Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza specjalnych potrzeb edukacyjnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-5F-DSP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Diagnoza specjalnych potrzeb edukacyjnych
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 5 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie
Obowiązkowe dla 5 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 6.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

- Diagnoza specjalnych potrzeb edukacyjnych.

- Diagnozowanie relacji społecznych w grupach integracyjnych – charakterystyka metod, sposoby ich używania i interpretacja wyników.

- Potrzeby edukacyjne i uwarunkowania kształcenia uczniów z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z migracją jednego lub obojga rodziców; z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi, wyznaniowymi; uczniów uzdolnionych.

- Uwarunkowania kształcenia uczniów z:

• niepełnosprawnością intelektualną,

• zaburzeniem wzroku,

• zaburzeniami słuchu,

• zaburzeniami ruchu, chorobą przewlekłą, w tym psychiczną,

• niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, z zaburzeniami zachowania i emocji,

• całościowym zaburzeniem rozwoju,

• ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się,

• zaburzeniami komunikacji i sprawności językowych.

- Wybrane narzędzia diagnozy potrzeb edukacyjnych – ich znajomość, ocena przydatności i umiejętność zastosowania.

- Sporządzanie diagnozy edukacyjnych potrzeb ucznia:

• rozpoznawanie potencjału ucznia na podstawie diagnozy funkcjonalnej,

• określenie możliwości i ograniczeń w realizacji zadań wynikających z roli ucznia.

- Działania postdiagnostyczne – wyznaczanie kierunków pracy edukacyjno-terapeutycznej (określanie wymagań edukacyjnych i wskazań terapeutycznych).

- Ewaluacja indywidualnych programów edukacyjno – terapeutycznych ucznia. Monitorowanie realizacji programów.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna uwarunkowania kształcenia ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Zna pojęcie i proces diagnozowania specjalnych potrzeb edukacyjnych; założenia różnicowej i funkcjonalnej diagnozy; kryteria diagnostyczne (ICD, DSM, ICF).

Zna wybrane narzędzia do diagnozy specjalnych potrzeb edukacyjnych.

Zna założenia i zasady konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych; zasady i metody ewaluacji programów.

Umiejętności

Potrafi dokonać funkcjonalnej charakterystyki ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; określić potrzeby edukacyjne i uwarunkowania kształcenia uczniów: z niepełnosprawnością intelektualną, zaburzeniem wzroku, zaburzeniami słuchu, chorobą przewlekłą, w tym psychiczną, niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, z zaburzeniami zachowania i emocji, całościowym zaburzeniem rozwoju, zaburzeniami ruchu, niepowodzeniami szkolnymi (ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się), zaburzeniami komunikacji i sprawności językowych, trudnościami adaptacyjnymi związanymi z migracją jednego lub obojga rodziców lub opiekunów, trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi, wyznaniowymi, oraz uczniów uzdolnionych.

Przeprowadzić diagnozę edukacyjnych potrzeb ucznia i diagnozę relacji społecznych w grupie integracyjnej.

Kompetencje społeczne

Wykazuje gotowość przyjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje związane z organizacją procesu edukacyjno-terapeutycznego w edukacji włączającej.

Postępuje zgodnego z zasadami etyki zawodowej w procesie rozpoznawania specjalnych potrzeb edukacyjnych i określania wskazań terapeutycznych.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Gosk-Sobańska
Prowadzący grup: Urszula Gosk-Sobańska, Katarzyna Kruś, Małgorzata Paplińska, Radosław Piotrowicz, Małgorzata Walkiewicz-Krutak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

Ćwiczenia - kolokwia cząstkowe

Forma zaliczenia: egzamin

Pełny opis:

- Diagnoza specjalnych potrzeb edukacyjnych.

- Diagnozowanie relacji społecznych w grupach integracyjnych – charakterystyka metod,

sposoby ich używania i interpretacja wyników.

- Potrzeby edukacyjne i uwarunkowania kształcenia uczniów z trudnościami adaptacyjnymi

związanymi z migracją jednego lub obojga rodziców; z trudnościami adaptacyjnymi

związanymi z różnicami kulturowymi, wyznaniowymi; uczniów uzdolnionych.

- Uwarunkowania kształcenia uczniów z:

- niepełnosprawnością intelektualną,

- zaburzeniem wzroku,

- zaburzeniami słuchu,

- zaburzeniami ruchu, chorobą przewlekłą, w tym psychiczną,

- niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym,

- z zaburzeniami zachowania i emocji,

- całościowym zaburzeniem rozwoju,

- ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się

- zaburzeniami komunikacji i sprawności językowych.

- Wybrane narzędzia diagnozy potrzeb edukacyjnych – ich znajomość, ocena przydatności

i umiejętność zastosowania.

- Sporządzanie diagnozy edukacyjnych potrzeb ucznia:

- rozpoznawanie potencjału ucznia na podstawie diagnozy funkcjonalnej,

- określenie możliwości i ograniczeń w realizacji zadań wynikających z roli ucznia.

- Działania postdiagnostyczne – wyznaczanie kierunków pracy edukacyjno-terapeutycznej

(określanie wymagań edukacyjnych i wskazań terapeutycznych).

- Ewaluacja indywidualnych programów edukacyjno – terapeutycznych ucznia. Monitorowanie realizacji programów

Literatura:

BIBLIOGRAFIA:

Brzezińska, A., Jabłoński, S., Ziółowska, B., (2014). Specyficzne i specjalne potrzeby edukacyjne. Edukacja, nr2, s.37-52.

Chrzanowska, A. (2009). Asystent kulturowy - innowacyjny model pracy w szkołach przyjmujących dzieci cudzoziemców, Analizy, Raporty, Ekspertyzy, wyd. Stowarzyszenie Interwencji Prawnej, nr 5/2009.

Czarnocka, M., (2017). Kształcenie uczniów cudzoziemców i powracających z zagranicy: nowe przepisy, praktyczne wskazówki, wzory dokumentów, Warszawa: Wiedza i praktyka.

Cieśleńska, B., Wiśniewska E. (red.) (2020). Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w teorii i praktyce szkolnej, Płock: Wydawnistwo Naukowe Mazowieckiej Uczelni Publicznej w Płocku.

Kielin J., Klimek-Markowicz, K., (2013). Krok po kroku: nauczanie i terapia dzieci z umiarkowaną, znaczą i głęboką niepełnosprawnością intelektualną, Sopot: GWP.

Limont, W. (2016), Uczeń zdolny: jak go rozpoznać i jak z nim pracować, Sopot:GWP

Marcinkowska, B., Wołowicz, A. (2010). Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalne.

Markowska-Manista, U., Pasamonik, B. (red.) (2017). Kryzys migracyjny. Perspektywa pedagogiczno-psychologiczna. Tom II. Warszawa: APS.

Olechowska, A., (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: PWN.

Paplińska M. Witczak-Nowotna J. (2015) Kompleksowa diagnoza dziecka niewidomego, jego sytuacji w domu i szkole – studium przypadku. W: B. Antoszewska, M. Wójcik (red.) Diagnoza i metody wspomagania rozwoju. UWM, Olsztyn, s. 71-89

Paplińska M. (2008) Niepełnosprawność wzrokowa i jej psychospołeczna specyfika. W: Czerwińska M. (red.) Niewidomi w kulturze - od terapii do sztuki wybrane zagadnienia. Przegląd tyflologiczny Nr 1-2 (38-39). PZN, Warszawa, s. 12-28

Plichta P., Jagoszewska, I., Gładyszewska-Cylulko, J., Szczupał, B., Drzazga, A., Cytowska, B. (2017). Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami, Kraków: Impuls.

Śmiechowska- Petrovskij, E. (red.) (2016). Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku. Aspekty rozwojowe i edukacyjne w kontekście specyfiki różnic kulturowych. Warszawa: UKSW

Walkiewicz-Krutak M. (2020). Zaburzenia funkcji wzrokowych u dzieci w wieku szkolnym oraz ich wpływ na naukę czytania i pisania. Forum Pedagogiczne, 2(10), 61-74.

Walkiewicz-Krutak M. (2017). Funkcjonalne konsekwencje zaburzeń widzenia a trudności w rozwoju umiejętności czytania i pisania dzieci słabowidzących w młodszym wieku szkolnym. W: K. Czerwińska, K. Miler-Zdanowska (red.), Tyflopedagogika wobec różnorodności współczesnych wyzwań edukacyjno- rehabilitacyjnych (s. 129–146). Warszawa: Wydawnictwo APS.

Walkiewicz-Krutak M. (2015). Słabowzroczność w aspekcie klinicznym i funkcjonalnym. W: K. Czerwińska, M. Paplińska, M. Walkiewicz-Krutak (red.), Tyflopedagogika wobec współczesnej przestrzeni edukacyjno-rehabilitacyjnej (s. 198–219). Warszawa: Wydawnictwo APS.

Wojnarska, A. (red.) (2011). Diagnostyka resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Uczeń z przewlekłą chorobą i z innymi dysfunkcjami - materiały Ośrodka Rozwoju Edukacji: https://www.ore.edu.pl/2015/03/uczen-przewlekle-chory-i-z-innymi-dysfunkcjami/

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

wykład, pokaz, prezentacja, metody praktycznego działania.

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

SUMARYCZNA PUNKTÓW ECTS: 6

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 45 godzin więcej informacji
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Gosk-Sobańska
Prowadzący grup: Katarzyna Kruś, Małgorzata Paplińska, Radosław Piotrowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

Ćwiczenia - kolokwia cząstkowe

Forma zaliczenia: egzamin

Pełny opis:

- Diagnoza specjalnych potrzeb edukacyjnych.

- Diagnozowanie relacji społecznych w grupach integracyjnych – charakterystyka metod,

sposoby ich używania i interpretacja wyników.

- Potrzeby edukacyjne i uwarunkowania kształcenia uczniów z trudnościami adaptacyjnymi

związanymi z migracją jednego lub obojga rodziców; z trudnościami adaptacyjnymi

związanymi z różnicami kulturowymi, wyznaniowymi; uczniów uzdolnionych.

- Uwarunkowania kształcenia uczniów z:

- niepełnosprawnością intelektualną,

- zaburzeniem wzroku,

- zaburzeniami słuchu,

- zaburzeniami ruchu, chorobą przewlekłą, w tym psychiczną,

- niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym,

- z zaburzeniami zachowania i emocji,

- całościowym zaburzeniem rozwoju,

- ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się

- zaburzeniami komunikacji i sprawności językowych.

- Wybrane narzędzia diagnozy potrzeb edukacyjnych – ich znajomość, ocena przydatności

i umiejętność zastosowania.

- Sporządzanie diagnozy edukacyjnych potrzeb ucznia:

- rozpoznawanie potencjału ucznia na podstawie diagnozy funkcjonalnej,

- określenie możliwości i ograniczeń w realizacji zadań wynikających z roli ucznia.

- Działania postdiagnostyczne – wyznaczanie kierunków pracy edukacyjno-terapeutycznej

(określanie wymagań edukacyjnych i wskazań terapeutycznych).

- Ewaluacja indywidualnych programów edukacyjno – terapeutycznych ucznia. Monitorowanie realizacji programów

Literatura:

BIBLIOGRAFIA:

Brzezińska, A., Jabłoński, S., Ziółowska, B., (2014). Specyficzne i specjalne potrzeby edukacyjne. Edukacja, nr2, s.37-52.

Chrzanowska, A. (2009). Asystent kulturowy - innowacyjny model pracy w szkołach przyjmujących dzieci cudzoziemców, Analizy, Raporty, Ekspertyzy, wyd. Stowarzyszenie Interwencji Prawnej, nr 5/2009.

Czarnocka, M., (2017). Kształcenie uczniów cudzoziemców i powracających z zagranicy: nowe przepisy, praktyczne wskazówki, wzory dokumentów, Warszawa: Wiedza i praktyka.

Cieśleńska, B., Wiśniewska E. (red.) (2020). Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w teorii i praktyce szkolnej, Płock: Wydawnistwo Naukowe Mazowieckiej Uczelni Publicznej w Płocku.

Kielin J., Klimek-Markowicz, K., (2013). Krok po kroku: nauczanie i terapia dzieci z umiarkowaną, znaczą i głęboką niepełnosprawnością intelektualną, Sopot: GWP.

Limont, W. (2016), Uczeń zdolny: jak go rozpoznać i jak z nim pracować, Sopot:GWP

Marcinkowska, B., Wołowicz, A. (2010). Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalne.

Markowska-Manista, U., Pasamonik, B. (red.) (2017). Kryzys migracyjny. Perspektywa pedagogiczno-psychologiczna. Tom II. Warszawa: APS.

Olechowska, A., (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: PWN.

Paplińska M. Witczak-Nowotna J. (2015) Kompleksowa diagnoza dziecka niewidomego, jego sytuacji w domu i szkole – studium przypadku. W: B. Antoszewska, M. Wójcik (red.) Diagnoza i metody wspomagania rozwoju. UWM, Olsztyn, s. 71-89

Paplińska M. (2008) Niepełnosprawność wzrokowa i jej psychospołeczna specyfika. W: Czerwińska M. (red.) Niewidomi w kulturze - od terapii do sztuki wybrane zagadnienia. Przegląd tyflologiczny Nr 1-2 (38-39). PZN, Warszawa, s. 12-28

Plichta P., Jagoszewska, I., Gładyszewska-Cylulko, J., Szczupał, B., Drzazga, A., Cytowska, B. (2017). Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami, Kraków: Impuls.

Śmiechowska- Petrovskij, E. (red.) (2016). Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku. Aspekty rozwojowe i edukacyjne w kontekście specyfiki różnic kulturowych. Warszawa: UKSW

Walkiewicz-Krutak M. (2020). Zaburzenia funkcji wzrokowych u dzieci w wieku szkolnym oraz ich wpływ na naukę czytania i pisania. Forum Pedagogiczne, 2(10), 61-74.

Walkiewicz-Krutak M. (2017). Funkcjonalne konsekwencje zaburzeń widzenia a trudności w rozwoju umiejętności czytania i pisania dzieci słabowidzących w młodszym wieku szkolnym. W: K. Czerwińska, K. Miler-Zdanowska (red.), Tyflopedagogika wobec różnorodności współczesnych wyzwań edukacyjno- rehabilitacyjnych (s. 129–146). Warszawa: Wydawnictwo APS.

Walkiewicz-Krutak M. (2015). Słabowzroczność w aspekcie klinicznym i funkcjonalnym. W: K. Czerwińska, M. Paplińska, M. Walkiewicz-Krutak (red.), Tyflopedagogika wobec współczesnej przestrzeni edukacyjno-rehabilitacyjnej (s. 198–219). Warszawa: Wydawnictwo APS.

Wojnarska, A. (red.) (2011). Diagnostyka resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Uczeń z przewlekłą chorobą i z innymi dysfunkcjami - materiały Ośrodka Rozwoju Edukacji: https://www.ore.edu.pl/2015/03/uczen-przewlekle-chory-i-z-innymi-dysfunkcjami/

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

wykład, pokaz, prezentacja, metody praktycznego działania.

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

SUMARYCZNA PUNKTÓW ECTS: 6

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Walkiewicz-Krutak
Prowadzący grup: Katarzyna Kruś, Klaudia Majewska-Bielska, Kamila Miler-Zdanowska, Marta Strzelczyk, Małgorzata Walkiewicz-Krutak, Emilia Wojdyła
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

Ćwiczenia - kolokwia cząstkowe

Forma zaliczenia: egzamin

Pełny opis:

Uwarunkowania kształcenia uczniów z:

- niepełnosprawnością intelektualną,

- zaburzeniami wzroku,

- zaburzeniami słuchu,

- zaburzeniami ruchu, chorobą przewlekłą, w tym psychiczną,

- niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym,

- z zaburzeniami zachowania i emocji,

- całościowym zaburzeniem rozwoju,

- ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się

- zaburzeniami komunikacji i sprawności językowych.

- Potrzeby edukacyjne i uwarunkowania kształcenia uczniów z trudnościami adaptacyjnymi

związanymi z migracją jednego lub obojga rodziców; z trudnościami adaptacyjnymi

związanymi z różnicami kulturowymi, wyznaniowymi; uczniów uzdolnionych.

- Wybrane narzędzia diagnozy potrzeb edukacyjnych – ich znajomość, ocena przydatności

i umiejętność zastosowania.

- Sporządzanie diagnozy edukacyjnych potrzeb ucznia:

- rozpoznawanie potencjału ucznia na podstawie diagnozy funkcjonalnej,

- określenie możliwości i ograniczeń w realizacji zadań wynikających z roli ucznia.

- Działania postdiagnostyczne – wyznaczanie kierunków pracy edukacyjno-terapeutycznej

(określanie wymagań edukacyjnych i wskazań terapeutycznych).

- Ewaluacja indywidualnych programów edukacyjno – terapeutycznych ucznia. Monitorowanie realizacji programów

- Diagnozowanie relacji społecznych w grupach integracyjnych – charakterystyka metod,

sposoby ich używania i interpretacja wyników.

Literatura:

Brzezińska, A., Jabłoński, S., Ziółowska, B., (2014). Specyficzne i specjalne potrzeby edukacyjne. Edukacja, nr2, s.37-52.

Chrzanowska, A. (2009). Asystent kulturowy - innowacyjny model pracy w szkołach przyjmujących dzieci cudzoziemców, Analizy, Raporty, Ekspertyzy, wyd. Stowarzyszenie Interwencji Prawnej, nr 5/2009.

Czarnocka, M., (2017). Kształcenie uczniów cudzoziemców i powracających z zagranicy: nowe przepisy, praktyczne wskazówki, wzory dokumentów, Warszawa: Wiedza i praktyka.

Cieśleńska, B., Wiśniewska E. (red.) (2020). Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w teorii i praktyce szkolnej. Płock: Wydawnistwo Naukowe Mazowieckiej Uczelni Publicznej w Płocku.

Kielin J., Klimek-Markowicz, K., (2013). Krok po kroku: nauczanie i terapia dzieci z umiarkowaną, znaczą i głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Sopot: GWP.

Limont, W. (2016), Uczeń zdolny: jak go rozpoznać i jak z nim pracować. Sopot: GWP

Marcinkowska, B., Wołowicz, A. (2010). Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Markowska-Manista, U., Pasamonik, B. (red.) (2017). Kryzys migracyjny. Perspektywa pedagogiczno-psychologiczna. Tom II. Warszawa: APS.

Olechowska, A., (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: PWN.

Paplińska M., Witczak-Nowotna J. (2015) Kompleksowa diagnoza dziecka niewidomego, jego sytuacji w domu i szkole – studium przypadku. W: B. Antoszewska, M. Wójcik (red.) Diagnoza i metody wspomagania rozwoju. UWM, Olsztyn, s. 71-89.

Paplińska M. (2008) Niepełnosprawność wzrokowa i jej psychospołeczna specyfika. W: Czerwińska M. (red.) Niewidomi w kulturze - od terapii do sztuki wybrane zagadnienia. Przegląd Tyflologiczny Nr 1-2 (38-39). PZN, Warszawa, s. 12-28.

Plichta P., Jagoszewska, I., Gładyszewska-Cylulko, J., Szczupał, B., Drzazga, A., Cytowska, B. (2017). Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami, Kraków: Impuls.

Śmiechowska-Petrovskij, E. (red.) (2016). Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku. Aspekty rozwojowe i edukacyjne w kontekście specyfiki różnic kulturowych. Warszawa: UKSW

Walkiewicz-Krutak M. (2020). Zaburzenia funkcji wzrokowych u dzieci w wieku szkolnym oraz ich wpływ na naukę czytania i pisania. Forum Pedagogiczne, 2(10), 61-74.

Walkiewicz-Krutak M. (2017). Funkcjonalne konsekwencje zaburzeń widzenia a trudności w rozwoju umiejętności czytania i pisania dzieci słabowidzących w młodszym wieku szkolnym. W: K. Czerwińska, K. Miler-Zdanowska (red.), Tyflopedagogika wobec różnorodności współczesnych wyzwań edukacyjno- rehabilitacyjnych (s. 129–146). Warszawa: Wydawnictwo APS.

Walkiewicz-Krutak M. (2015). Słabowzroczność w aspekcie klinicznym i funkcjonalnym. W: K. Czerwińska, M. Paplińska, M. Walkiewicz-Krutak (red.), Tyflopedagogika wobec współczesnej przestrzeni edukacyjno-rehabilitacyjnej (s. 198–219). Warszawa: Wydawnictwo APS.

Wojnarska, A. (red.) (2011). Diagnostyka resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Uczeń z przewlekłą chorobą i z innymi dysfunkcjami - materiały Ośrodka Rozwoju Edukacji: https://www.ore.edu.pl/2015/03/uczen-przewlekle-chory-i-z-innymi-dysfunkcjami/

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

wykład, pokaz, prezentacja, metody praktycznego działania.

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe: wykład - 15h, ćwiczenia - 60h

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 20h

Przygotowanie się do egzaminu: 15h

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 110h.

SUMARYCZNA PUNKTÓW ECTS: 6

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 45 godzin więcej informacji
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Paplińska
Prowadzący grup: Marzena Barcińska, Katarzyna Kruś, Małgorzata Paplińska, Radosław Piotrowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

Ćwiczenia - kolokwia cząstkowe

Forma zaliczenia: egzamin

Pełny opis:

- Diagnoza specjalnych potrzeb edukacyjnych.

- Diagnozowanie relacji społecznych w grupach integracyjnych – charakterystyka metod,

sposoby ich używania i interpretacja wyników.

- Potrzeby edukacyjne i uwarunkowania kształcenia uczniów z trudnościami adaptacyjnymi

związanymi z migracją jednego lub obojga rodziców; z trudnościami adaptacyjnymi

związanymi z różnicami kulturowymi, wyznaniowymi; uczniów uzdolnionych.

- Uwarunkowania kształcenia uczniów z:

- niepełnosprawnością intelektualną,

- zaburzeniem wzroku,

- zaburzeniami słuchu,

- zaburzeniami ruchu, chorobą przewlekłą, w tym psychiczną,

- niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym,

- z zaburzeniami zachowania i emocji,

- całościowym zaburzeniem rozwoju,

- ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się

- zaburzeniami komunikacji i sprawności językowych.

- Wybrane narzędzia diagnozy potrzeb edukacyjnych – ich znajomość, ocena przydatności

i umiejętność zastosowania.

- Sporządzanie diagnozy edukacyjnych potrzeb ucznia:

- rozpoznawanie potencjału ucznia na podstawie diagnozy funkcjonalnej,

- określenie możliwości i ograniczeń w realizacji zadań wynikających z roli ucznia.

- Działania postdiagnostyczne – wyznaczanie kierunków pracy edukacyjno-terapeutycznej

(określanie wymagań edukacyjnych i wskazań terapeutycznych).

- Ewaluacja indywidualnych programów edukacyjno – terapeutycznych ucznia. Monitorowanie realizacji programów

Literatura:

BIBLIOGRAFIA:

Brzezińska, A., Jabłoński, S., Ziółowska, B., (2014). Specyficzne i specjalne potrzeby edukacyjne. Edukacja, nr2, s.37-52.

Chrzanowska, A. (2009). Asystent kulturowy - innowacyjny model pracy w szkołach przyjmujących dzieci cudzoziemców, Analizy, Raporty, Ekspertyzy, wyd. Stowarzyszenie Interwencji Prawnej, nr 5/2009.

Czarnocka, M., (2017). Kształcenie uczniów cudzoziemców i powracających z zagranicy: nowe przepisy, praktyczne wskazówki, wzory dokumentów, Warszawa: Wiedza i praktyka.

Cieśleńska, B., Wiśniewska E. (red.) (2020). Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w teorii i praktyce szkolnej, Płock: Wydawnistwo Naukowe Mazowieckiej Uczelni Publicznej w Płocku.

Kielin J., Klimek-Markowicz, K., (2013). Krok po kroku: nauczanie i terapia dzieci z umiarkowaną, znaczą i głęboką niepełnosprawnością intelektualną, Sopot: GWP.

Limont, W. (2016), Uczeń zdolny: jak go rozpoznać i jak z nim pracować, Sopot:GWP

Marcinkowska, B., Wołowicz, A. (2010). Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalne.

Markowska-Manista, U., Pasamonik, B. (red.) (2017). Kryzys migracyjny. Perspektywa pedagogiczno-psychologiczna. Tom II. Warszawa: APS.

Olechowska, A., (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: PWN.

Paplińska M. Witczak-Nowotna J. (2015) Kompleksowa diagnoza dziecka niewidomego, jego sytuacji w domu i szkole – studium przypadku. W: B. Antoszewska, M. Wójcik (red.) Diagnoza i metody wspomagania rozwoju. UWM, Olsztyn, s. 71-89

Paplińska M. (2008) Niepełnosprawność wzrokowa i jej psychospołeczna specyfika. W: Czerwińska M. (red.) Niewidomi w kulturze - od terapii do sztuki wybrane zagadnienia. Przegląd tyflologiczny Nr 1-2 (38-39). PZN, Warszawa, s. 12-28

Plichta P., Jagoszewska, I., Gładyszewska-Cylulko, J., Szczupał, B., Drzazga, A., Cytowska, B. (2017). Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami, Kraków: Impuls.

Śmiechowska- Petrovskij, E. (red.) (2016). Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku. Aspekty rozwojowe i edukacyjne w kontekście specyfiki różnic kulturowych. Warszawa: UKSW

Walkiewicz-Krutak M. (2020). Zaburzenia funkcji wzrokowych u dzieci w wieku szkolnym oraz ich wpływ na naukę czytania i pisania. Forum Pedagogiczne, 2(10), 61-74.

Walkiewicz-Krutak M. (2017). Funkcjonalne konsekwencje zaburzeń widzenia a trudności w rozwoju umiejętności czytania i pisania dzieci słabowidzących w młodszym wieku szkolnym. W: K. Czerwińska, K. Miler-Zdanowska (red.), Tyflopedagogika wobec różnorodności współczesnych wyzwań edukacyjno- rehabilitacyjnych (s. 129–146). Warszawa: Wydawnictwo APS.

Walkiewicz-Krutak M. (2015). Słabowzroczność w aspekcie klinicznym i funkcjonalnym. W: K. Czerwińska, M. Paplińska, M. Walkiewicz-Krutak (red.), Tyflopedagogika wobec współczesnej przestrzeni edukacyjno-rehabilitacyjnej (s. 198–219). Warszawa: Wydawnictwo APS.

Wojnarska, A. (red.) (2011). Diagnostyka resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Uczeń z przewlekłą chorobą i z innymi dysfunkcjami - materiały Ośrodka Rozwoju Edukacji: https://www.ore.edu.pl/2015/03/uczen-przewlekle-chory-i-z-innymi-dysfunkcjami/

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

wykład, pokaz, prezentacja, metody praktycznego działania.

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

SUMARYCZNA PUNKTÓW ECTS: 6

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Walkiewicz-Krutak
Prowadzący grup: Marzena Barcińska, Katarzyna Kruś, Kamila Miler-Zdanowska, Małgorzata Walkiewicz-Krutak, Emilia Wojdyła
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

Ćwiczenia - kolokwia cząstkowe

Forma zaliczenia: egzamin

Pełny opis:

- Diagnoza specjalnych potrzeb edukacyjnych.

- Diagnozowanie relacji społecznych w grupach integracyjnych – charakterystyka metod, sposoby ich używania i interpretacja wyników.

- Potrzeby edukacyjne i uwarunkowania kształcenia uczniów z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z migracją jednego lub obojga rodziców; z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi, wyznaniowymi; uczniów uzdolnionych.

- Uwarunkowania kształcenia uczniów z:

- niepełnosprawnością intelektualną,

- zaburzeniem wzroku,

- zaburzeniami słuchu,

- zaburzeniami ruchu, chorobą przewlekłą, w tym psychiczną,

- niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym,

- z zaburzeniami zachowania i emocji,

- całościowym zaburzeniem rozwoju,

- ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się

- zaburzeniami komunikacji i sprawności językowych.

- Wybrane narzędzia diagnozy potrzeb edukacyjnych – ich znajomość, ocena przydatności i umiejętność zastosowania.

- Sporządzanie diagnozy edukacyjnych potrzeb ucznia:

- rozpoznawanie potencjału ucznia na podstawie diagnozy funkcjonalnej,

- określenie możliwości i ograniczeń w realizacji zadań wynikających z roli ucznia.

- Działania postdiagnostyczne – wyznaczanie kierunków pracy edukacyjno-terapeutycznej (określanie wymagań edukacyjnych i wskazań terapeutycznych).

- Ewaluacja indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych ucznia. Monitorowanie realizacji programów

Literatura:

Brzezińska, A., Jabłoński, S., Ziółowska, B., (2014). Specyficzne i specjalne potrzeby edukacyjne. Edukacja, nr2, s.37-52.

Chrzanowska, A. (2009). Asystent kulturowy - innowacyjny model pracy w szkołach przyjmujących dzieci cudzoziemców, Analizy, Raporty, Ekspertyzy, wyd. Stowarzyszenie Interwencji Prawnej, nr 5/2009.

Czarnocka, M., (2017). Kształcenie uczniów cudzoziemców i powracających z zagranicy: nowe przepisy, praktyczne wskazówki, wzory dokumentów, Warszawa: Wiedza i praktyka.

Cieśleńska, B., Wiśniewska E. (red.) (2020). Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w teorii i praktyce szkolnej. Płock: Wydawnistwo Naukowe Mazowieckiej Uczelni Publicznej w Płocku.

Kielin J., Klimek-Markowicz, K., (2013). Krok po kroku: nauczanie i terapia dzieci z umiarkowaną, znaczą i głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Sopot: GWP.

Knopik T. (2018). Diagnoza funkcjonalna. Planowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Działania postdiagnostyczne. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Limont, W. (2016), Uczeń zdolny: jak go rozpoznać i jak z nim pracować. Sopot: GWP

Marcinkowska, B., Wołowicz, A. (2010). Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Markowska-Manista, U., Pasamonik, B. (red.) (2017). Kryzys migracyjny. Perspektywa pedagogiczno-psychologiczna. Tom II. Warszawa: APS.

Olechowska, A., (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: PWN.

Paplińska M., Witczak-Nowotna J. (2015) Kompleksowa diagnoza dziecka niewidomego, jego sytuacji w domu i szkole – studium przypadku. W: B. Antoszewska, M. Wójcik (red.) Diagnoza i metody wspomagania rozwoju. UWM, Olsztyn, s. 71-89.

Paplińska M. (2008) Niepełnosprawność wzrokowa i jej psychospołeczna specyfika. W: Czerwińska M. (red.) Niewidomi w kulturze - od terapii do sztuki wybrane zagadnienia. Przegląd Tyflologiczny Nr 1-2 (38-39). PZN, Warszawa, s. 12-28.

Plichta P., Jagoszewska, I., Gładyszewska-Cylulko, J., Szczupał, B., Drzazga, A., Cytowska, B. (2017). Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami, Kraków: Impuls.

Śmiechowska-Petrovskij, E. (red.) (2016). Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku. Aspekty rozwojowe i edukacyjne w kontekście specyfiki różnic kulturowych. Warszawa: UKSW

Walkiewicz-Krutak M. (2020). Zaburzenia funkcji wzrokowych u dzieci w wieku szkolnym oraz ich wpływ na naukę czytania i pisania. Forum Pedagogiczne, 2(10), 61-74.

Walkiewicz-Krutak M. (2017). Funkcjonalne konsekwencje zaburzeń widzenia a trudności w rozwoju umiejętności czytania i pisania dzieci słabowidzących w młodszym wieku szkolnym. W: K. Czerwińska, K. Miler-Zdanowska (red.), Tyflopedagogika wobec różnorodności współczesnych wyzwań edukacyjno- rehabilitacyjnych (s. 129–146). Warszawa: Wydawnictwo APS.

Walkiewicz-Krutak M. (2015). Słabowzroczność w aspekcie klinicznym i funkcjonalnym. W: K. Czerwińska, M. Paplińska, M. Walkiewicz-Krutak (red.), Tyflopedagogika wobec współczesnej przestrzeni edukacyjno-rehabilitacyjnej (s. 198–219). Warszawa: Wydawnictwo APS.

Wojnarska, A. (red.) (2011). Diagnostyka resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Uczeń z przewlekłą chorobą i z innymi dysfunkcjami - materiały Ośrodka Rozwoju Edukacji: https://www.ore.edu.pl/2015/03/uczen-przewlekle-chory-i-z-innymi-dysfunkcjami/

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

wykład, pokaz, prezentacja, metody praktycznego działania.

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe: wykład - 15h, ćwiczenia - 60h

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 20h

Przygotowanie się do egzaminu: 25h

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 120h.

SUMARYCZNA PUNKTÓW ECTS: 6

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 45 godzin więcej informacji
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Radosław Piotrowicz
Prowadzący grup: Kamila Miler-Zdanowska, Radosław Piotrowicz, Emilia Wojdyła
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

Ćwiczenia - kolokwia cząstkowe

Forma zaliczenia: egzamin

Pełny opis:

Uwarunkowania kształcenia uczniów z:

- niepełnosprawnością intelektualną,

- zaburzeniami wzroku,

- zaburzeniami słuchu,

- zaburzeniami ruchu, chorobą przewlekłą, w tym psychiczną,

- niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym,

- z zaburzeniami zachowania i emocji,

- całościowym zaburzeniem rozwoju,

- ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się

- zaburzeniami komunikacji i sprawności językowych.

- Potrzeby edukacyjne i uwarunkowania kształcenia uczniów z trudnościami adaptacyjnymi

związanymi z migracją jednego lub obojga rodziców; z trudnościami adaptacyjnymi

związanymi z różnicami kulturowymi, wyznaniowymi; uczniów uzdolnionych.

- Wybrane narzędzia diagnozy potrzeb edukacyjnych – ich znajomość, ocena przydatności

i umiejętność zastosowania.

- Sporządzanie diagnozy edukacyjnych potrzeb ucznia:

- rozpoznawanie potencjału ucznia na podstawie diagnozy funkcjonalnej,

- określenie możliwości i ograniczeń w realizacji zadań wynikających z roli ucznia.

- Działania postdiagnostyczne – wyznaczanie kierunków pracy edukacyjno-terapeutycznej

(określanie wymagań edukacyjnych i wskazań terapeutycznych).

- Ewaluacja indywidualnych programów edukacyjno – terapeutycznych ucznia. Monitorowanie realizacji programów

- Diagnozowanie relacji społecznych w grupach integracyjnych – charakterystyka metod,

sposoby ich używania i interpretacja wyników.

Literatura:

Brzezińska, A., Jabłoński, S., Ziółowska, B., (2014). Specyficzne i specjalne potrzeby edukacyjne. Edukacja, nr2, s.37-52.

Chrzanowska, A. (2009). Asystent kulturowy - innowacyjny model pracy w szkołach przyjmujących dzieci cudzoziemców, Analizy, Raporty, Ekspertyzy, wyd. Stowarzyszenie Interwencji Prawnej, nr 5/2009.

Czarnocka, M., (2017). Kształcenie uczniów cudzoziemców i powracających z zagranicy: nowe przepisy, praktyczne wskazówki, wzory dokumentów, Warszawa: Wiedza i praktyka.

Cieśleńska, B., Wiśniewska E. (red.) (2020). Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w teorii i praktyce szkolnej. Płock: Wydawnistwo Naukowe Mazowieckiej Uczelni Publicznej w Płocku.

Kielin J., Klimek-Markowicz, K., (2013). Krok po kroku: nauczanie i terapia dzieci z umiarkowaną, znaczą i głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Sopot: GWP.

Limont, W. (2016), Uczeń zdolny: jak go rozpoznać i jak z nim pracować. Sopot: GWP

Marcinkowska, B., Wołowicz, A. (2010). Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Markowska-Manista, U., Pasamonik, B. (red.) (2017). Kryzys migracyjny. Perspektywa pedagogiczno-psychologiczna. Tom II. Warszawa: APS.

Olechowska, A., (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: PWN.

Paplińska M., Witczak-Nowotna J. (2015) Kompleksowa diagnoza dziecka niewidomego, jego sytuacji w domu i szkole – studium przypadku. W: B. Antoszewska, M. Wójcik (red.) Diagnoza i metody wspomagania rozwoju. UWM, Olsztyn, s. 71-89.

Paplińska M. (2008) Niepełnosprawność wzrokowa i jej psychospołeczna specyfika. W: Czerwińska M. (red.) Niewidomi w kulturze - od terapii do sztuki wybrane zagadnienia. Przegląd Tyflologiczny Nr 1-2 (38-39). PZN, Warszawa, s. 12-28.

Plichta P., Jagoszewska, I., Gładyszewska-Cylulko, J., Szczupał, B., Drzazga, A., Cytowska, B. (2017). Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami, Kraków: Impuls.

Śmiechowska-Petrovskij, E. (red.) (2016). Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku. Aspekty rozwojowe i edukacyjne w kontekście specyfiki różnic kulturowych. Warszawa: UKSW

Walkiewicz-Krutak M. (2020). Zaburzenia funkcji wzrokowych u dzieci w wieku szkolnym oraz ich wpływ na naukę czytania i pisania. Forum Pedagogiczne, 2(10), 61-74.

Walkiewicz-Krutak M. (2017). Funkcjonalne konsekwencje zaburzeń widzenia a trudności w rozwoju umiejętności czytania i pisania dzieci słabowidzących w młodszym wieku szkolnym. W: K. Czerwińska, K. Miler-Zdanowska (red.), Tyflopedagogika wobec różnorodności współczesnych wyzwań edukacyjno- rehabilitacyjnych (s. 129–146). Warszawa: Wydawnictwo APS.

Walkiewicz-Krutak M. (2015). Słabowzroczność w aspekcie klinicznym i funkcjonalnym. W: K. Czerwińska, M. Paplińska, M. Walkiewicz-Krutak (red.), Tyflopedagogika wobec współczesnej przestrzeni edukacyjno-rehabilitacyjnej (s. 198–219). Warszawa: Wydawnictwo APS.

Wojnarska, A. (red.) (2011). Diagnostyka resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Uczeń z przewlekłą chorobą i z innymi dysfunkcjami - materiały Ośrodka Rozwoju Edukacji: https://www.ore.edu.pl/2015/03/uczen-przewlekle-chory-i-z-innymi-dysfunkcjami/

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

wykład, pokaz, prezentacja, metody praktycznego działania.

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe: wykład - 12h, ćwiczenia - 45h

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 20h

Przygotowanie się do egzaminu: 15h

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 110h.

SUMARYCZNA PUNKTÓW ECTS: 6

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)