Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Nowoczesne technologie w rehabilitacji osób ze złożoną niepełnosprawnością

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-2S-NTN
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Nowoczesne technologie w rehabilitacji osób ze złożoną niepełnosprawnością
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Główne problemy w pracy z komputerem osób o różnym typie niepełnosprawności.

- Systemowe ułatwienia dostępu.

- Rozwiązania sprzętowe i programowe umożliwiające obsługę komputera:

• klawiatury ergonomiczne,

• nakładki,

• headpointery,

• klawiatury alternatywne,

• intellikeys,

• ekrany dotykowe,

• trackballe,

• przełączniki,

• klawiatury wirtualne.

• Interfejsy mózg-komputer -brain-computer interfaces, BCI.

• Programy OCR.

• Synteza mowy.

• Programy czytające ekrany - screen readery.

• Pogramy i urządzenia powiększające.

• Monitory brajlowskie.

• Drukarki brajlowskie.

• Urządzenia lektorskie.

• Programy i urządzenia wspomagające komunikację.

• Warunki dostępności do nowych technologii – dofinansowania – programy wsparcia.

• Specjalistyczne zasoby sieci Internet.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna współczesne rozwiązania technologiczne stosowane w procesie rehabilitacji osób ze złożona niepełnosprawnością

Zna warunki dostępności do nowych technologii i programów wsparcia

Umiejętności

Umie doradzić, wskazać optymalne pomoce dla osób o określonych problemach

Kompetencje społeczne

Nawiązuje kontakt z instytucjami oferującymi pomoc rehabilitacyjną

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mariusz Fila
Prowadzący grup: Mariusz Fila
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia:

Obecność i aktywność na zajęciach.

Ocena prezentacji.

Pełny opis:

Opis treści programowych:

1. Główne problemy w pracy z komputerem osób o różnym typie niepełnosprawności.

2. Systemowe ułatwienia dostępu.

3. Rozwiązania sprzętowe i programowe umożliwiające obsługę komputera:

• klawiatury ergonomiczne,

• nakładki,

• headpointery,

• klawiatury alternatywne,

• Intellikeys,

• ekrany dotykowe,

• Trackballe,

• Przełączniki,

• klawiatury wirtualne,

4. Interfejsy mózg-komputer -brain-computer interfaces, BCI.

5. Programy OCR.

6. Synteza mowy.

7. Programy czytające ekrany - screen readery.

8. Pogramy i urządzenia powiększające.

9. Monitory brajlowskie.

10. Drukarki brajlowskie.

11. Urządzenia lektorskie.

12. Programy i urządzenia wspomagające komunikację.

13. Warunki dostępności do nowych technologii – dofinansowania – programy wsparcia.

14. Specjalistyczne zasoby sieci Internet.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA

Katarzyna Kruś-Kubaszewska, Mariusz Fila. Arrangement of the educational and therapeutic space of a child with cerebral palsy with the use of assistive technologies. ICERI2019 Proceedings 2019, 5006-5014. DOI:10.21125/iceri.2019.1222

A. Lechowicz. Komputerowe wspomaganie procesu komunikacji niewerbalnej dzieci z wieloraką niepełnosprawnością. WSiP Warszawa 2005.

J. Łaszczyk. Komputer w kształceniu specjalnym. Warszawa: WSIP 1998.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

Albert M. Cook, Janice Miller Polgar, Pedro Encarnação. Assistive Technologies: Principles and Practice. 5th Edition. Mosby:2020.

Christopher Bugaj. The New Assistive Tech: Make Learning Awesome for All! International Society for Technology in Education: 2018.

Amy Dell, Deborah Newton, Jerry Petroff. Assistive Technology in the Classroom. Enhancing the School Experiences of Students with Disabilities. 3rd Edition. Pearson: 2016

Strony www:

http://www.harpo.com.pl

http://www.altix.pl

http://systemsensor.pl

http://mowik.pl

http://www.gumny.com.pl

http://www.inference.phy.cam.ac.uk/dasher/polish

http://www.brainhome.pl/zastosowanie-dla-osob-niepelnosprawnych

http://openbci.pl

http://www.inclusive.co.uk

http://www.northerngrid.org

http://www.cricksoft.com

http://www.mayer-johnson.com

http://www.toby-churchill.com

http://www.freedomscientific.com

http://www.pfron.org.pl

http://www.niepelnosprawni.pl

Uwagi:

Metody kształcenia:

Pogadanka, dyskusja, prezentacja, metody ćwiczebne i zadaniowe, metody aktywizujące.

Spotkania on-line w trybie synchronicznym na platformie MS Teams realizowane zgodnie z planem zajęć. Studenci zostali dodani do zespołu przez prowadzącego, otrzymali zaproszenie e-mailem na konto pocztowe w APS.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe,ćwiczenia, - 15

Przygotowanie się do zajęć, lektur - 5

Przygotowanie prezentacji - 15

Liczba punktów ECTS:

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)