Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z zespołami genetycznymi

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-2S-WDG
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z zespołami genetycznymi
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 3 sem. PC, logopedia, (2-l) niestacj. II st.
Obowiązkowe dla 3 sem. PC, logopedia, (2-l) stacj. II st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Podstawowa wiedza potrzebna do zrozumienia chorób genetycznych

- Wspomaganie rozwoju dzieci z wybranymi zespołami genetycznymi

- Wczesna opieka logopedyczna dzieci w przypadku wybranych zespołów genetycznych

- Rola rodzica w terapii dziecka

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna definicję, podział i etiologię zaburzeń rozwojowych

Zna zasady diagnostyki dymorficznej zaburzeń rozwojowych w zespołach genetycznych

Zna etiologię, charakterystykę i rozwój dzieci z wybranymi zespołami genetycznymi

Umiejętności

Potrafi sformułować diagnozę funkcjonalną dzieci z zespołami genetycznymi

Umie stworzyć plan wczesnej opieki logopedycznej z omówionymi zespołami genetycznymi przypadku dzieci

Kompetencje społeczne

Jest wrażliwy na indywidualne potrzeby pacjenta z zespołami genetycznymi

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Gabriela Lorens
Prowadzący grup: Gabriela Lorens
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Egzamin pisemny (egzamin zostanie przeprowadzony z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Forms)

Zaliczenie ćwiczeń i warsztatów na podstawie obecności oraz udziału studenta w dyskusjach dydaktycznych po prezentacji filmów z pacjentami z rzadką chorobą genetyczną podczas ćwiczeń i warsztatów.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Podstawowa wiedza potrzebna do zrozumienia chorób genetycznych

- Omówienie wybranych rzeadkich chorób genetycznych

- Wspomaganie rozwoju dzieci z wybranymi zespołami genetycznymi

- Wczesna opieka logopedyczna dzieci w przypadku wybranych zespołów genetycznych

- Rola rodzica w terapii dziecka

Literatura:

1. T.A. Brown,, Genomy” PWN, 2009

2. P.C. Winter, G. I. Hickey, H. L. Fletcher „Genetyka” — krótkie wykłady, PWN, 2005

3. J. M. Connor, M. A. Ferguson-Smith, Podstawy genetyki medycznej, Warszawa 1991

1. Kaczan T., Śmigiel R. (red.), 2012, Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju u dzieci z chorobami genetycznymi, Oficyna Wydawnicza .Impuls, Kraków;

2. Cieszyńska Rożek J., Sobolewski P., Grzesiak-Witek D. (red.), 2018, Zaburzenia mowy w wybranych zespołach uwarunkowanych genetycznie, Wydawnictwo CZELEJ, Lublin;

3. Cytowska B., Winczura B., Stawarski A., (red.), 2008, Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju, Oficyna Wydawnicza .Impuls Kraków;

4. Cunningham C. ,1992, Dzieci z zespołem Downa. Poradnik dla rodziców, WSiP, Warszawa;

5. Borkowska M., 1997, Dziecko niepełnosprawne ruchowo, cz.II Usprawnianie ruchowe, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa;

6. Cytowska B., Winczura B., (red.), 2008, Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków;

7. Kaczmarek B.B., 2008, Wspomaganie rozwoju dzieci z zspołem Downa – teoria i praktyka, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków;

8. Michilewicz S., (red.), 2010, Dziecko z trudnościami w rozwoju, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków;

9. Lowe A., 1999, Każde dziecko może nauczyć się mówić, Media Rodzina, Poznań;

10. Twardowski A. (red.), 2005, Wspomaganie rozwoju dzieci ze złożonymi zespołami zaburzeń, Stowarzyszenie na rzecz Dzieci z Zaburzeniami Genetycznymi „GEN”, Poznań.

http://www.e-biotechnologia.pl/artykuly/choroby-genetyczne/

Zachowanie dzieci z zespołem Williamsa

Fragment książki pt.: „Zespół Williamsa” (rozdział 1.5. Zachowanie) https://parenting.pl/zachowanie-dzieci-z-zespolem-williamsa

http://www.zespoldowna.info/rehabilitacja.html

Uwagi:

Wykład z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Teams.

Kontakt z prowadzącym wykład odbywać się będzie drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl. (glorens@aps.edu.pl). Dodatkowo w wyznaczonych terminach dyżurów kontakt z prowadzącym z wykorzystaniem aplikacji MS Teams.

Ćwiczenia w aplikacji Teams - prezentacje narzędzi do badań pacjentów z choroba genetyczną, prezentacja nagrania szczegółowej diagnozy pacjenta z rzadką chorobą genetyczną.

Warsztaty z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Teams z wykorzystaniem filmów z pacjentami z rzadką chorobą genetyczną. Kontakt z prowadzącym ćwiczenia (glorens@aps.edu.pl) odbywać się będzie drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl. Dodatkowo w wyznaczonych terminach dyżurów kontakt z prowadzącymi z wykorzystaniem aplikacji MS Teams.

Kod umożliwiający wejście studenta do grupy zajęciowej w Teamsach (kod generowany przez Teamsy) został przekazany grupie w wiadomości mailowej przez USOSmail oraz na czacie w zespole na TEAMS.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Gabriela Lorens
Prowadzący grup: Gabriela Lorens
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Egzamin pisemny (egzamin zostanie przeprowadzony z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Forms)

Zaliczenie ćwiczeń i warsztatów na podstawie obecności oraz udziału studenta w dyskusjach dydaktycznych po prezentacji filmów z pacjentami z rzadką chorobą genetyczną podczas ćwiczeń i warsztatów.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Podstawowa wiedza potrzebna do zrozumienia chorób genetycznych

- Omówienie wybranych rzeadkich chorób genetycznych

- Wspomaganie rozwoju dzieci z wybranymi zespołami genetycznymi

- Wczesna opieka logopedyczna dzieci w przypadku wybranych zespołów genetycznych

- Rola rodzica w terapii dziecka

Literatura:

1. T.A. Brown,, Genomy” PWN, 2009

2. P.C. Winter, G. I. Hickey, H. L. Fletcher „Genetyka” — krótkie wykłady, PWN, 2005

3. J. M. Connor, M. A. Ferguson-Smith, Podstawy genetyki medycznej, Warszawa 1991

1. Kaczan T., Śmigiel R. (red.), 2012, Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju u dzieci z chorobami genetycznymi, Oficyna Wydawnicza .Impuls, Kraków;

2. Cieszyńska Rożek J., Sobolewski P., Grzesiak-Witek D. (red.), 2018, Zaburzenia mowy w wybranych zespołach uwarunkowanych genetycznie, Wydawnictwo CZELEJ, Lublin;

3. Cytowska B., Winczura B., Stawarski A., (red.), 2008, Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju, Oficyna Wydawnicza .Impuls Kraków;

4. Cunningham C. ,1992, Dzieci z zespołem Downa. Poradnik dla rodziców, WSiP, Warszawa;

5. Borkowska M., 1997, Dziecko niepełnosprawne ruchowo, cz.II Usprawnianie ruchowe, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa;

6. Cytowska B., Winczura B., (red.), 2008, Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków;

7. Kaczmarek B.B., 2008, Wspomaganie rozwoju dzieci z zspołem Downa – teoria i praktyka, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków;

8. Michilewicz S., (red.), 2010, Dziecko z trudnościami w rozwoju, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków;

9. Lowe A., 1999, Każde dziecko może nauczyć się mówić, Media Rodzina, Poznań;

10. Twardowski A. (red.), 2005, Wspomaganie rozwoju dzieci ze złożonymi zespołami zaburzeń, Stowarzyszenie na rzecz Dzieci z Zaburzeniami Genetycznymi „GEN”, Poznań.

http://www.e-biotechnologia.pl/artykuly/choroby-genetyczne/

Zachowanie dzieci z zespołem Williamsa

Fragment książki pt.: „Zespół Williamsa” (rozdział 1.5. Zachowanie) https://parenting.pl/zachowanie-dzieci-z-zespolem-williamsa

http://www.zespoldowna.info/rehabilitacja.html

Uwagi:

Wykład z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Teams.

Kontakt z prowadzącym wykład odbywać się będzie drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl. (glorens@aps.edu.pl). Dodatkowo w wyznaczonych terminach dyżurów kontakt z prowadzącym z wykorzystaniem aplikacji MS Teams.

Ćwiczenia w aplikacji Teams - prezentacje narzędzi do badań pacjentów z choroba genetyczną, prezentacja nagrania szczegółowej diagnozy pacjenta z rzadką chorobą genetyczną.

Warsztaty z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Teams z wykorzystaniem filmów z pacjentami z rzadką chorobą genetyczną. Kontakt z prowadzącym ćwiczenia (glorens@aps.edu.pl) odbywać się będzie drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl. Dodatkowo w wyznaczonych terminach dyżurów kontakt z prowadzącymi z wykorzystaniem aplikacji MS Teams.

Kod umożliwiający wejście studenta do grupy zajęciowej w Teamsach (kod generowany przez Teamsy) został przekazany grupie w wiadomości mailowej przez USOSmail oraz na czacie w zespole na TEAMS.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Gabriela Lorens
Prowadzący grup: Gabriela Lorens
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Kolokwium pisemne

Zaliczenie ćwiczeń i warsztatów na podstawie obecności oraz udziału studenta w dyskusjach dydaktycznych po prezentacji filmów z pacjentami z rzadką chorobą genetyczną podczas ćwiczeń i warsztatów.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Podstawowa wiedza potrzebna do zrozumienia chorób genetycznych

- Omówienie wybranych rzeadkich chorób genetycznych

- Wspomaganie rozwoju dzieci z wybranymi zespołami genetycznymi

- Wczesna opieka logopedyczna dzieci w przypadku wybranych zespołów genetycznych

- Rola rodzica w terapii dziecka

Literatura:

1. T.A. Brown,, Genomy” PWN, 2009

2. P.C. Winter, G. I. Hickey, H. L. Fletcher „Genetyka” — krótkie wykłady, PWN, 2005

3. J. M. Connor, M. A. Ferguson-Smith, Podstawy genetyki medycznej, Warszawa 1991

1. Kaczan T., Śmigiel R. (red.), 2012, Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju u dzieci z chorobami genetycznymi, Oficyna Wydawnicza .Impuls, Kraków;

2. Cieszyńska Rożek J., Sobolewski P., Grzesiak-Witek D. (red.), 2018, Zaburzenia mowy w wybranych zespołach uwarunkowanych genetycznie, Wydawnictwo CZELEJ, Lublin;

3. Cytowska B., Winczura B., Stawarski A., (red.), 2008, Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju, Oficyna Wydawnicza .Impuls Kraków;

4. Cunningham C. ,1992, Dzieci z zespołem Downa. Poradnik dla rodziców, WSiP, Warszawa;

5. Borkowska M., 1997, Dziecko niepełnosprawne ruchowo, cz.II Usprawnianie ruchowe, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa;

6. Cytowska B., Winczura B., (red.), 2008, Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków;

7. Kaczmarek B.B., 2008, Wspomaganie rozwoju dzieci z zspołem Downa – teoria i praktyka, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków;

8. Michilewicz S., (red.), 2010, Dziecko z trudnościami w rozwoju, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków;

9. Lowe A., 1999, Każde dziecko może nauczyć się mówić, Media Rodzina, Poznań;

10. Twardowski A. (red.), 2005, Wspomaganie rozwoju dzieci ze złożonymi zespołami zaburzeń, Stowarzyszenie na rzecz Dzieci z Zaburzeniami Genetycznymi „GEN”, Poznań.

http://www.e-biotechnologia.pl/artykuly/choroby-genetyczne/

Zachowanie dzieci z zespołem Williamsa

Fragment książki pt.: „Zespół Williamsa” (rozdział 1.5. Zachowanie) https://parenting.pl/zachowanie-dzieci-z-zespolem-williamsa

http://www.zespoldowna.info/rehabilitacja.html

Uwagi:

ćwiczenia w sali - omówienie rzadkich zespołów genetycznych oraz metod pracy

warsztaty (w małych podgrupach) odbywające się w gabinecie logopedycznym w szpitalu (łączenie ze studentami przez aplikacje Teams ze szpitala)

Nakład pracy studenta

10 godzin ćwiczeń w sali

5 godzin warsztaty - transmisja online na żywo za pośrednictwem TEAMS

1 punkt ECTS

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Gabriela Lorens
Prowadzący grup: Gabriela Lorens
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Kolokwium pisemne

Zaliczenie ćwiczeń i warsztatów na podstawie obecności oraz udziału studenta w dyskusjach dydaktycznych po prezentacji filmów z pacjentami z rzadką chorobą genetyczną podczas ćwiczeń i warsztatów.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Podstawowa wiedza potrzebna do zrozumienia chorób genetycznych

- Omówienie wybranych rzeadkich chorób genetycznych

- Wspomaganie rozwoju dzieci z wybranymi zespołami genetycznymi

- Wczesna opieka logopedyczna dzieci w przypadku wybranych zespołów genetycznych

- Rola rodzica w terapii dziecka

Literatura:

1. T.A. Brown,, Genomy” PWN, 2009

2. P.C. Winter, G. I. Hickey, H. L. Fletcher „Genetyka” — krótkie wykłady, PWN, 2005

3. J. M. Connor, M. A. Ferguson-Smith, Podstawy genetyki medycznej, Warszawa 1991

1. Kaczan T., Śmigiel R. (red.), 2012, Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju u dzieci z chorobami genetycznymi, Oficyna Wydawnicza .Impuls, Kraków;

2. Cieszyńska Rożek J., Sobolewski P., Grzesiak-Witek D. (red.), 2018, Zaburzenia mowy w wybranych zespołach uwarunkowanych genetycznie, Wydawnictwo CZELEJ, Lublin;

3. Cytowska B., Winczura B., Stawarski A., (red.), 2008, Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju, Oficyna Wydawnicza .Impuls Kraków;

4. Cunningham C. ,1992, Dzieci z zespołem Downa. Poradnik dla rodziców, WSiP, Warszawa;

5. Borkowska M., 1997, Dziecko niepełnosprawne ruchowo, cz.II Usprawnianie ruchowe, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa;

6. Cytowska B., Winczura B., (red.), 2008, Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków;

7. Kaczmarek B.B., 2008, Wspomaganie rozwoju dzieci z zspołem Downa – teoria i praktyka, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków;

8. Michilewicz S., (red.), 2010, Dziecko z trudnościami w rozwoju, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków;

9. Lowe A., 1999, Każde dziecko może nauczyć się mówić, Media Rodzina, Poznań;

10. Twardowski A. (red.), 2005, Wspomaganie rozwoju dzieci ze złożonymi zespołami zaburzeń, Stowarzyszenie na rzecz Dzieci z Zaburzeniami Genetycznymi „GEN”, Poznań.

http://www.e-biotechnologia.pl/artykuly/choroby-genetyczne/

Zachowanie dzieci z zespołem Williamsa

Fragment książki pt.: „Zespół Williamsa” (rozdział 1.5. Zachowanie) https://parenting.pl/zachowanie-dzieci-z-zespolem-williamsa

http://www.zespoldowna.info/rehabilitacja.html

Uwagi:

ćwiczenia w sali - omówienie rzadkich zespołów genetycznych oraz metod pracy

warsztaty (w małych podgrupach) odbywające się w gabinecie logopedycznym w szpitalu (łączenie ze studentami przez aplikacje Teams ze szpitala)

Nakład pracy studenta

10 godzin ćwiczeń w sali

5 godzin warsztaty - transmisja online na żywo za pośrednictwem TEAMS

1 punkt ECTS

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Gabriela Lorens
Prowadzący grup: Gabriela Lorens
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Kolokwium pisemne

Zaliczenie ćwiczeń i warsztatów na podstawie obecności oraz udziału studenta w dyskusjach dydaktycznych po prezentacji filmów z pacjentami z rzadką chorobą genetyczną podczas ćwiczeń i warsztatów.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Podstawowa wiedza potrzebna do zrozumienia chorób genetycznych

- Omówienie wybranych rzeadkich chorób genetycznych

- Wspomaganie rozwoju dzieci z wybranymi zespołami genetycznymi

- Wczesna opieka logopedyczna dzieci w przypadku wybranych zespołów genetycznych

- Rola rodzica w terapii dziecka

Literatura:

1. Śmigiel R., Szczałuba K. Genetycznie Uwarunkowane Zaburzenia Rozwoju u Dzieci, PZWL, 2021

2. P.C. Winter, G. I. Hickey, H. L. Fletcher „Genetyka” — krótkie wykłady, PWN, 2005

3. Śmigiel r., Szczałuba K. (red.), 2021 Genetyczne Uwarunkowanie Zaburzenia Rozwoju u dzieci, PZWL;

1. Kaczan T., Śmigiel R. (red.), 2012, Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju u dzieci z chorobami genetycznymi, Oficyna Wydawnicza .Impuls, Kraków;

2. Cieszyńska Rożek J., Sobolewski P., Grzesiak-Witek D. (red.), 2018, Zaburzenia mowy w wybranych zespołach uwarunkowanych genetycznie, Wydawnictwo CZELEJ, Lublin;

3. Cytowska B., Winczura B., Stawarski A., (red.), 2008, Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju, Oficyna Wydawnicza .Impuls Kraków;

4. Cunningham C. ,1992, Dzieci z zespołem Downa. Poradnik dla rodziców, WSiP, Warszawa;

5. Borkowska M., 1997, Dziecko niepełnosprawne ruchowo, cz.II Usprawnianie ruchowe, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa;

6. Cytowska B., Winczura B., (red.), 2008, Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków;

7. Kaczmarek B.B., 2008, Wspomaganie rozwoju dzieci z zspołem Downa – teoria i praktyka, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków;

8. Michilewicz S., (red.), 2010, Dziecko z trudnościami w rozwoju, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków;

9. Lowe A., 1999, Każde dziecko może nauczyć się mówić, Media Rodzina, Poznań;

10. Twardowski A. (red.), 2005, Wspomaganie rozwoju dzieci ze złożonymi zespołami zaburzeń, Stowarzyszenie na rzecz Dzieci z Zaburzeniami Genetycznymi „GEN”, Poznań.

http://www.e-biotechnologia.pl/artykuly/choroby-genetyczne/

Zachowanie dzieci z zespołem Williamsa

Fragment książki pt.: „Zespół Williamsa” (rozdział 1.5. Zachowanie) https://parenting.pl/zachowanie-dzieci-z-zespolem-williamsa

http://www.zespoldowna.info/rehabilitacja.html

Uwagi:

ćwiczenia w sali - omówienie rzadkich zespołów genetycznych oraz metod pracy

warsztaty (w małych podgrupach) odbywające się w gabinecie logopedycznym w szpitalu (łączenie ze studentami przez aplikacje Teams ze szpitala)

Nakład pracy studenta

10 godzin ćwiczeń w sali

5 godzin warsztaty - transmisja online na żywo za pośrednictwem TEAMS

1 punkt ECTS

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Gabriela Lorens
Prowadzący grup: Gabriela Lorens
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Kolokwium pisemne

Zaliczenie ćwiczeń i warsztatów na podstawie obecności oraz udziału studenta w dyskusjach dydaktycznych po prezentacji filmów z pacjentami z rzadką chorobą genetyczną podczas ćwiczeń i warsztatów.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Podstawowa wiedza potrzebna do zrozumienia chorób genetycznych

- Omówienie wybranych rzeadkich chorób genetycznych

- Wspomaganie rozwoju dzieci z wybranymi zespołami genetycznymi

- Wczesna opieka logopedyczna dzieci w przypadku wybranych zespołów genetycznych

- Rola rodzica w terapii dziecka

Literatura:

1. Śmigiel R., Szczałuba K. Genetycznie Uwarunkowane Zaburzenia Rozwoju u Dzieci, PZWL, 2021

2. P.C. Winter, G. I. Hickey, H. L. Fletcher „Genetyka” — krótkie wykłady, PWN, 2005

3. Śmigiel r., Szczałuba K. (red.), 2021 Genetyczne Uwarunkowanie Zaburzenia Rozwoju u dzieci, PZWL;

1. Kaczan T., Śmigiel R. (red.), 2012, Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju u dzieci z chorobami genetycznymi, Oficyna Wydawnicza .Impuls, Kraków;

2. Cieszyńska Rożek J., Sobolewski P., Grzesiak-Witek D. (red.), 2018, Zaburzenia mowy w wybranych zespołach uwarunkowanych genetycznie, Wydawnictwo CZELEJ, Lublin;

3. Cytowska B., Winczura B., Stawarski A., (red.), 2008, Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju, Oficyna Wydawnicza .Impuls Kraków;

4. Cunningham C. ,1992, Dzieci z zespołem Downa. Poradnik dla rodziców, WSiP, Warszawa;

5. Borkowska M., 1997, Dziecko niepełnosprawne ruchowo, cz.II Usprawnianie ruchowe, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa;

6. Cytowska B., Winczura B., (red.), 2008, Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków;

7. Kaczmarek B.B., 2008, Wspomaganie rozwoju dzieci z zspołem Downa – teoria i praktyka, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków;

8. Michilewicz S., (red.), 2010, Dziecko z trudnościami w rozwoju, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków;

9. Lowe A., 1999, Każde dziecko może nauczyć się mówić, Media Rodzina, Poznań;

10. Twardowski A. (red.), 2005, Wspomaganie rozwoju dzieci ze złożonymi zespołami zaburzeń, Stowarzyszenie na rzecz Dzieci z Zaburzeniami Genetycznymi „GEN”, Poznań.

http://www.e-biotechnologia.pl/artykuly/choroby-genetyczne/

Zachowanie dzieci z zespołem Williamsa

Fragment książki pt.: „Zespół Williamsa” (rozdział 1.5. Zachowanie) https://parenting.pl/zachowanie-dzieci-z-zespolem-williamsa

http://www.zespoldowna.info/rehabilitacja.html

Uwagi:

Nakład pracy studenta

10 godzin ćwiczeń w sali

5 godzin warsztaty

10 godzin przegląd obowiązkowej literatury

1 punkt ECTS

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)