Teoretyczne podstawy diagnozy i terapii autyzmu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-2S-TPA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teoretyczne podstawy diagnozy i terapii autyzmu |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 1 sem. PC, edukacja i reh. osób z niepeł. intel. i autyzmem, (2-l) stac. II st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Współczesna definicja i klasyfikacja zaburzeń ze spektrum autyzmu. Kryteria diagnostyczne wg ICD-10 (1992) oraz DSM-V (2013). Epidemiologia. Przyczyny zaburzeń ze spektrum autyzmu. Psychologiczna charakterystyka osób ze spektrum autyzmu (interakcje społeczne i społeczne komunikowanie się, ograniczone wzorce zachowania). Funkcjonowanie poznawcze (teoria umysłu, teoria centralnej koherencji, teoria funkcji wykonawczych). Trudności diagnostyczne z pomiarem inteligencji. Diagnozowanie zaburzeń autystycznych – narzędzia diagnostyczne (CHAT, M-CHAT, Q-CHAT, PEP-R, obserwacja kliniczna, wywiad ). Rozwój dziecka z autyzmem. Prognozy rozwojowe. Metody terapii i edukacji osób z autyzmem. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna epidemiologię autyzmu Zna symptomy autyzmu Zna koncepcje autyzmu Zna terminologię używaną w diagnozie nozologicznej autyzmu Zna kryteria diagnostyczne autyzmu (ICD, DSM, CHAT, CARS) Zna metody badań diagnostycznych Umiejętności Potrafi scharakteryzować procesy poznawcze osób z autyzmem (modele funkcjonowania intelektualnego osób z autyzmem, deficyty poznawcze, uzdolnienia) Potrafi scharakteryzować problemy biomedyczne, neurologiczne i sensoryczne występujące u osób z autyzmem (autyzm a upośledzenie umysłowe, padaczka, zaburzenia psychiczne i inne) Potrafi określić trudności i ograniczenia w diagnozie autyzmu Potrafi wskazać sposoby wykorzystania wyników diagnozy w postępowaniu edukacyjny i terapeutycznym Kompetencje społeczne Ma świadomość konieczności zachowania zasad etyki w procesie diagnozy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Smolińska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Siedler | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: egzamin (test) |
|
Pełny opis: |
Współczesna definicja i klasyfikacja zaburzeń ze spektrum autyzmu. Kryteria diagnostyczne wg ICD-10 (1992) oraz DSM-V (2013). Epidemiologia. Przyczyny zaburzeń ze spektrum autyzmu. Psychologiczna charakterystyka osób ze spektrum autyzmu (interakcje społeczne i społeczne komunikowanie się, ograniczone wzorce zachowania). Funkcjonowanie poznawcze (teoria umysłu, teoria centralnej koherencji, teoria funkcji wykonawczych). Trudności diagnostyczne z pomiarem inteligencji. Diagnozowanie zaburzeń autystycznych – narzędzia diagnostyczne (CHAT, M-CHAT, Q-CHAT, PEP-R, obserwacja kliniczna, wywiad ). Rozwój dziecka z autyzmem. Prognozy rozwojowe. Metody terapii i edukacji osób z autyzmem. |
|
Literatura: |
Attwood, T. (2006). Zespół Aspergera. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka Błeszyński, J. (red.). (2008). Alternatywne i wspomagające metody komunikacji. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Bobkowicz-Lewartowska, L. ((2000). Autyzm dziecięcy. Zagadnienia diagnozy i terapii. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". Danielewicz, D., Pisula, E. (red.). (2003). Terapia i edukacja osób z autyzmem. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Kaczmarek, B.B., Wojciechowska, A. (2015). Autyzm i AAC. Alternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls Pietras, T., Witusik, A., Gałecki, P. (2009). Autyzm-epidemiologia, diagnoza i terapia. Wrocław: Wydawnictwo Continuo Pisula, E. (2005). Małe dziecko z autyzmem. Gdańsk: GWP Pisula, E. (2010). Autyzm, przyczyny, symptomy, terapia. Gdańsk: Wyd. Harmonia Pisula, E., Danielewicz, D. (red.) (2005). Wybrane formy terapii i rehabilitacji osób z autyzmem. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Schopler, E., Reichler, R., J., Bashford, A., Marcus, L., M. (1995). Profil Psychoedukacyjny. Gdańsk: SPOA. Schopler, E., Reichler, R., Lansing, M. (1995). Techniki nauczania dla rodziców i profesjonalistów. Gdańsk: SPOA. Schopler, E., Lansing, M., Waters, L. (1995). Ćwiczenia edukacyjne dla dzieci autystycznych. Gdańsk: SPOA. Seria „Żyć z autyzmem” Warszawa: Wyd. Fundacja Synapsis i Fraszka Edukacyjna Sundberg, M. (2015). VB-MAPP. Ocena osiągania kamieni milowych rozwoju i planowanie terapii. Warszawa: Fundacja SCOLARIS |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, prezentacja, esej, warsztat Liczba punktów ECTS:3 Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe: 30h przygotowanie zajęć, lektury - 15h przygotowanie do egzaminu - 20h przygotowanie referatu - 15h |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Danielewicz | |
Prowadzący grup: | Dorota Danielewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: egzamin - zaliczenie testu wiadomości (test jednokrotnego wyboru) na minimum 60%. |
|
Pełny opis: |
Współczesna definicja i klasyfikacja zaburzeń ze spektrum autyzmu. Kryteria diagnostyczne wg ICD-10 (1992) oraz DSM-V (2013). Epidemiologia. Przyczyny zaburzeń ze spektrum autyzmu. Psychologiczna charakterystyka osób ze spektrum autyzmu (interakcje społeczne i społeczne komunikowanie się, ograniczone wzorce zachowania). Funkcjonowanie poznawcze (teoria umysłu, teoria centralnej koherencji, teoria funkcji wykonawczych). Trudności diagnostyczne z pomiarem inteligencji. Diagnozowanie zaburzeń autystycznych – narzędzia diagnostyczne (CHAT, M-CHAT, Q-CHAT, PEP-R, obserwacja kliniczna, wywiad ). Rozwój dziecka z autyzmem. Prognozy rozwojowe. Metody terapii i edukacji osób z autyzmem. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Danielewicz, D., Pisula, E. (red.). (2003). Terapia i edukacja osób z autyzmem. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Kaczmarek, B.B., Wojciechowska, A. (2015). Autyzm i AAC. Alternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls Pietras, T., Witusik, A., Gałecki, P. (2009). Autyzm-epidemiologia, diagnoza i terapia. Wrocław: Wydawnictwo Continuo Pisula, E. (2005). Małe dziecko z autyzmem. Gdańsk: GWP Pisula, E. (2010). Autyzm, przyczyny, symptomy, terapia. Gdańsk: Wyd. Harmonia Pisula, E., Danielewicz, D. (red.) (2005). Wybrane formy terapii i rehabilitacji osób z autyzmem. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Literatura uzupełniająca: Attwood, T. (2006). Zespół Aspergera. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka Błeszyński, J. (red.). (2008). Alternatywne i wspomagające metody komunikacji. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Bobkowicz-Lewartowska, L. ((2000). Autyzm dziecięcy. Zagadnienia diagnozy i terapii. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". Schopler, E., Reichler, R., J., Bashford, A., Marcus, L., M. (1995). Profil Psychoedukacyjny. Gdańsk: SPOA. Schopler, E., Reichler, R., Lansing, M. (1995). Techniki nauczania dla rodziców i profesjonalistów. Gdańsk: SPOA. Schopler, E., Lansing, M., Waters, L. (1995). Ćwiczenia edukacyjne dla dzieci autystycznych. Gdańsk: SPOA. Seria „Żyć z autyzmem” Warszawa: Wyd. Fundacja Synapsis i Fraszka Edukacyjna Sundberg, M. (2015). VB-MAPP. Ocena osiągania kamieni milowych rozwoju i planowanie terapii. Warszawa: Fundacja SCOLARIS |
|
Uwagi: |
Zajęcia zdalne realizujemy zgodnie z planem zajęć, z użyciem platformy MS Teams. Link do zespołu w MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ae165f70e2d6940c2ba427cc6a172957c%40thread.tacv2/conversations?groupId=caebde4a-2282-4099-9d9b-aaa970d56b4a&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Zdalne ćwiczenia będą miały charakter: - pracy w grupach - dyskusji - prezentacji materiałów źródłowych (prezentacje prowadzącej, prezentacje studenckie, ogólnodostępne materiały filmowe, teksty źródłowe open access) z rozszerzonymi komentarzami- student ma za zadanie zapoznać się z przygotowanymi do zajęć materiałami i wykonać zaplanowane w nich ćwiczenia (np. krótkie zadania, pytania). Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe: 30h przygotowanie zajęć, lektury - 15h przygotowanie do egzaminu - 20h przygotowanie referatu - 15h |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Siedler | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Siedler | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają za zadanie zapoznać studentów z wiedzą dotyczącą zaburzeń ze spektrum autyzmu - przyczyn, objawów, funkcjonowania, diagnostyki. |
|
Pełny opis: |
Współczesna definicja i klasyfikacja zaburzeń ze spektrum autyzmu. Kryteria diagnostyczne wg ICD-10 (1992) oraz DSM-V (2013). Epidemiologia. Przyczyny zaburzeń ze spektrum autyzmu. Psychologiczna charakterystyka osób ze spektrum autyzmu (interakcje społeczne i społeczne komunikowanie się, ograniczone wzorce zachowania). Funkcjonowanie poznawcze (teoria umysłu, teoria centralnej koherencji, teoria funkcji wykonawczych). Trudności diagnostyczne z pomiarem inteligencji. Diagnozowanie zaburzeń autystycznych – narzędzia diagnostyczne (CHAT, M-CHAT, Q-CHAT, PEP-R, obserwacja kliniczna, wywiad ). Rozwój dziecka z autyzmem. Prognozy rozwojowe. Metody terapii i edukacji osób z autyzmem. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Danielewicz, D., Pisula, E. (red.). (2003). Terapia i edukacja osób z autyzmem. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Kaczmarek, B.B., Wojciechowska, A. (2015). Autyzm i AAC. Alternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls Pietras, T., Witusik, A., Gałecki, P. (2009). Autyzm-epidemiologia, diagnoza i terapia. Wrocław: Wydawnictwo Continuo Pisula, E. (2005). Małe dziecko z autyzmem. Gdańsk: GWP Pisula, E. (2010). Autyzm, przyczyny, symptomy, terapia. Gdańsk: Wyd. Harmonia Pisula, E., Danielewicz, D. (red.) (2005). Wybrane formy terapii i rehabilitacji osób z autyzmem. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Literatura uzupełniająca: Attwood, T. (2006). Zespół Aspergera. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka Błeszyński, J. (red.). (2008). Alternatywne i wspomagające metody komunikacji. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Bobkowicz-Lewartowska, L. ((2000). Autyzm dziecięcy. Zagadnienia diagnozy i terapii. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". Schopler, E., Reichler, R., J., Bashford, A., Marcus, L., M. (1995). Profil Psychoedukacyjny. Gdańsk: SPOA. Schopler, E., Reichler, R., Lansing, M. (1995). Techniki nauczania dla rodziców i profesjonalistów. Gdańsk: SPOA. Schopler, E., Lansing, M., Waters, L. (1995). Ćwiczenia edukacyjne dla dzieci autystycznych. Gdańsk: SPOA. Seria „Żyć z autyzmem” Warszawa: Wyd. Fundacja Synapsis i Fraszka Edukacyjna Sundberg, M. (2015). VB-MAPP. Ocena osiągania kamieni milowych rozwoju i planowanie terapii. Warszawa: Fundacja SCOLARIS |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe: 30h przygotowanie zajęć, lektury - 20h przygotowanie do egzaminu - 20h |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Siedler | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Siedler | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają za zadanie zapoznać studentów z wiedzą dotyczącą zaburzeń ze spektrum autyzmu - przyczyn, objawów, funkcjonowania, diagnostyki. |
|
Pełny opis: |
Współczesna definicja i klasyfikacja zaburzeń ze spektrum autyzmu. Kryteria diagnostyczne wg ICD-10 (1992) oraz DSM-V (2013). Epidemiologia. Przyczyny zaburzeń ze spektrum autyzmu. Psychologiczna charakterystyka osób ze spektrum autyzmu (interakcje społeczne i społeczne komunikowanie się, ograniczone wzorce zachowania). Funkcjonowanie poznawcze (teoria umysłu, teoria centralnej koherencji, teoria funkcji wykonawczych). Trudności diagnostyczne z pomiarem inteligencji. Diagnozowanie zaburzeń autystycznych – narzędzia diagnostyczne (CHAT, M-CHAT, Q-CHAT, PEP-R, obserwacja kliniczna, wywiad ). Rozwój dziecka z autyzmem. Prognozy rozwojowe. Metody terapii i edukacji osób z autyzmem. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Danielewicz, D., Pisula, E. (red.). (2003). Terapia i edukacja osób z autyzmem. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Kaczmarek, B.B., Wojciechowska, A. (2015). Autyzm i AAC. Alternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls Pietras, T., Witusik, A., Gałecki, P. (2009). Autyzm-epidemiologia, diagnoza i terapia. Wrocław: Wydawnictwo Continuo Pisula, E. (2005). Małe dziecko z autyzmem. Gdańsk: GWP Pisula, E. (2010). Autyzm, przyczyny, symptomy, terapia. Gdańsk: Wyd. Harmonia Pisula, E., Danielewicz, D. (red.) (2005). Wybrane formy terapii i rehabilitacji osób z autyzmem. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Literatura uzupełniająca: Attwood, T. (2006). Zespół Aspergera. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka Błeszyński, J. (red.). (2008). Alternatywne i wspomagające metody komunikacji. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Bobkowicz-Lewartowska, L. ((2000). Autyzm dziecięcy. Zagadnienia diagnozy i terapii. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". Schopler, E., Reichler, R., J., Bashford, A., Marcus, L., M. (1995). Profil Psychoedukacyjny. Gdańsk: SPOA. Schopler, E., Reichler, R., Lansing, M. (1995). Techniki nauczania dla rodziców i profesjonalistów. Gdańsk: SPOA. Schopler, E., Lansing, M., Waters, L. (1995). Ćwiczenia edukacyjne dla dzieci autystycznych. Gdańsk: SPOA. Seria „Żyć z autyzmem” Warszawa: Wyd. Fundacja Synapsis i Fraszka Edukacyjna Sundberg, M. (2015). VB-MAPP. Ocena osiągania kamieni milowych rozwoju i planowanie terapii. Warszawa: Fundacja SCOLARIS |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe: 30h przygotowanie zajęć, lektury - 20h przygotowanie do egzaminu - 20h |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.