Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z zespołami genetycznymi
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-2S-WDG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z zespołami genetycznymi |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 3 sem. PC, logopedia, (2-l) niestacj. II st. Obowiązkowe dla 3 sem. PC, logopedia, (2-l) stacj. II st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Podstawowa wiedza potrzebna do zrozumienia chorób genetycznych - Wspomaganie rozwoju dzieci z wybranymi zespołami genetycznymi - Wczesna opieka logopedyczna dzieci w przypadku wybranych zespołów genetycznych - Rola rodzica w terapii dziecka |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna definicję, podział i etiologię zaburzeń rozwojowych Zna zasady diagnostyki dymorficznej zaburzeń rozwojowych w zespołach genetycznych Zna etiologię, charakterystykę i rozwój dzieci z wybranymi zespołami genetycznymi Umiejętności Potrafi sformułować diagnozę funkcjonalną dzieci z zespołami genetycznymi Umie stworzyć plan wczesnej opieki logopedycznej z omówionymi zespołami genetycznymi przypadku dzieci Kompetencje społeczne Jest wrażliwy na indywidualne potrzeby pacjenta z zespołami genetycznymi |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN LAB
WT LAB
LAB
ŚR LAB
LAB
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Laboratorium/warsztaty, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Gabriela Lorens | |
Prowadzący grup: | Gabriela Lorens | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Egzamin pisemny (egzamin zostanie przeprowadzony z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Forms) Zaliczenie ćwiczeń i warsztatów na podstawie obecności oraz udziału studenta w dyskusjach dydaktycznych po prezentacji filmów z pacjentami z rzadką chorobą genetyczną podczas ćwiczeń i warsztatów. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Podstawowa wiedza potrzebna do zrozumienia chorób genetycznych - Omówienie wybranych rzeadkich chorób genetycznych - Wspomaganie rozwoju dzieci z wybranymi zespołami genetycznymi - Wczesna opieka logopedyczna dzieci w przypadku wybranych zespołów genetycznych - Rola rodzica w terapii dziecka |
|
Literatura: |
1. T.A. Brown,, Genomy” PWN, 2009 2. P.C. Winter, G. I. Hickey, H. L. Fletcher „Genetyka” — krótkie wykłady, PWN, 2005 3. J. M. Connor, M. A. Ferguson-Smith, Podstawy genetyki medycznej, Warszawa 1991 1. Kaczan T., Śmigiel R. (red.), 2012, Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju u dzieci z chorobami genetycznymi, Oficyna Wydawnicza .Impuls, Kraków; 2. Cieszyńska Rożek J., Sobolewski P., Grzesiak-Witek D. (red.), 2018, Zaburzenia mowy w wybranych zespołach uwarunkowanych genetycznie, Wydawnictwo CZELEJ, Lublin; 3. Cytowska B., Winczura B., Stawarski A., (red.), 2008, Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju, Oficyna Wydawnicza .Impuls Kraków; 4. Cunningham C. ,1992, Dzieci z zespołem Downa. Poradnik dla rodziców, WSiP, Warszawa; 5. Borkowska M., 1997, Dziecko niepełnosprawne ruchowo, cz.II Usprawnianie ruchowe, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa; 6. Cytowska B., Winczura B., (red.), 2008, Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków; 7. Kaczmarek B.B., 2008, Wspomaganie rozwoju dzieci z zspołem Downa – teoria i praktyka, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków; 8. Michilewicz S., (red.), 2010, Dziecko z trudnościami w rozwoju, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków; 9. Lowe A., 1999, Każde dziecko może nauczyć się mówić, Media Rodzina, Poznań; 10. Twardowski A. (red.), 2005, Wspomaganie rozwoju dzieci ze złożonymi zespołami zaburzeń, Stowarzyszenie na rzecz Dzieci z Zaburzeniami Genetycznymi „GEN”, Poznań. http://www.e-biotechnologia.pl/artykuly/choroby-genetyczne/ Zachowanie dzieci z zespołem Williamsa Fragment książki pt.: „Zespół Williamsa” (rozdział 1.5. Zachowanie) https://parenting.pl/zachowanie-dzieci-z-zespolem-williamsa http://www.zespoldowna.info/rehabilitacja.html |
|
Uwagi: |
Wykład z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Teams. Kontakt z prowadzącym wykład odbywać się będzie drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl. (glorens@aps.edu.pl). Dodatkowo w wyznaczonych terminach dyżurów kontakt z prowadzącym z wykorzystaniem aplikacji MS Teams. Ćwiczenia w aplikacji Teams - prezentacje narzędzi do badań pacjentów z choroba genetyczną, prezentacja nagrania szczegółowej diagnozy pacjenta z rzadką chorobą genetyczną. Warsztaty z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Teams z wykorzystaniem filmów z pacjentami z rzadką chorobą genetyczną. Kontakt z prowadzącym ćwiczenia (glorens@aps.edu.pl) odbywać się będzie drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl. Dodatkowo w wyznaczonych terminach dyżurów kontakt z prowadzącymi z wykorzystaniem aplikacji MS Teams. Kod umożliwiający wejście studenta do grupy zajęciowej w Teamsach (kod generowany przez Teamsy) został przekazany grupie w wiadomości mailowej przez USOSmail oraz na czacie w zespole na TEAMS. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
CW
N CW
LAB
LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Laboratorium/warsztaty, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Gabriela Lorens | |
Prowadzący grup: | Gabriela Lorens | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Egzamin pisemny (egzamin zostanie przeprowadzony z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Forms) Zaliczenie ćwiczeń i warsztatów na podstawie obecności oraz udziału studenta w dyskusjach dydaktycznych po prezentacji filmów z pacjentami z rzadką chorobą genetyczną podczas ćwiczeń i warsztatów. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Podstawowa wiedza potrzebna do zrozumienia chorób genetycznych - Omówienie wybranych rzeadkich chorób genetycznych - Wspomaganie rozwoju dzieci z wybranymi zespołami genetycznymi - Wczesna opieka logopedyczna dzieci w przypadku wybranych zespołów genetycznych - Rola rodzica w terapii dziecka |
|
Literatura: |
1. T.A. Brown,, Genomy” PWN, 2009 2. P.C. Winter, G. I. Hickey, H. L. Fletcher „Genetyka” — krótkie wykłady, PWN, 2005 3. J. M. Connor, M. A. Ferguson-Smith, Podstawy genetyki medycznej, Warszawa 1991 1. Kaczan T., Śmigiel R. (red.), 2012, Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju u dzieci z chorobami genetycznymi, Oficyna Wydawnicza .Impuls, Kraków; 2. Cieszyńska Rożek J., Sobolewski P., Grzesiak-Witek D. (red.), 2018, Zaburzenia mowy w wybranych zespołach uwarunkowanych genetycznie, Wydawnictwo CZELEJ, Lublin; 3. Cytowska B., Winczura B., Stawarski A., (red.), 2008, Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju, Oficyna Wydawnicza .Impuls Kraków; 4. Cunningham C. ,1992, Dzieci z zespołem Downa. Poradnik dla rodziców, WSiP, Warszawa; 5. Borkowska M., 1997, Dziecko niepełnosprawne ruchowo, cz.II Usprawnianie ruchowe, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa; 6. Cytowska B., Winczura B., (red.), 2008, Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków; 7. Kaczmarek B.B., 2008, Wspomaganie rozwoju dzieci z zspołem Downa – teoria i praktyka, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków; 8. Michilewicz S., (red.), 2010, Dziecko z trudnościami w rozwoju, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków; 9. Lowe A., 1999, Każde dziecko może nauczyć się mówić, Media Rodzina, Poznań; 10. Twardowski A. (red.), 2005, Wspomaganie rozwoju dzieci ze złożonymi zespołami zaburzeń, Stowarzyszenie na rzecz Dzieci z Zaburzeniami Genetycznymi „GEN”, Poznań. http://www.e-biotechnologia.pl/artykuly/choroby-genetyczne/ Zachowanie dzieci z zespołem Williamsa Fragment książki pt.: „Zespół Williamsa” (rozdział 1.5. Zachowanie) https://parenting.pl/zachowanie-dzieci-z-zespolem-williamsa http://www.zespoldowna.info/rehabilitacja.html |
|
Uwagi: |
Wykład z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Teams. Kontakt z prowadzącym wykład odbywać się będzie drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl. (glorens@aps.edu.pl). Dodatkowo w wyznaczonych terminach dyżurów kontakt z prowadzącym z wykorzystaniem aplikacji MS Teams. Ćwiczenia w aplikacji Teams - prezentacje narzędzi do badań pacjentów z choroba genetyczną, prezentacja nagrania szczegółowej diagnozy pacjenta z rzadką chorobą genetyczną. Warsztaty z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Teams z wykorzystaniem filmów z pacjentami z rzadką chorobą genetyczną. Kontakt z prowadzącym ćwiczenia (glorens@aps.edu.pl) odbywać się będzie drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl. Dodatkowo w wyznaczonych terminach dyżurów kontakt z prowadzącymi z wykorzystaniem aplikacji MS Teams. Kod umożliwiający wejście studenta do grupy zajęciowej w Teamsach (kod generowany przez Teamsy) został przekazany grupie w wiadomości mailowej przez USOSmail oraz na czacie w zespole na TEAMS. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
CW
LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Laboratorium/warsztaty, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Gabriela Lorens | |
Prowadzący grup: | Gabriela Lorens | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Kolokwium pisemne Zaliczenie ćwiczeń i warsztatów na podstawie obecności oraz udziału studenta w dyskusjach dydaktycznych po prezentacji filmów z pacjentami z rzadką chorobą genetyczną podczas ćwiczeń i warsztatów. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Podstawowa wiedza potrzebna do zrozumienia chorób genetycznych - Omówienie wybranych rzeadkich chorób genetycznych - Wspomaganie rozwoju dzieci z wybranymi zespołami genetycznymi - Wczesna opieka logopedyczna dzieci w przypadku wybranych zespołów genetycznych - Rola rodzica w terapii dziecka |
|
Literatura: |
1. T.A. Brown,, Genomy” PWN, 2009 2. P.C. Winter, G. I. Hickey, H. L. Fletcher „Genetyka” — krótkie wykłady, PWN, 2005 3. J. M. Connor, M. A. Ferguson-Smith, Podstawy genetyki medycznej, Warszawa 1991 1. Kaczan T., Śmigiel R. (red.), 2012, Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju u dzieci z chorobami genetycznymi, Oficyna Wydawnicza .Impuls, Kraków; 2. Cieszyńska Rożek J., Sobolewski P., Grzesiak-Witek D. (red.), 2018, Zaburzenia mowy w wybranych zespołach uwarunkowanych genetycznie, Wydawnictwo CZELEJ, Lublin; 3. Cytowska B., Winczura B., Stawarski A., (red.), 2008, Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju, Oficyna Wydawnicza .Impuls Kraków; 4. Cunningham C. ,1992, Dzieci z zespołem Downa. Poradnik dla rodziców, WSiP, Warszawa; 5. Borkowska M., 1997, Dziecko niepełnosprawne ruchowo, cz.II Usprawnianie ruchowe, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa; 6. Cytowska B., Winczura B., (red.), 2008, Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków; 7. Kaczmarek B.B., 2008, Wspomaganie rozwoju dzieci z zspołem Downa – teoria i praktyka, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków; 8. Michilewicz S., (red.), 2010, Dziecko z trudnościami w rozwoju, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków; 9. Lowe A., 1999, Każde dziecko może nauczyć się mówić, Media Rodzina, Poznań; 10. Twardowski A. (red.), 2005, Wspomaganie rozwoju dzieci ze złożonymi zespołami zaburzeń, Stowarzyszenie na rzecz Dzieci z Zaburzeniami Genetycznymi „GEN”, Poznań. http://www.e-biotechnologia.pl/artykuly/choroby-genetyczne/ Zachowanie dzieci z zespołem Williamsa Fragment książki pt.: „Zespół Williamsa” (rozdział 1.5. Zachowanie) https://parenting.pl/zachowanie-dzieci-z-zespolem-williamsa http://www.zespoldowna.info/rehabilitacja.html |
|
Uwagi: |
ćwiczenia w sali - omówienie rzadkich zespołów genetycznych oraz metod pracy warsztaty (w małych podgrupach) odbywające się w gabinecie logopedycznym w szpitalu (łączenie ze studentami przez aplikacje Teams ze szpitala) Nakład pracy studenta 10 godzin ćwiczeń w sali 5 godzin warsztaty - transmisja online na żywo za pośrednictwem TEAMS 1 punkt ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Laboratorium/warsztaty, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Gabriela Lorens | |
Prowadzący grup: | Gabriela Lorens | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Kolokwium pisemne Zaliczenie ćwiczeń i warsztatów na podstawie obecności oraz udziału studenta w dyskusjach dydaktycznych po prezentacji filmów z pacjentami z rzadką chorobą genetyczną podczas ćwiczeń i warsztatów. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Podstawowa wiedza potrzebna do zrozumienia chorób genetycznych - Omówienie wybranych rzeadkich chorób genetycznych - Wspomaganie rozwoju dzieci z wybranymi zespołami genetycznymi - Wczesna opieka logopedyczna dzieci w przypadku wybranych zespołów genetycznych - Rola rodzica w terapii dziecka |
|
Literatura: |
1. T.A. Brown,, Genomy” PWN, 2009 2. P.C. Winter, G. I. Hickey, H. L. Fletcher „Genetyka” — krótkie wykłady, PWN, 2005 3. J. M. Connor, M. A. Ferguson-Smith, Podstawy genetyki medycznej, Warszawa 1991 1. Kaczan T., Śmigiel R. (red.), 2012, Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju u dzieci z chorobami genetycznymi, Oficyna Wydawnicza .Impuls, Kraków; 2. Cieszyńska Rożek J., Sobolewski P., Grzesiak-Witek D. (red.), 2018, Zaburzenia mowy w wybranych zespołach uwarunkowanych genetycznie, Wydawnictwo CZELEJ, Lublin; 3. Cytowska B., Winczura B., Stawarski A., (red.), 2008, Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju, Oficyna Wydawnicza .Impuls Kraków; 4. Cunningham C. ,1992, Dzieci z zespołem Downa. Poradnik dla rodziców, WSiP, Warszawa; 5. Borkowska M., 1997, Dziecko niepełnosprawne ruchowo, cz.II Usprawnianie ruchowe, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa; 6. Cytowska B., Winczura B., (red.), 2008, Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków; 7. Kaczmarek B.B., 2008, Wspomaganie rozwoju dzieci z zspołem Downa – teoria i praktyka, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków; 8. Michilewicz S., (red.), 2010, Dziecko z trudnościami w rozwoju, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków; 9. Lowe A., 1999, Każde dziecko może nauczyć się mówić, Media Rodzina, Poznań; 10. Twardowski A. (red.), 2005, Wspomaganie rozwoju dzieci ze złożonymi zespołami zaburzeń, Stowarzyszenie na rzecz Dzieci z Zaburzeniami Genetycznymi „GEN”, Poznań. http://www.e-biotechnologia.pl/artykuly/choroby-genetyczne/ Zachowanie dzieci z zespołem Williamsa Fragment książki pt.: „Zespół Williamsa” (rozdział 1.5. Zachowanie) https://parenting.pl/zachowanie-dzieci-z-zespolem-williamsa http://www.zespoldowna.info/rehabilitacja.html |
|
Uwagi: |
ćwiczenia w sali - omówienie rzadkich zespołów genetycznych oraz metod pracy warsztaty (w małych podgrupach) odbywające się w gabinecie logopedycznym w szpitalu (łączenie ze studentami przez aplikacje Teams ze szpitala) Nakład pracy studenta 10 godzin ćwiczeń w sali 5 godzin warsztaty - transmisja online na żywo za pośrednictwem TEAMS 1 punkt ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT CW
LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Laboratorium/warsztaty, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Gabriela Lorens | |
Prowadzący grup: | Gabriela Lorens | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Kolokwium pisemne Zaliczenie ćwiczeń i warsztatów na podstawie obecności oraz udziału studenta w dyskusjach dydaktycznych po prezentacji filmów z pacjentami z rzadką chorobą genetyczną podczas ćwiczeń i warsztatów. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Podstawowa wiedza potrzebna do zrozumienia chorób genetycznych - Omówienie wybranych rzeadkich chorób genetycznych - Wspomaganie rozwoju dzieci z wybranymi zespołami genetycznymi - Wczesna opieka logopedyczna dzieci w przypadku wybranych zespołów genetycznych - Rola rodzica w terapii dziecka |
|
Literatura: |
1. Śmigiel R., Szczałuba K. Genetycznie Uwarunkowane Zaburzenia Rozwoju u Dzieci, PZWL, 2021 2. P.C. Winter, G. I. Hickey, H. L. Fletcher „Genetyka” — krótkie wykłady, PWN, 2005 3. Śmigiel r., Szczałuba K. (red.), 2021 Genetyczne Uwarunkowanie Zaburzenia Rozwoju u dzieci, PZWL; 1. Kaczan T., Śmigiel R. (red.), 2012, Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju u dzieci z chorobami genetycznymi, Oficyna Wydawnicza .Impuls, Kraków; 2. Cieszyńska Rożek J., Sobolewski P., Grzesiak-Witek D. (red.), 2018, Zaburzenia mowy w wybranych zespołach uwarunkowanych genetycznie, Wydawnictwo CZELEJ, Lublin; 3. Cytowska B., Winczura B., Stawarski A., (red.), 2008, Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju, Oficyna Wydawnicza .Impuls Kraków; 4. Cunningham C. ,1992, Dzieci z zespołem Downa. Poradnik dla rodziców, WSiP, Warszawa; 5. Borkowska M., 1997, Dziecko niepełnosprawne ruchowo, cz.II Usprawnianie ruchowe, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa; 6. Cytowska B., Winczura B., (red.), 2008, Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków; 7. Kaczmarek B.B., 2008, Wspomaganie rozwoju dzieci z zspołem Downa – teoria i praktyka, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków; 8. Michilewicz S., (red.), 2010, Dziecko z trudnościami w rozwoju, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków; 9. Lowe A., 1999, Każde dziecko może nauczyć się mówić, Media Rodzina, Poznań; 10. Twardowski A. (red.), 2005, Wspomaganie rozwoju dzieci ze złożonymi zespołami zaburzeń, Stowarzyszenie na rzecz Dzieci z Zaburzeniami Genetycznymi „GEN”, Poznań. http://www.e-biotechnologia.pl/artykuly/choroby-genetyczne/ Zachowanie dzieci z zespołem Williamsa Fragment książki pt.: „Zespół Williamsa” (rozdział 1.5. Zachowanie) https://parenting.pl/zachowanie-dzieci-z-zespolem-williamsa http://www.zespoldowna.info/rehabilitacja.html |
|
Uwagi: |
ćwiczenia w sali - omówienie rzadkich zespołów genetycznych oraz metod pracy warsztaty (w małych podgrupach) odbywające się w gabinecie logopedycznym w szpitalu (łączenie ze studentami przez aplikacje Teams ze szpitala) Nakład pracy studenta 10 godzin ćwiczeń w sali 5 godzin warsztaty - transmisja online na żywo za pośrednictwem TEAMS 1 punkt ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
LAB
N LAB
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Laboratorium/warsztaty, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Gabriela Lorens | |
Prowadzący grup: | Gabriela Lorens | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Kolokwium pisemne Zaliczenie ćwiczeń i warsztatów na podstawie obecności oraz udziału studenta w dyskusjach dydaktycznych po prezentacji filmów z pacjentami z rzadką chorobą genetyczną podczas ćwiczeń i warsztatów. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Podstawowa wiedza potrzebna do zrozumienia chorób genetycznych - Omówienie wybranych rzeadkich chorób genetycznych - Wspomaganie rozwoju dzieci z wybranymi zespołami genetycznymi - Wczesna opieka logopedyczna dzieci w przypadku wybranych zespołów genetycznych - Rola rodzica w terapii dziecka |
|
Literatura: |
1. Śmigiel R., Szczałuba K. Genetycznie Uwarunkowane Zaburzenia Rozwoju u Dzieci, PZWL, 2021 2. P.C. Winter, G. I. Hickey, H. L. Fletcher „Genetyka” — krótkie wykłady, PWN, 2005 3. Śmigiel r., Szczałuba K. (red.), 2021 Genetyczne Uwarunkowanie Zaburzenia Rozwoju u dzieci, PZWL; 1. Kaczan T., Śmigiel R. (red.), 2012, Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju u dzieci z chorobami genetycznymi, Oficyna Wydawnicza .Impuls, Kraków; 2. Cieszyńska Rożek J., Sobolewski P., Grzesiak-Witek D. (red.), 2018, Zaburzenia mowy w wybranych zespołach uwarunkowanych genetycznie, Wydawnictwo CZELEJ, Lublin; 3. Cytowska B., Winczura B., Stawarski A., (red.), 2008, Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju, Oficyna Wydawnicza .Impuls Kraków; 4. Cunningham C. ,1992, Dzieci z zespołem Downa. Poradnik dla rodziców, WSiP, Warszawa; 5. Borkowska M., 1997, Dziecko niepełnosprawne ruchowo, cz.II Usprawnianie ruchowe, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa; 6. Cytowska B., Winczura B., (red.), 2008, Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków; 7. Kaczmarek B.B., 2008, Wspomaganie rozwoju dzieci z zspołem Downa – teoria i praktyka, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków; 8. Michilewicz S., (red.), 2010, Dziecko z trudnościami w rozwoju, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków; 9. Lowe A., 1999, Każde dziecko może nauczyć się mówić, Media Rodzina, Poznań; 10. Twardowski A. (red.), 2005, Wspomaganie rozwoju dzieci ze złożonymi zespołami zaburzeń, Stowarzyszenie na rzecz Dzieci z Zaburzeniami Genetycznymi „GEN”, Poznań. http://www.e-biotechnologia.pl/artykuly/choroby-genetyczne/ Zachowanie dzieci z zespołem Williamsa Fragment książki pt.: „Zespół Williamsa” (rozdział 1.5. Zachowanie) https://parenting.pl/zachowanie-dzieci-z-zespolem-williamsa http://www.zespoldowna.info/rehabilitacja.html |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta 10 godzin ćwiczeń w sali 5 godzin warsztaty 10 godzin przegląd obowiązkowej literatury 1 punkt ECTS |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.