Podstawy logopedii z fonetyką
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-2S-PLF |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy logopedii z fonetyką |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 2 sem. PC, surdopedagogika z terapią pedagogiczną, (2-l) niestac. II st. Obowiązkowe dla 2 sem. PC, surdopedagogika z terapią pedagogiczną, (2-l) stac. II st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Charakterystyka spółgłosek. - Charakterystyka niespółgłosek (samogłosek i glajdów). - Spółgłoski właściwe w wygłosie absolutnym. - Głoski miękkie i zmiękczone. Geminaty. - Inwentarz fonemów współczesnego języka polskiego. - Typy opozycji fonologicznych. - Asymilacje (upodobnienia) głoskowe we współczesnej polszczyźnie. - Transkrypcja fonetyczna. - Poprawność wymowy. - Fonologiczna funkcja akcentu. - Cele i zasady logopedyczne. - Diagnoza logopedyczna i narzędzia diagnostyczne. - Badania mowy przesiewowe i całościowe. - Metodyka terapii logopedycznej. - Schemat jednostki terapeutycznej. - Schemat terapii zaburzonej głoski. - Warsztat pracy logopedy. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Posiada elementarną, uporządkowaną wiedzę w zakresie fonetyki języka polskiego oraz zna klasyfikacje głosek polskich. Zna zasady zapisu fonetycznego tekstów polskich. Zna rolę poszczególnych narządów artykulacyjnych w wytwarzaniu poszczególnych głosek. Zna podstawowe rodzaje koartykulacji i upodobnień fonetycznych oraz podstawowe zasady wymowy polskiej. Zna podstawowe cechy prozodyczne języka. Wie, na czym polega diagnoza logopedyczna i zna zasady jej przeprowadzania. Zna najczęściej występujące zaburzenia mowy. Zna podstawowe cele, zasady i metody terapii logopedycznej. Zna podstawowe rodzaje ćwiczeń logopedycznych. Umiejętności Umie podać cechy charakteryzujące głoski polskie. Potrafi w zakresie podstawowym wykorzystać cechy dystynktywne głosek w praktyce fonologicznej. Umie zapisywać tekst fonetycznie oraz wyodrębniać i prawidłowo zapisać upodobnienia powstające w czasie mówienia. Potrafi odróżnić wymowę prawidłową od niepoprawnej. Umie scharakteryzować najczęściej występujące zaburzenia mowy. Umie zaplanować i przeprowadzić podstawowe ćwiczenia logopedyczne. Kompetencje społeczne Student prezentuje właściwą postawę wobec swojego języka ojczystego Prezentuje właściwą postawę wobec osoby z zaburzoną mową |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Prożych | |
Prowadzący grup: | Anna Prożych | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Pełny opis: |
Zajęcia realizowane w trybie synchronicznym zgodnie z planem studiów we wtorki w ustalonych godzinach 9.30-13.15, wykłady i ćwiczenia z wykorzystaniem skypa. Przesłano do studentów za pomocą poczty USOS oraz na grupowego maila opracowane materiały z podstaw logopedii 1 i 2 oraz materiały z internetu na temat jąkania i afazii. 3.03.br. Klasyfikacja samogłosek w języku polskim. Kompleks delabialno-palatalny i labialnowelarny. 3.03.br. Opis głosek języka polskiego z wykorzystaniem labiogramów. Każdy student był wyposażony w labiogramy 10.03.br. Klasyfikacja głosek języka polskiego c.d. spółgłoski. Głoski miękkie i zmiękczone 10.03.br. Opis labiogramów- spółgłosek. Ćwiczenia w odczytywaniu, rozpoznawaniu głosek na labiogramach. 17.03.br. Upodobnienia głoskowe we współczesnej polszczyźnie. 17.03. br. Typy opozycji fonologicznych. Transkrypcja fonetyczna. 24.03.br. Transkrypcja fonetyczna. Ćwiczenia w zapisie fonetycznym. Praca studenta przed ekranem i jednocześnie sprawdzanie zapisu. 24.03.br. Cele i zasady logopedyczne. Diagnoza logopedyczna.Przesiewowe i całościowe badanie logopedyczne . 31.03.br. Praktyczne przeprowadzenie diagnozy logopedycznej i prezentacja pomocy logopedycznych. 31.03.br. Metody wywoływania i korekcji samogłosek i spółgłosek. 07.04.br. Korekcja spółgłosek. Klasyfikacje zaburzeń mowy. 07.04.br. Rodzaje klasyfikacji dyslalii: przyczynowe, ilościowe i jakościowe. 14.04.br. Metody i techniki terapeutyczne. 14.04.br.Schemat jednostki terapeutycznej.Warsztat logopedy. 21.04.br. Głoski trwałe i nietrwałe. Tryb postępowania logopedycznego w zależności od wieku i zaburzeń pacjenta. 21.04. br. Utrwalenie i powtórzenie materiału. Przygotowanie do zaliczenia. |
|
Uwagi: |
Osiągnięcie zakładanych efektów uczenia zostanie zweryfikowane na podstawie ustnej odpowiedzi na zaliczenie na ocenę przez Skypa, oraz oddanych prac pisemnych na temat: 1.Budowa mózgu i działanie ośrodków lewej półkuli z obszarami mowy. 2. W jaki sposób człowiek odbiera informacje mowy? 3. W jaki sposób człowiek nadaje informacje? 4. Transkrypcja fonetyczna wyrazów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Prożych | |
Prowadzący grup: | Anna Prożych | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: | ||
Pełny opis: |
Zajęcia w dniu 05.04.2020r realizowane w trybie zdalnym przez skypa. Tematy zrealizowane: 1. Budowa narządów artykulacyjnych. 2. Klasyfikacja samogłosek i spółgłosek w języku polskim. 3. Opis wszystkich głosek z wykorzystaniem labiogramów. Ćwiczenia w odczytywaniu, rozpoznawaniu głosek na labiogramach. 4. Metody wywoływania i korekcji głosek. Poprawność wymowy. 5. Transkrypcja fonetyczna. Ćwiczenia w zapisie fonetycznym wyrazów i zdań. Praca studentów przed ekranem i jednoczesna kontrola zapisu. Zajęcia dnia 26.04.2020r. realizowane w trybie zdalnym przez skypa. Tematy zrealizowane: 1. Diagnoza logopedyczna i narzędzia diagnostyczne. 2. Badania mowy przesiewowe i całościowe. 3. Zaburzenia mowy: jąkanie, afazja, dyslalia itd. Klasyfikacje dyslalii: przyczynowa, ilościowa, jakościowa. 4. Schemat jednostki terapeutycznej. 5. Warsztat pracy logopedy. |
|
Uwagi: |
Osiągnięcie zakładanych efektów nauczania zostanie zweryfikowane poprzez ustną odpowiedź poprzez skypa oraz oddanie prac pisemnych na temat: 1. Budowa mózgu i działanie ośrodków lewej półkuli z obszarami mowy. 2. W jaki sposób człowiek odbiera informacje mowne? 3. W jaki sposób człowiek nadaje mowę? 4. Transkrypcja fonetyczna wyrazów i zdań. Prace wysyłamy na maila: aprozych@aps.edu.pl |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Porembska | |
Prowadzący grup: | Joanna Rostkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z diagnozą i terapią logopedyczną podpartą wiedzą z zakresu fonetyki języka polskiego. |
|
Pełny opis: |
- Charakterystyka spółgłosek. - Charakterystyka niespółgłosek (samogłosek i glajdów). - Spółgłoski właściwe w wygłosie absolutnym. - Głoski miękkie i zmiękczone. Geminaty. - Inwentarz fonemów współczesnego języka polskiego. - Typy opozycji fonologicznych. - Asymilacje (upodobnienia) głoskowe we współczesnej polszczyźnie. - Transkrypcja fonetyczna. - Poprawność wymowy. - Fonologiczna funkcja akcentu. - Cele i zasady logopedyczne. - Diagnoza logopedyczna i narzędzia diagnostyczne. - Badania mowy przesiewowe i całościowe. - Metodyka terapii logopedycznej. - Schemat jednostki terapeutycznej. - Schemat terapii zaburzonej głoski. - Warsztat pracy logopedy. |
|
Literatura: |
Cieszyńska J. Metody wywoływania głosek. Wyd. Metody Krakowskiej, Kraków 2012 Gałkowski T., Jastrzębowska G. (red.) Logopedia, Opole 1999 Grabias S. Kurkowski M. (red.) Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. UMSC Lublin, 2013 Gunia G., Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami słuchu i mowy, Kraków 2010 Krakowiak K., Panasiuk M., Umiejętności komunikacyjne dzieci z uszkodzonym narządem słuchu, Lublin 1992 Pluta-Wojciechowska D. Dyslalia obwodowa. Diagnoza i terapia logopedyczna wybranych form, zaburzeń. Wyd. Ergo-Sum 2017 Prożych A., Radziszewska-Konopka M., Poradnik dla rodziców i specjalistów pracujących z dzieckiem z wadą słuchu, 2007 warszawa, www.logopedia.warszawa.pl Rodak H., Terapia dziecka z wadą wymowy, PFZM, 1992 Stecko E., Masaż logopedyczny, Wyd. ES, Warszawa 2012 |
|
Uwagi: |
Metody poglądowe, praktyczne. Obowiązkowa obecność na zajęciach także w przypadku zdalnie prowadzonych. Aktywny udział w zajęciach prowadzonych przez Teams. Prace pisemne. Zaliczenie w formie pisemnej lub ustnej (Teams) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Porembska | |
Prowadzący grup: | Joanna Rostkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z diagnozą i terapią logopedyczną podpartą wiedzą z zakresu fonetyki języka polskiego. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Charakterystyka spółgłosek. - Charakterystyka niespółgłosek (samogłosek i glajdów). - Spółgłoski właściwe w wygłosie absolutnym. - Głoski miękkie i zmiękczone. Geminaty. - Inwentarz fonemów współczesnego języka polskiego. - Typy opozycji fonologicznych. - Asymilacje (upodobnienia) głoskowe we współczesnej polszczyźnie. - Transkrypcja fonetyczna. - Poprawność wymowy. - Fonologiczna funkcja akcentu. - Cele i zasady logopedyczne. - Diagnoza logopedyczna i narzędzia diagnostyczne. - Badania mowy przesiewowe i całościowe. - Metodyka terapii logopedycznej. - Schemat jednostki terapeutycznej. - Schemat terapii zaburzonej głoski. - Warsztat pracy logopedy. |
|
Literatura: |
Cieszyńska J. Metody wywoływania głosek. Wyd. Metody Krakowskiej, Kraków 2012 Gałkowski T., Jastrzębowska G. (red.) Logopedia, Opole 1999 Grabias S. Kurkowski M. (red.) Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. UMSC Lublin, 2013 Gunia G., Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami słuchu i mowy, Kraków 2010 Krakowiak K., Panasiuk M., Umiejętności komunikacyjne dzieci z uszkodzonym narządem słuchu, Lublin 1992 Pluta-Wojciechowska D. Dyslalia obwodowa. Diagnoza i terapia logopedyczna wybranych form, zaburzeń. Wyd. Ergo-Sum 2017 Prożych A., Radziszewska-Konopka M., Poradnik dla rodziców i specjalistów pracujących z dzieckiem z wadą słuchu, 2007 warszawa, www.logopedia.warszawa.pl Rodak H., Terapia dziecka z wadą wymowy, PFZM, 1992 Stecko E., Masaż logopedyczny, Wyd. ES, Warszawa 2012 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Dłużniewska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Dłużniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów: zaliczenie z oceną - kolokwium, aktywne uczestnictwo w zajęciach, bieżące wykonywanie zleconych zadań niezbędnych do realizacji treści programowych. |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: 1. Logopedia - koncepcje wyjaśniające przedmiot oddziaływań logopedycznych. 2. Logopedia - nauka interdyscyplinarna. 3. Mowa i jej zaburzenia jako przedmiot logopedii. 4. Zaburzenia rozwoju mowy i języka - wyjaśnienia terminologiczne. 5. Biomedyczne podstawy logopedii i fonetyki. 6. Wybrane klasyfikacje zaburzeń mowy. 7. Dyslalia - wybrane zagadnienia. 8. Fonetyka języka polskiego: - klasyfikacja głosek polskich, opozycje fonologiczne, - realizacja głosek w izolacji i w ciągu fonicznym (upodobnienia między- i wewnątrzwyrazowe, geminaty), - wymowa a pisownia, zasady transkrypcji fonetycznej. 9. Fonetyka wizualna. 10. Wybrane zagadnienia diagnozy i terapii logopedycznej. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Grabias S. Kurkowski M. (red.) (2012). Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. Lublin: UMSC. Kaczmarek, B. L. (1986). Wzrokowa percepcja wypowiedzi słownych. Lublin: Wydawnictwo UMCS. Karczmarczuk, B. (2012). Wymowa polska z ćwiczeniami. Lublin: Asocjacja LOGOPEDIC. Logopedia. Pytania i odpowiedzi. (2001). Red. Tadeusz Gałkowski i Grażyna Jastrzębowska. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego. (wybrane fragmenty) Łuria, A. R. (1976). Podstawy neuropsychologii. Warszawa: PZWL. Sołtys-Chmielowicz, A. (2011). Zaburzenia artykulacji. Teoria i praktyka. Kraków: Impuls. Styczek, I. (1979). Logopedia. Warszawa: PWN.(wybrane fragmenty) Literatura uzupełniająca: Cieszyńska J. (2012). Metody wywoływania głosek. Kraków: Wyd. Metody Krakowskiej. Gunia, G. (2010). Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami słuchu i mowy. Wybrane problemy teorii i praktyki surdologopedycznej. Kraków: Impuls. |
|
Uwagi: |
Link do zajęć w dniu 23.02.2022: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aMqsCHkjCxWGlLpke1XRhFDSEabpekejHAq4EB73YeTg1%40thread.tacv2/conversations?groupId=6a509933-aa1a-4a92-a75c-b4bd045fee53&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Metody kształcenia: wykład, ćwiczenia Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: ćwiczenia - 15. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 65 Przygotowanie się do kolokwium 10 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - Inne formy - 30 Sumaryczna liczba punktów ECTS 4 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Dłużniewska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Dłużniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów: zaliczenie z oceną - kolokwium, aktywne uczestnictwo w zajęciach, bieżące wykonywanie zleconych zadań niezbędnych do realizacji treści programowych. |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: 1. Logopedia - koncepcje wyjaśniające przedmiot oddziaływań logopedycznych. 2. Logopedia - nauka interdyscyplinarna. 3. Mowa i jej zaburzenia jako przedmiot logopedii. 4. Zaburzenia rozwoju mowy i języka - wyjaśnienia terminologiczne. 5. Biomedyczne podstawy logopedii i fonetyki. 6. Wybrane klasyfikacje zaburzeń mowy. 7. Dyslalia - wybrane zagadnienia. 8. Fonetyka języka polskiego: - klasyfikacja głosek polskich, opozycje fonologiczne, - realizacja głosek w izolacji i w ciągu fonicznym (upodobnienia między- i wewnątrzwyrazowe, geminaty), - wymowa a pisownia, zasady transkrypcji fonetycznej. 9. Fonetyka wizualna. 10. Wybrane zagadnienia diagnozy i terapii logopedycznej. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Grabias S. Kurkowski M. (red.) (2012). Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. Lublin: UMSC. Kaczmarek, B. L. (1986). Wzrokowa percepcja wypowiedzi słownych. Lublin: Wydawnictwo UMCS. Karczmarczuk, B. (2012). Wymowa polska z ćwiczeniami. Lublin: Asocjacja LOGOPEDIC. Logopedia. Pytania i odpowiedzi. (2001). Red. Tadeusz Gałkowski i Grażyna Jastrzębowska. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego. (wybrane fragmenty) Łuria, A. R. (1976). Podstawy neuropsychologii. Warszawa: PZWL. Sołtys-Chmielowicz, A. (2011). Zaburzenia artykulacji. Teoria i praktyka. Kraków: Impuls. Styczek, I. (1979). Logopedia. Warszawa: PWN.(wybrane fragmenty) Literatura uzupełniająca: Cieszyńska J. (2012). Metody wywoływania głosek. Kraków: Wyd. Metody Krakowskiej. Gunia, G. (2010). Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami słuchu i mowy. Wybrane problemy teorii i praktyki surdologopedycznej. Kraków: IMPULS. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, ćwiczenia Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: wykład - 15, ćwiczenia - 15. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 50 Przygotowanie się do kolokwium 10 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - Inne formy - 30 Sumaryczna liczba punktów ECTS 4 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Dłużniewska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Dłużniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z diagnozą i terapią logopedyczną podpartą wiedzą z zakresu fonetyki języka polskiego. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Charakterystyka spółgłosek. - Charakterystyka niespółgłosek (samogłosek i glajdów). - Spółgłoski właściwe w wygłosie absolutnym. - Głoski miękkie i zmiękczone. Geminaty. - Inwentarz fonemów współczesnego języka polskiego. - Typy opozycji fonologicznych. - Asymilacje (upodobnienia) głoskowe we współczesnej polszczyźnie. - Transkrypcja fonetyczna. - Poprawność wymowy. - Fonologiczna funkcja akcentu. - Cele i zasady logopedyczne. - Diagnoza logopedyczna i narzędzia diagnostyczne. - Badania mowy przesiewowe i całościowe. - Metodyka terapii logopedycznej. - Schemat jednostki terapeutycznej. - Schemat terapii zaburzonej głoski. - Warsztat pracy logopedy. |
|
Literatura: |
Cieszyńska J. Metody wywoływania głosek. Wyd. Metody Krakowskiej, Kraków 2012 Gałkowski T., Jastrzębowska G. (red.) Logopedia, Opole 1999 Grabias S. Kurkowski M. (red.) Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. UMSC Lublin, 2013 Gunia G., Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami słuchu i mowy, Kraków 2010 Krakowiak K., Panasiuk M., Umiejętności komunikacyjne dzieci z uszkodzonym narządem słuchu, Lublin 1992 Pluta-Wojciechowska D. Dyslalia obwodowa. Diagnoza i terapia logopedyczna wybranych form, zaburzeń. Wyd. Ergo-Sum 2017 Prożych A., Radziszewska-Konopka M., Poradnik dla rodziców i specjalistów pracujących z dzieckiem z wadą słuchu, 2007 warszawa, www.logopedia.warszawa.pl Rodak H., Terapia dziecka z wadą wymowy, PFZM, 1992 Stecko E., Masaż logopedyczny, Wyd. ES, Warszawa 2012 |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, ćwiczenia Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: wykład - 15, ćwiczenia - 15. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 50 Przygotowanie się do kolokwium 10 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - Inne formy - 30 Sumaryczna liczba punktów ECTS 4 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.