Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka edukacji polonistycznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-5F-MPO
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka edukacji polonistycznej
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 4 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie
Obowiązkowe dla 4 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Analiza podstawy programowej w zakresie edukacji polonistycznej w edukacji wczesnoszkolnej.

- Klasyfikacja i formułowanie celów nauczania w edukacji polonistycznej.

- Materiał nauczania i środki dydaktyczne w nauczaniu języka ojczystego w edukacji wczesnoszkolnej.

- Cele kształcenia polonistycznego a funkcje języka.

- Metody i formy pracy z dziećmi w młodszym wieku szkolnym (zgodnie z koncepcją kształcenia zintegrowanego) - aktywizujące metody nauczania, ich zastosowanie w procesie wspomagania rozwoju uczniów w klasach I-III.

- Etapy wprowadzania litery.

- Metody nauki pisania i czytania.

- Podstawowe rodzaje wypowiedzi ustnych i pisemnych.

- Praca z tekstem literackim.

- Nauczanie gramatyki.

- Nauczanie ortografii i interpunkcji.

- Projektowanie scenariuszy zajęć.

- Nauczyciel a kształcenie języka ojczystego w nauczaniu wczesnoszkolnym (przygotowanie merytoryczne i metodyczne).

Efekty uczenia się:

Wiedza

Posiada merytoryczne i metodyczne podstawy prowadzenia zajęć w zakresie edukacji polonistycznej.

Umiejętności

Potrafi planować i realizować zajęcia z zakresu edukacji polonistycznej dzieci.

Kompetencje społeczne

Jest w stanie krytycznie oceniać własną wiedzę i umiejętności niezbędne do pracy dydaktycznej z uczniem.

Jest gotów do realizacji zadań zawodowych związanych z prowadzeniem edukacji polonistycznej dzieci.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Konieczna
Prowadzący grup: Iwona Konieczna, Katarzyna Smolińska, Maria Szilagyi
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: kolokwium pisemne, scenariusz – wprowadzania litery, obecność na zajęciach, wykonywanie zadań usprawniające proces pisania i czytania, opracowanie sprawdzianu z edukacji polonistycznej dla wybranej klas 1-3; dodatkowo przygotowanie pomocy dydaktycznej (np.: multimedialnej) w zakresie doskonalenia umiejętności z obszaru edukacji polonistycznej.

Pełny opis:

1. Cele edukacji polonistycznej.

2.Podstawa programowa – edukacja polonistyczna.

3.Metody nauki pisania i czytania.

4. Podstawowe rodzaje wypowiedzi ustnych i pisemnych.

5. Praca z tekstem literackim.

6. Nauczanie gramatyki.

7. Nauczanie ortografii i interpunkcji.

8. Gry i zabawy dydaktyczne w edukacji polonistycznej.

9. Poziom opanowania treści edukacji polonistycznej - dostosowania do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów.

Literatura:

Baczyńska H., (1981). Metodyka nauczania gramatyki w klasach I-III szkoły podstawowej. Warszawa.

Bruner J.,(1974). W poszukiwaniu teorii nauczania. Warszawa.

Cackowska M., (1984). Nauka czytania i pisania w klasach przedszkolnych. Warszawa.

Czelakowska, D. (2012). Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Kraków.

Kulpa J., Więckowski R., (1983). Metodyka nauczania języka polskiego w klasach początkowych. Warszawa.

Mnich M., (2002). Sprawność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Kraków.

Podstawa programowa kształcenia ogólnego.

Tanajewska A., Kiełpińska I., Kołodziejska D., (2014). Rozwijanie podstawowych form wypowiedzi ustnych i pisemnych ucznia szkoły

podstawowej. Gdańsk .

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

Rozmowa kierowana, pogadanka; gry dydaktyczne, metody aktywizujące, działania praktyczne.

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe - 30 godz.

Przygotowanie do zajęć - 15 godz.

Przygotowanie do kolokwium - 10 godz.

Liczba punktów ECTS - 2

Szczegółowe informacje dla poszczególnych grup ćwiczeniowych, w tym linki do zespołów zajęciowych w aplikacji MS Teams znajdują się w Informacjach dla poszczególnych grup.

Zajęcia odbywają się na platformie MS zgodnie z planem.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Konieczna
Prowadzący grup: Iwona Konieczna, Katarzyna Smolińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: kolokwium pisemne w aplikacji MS Forms, scenariusz – wprowadzania litery, obecność na zajęciach, wykonywanie zadań usprawniające proces pisania i czytania

Pełny opis:

1. Cele edukacji polonistycznej.

2.Podstawa programowa – edukacja polonistyczna.

3.Metody nauki pisania i czytania.

4. Podstawowe rodzaje wypowiedzi ustnych i pisemnych.

5. Praca z tekstem literackim.

6. Nauczanie gramatyki.

7. Nauczanie ortografii i interpunkcji.

8. Gry i zabawy dydaktyczne w edukacji polonistycznej.

9. Poziom opanowania treści edukacji polonistycznej - dostosowania do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów.

Literatura:

Baczyńska H., (1981). Metodyka nauczania gramatyki w klasach I-III szkoły podstawowej. Warszawa.

Bruner J.,(1974). W poszukiwaniu teorii nauczania. Warszawa.

Cackowska M., (1984). Nauka czytania i pisania w klasach przedszkolnych. Warszawa.

Czelakowska, D. (2012). Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Kraków.

Kulpa J., Więckowski R., (1983). Metodyka nauczania języka polskiego w klasach początkowych. Warszawa.

Mnich M., (2002). Sprawność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Kraków.

Podstawa programowa kształcenia ogólnego.

Tanajewska A., Kiełpińska I., Kołodziejska D., (2014). Rozwijanie podstawowych form wypowiedzi ustnych i pisemnych ucznia szkoły

podstawowej. Gdańsk .

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

Rozmowa kierowana, pogadanka; gry dydaktyczne, metody aktywizujące, działania praktyczne.

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe - 18 godz.

Przygotowanie do zajęć - 10 godz.

Przygotowanie do kolokwium - 10 godz.

Liczba punktów ECTS - 2

Szczegółowe informacje dla poszczególnych grup ćwiczeniowych, w tym linki do zespołów zajęciowych w aplikacji MS Teams znajdują się w Informacjach dla poszczególnych grup.

Zajęcia odbywają się na platformie MS zgodnie z planem.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Konieczna
Prowadzący grup: Marta Gutowska, Iwona Konieczna, Katarzyna Smolińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: kolokwium pisemne, scenariusz – wprowadzania litery, obecność na zajęciach, wykonywanie zadań usprawniające proces pisania i czytania, opracowanie sprawdzianu z edukacji polonistycznej dla wybranej klas 1-3; dodatkowo przygotowanie pomocy dydaktycznej (np.: multimedialnej) w zakresie doskonalenia umiejętności z obszaru edukacji polonistycznej.

Pełny opis:

1. Cele edukacji polonistycznej.

2.Podstawa programowa – edukacja polonistyczna.

3.Metody nauki pisania i czytania.

4. Podstawowe rodzaje wypowiedzi ustnych i pisemnych.

5. Praca z tekstem literackim.

6. Nauczanie gramatyki.

7. Nauczanie ortografii i interpunkcji.

8. Gry i zabawy dydaktyczne w edukacji polonistycznej.

9. Poziom opanowania treści edukacji polonistycznej - dostosowania do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów.

Literatura:

Baczyńska H., (1981). Metodyka nauczania gramatyki w klasach I-III szkoły podstawowej. Warszawa.

Bruner J.,(1974). W poszukiwaniu teorii nauczania. Warszawa.

Cackowska M., (1984). Nauka czytania i pisania w klasach przedszkolnych. Warszawa.

Czelakowska, D. (2012). Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Kraków.

Kulpa J., Więckowski R., (1983). Metodyka nauczania języka polskiego w klasach początkowych. Warszawa.

Mnich M., (2002). Sprawność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Kraków.

Podstawa programowa kształcenia ogólnego.

Tanajewska A., Kiełpińska I., Kołodziejska D., (2014). Rozwijanie podstawowych form wypowiedzi ustnych i pisemnych ucznia szkoły

podstawowej. Gdańsk .

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

Rozmowa kierowana, pogadanka; gry dydaktyczne, metody aktywizujące, działania praktyczne.

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe - 30 godz.

Przygotowanie do zajęć - 15 godz.

Przygotowanie do kolokwium - 10 godz.

Liczba punktów ECTS - 2

Gr. I

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ahuYPbq4caimeE4HWLq1Ho2wYeuk2rhg2-Pj_Lawt9dA1%40thread.tacv2/conversations?groupId=f395772f-7309-44d4-80d2-984f0cfbb288&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Gr. 2

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aYxlc99cf7VngpdxU40a0U5MuMnNq6doD5kE2soZpaMQ1%40thread.tacv2/conversations?groupId=9156a4df-aa0d-4072-9d5a-59627c10f475&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Gr. 3

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a3D7uPCJ215i085-RfLfO1xkVU9VHTLe7tZ9c5yPsbFI1%40thread.tacv2/conversations?groupId=d1a2f59d-5953-4f2a-bb15-bd5ce7ad4fdb&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Gr. 4

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a7XSVJUegCGPCNBJe4nhzr0RCL1ayYvZRmJ1O762RyVU1%40thread.tacv2/conversations?groupId=9e69144d-3b09-4981-ab90-36f471b5214f&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

kod do zespołu:

sro9r5s

Gr. 5

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aNolHwMxp_-_V_JDxMkpdP0MWXaLuwLJT61vMd559rpo1%40thread.tacv2/conversations?groupId=7c02dc2c-f934-48a3-9f2d-91ebda206a42&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Gr.6

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aA8qA9_oIA9qJu7n69zS2B6tX4ugVkCeAJZff7iA9iOM1%40thread.tacv2/conversations?groupId=edcce59e-2187-43bd-a2a6-098ba7f88158&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

kod do zespołu:

albcdxy

Gr. 7

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aFtHapElquuwCfLrjwWfjL-uUuUdC4yni85wTPu9i7LE1%40thread.tacv2/conversations?groupId=2eebfbb1-6375-4c82-b7d5-a5e81e5ca33d&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

kod do zespołu:

w4o8psr

Gr. 8

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aR_UTsc-FL1yHncvbcxekk10xflfLAmzxVES53JC4XrM1%40thread.tacv2/conversations?groupId=fb307879-a489-4fd4-98bc-7e9019311a21&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Konieczna
Prowadzący grup: Katarzyna Smolińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: kolokwium pisemne, scenariusz – wprowadzania litery, obecność na zajęciach, wykonywanie zadań usprawniające proces pisania i czytania

Pełny opis:

1. Cele edukacji polonistycznej.

2.Podstawa programowa – edukacja polonistyczna.

3.Metody nauki pisania i czytania.

4. Podstawowe rodzaje wypowiedzi ustnych i pisemnych.

5. Praca z tekstem literackim.

6. Nauczanie gramatyki.

7. Nauczanie ortografii i interpunkcji.

8. Gry i zabawy dydaktyczne w edukacji polonistycznej.

9. Poziom opanowania treści edukacji polonistycznej - dostosowania do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów.

Literatura:

Baczyńska H., (1981). Metodyka nauczania gramatyki w klasach I-III szkoły podstawowej. Warszawa.

Bruner J.,(1974). W poszukiwaniu teorii nauczania. Warszawa.

Cackowska M., (1984). Nauka czytania i pisania w klasach przedszkolnych. Warszawa.

Czelakowska, D. (2012). Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Kraków.

Kulpa J., Więckowski R., (1983). Metodyka nauczania języka polskiego w klasach początkowych. Warszawa.

Mnich M., (2002). Sprawność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Kraków.

Podstawa programowa kształcenia ogólnego.

Tanajewska A., Kiełpińska I., Kołodziejska D., (2014). Rozwijanie podstawowych form wypowiedzi ustnych i pisemnych ucznia szkoły

podstawowej. Gdańsk .

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

Rozmowa kierowana, pogadanka; gry dydaktyczne, metody aktywizujące, działania praktyczne.

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe - 18 godz.

Przygotowanie do zajęć - 10 godz.

Przygotowanie do kolokwium - 10 godz.

Liczba punktów ECTS - 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Konieczna
Prowadzący grup: Magdalena Berlińska, Iwona Konieczna
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: kolokwium pisemne, scenariusz – wprowadzania litery, obecność na zajęciach, wykonywanie zadań usprawniające proces pisania i czytania, opracowanie sprawdzianu z edukacji polonistycznej dla wybranej klas 1-3; dodatkowo przygotowanie pomocy dydaktycznej (np.: multimedialnej) w zakresie doskonalenia umiejętności z obszaru edukacji polonistycznej.

Pełny opis:

1. Cele edukacji polonistycznej.

2.Podstawa programowa – edukacja polonistyczna.

3.Metody nauki pisania i czytania.

4. Podstawowe rodzaje wypowiedzi ustnych i pisemnych.

5. Praca z tekstem literackim.

6. Nauczanie gramatyki.

7. Nauczanie ortografii i interpunkcji.

8. Gry i zabawy dydaktyczne w edukacji polonistycznej.

9. Poziom opanowania treści edukacji polonistycznej - dostosowania do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów.

Literatura:

Baczyńska H., (1981). Metodyka nauczania gramatyki w klasach I-III szkoły podstawowej. Warszawa.

Bruner J.,(1974). W poszukiwaniu teorii nauczania. Warszawa.

Cackowska M., (1984). Nauka czytania i pisania w klasach przedszkolnych. Warszawa.

Czelakowska, D. (2012). Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Kraków.

Kulpa J., Więckowski R., (1983). Metodyka nauczania języka polskiego w klasach początkowych. Warszawa.

Mnich M., (2002). Sprawność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Kraków.

Podstawa programowa kształcenia ogólnego.

Tanajewska A., Kiełpińska I., Kołodziejska D., (2014). Rozwijanie podstawowych form wypowiedzi ustnych i pisemnych ucznia szkoły

podstawowej. Gdańsk .

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

Rozmowa kierowana, pogadanka; gry dydaktyczne, metody aktywizujące, działania praktyczne.

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe - 30 godz.

Przygotowanie do zajęć - 15 godz.

Przygotowanie do kolokwium - 10 godz.

Liczba punktów ECTS - 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Konieczna
Prowadzący grup: Marta Gutowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: kolokwium pisemne, scenariusz – wprowadzania litery, obecność na zajęciach, wykonywanie zadań usprawniające proces pisania i czytania

Pełny opis:

1. Cele edukacji polonistycznej.

2.Podstawa programowa – edukacja polonistyczna.

3.Metody nauki pisania i czytania.

4. Podstawowe rodzaje wypowiedzi ustnych i pisemnych.

5. Praca z tekstem literackim.

6. Nauczanie gramatyki.

7. Nauczanie ortografii i interpunkcji.

8. Gry i zabawy dydaktyczne w edukacji polonistycznej.

9. Poziom opanowania treści edukacji polonistycznej - dostosowania do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów.

Literatura:

Baczyńska H., (1981). Metodyka nauczania gramatyki w klasach I-III szkoły podstawowej. Warszawa.

Bruner J.,(1974). W poszukiwaniu teorii nauczania. Warszawa.

Cackowska M., (1984). Nauka czytania i pisania w klasach przedszkolnych. Warszawa.

Czelakowska, D. (2012). Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Kraków.

Kulpa J., Więckowski R., (1983). Metodyka nauczania języka polskiego w klasach początkowych. Warszawa.

Mnich M., (2002). Sprawność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Kraków.

Podstawa programowa kształcenia ogólnego.

Tanajewska A., Kiełpińska I., Kołodziejska D., (2014). Rozwijanie podstawowych form wypowiedzi ustnych i pisemnych ucznia szkoły

podstawowej. Gdańsk .

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

Rozmowa kierowana, pogadanka; gry dydaktyczne, metody aktywizujące, działania praktyczne.

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe - 18 godz.

Przygotowanie do zajęć - 10 godz.

Przygotowanie do kolokwium - 10 godz.

Liczba punktów ECTS - 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Konieczna
Prowadzący grup: Magda Kalkowska-Ptak, Iwona Konieczna
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: kolokwium pisemne, scenariusz – wprowadzania litery, obecność na zajęciach, wykonywanie zadań usprawniające proces pisania i czytania, , obecność na planowanych hospitacjach w szkole podstawowej kl. I-III - edukacja polonistyczna

Pełny opis:

1. Cele edukacji polonistycznej.

2.Podstawa programowa – edukacja polonistyczna.

3.Zakres kompetencyjny ucznia do nauki czytania i pisania

4. Etapy wprowadzenia głoski i litery

5.Metody nauki pisania i czytania.

6. Podstawowe rodzaje wypowiedzi ustnych i pisemnych.

7. Praca z tekstem literackim.

8. Poziom opanowania treści edukacji polonistycznej - dostosowania do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów.

Literatura:

Baczyńska H., (1981). Metodyka nauczania gramatyki w klasach I-III szkoły podstawowej. Warszawa.

Bruner J.,(1974). W poszukiwaniu teorii nauczania. Warszawa.

Cackowska M., (1984). Nauka czytania i pisania w klasach przedszkolnych. Warszawa.

Czelakowska, D. (2012). Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Kraków.

Kulpa J., Więckowski R., (1983). Metodyka nauczania języka polskiego w klasach początkowych. Warszawa.

Mnich M., (2002). Sprawność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Kraków.

Podstawa programowa kształcenia ogólnego.

Tanajewska A., Kiełpińska I., Kołodziejska D., (2014). Rozwijanie podstawowych form wypowiedzi ustnych i pisemnych ucznia szkoły

podstawowej. Gdańsk .

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

Rozmowa kierowana, pogadanka; gry dydaktyczne, metody aktywizujące, działania praktyczne.

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe - 30 godz.

Przygotowanie do zajęć - 10 godz.

Przygotowanie do kolokwium - 10 godz.

Liczba punktów ECTS - 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Konieczna
Prowadzący grup: Marta Gutowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: kolokwium pisemne, scenariusz – wprowadzania litery, obecność na zajęciach, wykonywanie zadań usprawniające proces pisania i czytania

Pełny opis:

1. Cele edukacji polonistycznej.

2.Podstawa programowa – edukacja polonistyczna.

3.Zakres kompetencyjny ucznia do nauki czytania i pisania

4. Etapy wprowadzenia głoski i litery

5.Metody nauki pisania i czytania.

6. Podstawowe rodzaje wypowiedzi ustnych i pisemnych.

7. Praca z tekstem literackim.

8. Poziom opanowania treści edukacji polonistycznej - dostosowania do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów.

Literatura:

Baczyńska H., (1981). Metodyka nauczania gramatyki w klasach I-III szkoły podstawowej. Warszawa.

Bruner J.,(1974). W poszukiwaniu teorii nauczania. Warszawa.

Cackowska M., (1984). Nauka czytania i pisania w klasach przedszkolnych. Warszawa.

Czelakowska, D. (2012). Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Kraków.

Kulpa J., Więckowski R., (1983). Metodyka nauczania języka polskiego w klasach początkowych. Warszawa.

Mnich M., (2002). Sprawność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Kraków.

Podstawa programowa kształcenia ogólnego.

Tanajewska A., Kiełpińska I., Kołodziejska D., (2014). Rozwijanie podstawowych form wypowiedzi ustnych i pisemnych ucznia szkoły

podstawowej. Gdańsk .

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

Rozmowa kierowana, pogadanka; gry dydaktyczne, metody aktywizujące, działania praktyczne.

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe - 18 godz.

Przygotowanie do zajęć - 10 godz.

Przygotowanie do kolokwium - 10 godz.

Liczba punktów ECTS - 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-22 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-22 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)