje społeczne - pogłębiona świadomość pracy z uczniem w grupie integracyjnej i włączającej

----------------------------------------------------------------------------------------------

ĆWICZENIA:

Pomiar efektów kształcenia: przygotowanie prezentacji na jeden z zaproponowanych tematów (zob. opis - ćwiczenia).

Pełny opis:

WYKŁAD:

1. Inkluzja a podstawowe prawa osoby. Wymiar społeczny i psychologiczny edukacji włączającej. Podstawowe terminy używane w pedagogice integracyjnej i włączającej.

2. Geneza edukacji włączającej w Polsce i na świecie.

3. System edukacji włączającej w Polsce. Typy szkół i ich charakterystyka.

4. Podstawy prawne edukacji inkluzyjnej – dokumenty międzynarodowe i krajowe związane z problematyką inkluzji społecznej w tym edukacyjnej. Polskie podstawy prawne działań włączających. Klasyfikacje używane w obszarze integracji społecznej i inkluzyjnego/integracyjnego kształcenia;

5. Efektywność niesegregacyjnego kształcenia w świetle wyników badań empirycznych.

6. Sposoby rozumienia edukacji włączającej w teorii i praktyce; Teoria wspólnych i swoistych potrzeb osób niepełnosprawnych jako przesłanka teoretyczna niesegregacyjnego kształcenia.

7. Rozwój edukacji włączającej w międzynarodowym ujęciu porównawczym. – przykłady rozwiązań praktycznych.

.........................................................................................................................

ĆWICZENIA:

1. Integracja i inkluzja – podobieństwa i różnice.

2. Przyczyny odejścia pedagogiki od modelu segregacyjnego.

3. Edukacja integracyjna – rys historyczny.

4. Edukacja włączająca – rys historyczny.

5. Edukacja integracyjna i włączająca w świetle prawa międzynarodowego.

6. Edukacja integracyjna i włączająca w ustawodawstwie Rzeczypospolitej Polskiej.

7. Pedagogika Reggio jako przedszkolny model edukacji włączającej.

8. Pedagogika Marii Montessori jako model edukacji włączającej.

9. Pedagogika waldorfska jako model edukacji włączającej.

10. Integracja i włączenie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w polskim systemie oświaty.

11. Integracja i włączenie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, znacznym i głębokim w polskim systemie oświaty.

12. Integracja i włączenie uczniów ze spektrum autyzmu w polskim systemie oświaty.

13. Integracja i włączenie uczniów ociemniałych, niewidomych i słabowidzących w polskim systemie oświaty.

14. Integracja i włączenie uczniów niesłyszących i niedosłyszących w polskim systemie oświaty. Kultura osób Głuchych i stygmatyzacja osób zaimplantowanych przez osoby głuche.

15. Integracja i włączenie uczniów głuchoniewidomych w polskim systemie oświaty.

16. Integracja i włączenie uczniów z niepełnosprawnością ruchową w polskim systemie oświaty.

17. Integracja i włączenie uczniów z zaburzeniami odżywiania (anoreksja, bulimia) w polskim systemie oświaty.

18. Integracja i włączenie uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym w polskim systemie oświaty.

19. Integracja i włączenie uczniów zagrożonych używaniem substancji psychoaktywnych/uzależniających w polskim systemie oświaty.

20. Integracja i włączenie uczniów odmiennych somatycznie w polskim systemie oświaty.

21. Integracja i włączenie uczniów przewlekle chorych somatycznie (np. białaczka, mukowiscydoza, cukrzyca typu I) w polskim systemie oświaty.

22. Integracja i włączenie uczniów z zaburzeniami psychotycznymi (np. schizofrenia) i zaburzeniami nastroju (np. depresja, ChAD=Choroba Afektywna Dwubiegunowa) w polskim systemie oświaty.

23. Integracja i włączenie uczniów wybitnie uzdolnionych.

24. Strategie przeciwdziałania dyskryminacji.

25. Stygmatyzacja osób z niepełnosprawnościami – stereotyp, stygmat i piętno.

26. Kształcenie kadry nauczycielskiej w Polsce dla edukacji włączającej.

27. Typy szkół realizujących edukację włączającą i ich charakterystyka – model segregacyjny, integracyjny i włączający.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Sipowicz, K., Pietras, T. (2017). Wprowadzenie do pedagogiki inkluzyjnej (włączającej). Wrocław: Wydawnictwo Continuo.

Lejzerowicz, M. (2016). Włączanie i integracja a stygmatyzacja osób

z niepełnosprawnością w polskiej edukacji. Forum Oświatowe, 28(1), s. 133-157.

Kowalik, S. (2001). Pomiędzy dyskryminacją a integracją osób niepełnosprawnych. W: B. Kaja (red.). Wspomaganie rozwoju. Psychostymulacja i psychokorekcja (s. 37-58). Tom III. Bydgoszcz: Akademia Bydgoska.

Szumski G. (2010). Wokół edukacji włączjącej. Warszawa: Wydawnictwo APS. (wybrane fragmenty)

Szumski G. (2009). Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Warszawa: PWN-APS. (wybrane fragmenty)

Lektury uzupełniające:

Al.-Khamisy, D. (2006). Edukacja przedszkolna a integracja społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Baranowicz, K. (2006). Pozadydaktyczne efekty integracji dzieci niepełnosprawnych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Chrzanowska, I. (2015). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Deptuła, M. (2013). Odrzucenie rówieśnicze. Warszawa: PWN.

Gajdzica Z. (2011). Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Uwagi:

Metody kształcenia: Wykład/Ćwiczenia

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: wykład 9; ćwiczenia 12;

Przygotowanie się do zajęć, lektury 10

Przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia 20

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)