Metodyka edukacji matematycznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-5F-MMA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka edukacji matematycznej |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 4 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie Obowiązkowe dla 4 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Cele edukacji matematycznej. - Orientacja w przestrzeni, porządkowanie, klasyfikowanie. - Monografia liczby naturalnej. - Kształtowanie pojęcia dodawania i odejmowania. - Kształtowanie pojęcia mnożenia i dzielenia. - Kształtowanie pojęć geometrycznych. - Mierzenie, ważenie, obliczenia pieniężne, kalendarzowe. - Rozwiązywanie prostych i złożonych zadań tekstowych. Rozwiązywanie zadań problemowych. - Projektowanie scenariuszy zajęć. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Posiada merytoryczne i metodyczne podstawy prowadzenia zajęć w zakresie edukacji matematycznej. Umiejętności Potrafi projektować i przeprowadzać zajęcia edukacyjne rozwijające umiejętności matematyczne. Kompetencje społeczne Jest w stanie krytycznie oceniać własną wiedzę i umiejętności niezbędne do pracy dydaktycznej z uczniem. Jest gotów do realizacji zadań zawodowych związanych z prowadzeniem edukacji matematycznej dzieci. Jest gotów do poszukiwania nowych zasobów wzbogacających treści nauczania. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT CW
CW
CW
CW
CW
CW
ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Czajkowska, Małgorzata Makiewicz | |
Prowadzący grup: | Monika Czajkowska, Jan Jelinek, Małgorzata Makiewicz, Joanna Zalewska, Małgorzata Zambrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zajęcia na uczelni i zajęcia prowadzone w trybie zdalnym (zgodnie z decyzjami Władz Uczelni) będą odbywać się zgodnie z planem zajęć. Zajęcia na Uczelni – we wskazanej sali, a zajęcia zdalne przez spotkania w aplikacji Microsoft Teams. Kody lub linki aktywacyjne do założonych przez prowadzących Zespoły w aplikacji Microsoft Teams zostaną przesłane studentkom i studentom przez pocztę USOS. Szczegółowe zadania do wykonania przez studentki i studentów będą przekazywane na zajęciach. Kontakt ze studentami będzie odbywał się również drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie APS. W ramach przedmiotu studentki i studenci uczestniczą również w badaniach naukowych prowadzonych na terenie APS Sposób pomiaru efektów kształcenia: - projekt indywidualny lub grupowy - zadania domowe - aktywność na zajęciach Za aktywności wskazane przez prowadzącego przyznawane są punkty. Łączna liczba punktów otrzymanych przez studentkę lub studenta jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadą: 0%-50% ocena niedostateczna 51%-60% ocena dostateczna 61%-70% ocena dostateczna plus 71%-80% ocena dobra 81%-90% ocena dobra plus 91% i więcej ocena bardzo dobra Prowadzący może również podwyższyć ocenę z przedmiotu na podstawie udokumentowanej, dodatkowej działalności studentek lub studentów na rzecz edukacji matematycznej. |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest wyposażenie studentek i studentów w wiedzę i umiejętności umożliwiające przyszłej nauczycielce albo przyszłemu nauczycielowi kierowanie edukacją matematyczną dzieci, a w szczególności przygotowanie ich do samodzielnego planowania, prowadzenia i oceniania procesu dydaktycznego oraz pracy z uczniami o różnych potrzebach edukacyjnych, zgodnie ze współczesnymi poglądami na uczenie się i nauczanie matematyki. Treści: 1. Cele edukacji matematycznej. 2. Metody i formy zajęć matematycznych – przegląd. 3. Środki dydaktyczne w edukacji matematycznej – przegląd. 4. Planowanie pracy nauczyciela (roczne: podstawa programowa a program, bieżące: konspekt a scenariusz). 5. Edukacja matematyczna przez sztukę. 6. Dziecko jako mały badacz (dostrzeganie prawidłowości i formułowanie problemów, eksperymentowanie). 7. Gry, zabawy i łamigłówki matematyczne. 8. Metodyka rozwiązywania zadań tekstowych. Układanie i rozwiązywanie zadań tekstowych przez dzieci. 9. Treści szczegółowe: a) Orientacja w przestrzeni. b) Rytmy, regularności. c) Pojęcie liczby i mocy zbiorów, zbiory równoliczne. d) Liczenie. Systemy liczenia. e) Kształtowanie pojęcia dodawania i odejmowania. f) Kształtowanie pojęcia mnożenia i dzielenia. g) Zależności między czterema działaniami, kolejność wykonywania działań. h) Pomiary długości, masy, czasu, temperatury. i) Obliczenia pieniężne, zegarowe, kalendarzowe. j) Kształtowanie intuicji geometrycznych, figury płaskie i przestrzenne. k) Pola i objętości figur. l) Klasyfikowanie. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. E. Gruszczyk Kolczyńska, E. Zielińska: 2015, Dziecięca matematyka. Dwadzieścia lat później. Książka dla rodziców i nauczycieli, Wydawnictwo CEBP, Kraków. 2. E. Gruszczyk Kolczyńska. (red.): 2014, Edukacja matematyczna w klasie I. Książka dla nauczycieli i rodziców. Cele i treści kształcenia, podstawy psychologiczne i pedagogiczne oraz opisy zajęć z dziećmi, Wydawnictwo CEBP, Kraków. 3. M. Makiewicz: 2013, O fotografii w edukacji matematycznej : jak kształtować kulturę matematyczną uczniów, NKNMDM, Szczecin. 4. M. Makiewicz:2010, Matematyka w obiektywie: kultura matematyczna dla nauczycieli Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin. 5. Z. Semadeni, E. Gruszczyk Kolczyńska, G. Treliński, B., Bugajska- Jaszczołt, M. Czajkowska M: 2015, Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce. Netografia: 1. M. Czajkowska, B. Bugajska-Jaszczołt, 2016: Jak nauczyciele i uczniowie rozwiązują zadania matematyczne, czyli o poprawnych i niepoprawnych rozumowaniach, Problemy wczesnej edukacji, Nr 2 (33) Rok 2016, Polskie Towarzystwo Pedagogiczne, s. 193-203. Tom 33 Nr 2 (2016): Ucząc się wśród dorosłych i rówieśników | Problemy Wczesnej Edukacji (ug.edu.pl) https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/pwe/issue/view/61 2. M. Czajkowska, M. Zambrowska, 2016: Analysis of students' solutions to geometry questions forming a bundle. Roczniki Polskiego Towarzystwa Matematycznego. Seria V. Didactica Mathematicae vol.38, s. 57–86. 2353-0960. EUDML | Analysis of students’ solutions to geometry questions forming a bundle https://eudml.org/doc/292917 3. E. Gruszczyk-Kolczyńska, 2019: Diagnoza kryzysu w matematycznym kształceniu dzieci oraz rekomendowane działania naprawcze, https://www.nik.gov.pl/plik/id,19329,vp,21937.pdf 4. M. Makiewicz: 2014, O kulturze matematycznej ucznia. eksterioryzacja wiedzy matematycznej za pomocą fotografii, EDUKACJA HUMANISTYCZNA nr 2 (31), Szczecin, 10-Małgorzata Makiewicz, O kulturze matematycznej ucznia. Eksterioryzacja wiedzy matematycznej za pomocą fotografii.pdf , https://depot.ceon.pl/handle/123456789/9077 5. M. Makiewicz: 2020, Fotografia dla kształtowania kultury matematycznej ucznia. W: W. Limont, D. Łowkajtis (red.), Z teorii i praktyki edukacji wczesnoszkolnej ucznia zdolnego (s. 187-207). Płock: Wydawnictwo Naukowe Mazowieckiej Uczelni Publiczne w Płocku. DOI: 10.19251/9788366277069/2020.9, Plik pdf do pobrania po uzyskaniu kodu dostępu od sekretarz konferencji Matematyka – nasza niedostrzegalna kultura pod adresem: www.mnnk.usz.edu.pl 6. M. Makiewicz: 2014, Photography in elementary education. Constructing the meaning of the concept of symmetry in the process of interiorization and exteriorization, Problemy Wczesnej Edukacji - Tom 10, Numer 1(24) (2014) - Biblioteka Nauki - Yadda (icm.edu.pl), http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.cejsh-4a29e70a-40dd-4c39-8849-3fa23ebe51d8 7. M. Makiewicz: 2016, Widzialne i niewidzialne piękno matematyki, e-mentor 4(66)/2016, http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/66/id/1264 8. M. Makiewicz: 2019, Opinia w przedmiocie diagnozy problemów związanych z procesem nauczania matematyki w szkole (począwszy od IV klasy szkoły podstawowej) wraz z odpowiednimi rekomendacjami, https://www.nik.gov.pl/plik/id,19330,vp,21938.pdf 9. A. Nowakowska i in.: 2014, Bydgoski bąbel matematyczny. O wprowadzaniu zmian w nauczaniu matematyki w klasach I–III, IBE, Warszawa. Instytut Badań Edukacyjnych - Bąbel Bydgoski (ibe.edu.pl), https://www.ibe.edu.pl/pl/babel 10. J. Zalewska 2020, Strategie preferowane przez małych nauczycieli w trakcie uczenia małych uczniów rozwiązywania zadań z treścią. Sprawozdanie z badań, "Kultura i Wychowanie" 2(18)2020, https://pedagogika.pl/wp-content/uploads/2021/02/KiW_18_e_book.pdf 11. Raport z badania "Szkoła samodzielnego myślenia" http://eduentuzjasci.pl/badania/110-badanie/420-szkola-samodzielnego-myslenia-2.html 12. Raport z badania "Nauczanie matematyki w szkole podstawowej" http://eduentuzjasci.pl/zespoly/30-zespo/75-pracownia-matematyki.html 13. https://podstawaprogramowa.pl/, http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170000356 Literatura uzupełniająca: 1. M. Dąbrowski M, 2007: Pozwólmy dzieciom myśleć. O umiejętnościach matematycznych polskich trzecioklasistów, CKE, Warszawa. 2. D. Klus-Stańska, A. Kalinowska, 2004: Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa. 3. D. Klus-Stańska, M. Nowicka, 2019: Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej. Wyd. Harmonia. Gdańsk. 4. R. Korolczuk, M. Zambrowska, 2015: Pozwólmy dzieciom grać. O wykorzystaniu gier planszowych w edukacji matematycznej, IBE, Warszawa. |
|
Uwagi: |
Linki do zespołów w aplikacji TEAMS: grupa 1: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3afaa07f14c04543a4ae863a94df2863d4%40thread.tacv2/conversations?groupId=a3be3c2d-6548-4372-9477-a644fa4fc37a&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 grupa 2: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a0ac48e74e88249eb8d102808cddfcda6%40thread.tacv2/conversations?groupId=687498e5-b547-40ec-90c1-68373628a98a&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 grupa 3: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a2c608b9c78b14ceda521b30988d82226%40thread.tacv2/conversations?groupId=7da28c83-b02c-49c7-8a18-97c5d29a93b6&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 grupa 4: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a7b2782149dec4bca9e180c888f03af12%40thread.tacv2/conversations?groupId=62fccc03-5203-420d-9f67-627a6b1d7af9&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 grupa 5: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a6f9d2298f8e54b5bb83c020b4417f13c%40thread.tacv2/conversations?groupId=3dafb576-de67-40d3-ba69-d301926b5358&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 grupa 6: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a66e6bee95a8246acb64580099cffd706%40thread.tacv2/conversations?groupId=141712af-f8a9-459a-971e-6b6f32ca531c&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 grupa 7: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3af99a5b96dd4a4bd7815564643279523b%40thread.tacv2/conversations?groupId=22fc138c-935c-400d-bcf4-2794131ac861&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 grupa 8: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a8d837853731f485da569c3f8d80ee933%40thread.tacv2/conversations?groupId=565b3b71-6d6b-4f5d-8052-fd7068030a63&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 grupa 9: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3af99a5b96dd4a4bd7815564643279523b%40thread.tacv2/conversations?groupId=22fc138c-935c-400d-bcf4-2794131ac861&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Metody kształcenia: pogadanka, dyskusja, projekt, rozwiązywanie zadań, praca z tekstem, pokaz, prezentacja, film, gra dydaktyczna Nakład pracy Studenta: Liczba godzin kontaktowych (w formie stacjonarnej lub zdalnej): ćwiczenia 30 h Liczba godzin niekontaktowych: Przygotowanie do zajęć – 10 h Przygotowanie projektu/projektów – 8 h Czytanie literatury - 6 h Przygotowanie zadań domowych – 6 h Łączna liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
CW
N CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Czajkowska | |
Prowadzący grup: | Monika Czajkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zajęcia na uczelni i zajęcia prowadzone w trybie zdalnym (zgodnie z decyzjami Władz Uczelni) będą odbywać się zgodnie z planem zajęć. Zajęcia na Uczelni – we wskazanej sali, a zajęcia zdalne przez spotkania w aplikacji Microsoft Teams. Kody lub linki aktywacyjne do założonych przez prowadzących Zespoły w aplikacji Microsoft Teams zostaną przesłane studentkom i studentom przez pocztę USOS. Szczegółowe zadania do wykonania przez studentki i studentów będą przekazywane na zajęciach. Kontakt ze studentami będzie odbywał się również drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie APS. W ramach przedmiotu studentki i studenci uczestniczą również w badaniach naukowych prowadzonych na terenie APS Sposób pomiaru efektów kształcenia: - projekt indywidualny lub grupowy - zadania domowe - aktywność na zajęciach Za aktywności wskazane przez prowadzącego przyznawane są punkty. Łączna liczba punktów otrzymanych przez studentkę lub studenta jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadą: 0%-50% ocena niedostateczna 51%-60% ocena dostateczna 61%-70% ocena dostateczna plus 71%-80% ocena dobra 81%-90% ocena dobra plus 91% i więcej ocena bardzo dobra Prowadzący może również podwyższyć ocenę z przedmiotu na podstawie udokumentowanej, dodatkowej działalności studentek lub studentów na rzecz edukacji matematycznej. |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest wyposażenie studentek i studentów w wiedzę i umiejętności umożliwiające przyszłej nauczycielce albo przyszłemu nauczycielowi kierowanie edukacją matematyczną dzieci, a w szczególności przygotowanie ich do samodzielnego planowania, prowadzenia i oceniania procesu dydaktycznego oraz pracy z uczniami o różnych potrzebach edukacyjnych, zgodnie ze współczesnymi poglądami na uczenie się i nauczanie matematyki. Treści: 1. Cele edukacji matematycznej. 2. Metody i formy zajęć matematycznych – przegląd. 3. Środki dydaktyczne w edukacji matematycznej – przegląd. 4. Planowanie pracy nauczyciela (roczne: podstawa programowa a program, bieżące: konspekt a scenariusz). 5. Edukacja matematyczna przez sztukę. 6. Dziecko jako mały badacz (dostrzeganie prawidłowości i formułowanie problemów, eksperymentowanie). 7. Gry, zabawy i łamigłówki matematyczne. 8. Metodyka rozwiązywania zadań tekstowych. Układanie i rozwiązywanie zadań tekstowych przez dzieci. 9. Treści szczegółowe: a) Orientacja w przestrzeni. b) Rytmy, regularności. c) Pojęcie liczby i mocy zbiorów, zbiory równoliczne. d) Liczenie. Systemy liczenia. e) Kształtowanie pojęcia dodawania i odejmowania. f) Kształtowanie pojęcia mnożenia i dzielenia. g) Zależności między czterema działaniami, kolejność wykonywania działań. h) Pomiary długości, masy, czasu, temperatury. i) Obliczenia pieniężne, zegarowe, kalendarzowe. j) Kształtowanie intuicji geometrycznych, figury płaskie i przestrzenne. k) Pola i objętości figur. l) Klasyfikowanie. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. E. Gruszczyk Kolczyńska, E. Zielińska: 2015, Dziecięca matematyka. Dwadzieścia lat później. Książka dla rodziców i nauczycieli, Wydawnictwo CEBP, Kraków. 2. E. Gruszczyk Kolczyńska. (red.): 2014, Edukacja matematyczna w klasie I. Książka dla nauczycieli i rodziców. Cele i treści kształcenia, podstawy psychologiczne i pedagogiczne oraz opisy zajęć z dziećmi, Wydawnictwo CEBP, Kraków. 3. M. Makiewicz: 2013, O fotografii w edukacji matematycznej : jak kształtować kulturę matematyczną uczniów, NKNMDM, Szczecin. 4. M. Makiewicz:2010, Matematyka w obiektywie: kultura matematyczna dla nauczycieli Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin. 5. Z. Semadeni, E. Gruszczyk Kolczyńska, G. Treliński, B., Bugajska- Jaszczołt, M. Czajkowska M: 2015, Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce. Netografia: 1. M. Czajkowska, B. Bugajska-Jaszczołt, 2016: Jak nauczyciele i uczniowie rozwiązują zadania matematyczne, czyli o poprawnych i niepoprawnych rozumowaniach, Problemy wczesnej edukacji, Nr 2 (33) Rok 2016, Polskie Towarzystwo Pedagogiczne, s. 193-203. Tom 33 Nr 2 (2016): Ucząc się wśród dorosłych i rówieśników | Problemy Wczesnej Edukacji (ug.edu.pl) https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/pwe/issue/view/61 2. M. Czajkowska, M. Zambrowska, 2016: Analysis of students' solutions to geometry questions forming a bundle. Roczniki Polskiego Towarzystwa Matematycznego. Seria V. Didactica Mathematicae vol.38, s. 57–86. 2353-0960. EUDML | Analysis of students’ solutions to geometry questions forming a bundle https://eudml.org/doc/292917 3. E. Gruszczyk-Kolczyńska, 2019: Diagnoza kryzysu w matematycznym kształceniu dzieci oraz rekomendowane działania naprawcze, https://www.nik.gov.pl/plik/id,19329,vp,21937.pdf 4. M. Makiewicz: 2014, O kulturze matematycznej ucznia. eksterioryzacja wiedzy matematycznej za pomocą fotografii, EDUKACJA HUMANISTYCZNA nr 2 (31), Szczecin, 10-Małgorzata Makiewicz, O kulturze matematycznej ucznia. Eksterioryzacja wiedzy matematycznej za pomocą fotografii.pdf , https://depot.ceon.pl/handle/123456789/9077 5. M. Makiewicz: 2020, Fotografia dla kształtowania kultury matematycznej ucznia. W: W. Limont, D. Łowkajtis (red.), Z teorii i praktyki edukacji wczesnoszkolnej ucznia zdolnego (s. 187-207). Płock: Wydawnictwo Naukowe Mazowieckiej Uczelni Publiczne w Płocku. DOI: 10.19251/9788366277069/2020.9, Plik pdf do pobrania po uzyskaniu kodu dostępu od sekretarz konferencji Matematyka – nasza niedostrzegalna kultura pod adresem: www.mnnk.usz.edu.pl 6. M. Makiewicz: 2014, Photography in elementary education. Constructing the meaning of the concept of symmetry in the process of interiorization and exteriorization, Problemy Wczesnej Edukacji - Tom 10, Numer 1(24) (2014) - Biblioteka Nauki - Yadda (icm.edu.pl), http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.cejsh-4a29e70a-40dd-4c39-8849-3fa23ebe51d8 7. M. Makiewicz: 2016, Widzialne i niewidzialne piękno matematyki, e-mentor 4(66)/2016, http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/66/id/1264 8. M. Makiewicz: 2019, Opinia w przedmiocie diagnozy problemów związanych z procesem nauczania matematyki w szkole (począwszy od IV klasy szkoły podstawowej) wraz z odpowiednimi rekomendacjami, https://www.nik.gov.pl/plik/id,19330,vp,21938.pdf 9. A. Nowakowska i in.: 2014, Bydgoski bąbel matematyczny. O wprowadzaniu zmian w nauczaniu matematyki w klasach I–III, IBE, Warszawa. Instytut Badań Edukacyjnych - Bąbel Bydgoski (ibe.edu.pl), https://www.ibe.edu.pl/pl/babel 10. J. Zalewska 2020, Strategie preferowane przez małych nauczycieli w trakcie uczenia małych uczniów rozwiązywania zadań z treścią. Sprawozdanie z badań, "Kultura i Wychowanie" 2(18)2020, https://pedagogika.pl/wp-content/uploads/2021/02/KiW_18_e_book.pdf 11. Raport z badania "Szkoła samodzielnego myślenia" http://eduentuzjasci.pl/badania/110-badanie/420-szkola-samodzielnego-myslenia-2.html 12. Raport z badania "Nauczanie matematyki w szkole podstawowej" http://eduentuzjasci.pl/zespoly/30-zespo/75-pracownia-matematyki.html 13. https://podstawaprogramowa.pl/, http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170000356 Literatura uzupełniająca: 1. M. Dąbrowski M, 2007: Pozwólmy dzieciom myśleć. O umiejętnościach matematycznych polskich trzecioklasistów, CKE, Warszawa. 2. D. Klus-Stańska, A. Kalinowska, 2004: Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa. 3. D. Klus-Stańska, M. Nowicka, 2019: Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej. Wyd. Harmonia. Gdańsk. 4. R. Korolczuk, M. Zambrowska, 2015: Pozwólmy dzieciom grać. O wykorzystaniu gier planszowych w edukacji matematycznej, IBE, Warszawa. |
|
Uwagi: |
Linki do zespołów w aplikacji TEAMS: grupa 1: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a805f2c47707648be86739658d1d430cf%40thread.tacv2/conversations?groupId=81fd6321-b474-49d3-acb5-640354cc02a6&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 grupa 2: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a807fe26fbd104306991dd5883c07dec7%40thread.tacv2/conversations?groupId=42761783-63d1-4cc9-a3d4-b94ffb7cb069&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 grupa 3: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ab6befc79642246dca3f809427902b7e8%40thread.tacv2/conversations?groupId=784ec6bf-63e5-45ca-83ab-04e134e96bca&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Metody kształcenia: pogadanka, dyskusja, projekt, rozwiązywanie zadań, praca z tekstem, pokaz, prezentacja, film, gra dydaktyczna Nakład pracy Studenta: Liczba godzin kontaktowych (w formie stacjonarnej lub zdalnej): ćwiczenia 18 h Liczba godzin niekontaktowych: Przygotowanie do zajęć – 10 h Przygotowanie projektu/projektów – 8 h Czytanie literatury - 12 h Przygotowanie zadań domowych – 12 h Łączna liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
CW
CW
ŚR CW
CZ CW
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Zalewska | |
Prowadzący grup: | Artur Stachura, Joanna Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: Ocena (zaliczenie): • projekt indywidualny lub grupowy ( przygotowywanie prezentacji wybranego zagadnienia oraz środka dydaktycznego potrzebnego do zajęć matematycznych wraz z metryczką); • praca indywidualna lub grupowa ( czytanie fachowej literatury, przygotowanie materiałów na zajęcia, rozwiązywanie zadań w aplikacji Microsoft Teams); • aktywność podczas zajęć (opracowywanie zagadnień, rozwiązywanie zadań - wnioski i refleksje, ciekawe pytania, sugestie, samoocena, ocena wystąpień kolegów i koleżanek). Za aktywności wskazane przez prowadzącego przyznawane są punkty. Łączna liczba punktów otrzymanych przez studentkę lub studenta jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadą: 0%-50% ocena niedostateczna 51%-60% ocena dostateczna 61%-70% ocena dostateczna plus 71%-80% ocena dobra 81%-90% ocena dobra plus 91% i więcej ocena bardzo dobra Prowadzący może również podwyższyć ocenę z przedmiotu na podstawie udokumentowanej, dodatkowej działalności studenta/studentki lub grupy studentów na rzecz edukacji matematycznej. |
|
Pełny opis: |
Treści zajęć: 1. Cele edukacji matematycznej. 2. Treści elementarnej edukacji matematycznej: 2.1. Arytmetyka: a) Pojęcie liczby i mocy zbiorów, zbiory równoliczne. b) Liczenie. Systemy liczenia. c) Kształtowanie pojęcia dodawania i odejmowania. d) Kształtowanie pojęcia mnożenia i dzielenia. e) Zależności między czterema działaniami, kolejność wykonywania działań. 2.2. Geometria: a) Kształtowanie intuicji geometrycznych, figury płaskie i przestrzenne. b) Pola i objętości figur. 2.3. Logika: a) Definiowanie pojęć. b)Zbiory i operacje na zbiorach. c) Klasyfikowanie. 2.4. Praktyczne zastosowania matematyki: a) Orientacja w przestrzeni. b) Rytmy, regularności. c) Pomiary długości, masy, czasu, temperatury. d) Obliczenia pieniężne, zegarowe, kalendarzowe. 3. Środki dydaktyczne w edukacji matematycznej – przegląd. 4. Planowanie pracy nauczyciela (roczne: podstawa programowa a program, bieżące: konspekt a scenariusz). 5. Metody i formy zajęć matematycznych – przegląd. 5.1. Edukacja matematyczna przez sztukę. 5.2. Dziecko, jako mały badacz (dostrzeganie prawidłowości i formułowanie problemów, eksperymentowanie). 5.3. Gry, zabawy i łamigłówki matematyczne, np.: - zabawy arytmetyczne, - matematyczne zabawy z kostkami, - zabawy z klockami, - gry z wykorzystaniem kart, - gry planszowe. 6. Metodyka rozwiązywania zadań matematycznych. Układanie i rozwiązywanie zadań. 7. Specyfika edukacji matematycznej dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE) 8. Diagnozowanie wyników kształcenia. Ocenianie kształtujące. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1.E. Gruszczyk-Kolczyńska: 2021, Jak pomóc dziecku pokonać niepowodzenia w nauce matematyki? Podręcznik dla rodziców, terapeutów i nauczycieli z serii Dziecięca matematyka, Wydawnictwo CEBP, Kraków. 2. E. Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.): 2014, Edukacja matematyczna w klasie I. Książka dla nauczycieli i rodziców, Bliżej Przedszkola, Kraków. 3. D. Klus-Stańska, A. Kalinowska: 2004, Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa. 4. M. Makiewicz: 2013, O fotografii w edukacji matematycznej : jak kształtować kulturę matematyczną uczniów, NKNMDM, Szczecin. 5. Z. Semadeni, E. Gruszczyk-Kolczyńska, G. Treliński, B., Bugajska- Jaszczołt, M. Czajkowska M: 2015, Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce. Netografia: 1. M. Czajkowska, B. Bugajska-Jaszczołt: 2016, Jak nauczyciele i uczniowie rozwiązują zadania matematyczne, czyli o poprawnych i niepoprawnych rozumowaniach, Problemy wczesnej edukacji, Nr 2 (33) Rok 2016, Polskie Towarzystwo Pedagogiczne, s. 193-203. Tom 33 Nr 2 (2016): Ucząc się wśród dorosłych i rówieśników | Problemy Wczesnej Edukacji (ug.edu.pl) https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/pwe/issue/view/61 2. M. Jaworska, M. Jędrzejewska, K. Nawrocka - Skolimowska: 2019, Dziecinnie prosta matematyka. Otwieramy przed dziećmi drzwi do matematycznego świata…, Fundacja mBanku, Warszawa, https://www.mbank.pl/pdf/fundacja/dziecinnie-prosta-matematyka.pdf 3. M. Makiewicz: 2016, Widzialne i niewidzialne piękno matematyki, e-mentor 4(66)/2016, http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/66/id/1264 4. M. Pisarski: 2017, Samodzielne wykonywanie pomocy dydaktycznych jako element nauki myślenia matematycznego, Wydawnictwo ORE, Warszawa; http://www.bc.ore.edu.pl/Content/1003/MAT_2_1.pdf 5. Z. Semadeni: 2016, Ocenianie matematycznych umiejętności uczniów klas 1-3, Wydawnictwo ORE, Warszawa, http://www.bc.ore.edu.pl/Content/846/Semadeni_Ocenianie_matematycznych_umiejetnosci.pdf 6. J. Stańdo, M. Spławska - Murmyło: 2017, Metody aktywizujące w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Wydawnictwo ORE, Warszawa; http://www.bc.ore.edu.pl/dlibra/docmetadata?id=999&from=&dirids=1&ver_id=&lp=4&QI= 7. J. Zalewska 2020, Strategie preferowane przez małych nauczycieli w trakcie uczenia małych uczniów rozwiązywania zadań z treścią. Sprawozdanie z badań, "Kultura i Wychowanie" 2 (18) 2020, https://pedagogika.pl/wp-content/uploads/2021/02/KiW_18_e_book.pdf 8. https://podstawaprogramowa.pl/ https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/podstawa-programowa Literatura uzupełniająca: 1. M. Dąbrowski: 2020, Matematyczne eksperymenty. Geometria nie tylko dla klas 1-3, Wyd. Nowik, Opole. 2. M. Dąbrowski: 2017, Nie tylko żywe liczby! Zabawy arytmetyczne dla przedszkola i szkoły podstawowej, Wyd. Nowik, Opole. 3. M. Dąbrowski: 2016, Gry matematyczne dla uczniów klas 1-3 i starszych, Wyd. Nowik, Opole. 4. M. Dąbrowski: 2015, Gry matematyczne (nie tylko) dla klas 1-3, Wyd. Nowik, Opole. 5. M. Dąbrowski: 2008, Pozwólmy dzieciom myśleć. O umiejętnościach matematycznych polskich trzecioklasistów, CKE, Warszawa. 6. E. Gruszczyk Kolczyńska, E. Zielińska: 2015, Dziecięca matematyka. Dwadzieścia lat później. Książka dla rodziców i nauczycieli, Wydawnictwo CEBP, Kraków. 7. R. Korolczuk, M. Zambrowska, 2015: Pozwólmy dzieciom grać. O wykorzystaniu gier planszowych w edukacji matematycznej, IBE, Warszawa. 8. B. Nawolska, J. Żądło- Treder: 2020, Dziecko w świecie miary. Kształtowanie pojęć: długości, pola, objętości, masy, czasu i temperatury w edukacji elementarnej, Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków. 9. M. Skura, M. Lisicki: 2018, 101 zabaw z klockami. Nauka matematyki przez zabawę, Wyd. Helion, Gliwice. 10. M. Skura, M. Lisicki: 2016, Matematyka w działaniu. Edukacja wczesnoszkolna. Metody wprowadzania pojęć matematycznych- scenariusze zajęć, Wydawnictwo WSiP, Warszawa. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: - podające (informacyjne): wykład, pokaz, wyjaśnianie; - aktywne (heurystyczne): dyskusja, burza mózgów (fabryka pomysłów), symulacja (odgrywanie ról), metoda aktywnego opisu, metoda projektu. Metody: - stacjonarnie: praca z tekstem, prezentacja, dyskusja panelowa, pokaz, instruktaż,metoda praktycznego działania; - zdalnie: prezentacja w PowerPoint , rozwiązywanie zadań i opracowanie zagadnień przesyłanych za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl oraz za pomocą aplikacji Teams. Szczegółowe instrukcje wykonania zagadnień- zadań umieszczone są w prezentacji PowerPoint v w aplikacji Microsoft Teams w zakładce "Zadania". W trakcie pracy na odległość kontakt ze studentami będzie odbywał się drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl i konsultacji indywidualnych w w wyznaczonych terminach dyżuru - aplikacja MS TEAMS. Szczegółowe informacje umieszczone są w aplikacji Microsoft Teams. - zdalnie: prezentacja w Power Point , materiały przesłane elektronicznie, opracowanie zagadnień i rozwiązanie zadań przesłanych on-line. Nakład pracy Studenta: Liczba godzin kontaktowych (w formie stacjonarnej lub zdalnej): Ćwiczenia - 30 h Liczba godzin niekontaktowych: Przygotowanie do zajęć – 10 h Przygotowanie projektu/projektów – 8 h Czytanie literatury - 6 h Przygotowanie zadań domowych – 6 h Łączna liczba punktów ECTS: 2 Link do zespołu w Teamsach - https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aHgLUrm0J-MMKzCoKjVuN9TpCkqGtSA3Bbcd_HdFEsSU1%40thread.tacv2/conversations?groupId=213a0192-52c6-4394-a16f-eca88174c3ff&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 -https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a1H1EX4ezIcO5ujsj-tCgZR-2gTlGOsOEZGCoYbR5psQ1%40thread.tacv2/conversations?groupId=79baed86-7c0d-41d8-8cb4-8c2f5af8b6cd&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aeTwK53rmbCynlTsVw5YHBr43oOp0ji1R0D1ubqafLsI1%40thread.tacv2/conversations?groupId=877ef2d9-e584-4f3d-b97f-33f375b4c4c8&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 -https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aWHP2CEnO3J-DRaDeqzat_gYCHNBR9jjzaae8mrzsAeA1%40thread.tacv2/conversations?groupId=af6caa4e-7a1a-4347-bb16-d29383d6e286&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Duda | |
Prowadzący grup: | Ewa Duda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: Ocena (zaliczenie): • projekt indywidualny lub grupowy ( przygotowywanie prezentacji wybranego zagadnienia oraz środka dydaktycznego potrzebnego do zajęć matematycznych wraz z metryczką); • praca indywidualna lub grupowa ( czytanie fachowej literatury, przygotowanie materiałów na zajęcia); • aktywność podczas zajęć (opracowywanie zagadnień, rozwiązywanie zadań - wnioski i refleksje, ciekawe pytania, sugestie, samoocena, ocena wystąpień kolegów i koleżanek). Za aktywności wskazane przez prowadzącego przyznawane są punkty. Łączna liczba punktów otrzymanych przez studentkę lub studenta jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadą: 0%-50% ocena niedostateczna 51%-60% ocena dostateczna 61%-70% ocena dostateczna plus 71%-80% ocena dobra 81%-90% ocena dobra plus 91% i więcej ocena bardzo dobra Prowadzący może również podwyższyć ocenę z przedmiotu na podstawie udokumentowanej, dodatkowej działalności studenta/studentki lub grupy studentów na rzecz edukacji matematycznej. |
|
Pełny opis: |
Treści: 1. Cele edukacji matematycznej. 2. Metody i formy zajęć matematycznych – przegląd. 3. Środki dydaktyczne w edukacji matematycznej – przegląd. 4. Planowanie pracy nauczyciela (roczne: podstawa programowa a program, bieżące: konspekt a scenariusz). 5. Edukacja matematyczna przez sztukę. 6. Dziecko jako mały badacz (dostrzeganie prawidłowości i formułowanie problemów, eksperymentowanie). 7. Gry, zabawy i łamigłówki matematyczne. 8. Metodyka rozwiązywania zadań tekstowych. Układanie i rozwiązywanie zadań tekstowych przez dzieci. |
|
Literatura: |
1. E. Gruszczyk Kolczyńska, E. Zielińska: 2015, Dziecięca matematyka. Dwadzieścia lat później. Książka dla rodziców i nauczycieli, Wydawnictwo CEBP, Kraków. 2. E. Gruszczyk Kolczyńska. (red.): 2014, Edukacja matematyczna w klasie I. Książka dla nauczycieli i rodziców. Cele i treści kształcenia, podstawy psychologiczne i pedagogiczne oraz opisy zajęć z dziećmi, Wydawnictwo CEBP, Kraków. 3. Z. Semadeni, E. Gruszczyk Kolczyńska, G. Treliński, B., Bugajska- Jaszczołt, M. Czajkowska M: 2015, Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: - podające (informacyjne): wykład, pokaz, wyjaśnianie; - aktywne (heurystyczne): dyskusja, burza mózgów (fabryka pomysłów), symulacja (odgrywanie ról), metoda aktywnego opisu, metoda projektu. Metody: - stacjonarnie: praca z tekstem, prezentacja, dyskusja panelowa, pokaz, instruktaż, metoda praktycznego działania. Nakład pracy Studenta: Liczba godzin kontaktowych (w formie stacjonarnej lub zdalnej): Ćwiczenia - 18 h Liczba godzin niekontaktowych: Przygotowanie do zajęć – 10 h Przygotowanie projektu/projektów – 8 h Czytanie literatury - 6 h Przygotowanie zadań domowych – 6 h Łączna liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT CW
CW
CW
CW
CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Zalewska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Makiewicz, Artur Stachura, Joanna Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: • projekt indywidualny / grupowy (max 4 osoby) - kryteria oceny projektu ( 20 pkt): wartość merytoryczna - omówienie zagadnienia oraz obowiązkowe powołanie się na źródło np. zawartych w prezentacji informacji, materiałów, filmików, zdjęć itp. - 5 pkt; trafność wyboru środków dydaktycznych do omawianego zagadnienia, realizacja celów dydaktyczno-wychowawczych -5pkt; podstawa programowa, dostosowanie do wieku dzieci: uwzględnienie indywidualnych potrzeb dziecka - 5 pkt; sposób prezentacji przygotowanego materiału- 5pkt; • praca indywidualna / grupowa ( czytanie fachowej literatury, przygotowanie materiałów na zajęcia, działalność praktyczna: rozwiązywanie zadań, eksperymentowanie, symulacja sytuacji dydaktycznej (zadaniowej) aktywizacja grupy studenckiej, pomysłowość, różnorodność stosowanych metod, form i środków dydaktycznych); • aktywność podczas zajęć (opracowywanie zagadnień, rozwiązywanie zadań - wnioski i refleksje, ciekawe pytania, sugestie, samoocena, ocena wystąpień kolegów i koleżanek). Za aktywności wskazane przez prowadzącego przyznawane są punkty. Łączna liczba punktów otrzymanych przez studentkę lub studenta jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadą: 0%-50% ocena niedostateczna 51%-60% ocena dostateczna 61%-70% ocena dostateczna plus 71%-80% ocena dobra 81%-90% ocena dobra plus 91% i więcej ocena bardzo dobra Ocena (zaliczenie): Kolokwium ustne/pisemne. Jest możliwość uzyskania zwolnienia z kolokwium (ocena bdb). Wystarczy podczas ćwiczeń uzyskać min. 95% PUNKTÓW MOŻLIWYCH DO UZYSKANIA z w/w aktywności. W ramach przedmiotu studentki i studenci uczestniczą również w badaniach naukowych prowadzonych na terenie APS. Prowadzący może również podwyższyć ocenę z przedmiotu na podstawie udokumentowanej, dodatkowej działalności studenta/studentki lub grupy studentów na rzecz edukacji matematycznej*. * Zaświadczenia student/studentka przedstawia na ostatnich zajęciach. |
|
Pełny opis: |
Treści zajęć: 1. Cele edukacji matematycznej. 2. Treści elementarnej edukacji matematycznej: 2.1. Arytmetyka: a) Pojęcie liczby i mocy zbiorów, zbiory równoliczne. b) Liczenie. Systemy liczenia. c) Kształtowanie pojęcia dodawania i odejmowania. d) Kształtowanie pojęcia mnożenia i dzielenia. e) Zależności między czterema działaniami, kolejność wykonywania działań. 2.2. Geometria: a) Kształtowanie intuicji geometrycznych, figury płaskie i przestrzenne. b) Pola i objętości figur. 2.3. Logika: a) Definiowanie pojęć. b)Zbiory i operacje na zbiorach. c) Klasyfikowanie. 2.4. Praktyczne zastosowania matematyki: a) Orientacja w przestrzeni. b) Rytmy, regularności. c) Pomiary długości, masy, czasu, temperatury. d) Obliczenia pieniężne, zegarowe, kalendarzowe. 3. Środki dydaktyczne w edukacji matematycznej – przegląd. 4. Planowanie pracy nauczyciela (roczne: podstawa programowa a program, bieżące: konspekt a scenariusz). 5. Metody i formy zajęć matematycznych – przegląd. 5.1. Edukacja matematyczna przez sztukę. 5.2. Dziecko, jako mały badacz (dostrzeganie prawidłowości i formułowanie problemów, eksperymentowanie). 5.3. Gry, zabawy i łamigłówki matematyczne, np.: - zabawy arytmetyczne, - matematyczne zabawy z kostkami, - zabawy z klockami, - gry z wykorzystaniem kart, - gry planszowe. 6. Metodyka rozwiązywania zadań matematycznych. Układanie i rozwiązywanie zadań. 7. Specyfika edukacji matematycznej dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE) 8. Diagnozowanie wyników kształcenia. Ocenianie kształtujące. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1.E. Gruszczyk-Kolczyńska: 2021, Jak pomóc dziecku pokonać niepowodzenia w nauce matematyki? Podręcznik dla rodziców, terapeutów i nauczycieli z serii Dziecięca matematyka, Wydawnictwo CEBP, Kraków. 2. E. Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.): 2014, Edukacja matematyczna w klasie I. Książka dla nauczycieli i rodziców, Bliżej Przedszkola, Kraków. 3. D. Klus-Stańska, A. Kalinowska: 2004, Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa. 4. M. Makiewicz: 2013, O fotografii w edukacji matematycznej : jak kształtować kulturę matematyczną uczniów, NKNMDM, Szczecin. 5. Z. Semadeni, E. Gruszczyk-Kolczyńska, G. Treliński, B., Bugajska- Jaszczołt, M. Czajkowska M: 2015, Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce. Netografia: 1. M. Czajkowska, B. Bugajska-Jaszczołt: 2016, Jak nauczyciele i uczniowie rozwiązują zadania matematyczne, czyli o poprawnych i niepoprawnych rozumowaniach, Problemy wczesnej edukacji, Nr 2 (33) Rok 2016, Polskie Towarzystwo Pedagogiczne, s. 193-203. Tom 33 Nr 2 (2016): Ucząc się wśród dorosłych i rówieśników | Problemy Wczesnej Edukacji (ug.edu.pl) https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/pwe/issue/view/61 2. M. Jaworska, M. Jędrzejewska, K. Nawrocka - Skolimowska: 2019, Dziecinnie prosta matematyka. Otwieramy przed dziećmi drzwi do matematycznego świata…, Fundacja mBanku, Warszawa, https://www.mbank.pl/pdf/fundacja/dziecinnie-prosta-matematyka.pdf 3. M. Makiewicz: 2016, Widzialne i niewidzialne piękno matematyki, e-mentor 4(66)/2016, http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/66/id/1264 4. B. Nawolska: 2017, Rytmy i regularności w matematyce, Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna, Kraków; https://rep.up.krakow.pl/xmlui/bitstream/handle/11716/2385/PM585--07--Rytmy-i-regularnosci-w-matematyce--Nawolska.pdf 5. M. Pisarski: 2017, Samodzielne wykonywanie pomocy dydaktycznych jako element nauki myślenia matematycznego, Wydawnictwo ORE, Warszawa; http://www.bc.ore.edu.pl/Content/1003/MAT_2_1.pdf 6. Z. Semadeni: 2016, Ocenianie matematycznych umiejętności uczniów klas 1-3, Wydawnictwo ORE, Warszawa, http://www.bc.ore.edu.pl/Content/846/Semadeni_Ocenianie_matematycznych_umiejetnosci.pdf 7. J. Stańdo, M. Spławska - Murmyło: 2017, Metody aktywizujące w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Wydawnictwo ORE, Warszawa; http://www.bc.ore.edu.pl/dlibra/docmetadata?id=999&from=&dirids=1&ver_id=&lp=4&QI= 8. J. Zalewska 2020, Strategie preferowane przez małych nauczycieli w trakcie uczenia małych uczniów rozwiązywania zadań z treścią. Sprawozdanie z badań, "Kultura i Wychowanie" 2 (18) 2020, https://pedagogika.pl/wp-content/uploads/2021/02/KiW_18_e_book.pdf 9. https://podstawaprogramowa.pl/ https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/podstawa-programowa Literatura uzupełniająca: 1. M. Dąbrowski: 2020, Matematyczne eksperymenty. Geometria nie tylko dla klas 1-3, Wyd. Nowik, Opole. 2. M. Dąbrowski: 2017, Nie tylko żywe liczby! Zabawy arytmetyczne dla przedszkola i szkoły podstawowej, Wyd. Nowik, Opole. 3. M. Dąbrowski: 2016, Gry matematyczne dla uczniów klas 1-3 i starszych, Wyd. Nowik, Opole. 4. M. Dąbrowski: 2015, Gry matematyczne (nie tylko) dla klas 1-3, Wyd. Nowik, Opole. 5. M. Dąbrowski: 2008, Pozwólmy dzieciom myśleć. O umiejętnościach matematycznych polskich trzecioklasistów, CKE, Warszawa. 6. E. Gruszczyk Kolczyńska, E. Zielińska: 2015, Dziecięca matematyka. Dwadzieścia lat później. Książka dla rodziców i nauczycieli, Wydawnictwo CEBP, Kraków. 7. R. Korolczuk, M. Zambrowska, 2015: Pozwólmy dzieciom grać. O wykorzystaniu gier planszowych w edukacji matematycznej, IBE, Warszawa. 8. B. Nawolska, J. Żądło- Treder: 2020, Dziecko w świecie miary. Kształtowanie pojęć: długości, pola, objętości, masy, czasu i temperatury w edukacji elementarnej, Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków. 9. M. Skura, M. Lisicki: 2018, 101 zabaw z klockami. Nauka matematyki przez zabawę, Wyd. Helion, Gliwice. 10. M. Skura, M. Lisicki: 2016, Matematyka w działaniu. Edukacja wczesnoszkolna. Metody wprowadzania pojęć matematycznych- scenariusze zajęć, Wydawnictwo WSiP, Warszawa. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: - podające (informacyjne): wykład, pokaz, wyjaśnianie; - aktywne (heurystyczne): dyskusja, burza mózgów (fabryka pomysłów), symulacja (odgrywanie ról), metoda aktywnego opisu, metoda projektu. Metody: - stacjonarnie: praca z tekstem, prezentacja, dyskusja panelowa, pokaz, instruktaż, metoda praktycznego działania; - zdalnie: prezentacja w PowerPoint , rozwiązywanie zadań i opracowanie zagadnień przesyłanych za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl oraz za pomocą aplikacji Teams. Szczegółowe instrukcje wykonania zagadnień- zadań umieszczone są w prezentacji PowerPoint v w aplikacji Microsoft Teams w zakładce "Zadania". W trakcie pracy na odległość kontakt ze studentami będzie odbywał się drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl i konsultacji indywidualnych w w wyznaczonych terminach dyżuru - aplikacja MS TEAMS. Szczegółowe informacje umieszczone są w aplikacji Microsoft Teams. - zdalnie: prezentacja w Power Point , materiały przesłane elektronicznie, opracowanie zagadnień i rozwiązanie zadań przesłanych on-line. Nakład pracy Studenta: Liczba godzin kontaktowych: Ćwiczenia - 30 h Liczba godzin niekontaktowych: Przygotowanie do zajęć – 10 h Przygotowanie projektu/projektów – 8 h Czytanie literatury - 6 h Przygotowanie zadań domowych – 6 h Łączna liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Zalewska | |
Prowadzący grup: | Joanna Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: • projekt indywidualny / grupowy (max 4 osoby) - kryteria oceny projektu ( 20 pkt): wartość merytoryczna - omówienie zagadnienia oraz obowiązkowe powołanie się na źródło np. zawartych w prezentacji informacji, materiałów, filmików, zdjęć itp. - 5 pkt; trafność wyboru środków dydaktycznych do omawianego zagadnienia, realizacja celów dydaktyczno-wychowawczych -5pkt; podstawa programowa, dostosowanie do wieku dzieci: uwzględnienie indywidualnych potrzeb dziecka - 5 pkt; sposób prezentacji przygotowanego materiału- 5pkt; • praca indywidualna / grupowa ( czytanie fachowej literatury, przygotowanie materiałów na zajęcia, działalność praktyczna: rozwiązywanie zadań, eksperymentowanie, symulacja sytuacji dydaktycznej (zadaniowej) aktywizacja grupy studenckiej, pomysłowość, różnorodność stosowanych metod, form i środków dydaktycznych); • aktywność podczas zajęć (opracowywanie zagadnień, rozwiązywanie zadań - wnioski i refleksje, ciekawe pytania, sugestie, samoocena, ocena wystąpień kolegów i koleżanek). Za aktywności wskazane przez prowadzącego przyznawane są punkty. Łączna liczba punktów otrzymanych przez studentkę lub studenta jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadą: 0%-50% ocena niedostateczna 51%-60% ocena dostateczna 61%-70% ocena dostateczna plus 71%-80% ocena dobra 81%-90% ocena dobra plus 91% i więcej ocena bardzo dobra Ocena (zaliczenie): Kolokwium ustne/pisemne. Jest możliwość uzyskania zwolnienia z kolokwium (ocena bdb). Wystarczy podczas ćwiczeń uzyskać min. 95% PUNKTÓW MOŻLIWYCH DO UZYSKANIA z w/w aktywności. W ramach przedmiotu studentki i studenci uczestniczą również w badaniach naukowych prowadzonych na terenie APS. Prowadzący może również podwyższyć ocenę z przedmiotu na podstawie udokumentowanej, dodatkowej działalności studenta/studentki lub grupy studentów na rzecz edukacji matematycznej*. * Zaświadczenia student/studentka przedstawia na ostatnich zajęciach. |
|
Pełny opis: |
Treści zajęć: 1. Cele edukacji matematycznej. 2. Treści elementarnej edukacji matematycznej: 2.1. Arytmetyka: a) Pojęcie liczby i mocy zbiorów, zbiory równoliczne. b) Liczenie. Systemy liczenia. c) Kształtowanie pojęcia dodawania i odejmowania. d) Kształtowanie pojęcia mnożenia i dzielenia. e) Zależności między czterema działaniami, kolejność wykonywania działań. 2.2. Geometria: a) Kształtowanie intuicji geometrycznych, figury płaskie i przestrzenne. b) Pola i objętości figur. 2.3. Logika: a) Definiowanie pojęć. b)Zbiory i operacje na zbiorach. c) Klasyfikowanie. 2.4. Praktyczne zastosowania matematyki: a) Orientacja w przestrzeni. b) Rytmy, regularności. c) Pomiary długości, masy, czasu, temperatury. d) Obliczenia pieniężne, zegarowe, kalendarzowe. 3. Środki dydaktyczne w edukacji matematycznej – przegląd. 4. Planowanie pracy nauczyciela (roczne: podstawa programowa a program, bieżące: konspekt a scenariusz). 5. Metody i formy zajęć matematycznych – przegląd. 5.1. Edukacja matematyczna przez sztukę. 5.2. Dziecko, jako mały badacz (dostrzeganie prawidłowości i formułowanie problemów, eksperymentowanie). 5.3. Gry, zabawy i łamigłówki matematyczne, np.: - zabawy arytmetyczne, - matematyczne zabawy z kostkami, - zabawy z klockami, - gry z wykorzystaniem kart, - gry planszowe. 6. Metodyka rozwiązywania zadań matematycznych. Układanie i rozwiązywanie zadań. 7. Specyfika edukacji matematycznej dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE) 8. Diagnozowanie wyników kształcenia. Ocenianie kształtujące. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1.M. Dąbrowski: 2008, Pozwólmy dzieciom myśleć. O umiejętnościach matematycznych polskich trzecioklasistów, CKE, Warszawa. 2.E. Gruszczyk-Kolczyńska: 2021, Jak pomóc dziecku pokonać niepowodzenia w nauce matematyki? Podręcznik dla rodziców, terapeutów i nauczycieli z serii Dziecięca matematyka, Wydawnictwo CEBP, Kraków. 3. D. Klus-Stańska, A. Kalinowska: 2004, Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa. 4. B. Nawolska, J. Żądło- Treder: 2020, Dziecko w świecie miary. Kształtowanie pojęć: długości, pola, objętości, masy, czasu i temperatury w edukacji elementarnej, Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków. 5. Z. Semadeni, E. Gruszczyk-Kolczyńska, G. Treliński, B., Bugajska- Jaszczołt, M. Czajkowska M: 2015, Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce. Netografia: 1. M. Czajkowska, B. Bugajska-Jaszczołt: 2016, Jak nauczyciele i uczniowie rozwiązują zadania matematyczne, czyli o poprawnych i niepoprawnych rozumowaniach, Problemy wczesnej edukacji, Nr 2 (33) Rok 2016, Polskie Towarzystwo Pedagogiczne, s. 193-203. Tom 33 Nr 2 (2016): Ucząc się wśród dorosłych i rówieśników | Problemy Wczesnej Edukacji (ug.edu.pl) https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/pwe/issue/view/61 2. M. Jaworska, M. Jędrzejewska, K. Nawrocka - Skolimowska: 2019, Dziecinnie prosta matematyka. Otwieramy przed dziećmi drzwi do matematycznego świata…, Fundacja mBanku, Warszawa, https://www.mbank.pl/pdf/fundacja/dziecinnie-prosta-matematyka.pdf 3. M. Makiewicz: 2016, Widzialne i niewidzialne piękno matematyki, e-mentor 4(66)/2016, http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/66/id/1264 4. B. Nawolska, J. Żądło-Treder :2017, (Nie)profesjonalizm matematyczny adeptów do zawodu nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej, Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna, Kraków; https://czasopismoippis.up.krakow.pl/wp-content/uploads/2015/01/PPIW-9-Nawolska-zadlo_int.pdf 5. B. Nawolska: 2017, Rytmy i regularności w matematyce, Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna, Kraków; https://rep.up.krakow.pl/xmlui/bitstream/handle/11716/2385/PM585--07--Rytmy-i-regularnosci-w-matematyce--Nawolska.pdf 6. M. Pisarski: 2017, Samodzielne wykonywanie pomocy dydaktycznych jako element nauki myślenia matematycznego, Wydawnictwo ORE, Warszawa; http://www.bc.ore.edu.pl/Content/1003/MAT_2_1.pdf 7. Z. Semadeni: 2016, Ocenianie matematycznych umiejętności uczniów klas 1-3, Wydawnictwo ORE, Warszawa, http://www.bc.ore.edu.pl/Content/846/Semadeni_Ocenianie_matematycznych_umiejetnosci.pdf 8 J. Stańdo, M. Spławska - Murmyło: 2017, Metody aktywizujące w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Wydawnictwo ORE, Warszawa; http://www.bc.ore.edu.pl/dlibra/docmetadata?id=999&from=&dirids=1&ver_id=&lp=4&QI= 9. J. Zalewska 2020, Strategie preferowane przez małych nauczycieli w trakcie uczenia małych uczniów rozwiązywania zadań z treścią. Sprawozdanie z badań, "Kultura i Wychowanie" 2 (18) 2020, https://pedagogika.pl/wp-content/uploads/2021/02/KiW_18_e_book.pdf 10. https://podstawaprogramowa.pl/ https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/podstawa-programowa Literatura uzupełniająca: 1. M. Dąbrowski: 2020, Matematyczne eksperymenty. Geometria nie tylko dla klas 1-3, Wyd. Nowik, Opole. 2. M. Dąbrowski: 2017, Nie tylko żywe liczby! Zabawy arytmetyczne dla przedszkola i szkoły podstawowej, Wyd. Nowik, Opole. 3. M. Dąbrowski: 2016, Gry matematyczne dla uczniów klas 1-3 i starszych, Wyd. Nowik, Opole. 4. M. Dąbrowski: 2015, Gry matematyczne (nie tylko) dla klas 1-3, Wyd. Nowik, Opole. 5. E. Gruszczyk Kolczyńska, E. Zielińska: 2015, Dziecięca matematyka. Dwadzieścia lat później. Książka dla rodziców i nauczycieli, Wydawnictwo CEBP, Kraków. 6. R. Korolczuk, M. Zambrowska, 2015: Pozwólmy dzieciom grać. O wykorzystaniu gier planszowych w edukacji matematycznej, IBE, Warszawa. 7. M. Makiewicz: 2013, O fotografii w edukacji matematycznej : jak kształtować kulturę matematyczną uczniów, NKNMDM, Szczecin. 8. M. Skura, M. Lisicki: 2018, 101 zabaw z klockami. Nauka matematyki przez zabawę, Wyd. Helion, Gliwice. 9. M. Skura, M. Lisicki: 2016, Matematyka w działaniu. Edukacja wczesnoszkolna. Metody wprowadzania pojęć matematycznych- scenariusze zajęć, Wydawnictwo WSiP, Warszawa. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: - podające (informacyjne): wykład, pokaz, wyjaśnianie; - aktywne (heurystyczne): dyskusja, burza mózgów (fabryka pomysłów), symulacja (odgrywanie ról), metoda aktywnego opisu, metoda projektu. Nakład pracy Studenta: Liczba godzin kontaktowych (w formie stacjonarnej lub zdalnej): Ćwiczenia - 18 h Liczba godzin niekontaktowych: Przygotowanie do zajęć – 10 h Przygotowanie projektu/projektów – 8 h Czytanie literatury - 6 h Przygotowanie zadań domowych – 6 h Łączna liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
WT CW
CW
CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Zalewska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Makiewicz, Artur Stachura, Joanna Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Ocena (zaliczenie): • projekt grupowy, • praca projektowa indywidualna, • aktywność podczas zajęć, • aktywność dodatkowa. Za w/w aktywności przyznawane są punkty. Łączna liczba otrzymanych punktów z w/w aktywności jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadą: 0%-50% ocena niedostateczna 51%-60% ocena dostateczna 61%-70% ocena dostateczna plus 71%-80% ocena dobra 81%-90% ocena dobra plus 91% i więcej ocena bardzo dobra |
|
Pełny opis: |
Treści zajęć: 1. Cele edukacji matematycznej z uwzględnieniem specyfiki pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 2. Przygotowanie nauczyciela do zajęć. Środki dydaktyczne wspomagające edukację matematyczną. 3. Kształtowanie orientacji przestrzennej. 4. Liczenie. Wprowadzenie liczby naturalnej. Pojęcie mocy zbiorów, zbiory równoliczne. 5. Liczba zero i prawidłowości pozycyjnego systemu liczenia. 6. Rachowanie. Kształtowanie umiejętności dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia. 7. Kształtowanie rozumienia pojęć geometrycznych przestrzennych i płaskich. 8. Porządkowanie i klasyfikowanie. 9. Mierzenie odległości, masy, objętości, czasu, temperatury. 10. Obliczenia pieniężne i kalendarzowe. 11. Rozwiązywanie zadań tekstowych. 12. Gry, zabawy i łamigłówki matematyczne. Matematyka w lesie, w kuchni, na podwórku. 13. Rozwiązywanie zadań problemowych. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Bilewicz-Kuźnia, B. (2014). Edukacja geometryczna dzieci. Lublin: Wydawnictwo UMCS. 2. Gruszczyk-Kolczyńska, E. (2021). Jak pomóc dziecku pokonać niepowodzenia w nauce matematyki? Podręcznik dla rodziców, terapeutów i nauczycieli z serii Dziecięca matematyka. Kraków: Wydawnictwo CEBP. 3. Makiewicz, M. (2018). Math & art. Reprezentacje enaktywne w edukacji matematycznej – badania w działaniu. Szczecin: Uniwersytet Szczeciński. 4. Makiewicz, M. (2022). Math & art. Wizualne drogi do reprezentacji symbolicznych pojęć matematycznych. Szczecin: Uniwersytet Szczeciński. 5. Siwek, H. (1998). Czynnościowe nauczanie matematyki. Warszawa: WSiP. Netografia: 1.Czajkowska, M., Bugajska-Jaszczołt, B. ( 2016). Jak nauczyciele i uczniowie rozwiązują zadania matematyczne, czyli o poprawnych i niepoprawnych rozumowaniach, Problemy wczesnej edukacji. Nr 2 (33), Polskie Towarzystwo Pedagogiczne, s. 193-203. https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/pwe/issue/view/61 2. Jaworska, M., Jędrzejewska, M., Nawrocka – Skolimowska, K., (2019). Dziecinnie prosta matematyka. Otwieramy przed dziećmi drzwi do matematycznego świata…, Fundacja mBanku. https://www.mbank.pl/pdf/fundacja/dziecinnie-prosta-matematyka.pdf 3. Makiewicz, M. (2023). Math&Art. Patrz, to matematyka. Katowice: Wydawnictwo Naukowe STUDIO NOA. https://doi.org/10.34916/ma.p-tm.pl.01 4.Makiewicz, M. (2022). Środek do celu. Jak wspomagać edukację matematyczną, mFundacja. https://www.mbank.pl/lp2/2020/m1/wizerunek/mfundacja/dobrze_wykorzystaj_ten_czas/srodek_do_celu.pdf. 5. Pintal, D. (2022). Ocenianie kształtujące. Od koncepcji do praktycznej realizacji w klasie zróżnicowanej. https://www.ore.edu.pl/2022/11/ocenianie-ksztaltujace-od-koncepcji-do-praktycznej-realizacji-w-klasie-zroznicowanej.pdf 6. Pisarski, M.( 2017). Samodzielne wykonywanie pomocy dydaktycznych jako element nauki myślenia matematycznego. http://www.bc.ore.edu.pl/Content/1003/MAT_2_1.pdf 7. Semadeni, Z. (2016). Ocenianie matematycznych umiejętności uczniów klas 1-3. http://www.bc.ore.edu.pl/Content/846/Semadeni_Ocenianie_matematycznych_umiejetnosci.pdf 8. Zalewska, J. (2020). Strategie preferowane przez małych nauczycieli w trakcie uczenia małych uczniów rozwiązywania zadań z treścią. Sprawozdanie z badań, "Kultura i Wychowanie" 2 (18) 2020, https://pedagogika.pl/wp-content/uploads/2021/02/KiW_18_e_book.pdf 9. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej, http://dzien-nikustaw.gov.pl/du/2017/356/1. https://podstawaprogramowa.pl/ Literatura uzupełniająca: 1. Cackowska, M. (1993). Rozwiązywanie zadań tekstowych w klasach I – III. Poradnik metodyczny. Warszawa: WSiP. 2. Gruszczyk – Kolczyńska, E., Zambrowska, M. (2019). Klocki Dienesa. Jak wspomagać rozwój logicznego myślenia uczniów? Przewodnik metodyczny. Lublin. Wydawnictwo: EPIDEIXIS. 3. Gruszczyk – Kolczyńska, E., Skura, M. (2009). Skarbiec matematyczny. Poradnik metodyczny klasa O i klasy I-III. Warszawa: Nowa Era. 4. Guz, S. (2016). Edukacja w systemie Marii Montessori. Wybrane obszary kształcenia. Tom 1 i 2. Lublin: Wydawnictwo UMCS. 5. Makiewicz, M. (2011), Elementy kultury matematycznej w fotografii. Szczecin: KMDM US. 6. Nawolska, B., Żądło - Treder, J. (2020). Dziecko w świecie miary. Kształtowanie pojęć: długości, pola, objętości, masy, czasu i temperatury w edukacji elementarnej. Kraków: Wydawnictwo Naukowe UP. 7. Nowik, J. (2011). Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Poradnik dla nauczyciela. Opole: wydawnictwo NOWIK. 8. Semadeni, Z., Gruszczyk-Kolczyńska, E., Treliński, G. i in. (2015), Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka. Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP. 9. Siwek, H. (2004). Kształcenie zintegrowane na etapie wczesnoszkolnym. Rola edukacji matematycznej. Kraków: Wydawnictwo Naukowe AP. 10. Skura, M., Lisicki, M. (2018). 101 zabaw z klockami. Nauka matematyki przez zabawę. Gliwice: Wydawnictwo HELION. 11. Skura, M., Lisicki, M. (2016). Matematyka w działaniu. Edukacja wczesnoszkolna. Metody wprowadzania pojęć matematycznych- scenariusze zajęć. Warszawa: Wydawnictwo WSiP. 12. Wojciechowska, K. (2009). Zadania testowe w kształceniu zintegrowanym. Jak pomagać dzieciom budować i rozwiązywać zadania testowe w edukacji wczesnoszkolnej. Opole: Wydawnictwo NOWIK. 13. Zaremba, D. (2014). Jak tłumaczyć dzieciom matematykę. Poradnik nie tylko dla rodziców. Gliwice: Wydawnictwo HELION |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA - podające (informacyjne): prelekcja, pokaz, wyjaśnianie; - aktywne (heurystyczne): dyskusja, burza mózgów (fabryka pomysłów), symulacja (odgrywanie ról), metoda aktywnego opisu, metoda projektu, metoda kapeluszy E.de Bono. NAKŁAD PRACY STUDENTA Liczba godzin kontaktowych: Ćwiczenia - 30 h Liczba godzin niekontaktowych: Przygotowanie do zajęć, czytanie literatury - 10 h Przygotowanie projektów: grupowy/indywidualny – 16 h Przygotowanie prezentacji, rozwiązywanie zadań – 4 h Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Zalewska | |
Prowadzący grup: | Joanna Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Ocena (zaliczenie): • projekt grupowy, • praca projektowa indywidualna, • aktywność podczas zajęć, • aktywność dodatkowa. Za w/w aktywności przyznawane są punkty. Łączna liczba otrzymanych punktów z w/w aktywności jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadą: 0%-50% ocena niedostateczna 51%-60% ocena dostateczna 61%-70% ocena dostateczna plus 71%-80% ocena dobra 81%-90% ocena dobra plus 91% i więcej ocena bardzo dobra |
|
Pełny opis: |
Treści zajęć: 1. Cele edukacji matematycznej z uwzględnieniem specyfiki pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 2. Przygotowanie nauczyciela do zajęć. Środki dydaktyczne wspomagające edukację matematyczną. 3. Kształtowanie orientacji przestrzennej. 4. Liczenie. Wprowadzenie liczby naturalnej. Pojęcie mocy zbiorów, zbiory równoliczne. 5. Liczba zero i prawidłowości pozycyjnego systemu liczenia. 6. Rachowanie. Kształtowanie umiejętności dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia. 7. Kształtowanie rozumienia pojęć geometrycznych przestrzennych i płaskich. 8. Porządkowanie i klasyfikowanie. 9. Mierzenie odległości, masy, objętości, czasu, temperatury. 10. Obliczenia pieniężne i kalendarzowe. 11. Rozwiązywanie zadań tekstowych. 12. Gry, zabawy i łamigłówki matematyczne. Matematyka w lesie, w kuchni, na podwórku. 13. Rozwiązywanie zadań problemowych. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Bilewicz-Kuźnia, B. (2014). Edukacja geometryczna dzieci. Lublin: Wydawnictwo UMCS. 2. Gruszczyk-Kolczyńska, E. (2021). Jak pomóc dziecku pokonać niepowodzenia w nauce matematyki? Podręcznik dla rodziców, terapeutów i nauczycieli z serii Dziecięca matematyka. Kraków: Wydawnictwo CEBP. 3. Makiewicz, M. (2018). Math & art. Reprezentacje enaktywne w edukacji matematycznej – badania w działaniu. Szczecin: Uniwersytet Szczeciński. 4. Makiewicz, M. (2022). Math & art. Wizualne drogi do reprezentacji symbolicznych pojęć matematycznych. Szczecin: Uniwersytet Szczeciński. 5. Semadeni, Z., Gruszczyk-Kolczyńska, E., Treliński, G. i in. (2015), Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka. Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP. 6. Siwek, H. (1998). Czynnościowe nauczanie matematyki. Warszawa: WSiP. Netografia: 1.Czajkowska, M., Bugajska-Jaszczołt, B. ( 2016). Jak nauczyciele i uczniowie rozwiązują zadania matematyczne, czyli o poprawnych i niepoprawnych rozumowaniach, Problemy wczesnej edukacji. Nr 2 (33), Polskie Towarzystwo Pedagogiczne, s. 193-203. https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/pwe/issue/view/61 2. Jaworska, M., Jędrzejewska, M., Nawrocka – Skolimowska, K., (2019). Dziecinnie prosta matematyka. Otwieramy przed dziećmi drzwi do matematycznego świata…, Fundacja mBanku. https://www.mbank.pl/pdf/fundacja/dziecinnie-prosta-matematyka.pdf 3. Makiewicz, M. (2023). Math&Art. Patrz, to matematyka. Katowice: Wydawnictwo Naukowe STUDIO NOA. https://math-art.pl/mathart/ 4.Makiewicz, M. (2022). Środek do celu. Jak wspomagać edukację matematyczną, mFundacja. https://www.mbank.pl/lp2/2020/m1/wizerunek/mfundacja/dobrze_wykorzystaj_ten_czas/srodek_do_celu.pdf. 5. Pisarski, M.( 2017). Samodzielne wykonywanie pomocy dydaktycznych jako element nauki myślenia matematycznego. http://www.bc.ore.edu.pl/Content/1003/MAT_2_1.pdf 6. Semadeni, Z. (2016). Ocenianie matematycznych umiejętności uczniów klas 1-3. http://www.bc.ore.edu.pl/Content/846/Semadeni_Ocenianie_matematycznych_umiejetnosci.pdf 7. Zalewska, J. (2020). Strategie preferowane przez małych nauczycieli w trakcie uczenia małych uczniów rozwiązywania zadań z treścią. Sprawozdanie z badań, "Kultura i Wychowanie" 2 (18) 2020, https://pedagogika.pl/wp-content/uploads/2021/02/KiW_18_e_book.pdf 8. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej, http://dzien-nikustaw.gov.pl/du/2017/356/1. https://podstawaprogramowa.pl/ Literatura uzupełniająca: 1. Cackowska, M. (1993). Rozwiązywanie zadań tekstowych w klasach I – III. Poradnik metodyczny. Warszawa: WSiP. 2. Gruszczyk – Kolczyńska, E., Zambrowska, M. (2019). Klocki Dienesa. Jak wspomagać rozwój logicznego myślenia uczniów? Przewodnik metodyczny. Lublin. Wydawnictwo: EPIDEIXIS. 3. Gruszczyk – Kolczyńska, E., Skura, M. (2009). Skarbiec matematyczny. Poradnik metodyczny klasa O i klasy I-III. Warszawa: Nowa Era. 4. Guz, S. (2016). Edukacja w systemie Marii Montessori. Wybrane obszary kształcenia. Tom 1 i 2. Lublin: Wydawnictwo UMCS. 5. Makiewicz, M. (2011), Elementy kultury matematycznej w fotografii. Szczecin: KMDM US. 6. Nawolska, B., Żądło - Treder, J. (2020). Dziecko w świecie miary. Kształtowanie pojęć: długości, pola, objętości, masy, czasu i temperatury w edukacji elementarnej. Kraków: Wydawnictwo Naukowe UP. 7. Nowik, J. (2011). Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Poradnik dla nauczyciela. Opole: wydawnictwo NOWIK. 8. Siwek, H. (2004). Kształcenie zintegrowane na etapie wczesnoszkolnym. Rola edukacji matematycznej. Kraków: Wydawnictwo Naukowe AP. 9. Skura, M., Lisicki, M. (2018). 101 zabaw z klockami. Nauka matematyki przez zabawę. Gliwice: Wydawnictwo HELION. 10. Skura, M., Lisicki, M. (2016). Matematyka w działaniu. Edukacja wczesnoszkolna. Metody wprowadzania pojęć matematycznych- scenariusze zajęć. Warszawa: Wydawnictwo WSiP. 11.Skura, M., Lisicki, M. (2015). Matematyka od przedszkola. Metody i zasady wprowadzania pojęć matematycznych. Przygotowanie do rozumienia liczb i posługiwania się nimi. Warszawa: ORE 12. Wojciechowska, K. (2009). Zadania testowe w kształceniu zintegrowanym. Jak pomagać dzieciom budować i rozwiązywać zadania testowe w edukacji wczesnoszkolnej. Opole: Wydawnictwo NOWIK. 13. Zaremba, D. (2014). Jak tłumaczyć dzieciom matematykę. Poradnik nie tylko dla rodziców. Gliwice: Wydawnictwo HELION |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA - podające (informacyjne): prelekcja, pokaz, wyjaśnianie; - aktywne (heurystyczne): dyskusja, burza mózgów (fabryka pomysłów), symulacja (odgrywanie ról), metoda aktywnego opisu, metoda projektu, metoda kapeluszy E.de Bono. NAKŁAD PRACY STUDENTA Liczba godzin kontaktowych: Ćwiczenia - 18 h Liczba godzin niekontaktowych: Przygotowanie do zajęć, czytanie literatury - 10 h Przygotowanie projektów: grupowy/indywidualny – 22 h Przygotowanie prezentacji, rozwiązywanie zadań – 10 h Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Makiewicz | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Makiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Zalewska | |
Prowadzący grup: | Joanna Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.