Readaptacja społeczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-2S-RSP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Readaptacja społeczna |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Cel readaptacji byłych więźniów. Warunki osiągnięcia readaptacji byłych więźniów w społeczeństwie - Wpływ właściwości indywidualnych więźniów na ich readaptację. Oddziaływania penitencjarne a readaptacja więźniów. - Znaczenie rodziny w społecznej readaptacji byłych więźniów. Praca osób zwalnianych z więzienia jako czynnik ich społecznej readaptacji. Współudział społeczeństwa w wykonywaniu kary. - Okres przygotowania więźnia do zwolnienia z zakładu karnego Zadania administracji zakładu karnego związanych z przygotowaniem więźniów do zwolnienia. Współudział społeczeństwa w wykonywaniu kary więzienia i po opuszczeniu zakładu karnego. - Cele pomocy postpenitencjarnej. Formy pomocy byłym więźniom i ich rodzinom. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna uwarunkowania procesu readaptacji społecznej Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat systemu wsparcia osób opuszczających placówki resocjalizacyjne, w szczególności zakłady karne i areszty śledcze Zna sposoby udzielanie wsparcia osobom opuszczającym placówki resocjalizacyjne Potrafi scharakteryzować środowiska wspomagające proces readaptacji społecznej Umiejętności Potrafi skonstruować plan pomocy osobom zwalnianym zakładów karnych i aresztów śledczych Kompetencje społeczne Ma świadomość odpowiedzialności za własne przygotowanie do pracy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Głowik | |
Prowadzący grup: | Tomasz Głowik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zajęcia odbywają się na platformie teams: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ae40efeb30ad44104bfbd34c098fc56ac%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=74efdf24-4117-426c-ade0-4aae38119810&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Warunki zaliczenia przedmiotu: obecność i aktywność na zajęciach napisanie pracy kolokwium |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Negatywne determinanty wykonywania kary pozbawienia wolności 2. Wybrane środki oddziaływania penitencjarnego niezbędne w społecznej readaptacji skazanych • Aktywizacja zawodowa skazanych • Edukacja szkolna skazanych • Działalność kulturalno - oświatowa 3. Readaptacja społeczna skazanych w świetle standardów międzynarodowych • Kodeks karny wykonawczy • Europejskie Reguły Więzienne • Konwencja o ochronie Praw człowieka i podstawowych wolności • Reguły minimum postępowania z więźniami 4. Pomoc postpenitencjarna udzielana skazanym opuszczającym zakłady karne • Pomoc postpenitencjarna – krótki rys historyczny • Przygotowanie skazanych do opuszczenia zakładu karnego • Zasady i formy pomocy postpenitencjarnej • Organizacja pomocy postpenitencjarnej 5. Wybrane programy resocjalizacyjne realizowane w zakładach karnych • Programy rozwijania twórczości własnej skazanych • Programy z zakresu kształcenia umiejętności społecznych (Bona, Duet, 4 pory roku) • Programy przygotowujące do życia na wolności • Programy z zakresu profilaktyki: uzależnień, agresji i autoagresji, przemocy w rodzinie, redukcji stresu itp. • Programy wzmacniania więzi rodzinnych 6. Rola środowiska lokalnego w społecznej readaptacji skazanych: • Kościoły i związki wyznaniowe • Stowarzyszenia i fundacje • Organizacje państwowe i samorządowe m.in.: Sądownictwo, Urząd Pracy, Policja |
|
Literatura: |
• Musidłowski R. (2003) Pomoc postpenitencjarna w systemie pomocy społecznej (w:) red. Bulenda T.& Musidłowski R. System penitencjarny i postpenitencjarny w Polsce. Warszawa. • Stańdo- Kawecka B. (2000) Prawne podstawy resocjalizacji. Kraków • Szczygieł B. Grażyna (2002) Społeczna readaptacja skazanych w polskim systemie penitencjarnym. Białystok. • Machel H. (2006) Sens i bezsens resocjalizacji penitencjarnej – casus polski. Studium penitencjarno – pedagogiczne. Kraków. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, dyskusja, praca z tekstem, prezentacje, przygotowanie tekstu na wybrany temat Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 9 Przygotowanie się do zajęć, lektury 20 Przygotowanie się do egzaminu 5 Inne formy Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Głowik | |
Prowadzący grup: | Tomasz Głowik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
link do grupy na teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3amUZXE5LOJgnA96-1U4hRYRvSAab5RRMojIVp9lTM_M41%40thread.tacv2/conversations?groupId=3f4f7194-09b6-4795-a87c-31e0920b484c&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Warunki zaliczenia przedmiotu: obecność i aktywność na zajęciach napisanie pracy kolokwium |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Negatywne determinanty wykonywania kary pozbawienia wolności 2. Wybrane środki oddziaływania penitencjarnego niezbędne w społecznej readaptacji skazanych • Aktywizacja zawodowa skazanych • Edukacja szkolna skazanych • Działalność kulturalno - oświatowa 3. Readaptacja społeczna skazanych w świetle standardów międzynarodowych • Kodeks karny wykonawczy • Europejskie Reguły Więzienne • Konwencja o ochronie Praw człowieka i podstawowych wolności • Reguły minimum postępowania z więźniami 4. Pomoc postpenitencjarna udzielana skazanym opuszczającym zakłady karne • Pomoc postpenitencjarna – krótki rys historyczny • Przygotowanie skazanych do opuszczenia zakładu karnego • Zasady i formy pomocy postpenitencjarnej • Organizacja pomocy postpenitencjarnej 5. Wybrane programy resocjalizacyjne realizowane w zakładach karnych • Programy rozwijania twórczości własnej skazanych • Programy z zakresu kształcenia umiejętności społecznych (Bona, Duet, 4 pory roku) • Programy przygotowujące do życia na wolności • Programy z zakresu profilaktyki: uzależnień, agresji i autoagresji, przemocy w rodzinie, redukcji stresu itp. • Programy wzmacniania więzi rodzinnych 6. Rola środowiska lokalnego w społecznej readaptacji skazanych: • Kościoły i związki wyznaniowe • Stowarzyszenia i fundacje • Organizacje państwowe i samorządowe m.in.: Sądownictwo, Urząd Pracy, Policja |
|
Literatura: |
• Musidłowski R. (2003) Pomoc postpenitencjarna w systemie pomocy społecznej (w:) red. Bulenda T.& Musidłowski R. System penitencjarny i postpenitencjarny w Polsce. Warszawa. • Stańdo- Kawecka B. (2000) Prawne podstawy resocjalizacji. Kraków • Szczygieł B. Grażyna (2002) Społeczna readaptacja skazanych w polskim systemie penitencjarnym. Białystok. • Machel H. (2006) Sens i bezsens resocjalizacji penitencjarnej – casus polski. Studium penitencjarno – pedagogiczne. Kraków. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, dyskusja, praca z tekstem, prezentacje, przygotowanie tekstu na wybrany temat Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 9 Przygotowanie się do zajęć, lektury 20 Przygotowanie się do egzaminu 5 Inne formy Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Nawrocka | |
Prowadzący grup: | Anna Osowska-Rembecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Warunki zaliczenia przedmiotu: obecność i aktywność na zajęciach napisanie pracy kolokwium |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Negatywne determinanty wykonywania kary pozbawienia wolności 2. Wybrane środki oddziaływania penitencjarnego niezbędne w społecznej readaptacji skazanych • Aktywizacja zawodowa skazanych • Edukacja szkolna skazanych • Działalność kulturalno - oświatowa 3. Readaptacja społeczna skazanych w świetle standardów międzynarodowych • Kodeks karny wykonawczy • Europejskie Reguły Więzienne • Konwencja o ochronie Praw człowieka i podstawowych wolności • Reguły minimum postępowania z więźniami 4. Pomoc postpenitencjarna udzielana skazanym opuszczającym zakłady karne • Pomoc postpenitencjarna – krótki rys historyczny • Przygotowanie skazanych do opuszczenia zakładu karnego • Zasady i formy pomocy postpenitencjarnej • Organizacja pomocy postpenitencjarnej 5. Wybrane programy resocjalizacyjne realizowane w zakładach karnych • Programy rozwijania twórczości własnej skazanych • Programy z zakresu kształcenia umiejętności społecznych (Bona, Duet, 4 pory roku) • Programy przygotowujące do życia na wolności • Programy z zakresu profilaktyki: uzależnień, agresji i autoagresji, przemocy w rodzinie, redukcji stresu itp. • Programy wzmacniania więzi rodzinnych 6. Rola środowiska lokalnego w społecznej readaptacji skazanych: • Kościoły i związki wyznaniowe • Stowarzyszenia i fundacje • Organizacje państwowe i samorządowe m.in.: Sądownictwo, Urząd Pracy, Policja |
|
Literatura: |
• Musidłowski R. (2003) Pomoc postpenitencjarna w systemie pomocy społecznej (w:) red. Bulenda T.& Musidłowski R. System penitencjarny i postpenitencjarny w Polsce. Warszawa. • Stańdo- Kawecka B. (2000) Prawne podstawy resocjalizacji. Kraków • Szczygieł B. Grażyna (2002) Społeczna readaptacja skazanych w polskim systemie penitencjarnym. Białystok. • Machel H. (2006) Sens i bezsens resocjalizacji penitencjarnej – casus polski. Studium penitencjarno – pedagogiczne. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, dyskusja, praca z tekstem, prezentacje, przygotowanie tekstu na wybrany temat Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 9 Przygotowanie się do zajęć, lektury 20 Przygotowanie się do egzaminu 5 Inne formy Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.