Wspieranie osoby z niepełnosprawnością intelektualną i autyzmem w dorosłym życiu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-2S-WOA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wspieranie osoby z niepełnosprawnością intelektualną i autyzmem w dorosłym życiu |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 4 sem. PC, edukacja i reh. osób z niepeł. intel. i autyzmem, (2-l) stac. II st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Wspieranie osób w kontaktach z rodziną i środowiskiem lokalnym. - Praktyczne działania na rzecz wsparcia psychologiczno-socjalnego osób dorosłych z niepełnosprawnością i ich rodzin. - Ubezwłasnowolnienie osoby dorosłej i jego prawne i funkcjonalne konsekwencje; seksualność osób z niepełnosprawnością. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna cele, zasady i formy wspierania osób z niepełnosprawnością intelektualną Zna cele i zadania asystenta osobistego osoby z niepełnosprawnością intelektualną Umiejętności Potrafi określić sytuacje trudne, w których mogą znaleźć się osoby dorosłe (m.in. odczuwanie potrzeb seksualnych, doświadczanie przemocy, brak wsparcia społecznego, brak możliwości decydowania o sobie) Potrafi zaprojektować i wdrożyć strategie radzenia sobie osób z niepełnosprawnością intelektualną i autyzmem w sytuacjach trudnych Potrafi dostosować formę wsparcia do indywidualnych potrzeb osoby z niepełnosprawnością intelektualną Kompetencje społeczne Ma świadomość konieczności zachowania zasad etyki w procesie wspierania osoby w dorosłym życiu |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Młynarczyk-Karabin | |
Prowadzący grup: | Ewelina Młynarczyk-Karabin | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Forma pomiaru efektów kształcenia: - kolokwium pisemne |
|
Pełny opis: |
Formy i metody rehabilitacji zawodowej i społecznej osób z niepełnosprawnością. Wspieranie osób w kontaktach z rodziną i środowiskiem lokalnym. Praktyczne działania na rzecz wsparcia psychologiczno-socjalnego osób dorosłych z niepełnosprawnością i ich rodzin. Organizacje pozarządowe im pozarządowe działające na rzecz osób dorosłych z niepełnosprawnością (fundacje, stowarzyszenia,) podstawy prawne zadania działalność; Wybrane zagadnienia dorosłości osób z niepełnosprawnością: ubezwłasnowolnienie i jego prawne i funkcjonalne konsekwencje; seksualność osób z niepełnosprawnością. |
|
Literatura: |
Głodkowska J., Giryński A., (red.), Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualna- od bierności do aktywności, Wyd. Naukowe AKAPIT, Warszawa, 2006 Gajdzica Z.(2007).(red.).Problemy edukacji, rehabilitacji i socjalizacji osób niepełnosprawnych: konteksty edukacyjne i prawne. Kraków. Oficyna Wydawnicza Impuls. Gałęziak, J.(2004).Osoby niepełnosprawne na rynkach w krajach Unii Europejskiej. Warszawa. Wyd. Urząd Komitetu Integracji Europejskiej. Głodkowska, J., Giryński, A.(2006).(red.).Rehabilitacja społeczna i zawodowa-od bierności do aktywności. Kraków. Wyd. Naukowe AKAPIT. Rzezicka, A., Kobylańska,K.(2003).(red.) Dorosłość, niepełnosprawność, czas współczesny: na pograniczu pedagogiki specjalnej. Kraków. Oficyna Wydawnicza Impuls. Żuraw, H.(2008).Udział osób niepełnosprawnych w życiu społecznym. Warszawa. Wyd. Żak. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, warsztaty, praca indywidualna, praca w grupach. Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia - 30h Przygotowanie się do zajęć, lektury, wykonanie prac - 30h Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 Link do zespołu w aplikacji Teams: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3abd646892573b4f9d8e86e53acff60926%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=6564ea2f-7a39-4116-ae0d-f39cf931a5d8&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Młynarczyk-Karabin | |
Prowadzący grup: | Ewelina Młynarczyk-Karabin | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Forma pomiaru efektów kształcenia: - obecność na zajęciach -aktywność studentów. |
|
Pełny opis: |
1. Formy i metody rehabilitacji zawodowej i społecznej osób z niepełnosprawnością. 2. Wspieranie osób w kontaktach z rodziną i środowiskiem lokalnym. 3. Praktyczne działania na rzecz wsparcia psychologiczno-socjalnego osób dorosłych z niepełnosprawnością i ich rodzin. 4. Organizacje pozarządowe im pozarządowe działające na rzecz osób dorosłych z niepełnosprawnością (fundacje, stowarzyszenia,) podstawy prawne zadania działalność; 5. Wybrane zagadnienia dorosłości osób z niepełnosprawnością: ubezwłasnowolnienie i jego prawne i funkcjonalne konsekwencje; 6. Seksualność osób z niepełnosprawnością. |
|
Literatura: |
1. Głodkowska J., Giryński A., (red.), Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualna- od bierności do aktywności, Wyd. Naukowe AKAPIT, Warszawa, 2006 2. Gajdzica Z.(2007).(red.).Problemy edukacji, rehabilitacji i socjalizacji osób niepełnosprawnych: konteksty edukacyjne i prawne. Kraków. Oficyna Wydawnicza Impuls. 3. Gałęziak, J.(2004).Osoby niepełnosprawne na rynkach w krajach Unii Europejskiej. Warszawa. Wyd. Urząd Komitetu Integracji Europejskiej. 4. Głodkowska, J., Giryński, A.(2006).(red.).Rehabilitacja społeczna i zawodowa-od bierności do aktywności. Kraków. Wyd. Naukowe AKAPIT. 5. Rzezicka, A., Kobylańska,K.(2003).(red.) Dorosłość, niepełnosprawność, czas współczesny: na pograniczu pedagogiki specjalnej. Kraków. Oficyna Wydawnicza Impuls. 6. Żuraw, H.(2008).Udział osób niepełnosprawnych w życiu społecznym. Warszawa. Wyd. Żak. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, warsztaty, praca indywidualna, praca w grupach. Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia - 30h Przygotowanie się do zajęć, lektury, wykonanie prac - 30h Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Klaudia Majewska-Bielska | |
Prowadzący grup: | Klaudia Majewska-Bielska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Forma pomiaru efektów kształcenia: - obecność na zajęciach -aktywność studentów. |
|
Pełny opis: |
1. Formy i metody rehabilitacji zawodowej i społecznej osób z niepełnosprawnością. 2. Wspieranie osób w kontaktach z rodziną i środowiskiem lokalnym. 3. Praktyczne działania na rzecz wsparcia psychologiczno-socjalnego osób dorosłych z niepełnosprawnością i ich rodzin. 4. Organizacje pozarządowe im pozarządowe działające na rzecz osób dorosłych z niepełnosprawnością (fundacje, stowarzyszenia,) podstawy prawne zadania działalność; 5. Wybrane zagadnienia dorosłości osób z niepełnosprawnością: ubezwłasnowolnienie i jego prawne i funkcjonalne konsekwencje; 6. Seksualność osób z niepełnosprawnością. |
|
Literatura: |
1. Głodkowska J., Giryński A., (red.), Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualna- od bierności do aktywności, Wyd. Naukowe AKAPIT, Warszawa, 2006 2. Gajdzica Z.(2007).(red.).Problemy edukacji, rehabilitacji i socjalizacji osób niepełnosprawnych: konteksty edukacyjne i prawne. Kraków. Oficyna Wydawnicza Impuls. 3. Gałęziak, J.(2004).Osoby niepełnosprawne na rynkach w krajach Unii Europejskiej. Warszawa. Wyd. Urząd Komitetu Integracji Europejskiej. 4. Głodkowska, J., Giryński, A.(2006).(red.).Rehabilitacja społeczna i zawodowa-od bierności do aktywności. Kraków. Wyd. Naukowe AKAPIT. 5. Rzezicka, A., Kobylańska,K.(2003).(red.) Dorosłość, niepełnosprawność, czas współczesny: na pograniczu pedagogiki specjalnej. Kraków. Oficyna Wydawnicza Impuls. 6. Żuraw, H.(2008).Udział osób niepełnosprawnych w życiu społecznym. Warszawa. Wyd. Żak. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, warsztaty, praca indywidualna, praca w grupach. Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia - 30h Przygotowanie się do zajęć, lektury, wykonanie prac - 30h Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.