Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-2S-WOF
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 1 sem. PC, edukacja integracyjna i włączająca, (2-l) niestacj. II st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Diagnoza dla rozwoju a diagnoza na użytek orzekania.

- Zasady konstruowania arkuszy obserwacji

- Rola obserwacji i wywiadu (rozmowy) w diagnozie funkcjonalnej.

- Opracowanie scenariusza rozmowy z rodzicami dziecka.

- Wybrane metody oceny funkcjonowania.

- Modele współpracy zespołów specjalistycznych.

- Analiza orzeczeń z poradni psychologiczno-pedagogicznej

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna teoretyczne podstawy wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia (WOPFU)

Zna wybrane metody i narzędzia diagnostyczne wykorzystywane w WOPFU

Zna zasady konstruowania arkuszy obserwacyjnych

Zna zasady interpretowania orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego

Umiejętności

Potrafi opracować arkusze obserwacyjne

Potrafi interpretować dane diagnostyczne

Potrafi opracować model diagnozy konkretnego przypadku

Kompetencje społeczne

Jest świadomy zasad etycznych obowiązujących w diagnozie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Trochimiak
Prowadzący grup: Mariusz Maciątek, Barbara Trochimiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów:

- test końcowy,

- obserwacja przygotowania słuchaczy do zajęć i ich aktywności podczas ćwiczeń,

- prace zaliczeniowe grupowe (na poszczególnych zajęciach).

Pełny opis:

Wykład

Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia w prawie oświatowym.

Diagnoza nozologiczna a diagnoza funkcjonalna w kształceniu specjalnym.

Sfery rozwoju i funkcjonowania ucznia jako przedmiot diagnozy

Rodzaje i funkcje diagnozy w kształceniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Współpraca specjalistów w zespole diagnostycznym

Zasady etyczne obowiązujące w procesie diagnozowania pedagogicznego.

Ćwiczenia

Opracowanie scenariusza rozmowy z rodzicami dziecka. Konstruowanie arkuszy obserwacyjnych. Konstruowanie zadań diagnostycznych do oceny rozwoju dziecka. Analiza i interpretacja orzeczeń i opinii wydawanych przez publiczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Opracowanie modelu diagnozy konkretnego przypadku.

Literatura:

Głodkowska, J. (1999). Poznanie ucznia szkoły specjalnej. Wrażliwość edukacyjna dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim: diagnoza i interpretacja. Warszawa: WSiP.

Marcinkowska, B. (2004). Diagnoza umiejętności funkcjonalnych dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. W: J. Głodkowska, A. Giryński (red.). Osobowość, samorealizacja, odpowiedzialność, bezpieczeństwo, autonomia. Teoria, empiria i praktyka w rehabilitacji osób z niepełnosprawnością umysłową od dzieciństwa do późnej dorosłości. Warszawa: APS.

Jarosz, E. Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: wyd. Akademickie "Żak"[wybrane fragmenty].

Niemierko, B. (2009). Diagnostyka edukacyjna. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN.

Wybrane rozporządzenia MEN

Uwagi:

Metody kształcenia: wykład audytoryjny, analiza tekstów, dyskusje, realizacja projektow w grupach.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia (5+15h)

Przygotowanie się do zajęć, lektury (15h)

Przygotowanie się do egzaminu (10h)

Inne formy (5h)

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 pkt.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Trochimiak
Prowadzący grup: Mariusz Maciątek, Barbara Trochimiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów:

Wykład - test wielokrotnego wyboru przez aplikacje Microsoft Forms

Ćwiczenia - obserwacja przygotowania słuchaczy do zajęć i ich aktywności podczas prac grupowych na platformie MS Teams, zaliczenie wszystkich prac ćwiczeniowych.

Pełny opis:

Wykład

Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia w prawie oświatowym.

Diagnoza nozologiczna a diagnoza funkcjonalna w kształceniu specjalnym.

Sfery rozwoju i funkcjonowania ucznia jako przedmiot diagnozy

Rodzaje i funkcje diagnozy w kształceniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Współpraca specjalistów w zespole diagnostycznym

Zasady etyczne obowiązujące w procesie diagnozowania pedagogicznego.

Ćwiczenia

Opracowanie scenariusza rozmowy z rodzicami dziecka. Konstruowanie arkuszy obserwacyjnych. Konstruowanie zadań diagnostycznych do oceny rozwoju dziecka. Analiza i interpretacja orzeczeń i opinii wydawanych przez publiczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Opracowanie modelu diagnozy konkretnego przypadku.

Literatura:

Głodkowska, J. (1999). Poznanie ucznia szkoły specjalnej. Wrażliwość edukacyjna dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim: diagnoza i interpretacja. Warszawa: WSiP.

Marcinkowska, B. (2004). Diagnoza umiejętności funkcjonalnych dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. W: J. Głodkowska, A. Giryński (red.). Osobowość, samorealizacja, odpowiedzialność, bezpieczeństwo, autonomia. Teoria, empiria i praktyka w rehabilitacji osób z niepełnosprawnością umysłową od dzieciństwa do późnej dorosłości. Warszawa: APS.

Jarosz, E. Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: wyd. Akademickie "Żak"[wybrane fragmenty].

Niemierko, B. (2009). Diagnostyka edukacyjna. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN.

Wybrane rozporządzenia MEN

Uwagi:

Zajęcia na platformie MS Teams w czasie zgodnym z planem zajęć

----------------------------------------------------------------------------------------------

Nazwa grupy wykładowej: N-W. WOPFU 2020/21

Link do wykładu:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3abc032def1a3b4f6eace99c8c8e756e01%40thread.tacv2/conversations?groupId=8fabbc60-3757-426a-8777-3a1a491678cd&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

---------------------------------------------------------------------------------------------

Kody do zespołów ćwiczeniowych mgr M. Maciątka:

- gr.ćwiczeniowa I ZU/PC-EIWw 1. Kod: i4usy43

- gr.ćwiczeniowa I ZU/PC-EIWw 2. Kod: 8e6zy35

----------------------------------------------------------------------------------------------

Metody kształcenia: wykład, analiza tekstów, dyskusje, realizacja projektów w grupach.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia: 5+15h

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10h

Przygotowanie się do egzaminu: 15h

Inne formy: 5h

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 pkt.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Trochimiak
Prowadzący grup: Danuta Al-Khamisy, Mariusz Maciątek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów:

Wykład - test wielokrotnego wyboru

Ćwiczenia - obserwacja przygotowania słuchaczy do zajęć i ich aktywności podczas prac grupowych, zaliczenie wszystkich prac ćwiczeniowych.

Pełny opis:

Wykład

Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia w prawie oświatowym.

Diagnoza nozologiczna a diagnoza funkcjonalna w kształceniu specjalnym.

Sfery rozwoju i funkcjonowania ucznia jako przedmiot diagnozy

Rodzaje i funkcje diagnozy w kształceniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Współpraca specjalistów w zespole diagnostycznym

Zasady etyczne obowiązujące w procesie diagnozowania pedagogicznego.

Ćwiczenia

Opracowanie scenariusza rozmowy z rodzicami dziecka. Konstruowanie arkuszy obserwacyjnych. Konstruowanie zadań diagnostycznych do oceny rozwoju dziecka. Analiza i interpretacja orzeczeń i opinii wydawanych przez publiczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Opracowanie modelu diagnozy konkretnego przypadku.

Literatura:

Głodkowska, J. (1999). Poznanie ucznia szkoły specjalnej. Wrażliwość edukacyjna dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim: diagnoza i interpretacja. Warszawa: WSiP.

Marcinkowska, B. (2004). Diagnoza umiejętności funkcjonalnych dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. W: J. Głodkowska, A. Giryński (red.). Osobowość, samorealizacja, odpowiedzialność, bezpieczeństwo, autonomia. Teoria, empiria i praktyka w rehabilitacji osób z niepełnosprawnością umysłową od dzieciństwa do późnej dorosłości. Warszawa: APS.

Jarosz, E. Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: wyd. Akademickie "Żak"[wybrane fragmenty].

Niemierko, B. (2009). Diagnostyka edukacyjna. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN.

Wybrane rozporządzenia MEN

Uwagi:

Metody kształcenia: wykład, analiza tekstów, dyskusje, realizacja projektów w grupach.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia: 5+15h

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10h

Przygotowanie się do egzaminu: 15h

Inne formy: 5h

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 pkt.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bernadeta Szczupał
Prowadzący grup: Bernadeta Szczupał
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów:

Wykład - test wielokrotnego wyboru i pytania otwarte

Ćwiczenia - zaliczenie prac ćwiczeniowych

Pełny opis:

Wykład

Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia w prawie oświatowym.

Diagnoza nozologiczna a diagnoza funkcjonalna w kształceniu specjalnym.

Sfery rozwoju i funkcjonowania ucznia jako przedmiot diagnozy

Rodzaje i funkcje diagnozy w kształceniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Współpraca specjalistów w zespole diagnostycznym

Zasady etyczne obowiązujące w procesie diagnozowania pedagogicznego.

Ćwiczenia

Opracowanie scenariusza rozmowy z rodzicami dziecka. Konstruowanie arkuszy obserwacyjnych. Konstruowanie zadań diagnostycznych do oceny rozwoju dziecka. Analiza i interpretacja orzeczeń i opinii wydawanych przez publiczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Opracowanie modelu diagnozy konkretnego przypadku.

Literatura:

Głodkowska, J. (1999). Poznanie ucznia szkoły specjalnej. Wrażliwość edukacyjna dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim: diagnoza i interpretacja. Warszawa: WSiP.

Marcinkowska, B. (2004). Diagnoza umiejętności funkcjonalnych dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. W: J. Głodkowska, A. Giryński (red.). Osobowość, samorealizacja, odpowiedzialność, bezpieczeństwo, autonomia. Teoria, empiria i praktyka w rehabilitacji osób z niepełnosprawnością umysłową od dzieciństwa do późnej dorosłości. Warszawa: APS.

Jarosz, E. Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: wyd. Akademickie "Żak"[wybrane fragmenty].

Niemierko, B. (2009). Diagnostyka edukacyjna. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN.

Wybrane rozporządzenia MEN

Uwagi:

Metody kształcenia: wykład, analiza tekstów, dyskusje, realizacja projektów w grupach.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia: 5+15h

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10h

Przygotowanie się do egzaminu: 15h

Inne formy: 5h

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 pkt.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)