Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy logopedii z fonetyką

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-2S-PLF
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy logopedii z fonetyką
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 2 sem. PC, surdopedagogika z terapią pedagogiczną, (2-l) niestac. II st.
Obowiązkowe dla 2 sem. PC, surdopedagogika z terapią pedagogiczną, (2-l) stac. II st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Charakterystyka spółgłosek.

- Charakterystyka niespółgłosek (samogłosek i glajdów).

- Spółgłoski właściwe w wygłosie absolutnym.

- Głoski miękkie i zmiękczone. Geminaty.

- Inwentarz fonemów współczesnego języka polskiego.

- Typy opozycji fonologicznych.

- Asymilacje (upodobnienia) głoskowe we współczesnej polszczyźnie.

- Transkrypcja fonetyczna.

- Poprawność wymowy.

- Fonologiczna funkcja akcentu.

- Cele i zasady logopedyczne.

- Diagnoza logopedyczna i narzędzia diagnostyczne.

- Badania mowy przesiewowe i całościowe.

- Metodyka terapii logopedycznej.

- Schemat jednostki terapeutycznej.

- Schemat terapii zaburzonej głoski.

- Warsztat pracy logopedy.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Posiada elementarną, uporządkowaną wiedzę w zakresie fonetyki języka polskiego oraz zna klasyfikacje głosek polskich. Zna zasady zapisu fonetycznego tekstów polskich. Zna rolę poszczególnych narządów artykulacyjnych w wytwarzaniu poszczególnych głosek. Zna podstawowe rodzaje koartykulacji i upodobnień fonetycznych oraz podstawowe zasady wymowy polskiej. Zna podstawowe cechy prozodyczne języka.

Wie, na czym polega diagnoza logopedyczna i zna zasady jej przeprowadzania. Zna najczęściej występujące zaburzenia mowy. Zna podstawowe cele, zasady i metody terapii logopedycznej. Zna podstawowe rodzaje ćwiczeń logopedycznych.

Umiejętności

Umie podać cechy charakteryzujące głoski polskie. Potrafi w zakresie podstawowym wykorzystać cechy dystynktywne głosek w praktyce fonologicznej.

Umie zapisywać tekst fonetycznie oraz wyodrębniać i prawidłowo zapisać upodobnienia powstające w czasie mówienia. Potrafi odróżnić wymowę prawidłową od niepoprawnej.

Umie scharakteryzować najczęściej występujące zaburzenia mowy.

Umie zaplanować i przeprowadzić podstawowe ćwiczenia logopedyczne.

Kompetencje społeczne

Student prezentuje właściwą postawę wobec swojego języka ojczystego

Prezentuje właściwą postawę wobec osoby z zaburzoną mową

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Prożych
Prowadzący grup: Anna Prożych
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

Zajęcia realizowane w trybie synchronicznym zgodnie z planem studiów we wtorki w ustalonych godzinach 9.30-13.15, wykłady i ćwiczenia z wykorzystaniem skypa.

Przesłano do studentów za pomocą poczty USOS oraz na grupowego maila opracowane materiały z podstaw logopedii 1 i 2 oraz materiały z internetu na temat jąkania i afazii.

3.03.br. Klasyfikacja samogłosek w języku polskim. Kompleks delabialno-palatalny i labialnowelarny.

3.03.br. Opis głosek języka polskiego z wykorzystaniem labiogramów. Każdy student był wyposażony w labiogramy

10.03.br. Klasyfikacja głosek języka polskiego c.d. spółgłoski. Głoski miękkie i zmiękczone

10.03.br. Opis labiogramów- spółgłosek. Ćwiczenia w odczytywaniu, rozpoznawaniu głosek na labiogramach.

17.03.br. Upodobnienia głoskowe we współczesnej polszczyźnie.

17.03. br. Typy opozycji fonologicznych. Transkrypcja fonetyczna.

24.03.br. Transkrypcja fonetyczna. Ćwiczenia w zapisie fonetycznym. Praca studenta przed ekranem i jednocześnie sprawdzanie zapisu.

24.03.br. Cele i zasady logopedyczne. Diagnoza logopedyczna.Przesiewowe i całościowe badanie logopedyczne .

31.03.br. Praktyczne przeprowadzenie diagnozy logopedycznej i prezentacja pomocy logopedycznych.

31.03.br. Metody wywoływania i korekcji samogłosek i spółgłosek.

07.04.br. Korekcja spółgłosek. Klasyfikacje zaburzeń mowy.

07.04.br. Rodzaje klasyfikacji dyslalii: przyczynowe, ilościowe i jakościowe.

14.04.br. Metody i techniki terapeutyczne.

14.04.br.Schemat jednostki terapeutycznej.Warsztat logopedy.

21.04.br. Głoski trwałe i nietrwałe. Tryb postępowania logopedycznego w zależności od wieku i zaburzeń pacjenta.

21.04. br. Utrwalenie i powtórzenie materiału. Przygotowanie do zaliczenia.

Uwagi:

Osiągnięcie zakładanych efektów uczenia zostanie zweryfikowane na podstawie ustnej odpowiedzi na zaliczenie na ocenę przez Skypa, oraz oddanych prac pisemnych na temat:

1.Budowa mózgu i działanie ośrodków lewej półkuli z obszarami mowy.

2. W jaki sposób człowiek odbiera informacje mowy?

3. W jaki sposób człowiek nadaje informacje?

4. Transkrypcja fonetyczna wyrazów.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-29 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Prożych
Prowadzący grup: Anna Prożych
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:
Pełny opis:

Zajęcia w dniu 05.04.2020r realizowane w trybie zdalnym przez skypa.

Tematy zrealizowane:

1. Budowa narządów artykulacyjnych.

2. Klasyfikacja samogłosek i spółgłosek w języku polskim.

3. Opis wszystkich głosek z wykorzystaniem labiogramów. Ćwiczenia w odczytywaniu, rozpoznawaniu głosek na labiogramach.

4. Metody wywoływania i korekcji głosek. Poprawność wymowy.

5. Transkrypcja fonetyczna. Ćwiczenia w zapisie fonetycznym wyrazów i zdań. Praca studentów przed ekranem i jednoczesna kontrola zapisu.

Zajęcia dnia 26.04.2020r. realizowane w trybie zdalnym przez skypa.

Tematy zrealizowane:

1. Diagnoza logopedyczna i narzędzia diagnostyczne.

2. Badania mowy przesiewowe i całościowe.

3. Zaburzenia mowy: jąkanie, afazja, dyslalia itd. Klasyfikacje dyslalii: przyczynowa, ilościowa, jakościowa.

4. Schemat jednostki terapeutycznej.

5. Warsztat pracy logopedy.

Uwagi:

Osiągnięcie zakładanych efektów nauczania zostanie zweryfikowane poprzez ustną odpowiedź poprzez skypa oraz oddanie prac pisemnych na temat:

1. Budowa mózgu i działanie ośrodków lewej półkuli z obszarami mowy.

2. W jaki sposób człowiek odbiera informacje mowne?

3. W jaki sposób człowiek nadaje mowę?

4. Transkrypcja fonetyczna wyrazów i zdań.

Prace wysyłamy na maila: aprozych@aps.edu.pl

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Porembska
Prowadzący grup: Joanna Rostkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studenta z diagnozą i terapią logopedyczną podpartą wiedzą z zakresu fonetyki języka polskiego.

Pełny opis:

- Charakterystyka spółgłosek.

- Charakterystyka niespółgłosek (samogłosek i glajdów).

- Spółgłoski właściwe w wygłosie absolutnym.

- Głoski miękkie i zmiękczone. Geminaty.

- Inwentarz fonemów współczesnego języka polskiego.

- Typy opozycji fonologicznych.

- Asymilacje (upodobnienia) głoskowe we współczesnej polszczyźnie.

- Transkrypcja fonetyczna.

- Poprawność wymowy.

- Fonologiczna funkcja akcentu.

- Cele i zasady logopedyczne.

- Diagnoza logopedyczna i narzędzia diagnostyczne.

- Badania mowy przesiewowe i całościowe.

- Metodyka terapii logopedycznej.

- Schemat jednostki terapeutycznej.

- Schemat terapii zaburzonej głoski.

- Warsztat pracy logopedy.

Literatura:

Cieszyńska J. Metody wywoływania głosek. Wyd. Metody Krakowskiej, Kraków

2012

Gałkowski T., Jastrzębowska G. (red.) Logopedia, Opole 1999

Grabias S. Kurkowski M. (red.) Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. UMSC

Lublin, 2013

Gunia G., Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami słuchu i

mowy, Kraków 2010

Krakowiak K., Panasiuk M., Umiejętności komunikacyjne dzieci z

uszkodzonym narządem słuchu, Lublin 1992

Pluta-Wojciechowska D. Dyslalia obwodowa. Diagnoza i terapia logopedyczna

wybranych form, zaburzeń. Wyd. Ergo-Sum 2017

Prożych A., Radziszewska-Konopka M., Poradnik dla rodziców i

specjalistów pracujących z dzieckiem z wadą słuchu, 2007

warszawa, www.logopedia.warszawa.pl

Rodak H., Terapia dziecka z wadą wymowy, PFZM, 1992

Stecko E., Masaż logopedyczny, Wyd. ES, Warszawa 2012

Uwagi:

Metody poglądowe, praktyczne.

Obowiązkowa obecność na zajęciach także w przypadku zdalnie prowadzonych. Aktywny udział w zajęciach prowadzonych przez Teams.

Prace pisemne.

Zaliczenie w formie pisemnej lub ustnej (Teams)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Porembska
Prowadzący grup: Joanna Rostkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studenta z diagnozą i terapią logopedyczną podpartą wiedzą z zakresu fonetyki języka polskiego.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Charakterystyka spółgłosek.

- Charakterystyka niespółgłosek (samogłosek i glajdów).

- Spółgłoski właściwe w wygłosie absolutnym.

- Głoski miękkie i zmiękczone. Geminaty.

- Inwentarz fonemów współczesnego języka polskiego.

- Typy opozycji fonologicznych.

- Asymilacje (upodobnienia) głoskowe we współczesnej polszczyźnie.

- Transkrypcja fonetyczna.

- Poprawność wymowy.

- Fonologiczna funkcja akcentu.

- Cele i zasady logopedyczne.

- Diagnoza logopedyczna i narzędzia diagnostyczne.

- Badania mowy przesiewowe i całościowe.

- Metodyka terapii logopedycznej.

- Schemat jednostki terapeutycznej.

- Schemat terapii zaburzonej głoski.

- Warsztat pracy logopedy.

Literatura:

Cieszyńska J. Metody wywoływania głosek. Wyd. Metody Krakowskiej, Kraków

2012

Gałkowski T., Jastrzębowska G. (red.) Logopedia, Opole 1999

Grabias S. Kurkowski M. (red.) Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. UMSC

Lublin, 2013

Gunia G., Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami słuchu i

mowy, Kraków 2010

Krakowiak K., Panasiuk M., Umiejętności komunikacyjne dzieci z

uszkodzonym narządem słuchu, Lublin 1992

Pluta-Wojciechowska D. Dyslalia obwodowa. Diagnoza i terapia logopedyczna

wybranych form, zaburzeń. Wyd. Ergo-Sum 2017

Prożych A., Radziszewska-Konopka M., Poradnik dla rodziców i

specjalistów pracujących z dzieckiem z wadą słuchu, 2007

warszawa, www.logopedia.warszawa.pl

Rodak H., Terapia dziecka z wadą wymowy, PFZM, 1992

Stecko E., Masaż logopedyczny, Wyd. ES, Warszawa 2012

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Dłużniewska
Prowadzący grup: Agnieszka Dłużniewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów:

zaliczenie z oceną - kolokwium, aktywne uczestnictwo w zajęciach, bieżące wykonywanie zleconych zadań niezbędnych do realizacji treści programowych.

Pełny opis:

Treści programowe:

1. Logopedia - koncepcje wyjaśniające przedmiot oddziaływań logopedycznych.

2. Logopedia - nauka interdyscyplinarna.

3. Mowa i jej zaburzenia jako przedmiot logopedii.

4. Zaburzenia rozwoju mowy i języka - wyjaśnienia terminologiczne.

5. Biomedyczne podstawy logopedii i fonetyki.

6. Wybrane klasyfikacje zaburzeń mowy.

7. Dyslalia - wybrane zagadnienia.

8. Fonetyka języka polskiego:

- klasyfikacja głosek polskich, opozycje fonologiczne,

- realizacja głosek w izolacji i w ciągu fonicznym (upodobnienia między- i wewnątrzwyrazowe, geminaty),

- wymowa a pisownia,

zasady transkrypcji fonetycznej.

9. Fonetyka wizualna.

10. Wybrane zagadnienia diagnozy i terapii logopedycznej.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Grabias S. Kurkowski M. (red.) (2012). Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. Lublin: UMSC.

Kaczmarek, B. L. (1986). Wzrokowa percepcja wypowiedzi słownych. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Karczmarczuk, B. (2012). Wymowa polska z ćwiczeniami. Lublin: Asocjacja LOGOPEDIC.

Logopedia. Pytania i odpowiedzi. (2001). Red. Tadeusz Gałkowski i Grażyna Jastrzębowska. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego. (wybrane fragmenty)

Łuria, A. R. (1976). Podstawy neuropsychologii. Warszawa: PZWL.

Sołtys-Chmielowicz, A. (2011). Zaburzenia artykulacji. Teoria i praktyka. Kraków: Impuls.

Styczek, I. (1979). Logopedia. Warszawa: PWN.(wybrane fragmenty)

Literatura uzupełniająca:

Cieszyńska J. (2012). Metody wywoływania głosek. Kraków: Wyd. Metody Krakowskiej.

Gunia, G. (2010). Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami słuchu i

mowy. Wybrane problemy teorii i praktyki surdologopedycznej. Kraków: Impuls.

Uwagi:

Link do zajęć w dniu 23.02.2022:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aMqsCHkjCxWGlLpke1XRhFDSEabpekejHAq4EB73YeTg1%40thread.tacv2/conversations?groupId=6a509933-aa1a-4a92-a75c-b4bd045fee53&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Metody kształcenia:

wykład, ćwiczenia

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: ćwiczenia - 15.

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 65

Przygotowanie się do kolokwium 10

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji -

Inne formy - 30

Sumaryczna liczba punktów ECTS 4

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Dłużniewska
Prowadzący grup: Agnieszka Dłużniewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów:

zaliczenie z oceną - kolokwium, aktywne uczestnictwo w zajęciach, bieżące wykonywanie zleconych zadań niezbędnych do realizacji treści programowych.

Pełny opis:

Treści programowe:

1. Logopedia - koncepcje wyjaśniające przedmiot oddziaływań logopedycznych.

2. Logopedia - nauka interdyscyplinarna.

3. Mowa i jej zaburzenia jako przedmiot logopedii.

4. Zaburzenia rozwoju mowy i języka - wyjaśnienia terminologiczne.

5. Biomedyczne podstawy logopedii i fonetyki.

6. Wybrane klasyfikacje zaburzeń mowy.

7. Dyslalia - wybrane zagadnienia.

8. Fonetyka języka polskiego:

- klasyfikacja głosek polskich, opozycje fonologiczne,

- realizacja głosek w izolacji i w ciągu fonicznym (upodobnienia między- i wewnątrzwyrazowe, geminaty),

- wymowa a pisownia,

zasady transkrypcji fonetycznej.

9. Fonetyka wizualna.

10. Wybrane zagadnienia diagnozy i terapii logopedycznej.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Grabias S. Kurkowski M. (red.) (2012). Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. Lublin: UMSC.

Kaczmarek, B. L. (1986). Wzrokowa percepcja wypowiedzi słownych. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Karczmarczuk, B. (2012). Wymowa polska z ćwiczeniami. Lublin: Asocjacja LOGOPEDIC.

Logopedia. Pytania i odpowiedzi. (2001). Red. Tadeusz Gałkowski i Grażyna Jastrzębowska. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego. (wybrane fragmenty)

Łuria, A. R. (1976). Podstawy neuropsychologii. Warszawa: PZWL.

Sołtys-Chmielowicz, A. (2011). Zaburzenia artykulacji. Teoria i praktyka. Kraków: Impuls.

Styczek, I. (1979). Logopedia. Warszawa: PWN.(wybrane fragmenty)

Literatura uzupełniająca:

Cieszyńska J. (2012). Metody wywoływania głosek. Kraków: Wyd. Metody Krakowskiej.

Gunia, G. (2010). Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami słuchu i

mowy. Wybrane problemy teorii i praktyki surdologopedycznej. Kraków: IMPULS.

Uwagi:

Metody kształcenia:

wykład, ćwiczenia

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: wykład - 15, ćwiczenia - 15.

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 50

Przygotowanie się do kolokwium 10

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji -

Inne formy - 30

Sumaryczna liczba punktów ECTS 4

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Dłużniewska
Prowadzący grup: Agnieszka Dłużniewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studenta z diagnozą i terapią logopedyczną podpartą wiedzą z zakresu fonetyki języka polskiego.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Charakterystyka spółgłosek.

- Charakterystyka niespółgłosek (samogłosek i glajdów).

- Spółgłoski właściwe w wygłosie absolutnym.

- Głoski miękkie i zmiękczone. Geminaty.

- Inwentarz fonemów współczesnego języka polskiego.

- Typy opozycji fonologicznych.

- Asymilacje (upodobnienia) głoskowe we współczesnej polszczyźnie.

- Transkrypcja fonetyczna.

- Poprawność wymowy.

- Fonologiczna funkcja akcentu.

- Cele i zasady logopedyczne.

- Diagnoza logopedyczna i narzędzia diagnostyczne.

- Badania mowy przesiewowe i całościowe.

- Metodyka terapii logopedycznej.

- Schemat jednostki terapeutycznej.

- Schemat terapii zaburzonej głoski.

- Warsztat pracy logopedy.

Literatura:

Cieszyńska J. Metody wywoływania głosek. Wyd. Metody Krakowskiej, Kraków

2012

Gałkowski T., Jastrzębowska G. (red.) Logopedia, Opole 1999

Grabias S. Kurkowski M. (red.) Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. UMSC

Lublin, 2013

Gunia G., Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami słuchu i

mowy, Kraków 2010

Krakowiak K., Panasiuk M., Umiejętności komunikacyjne dzieci z

uszkodzonym narządem słuchu, Lublin 1992

Pluta-Wojciechowska D. Dyslalia obwodowa. Diagnoza i terapia logopedyczna

wybranych form, zaburzeń. Wyd. Ergo-Sum 2017

Prożych A., Radziszewska-Konopka M., Poradnik dla rodziców i

specjalistów pracujących z dzieckiem z wadą słuchu, 2007

warszawa, www.logopedia.warszawa.pl

Rodak H., Terapia dziecka z wadą wymowy, PFZM, 1992

Stecko E., Masaż logopedyczny, Wyd. ES, Warszawa 2012

Uwagi:

Metody kształcenia:

wykład, ćwiczenia

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: wykład - 15, ćwiczenia - 15.

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 50

Przygotowanie się do kolokwium 10

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji -

Inne formy - 30

Sumaryczna liczba punktów ECTS 4

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)