Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praca profilaktyczna z dziećmi i młodzieżą

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-2S-PDM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praca profilaktyczna z dziećmi i młodzieżą
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Pojęcie, zakres i cele profilaktyki. Profilaktyka I, II i III rzędowa.

- Strategii profilaktycznych.

- Konstruowanie programów profilaktycznych.

- Agresja i formy jej zapobiegania.

- Opiekuńcza, profilaktyczna i resocjalizacyjna rola pedagoga szkolnego

- Działalność poradni psychologiczno-pedagogicznej.

- Działalność profilaktyczna wybranych placówek opiekuńczo-wychowawczych i innych instytucji.

- Metodyka pracy kuratora sądowego. Zakres pracy i obowiązków kuratora rodzinnego i karnego.

- Przestępczość i demoralizacja nieletnich – charakterystyka zjawiska, rodzaje przestępstw, omówienie przejawów demoralizacji, resocjalizacja nieletnich przestępców.

- Działania profilaktyczne podejmowane wobec dzieci z objawami niedostosowania społecznego.

- Schemat procedury profilaktycznej: diagnoza zagrożenia, diagnoza społecznego środowiska zagrożonego

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna charakterystyczne cechy młodzieży jako specyficznej grupy adresatów oddziaływań profilaktycznych

Opisuje koncepcje teoretyczne, cele, poziomy i strategie oddziaływań profilaktycznych

Umiejętności

Potrafi zaprojektować model prostych działań profilaktycznych skierowanych do dzieci i młodzieży.

Kompetencje społeczne

Rozumie potrzebę działań profilaktycznych na różnych poziomach oddziaływań

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosława Lach
Prowadzący grup: Jarosława Lach
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Nawrocka
Prowadzący grup: Agnieszka Strumińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Na zaliczenie przedmiotu składa się:

Opracowanie scenariusza zajęć profilaktycznych dla dzieci i młodzieży

Realizacja programu profilaktycznego dla dzieci i młodzieży

Aktywność studenta, jego wypowiedzi

Pełny opis:

1. Rola i zadania instytucji realizujących programy profilaktyczne w pracy z dziećmi i młodzieżą ze szczególnym uwzględnieniem roli szkoły i pedagoga szkolnego - analiza szkolnych programów profilaktyki

2. Analiza wybranych programów profilaktycznych

3. Konstruowanie scenariuszy zajęć profilaktycznych adresowanych do dzieci i młodzieży

4. Metodyka konstruowania programów profilaktycznych (cele, dobór metod, treści i środków w zależności od wieku i problemów odbiorców, techniki pracy z grupą, fazy konstruowania)

5. Ocena programu: metody i narzędzia oceny

6. Ewaluacja działań profilaktycznych w szkole: (cele, modele, standardy działań edukacyjnych, struktura procesu ewaluacji)

Literatura:

1. Balcerek-Kałek Anna (2003). Budowanie szkolnych programów profilaktyki. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne PWN,

2. Dąbrowska-Jabłońska I. (2006) Terapia dzieci i młodzieży: metody i techniki pomocy psychopedagogicznej. Kraków: Impuls

3. Gaś Z. (2006). Profilaktyka w szkole. Warszawa : Wydaw. Szkolne i Pedagogiczne.

4. Szpringer M. (2002) Profilaktyka społeczna. Rodzina- Szkoła- Środowisko lokalne, Kielce: Akademia Świętokrzyska

5. Andrzejewska. A (2007). Magia szklanego ekranu. Zagrożenia płynące z telewizji. Poradnik nauczyciela, wychowawcy, pedagoga. Warszawa: Wydaw. Fraszka Edukacyjna.

6. Crone D., Horner R.,Hawken L. (2009). Przeciwdziałanie niepożądanym zachowaniom w szkole. Program poprawy wzorców zachowania. Warszawa : Wydaw. Edukacyjne PARPAMEDIA

7. Gaś Z. (1998). Psychoprofilaktyka. Procedury konstruowania programów wczesnej interwencji. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

8. Grudziewska E. (2015) Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. Warszawa: Difin część 1

9. Grudziewska E. (2016) Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. Warszawa: Difin część 2

10. Sawicka, K. (2010) Socjoterapia. Warszawa: Kompendium

11. Ostaszewski K. (2003). Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych. Podstawy opracowywania oraz ewaluacja programów dla dzieci i młodzieży. Warszawa:Wydawnictwo. Naukowe SCHOLAR

Uwagi:

Nakład pracy studenta - ćwiczenia:

- 15 godzin kontaktowych

- 40 godzin przygotowanie się do zajęć

- 20 godzin przygotowanie do egzaminu

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Nawrocka
Prowadzący grup: Katarzyna Nawrocka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Na zaliczenie przedmiotu składa się:

Opracowanie scenariusza zajęć profilaktycznych dla dzieci i młodzieży

Aktywność studenta, jego wypowiedzi

Pełny opis:

1. Rola i zadania instytucji realizujących programy profilaktyczne w pracy z dziećmi i młodzieżą ze szczególnym uwzględnieniem roli szkoły i pedagoga szkolnego - analiza szkolnych programów profilaktyki

2. Analiza wybranych programów profilaktycznych

3. Konstruowanie scenariuszy zajęć profilaktycznych adresowanych do dzieci i młodzieży

4. Metodyka konstruowania programów profilaktycznych (cele, dobór metod, treści i środków w zależności od wieku i problemów odbiorców, techniki pracy z grupą, fazy konstruowania)

5. Ocena programu: metody i narzędzia oceny

6. Ewaluacja działań profilaktycznych w szkole: (cele, modele, standardy działań edukacyjnych, struktura procesu ewaluacji)

Literatura:

1. Balcerek-Kałek Anna (2003). Budowanie szkolnych programów profilaktyki. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne PWN,

2. Dąbrowska-Jabłońska I. (2006) Terapia dzieci i młodzieży: metody i techniki pomocy psychopedagogicznej. Kraków: Impuls

3. Gaś Z. (2006). Profilaktyka w szkole. Warszawa : Wydaw. Szkolne i Pedagogiczne.

4. Szpringer M. (2002) Profilaktyka społeczna. Rodzina- Szkoła- Środowisko lokalne, Kielce: Akademia Świętokrzyska

5. Andrzejewska. A (2007). Magia szklanego ekranu. Zagrożenia płynące z telewizji. Poradnik nauczyciela, wychowawcy, pedagoga. Warszawa: Wydaw. Fraszka Edukacyjna.

6. Crone D., Horner R.,Hawken L. (2009). Przeciwdziałanie niepożądanym zachowaniom w szkole. Program poprawy wzorców zachowania. Warszawa : Wydaw. Edukacyjne PARPAMEDIA

7. Gaś Z. (1998). Psychoprofilaktyka. Procedury konstruowania programów wczesnej interwencji. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

8. Grudziewska E. (2015) Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. Warszawa: Difin część 1

9. Grudziewska E. (2016) Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. Warszawa: Difin część 2

10. Sawicka, K. (2010) Socjoterapia. Warszawa: Kompendium

11. Ostaszewski K. (2003). Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych. Podstawy opracowywania oraz ewaluacja programów dla dzieci i młodzieży. Warszawa:Wydawnictwo. Naukowe SCHOLAR

Uwagi:

Nakład pracy studenta - ćwiczenia:

- 15 godzin kontaktowych

- 40 godzin przygotowanie się do zajęć

- 20 godzin przygotowanie do egzaminu

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)