Diagnostyka w pedagogice specjalnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-5F-DPS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Diagnostyka w pedagogice specjalnej |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
- Podstawy diagnostyki w pedagogice specjalnej – analiza historyczna. - Cele, założenia i obszary diagnozy. - Cechy diagnozy w pedagogice specjalnej. - Diagnoza rozwoju i funkcjonalna, ICF. Diagnoza nozologiczna wg klasyfikacji ICD, DSM. - Procedury badań diagnostycznych i eksperymentalnych w pedagogice specjalnej ─ analizy jakościowe i ilościowe. - Rola i miejsce diagnostyki opiekuńczo-wychowawczej, rehabilitacyjnej, resocjalizacyjnej i socjoterapeutycznej w pracy różnych placówek i instytucji. - Orzecznictwo psychopedagogiczne a orzekanie o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności. - Pedagogiczne metody oceny funkcjonowania edukacyjnego, fizycznego, psychicznego i społecznego osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. - Modele podejmowanych działań przez zespoły specjalistów i modele działania diagnostów. - Modele diagnozowania w pedagogice (Ziemski, Kępiński, Obuchowska, Marcinkowska, modele diagnozy dydaktycznej, wychowawczej i środowiskowej, ujęcie strukturalno-dynamiczne, i in.). - Wyznaczniki metodyki diagnozy. - Diagnoza w planowaniu procesu rehabilitacji wychowanka: obszary, w których mogą występować przyczyny utrudniające funkcjonowanie osoby w różnych obszarach jej życia. Diagnoza na użytek działań resocjalizacyjnych. - Rozpoznawanie błędów wychowawczych i ich wpływu na funkcjonowanie osoby. - Ocena skuteczności stosowanych metod wychowania, nauczania specjalnego, rehabilitacji i resocjalizacji oraz socjoterapii - ewaluacja i efektywność w kształceniu specjalnym. - Uwarunkowania kontaktu diagnostycznego. - Metody, techniki i narzędzia diagnozy pedagogicznej - ocena funkcjonowania edukacyjnego, fizycznego, psychicznego i społecznego osób z niepełnosprawnością i niedostosowanych społecznie. - Planowanie i konstrukcja narzędzi diagnozy w pedagogice specjalnej. - Diagnoza pedagogiczna w polskim prawie oświatowym – zadania nauczycieli i specjalistów, zasady sporządzania opinii, zawartość wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia. - Analiza dokumentów i wytworów pod kątem określania specjalnych potrzeb edukacyjnych. - Postępowanie etyczne w procesie diagnozowanie pedagogicznego. - Ewaluacja edukacyjna. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna teoretyczne podstawy diagnozowania w pedagogice specjalnej. Określa cele, założenia, obszary i cechy diagnozy. Rozróżnia procedury badań diagnostycznych i eksperymentalnych w pedagogice specjalnej – analizy jakościowe i ilościowe. Określa przydatność metod diagnostycznych w ocenie specyfiki zaburzeń w rozwoju. Zna wybrane metody oceny funkcjonowania edukacyjnego, fizycznego, psychicznego i społecznego osób z niepełnosprawnościami i niedostosowanych społecznie. Ocenia skuteczności stosowanych metod wychowania, nauczania specjalnego, rehabilitacji i resocjalizacji oraz socjoterapii. Określa rolę i miejsce diagnostyki opiekuńczo-wychowawczej, rehabilitacyjnej, resocjalizacyjnej i socjoterapeutycznej w pracy różnych instytucji. Zna zasady i normy etyczne związane z diagnozowaniem w pedagogice specjalnej. Umiejętności Rozróżnia procedury badań diagnostycznych. Analizuje dokumenty i wytwory ucznia pod kątem określenia jego możliwości i specjalnych potrzeb edukacyjno-terapeutycznych. Interpretuje wyniki diagnozy pedagogicznej. Konstruuje proste narzędzia do diagnozy pedagogicznej. Potrafi planować ewaluacje procesu edukacyjno-terapeutycznego uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Kompetencje społeczne Wykazuje się aktywnością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań wynikających z uczenia się roli pedagoga specjalnego. Jest świadomy znaczenia procesu diagnozowania w pracy pedagoga specjalnego. Wykazuje gotowość przyjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje związane z organizacją procesu diagnostycznego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN CW
WT CW
CW
CW
CW
ŚR CW
CW
CZ CW
CW
PT WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Trochimiak | |
Prowadzący grup: | Justyna Gasik-Daszkowska, Barbara Trochimiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: - Wiedza: kolokwium w formie testu wielokrotnego wyboru. Zakres materiału do kolokwium – treści z wykładów oraz wskazana literatura. - Umiejętności: zaliczanie prac cząstkowych realizowanych w trakcie zajęć ćwiczeniowych. - Kompetencje społeczne: ocena zaangażowania studenta w trakcie zajęć. |
|
Pełny opis: |
1. Teoretyczne podstawy diagnozowania w pedagogice specjalnej - Pojęcia podstawowe – wprowadzenie. Analiza historyczna rozwoju diagnostyki pedagogicznej – osoby, które wywarły wpływ na kształtowanie się diagnozy i jej definicji w naukach społecznych. 2. Cele, założenia, obszary, cechy i uwarunkowania diagnozy pedagogicznej - Założenia diagnozy pedagogicznej. Cele i obszary diagnozy według jej rodzaju. Diagnoza w planowaniu procesu rehabilitacji wycho¬wanka. Diagnoza na użytek działań resocjalizacyjnych. Cechy diagnozy pedagogicznej. Uwarunkowania kontaktu diagnostycznego. Modele działania diagnostów 3. Procedury badań diagnostycznych i eksperymentalnych w pedagogice specjalnej - Edukacyjna diagnostyka nieformalna a metodologia badań naukowych. Wyznaczniki metodyki diagnozy. Strategie poznawcze w diagnozie pedagogicznej. Procedury i metody badań w diagnostyce pedagogicznej. Modele diagnozowania w pedagogice (Ziemski, Kępiński, Obuchowska, Marcinkowska, i in.). Metoda diagnozy, technika diagnostyczna, narzędzie badawcze. Rodzaje pomiarów i skal. Rodzaje obserwacji i testów. Kwestionariusz ankiety. Planowanie narzędzia pomiaru. 4. Metody diagnostyczne w ocenie specyfiki zaburzeń rozwoju - Diagnoza rozwoju dziecka. Diagnoza potencjału rozwojowego, dojrzałości szkolnej i wrażliwości edukacyjnej. Diagnoza nozologiczna wg klasyfikacji ICD, DSM. Diagnoza funkcjonalna, ICF. Diagnoza różnicowa a diagnoza funkcjonalna. Przydatność operacjonalizacji celów kształcenia lub wychowania w planowaniu procesu rehabilitacji, resocjalizacji i socjoterapii. 5. Wybrane metody oceny funkcjonowania edukacyjnego, fizycznego, psychicznego i społecznego osób z niepełnosprawnościami i osób niedostosowanych społecznie - Ocena funkcjonowania edukacyjnego - diagnoza osiągnięć w dziedzinie poznawczej (ocenianie szkolne, dostosowanie egzaminów zewnętrznych). Ocena funkcjonowania psychicznego - rozpoznawanie błędów wychowawczych i ich wpływu na funkcjonowanie osoby. Wybrane metody ocena funkcjonowania fizycznego. Wybrane metody oceny funkcjonowania społecznego. Techniki projekcyjne w diagnozie pedagogicznej. 6. Ocena skuteczności stosowanych metod wychowania, nauczania specjalnego, rehabilitacji i resocjalizacji - Ewaluacja procesu edukacyjno-terapeutycznego uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Ewaluacja a diagnoza. Ewaluacja edukacyjna. Schemat przygotowań do ewaluacji. 7. Rola i miejsce diagnostyki opiekuńczo-wychowawczej, rehabilitacyjnej, resocjalizacyjnej i socjoterapeutycznej w pracy różnych instytucji - Diagnostyka w pracy placówek oświatowych - model pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi zgodny z polskim prawem oświatowym. Modele funkcjonowania zespołów specjalistów. Etapy postępowania w pracy z uczniem ze SPE. Diagnostyka w pracy poradni psychologiczno-pedagogicznych. 8. Normy etyczne związane z diagnozowaniem w pedagogice specjalnej - Normy i kwestie etyczne diagnostyki pedagogicznej. Efekty Pigmaliona i egzaminatora. |
|
Literatura: |
- Dłużniewska, A., Szubielska, M. (2017). Diagnoza – definicja, klasyfikacja, modele, narzędzia. W: K. Krakowiak (red.), Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji, s. 20-44 - Jarosz, E., Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. - Niemierko, B. (2009). Diagnostyka edukacyjna, podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. - Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN SA. - Oster, G. D., Golud, P. (2003). Rysunek w psychoterapii. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. - Skałbania, B. (2011). Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. - Trochimiak, B., Gosk, U. (2010). Diagnoza pedagogiczna W: J. Głodkowska (red.), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. - Trochimiak, B. (2011). Konstruowanie narzędzi do prowadzenia diagnozy pedagogicznej. W: J. Głodkowska (red.), Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. - Wysocka, E. (2013). Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. - Wysocka, E. (2007). Człowiek a środowisko życia, podstawy teoretyczno-metodologiczne diagnozy. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. - Wybrane rozporządzenia MEN oraz MPiPS |
|
Uwagi: |
Zajęcia na platformie MS Teams w czasie zgodnym z planem zajęć. Linki do wykładu i zespołów ćwiczeniowych: --------------------------------------------------------------------------------------------- 1. Wykład dr B. Trochimiak (studenci są członkami zespołu) https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ae70fe0ac117a46e98caf883a419beed4%40thread.tacv2/conversations?groupId=9308336b-1c87-4602-9e18-64b836873247&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 --------------------------------------------------------------------------------------------- 2. Ćwiczenia, dr B. Trochimiak (studenci są członkami zespołów ćwiczeniowych) - gr.1. https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ad0906b98acd84ccaa762b04cc7224ae2%40thread.tacv2/conversations?groupId=5c1ab0bd-3f02-48e4-87df-4893fd3de297&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 - gr 2. https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a753347985c2144238166e4fc4efb43bd%40thread.tacv2/conversations?groupId=e849ed5a-5fdd-43ee-9186-ab6cb61f1416&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 - gr 3. https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ac486dc554f7946bb9353815695999a96%40thread.tacv2/conversations?groupId=1896f11e-1974-44fe-bf76-e46dc340fc8f&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 - gr.4. https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aad8a251344e64e1bad46f153eb07c491%40thread.tacv2/conversations?groupId=0d6d26eb-ef84-4690-98e7-1b5c04303198&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 - gr.5. https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a758f3edb66ef436497e79a3e6003bdab%40thread.tacv2/conversations?groupId=63b177a2-201f-4c0f-80db-8061a0c864ff&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 - gr.6. https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a412a16a2045244b8abb2a1cb64625ccb%40thread.tacv2/conversations?groupId=5769233c-2310-4414-9e78-eae00885de57&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 ---------------------------------------------------------------------------------------------- 3. Ćwiczenia, dr J. Gasik - gr.7. https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a34ad9364316745a2bd0cc0eb1bd36adf%40thread.tacv2/conversations?groupId=e382ccfb-cf5f-4d57-8120-b29879e00949&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 - gr.8. https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a8bfe7df9be2849ccba93f2e68e7f5976%40thread.tacv2/conversations?groupId=c9235105-a507-410b-bf23-2a510069ac1a&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 - gr.9. https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ae79a67c2ad5d40fcaa37bb9b13603e13%40thread.tacv2/conversations?groupId=3d6ddc2e-736f-4b9f-909f-20276dc8efa1&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 ---------------------------------------------------------------------------------------------- Sprawy problemowe dotyczące realizacji zajęć z przedmiotu „Diagnostyka w pedagogice specjalnej” rozwiązuje koordynator przedmiotu. Kontakt: btrochimiak@aps.edu.pl --------------------------------------------------------------------------------------------- Metody kształcenia: metody podające (oparte na słowie - wykład, instruktaż do ćwiczeń, praca z książką, aktem prawnym), problemowe (forum, zadania otwarte) eksponujące (zadania kształtujące system wartości), praktyczne (ćwiczenia przedmiotowe). Nakład pracy studenta: - godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia) - 15 godz. wykład; 45 godz. ćwiczenia; - przygotowanie się do zajęć, lektury - 15; - przygotowanie się do egzaminu – 15. Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
WYK
CW
CW
N CW
CW
WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 27 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Trochimiak | |
Prowadzący grup: | Mariusz Maciątek, Barbara Trochimiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: - Wiedza: kolokwium w formie testu wielokrotnego wyboru Zakres materiału do testu – treści z wykładów oraz wskazana literatura. - Umiejętności: zaliczanie prac cząstkowych realizowanych w trakcie zajęć ćwiczeniowych. - Kompetencje społeczne: ocena zaangażowania studenta w trakcie zajęć. |
|
Pełny opis: |
1. Teoretyczne podstawy diagnozowania w pedagogice specjalnej - Pojęcia podstawowe – wprowadzenie. Analiza historyczna rozwoju diagnostyki pedagogicznej – osoby, które wywarły wpływ na kształtowanie się diagnozy i jej definicji w naukach społecznych. 2. Cele, założenia, obszary, cechy i uwarunkowania diagnozy pedagogicznej - Założenia diagnozy pedagogicznej. Cele i obszary diagnozy według jej rodzaju. Diagnoza w planowaniu procesu rehabilitacji wychowanka. Diagnoza na użytek działań resocjalizacyjnych. Cechy diagnozy pedagogicznej. Uwarunkowania kontaktu diagnostycznego. Modele działania diagnostów. 3. Procedury badań diagnostycznych i eksperymentalnych w pedagogice specjalnej. - Edukacyjna diagnostyka nieformalna a metodologia badań naukowych. Wyznaczniki metodyki diagnozy. Strategie poznawcze w diagnozie pedagogicznej. Procedury i metody badań w diagnostyce pedagogicznej. Modele diagnozowania w pedagogice (Ziemski, Kępiński, Obuchowska, Marcinkowska, i in.). Metoda diagnozy, technika diagnostyczna, narzędzie badawcze. Rodzaje pomiarów i skal. Rodzaje obserwacji i testów. Kwestionariusz ankiety. Planowanie narzędzia pomiaru. 4. Metody diagnostyczne w ocenie specyfiki zaburzeń rozwoju - Diagnoza rozwoju dziecka. Diagnoza potencjału rozwojowego, dojrzałości szkolnej i wrażliwości edukacyjnej. Diagnoza nozologiczna wg klasyfikacji ICD, DSM. Diagnoza funkcjonalna, ICF. Diagnoza różnicowa a diagnoza funkcjonalna. Przydatność operacjonalizacji celów kształcenia lub wychowania w planowaniu procesu rehabilitacji, resocjalizacji i socjoterapii. 5. Wybrane metody oceny funkcjonowania edukacyjnego, fizycznego, psychicznego i społecznego osób z niepełnosprawnościami i osób niedostosowanych społecznie - Ocena funkcjonowania edukacyjnego - diagnoza osiągnięć w dziedzinie poznawczej (ocenianie szkolne, dostosowanie egzaminów zewnętrznych). Ocena funkcjonowania psychicznego - rozpoznawanie błędów wychowawczych i ich wpływu na funkcjonowanie osoby. Wybrane metody ocena funkcjonowania fizycznego. Wybrane metody oceny funkcjonowania społecznego. Techniki projekcyjne w diagnozie pedagogicznej. 6. Ocena skuteczności stosowanych metod wychowania, nauczania specjalnego, rehabilitacji i resocjalizacji - Ewaluacja procesu edukacyjno-terapeutycznego uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Ewaluacja a diagnoza. Ewaluacja edukacyjna. Schemat przygotowań do ewaluacji. 7. Rola i miejsce diagnostyki opiekuńczo-wychowawczej, rehabilitacyjnej, resocjalizacyjnej i socjoterapeutycznej w pracy różnych instytucji - Diagnostyka w pracy placówek oświatowych - model pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi zgodny z polskim prawem oświatowym. Modele funkcjonowania zespołów specjalistów. Etapy postępowania w pracy z uczniem ze SPE. 8. Normy etyczne związane z diagnozowaniem w pedagogice specjalnej - Normy i kwestie etyczne diagnostyki pedagogicznej. Efekty Pigmaliona i egzaminatora. |
|
Literatura: |
Szczegółowe informacje dotyczące zakresu stron podawane będą na poszczególnych ćwiczeniach. Koordynator przedmiotu zastrzega możliwość zmiany na liście lektur z uwagi na edukacje zdalną. - Dłużniewska, A., Szubielska, M. (2017). Diagnoza – definicja, klasyfikacja, modele, narzędzia. W: K. Krakowiak (red.), Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji, s. 20-44 - Jarosz, E., Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. - Niemierko, B. (2009). Diagnostyka edukacyjna, podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. - Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN SA. - Oster, G. D., Golud, P. (2003). Rysunek w psychoterapii. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. - Skałbania, B. (2011). Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. - Trochimiak, B., Gosk, U. (2010). Diagnoza pedagogiczna W: J. Głodkowska (red.), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. - Trochimiak, B. (2011). Konstruowanie narzędzi do prowadzenia diagnozy pedagogicznej. W: J. Głodkowska (red.), Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. - Wysocka, E. (2013). Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. - Wysocka, E. (2007). Człowiek a środowisko życia, podstawy teoretyczno-metodologiczne diagnozy. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. - Wybrane rozporządzenia MEN oraz MPiPS |
|
Uwagi: |
Zajęcia na platformie MS Teams w czasie zgodnym z planem zajęć. Linki do wykładu i zespołów ćwiczeniowych dr B. Trochimiak oraz kod do zespołu ćwiczeniowego mgr M. Maciątka: --------------------------------------------------------------------------------------------- 1. Wykład, dr B. Trochimiak (studenci są członkami zespołu) https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ad993ad4ba78544378b516fe14e1cb207%40thread.tacv2/conversations?groupId=8203b039-9c15-4a85-a4de-c3ed0e1e1bbd&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 -------------------------------------------------------------------------------------------- 2. Ćwiczenia - gr. 1. mgr M. Maciątek, kod: ablri1w ---------------------------------------------------------------------------------------------- - gr 2. dr B. Trochimiak (studenci są członkami zespołu) https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aafa8d076d8144bc0b43bc1ed85218922%40thread.tacv2/conversations?groupId=478f891f-8b0a-4105-aa9e-1c1c0e0ee385&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 - gr 3. dr B. Trochimiak (studenci są członkami zespołu) https://teams.microsoft.com/l/team/19%3abe8ba2e1868b45de9a0d9eef7ba1c4b7%40thread.tacv2/conversations?groupId=c791079f-01ae-41c4-a569-72e7395f5cec&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 --------------------------------------------------------------------------------------------- Sprawy problemowe dotyczące realizacji zajęć z przedmiotu „Diagnostyka w pedagogice specjalnej” rozwiązuje koordynator przedmiotu. Kontakt: btrochimiak@aps.edu.pl --------------------------------------------------------------------------------------------- Metody kształcenia: metody podające (oparte na słowie - wykład, instruktaż do ćwiczeń, praca z książką, aktem prawnym), problemowe (forum, zadania otwarte) eksponujące (zadania kształtujące system wartości), praktyczne (ćwiczenia przedmiotowe). Nakład pracy studenta: - godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia) - 12 godz. wykład; 27 godz. ćwiczenia; - przygotowanie się do zajęć, lektury, prace zaliczeniowe - 25; - przygotowanie się do testu – 20. Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CW
CW
CW
CW
CZ CW
CW
WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Trochimiak | |
Prowadzący grup: | Aleksander Petruk, Barbara Trochimiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: - Wiedza: kolokwium w formie testu wielokrotnego wyboru. Zakres materiału do kolokwium – treści z wykładów oraz wskazana literatura. - Umiejętności: zaliczanie prac cząstkowych realizowanych w trakcie zajęć ćwiczeniowych. - Kompetencje społeczne: ocena zaangażowania studenta w trakcie zajęć. |
|
Pełny opis: |
1. Teoretyczne podstawy diagnozowania w pedagogice specjalnej - Pojęcia podstawowe – wprowadzenie. Analiza historyczna rozwoju diagnostyki pedagogicznej – osoby, które wywarły wpływ na kształtowanie się diagnozy i jej definicji w naukach społecznych. 2. Cele, założenia, obszary, cechy i uwarunkowania diagnozy pedagogicznej - Założenia diagnozy pedagogicznej. Cele i obszary diagnozy według jej rodzaju. Diagnoza w planowaniu procesu rehabilitacji wychowanka. Diagnoza na użytek działań resocjalizacyjnych. Cechy diagnozy pedagogicznej. Uwarunkowania kontaktu diagnostycznego. Modele działania diagnostów 3. Procedury badań diagnostycznych i eksperymentalnych w pedagogice specjalnej - Edukacyjna diagnostyka nieformalna a metodologia badań naukowych. Wyznaczniki metodyki diagnozy. Strategie poznawcze w diagnozie pedagogicznej. Procedury i metody badań w diagnostyce pedagogicznej. Modele diagnozowania w pedagogice (Ziemski, Kępiński, Obuchowska, Marcinkowska, i in.). Metoda diagnozy, technika diagnostyczna, narzędzie badawcze. Rodzaje pomiarów i skal. Rodzaje obserwacji i testów. Kwestionariusz ankiety. Planowanie narzędzia pomiaru. 4. Metody diagnostyczne w ocenie specyfiki zaburzeń rozwoju - Diagnoza rozwoju dziecka. Diagnoza potencjału rozwojowego, dojrzałości szkolnej i wrażliwości edukacyjnej. Diagnoza nozologiczna wg klasyfikacji ICD, DSM. Diagnoza funkcjonalna, ICF. Diagnoza różnicowa a diagnoza funkcjonalna. Przydatność operacjonalizacji celów kształcenia lub wychowania w planowaniu procesu rehabilitacji, resocjalizacji i socjoterapii. 5. Wybrane metody oceny funkcjonowania edukacyjnego, fizycznego, psychicznego i społecznego osób z niepełnosprawnościami i osób niedostosowanych społecznie - Ocena funkcjonowania edukacyjnego - diagnoza osiągnięć w dziedzinie poznawczej (ocenianie szkolne, dostosowanie egzaminów zewnętrznych). Ocena funkcjonowania psychicznego - rozpoznawanie błędów wychowawczych i ich wpływu na funkcjonowanie osoby. Wybrane metody ocena funkcjonowania fizycznego. Wybrane metody oceny funkcjonowania społecznego. Techniki projekcyjne w diagnozie pedagogicznej. 6. Ocena skuteczności stosowanych metod wychowania, nauczania specjalnego, rehabilitacji i resocjalizacji - Ewaluacja procesu edukacyjno-terapeutycznego uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Ewaluacja a diagnoza. Ewaluacja edukacyjna. Schemat przygotowań do ewaluacji. 7. Rola i miejsce diagnostyki opiekuńczo-wychowawczej, rehabilitacyjnej, resocjalizacyjnej i socjoterapeutycznej w pracy różnych instytucji - Diagnostyka w pracy placówek oświatowych - model pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi zgodny z polskim prawem oświatowym. Modele funkcjonowania zespołów specjalistów. Etapy postępowania w pracy z uczniem ze SPE. Diagnostyka w pracy poradni psychologiczno-pedagogicznych. 8. Normy etyczne związane z diagnozowaniem w pedagogice specjalnej - Normy i kwestie etyczne diagnostyki pedagogicznej. Efekty Pigmaliona i egzaminatora. |
|
Literatura: |
- Dłużniewska, A., Szubielska, M. (2017). Diagnoza – definicja, klasyfikacja, modele, narzędzia. W: K. Krakowiak (red.), Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji, s. 20-44. - Guziuk-Tkacz, M. (2011). Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie "Żak." - Jarosz, E., Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. - Niemierko, B. (2009). Diagnostyka edukacyjna, podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. - Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN SA. - Oster, G. D., Golud, P. (2003). Rysunek w psychoterapii. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. - Skałbania, B. (2011). Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. - Trochimiak, B., Gosk, U. (2010). Diagnoza pedagogiczna W: J. Głodkowska (red.), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. - Trochimiak, B. (2011). Konstruowanie narzędzi do prowadzenia diagnozy pedagogicznej. W: J. Głodkowska (red.), Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. - Wysocka, E. (2013). Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. - Wysocka, E. (2007). Człowiek a środowisko życia, podstawy teoretyczno-metodologiczne diagnozy. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. - Wybrane rozporządzenia MEN oraz MPiPS |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: metody podające (oparte na słowie - wykład, instruktaż do ćwiczeń, praca z książką, aktem prawnym), problemowe (forum, zadania otwarte) eksponujące (zadania kształtujące system wartości), praktyczne (ćwiczenia przedmiotowe). Nakład pracy studenta: - godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia) - 15 godz. wykład; 45 godz. ćwiczenia; - przygotowanie się do zajęć, lektury - 15; - przygotowanie się do kolokwium – 15. Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3. Kontakt do koordynatora przedmiotu: btrochimiak@aps.edu.pl Link do zespołu wykładowego na Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3apMxH54hDSGgoZUrjYirmYFT4Xu5Cg7urkWgXGUXVkOQ1%40thread.tacv2/conversations?groupId=bb2e7a6e-3c4c-424b-b3b5-578280688249&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
CW
CW
N CW
CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 27 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Trochimiak | |
Prowadzący grup: | Barbara Trochimiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: - Wiedza: kolokwium w formie testu wielokrotnego wyboru Zakres materiału do testu – treści z wykładów oraz wskazana literatura. - Umiejętności: zaliczanie prac cząstkowych realizowanych w trakcie zajęć ćwiczeniowych. - Kompetencje społeczne: ocena zaangażowania studenta w trakcie zajęć. |
|
Pełny opis: |
1. Teoretyczne podstawy diagnozowania w pedagogice specjalnej - Pojęcia podstawowe – wprowadzenie. Analiza historyczna rozwoju diagnostyki pedagogicznej – osoby, które wywarły wpływ na kształtowanie się diagnozy i jej definicji w naukach społecznych. 2. Cele, założenia, obszary, cechy i uwarunkowania diagnozy pedagogicznej - Założenia diagnozy pedagogicznej. Cele i obszary diagnozy według jej rodzaju. Diagnoza w planowaniu procesu rehabilitacji wychowanka. Diagnoza na użytek działań resocjalizacyjnych. Cechy diagnozy pedagogicznej. Uwarunkowania kontaktu diagnostycznego. Modele działania diagnostów. 3. Procedury badań diagnostycznych i eksperymentalnych w pedagogice specjalnej. - Edukacyjna diagnostyka nieformalna a metodologia badań naukowych. Wyznaczniki metodyki diagnozy. Strategie poznawcze w diagnozie pedagogicznej. Procedury i metody badań w diagnostyce pedagogicznej. Modele diagnozowania w pedagogice (Ziemski, Kępiński, Obuchowska, Marcinkowska, i in.). Metoda diagnozy, technika diagnostyczna, narzędzie badawcze. Rodzaje pomiarów i skal. Rodzaje obserwacji i testów. Kwestionariusz ankiety. Planowanie narzędzia pomiaru. 4. Metody diagnostyczne w ocenie specyfiki zaburzeń rozwoju - Diagnoza rozwoju dziecka. Diagnoza potencjału rozwojowego, dojrzałości szkolnej i wrażliwości edukacyjnej. Diagnoza nozologiczna wg klasyfikacji ICD, DSM. Diagnoza funkcjonalna, ICF. Diagnoza różnicowa a diagnoza funkcjonalna. Przydatność operacjonalizacji celów kształcenia lub wychowania w planowaniu procesu rehabilitacji, resocjalizacji i socjoterapii. 5. Wybrane metody oceny funkcjonowania edukacyjnego, fizycznego, psychicznego i społecznego osób z niepełnosprawnościami i osób niedostosowanych społecznie - Ocena funkcjonowania edukacyjnego - diagnoza osiągnięć w dziedzinie poznawczej (ocenianie szkolne, dostosowanie egzaminów zewnętrznych). Ocena funkcjonowania psychicznego - rozpoznawanie błędów wychowawczych i ich wpływu na funkcjonowanie osoby. Wybrane metody ocena funkcjonowania fizycznego. Wybrane metody oceny funkcjonowania społecznego. Techniki projekcyjne w diagnozie pedagogicznej. 6. Ocena skuteczności stosowanych metod wychowania, nauczania specjalnego, rehabilitacji i resocjalizacji - Ewaluacja procesu edukacyjno-terapeutycznego uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Ewaluacja a diagnoza. Ewaluacja edukacyjna. Schemat przygotowań do ewaluacji. 7. Rola i miejsce diagnostyki opiekuńczo-wychowawczej, rehabilitacyjnej, resocjalizacyjnej i socjoterapeutycznej w pracy różnych instytucji - Diagnostyka w pracy placówek oświatowych - model pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi zgodny z polskim prawem oświatowym. Modele funkcjonowania zespołów specjalistów. Etapy postępowania w pracy z uczniem ze SPE. 8. Normy etyczne związane z diagnozowaniem w pedagogice specjalnej - Normy i kwestie etyczne diagnostyki pedagogicznej. Efekty Pigmaliona i egzaminatora. |
|
Literatura: |
- Dłużniewska, A., Szubielska, M. (2017). Diagnoza – definicja, klasyfikacja, modele, narzędzia. W: K. Krakowiak (red.), Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji, s. 20-44. - Guziuk-Tkacz, M. (2011). Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie "Żak." - Jarosz, E., Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. - Niemierko, B. (2009). Diagnostyka edukacyjna, podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. - Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN SA. - Oster, G. D., Golud, P. (2003). Rysunek w psychoterapii. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. - Skałbania, B. (2011). Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. - Trochimiak, B., Gosk, U. (2010). Diagnoza pedagogiczna W: J. Głodkowska (red.), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. - Trochimiak, B. (2011). Konstruowanie narzędzi do prowadzenia diagnozy pedagogicznej. W: J. Głodkowska (red.), Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. - Wysocka, E. (2013). Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. - Wysocka, E. (2007). Człowiek a środowisko życia, podstawy teoretyczno-metodologiczne diagnozy. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. - Wybrane rozporządzenia MEN oraz MPiPS |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: metody podające (oparte na słowie - wykład, instruktaż do ćwiczeń, praca z książką, aktem prawnym), problemowe (forum, zadania otwarte) eksponujące (zadania kształtujące system wartości), praktyczne (ćwiczenia przedmiotowe). Nakład pracy studenta: - godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia) - 12 godz. wykład; 27 godz. ćwiczenia; - przygotowanie się do zajęć, lektury, prace zaliczeniowe - 25; - przygotowanie się do testu – 20. Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3. Kontakt do koordynatora przedmiotu: btrochimiak@aps.edu.pl Link do zespołu wykładowego na Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aK8SrQ5zhq2F6eM6PVgaOtW_uG_QtmOXG_21us6tuOAw1%40thread.tacv2/conversations?groupId=944c4fbb-9ca2-40e0-b7b8-80a0e3275429&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 27 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Trochimiak | |
Prowadzący grup: | Barbara Trochimiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: - Wiedza: kolokwium w formie testu wielokrotnego wyboru Zakres materiału do testu – treści z wykładów oraz wskazana literatura. - Umiejętności: zaliczanie prac cząstkowych realizowanych w trakcie zajęć ćwiczeniowych. - Kompetencje społeczne: ocena zaangażowania studenta w trakcie zajęć. |
|
Pełny opis: |
1. Teoretyczne podstawy diagnozowania w pedagogice specjalnej - Pojęcia podstawowe – wprowadzenie. Analiza historyczna rozwoju diagnostyki pedagogicznej – osoby, które wywarły wpływ na kształtowanie się diagnozy i jej definicji w naukach społecznych. 2. Cele, założenia, obszary, cechy i uwarunkowania diagnozy pedagogicznej - Założenia diagnozy pedagogicznej. Cele i obszary diagnozy według jej rodzaju. Diagnoza w planowaniu procesu rehabilitacji wychowanka. Diagnoza na użytek działań resocjalizacyjnych. Cechy diagnozy pedagogicznej. Uwarunkowania kontaktu diagnostycznego. Modele działania diagnostów. 3. Procedury badań diagnostycznych i eksperymentalnych w pedagogice specjalnej. - Edukacyjna diagnostyka nieformalna a metodologia badań naukowych. Wyznaczniki metodyki diagnozy. Strategie poznawcze w diagnozie pedagogicznej. Procedury i metody badań w diagnostyce pedagogicznej. Modele diagnozowania w pedagogice (Ziemski, Kępiński, Obuchowska, Marcinkowska, i in.). Metoda diagnozy, technika diagnostyczna, narzędzie badawcze. Rodzaje pomiarów i skal. Rodzaje obserwacji i testów. Kwestionariusz ankiety. Planowanie narzędzia pomiaru. 4. Metody diagnostyczne w ocenie specyfiki zaburzeń rozwoju - Diagnoza rozwoju dziecka. Diagnoza potencjału rozwojowego, dojrzałości szkolnej i wrażliwości edukacyjnej. Diagnoza nozologiczna wg klasyfikacji ICD, DSM. Diagnoza funkcjonalna, ICF. Diagnoza różnicowa a diagnoza funkcjonalna. Przydatność operacjonalizacji celów kształcenia lub wychowania w planowaniu procesu rehabilitacji, resocjalizacji i socjoterapii. 5. Wybrane metody oceny funkcjonowania edukacyjnego, fizycznego, psychicznego i społecznego osób z niepełnosprawnościami i osób niedostosowanych społecznie - Ocena funkcjonowania edukacyjnego - diagnoza osiągnięć w dziedzinie poznawczej (ocenianie szkolne, dostosowanie egzaminów zewnętrznych). Ocena funkcjonowania psychicznego - rozpoznawanie błędów wychowawczych i ich wpływu na funkcjonowanie osoby. Wybrane metody ocena funkcjonowania fizycznego. Wybrane metody oceny funkcjonowania społecznego. Techniki projekcyjne w diagnozie pedagogicznej. 6. Ocena skuteczności stosowanych metod wychowania, nauczania specjalnego, rehabilitacji i resocjalizacji - Ewaluacja procesu edukacyjno-terapeutycznego uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Ewaluacja a diagnoza. Ewaluacja edukacyjna. Schemat przygotowań do ewaluacji. 7. Rola i miejsce diagnostyki opiekuńczo-wychowawczej, rehabilitacyjnej, resocjalizacyjnej i socjoterapeutycznej w pracy różnych instytucji - Diagnostyka w pracy placówek oświatowych - model pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi zgodny z polskim prawem oświatowym. Modele funkcjonowania zespołów specjalistów. Etapy postępowania w pracy z uczniem ze SPE. 8. Normy etyczne związane z diagnozowaniem w pedagogice specjalnej - Normy i kwestie etyczne diagnostyki pedagogicznej. Efekty Pigmaliona i egzaminatora. |
|
Literatura: |
- Dłużniewska, A., Szubielska, M. (2017). Diagnoza – definicja, klasyfikacja, modele, narzędzia. W: K. Krakowiak (red.), Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji, s. 20-44. - Guziuk-Tkacz, M. (2011). Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie "Żak." - Jarosz, E., Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. - Niemierko, B. (2009). Diagnostyka edukacyjna, podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. - Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN SA. - Oster, G. D., Golud, P. (2003). Rysunek w psychoterapii. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. - Skałbania, B. (2011). Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. - Trochimiak, B., Gosk, U. (2010). Diagnoza pedagogiczna W: J. Głodkowska (red.), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. - Trochimiak, B. (2011). Konstruowanie narzędzi do prowadzenia diagnozy pedagogicznej. W: J. Głodkowska (red.), Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. - Wysocka, E. (2013). Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. - Wysocka, E. (2007). Człowiek a środowisko życia, podstawy teoretyczno-metodologiczne diagnozy. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. - Wybrane rozporządzenia MEN oraz MPiPS |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: metody podające (oparte na słowie - wykład, instruktaż do ćwiczeń, praca z książką, aktem prawnym), problemowe (forum, zadania otwarte) eksponujące (zadania kształtujące system wartości), praktyczne (ćwiczenia przedmiotowe). Nakład pracy studenta: - godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia) - 12 godz. wykład; 27 godz. ćwiczenia; - przygotowanie się do zajęć, lektury, prace zaliczeniowe - 25; - przygotowanie się do testu – 20. Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3. Kontakt do koordynatora przedmiotu: btrochimiak@aps.edu.pl Link do zespołu wykładowego na Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aK8SrQ5zhq2F6eM6PVgaOtW_uG_QtmOXG_21us6tuOAw1%40thread.tacv2/conversations?groupId=944c4fbb-9ca2-40e0-b7b8-80a0e3275429&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT CW
CW
CW
ŚR CW
CW
CW
CZ CW
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Dłużniewska | |
Prowadzący grup: | Filip Chrypankowski, Agnieszka Dłużniewska, Lidia Domańska, Julia Serwa, Agnieszka Tokarska-Serwa, Katarzyna Wiewiór, Julia Więckiewicz-Modrzewska, Katarzyna Ziomek-Michalak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: - Wiedza: kolokwium w formie testu wielokrotnego wyboru. Zakres materiału do kolokwium – treści z wykładów oraz wskazana literatura. - Umiejętności: zaliczanie prac cząstkowych realizowanych w trakcie zajęć ćwiczeniowych. - Kompetencje społeczne: ocena zaangażowania studenta w trakcie zajęć. |
|
Pełny opis: |
1. Teoretyczne podstawy diagnozowania w pedagogice specjalnej - Pojęcia podstawowe – wprowadzenie. Analiza historyczna rozwoju diagnostyki pedagogicznej – osoby, które wywarły wpływ na kształtowanie się diagnozy i jej definicji w naukach społecznych. 2. Cele, założenia, obszary, cechy i uwarunkowania diagnozy pedagogicznej - Założenia diagnozy pedagogicznej. Cele i obszary diagnozy według jej rodzaju. Diagnoza w planowaniu procesu rehabilitacji wychowanka. Diagnoza na użytek działań resocjalizacyjnych. Cechy diagnozy pedagogicznej. Uwarunkowania kontaktu diagnostycznego. Modele działania diagnostów 3. Procedury badań diagnostycznych i eksperymentalnych w pedagogice specjalnej - Edukacyjna diagnostyka nieformalna a metodologia badań naukowych. Wyznaczniki metodyki diagnozy. Strategie poznawcze w diagnozie pedagogicznej. Procedury i metody badań w diagnostyce pedagogicznej. Modele diagnozowania w pedagogice (Ziemski, Kępiński, Obuchowska, Marcinkowska, i in.). Metoda diagnozy, technika diagnostyczna, narzędzie badawcze. Rodzaje pomiarów i skal. Rodzaje obserwacji i testów. Kwestionariusz ankiety. Planowanie narzędzia pomiaru. 4. Metody diagnostyczne w ocenie specyfiki zaburzeń rozwoju - Diagnoza rozwoju dziecka. Diagnoza potencjału rozwojowego, dojrzałości szkolnej i wrażliwości edukacyjnej. Diagnoza nozologiczna wg klasyfikacji ICD, DSM. Diagnoza funkcjonalna, ICF. Diagnoza różnicowa a diagnoza funkcjonalna. Przydatność operacjonalizacji celów kształcenia lub wychowania w planowaniu procesu rehabilitacji, resocjalizacji i socjoterapii. 5. Wybrane metody oceny funkcjonowania edukacyjnego, fizycznego, psychicznego i społecznego osób z niepełnosprawnościami i osób niedostosowanych społecznie - Ocena funkcjonowania edukacyjnego - diagnoza osiągnięć w dziedzinie poznawczej (ocenianie szkolne, dostosowanie egzaminów zewnętrznych). Ocena funkcjonowania psychicznego - rozpoznawanie błędów wychowawczych i ich wpływu na funkcjonowanie osoby. Wybrane metody ocena funkcjonowania fizycznego. Wybrane metody oceny funkcjonowania społecznego. Techniki projekcyjne w diagnozie pedagogicznej. 6. Ocena skuteczności stosowanych metod wychowania, nauczania specjalnego, rehabilitacji i resocjalizacji - Ewaluacja procesu edukacyjno-terapeutycznego uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Ewaluacja a diagnoza. Ewaluacja edukacyjna. Schemat przygotowań do ewaluacji. 7. Rola i miejsce diagnostyki opiekuńczo-wychowawczej, rehabilitacyjnej, resocjalizacyjnej i socjoterapeutycznej w pracy różnych instytucji - Diagnostyka w pracy placówek oświatowych - model pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi zgodny z polskim prawem oświatowym. Modele funkcjonowania zespołów specjalistów. Etapy postępowania w pracy z uczniem ze SPE. Diagnostyka w pracy poradni psychologiczno-pedagogicznych. 8. Normy etyczne związane z diagnozowaniem w pedagogice specjalnej - Normy i kwestie etyczne diagnostyki pedagogicznej. Efekty Pigmaliona i egzaminatora. |
|
Literatura: |
- Dłużniewska, A., Szubielska, M. (2017). Diagnoza – definicja, klasyfikacja, modele, narzędzia. W: K. Krakowiak (red.), Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji, s. 20-44. - Guziuk-Tkacz, M. (2011). Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie "Żak." - Jarosz, E., Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. - Niemierko, B. (2009). Diagnostyka edukacyjna, podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. - Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN SA. - Oster, G. D., Golud, P. (2003). Rysunek w psychoterapii. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. - Skałbania, B. (2011). Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. - Trochimiak, B., Gosk, U. (2010). Diagnoza pedagogiczna W: J. Głodkowska (red.), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. - Trochimiak, B. (2011). Konstruowanie narzędzi do prowadzenia diagnozy pedagogicznej. W: J. Głodkowska (red.), Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. - Wysocka, E. (2013). Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. - Wysocka, E. (2007). Człowiek a środowisko życia, podstawy teoretyczno-metodologiczne diagnozy. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. - Wybrane rozporządzenia MEN oraz MPiPS |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: metody podające (oparte na słowie - wykład, instruktaż do ćwiczeń, praca z książką, aktem prawnym), problemowe (forum, zadania otwarte) eksponujące (zadania kształtujące system wartości), praktyczne (ćwiczenia przedmiotowe). Nakład pracy studenta: - godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia) - 15 godz. wykład; 45 godz. ćwiczenia; - przygotowanie się do zajęć, lektury - 15; - przygotowanie się do kolokwium – 15. Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
WYK
CW
N CW
CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 27 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Dłużniewska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Dłużniewska, Jasmin Wudarska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: - Wiedza: kolokwium w formie testu wielokrotnego wyboru. Zakres materiału do kolokwium – treści z wykładów oraz wskazana literatura. - Umiejętności: zaliczanie prac cząstkowych realizowanych w trakcie zajęć ćwiczeniowych. - Kompetencje społeczne: ocena zaangażowania studenta w trakcie zajęć. |
|
Pełny opis: |
1. Teoretyczne podstawy diagnozowania w pedagogice specjalnej - Pojęcia podstawowe – wprowadzenie. Analiza historyczna rozwoju diagnostyki pedagogicznej – osoby, które wywarły wpływ na kształtowanie się diagnozy i jej definicji w naukach społecznych. 2. Cele, założenia, obszary, cechy i uwarunkowania diagnozy pedagogicznej - Założenia diagnozy pedagogicznej. Cele i obszary diagnozy według jej rodzaju. Diagnoza w planowaniu procesu rehabilitacji wychowanka. Diagnoza na użytek działań resocjalizacyjnych. Cechy diagnozy pedagogicznej. Uwarunkowania kontaktu diagnostycznego. Modele działania diagnostów 3. Procedury badań diagnostycznych i eksperymentalnych w pedagogice specjalnej - Edukacyjna diagnostyka nieformalna a metodologia badań naukowych. Wyznaczniki metodyki diagnozy. Strategie poznawcze w diagnozie pedagogicznej. Procedury i metody badań w diagnostyce pedagogicznej. Modele diagnozowania w pedagogice (Ziemski, Kępiński, Obuchowska, Marcinkowska, i in.). Metoda diagnozy, technika diagnostyczna, narzędzie badawcze. Rodzaje pomiarów i skal. Rodzaje obserwacji i testów. Kwestionariusz ankiety. Planowanie narzędzia pomiaru. 4. Metody diagnostyczne w ocenie specyfiki zaburzeń rozwoju - Diagnoza rozwoju dziecka. Diagnoza potencjału rozwojowego, dojrzałości szkolnej i wrażliwości edukacyjnej. Diagnoza nozologiczna wg klasyfikacji ICD, DSM. Diagnoza funkcjonalna, ICF. Diagnoza różnicowa a diagnoza funkcjonalna. Przydatność operacjonalizacji celów kształcenia lub wychowania w planowaniu procesu rehabilitacji, resocjalizacji i socjoterapii. 5. Wybrane metody oceny funkcjonowania edukacyjnego, fizycznego, psychicznego i społecznego osób z niepełnosprawnościami i osób niedostosowanych społecznie - Ocena funkcjonowania edukacyjnego - diagnoza osiągnięć w dziedzinie poznawczej (ocenianie szkolne, dostosowanie egzaminów zewnętrznych). Ocena funkcjonowania psychicznego - rozpoznawanie błędów wychowawczych i ich wpływu na funkcjonowanie osoby. Wybrane metody ocena funkcjonowania fizycznego. Wybrane metody oceny funkcjonowania społecznego. Techniki projekcyjne w diagnozie pedagogicznej. 6. Ocena skuteczności stosowanych metod wychowania, nauczania specjalnego, rehabilitacji i resocjalizacji - Ewaluacja procesu edukacyjno-terapeutycznego uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Ewaluacja a diagnoza. Ewaluacja edukacyjna. Schemat przygotowań do ewaluacji. 7. Rola i miejsce diagnostyki opiekuńczo-wychowawczej, rehabilitacyjnej, resocjalizacyjnej i socjoterapeutycznej w pracy różnych instytucji - Diagnostyka w pracy placówek oświatowych - model pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi zgodny z polskim prawem oświatowym. Modele funkcjonowania zespołów specjalistów. Etapy postępowania w pracy z uczniem ze SPE. Diagnostyka w pracy poradni psychologiczno-pedagogicznych. 8. Normy etyczne związane z diagnozowaniem w pedagogice specjalnej - Normy i kwestie etyczne diagnostyki pedagogicznej. Efekty Pigmaliona i egzaminatora. |
|
Literatura: |
- Dłużniewska, A., Szubielska, M. (2017). Diagnoza – definicja, klasyfikacja, modele, narzędzia. W: K. Krakowiak (red.), Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji, s. 20-44. - Guziuk-Tkacz, M. (2011). Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie "Żak." - Jarosz, E., Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. - Niemierko, B. (2009). Diagnostyka edukacyjna, podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. - Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN SA. - Oster, G. D., Golud, P. (2003). Rysunek w psychoterapii. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. - Skałbania, B. (2011). Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. - Trochimiak, B., Gosk, U. (2010). Diagnoza pedagogiczna W: J. Głodkowska (red.), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. - Trochimiak, B. (2011). Konstruowanie narzędzi do prowadzenia diagnozy pedagogicznej. W: J. Głodkowska (red.), Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. - Wysocka, E. (2013). Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. - Wysocka, E. (2007). Człowiek a środowisko życia, podstawy teoretyczno-metodologiczne diagnozy. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. - Wybrane rozporządzenia MEN oraz MPiPS |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: metody podające (oparte na słowie - wykład, instruktaż do ćwiczeń, praca z książką, aktem prawnym), problemowe (forum, zadania otwarte) eksponujące (zadania kształtujące system wartości), praktyczne (ćwiczenia przedmiotowe). Nakład pracy studenta: - godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia) - 12 godz. wykład; 27 godz. ćwiczenia; - przygotowanie się do zajęć, lektury, prace zaliczeniowe - 25; - przygotowanie się do testu – 20. Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.