Praca profilaktyczna z dziećmi i młodzieżą
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-2S-PDM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praca profilaktyczna z dziećmi i młodzieżą |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Pojęcie, zakres i cele profilaktyki. Profilaktyka I, II i III rzędowa. - Strategii profilaktycznych. - Konstruowanie programów profilaktycznych. - Agresja i formy jej zapobiegania. - Opiekuńcza, profilaktyczna i resocjalizacyjna rola pedagoga szkolnego - Działalność poradni psychologiczno-pedagogicznej. - Działalność profilaktyczna wybranych placówek opiekuńczo-wychowawczych i innych instytucji. - Metodyka pracy kuratora sądowego. Zakres pracy i obowiązków kuratora rodzinnego i karnego. - Przestępczość i demoralizacja nieletnich – charakterystyka zjawiska, rodzaje przestępstw, omówienie przejawów demoralizacji, resocjalizacja nieletnich przestępców. - Działania profilaktyczne podejmowane wobec dzieci z objawami niedostosowania społecznego. - Schemat procedury profilaktycznej: diagnoza zagrożenia, diagnoza społecznego środowiska zagrożonego |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna charakterystyczne cechy młodzieży jako specyficznej grupy adresatów oddziaływań profilaktycznych Opisuje koncepcje teoretyczne, cele, poziomy i strategie oddziaływań profilaktycznych Umiejętności Potrafi zaprojektować model prostych działań profilaktycznych skierowanych do dzieci i młodzieży. Kompetencje społeczne Rozumie potrzebę działań profilaktycznych na różnych poziomach oddziaływań |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosława Lach | |
Prowadzący grup: | Jarosława Lach | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Nawrocka | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Strumińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Na zaliczenie przedmiotu składa się: Opracowanie scenariusza zajęć profilaktycznych dla dzieci i młodzieży Realizacja programu profilaktycznego dla dzieci i młodzieży Aktywność studenta, jego wypowiedzi |
|
Pełny opis: |
1. Rola i zadania instytucji realizujących programy profilaktyczne w pracy z dziećmi i młodzieżą ze szczególnym uwzględnieniem roli szkoły i pedagoga szkolnego - analiza szkolnych programów profilaktyki 2. Analiza wybranych programów profilaktycznych 3. Konstruowanie scenariuszy zajęć profilaktycznych adresowanych do dzieci i młodzieży 4. Metodyka konstruowania programów profilaktycznych (cele, dobór metod, treści i środków w zależności od wieku i problemów odbiorców, techniki pracy z grupą, fazy konstruowania) 5. Ocena programu: metody i narzędzia oceny 6. Ewaluacja działań profilaktycznych w szkole: (cele, modele, standardy działań edukacyjnych, struktura procesu ewaluacji) |
|
Literatura: |
1. Balcerek-Kałek Anna (2003). Budowanie szkolnych programów profilaktyki. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne PWN, 2. Dąbrowska-Jabłońska I. (2006) Terapia dzieci i młodzieży: metody i techniki pomocy psychopedagogicznej. Kraków: Impuls 3. Gaś Z. (2006). Profilaktyka w szkole. Warszawa : Wydaw. Szkolne i Pedagogiczne. 4. Szpringer M. (2002) Profilaktyka społeczna. Rodzina- Szkoła- Środowisko lokalne, Kielce: Akademia Świętokrzyska 5. Andrzejewska. A (2007). Magia szklanego ekranu. Zagrożenia płynące z telewizji. Poradnik nauczyciela, wychowawcy, pedagoga. Warszawa: Wydaw. Fraszka Edukacyjna. 6. Crone D., Horner R.,Hawken L. (2009). Przeciwdziałanie niepożądanym zachowaniom w szkole. Program poprawy wzorców zachowania. Warszawa : Wydaw. Edukacyjne PARPAMEDIA 7. Gaś Z. (1998). Psychoprofilaktyka. Procedury konstruowania programów wczesnej interwencji. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. 8. Grudziewska E. (2015) Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. Warszawa: Difin część 1 9. Grudziewska E. (2016) Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. Warszawa: Difin część 2 10. Sawicka, K. (2010) Socjoterapia. Warszawa: Kompendium 11. Ostaszewski K. (2003). Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych. Podstawy opracowywania oraz ewaluacja programów dla dzieci i młodzieży. Warszawa:Wydawnictwo. Naukowe SCHOLAR |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta - ćwiczenia: - 15 godzin kontaktowych - 40 godzin przygotowanie się do zajęć - 20 godzin przygotowanie do egzaminu Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Nawrocka | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Nawrocka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Na zaliczenie przedmiotu składa się: Opracowanie scenariusza zajęć profilaktycznych dla dzieci i młodzieży Aktywność studenta, jego wypowiedzi |
|
Pełny opis: |
1. Rola i zadania instytucji realizujących programy profilaktyczne w pracy z dziećmi i młodzieżą ze szczególnym uwzględnieniem roli szkoły i pedagoga szkolnego - analiza szkolnych programów profilaktyki 2. Analiza wybranych programów profilaktycznych 3. Konstruowanie scenariuszy zajęć profilaktycznych adresowanych do dzieci i młodzieży 4. Metodyka konstruowania programów profilaktycznych (cele, dobór metod, treści i środków w zależności od wieku i problemów odbiorców, techniki pracy z grupą, fazy konstruowania) 5. Ocena programu: metody i narzędzia oceny 6. Ewaluacja działań profilaktycznych w szkole: (cele, modele, standardy działań edukacyjnych, struktura procesu ewaluacji) |
|
Literatura: |
1. Balcerek-Kałek Anna (2003). Budowanie szkolnych programów profilaktyki. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne PWN, 2. Dąbrowska-Jabłońska I. (2006) Terapia dzieci i młodzieży: metody i techniki pomocy psychopedagogicznej. Kraków: Impuls 3. Gaś Z. (2006). Profilaktyka w szkole. Warszawa : Wydaw. Szkolne i Pedagogiczne. 4. Szpringer M. (2002) Profilaktyka społeczna. Rodzina- Szkoła- Środowisko lokalne, Kielce: Akademia Świętokrzyska 5. Andrzejewska. A (2007). Magia szklanego ekranu. Zagrożenia płynące z telewizji. Poradnik nauczyciela, wychowawcy, pedagoga. Warszawa: Wydaw. Fraszka Edukacyjna. 6. Crone D., Horner R.,Hawken L. (2009). Przeciwdziałanie niepożądanym zachowaniom w szkole. Program poprawy wzorców zachowania. Warszawa : Wydaw. Edukacyjne PARPAMEDIA 7. Gaś Z. (1998). Psychoprofilaktyka. Procedury konstruowania programów wczesnej interwencji. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. 8. Grudziewska E. (2015) Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. Warszawa: Difin część 1 9. Grudziewska E. (2016) Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. Warszawa: Difin część 2 10. Sawicka, K. (2010) Socjoterapia. Warszawa: Kompendium 11. Ostaszewski K. (2003). Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych. Podstawy opracowywania oraz ewaluacja programów dla dzieci i młodzieży. Warszawa:Wydawnictwo. Naukowe SCHOLAR |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta - ćwiczenia: - 15 godzin kontaktowych - 40 godzin przygotowanie się do zajęć - 20 godzin przygotowanie do egzaminu Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.