Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoretyczne podstawy diagnozy i terapii autyzmu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-2S-TPA
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Teoretyczne podstawy diagnozy i terapii autyzmu
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 1 sem. PC, edukacja i reh. osób z niepeł. intel. i autyzmem, (2-l) stac. II st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Współczesna definicja i klasyfikacja zaburzeń ze spektrum autyzmu. Kryteria diagnostyczne wg ICD-10 (1992) oraz DSM-V (2013). Epidemiologia. Przyczyny zaburzeń ze spektrum autyzmu. Psychologiczna charakterystyka osób ze spektrum autyzmu (interakcje społeczne i społeczne komunikowanie się, ograniczone wzorce zachowania). Funkcjonowanie poznawcze (teoria umysłu, teoria centralnej koherencji, teoria funkcji wykonawczych). Trudności diagnostyczne z pomiarem inteligencji. Diagnozowanie zaburzeń autystycznych – narzędzia diagnostyczne (CHAT, M-CHAT, Q-CHAT, PEP-R, obserwacja kliniczna, wywiad ). Rozwój dziecka z autyzmem. Prognozy rozwojowe. Metody terapii i edukacji osób z autyzmem.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna epidemiologię autyzmu

Zna symptomy autyzmu

Zna koncepcje autyzmu

Zna terminologię używaną w diagnozie nozologicznej autyzmu

Zna kryteria diagnostyczne autyzmu (ICD, DSM, CHAT, CARS)

Zna metody badań diagnostycznych

Umiejętności

Potrafi scharakteryzować procesy poznawcze osób z autyzmem (modele funkcjonowania intelektualnego osób z autyzmem, deficyty poznawcze, uzdolnienia)

Potrafi scharakteryzować problemy biomedyczne, neurologiczne i sensoryczne występujące u osób z autyzmem (autyzm a upośledzenie umysłowe, padaczka, zaburzenia psychiczne i inne)

Potrafi określić trudności i ograniczenia w diagnozie autyzmu

Potrafi wskazać sposoby wykorzystania wyników diagnozy w postępowaniu edukacyjny i terapeutycznym

Kompetencje społeczne

Ma świadomość konieczności zachowania zasad etyki w procesie diagnozy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Smolińska
Prowadzący grup: Agnieszka Siedler
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia: egzamin (test)

Pełny opis:

Współczesna definicja i klasyfikacja zaburzeń ze spektrum autyzmu. Kryteria diagnostyczne wg ICD-10 (1992) oraz DSM-V (2013). Epidemiologia. Przyczyny zaburzeń ze spektrum autyzmu. Psychologiczna charakterystyka osób ze spektrum autyzmu (interakcje społeczne i społeczne komunikowanie się, ograniczone wzorce zachowania). Funkcjonowanie poznawcze (teoria umysłu, teoria centralnej koherencji, teoria funkcji wykonawczych). Trudności diagnostyczne z pomiarem inteligencji. Diagnozowanie zaburzeń autystycznych – narzędzia diagnostyczne (CHAT, M-CHAT, Q-CHAT, PEP-R, obserwacja kliniczna, wywiad ). Rozwój dziecka z autyzmem. Prognozy rozwojowe. Metody terapii i edukacji osób z autyzmem.

Literatura:

Attwood, T. (2006). Zespół Aspergera. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka

Błeszyński, J. (red.). (2008). Alternatywne i wspomagające metody komunikacji. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Bobkowicz-Lewartowska, L. ((2000). Autyzm dziecięcy. Zagadnienia diagnozy i terapii. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls".

Danielewicz, D., Pisula, E. (red.). (2003). Terapia i edukacja osób z autyzmem. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Kaczmarek, B.B., Wojciechowska, A. (2015). Autyzm i AAC. Alternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls

Pietras, T., Witusik, A., Gałecki, P. (2009). Autyzm-epidemiologia, diagnoza i terapia. Wrocław: Wydawnictwo Continuo

Pisula, E. (2005). Małe dziecko z autyzmem. Gdańsk: GWP

Pisula, E. (2010). Autyzm, przyczyny, symptomy, terapia. Gdańsk: Wyd. Harmonia

Pisula, E., Danielewicz, D. (red.) (2005). Wybrane formy terapii i rehabilitacji osób z autyzmem. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Schopler, E., Reichler, R., J., Bashford, A., Marcus, L., M. (1995). Profil Psychoedukacyjny. Gdańsk: SPOA.

Schopler, E., Reichler, R., Lansing, M. (1995). Techniki nauczania dla rodziców i profesjonalistów. Gdańsk: SPOA.

Schopler, E., Lansing, M., Waters, L. (1995). Ćwiczenia edukacyjne dla dzieci autystycznych. Gdańsk: SPOA.

Seria „Żyć z autyzmem” Warszawa: Wyd. Fundacja Synapsis i Fraszka Edukacyjna

Sundberg, M. (2015). VB-MAPP. Ocena osiągania kamieni milowych rozwoju i planowanie terapii. Warszawa: Fundacja SCOLARIS

Uwagi:

Metody kształcenia: wykład, prezentacja, esej, warsztat

Liczba punktów ECTS:3

Nakład pracy studenta:

godziny kontaktowe: 30h

przygotowanie zajęć, lektury - 15h

przygotowanie do egzaminu - 20h

przygotowanie referatu - 15h

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Danielewicz
Prowadzący grup: Dorota Danielewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

egzamin - zaliczenie testu wiadomości (test jednokrotnego wyboru) na minimum 60%.

Pełny opis:

Współczesna definicja i klasyfikacja zaburzeń ze spektrum autyzmu. Kryteria diagnostyczne wg ICD-10 (1992) oraz DSM-V (2013). Epidemiologia. Przyczyny zaburzeń ze spektrum autyzmu. Psychologiczna charakterystyka osób ze spektrum autyzmu (interakcje społeczne i społeczne komunikowanie się, ograniczone wzorce zachowania). Funkcjonowanie poznawcze (teoria umysłu, teoria centralnej koherencji, teoria funkcji wykonawczych). Trudności diagnostyczne z pomiarem inteligencji. Diagnozowanie zaburzeń autystycznych – narzędzia diagnostyczne (CHAT, M-CHAT, Q-CHAT, PEP-R, obserwacja kliniczna, wywiad ). Rozwój dziecka z autyzmem. Prognozy rozwojowe. Metody terapii i edukacji osób z autyzmem.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Danielewicz, D., Pisula, E. (red.). (2003). Terapia i edukacja osób z autyzmem. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Kaczmarek, B.B., Wojciechowska, A. (2015). Autyzm i AAC. Alternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls

Pietras, T., Witusik, A., Gałecki, P. (2009). Autyzm-epidemiologia, diagnoza i terapia. Wrocław: Wydawnictwo Continuo

Pisula, E. (2005). Małe dziecko z autyzmem. Gdańsk: GWP

Pisula, E. (2010). Autyzm, przyczyny, symptomy, terapia. Gdańsk: Wyd. Harmonia

Pisula, E., Danielewicz, D. (red.) (2005). Wybrane formy terapii i rehabilitacji osób z autyzmem. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Literatura uzupełniająca:

Attwood, T. (2006). Zespół Aspergera. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka

Błeszyński, J. (red.). (2008). Alternatywne i wspomagające metody komunikacji. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Bobkowicz-Lewartowska, L. ((2000). Autyzm dziecięcy. Zagadnienia diagnozy i terapii. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls".

Schopler, E., Reichler, R., J., Bashford, A., Marcus, L., M. (1995). Profil Psychoedukacyjny. Gdańsk: SPOA.

Schopler, E., Reichler, R., Lansing, M. (1995). Techniki nauczania dla rodziców i profesjonalistów. Gdańsk: SPOA.

Schopler, E., Lansing, M., Waters, L. (1995). Ćwiczenia edukacyjne dla dzieci autystycznych. Gdańsk: SPOA.

Seria „Żyć z autyzmem” Warszawa: Wyd. Fundacja Synapsis i Fraszka Edukacyjna

Sundberg, M. (2015). VB-MAPP. Ocena osiągania kamieni milowych rozwoju i planowanie terapii. Warszawa: Fundacja SCOLARIS

Uwagi:

Zajęcia zdalne realizujemy zgodnie z planem zajęć, z użyciem platformy MS Teams. Link do zespołu w MS Teams:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ae165f70e2d6940c2ba427cc6a172957c%40thread.tacv2/conversations?groupId=caebde4a-2282-4099-9d9b-aaa970d56b4a&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zdalne ćwiczenia będą miały charakter:

- pracy w grupach

- dyskusji

- prezentacji materiałów źródłowych (prezentacje prowadzącej, prezentacje studenckie, ogólnodostępne materiały filmowe, teksty źródłowe open access) z rozszerzonymi komentarzami- student ma za zadanie zapoznać się z przygotowanymi do zajęć materiałami i wykonać zaplanowane w nich ćwiczenia (np. krótkie zadania, pytania).

Nakład pracy studenta:

godziny kontaktowe: 30h

przygotowanie zajęć, lektury - 15h

przygotowanie do egzaminu - 20h

przygotowanie referatu - 15h

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Siedler
Prowadzący grup: Agnieszka Siedler
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Zajęcia mają za zadanie zapoznać studentów z wiedzą dotyczącą zaburzeń ze spektrum autyzmu - przyczyn, objawów, funkcjonowania, diagnostyki.

Pełny opis:

Współczesna definicja i klasyfikacja zaburzeń ze spektrum autyzmu. Kryteria diagnostyczne wg ICD-10 (1992) oraz DSM-V (2013). Epidemiologia. Przyczyny zaburzeń ze spektrum autyzmu. Psychologiczna charakterystyka osób ze spektrum autyzmu (interakcje społeczne i społeczne komunikowanie się, ograniczone wzorce zachowania). Funkcjonowanie poznawcze (teoria umysłu, teoria centralnej koherencji, teoria funkcji wykonawczych). Trudności diagnostyczne z pomiarem inteligencji. Diagnozowanie zaburzeń autystycznych – narzędzia diagnostyczne (CHAT, M-CHAT, Q-CHAT, PEP-R, obserwacja kliniczna, wywiad ). Rozwój dziecka z autyzmem. Prognozy rozwojowe. Metody terapii i edukacji osób z autyzmem.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Danielewicz, D., Pisula, E. (red.). (2003). Terapia i edukacja osób z autyzmem. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Kaczmarek, B.B., Wojciechowska, A. (2015). Autyzm i AAC. Alternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls

Pietras, T., Witusik, A., Gałecki, P. (2009). Autyzm-epidemiologia, diagnoza i terapia. Wrocław: Wydawnictwo Continuo

Pisula, E. (2005). Małe dziecko z autyzmem. Gdańsk: GWP

Pisula, E. (2010). Autyzm, przyczyny, symptomy, terapia. Gdańsk: Wyd. Harmonia

Pisula, E., Danielewicz, D. (red.) (2005). Wybrane formy terapii i rehabilitacji osób z autyzmem. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Literatura uzupełniająca:

Attwood, T. (2006). Zespół Aspergera. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka

Błeszyński, J. (red.). (2008). Alternatywne i wspomagające metody komunikacji. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Bobkowicz-Lewartowska, L. ((2000). Autyzm dziecięcy. Zagadnienia diagnozy i terapii. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls".

Schopler, E., Reichler, R., J., Bashford, A., Marcus, L., M. (1995). Profil Psychoedukacyjny. Gdańsk: SPOA.

Schopler, E., Reichler, R., Lansing, M. (1995). Techniki nauczania dla rodziców i profesjonalistów. Gdańsk: SPOA.

Schopler, E., Lansing, M., Waters, L. (1995). Ćwiczenia edukacyjne dla dzieci autystycznych. Gdańsk: SPOA.

Seria „Żyć z autyzmem” Warszawa: Wyd. Fundacja Synapsis i Fraszka Edukacyjna

Sundberg, M. (2015). VB-MAPP. Ocena osiągania kamieni milowych rozwoju i planowanie terapii. Warszawa: Fundacja SCOLARIS

Uwagi:

Nakład pracy studenta:

godziny kontaktowe: 30h

przygotowanie zajęć, lektury - 20h

przygotowanie do egzaminu - 20h

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Siedler
Prowadzący grup: Agnieszka Siedler
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Zajęcia mają za zadanie zapoznać studentów z wiedzą dotyczącą zaburzeń ze spektrum autyzmu - przyczyn, objawów, funkcjonowania, diagnostyki.

Pełny opis:

Współczesna definicja i klasyfikacja zaburzeń ze spektrum autyzmu. Kryteria diagnostyczne wg ICD-10 (1992) oraz DSM-V (2013). Epidemiologia. Przyczyny zaburzeń ze spektrum autyzmu. Psychologiczna charakterystyka osób ze spektrum autyzmu (interakcje społeczne i społeczne komunikowanie się, ograniczone wzorce zachowania). Funkcjonowanie poznawcze (teoria umysłu, teoria centralnej koherencji, teoria funkcji wykonawczych). Trudności diagnostyczne z pomiarem inteligencji. Diagnozowanie zaburzeń autystycznych – narzędzia diagnostyczne (CHAT, M-CHAT, Q-CHAT, PEP-R, obserwacja kliniczna, wywiad ). Rozwój dziecka z autyzmem. Prognozy rozwojowe. Metody terapii i edukacji osób z autyzmem.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Danielewicz, D., Pisula, E. (red.). (2003). Terapia i edukacja osób z autyzmem. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Kaczmarek, B.B., Wojciechowska, A. (2015). Autyzm i AAC. Alternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls

Pietras, T., Witusik, A., Gałecki, P. (2009). Autyzm-epidemiologia, diagnoza i terapia. Wrocław: Wydawnictwo Continuo

Pisula, E. (2005). Małe dziecko z autyzmem. Gdańsk: GWP

Pisula, E. (2010). Autyzm, przyczyny, symptomy, terapia. Gdańsk: Wyd. Harmonia

Pisula, E., Danielewicz, D. (red.) (2005). Wybrane formy terapii i rehabilitacji osób z autyzmem. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Literatura uzupełniająca:

Attwood, T. (2006). Zespół Aspergera. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka

Błeszyński, J. (red.). (2008). Alternatywne i wspomagające metody komunikacji. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Bobkowicz-Lewartowska, L. ((2000). Autyzm dziecięcy. Zagadnienia diagnozy i terapii. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls".

Schopler, E., Reichler, R., J., Bashford, A., Marcus, L., M. (1995). Profil Psychoedukacyjny. Gdańsk: SPOA.

Schopler, E., Reichler, R., Lansing, M. (1995). Techniki nauczania dla rodziców i profesjonalistów. Gdańsk: SPOA.

Schopler, E., Lansing, M., Waters, L. (1995). Ćwiczenia edukacyjne dla dzieci autystycznych. Gdańsk: SPOA.

Seria „Żyć z autyzmem” Warszawa: Wyd. Fundacja Synapsis i Fraszka Edukacyjna

Sundberg, M. (2015). VB-MAPP. Ocena osiągania kamieni milowych rozwoju i planowanie terapii. Warszawa: Fundacja SCOLARIS

Uwagi:

Nakład pracy studenta:

godziny kontaktowe: 30h

przygotowanie zajęć, lektury - 20h

przygotowanie do egzaminu - 20h

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)