Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-2S-WOF |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 1 sem. PC, edukacja integracyjna i włączająca, (2-l) niestacj. II st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Diagnoza dla rozwoju a diagnoza na użytek orzekania. - Zasady konstruowania arkuszy obserwacji - Rola obserwacji i wywiadu (rozmowy) w diagnozie funkcjonalnej. - Opracowanie scenariusza rozmowy z rodzicami dziecka. - Wybrane metody oceny funkcjonowania. - Modele współpracy zespołów specjalistycznych. - Analiza orzeczeń z poradni psychologiczno-pedagogicznej |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna teoretyczne podstawy wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia (WOPFU) Zna wybrane metody i narzędzia diagnostyczne wykorzystywane w WOPFU Zna zasady konstruowania arkuszy obserwacyjnych Zna zasady interpretowania orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego Umiejętności Potrafi opracować arkusze obserwacyjne Potrafi interpretować dane diagnostyczne Potrafi opracować model diagnozy konkretnego przypadku Kompetencje społeczne Jest świadomy zasad etycznych obowiązujących w diagnozie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
WYK
N CW
CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Trochimiak | |
Prowadzący grup: | Mariusz Maciątek, Barbara Trochimiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów: - test końcowy, - obserwacja przygotowania słuchaczy do zajęć i ich aktywności podczas ćwiczeń, - prace zaliczeniowe grupowe (na poszczególnych zajęciach). |
|
Pełny opis: |
Wykład Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia w prawie oświatowym. Diagnoza nozologiczna a diagnoza funkcjonalna w kształceniu specjalnym. Sfery rozwoju i funkcjonowania ucznia jako przedmiot diagnozy Rodzaje i funkcje diagnozy w kształceniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi Współpraca specjalistów w zespole diagnostycznym Zasady etyczne obowiązujące w procesie diagnozowania pedagogicznego. Ćwiczenia Opracowanie scenariusza rozmowy z rodzicami dziecka. Konstruowanie arkuszy obserwacyjnych. Konstruowanie zadań diagnostycznych do oceny rozwoju dziecka. Analiza i interpretacja orzeczeń i opinii wydawanych przez publiczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Opracowanie modelu diagnozy konkretnego przypadku. |
|
Literatura: |
Głodkowska, J. (1999). Poznanie ucznia szkoły specjalnej. Wrażliwość edukacyjna dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim: diagnoza i interpretacja. Warszawa: WSiP. Marcinkowska, B. (2004). Diagnoza umiejętności funkcjonalnych dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. W: J. Głodkowska, A. Giryński (red.). Osobowość, samorealizacja, odpowiedzialność, bezpieczeństwo, autonomia. Teoria, empiria i praktyka w rehabilitacji osób z niepełnosprawnością umysłową od dzieciństwa do późnej dorosłości. Warszawa: APS. Jarosz, E. Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: wyd. Akademickie "Żak"[wybrane fragmenty]. Niemierko, B. (2009). Diagnostyka edukacyjna. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. Wybrane rozporządzenia MEN |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład audytoryjny, analiza tekstów, dyskusje, realizacja projektow w grupach. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia (5+15h) Przygotowanie się do zajęć, lektury (15h) Przygotowanie się do egzaminu (10h) Inne formy (5h) Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 pkt. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
WYK
N WYK
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Trochimiak | |
Prowadzący grup: | Mariusz Maciątek, Barbara Trochimiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów: Wykład - test wielokrotnego wyboru przez aplikacje Microsoft Forms Ćwiczenia - obserwacja przygotowania słuchaczy do zajęć i ich aktywności podczas prac grupowych na platformie MS Teams, zaliczenie wszystkich prac ćwiczeniowych. |
|
Pełny opis: |
Wykład Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia w prawie oświatowym. Diagnoza nozologiczna a diagnoza funkcjonalna w kształceniu specjalnym. Sfery rozwoju i funkcjonowania ucznia jako przedmiot diagnozy Rodzaje i funkcje diagnozy w kształceniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi Współpraca specjalistów w zespole diagnostycznym Zasady etyczne obowiązujące w procesie diagnozowania pedagogicznego. Ćwiczenia Opracowanie scenariusza rozmowy z rodzicami dziecka. Konstruowanie arkuszy obserwacyjnych. Konstruowanie zadań diagnostycznych do oceny rozwoju dziecka. Analiza i interpretacja orzeczeń i opinii wydawanych przez publiczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Opracowanie modelu diagnozy konkretnego przypadku. |
|
Literatura: |
Głodkowska, J. (1999). Poznanie ucznia szkoły specjalnej. Wrażliwość edukacyjna dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim: diagnoza i interpretacja. Warszawa: WSiP. Marcinkowska, B. (2004). Diagnoza umiejętności funkcjonalnych dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. W: J. Głodkowska, A. Giryński (red.). Osobowość, samorealizacja, odpowiedzialność, bezpieczeństwo, autonomia. Teoria, empiria i praktyka w rehabilitacji osób z niepełnosprawnością umysłową od dzieciństwa do późnej dorosłości. Warszawa: APS. Jarosz, E. Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: wyd. Akademickie "Żak"[wybrane fragmenty]. Niemierko, B. (2009). Diagnostyka edukacyjna. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. Wybrane rozporządzenia MEN |
|
Uwagi: |
Zajęcia na platformie MS Teams w czasie zgodnym z planem zajęć ---------------------------------------------------------------------------------------------- Nazwa grupy wykładowej: N-W. WOPFU 2020/21 Link do wykładu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3abc032def1a3b4f6eace99c8c8e756e01%40thread.tacv2/conversations?groupId=8fabbc60-3757-426a-8777-3a1a491678cd&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 --------------------------------------------------------------------------------------------- Kody do zespołów ćwiczeniowych mgr M. Maciątka: - gr.ćwiczeniowa I ZU/PC-EIWw 1. Kod: i4usy43 - gr.ćwiczeniowa I ZU/PC-EIWw 2. Kod: 8e6zy35 ---------------------------------------------------------------------------------------------- Metody kształcenia: wykład, analiza tekstów, dyskusje, realizacja projektów w grupach. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia: 5+15h Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10h Przygotowanie się do egzaminu: 15h Inne formy: 5h Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 pkt. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
WYK
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Trochimiak | |
Prowadzący grup: | Danuta Al-Khamisy, Mariusz Maciątek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów: Wykład - test wielokrotnego wyboru Ćwiczenia - obserwacja przygotowania słuchaczy do zajęć i ich aktywności podczas prac grupowych, zaliczenie wszystkich prac ćwiczeniowych. |
|
Pełny opis: |
Wykład Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia w prawie oświatowym. Diagnoza nozologiczna a diagnoza funkcjonalna w kształceniu specjalnym. Sfery rozwoju i funkcjonowania ucznia jako przedmiot diagnozy Rodzaje i funkcje diagnozy w kształceniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi Współpraca specjalistów w zespole diagnostycznym Zasady etyczne obowiązujące w procesie diagnozowania pedagogicznego. Ćwiczenia Opracowanie scenariusza rozmowy z rodzicami dziecka. Konstruowanie arkuszy obserwacyjnych. Konstruowanie zadań diagnostycznych do oceny rozwoju dziecka. Analiza i interpretacja orzeczeń i opinii wydawanych przez publiczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Opracowanie modelu diagnozy konkretnego przypadku. |
|
Literatura: |
Głodkowska, J. (1999). Poznanie ucznia szkoły specjalnej. Wrażliwość edukacyjna dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim: diagnoza i interpretacja. Warszawa: WSiP. Marcinkowska, B. (2004). Diagnoza umiejętności funkcjonalnych dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. W: J. Głodkowska, A. Giryński (red.). Osobowość, samorealizacja, odpowiedzialność, bezpieczeństwo, autonomia. Teoria, empiria i praktyka w rehabilitacji osób z niepełnosprawnością umysłową od dzieciństwa do późnej dorosłości. Warszawa: APS. Jarosz, E. Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: wyd. Akademickie "Żak"[wybrane fragmenty]. Niemierko, B. (2009). Diagnostyka edukacyjna. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. Wybrane rozporządzenia MEN |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, analiza tekstów, dyskusje, realizacja projektów w grupach. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia: 5+15h Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10h Przygotowanie się do egzaminu: 15h Inne formy: 5h Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 pkt. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bernadeta Szczupał | |
Prowadzący grup: | Bernadeta Szczupał | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów: Wykład - test wielokrotnego wyboru i pytania otwarte Ćwiczenia - zaliczenie prac ćwiczeniowych |
|
Pełny opis: |
Wykład Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia w prawie oświatowym. Diagnoza nozologiczna a diagnoza funkcjonalna w kształceniu specjalnym. Sfery rozwoju i funkcjonowania ucznia jako przedmiot diagnozy Rodzaje i funkcje diagnozy w kształceniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi Współpraca specjalistów w zespole diagnostycznym Zasady etyczne obowiązujące w procesie diagnozowania pedagogicznego. Ćwiczenia Opracowanie scenariusza rozmowy z rodzicami dziecka. Konstruowanie arkuszy obserwacyjnych. Konstruowanie zadań diagnostycznych do oceny rozwoju dziecka. Analiza i interpretacja orzeczeń i opinii wydawanych przez publiczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Opracowanie modelu diagnozy konkretnego przypadku. |
|
Literatura: |
Głodkowska, J. (1999). Poznanie ucznia szkoły specjalnej. Wrażliwość edukacyjna dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim: diagnoza i interpretacja. Warszawa: WSiP. Marcinkowska, B. (2004). Diagnoza umiejętności funkcjonalnych dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. W: J. Głodkowska, A. Giryński (red.). Osobowość, samorealizacja, odpowiedzialność, bezpieczeństwo, autonomia. Teoria, empiria i praktyka w rehabilitacji osób z niepełnosprawnością umysłową od dzieciństwa do późnej dorosłości. Warszawa: APS. Jarosz, E. Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: wyd. Akademickie "Żak"[wybrane fragmenty]. Niemierko, B. (2009). Diagnostyka edukacyjna. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. Wybrane rozporządzenia MEN |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, analiza tekstów, dyskusje, realizacja projektów w grupach. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia: 5+15h Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10h Przygotowanie się do egzaminu: 15h Inne formy: 5h Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 pkt. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.