Emisja głosu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-5F-EMG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Emisja głosu |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 2 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie Obowiązkowe dla 2 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ: | Cel 3: Zapewnić wszystkim ludziom w każdym wieku zdrowe życie oraz promować dobrobyt |
Skrócony opis: |
Zajęcia są ćwiczeniami wymagającymi od studenta aktywności i zaangażowania. Student powinien osiągnąć elementarne umiejętności związane ze znajomością sposobu posługiwania się głosem i słowem w wystąpieniach publicznych (umiejętność kierowania własnym głosem i wyrazistością mowy). |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Podstawowe zagadnienia dotyczące prawidłowej emisji, higieny głosu i dykcji. - Problematyka ustawienia, rozwijania i doskonalenia głosu. - Oddech przeponowo-żebrowy. Faza wydechowa. - Ćwiczenia fonacyjne/ artykulacyjne/ dykcyjne. - Nauka prawidłowego ustawienia i emisji głosu. - Techniki rehabilitacji głosu. |
Literatura: |
Toczyska B., „Elementarne ćwiczenia dykcji”, Gdańsk, 2000. Klemensiewicz Z.(oprac.), uzup. Urbańczyk S: "Prawidła poprawnej wymowy polskiej.", Kraków,1995. Literatura uzupełniająca: Walczak- Deleżyńska M.,„Aby język giętki”, Wrocław, 2001. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania i patologii narządów mowy. Zna zagadnienia dotyczące ustawiania, rozwijania i doskonalenia głosu. Zna zasady dotyczące higieny głosu, zapoznał się z ćwiczeniami kształtującymi prawidłową dykcję i emisję głosu, zapoznał się z metodami rehabilitacji głosu. Umiejętności Ma rozwinięte umiejętności komunikowania się, w tym także posiada w stopniu podstawowym umiejętność poprawnego posługiwania się głosem. Ma wykształcone nawyki prawidłowego posługiwania się narządem mowy i wykazuje higieniczną dbałość w tym obszarze. Kompetencje społeczne Dokonuje refleksji nad realizacją zajęć dydaktycznych wymagających posługiwania się głosem, ma wykształcone nawyki prawidłowego posługiwania się aparatem artykulacyjnym, wykazuje higieniczną dbałość w tym obszarze. Ma świadomość konieczności samokształcenia w zakresie dykcji, emisji i higieny głosu. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie podlega wystąpienie indywidualne studenta zrealizowane w ramach spotkania bezpośredniego z wykładowcą lub utrwalone w formie pliku wideo. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
WT CW
ŚR CZ PT CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Ostolska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Ostolska, Agnieszka Sztuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
- ocena indywidualnych wypowiedzi ustnych studentów w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć online oraz pisemnych komentarzy - ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć, - ocena prac wykonywanych podczas zajęć i indywidualnie - umiejętności studentów związane z zauważaniem dobrych i słabych cech własnych wystąpień publicznych, - orientacja w tematyce przedmiotu - ocena pracy zaliczeniowej |
|
Pełny opis: |
Zajęcia są ćwiczeniami wymagającymi od studenta aktywności fizycznej i zaangażowania, ponieważ w procesie mówienia publicznego, prawidłową emisję wspiera praca całego ciała. W przypadku zaburzeń emisyjnych, ćwiczenia fizyczne (na podstawowym poziomie, dostosowanym do możliwości studenta), przywracają prawidłowy przebieg procesu zdrowego mówienia. Student powinien osiągnąć elementarne umiejętności związane ze znajomością sposobu posługiwania się głosem i słowem w wystąpieniach publicznych (umiejętność kierowania własnym głosem i wyrazistością mowy). Ocenie podlega wystąpienie indywidualne studenta utrwalone w formie pliku wideo. Treści poruszane na zajęciach: - Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi prawidłowej emisji, higieny głosu i dykcji - przeprowadzenie ćwiczeń oddechowo- emisyjnych - przeprowadzenie ćwiczeń usprawniających aparat mowy - przegląd predyspozycji studentów i wskazanie im kierunków indywidualnej pracy w obszarze emisji i higieny głosu oraz dykcji. - ćwiczenia z zakresu autoprezentacji ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia głosu. - pomoc w przygotowaniu pracy zaliczeniowej, którą jest wygłoszenie z pamięci wybranego tekstu zachowaniem wymogów prawidłowej emisji i higieny głosu |
|
Literatura: |
Klemensiewicz Z.(oprac.) , uzup. Urbańczyk S.:Prawidła poprawnej wymowy polskiej.", Kraków,1995. Toczyska B., „Elementarne ćwiczenia dykcji”, Gdańsk, 2000. Literatura uzupełniająca: Walczak- Deleżyńska M., „Aby język giętki”, Wrocław, 2001. |
|
Uwagi: |
Przedmiot realizowany jest: - online za pomocą Skype'a, Teams'a, Messengera, – kontakt bezpośredni z wykładowcą – zajęcia dla grupy (Teams'a), konsultacje indywidualne (Skype'a, Teams'a, lub Messengera) – 8 godzin dydaktycznych. - za pośrednictwem maila: wymiana uwag, przesłanie filmów instruktarzowych przygotowanych przez prowadzącego (maile APS przydzielone poszczególnym grupom), przesyłanie materiałów zaliczeniowych przez studentów (mail prowadzącego), - praca samodzielna studentów – realizacja zadań zawartych w przesyłanych przez wykładowcę materiałach i w przekazanych podczas wykładów wskazówkach (7 godzin dydaktycznych). - opcjonalnie: dodatkowe bezpośrednie, podsumowujące spotkanie warsztatowe dla zainteresowanych - październik 2020 r. (3 godziny dydaktyczne). - możliwość kontaktu w czasie cotygodniowych, dwugodzinnych dyżurów (Teams), szczegóły na poziomie informacji dla grup. METODY KSZTAŁCENIA - wykład aktywizujący, - dyskusja dydaktyczna, - ćwiczenia, praca online w kontakcie bezpośrednim i poprzez przekazywanie przygotowanych materiałów. Kontakt przez TEAMS, pocztę usos (bezpośrednie spotkania i materiały). Praca w kontakcie z grupą i spotkani indywidualne z wykładowcą Sposób przesyłania realizacji zadań przez studentów: Messenger i mail Studenci przesyłają swoje prace najpóźniej dwa tygodnie przed zakończeniem cyklu, tak, by dać czas wykładowcy na sprawdzenie prac i ewentualne korekty. szczegóły na poziomie informacji dla grup. ZAKRES TEMATÓW: - oddech przeponowo- żebrowy - oddech całościowy - rozluźnienie ciała, - współpraca między ramionami, szyją, krtanią i żuchwą - średnica głosu - fonacja - rezonatory - nośność głosu - samogłoski -aparat mowy -dykcja - poprawność językowa NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności) 8. godz. w kontakcie online w czasie rzeczywistym: ćwiczenia, wykład, obserwacja 12 godz. przygotowanie się do zajęć, samodzielne ćwiczenia głosowe, analiza otrzymanych materiałów, konsultacje z prowadzącym 5 godz.- przygotowanie i realizacja zaliczenia: Liczba uzyskanych punktów ECTS- 1 szczegóły na poziomie informacji dla grup. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Ostolska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Sztuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA - ocena indywidualnych wypowiedzi ustnych studentów w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć online oraz pisemnych komentarzy - ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć, - ocena prac wykonywanych podczas zajęć i indywidualnie - umiejętności studentów związane z zauważaniem dobrych i słabych cech własnych wystąpień publicznych, - orientacja w tematyce przedmiotu - ocena pracy zaliczeniowej |
|
Pełny opis: |
Zajęcia są ćwiczeniami wymagającymi od studenta aktywności fizycznej i zaangażowania, ponieważ w procesie mówienia publicznego, prawidłową emisję wspiera praca całego ciała. W przypadku zaburzeń emisyjnych, ćwiczenia fizyczne ( na podstawowym poziomie, dostosowanym do możliwości studenta), przywracają prawidłowy przebieg procesu zdrowego mówienia. Student powinien osiągnąć elementarne umiejętności związane ze znajomością sposobu posługiwania się głosem i słowem w wystąpieniach publicznych (umiejętność kierowania własnym głosem i wyrazistością mowy). Ocenie podlega wystąpienie indywidualne studenta utrwalone w formie pliku wideo. Treści poruszane na zajęciach: - Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi prawidłowej emisji, higieny głosu i dykcji - przeprowadzenie ćwiczeń oddechowo- emisyjnych - przeprowadzenie ćwiczeń usprawniających aparat mowy - przegląd predyspozycji studentów i wskazanie im kierunków indywidualnej pracy w obszarze emisji i higieny głosu oraz dykcji. - ćwiczenia z zakresu autoprezentacji ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia głosu. - pomoc w przygotowaniu pracy zaliczeniowej, którą jest wygłoszenie z pamięci wybranego tekstu zachowaniem wymogów prawidłowej emisji i higieny głosu |
|
Literatura: |
Literatura B. Toczyska, „Elementarne ćwiczenia dykcji”, Gdańsk, 2000. Klemensiewicz Z.(oprac.) , uzup. Urbańczyk S..:Prawidła poprawnej wymowy polskiej.", Kraków,1995. Literatura uzupełniająca: M. Walczak- Deleżyńska,„Aby język giętki”, Wrocław, 2001. |
|
Uwagi: |
Przedmiot realizowany jest: - online za pomocą Skype'a, Teams'a, Messengera, – kontakt bezpośredni z wykładowcą – zajęcia dla grupy (Teams'a), konsultacje indywidualne (Skype'a, Teams'a, lub Messengera) – 8 godzin dydaktycznych. - za pośrednictwem maila: wymiana uwag, przesłanie filmów instruktarzowych przygotowanych przez prowadzącego (maile APS przydzielone poszczególnym grupom), przesyłanie materiałów zaliczeniowych przez studentów (mail prowadzącego), - praca samodzielna studentów – realizacja zadań zawartych w przesyłanych przez wykładowcę materiałach i w przekazanych podczas wykładów wskazówkach (7 godzin dydaktycznych). - opcjonalnie: dodatkowe bezpośrednie, podsumowujące spotkanie warsztatowe dla zainteresowanych - październik 2020 r. (3 godziny dydaktyczne). - możliwość kontaktu w czasie cotygodniowych, dwugodzinnych dyżurów (Teams), szczegóły na poziomie informacji dla grup. METODY KSZTAŁCENIA - wykład aktywizujący, - dyskusja dydaktyczna, - ćwiczenia, praca online w kontakcie bezpośrednim i poprzez przekazywanie przygotowanych materiałów. Kontakt przez TEAMS, pocztę usos (bezpośrednie spotkania i materiały). Praca w kontakcie z grupą i spotkani indywidualne z wykładowcą Sposób przesyłania realizacji zadań przez studentów: Messenger i mail szczegóły na poziomie informacji dla grup. ZAKRES TEMATÓW: - oddech przeponowo- żebrowy - oddech całościowy - rozluźnienie ciała, - współpraca między ramionami, szyją, krtanią i żuchwą - średnica głosu - fonacja - rezonatory - nośność głosu - samogłoski -aparat mowy -dykcja - poprawność językowa NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności) 8. godz. w kontakcie online w czasie rzeczywistym: ćwiczenia, wykład, obserwacja 12 godz. przygotowanie się do zajęć, samodzielne ćwiczenia głosowe, analiza otrzymanych materiałów, konsultacje z prowadzącym 5 godz.- przygotowanie i realizacja zaliczenia: Liczba uzyskanych punktów ECTS- 1 szczegóły na poziomie informacji dla grup. - dodatkowo możliwość kontaktu w czasie cotygodniowych, dwugodzinnych dyżurów (Teams), szczegóły na poziomie informacji dla grup. metody i kryteria oceniania - ocena indywidualnych wypowiedzi ustnych studentów - ocena prac zadawanych w trakcie realizacji zajęć - ocena umiejętności korygowania własnych błędów - ocena orientacji w tematyce przedmiotu - ocena pracy zaliczeniowej |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
ŚR CZ PT CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Ostolska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Ostolska, Agnieszka Sztuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA - ocena indywidualnych wypowiedzi ustnych studentów w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć online oraz pisemnych komentarzy - ocena prac wykonywanych podczas zajęć i indywidualnie - umiejętności studentów związane z zauważaniem dobrych i słabych cech własnych wystąpień publicznych, - orientacja w tematyce przedmiotu - ocena pracy zaliczeniowej |
|
Pełny opis: |
Zajęcia są ćwiczeniami wymagającymi od studenta aktywności i zaangażowania. Student powinien osiągnąć elementarne umiejętności związane ze znajomością sposobu posługiwania się głosem i słowem w wystąpieniach publicznych (umiejętność kierowania własnym głosem i wyrazistością mowy). Ocenie podlega wystąpienie indywidualne studenta utrwalone w formie pliku wideo lub zrealizowane w ramach spotkania bezpośredniego z wykładowcą Treści poruszane na zajęciach: - Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi prawidłowej emisji, higieny głosu i dykcji - przeprowadzenie ćwiczeń oddechowo- emisyjnych - przeprowadzenie ćwiczeń usprawniających aparat mowy - przegląd predyspozycji studentów i wskazanie im kierunków indywidualnej pracy w obszarze emisji i higieny głosu oraz dykcji. - ćwiczenia z zakresu autoprezentacji ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia głosu -Zapoznanie studentów ze znaczeniem i oddziaływaniem ćwiczeń proponowanych do samodzielnego wykonywania, w formie filmów instruktażowych przygotowanych autorsko przez prowadzącego - pomoc w przygotowaniu pracy zaliczeniowej, którą jest wygłoszenie z pamięci wybranego tekstu zachowaniem wymogów prawidłowej emisji i higieny głosu |
|
Literatura: |
Literatura B. Toczyska, „Elementarne ćwiczenia dykcji”, Gdańsk, 2000. Klemensiewicz Z.(oprac.) , uzup. Urbańczyk S.: Prawidła poprawnej wymowy polskiej.", Kraków,1995. Literatura uzupełniająca: M. Walczak- Deleżyńska, „Aby język giętki”, Wrocław, 2001. |
|
Uwagi: |
Przedmiot realizowany jest: online, za pośrednictwem platformy Teams, w czasie rzeczywistym, zgodnym z planem zajęć na semestr, w formie filmów instruktażowych dodatkowo udostępnianych studentom, oraz w formie jednego spotkania bezpośredniego sprawdzającego i uzupełniającego efekty pracy podczas zajęć. Prócz tego do oceny prac cząstkowych wykonywanych przez studentów, wykorzystywany jest mail prowadzącego na APS. szczegóły na poziomie informacji dla grup. METODY KSZTAŁCENIA - wykład aktywizujący, - dyskusja dydaktyczna, - ćwiczenia, praca online w kontakcie bezpośrednim i poprzez przekazywanie przygotowanych materiałów. Kontakt przez TEAMS, pocztę usos (bezpośrednie spotkania i materiały). Praca w kontakcie z grupą i spotkani indywidualne z wykładowcą Zakres tematów: - oddech przeponowo- żebrowy - oddech całościowy - rozluźnienie ciała, - współpraca między ramionami, szyją, krtanią i żuchwą - średnica głosu - fonacja - rezonatory - nośność głosu - samogłoski -aparat mowy -dykcja - poprawność językowa metody i kryteria oceniania: - ocena indywidualnych wypowiedzi ustnych studentów - ocena prac zadawanych w trakcie realizacji zajęć - ocena umiejętności korygowania własnych błędów - ocena orientacji w tematyce przedmiotu - ocena pracy zaliczeniowej Link do zespołu dla grup 1- 3: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3af8ccb83d325a43f6a509228d6a0445af%40thread.tacv2/conversations?groupId=3daa55ad-5efd-4324-9249-6fd64c8497ca&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Pozostałe grupy- adresy wskazane na poziomie grup |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Ostolska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Ostolska, Agnieszka Sztuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA - ocena indywidualnych wypowiedzi ustnych studentów w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć online oraz pisemnych komentarzy - ocena prac wykonywanych podczas zajęć i indywidualnie - umiejętności studentów związane z zauważaniem dobrych i słabych cech własnych wystąpień publicznych, - orientacja w tematyce przedmiotu - ocena pracy zaliczeniowej |
|
Pełny opis: |
Zajęcia są ćwiczeniami wymagającymi od studenta aktywności i zaangażowania. Student powinien osiągnąć elementarne umiejętności związane ze znajomością sposobu posługiwania się głosem i słowem w wystąpieniach publicznych (umiejętność kierowania własnym głosem i wyrazistością mowy). Ocenie podlega wystąpienie indywidualne studenta utrwalone w formie pliku wideo lub zrealizowane w ramach spotkania bezpośredniego z wykładowcą Treści poruszane na zajęciach: - Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi prawidłowej emisji, higieny głosu i dykcji - przeprowadzenie ćwiczeń oddechowo- emisyjnych - przeprowadzenie ćwiczeń usprawniających aparat mowy - przegląd predyspozycji studentów i wskazanie im kierunków indywidualnej pracy w obszarze emisji i higieny głosu oraz dykcji. - ćwiczenia z zakresu autoprezentacji ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia głosu -Zapoznanie studentów ze znaczeniem i oddziaływaniem ćwiczeń proponowanych do samodzielnego wykonywania, w formie filmów instruktażowych przygotowanych autorsko przez prowadzącego - pomoc w przygotowaniu pracy zaliczeniowej, którą jest wygłoszenie z pamięci wybranego tekstu zachowaniem wymogów prawidłowej emisji i higieny głosu |
|
Literatura: |
Literatura B. Toczyska, „Elementarne ćwiczenia dykcji”, Gdańsk, 2000. Klemensiewicz Z.(oprac.) , uzup. Urbańczyk S.: Prawidła poprawnej wymowy polskiej.", Kraków,1995. Literatura uzupełniająca: M. Walczak- Deleżyńska, „Aby język giętki”, Wrocław, 2001. |
|
Uwagi: |
Przedmiot realizowany jest: online, za pośrednictwem platformy Teams, w czasie rzeczywistym, zgodnym z planem zajęć na semestr, w formie filmów instruktażowych dodatkowo udostępnianych studentom, oraz w formie jednego spotkania bezpośredniego sprawdzającego i uzupełniającego efekty pracy podczas zajęć. Prócz tego do oceny prac cząstkowych wykonywanych przez studentów, wykorzystywany jest mail prowadzącego na APS. szczegóły na poziomie informacji dla grup. METODY KSZTAŁCENIA - wykład aktywizujący, - dyskusja dydaktyczna, - ćwiczenia, praca online w kontakcie bezpośrednim i poprzez przekazywanie przygotowanych materiałów. Kontakt przez TEAMS, pocztę usos (bezpośrednie spotkania i materiały). Praca w kontakcie z grupą i spotkani indywidualne z wykładowcą Zakres tematów: - oddech przeponowo- żebrowy - oddech całościowy - rozluźnienie ciała, - współpraca między ramionami, szyją, krtanią i żuchwą - średnica głosu - fonacja - rezonatory - nośność głosu - samogłoski -aparat mowy -dykcja - poprawność językowa metody i kryteria oceniania: - ocena indywidualnych wypowiedzi ustnych studentów - ocena prac zadawanych w trakcie realizacji zajęć - ocena umiejętności korygowania własnych błędów - ocena orientacji w tematyce przedmiotu - ocena pracy zaliczeniowej Link do zespołów informacja na poziomie grup |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
WT CW
CW
CW
ŚR CZ CW
CW
CW
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Kasperkiewicz-Morlewska, Magdalena Ostolska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Kasperkiewicz-Morlewska, Magdalena Ostolska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA - ocena indywidualnych wypowiedzi ustnych studentów w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć online oraz pisemnych komentarzy - ocena prac wykonywanych podczas zajęć i indywidualnie - umiejętności studentów związane z zauważaniem dobrych i słabych cech własnych wystąpień publicznych, - orientacja w tematyce przedmiotu - ocena pracy zaliczeniowej |
|
Pełny opis: |
Zajęcia są ćwiczeniami wymagającymi od studenta aktywności i zaangażowania. Student powinien osiągnąć elementarne umiejętności związane ze znajomością sposobu posługiwania się głosem i słowem w wystąpieniach publicznych (umiejętność kierowania własnym głosem i wyrazistością mowy). Ocenie podlega wystąpienie indywidualne studenta utrwalone w formie pliku wideo lub zrealizowane w ramach spotkania bezpośredniego z wykładowcą Treści poruszane na zajęciach: - Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi prawidłowej emisji, higieny głosu i dykcji - przeprowadzenie ćwiczeń oddechowo- emisyjnych - przeprowadzenie ćwiczeń usprawniających aparat mowy - przegląd predyspozycji studentów i wskazanie im kierunków indywidualnej pracy w obszarze emisji i higieny głosu oraz dykcji. - ćwiczenia z zakresu autoprezentacji ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia głosu -Zapoznanie studentów ze znaczeniem i oddziaływaniem ćwiczeń proponowanych do samodzielnego wykonywania, w formie filmów instruktażowych przygotowanych autorsko przez prowadzącego - pomoc w przygotowaniu pracy zaliczeniowej, którą jest wygłoszenie z pamięci wybranego tekstu zachowaniem wymogów prawidłowej emisji i higieny głosu |
|
Literatura: |
Literatura B. Toczyska, „Elementarne ćwiczenia dykcji”, Gdańsk, 2000. Klemensiewicz Z.(oprac.) , uzup. Urbańczyk S.: Prawidła poprawnej wymowy polskiej.", Kraków,1995. Literatura uzupełniająca: M. Walczak- Deleżyńska, „Aby język giętki”, Wrocław, 2001. |
|
Uwagi: |
Przedmiot realizowany jest: online, za pośrednictwem platformy Teams, w czasie rzeczywistym, zgodnym z planem zajęć na semestr, w formie filmów instruktażowych dodatkowo udostępnianych studentom, oraz w formie jednego spotkania bezpośredniego sprawdzającego i uzupełniającego efekty pracy podczas zajęć. Prócz tego do oceny prac cząstkowych wykonywanych przez studentów, wykorzystywany jest mail prowadzącego na APS. szczegóły na poziomie informacji dla grup. METODY KSZTAŁCENIA - wykład aktywizujący, - dyskusja dydaktyczna, - ćwiczenia, praca online w kontakcie bezpośrednim i poprzez przekazywanie przygotowanych materiałów. Kontakt przez TEAMS, pocztę usos (bezpośrednie spotkania i materiały). Praca w kontakcie z grupą i spotkani indywidualne z wykładowcą Zakres tematów: - oddech przeponowo- żebrowy - oddech całościowy - rozluźnienie ciała, - współpraca między ramionami, szyją, krtanią i żuchwą - średnica głosu - fonacja - rezonatory - nośność głosu - samogłoski -aparat mowy -dykcja - poprawność językowa metody i kryteria oceniania: - ocena indywidualnych wypowiedzi ustnych studentów - ocena prac zadawanych w trakcie realizacji zajęć - ocena umiejętności korygowania własnych błędów - ocena orientacji w tematyce przedmiotu - ocena pracy zaliczeniowej Link do zespołu dla grup 1- 3: |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Kasperkiewicz-Morlewska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Kasperkiewicz-Morlewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Zajęcia są ćwiczeniami wymagającymi od studenta aktywności i zaangażowania. Student powinien osiągnąć elementarne umiejętności związane ze znajomością sposobu posługiwania się głosem i słowem w wystąpieniach publicznych (umiejętność kierowania własnym głosem i wyrazistością mowy). |
|
Pełny opis: |
Treści poruszane na zajęciach: - Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi prawidłowej emisji, higieny głosu i dykcji - przeprowadzenie ćwiczeń oddechowo- emisyjnych - przeprowadzenie ćwiczeń usprawniających aparat mowy - przegląd predyspozycji studentów i wskazanie im kierunków indywidualnej pracy w obszarze emisji i higieny głosu oraz dykcji. - ćwiczenia z zakresu autoprezentacji ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia głosu -Zapoznanie studentów ze znaczeniem i oddziaływaniem ćwiczeń proponowanych do samodzielnego wykonywania, w formie filmów instruktażowych przygotowanych autorsko przez prowadzącego - pomoc w przygotowaniu pracy zaliczeniowej, którą jest wygłoszenie z pamięci wybranego tekstu zachowaniem wymogów prawidłowej emisji i higieny głosu. |
|
Literatura: |
Toczyska B., „Elementarne ćwiczenia dykcji”, Gdańsk, 2000. Klemensiewicz Z.(oprac.), uzup. Urbańczyk S: "Prawidła poprawnej wymowy polskiej.", Kraków,1995. Literatura uzupełniająca: Walczak- Deleżyńska M.,„Aby język giętki”, Wrocław, 200 |
|
Uwagi: |
Ocenie podlega wystąpienie indywidualne studenta zrealizowane w ramach spotkania bezpośredniego z wykładowcą lub utrwalone w formie pliku wideo. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
CW
WT ŚR CZ PT CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Ostolska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Sztuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA - ocena indywidualnych wypowiedzi ustnych studentów - ocena prac wykonywanych podczas zajęć i indywidualnie - umiejętności studentów związane z zauważaniem dobrych i słabych cech własnych wystąpień publicznych, - orientacja w tematyce przedmiotu - ocena pracy zaliczeniowej |
|
Pełny opis: |
Zajęcia są ćwiczeniami wymagającymi od studenta aktywności i zaangażowania. Student powinien osiągnąć elementarne umiejętności związane ze znajomością sposobu posługiwania się głosem i słowem w wystąpieniach publicznych (umiejętność kierowania własnym głosem i wyrazistością mowy). Ocenie podlega wystąpienie indywidualne studenta zrealizowane w ramach spotkania bezpośredniego z wykładowcą Treści poruszane na zajęciach: - Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi prawidłowej emisji, higieny głosu i dykcji - przeprowadzenie ćwiczeń oddechowo- emisyjnych - przeprowadzenie ćwiczeń usprawniających aparat mowy - przegląd predyspozycji studentów i wskazanie im kierunków indywidualnej pracy w obszarze emisji i higieny głosu oraz dykcji. - ćwiczenia z zakresu autoprezentacji ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia głosu -Zapoznanie studentów ze znaczeniem i oddziaływaniem ćwiczeń proponowanych do samodzielnego wykonywania, w formie filmów instruktażowych przygotowanych autorsko przez prowadzącego - pomoc w przygotowaniu pracy zaliczeniowej, którą jest wygłoszenie z pamięci wybranego tekstu zachowaniem wymogów prawidłowej emisji i higieny głosu |
|
Literatura: |
Literatura B. Toczyska, „Elementarne ćwiczenia dykcji”, Gdańsk, 2000. Klemensiewicz Z.(oprac.) , uzup. Urbańczyk S.: Prawidła poprawnej wymowy polskiej.", Kraków,1995. Literatura uzupełniająca: M. Walczak- Deleżyńska, „Aby język giętki”, Wrocław, 2001. |
|
Uwagi: |
Przedmiot realizowany jest zgodnym z planem zajęć szczegóły na poziomie informacji dla grup. METODY KSZTAŁCENIA - wykład aktywizujący, - dyskusja dydaktyczna, - ćwiczenia w kontakcie bezpośrednim Zakres tematów: - oddech przeponowo- żebrowy - oddech całościowy - rozluźnienie ciała, - współpraca między ramionami, szyją, krtanią i żuchwą - średnica głosu - fonacja - rezonatory - nośność głosu - samogłoski -aparat mowy -dykcja - poprawność językowa metody i kryteria oceniania: - ocena indywidualnych wypowiedzi ustnych studentów - ocena prac zadawanych w trakcie realizacji zajęć - ocena umiejętności korygowania własnych błędów - ocena orientacji w tematyce przedmiotu - ocena pracy zaliczeniowej |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Kasperkiewicz-Morlewska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Kasperkiewicz-Morlewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT CW
CW
CW
ŚR CW
CZ PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Ostolska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Kasperkiewicz-Morlewska, Magdalena Ostolska, Agnieszka Sztuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA - ocena indywidualnych wypowiedzi ustnych studentów - ocena prac wykonywanych podczas zajęć i indywidualnie - umiejętności studentów związane z zauważaniem dobrych i słabych cech własnych wystąpień publicznych, - orientacja w tematyce przedmiotu - ocena pracy zaliczeniowej |
|
Pełny opis: |
Zajęcia są ćwiczeniami wymagającymi od studenta aktywności i zaangażowania. Student powinien osiągnąć elementarne umiejętności związane ze znajomością sposobu posługiwania się głosem i słowem w wystąpieniach publicznych (umiejętność kierowania własnym głosem i wyrazistością mowy). Ocenie podlega wystąpienie indywidualne studenta zrealizowane w ramach spotkania bezpośredniego z wykładowcą Treści poruszane na zajęciach: - Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi prawidłowej emisji, higieny głosu i dykcji - przeprowadzenie ćwiczeń oddechowo- emisyjnych - przeprowadzenie ćwiczeń usprawniających aparat mowy - przegląd predyspozycji studentów i wskazanie im kierunków indywidualnej pracy w obszarze emisji i higieny głosu oraz dykcji. - ćwiczenia z zakresu autoprezentacji ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia głosu -Zapoznanie studentów ze znaczeniem i oddziaływaniem ćwiczeń proponowanych do samodzielnego wykonywania, w formie filmów instruktażowych przygotowanych autorsko przez prowadzącego - pomoc w przygotowaniu pracy zaliczeniowej, którą jest wygłoszenie z pamięci wybranego tekstu zachowaniem wymogów prawidłowej emisji i higieny głosu |
|
Literatura: |
Literatura B. Toczyska, „Elementarne ćwiczenia dykcji”, Gdańsk, 2000. Klemensiewicz Z.(oprac.) , uzup. Urbańczyk S.: Prawidła poprawnej wymowy polskiej.", Kraków,1995. Literatura uzupełniająca: M. Walczak- Deleżyńska, „Aby język giętki”, Wrocław, 2001. |
|
Uwagi: |
Przedmiot realizowany jest zgodnym z planem zajęć szczegóły na poziomie informacji dla grup. METODY KSZTAŁCENIA - wykład aktywizujący, - dyskusja dydaktyczna, - ćwiczenia w kontakcie bezpośrednim Zakres tematów: - oddech przeponowo- żebrowy - oddech całościowy - rozluźnienie ciała, - współpraca między ramionami, szyją, krtanią i żuchwą - średnica głosu - fonacja - rezonatory - nośność głosu - samogłoski -aparat mowy -dykcja - poprawność językowa metody i kryteria oceniania: - ocena indywidualnych wypowiedzi ustnych studentów - ocena prac zadawanych w trakcie realizacji zajęć - ocena umiejętności korygowania własnych błędów - ocena orientacji w tematyce przedmiotu - ocena pracy zaliczeniowej |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Kasperkiewicz-Morlewska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Kasperkiewicz-Morlewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Zajęcia są ćwiczeniami wymagającymi od studenta aktywności i zaangażowania. Student powinien osiągnąć elementarne umiejętności związane ze znajomością sposobu posługiwania się głosem i słowem w wystąpieniach publicznych (umiejętność kierowania własnym głosem i wyrazistością mowy). |
|
Pełny opis: |
Zajęcia są ćwiczeniami wymagającymi od studenta aktywności fizycznej i zaangażowania, ponieważ w procesie mówienia publicznego, prawidłową emisję wspiera praca całego ciała. W przypadku zaburzeń emisyjnych, ćwiczenia fizyczne (na podstawowym poziomie, dostosowanym do możliwości studenta), przywracają prawidłowy przebieg procesu zdrowego mówienia. Student powinien osiągnąć elementarne umiejętności związane ze znajomością sposobu posługiwania się głosem i słowem w wystąpieniach publicznych (umiejętność kierowania własnym głosem i wyrazistością mowy). Ocenie podlega wystąpienie indywidualne studenta utrwalone w formie pliku wideo. Treści poruszane na zajęciach: - Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi prawidłowej emisji, higieny głosu i dykcji - przeprowadzenie ćwiczeń oddechowo- emisyjnych - przeprowadzenie ćwiczeń usprawniających aparat mowy - przegląd predyspozycji studentów i wskazanie im kierunków indywidualnej pracy w obszarze emisji i higieny głosu oraz dykcji. - ćwiczenia z zakresu autoprezentacji ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia głosu. - pomoc w przygotowaniu pracy zaliczeniowej, którą jest wygłoszenie z pamięci wybranego tekstu zachowaniem wymogów prawidłowej emisji i higieny głosu. |
|
Literatura: |
Klemensiewicz Z.(oprac.) , uzup. Urbańczyk S.:Prawidła poprawnej wymowy polskiej.", Kraków,1995. Toczyska B., „Elementarne ćwiczenia dykcji”, Gdańsk, 2000. Literatura uzupełniająca: Walczak- Deleżyńska M., „Aby język giętki”, Wrocław, 2001. |
|
Uwagi: |
Przedmiot realizowany jest zgodnym z planem zajęć szczegóły na poziomie informacji dla grup. METODY KSZTAŁCENIA - wykład aktywizujący, - dyskusja dydaktyczna, - ćwiczenia w kontakcie bezpośrednim Zakres tematów: - oddech przeponowo- żebrowy - oddech całościowy - rozluźnienie ciała, - współpraca między ramionami, szyją, krtanią i żuchwą |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.