Diagnoza specjalnych potrzeb edukacyjnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-5F-DSP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza specjalnych potrzeb edukacyjnych |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 5 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie Obowiązkowe dla 5 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
6.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
- Diagnoza specjalnych potrzeb edukacyjnych. - Diagnozowanie relacji społecznych w grupach integracyjnych – charakterystyka metod, sposoby ich używania i interpretacja wyników. - Potrzeby edukacyjne i uwarunkowania kształcenia uczniów z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z migracją jednego lub obojga rodziców; z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi, wyznaniowymi; uczniów uzdolnionych. - Uwarunkowania kształcenia uczniów z: • niepełnosprawnością intelektualną, • zaburzeniem wzroku, • zaburzeniami słuchu, • zaburzeniami ruchu, chorobą przewlekłą, w tym psychiczną, • niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, z zaburzeniami zachowania i emocji, • całościowym zaburzeniem rozwoju, • ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, • zaburzeniami komunikacji i sprawności językowych. - Wybrane narzędzia diagnozy potrzeb edukacyjnych – ich znajomość, ocena przydatności i umiejętność zastosowania. - Sporządzanie diagnozy edukacyjnych potrzeb ucznia: • rozpoznawanie potencjału ucznia na podstawie diagnozy funkcjonalnej, • określenie możliwości i ograniczeń w realizacji zadań wynikających z roli ucznia. - Działania postdiagnostyczne – wyznaczanie kierunków pracy edukacyjno-terapeutycznej (określanie wymagań edukacyjnych i wskazań terapeutycznych). - Ewaluacja indywidualnych programów edukacyjno – terapeutycznych ucznia. Monitorowanie realizacji programów. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna uwarunkowania kształcenia ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Zna pojęcie i proces diagnozowania specjalnych potrzeb edukacyjnych; założenia różnicowej i funkcjonalnej diagnozy; kryteria diagnostyczne (ICD, DSM, ICF). Zna wybrane narzędzia do diagnozy specjalnych potrzeb edukacyjnych. Zna założenia i zasady konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych; zasady i metody ewaluacji programów. Umiejętności Potrafi dokonać funkcjonalnej charakterystyki ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; określić potrzeby edukacyjne i uwarunkowania kształcenia uczniów: z niepełnosprawnością intelektualną, zaburzeniem wzroku, zaburzeniami słuchu, chorobą przewlekłą, w tym psychiczną, niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, z zaburzeniami zachowania i emocji, całościowym zaburzeniem rozwoju, zaburzeniami ruchu, niepowodzeniami szkolnymi (ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się), zaburzeniami komunikacji i sprawności językowych, trudnościami adaptacyjnymi związanymi z migracją jednego lub obojga rodziców lub opiekunów, trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi, wyznaniowymi, oraz uczniów uzdolnionych. Przeprowadzić diagnozę edukacyjnych potrzeb ucznia i diagnozę relacji społecznych w grupie integracyjnej. Kompetencje społeczne Wykazuje gotowość przyjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje związane z organizacją procesu edukacyjno-terapeutycznego w edukacji włączającej. Postępuje zgodnego z zasadami etyki zawodowej w procesie rozpoznawania specjalnych potrzeb edukacyjnych i określania wskazań terapeutycznych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
ŚR CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Gosk-Sobańska | |
Prowadzący grup: | Urszula Gosk-Sobańska, Katarzyna Kruś, Małgorzata Paplińska, Radosław Piotrowicz, Małgorzata Walkiewicz-Krutak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Ćwiczenia - kolokwia cząstkowe Forma zaliczenia: egzamin |
|
Pełny opis: |
- Diagnoza specjalnych potrzeb edukacyjnych. - Diagnozowanie relacji społecznych w grupach integracyjnych – charakterystyka metod, sposoby ich używania i interpretacja wyników. - Potrzeby edukacyjne i uwarunkowania kształcenia uczniów z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z migracją jednego lub obojga rodziców; z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi, wyznaniowymi; uczniów uzdolnionych. - Uwarunkowania kształcenia uczniów z: - niepełnosprawnością intelektualną, - zaburzeniem wzroku, - zaburzeniami słuchu, - zaburzeniami ruchu, chorobą przewlekłą, w tym psychiczną, - niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, - z zaburzeniami zachowania i emocji, - całościowym zaburzeniem rozwoju, - ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się - zaburzeniami komunikacji i sprawności językowych. - Wybrane narzędzia diagnozy potrzeb edukacyjnych – ich znajomość, ocena przydatności i umiejętność zastosowania. - Sporządzanie diagnozy edukacyjnych potrzeb ucznia: - rozpoznawanie potencjału ucznia na podstawie diagnozy funkcjonalnej, - określenie możliwości i ograniczeń w realizacji zadań wynikających z roli ucznia. - Działania postdiagnostyczne – wyznaczanie kierunków pracy edukacyjno-terapeutycznej (określanie wymagań edukacyjnych i wskazań terapeutycznych). - Ewaluacja indywidualnych programów edukacyjno – terapeutycznych ucznia. Monitorowanie realizacji programów |
|
Literatura: |
BIBLIOGRAFIA: Brzezińska, A., Jabłoński, S., Ziółowska, B., (2014). Specyficzne i specjalne potrzeby edukacyjne. Edukacja, nr2, s.37-52. Chrzanowska, A. (2009). Asystent kulturowy - innowacyjny model pracy w szkołach przyjmujących dzieci cudzoziemców, Analizy, Raporty, Ekspertyzy, wyd. Stowarzyszenie Interwencji Prawnej, nr 5/2009. Czarnocka, M., (2017). Kształcenie uczniów cudzoziemców i powracających z zagranicy: nowe przepisy, praktyczne wskazówki, wzory dokumentów, Warszawa: Wiedza i praktyka. Cieśleńska, B., Wiśniewska E. (red.) (2020). Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w teorii i praktyce szkolnej, Płock: Wydawnistwo Naukowe Mazowieckiej Uczelni Publicznej w Płocku. Kielin J., Klimek-Markowicz, K., (2013). Krok po kroku: nauczanie i terapia dzieci z umiarkowaną, znaczą i głęboką niepełnosprawnością intelektualną, Sopot: GWP. Limont, W. (2016), Uczeń zdolny: jak go rozpoznać i jak z nim pracować, Sopot:GWP Marcinkowska, B., Wołowicz, A. (2010). Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalne. Markowska-Manista, U., Pasamonik, B. (red.) (2017). Kryzys migracyjny. Perspektywa pedagogiczno-psychologiczna. Tom II. Warszawa: APS. Olechowska, A., (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: PWN. Paplińska M. Witczak-Nowotna J. (2015) Kompleksowa diagnoza dziecka niewidomego, jego sytuacji w domu i szkole – studium przypadku. W: B. Antoszewska, M. Wójcik (red.) Diagnoza i metody wspomagania rozwoju. UWM, Olsztyn, s. 71-89 Paplińska M. (2008) Niepełnosprawność wzrokowa i jej psychospołeczna specyfika. W: Czerwińska M. (red.) Niewidomi w kulturze - od terapii do sztuki wybrane zagadnienia. Przegląd tyflologiczny Nr 1-2 (38-39). PZN, Warszawa, s. 12-28 Plichta P., Jagoszewska, I., Gładyszewska-Cylulko, J., Szczupał, B., Drzazga, A., Cytowska, B. (2017). Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami, Kraków: Impuls. Śmiechowska- Petrovskij, E. (red.) (2016). Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku. Aspekty rozwojowe i edukacyjne w kontekście specyfiki różnic kulturowych. Warszawa: UKSW Walkiewicz-Krutak M. (2020). Zaburzenia funkcji wzrokowych u dzieci w wieku szkolnym oraz ich wpływ na naukę czytania i pisania. Forum Pedagogiczne, 2(10), 61-74. Walkiewicz-Krutak M. (2017). Funkcjonalne konsekwencje zaburzeń widzenia a trudności w rozwoju umiejętności czytania i pisania dzieci słabowidzących w młodszym wieku szkolnym. W: K. Czerwińska, K. Miler-Zdanowska (red.), Tyflopedagogika wobec różnorodności współczesnych wyzwań edukacyjno- rehabilitacyjnych (s. 129–146). Warszawa: Wydawnictwo APS. Walkiewicz-Krutak M. (2015). Słabowzroczność w aspekcie klinicznym i funkcjonalnym. W: K. Czerwińska, M. Paplińska, M. Walkiewicz-Krutak (red.), Tyflopedagogika wobec współczesnej przestrzeni edukacyjno-rehabilitacyjnej (s. 198–219). Warszawa: Wydawnictwo APS. Wojnarska, A. (red.) (2011). Diagnostyka resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia. Lublin: Wydawnictwo UMCS. Uczeń z przewlekłą chorobą i z innymi dysfunkcjami - materiały Ośrodka Rozwoju Edukacji: https://www.ore.edu.pl/2015/03/uczen-przewlekle-chory-i-z-innymi-dysfunkcjami/ |
|
Uwagi: |
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: wykład, pokaz, prezentacja, metody praktycznego działania. NAKŁAD PRACY STUDENTA: SUMARYCZNA PUNKTÓW ECTS: 6 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N CW
CW
CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Gosk-Sobańska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Kruś, Małgorzata Paplińska, Radosław Piotrowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Ćwiczenia - kolokwia cząstkowe Forma zaliczenia: egzamin |
|
Pełny opis: |
- Diagnoza specjalnych potrzeb edukacyjnych. - Diagnozowanie relacji społecznych w grupach integracyjnych – charakterystyka metod, sposoby ich używania i interpretacja wyników. - Potrzeby edukacyjne i uwarunkowania kształcenia uczniów z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z migracją jednego lub obojga rodziców; z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi, wyznaniowymi; uczniów uzdolnionych. - Uwarunkowania kształcenia uczniów z: - niepełnosprawnością intelektualną, - zaburzeniem wzroku, - zaburzeniami słuchu, - zaburzeniami ruchu, chorobą przewlekłą, w tym psychiczną, - niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, - z zaburzeniami zachowania i emocji, - całościowym zaburzeniem rozwoju, - ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się - zaburzeniami komunikacji i sprawności językowych. - Wybrane narzędzia diagnozy potrzeb edukacyjnych – ich znajomość, ocena przydatności i umiejętność zastosowania. - Sporządzanie diagnozy edukacyjnych potrzeb ucznia: - rozpoznawanie potencjału ucznia na podstawie diagnozy funkcjonalnej, - określenie możliwości i ograniczeń w realizacji zadań wynikających z roli ucznia. - Działania postdiagnostyczne – wyznaczanie kierunków pracy edukacyjno-terapeutycznej (określanie wymagań edukacyjnych i wskazań terapeutycznych). - Ewaluacja indywidualnych programów edukacyjno – terapeutycznych ucznia. Monitorowanie realizacji programów |
|
Literatura: |
BIBLIOGRAFIA: Brzezińska, A., Jabłoński, S., Ziółowska, B., (2014). Specyficzne i specjalne potrzeby edukacyjne. Edukacja, nr2, s.37-52. Chrzanowska, A. (2009). Asystent kulturowy - innowacyjny model pracy w szkołach przyjmujących dzieci cudzoziemców, Analizy, Raporty, Ekspertyzy, wyd. Stowarzyszenie Interwencji Prawnej, nr 5/2009. Czarnocka, M., (2017). Kształcenie uczniów cudzoziemców i powracających z zagranicy: nowe przepisy, praktyczne wskazówki, wzory dokumentów, Warszawa: Wiedza i praktyka. Cieśleńska, B., Wiśniewska E. (red.) (2020). Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w teorii i praktyce szkolnej, Płock: Wydawnistwo Naukowe Mazowieckiej Uczelni Publicznej w Płocku. Kielin J., Klimek-Markowicz, K., (2013). Krok po kroku: nauczanie i terapia dzieci z umiarkowaną, znaczą i głęboką niepełnosprawnością intelektualną, Sopot: GWP. Limont, W. (2016), Uczeń zdolny: jak go rozpoznać i jak z nim pracować, Sopot:GWP Marcinkowska, B., Wołowicz, A. (2010). Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalne. Markowska-Manista, U., Pasamonik, B. (red.) (2017). Kryzys migracyjny. Perspektywa pedagogiczno-psychologiczna. Tom II. Warszawa: APS. Olechowska, A., (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: PWN. Paplińska M. Witczak-Nowotna J. (2015) Kompleksowa diagnoza dziecka niewidomego, jego sytuacji w domu i szkole – studium przypadku. W: B. Antoszewska, M. Wójcik (red.) Diagnoza i metody wspomagania rozwoju. UWM, Olsztyn, s. 71-89 Paplińska M. (2008) Niepełnosprawność wzrokowa i jej psychospołeczna specyfika. W: Czerwińska M. (red.) Niewidomi w kulturze - od terapii do sztuki wybrane zagadnienia. Przegląd tyflologiczny Nr 1-2 (38-39). PZN, Warszawa, s. 12-28 Plichta P., Jagoszewska, I., Gładyszewska-Cylulko, J., Szczupał, B., Drzazga, A., Cytowska, B. (2017). Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami, Kraków: Impuls. Śmiechowska- Petrovskij, E. (red.) (2016). Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku. Aspekty rozwojowe i edukacyjne w kontekście specyfiki różnic kulturowych. Warszawa: UKSW Walkiewicz-Krutak M. (2020). Zaburzenia funkcji wzrokowych u dzieci w wieku szkolnym oraz ich wpływ na naukę czytania i pisania. Forum Pedagogiczne, 2(10), 61-74. Walkiewicz-Krutak M. (2017). Funkcjonalne konsekwencje zaburzeń widzenia a trudności w rozwoju umiejętności czytania i pisania dzieci słabowidzących w młodszym wieku szkolnym. W: K. Czerwińska, K. Miler-Zdanowska (red.), Tyflopedagogika wobec różnorodności współczesnych wyzwań edukacyjno- rehabilitacyjnych (s. 129–146). Warszawa: Wydawnictwo APS. Walkiewicz-Krutak M. (2015). Słabowzroczność w aspekcie klinicznym i funkcjonalnym. W: K. Czerwińska, M. Paplińska, M. Walkiewicz-Krutak (red.), Tyflopedagogika wobec współczesnej przestrzeni edukacyjno-rehabilitacyjnej (s. 198–219). Warszawa: Wydawnictwo APS. Wojnarska, A. (red.) (2011). Diagnostyka resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia. Lublin: Wydawnictwo UMCS. Uczeń z przewlekłą chorobą i z innymi dysfunkcjami - materiały Ośrodka Rozwoju Edukacji: https://www.ore.edu.pl/2015/03/uczen-przewlekle-chory-i-z-innymi-dysfunkcjami/ |
|
Uwagi: |
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: wykład, pokaz, prezentacja, metody praktycznego działania. NAKŁAD PRACY STUDENTA: SUMARYCZNA PUNKTÓW ECTS: 6 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
CW
CW
WT CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
WYK
CW
ŚR CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CZ CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Walkiewicz-Krutak | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Kruś, Klaudia Majewska-Bielska, Kamila Miler-Zdanowska, Marta Strzelczyk, Małgorzata Walkiewicz-Krutak, Emilia Wojdyła | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Ćwiczenia - kolokwia cząstkowe Forma zaliczenia: egzamin |
|
Pełny opis: |
Uwarunkowania kształcenia uczniów z: - niepełnosprawnością intelektualną, - zaburzeniami wzroku, - zaburzeniami słuchu, - zaburzeniami ruchu, chorobą przewlekłą, w tym psychiczną, - niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, - z zaburzeniami zachowania i emocji, - całościowym zaburzeniem rozwoju, - ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się - zaburzeniami komunikacji i sprawności językowych. - Potrzeby edukacyjne i uwarunkowania kształcenia uczniów z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z migracją jednego lub obojga rodziców; z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi, wyznaniowymi; uczniów uzdolnionych. - Wybrane narzędzia diagnozy potrzeb edukacyjnych – ich znajomość, ocena przydatności i umiejętność zastosowania. - Sporządzanie diagnozy edukacyjnych potrzeb ucznia: - rozpoznawanie potencjału ucznia na podstawie diagnozy funkcjonalnej, - określenie możliwości i ograniczeń w realizacji zadań wynikających z roli ucznia. - Działania postdiagnostyczne – wyznaczanie kierunków pracy edukacyjno-terapeutycznej (określanie wymagań edukacyjnych i wskazań terapeutycznych). - Ewaluacja indywidualnych programów edukacyjno – terapeutycznych ucznia. Monitorowanie realizacji programów - Diagnozowanie relacji społecznych w grupach integracyjnych – charakterystyka metod, sposoby ich używania i interpretacja wyników. |
|
Literatura: |
Brzezińska, A., Jabłoński, S., Ziółowska, B., (2014). Specyficzne i specjalne potrzeby edukacyjne. Edukacja, nr2, s.37-52. Chrzanowska, A. (2009). Asystent kulturowy - innowacyjny model pracy w szkołach przyjmujących dzieci cudzoziemców, Analizy, Raporty, Ekspertyzy, wyd. Stowarzyszenie Interwencji Prawnej, nr 5/2009. Czarnocka, M., (2017). Kształcenie uczniów cudzoziemców i powracających z zagranicy: nowe przepisy, praktyczne wskazówki, wzory dokumentów, Warszawa: Wiedza i praktyka. Cieśleńska, B., Wiśniewska E. (red.) (2020). Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w teorii i praktyce szkolnej. Płock: Wydawnistwo Naukowe Mazowieckiej Uczelni Publicznej w Płocku. Kielin J., Klimek-Markowicz, K., (2013). Krok po kroku: nauczanie i terapia dzieci z umiarkowaną, znaczą i głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Sopot: GWP. Limont, W. (2016), Uczeń zdolny: jak go rozpoznać i jak z nim pracować. Sopot: GWP Marcinkowska, B., Wołowicz, A. (2010). Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Markowska-Manista, U., Pasamonik, B. (red.) (2017). Kryzys migracyjny. Perspektywa pedagogiczno-psychologiczna. Tom II. Warszawa: APS. Olechowska, A., (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: PWN. Paplińska M., Witczak-Nowotna J. (2015) Kompleksowa diagnoza dziecka niewidomego, jego sytuacji w domu i szkole – studium przypadku. W: B. Antoszewska, M. Wójcik (red.) Diagnoza i metody wspomagania rozwoju. UWM, Olsztyn, s. 71-89. Paplińska M. (2008) Niepełnosprawność wzrokowa i jej psychospołeczna specyfika. W: Czerwińska M. (red.) Niewidomi w kulturze - od terapii do sztuki wybrane zagadnienia. Przegląd Tyflologiczny Nr 1-2 (38-39). PZN, Warszawa, s. 12-28. Plichta P., Jagoszewska, I., Gładyszewska-Cylulko, J., Szczupał, B., Drzazga, A., Cytowska, B. (2017). Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami, Kraków: Impuls. Śmiechowska-Petrovskij, E. (red.) (2016). Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku. Aspekty rozwojowe i edukacyjne w kontekście specyfiki różnic kulturowych. Warszawa: UKSW Walkiewicz-Krutak M. (2020). Zaburzenia funkcji wzrokowych u dzieci w wieku szkolnym oraz ich wpływ na naukę czytania i pisania. Forum Pedagogiczne, 2(10), 61-74. Walkiewicz-Krutak M. (2017). Funkcjonalne konsekwencje zaburzeń widzenia a trudności w rozwoju umiejętności czytania i pisania dzieci słabowidzących w młodszym wieku szkolnym. W: K. Czerwińska, K. Miler-Zdanowska (red.), Tyflopedagogika wobec różnorodności współczesnych wyzwań edukacyjno- rehabilitacyjnych (s. 129–146). Warszawa: Wydawnictwo APS. Walkiewicz-Krutak M. (2015). Słabowzroczność w aspekcie klinicznym i funkcjonalnym. W: K. Czerwińska, M. Paplińska, M. Walkiewicz-Krutak (red.), Tyflopedagogika wobec współczesnej przestrzeni edukacyjno-rehabilitacyjnej (s. 198–219). Warszawa: Wydawnictwo APS. Wojnarska, A. (red.) (2011). Diagnostyka resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia. Lublin: Wydawnictwo UMCS. Uczeń z przewlekłą chorobą i z innymi dysfunkcjami - materiały Ośrodka Rozwoju Edukacji: https://www.ore.edu.pl/2015/03/uczen-przewlekle-chory-i-z-innymi-dysfunkcjami/ |
|
Uwagi: |
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: wykład, pokaz, prezentacja, metody praktycznego działania. NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe: wykład - 15h, ćwiczenia - 60h Przygotowanie się do zajęć, lektury: 20h Przygotowanie się do egzaminu: 15h Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 110h. SUMARYCZNA PUNKTÓW ECTS: 6 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
N CW
CW
CW
CW
CW
WYK
CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Paplińska | |
Prowadzący grup: | Marzena Barcińska, Katarzyna Kruś, Małgorzata Paplińska, Radosław Piotrowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Ćwiczenia - kolokwia cząstkowe Forma zaliczenia: egzamin |
|
Pełny opis: |
- Diagnoza specjalnych potrzeb edukacyjnych. - Diagnozowanie relacji społecznych w grupach integracyjnych – charakterystyka metod, sposoby ich używania i interpretacja wyników. - Potrzeby edukacyjne i uwarunkowania kształcenia uczniów z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z migracją jednego lub obojga rodziców; z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi, wyznaniowymi; uczniów uzdolnionych. - Uwarunkowania kształcenia uczniów z: - niepełnosprawnością intelektualną, - zaburzeniem wzroku, - zaburzeniami słuchu, - zaburzeniami ruchu, chorobą przewlekłą, w tym psychiczną, - niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, - z zaburzeniami zachowania i emocji, - całościowym zaburzeniem rozwoju, - ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się - zaburzeniami komunikacji i sprawności językowych. - Wybrane narzędzia diagnozy potrzeb edukacyjnych – ich znajomość, ocena przydatności i umiejętność zastosowania. - Sporządzanie diagnozy edukacyjnych potrzeb ucznia: - rozpoznawanie potencjału ucznia na podstawie diagnozy funkcjonalnej, - określenie możliwości i ograniczeń w realizacji zadań wynikających z roli ucznia. - Działania postdiagnostyczne – wyznaczanie kierunków pracy edukacyjno-terapeutycznej (określanie wymagań edukacyjnych i wskazań terapeutycznych). - Ewaluacja indywidualnych programów edukacyjno – terapeutycznych ucznia. Monitorowanie realizacji programów |
|
Literatura: |
BIBLIOGRAFIA: Brzezińska, A., Jabłoński, S., Ziółowska, B., (2014). Specyficzne i specjalne potrzeby edukacyjne. Edukacja, nr2, s.37-52. Chrzanowska, A. (2009). Asystent kulturowy - innowacyjny model pracy w szkołach przyjmujących dzieci cudzoziemców, Analizy, Raporty, Ekspertyzy, wyd. Stowarzyszenie Interwencji Prawnej, nr 5/2009. Czarnocka, M., (2017). Kształcenie uczniów cudzoziemców i powracających z zagranicy: nowe przepisy, praktyczne wskazówki, wzory dokumentów, Warszawa: Wiedza i praktyka. Cieśleńska, B., Wiśniewska E. (red.) (2020). Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w teorii i praktyce szkolnej, Płock: Wydawnistwo Naukowe Mazowieckiej Uczelni Publicznej w Płocku. Kielin J., Klimek-Markowicz, K., (2013). Krok po kroku: nauczanie i terapia dzieci z umiarkowaną, znaczą i głęboką niepełnosprawnością intelektualną, Sopot: GWP. Limont, W. (2016), Uczeń zdolny: jak go rozpoznać i jak z nim pracować, Sopot:GWP Marcinkowska, B., Wołowicz, A. (2010). Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalne. Markowska-Manista, U., Pasamonik, B. (red.) (2017). Kryzys migracyjny. Perspektywa pedagogiczno-psychologiczna. Tom II. Warszawa: APS. Olechowska, A., (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: PWN. Paplińska M. Witczak-Nowotna J. (2015) Kompleksowa diagnoza dziecka niewidomego, jego sytuacji w domu i szkole – studium przypadku. W: B. Antoszewska, M. Wójcik (red.) Diagnoza i metody wspomagania rozwoju. UWM, Olsztyn, s. 71-89 Paplińska M. (2008) Niepełnosprawność wzrokowa i jej psychospołeczna specyfika. W: Czerwińska M. (red.) Niewidomi w kulturze - od terapii do sztuki wybrane zagadnienia. Przegląd tyflologiczny Nr 1-2 (38-39). PZN, Warszawa, s. 12-28 Plichta P., Jagoszewska, I., Gładyszewska-Cylulko, J., Szczupał, B., Drzazga, A., Cytowska, B. (2017). Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami, Kraków: Impuls. Śmiechowska- Petrovskij, E. (red.) (2016). Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku. Aspekty rozwojowe i edukacyjne w kontekście specyfiki różnic kulturowych. Warszawa: UKSW Walkiewicz-Krutak M. (2020). Zaburzenia funkcji wzrokowych u dzieci w wieku szkolnym oraz ich wpływ na naukę czytania i pisania. Forum Pedagogiczne, 2(10), 61-74. Walkiewicz-Krutak M. (2017). Funkcjonalne konsekwencje zaburzeń widzenia a trudności w rozwoju umiejętności czytania i pisania dzieci słabowidzących w młodszym wieku szkolnym. W: K. Czerwińska, K. Miler-Zdanowska (red.), Tyflopedagogika wobec różnorodności współczesnych wyzwań edukacyjno- rehabilitacyjnych (s. 129–146). Warszawa: Wydawnictwo APS. Walkiewicz-Krutak M. (2015). Słabowzroczność w aspekcie klinicznym i funkcjonalnym. W: K. Czerwińska, M. Paplińska, M. Walkiewicz-Krutak (red.), Tyflopedagogika wobec współczesnej przestrzeni edukacyjno-rehabilitacyjnej (s. 198–219). Warszawa: Wydawnictwo APS. Wojnarska, A. (red.) (2011). Diagnostyka resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia. Lublin: Wydawnictwo UMCS. Uczeń z przewlekłą chorobą i z innymi dysfunkcjami - materiały Ośrodka Rozwoju Edukacji: https://www.ore.edu.pl/2015/03/uczen-przewlekle-chory-i-z-innymi-dysfunkcjami/ |
|
Uwagi: |
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: wykład, pokaz, prezentacja, metody praktycznego działania. NAKŁAD PRACY STUDENTA: SUMARYCZNA PUNKTÓW ECTS: 6 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
CW
CW
WYK
WT CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
ŚR CW
CW
CW
CW
CZ CW
PT CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Walkiewicz-Krutak | |
Prowadzący grup: | Marzena Barcińska, Katarzyna Kruś, Kamila Miler-Zdanowska, Małgorzata Walkiewicz-Krutak, Emilia Wojdyła | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Ćwiczenia - kolokwia cząstkowe Forma zaliczenia: egzamin |
|
Pełny opis: |
- Diagnoza specjalnych potrzeb edukacyjnych. - Diagnozowanie relacji społecznych w grupach integracyjnych – charakterystyka metod, sposoby ich używania i interpretacja wyników. - Potrzeby edukacyjne i uwarunkowania kształcenia uczniów z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z migracją jednego lub obojga rodziców; z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi, wyznaniowymi; uczniów uzdolnionych. - Uwarunkowania kształcenia uczniów z: - niepełnosprawnością intelektualną, - zaburzeniem wzroku, - zaburzeniami słuchu, - zaburzeniami ruchu, chorobą przewlekłą, w tym psychiczną, - niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, - z zaburzeniami zachowania i emocji, - całościowym zaburzeniem rozwoju, - ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się - zaburzeniami komunikacji i sprawności językowych. - Wybrane narzędzia diagnozy potrzeb edukacyjnych – ich znajomość, ocena przydatności i umiejętność zastosowania. - Sporządzanie diagnozy edukacyjnych potrzeb ucznia: - rozpoznawanie potencjału ucznia na podstawie diagnozy funkcjonalnej, - określenie możliwości i ograniczeń w realizacji zadań wynikających z roli ucznia. - Działania postdiagnostyczne – wyznaczanie kierunków pracy edukacyjno-terapeutycznej (określanie wymagań edukacyjnych i wskazań terapeutycznych). - Ewaluacja indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych ucznia. Monitorowanie realizacji programów |
|
Literatura: |
Brzezińska, A., Jabłoński, S., Ziółowska, B., (2014). Specyficzne i specjalne potrzeby edukacyjne. Edukacja, nr2, s.37-52. Chrzanowska, A. (2009). Asystent kulturowy - innowacyjny model pracy w szkołach przyjmujących dzieci cudzoziemców, Analizy, Raporty, Ekspertyzy, wyd. Stowarzyszenie Interwencji Prawnej, nr 5/2009. Czarnocka, M., (2017). Kształcenie uczniów cudzoziemców i powracających z zagranicy: nowe przepisy, praktyczne wskazówki, wzory dokumentów, Warszawa: Wiedza i praktyka. Cieśleńska, B., Wiśniewska E. (red.) (2020). Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w teorii i praktyce szkolnej. Płock: Wydawnistwo Naukowe Mazowieckiej Uczelni Publicznej w Płocku. Kielin J., Klimek-Markowicz, K., (2013). Krok po kroku: nauczanie i terapia dzieci z umiarkowaną, znaczą i głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Sopot: GWP. Knopik T. (2018). Diagnoza funkcjonalna. Planowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Działania postdiagnostyczne. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji. Limont, W. (2016), Uczeń zdolny: jak go rozpoznać i jak z nim pracować. Sopot: GWP Marcinkowska, B., Wołowicz, A. (2010). Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Markowska-Manista, U., Pasamonik, B. (red.) (2017). Kryzys migracyjny. Perspektywa pedagogiczno-psychologiczna. Tom II. Warszawa: APS. Olechowska, A., (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: PWN. Paplińska M., Witczak-Nowotna J. (2015) Kompleksowa diagnoza dziecka niewidomego, jego sytuacji w domu i szkole – studium przypadku. W: B. Antoszewska, M. Wójcik (red.) Diagnoza i metody wspomagania rozwoju. UWM, Olsztyn, s. 71-89. Paplińska M. (2008) Niepełnosprawność wzrokowa i jej psychospołeczna specyfika. W: Czerwińska M. (red.) Niewidomi w kulturze - od terapii do sztuki wybrane zagadnienia. Przegląd Tyflologiczny Nr 1-2 (38-39). PZN, Warszawa, s. 12-28. Plichta P., Jagoszewska, I., Gładyszewska-Cylulko, J., Szczupał, B., Drzazga, A., Cytowska, B. (2017). Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami, Kraków: Impuls. Śmiechowska-Petrovskij, E. (red.) (2016). Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku. Aspekty rozwojowe i edukacyjne w kontekście specyfiki różnic kulturowych. Warszawa: UKSW Walkiewicz-Krutak M. (2020). Zaburzenia funkcji wzrokowych u dzieci w wieku szkolnym oraz ich wpływ na naukę czytania i pisania. Forum Pedagogiczne, 2(10), 61-74. Walkiewicz-Krutak M. (2017). Funkcjonalne konsekwencje zaburzeń widzenia a trudności w rozwoju umiejętności czytania i pisania dzieci słabowidzących w młodszym wieku szkolnym. W: K. Czerwińska, K. Miler-Zdanowska (red.), Tyflopedagogika wobec różnorodności współczesnych wyzwań edukacyjno- rehabilitacyjnych (s. 129–146). Warszawa: Wydawnictwo APS. Walkiewicz-Krutak M. (2015). Słabowzroczność w aspekcie klinicznym i funkcjonalnym. W: K. Czerwińska, M. Paplińska, M. Walkiewicz-Krutak (red.), Tyflopedagogika wobec współczesnej przestrzeni edukacyjno-rehabilitacyjnej (s. 198–219). Warszawa: Wydawnictwo APS. Wojnarska, A. (red.) (2011). Diagnostyka resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia. Lublin: Wydawnictwo UMCS. Uczeń z przewlekłą chorobą i z innymi dysfunkcjami - materiały Ośrodka Rozwoju Edukacji: https://www.ore.edu.pl/2015/03/uczen-przewlekle-chory-i-z-innymi-dysfunkcjami/ |
|
Uwagi: |
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: wykład, pokaz, prezentacja, metody praktycznego działania. NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe: wykład - 15h, ćwiczenia - 60h Przygotowanie się do zajęć, lektury: 20h Przygotowanie się do egzaminu: 25h Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 120h. SUMARYCZNA PUNKTÓW ECTS: 6 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Radosław Piotrowicz | |
Prowadzący grup: | Kamila Miler-Zdanowska, Radosław Piotrowicz, Emilia Wojdyła | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Ćwiczenia - kolokwia cząstkowe Forma zaliczenia: egzamin |
|
Pełny opis: |
Uwarunkowania kształcenia uczniów z: - niepełnosprawnością intelektualną, - zaburzeniami wzroku, - zaburzeniami słuchu, - zaburzeniami ruchu, chorobą przewlekłą, w tym psychiczną, - niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, - z zaburzeniami zachowania i emocji, - całościowym zaburzeniem rozwoju, - ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się - zaburzeniami komunikacji i sprawności językowych. - Potrzeby edukacyjne i uwarunkowania kształcenia uczniów z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z migracją jednego lub obojga rodziców; z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi, wyznaniowymi; uczniów uzdolnionych. - Wybrane narzędzia diagnozy potrzeb edukacyjnych – ich znajomość, ocena przydatności i umiejętność zastosowania. - Sporządzanie diagnozy edukacyjnych potrzeb ucznia: - rozpoznawanie potencjału ucznia na podstawie diagnozy funkcjonalnej, - określenie możliwości i ograniczeń w realizacji zadań wynikających z roli ucznia. - Działania postdiagnostyczne – wyznaczanie kierunków pracy edukacyjno-terapeutycznej (określanie wymagań edukacyjnych i wskazań terapeutycznych). - Ewaluacja indywidualnych programów edukacyjno – terapeutycznych ucznia. Monitorowanie realizacji programów - Diagnozowanie relacji społecznych w grupach integracyjnych – charakterystyka metod, sposoby ich używania i interpretacja wyników. |
|
Literatura: |
Brzezińska, A., Jabłoński, S., Ziółowska, B., (2014). Specyficzne i specjalne potrzeby edukacyjne. Edukacja, nr2, s.37-52. Chrzanowska, A. (2009). Asystent kulturowy - innowacyjny model pracy w szkołach przyjmujących dzieci cudzoziemców, Analizy, Raporty, Ekspertyzy, wyd. Stowarzyszenie Interwencji Prawnej, nr 5/2009. Czarnocka, M., (2017). Kształcenie uczniów cudzoziemców i powracających z zagranicy: nowe przepisy, praktyczne wskazówki, wzory dokumentów, Warszawa: Wiedza i praktyka. Cieśleńska, B., Wiśniewska E. (red.) (2020). Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w teorii i praktyce szkolnej. Płock: Wydawnistwo Naukowe Mazowieckiej Uczelni Publicznej w Płocku. Kielin J., Klimek-Markowicz, K., (2013). Krok po kroku: nauczanie i terapia dzieci z umiarkowaną, znaczą i głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Sopot: GWP. Limont, W. (2016), Uczeń zdolny: jak go rozpoznać i jak z nim pracować. Sopot: GWP Marcinkowska, B., Wołowicz, A. (2010). Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Markowska-Manista, U., Pasamonik, B. (red.) (2017). Kryzys migracyjny. Perspektywa pedagogiczno-psychologiczna. Tom II. Warszawa: APS. Olechowska, A., (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: PWN. Paplińska M., Witczak-Nowotna J. (2015) Kompleksowa diagnoza dziecka niewidomego, jego sytuacji w domu i szkole – studium przypadku. W: B. Antoszewska, M. Wójcik (red.) Diagnoza i metody wspomagania rozwoju. UWM, Olsztyn, s. 71-89. Paplińska M. (2008) Niepełnosprawność wzrokowa i jej psychospołeczna specyfika. W: Czerwińska M. (red.) Niewidomi w kulturze - od terapii do sztuki wybrane zagadnienia. Przegląd Tyflologiczny Nr 1-2 (38-39). PZN, Warszawa, s. 12-28. Plichta P., Jagoszewska, I., Gładyszewska-Cylulko, J., Szczupał, B., Drzazga, A., Cytowska, B. (2017). Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami, Kraków: Impuls. Śmiechowska-Petrovskij, E. (red.) (2016). Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku. Aspekty rozwojowe i edukacyjne w kontekście specyfiki różnic kulturowych. Warszawa: UKSW Walkiewicz-Krutak M. (2020). Zaburzenia funkcji wzrokowych u dzieci w wieku szkolnym oraz ich wpływ na naukę czytania i pisania. Forum Pedagogiczne, 2(10), 61-74. Walkiewicz-Krutak M. (2017). Funkcjonalne konsekwencje zaburzeń widzenia a trudności w rozwoju umiejętności czytania i pisania dzieci słabowidzących w młodszym wieku szkolnym. W: K. Czerwińska, K. Miler-Zdanowska (red.), Tyflopedagogika wobec różnorodności współczesnych wyzwań edukacyjno- rehabilitacyjnych (s. 129–146). Warszawa: Wydawnictwo APS. Walkiewicz-Krutak M. (2015). Słabowzroczność w aspekcie klinicznym i funkcjonalnym. W: K. Czerwińska, M. Paplińska, M. Walkiewicz-Krutak (red.), Tyflopedagogika wobec współczesnej przestrzeni edukacyjno-rehabilitacyjnej (s. 198–219). Warszawa: Wydawnictwo APS. Wojnarska, A. (red.) (2011). Diagnostyka resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia. Lublin: Wydawnictwo UMCS. Uczeń z przewlekłą chorobą i z innymi dysfunkcjami - materiały Ośrodka Rozwoju Edukacji: https://www.ore.edu.pl/2015/03/uczen-przewlekle-chory-i-z-innymi-dysfunkcjami/ |
|
Uwagi: |
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: wykład, pokaz, prezentacja, metody praktycznego działania. NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe: wykład - 12h, ćwiczenia - 45h Przygotowanie się do zajęć, lektury: 20h Przygotowanie się do egzaminu: 15h Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 110h. SUMARYCZNA PUNKTÓW ECTS: 6 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.