Nowoczesne technologie w rehabilitacji osób ze złożoną niepełnosprawnością
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-2S-NTN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Nowoczesne technologie w rehabilitacji osób ze złożoną niepełnosprawnością |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Główne problemy w pracy z komputerem osób o różnym typie niepełnosprawności. - Systemowe ułatwienia dostępu. - Rozwiązania sprzętowe i programowe umożliwiające obsługę komputera: • klawiatury ergonomiczne, • nakładki, • headpointery, • klawiatury alternatywne, • intellikeys, • ekrany dotykowe, • trackballe, • przełączniki, • klawiatury wirtualne. • Interfejsy mózg-komputer -brain-computer interfaces, BCI. • Programy OCR. • Synteza mowy. • Programy czytające ekrany - screen readery. • Pogramy i urządzenia powiększające. • Monitory brajlowskie. • Drukarki brajlowskie. • Urządzenia lektorskie. • Programy i urządzenia wspomagające komunikację. • Warunki dostępności do nowych technologii – dofinansowania – programy wsparcia. • Specjalistyczne zasoby sieci Internet. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna współczesne rozwiązania technologiczne stosowane w procesie rehabilitacji osób ze złożona niepełnosprawnością Zna warunki dostępności do nowych technologii i programów wsparcia Umiejętności Umie doradzić, wskazać optymalne pomoce dla osób o określonych problemach Kompetencje społeczne Nawiązuje kontakt z instytucjami oferującymi pomoc rehabilitacyjną |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariusz Fila | |
Prowadzący grup: | Mariusz Fila | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia: Obecność i aktywność na zajęciach. Ocena prezentacji. |
|
Pełny opis: |
Opis treści programowych: 1. Główne problemy w pracy z komputerem osób o różnym typie niepełnosprawności. 2. Systemowe ułatwienia dostępu. 3. Rozwiązania sprzętowe i programowe umożliwiające obsługę komputera: • klawiatury ergonomiczne, • nakładki, • headpointery, • klawiatury alternatywne, • Intellikeys, • ekrany dotykowe, • Trackballe, • Przełączniki, • klawiatury wirtualne, 4. Interfejsy mózg-komputer -brain-computer interfaces, BCI. 5. Programy OCR. 6. Synteza mowy. 7. Programy czytające ekrany - screen readery. 8. Pogramy i urządzenia powiększające. 9. Monitory brajlowskie. 10. Drukarki brajlowskie. 11. Urządzenia lektorskie. 12. Programy i urządzenia wspomagające komunikację. 13. Warunki dostępności do nowych technologii – dofinansowania – programy wsparcia. 14. Specjalistyczne zasoby sieci Internet. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA Katarzyna Kruś-Kubaszewska, Mariusz Fila. Arrangement of the educational and therapeutic space of a child with cerebral palsy with the use of assistive technologies. ICERI2019 Proceedings 2019, 5006-5014. DOI:10.21125/iceri.2019.1222 A. Lechowicz. Komputerowe wspomaganie procesu komunikacji niewerbalnej dzieci z wieloraką niepełnosprawnością. WSiP Warszawa 2005. J. Łaszczyk. Komputer w kształceniu specjalnym. Warszawa: WSIP 1998. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Albert M. Cook, Janice Miller Polgar, Pedro Encarnação. Assistive Technologies: Principles and Practice. 5th Edition. Mosby:2020. Christopher Bugaj. The New Assistive Tech: Make Learning Awesome for All! International Society for Technology in Education: 2018. Amy Dell, Deborah Newton, Jerry Petroff. Assistive Technology in the Classroom. Enhancing the School Experiences of Students with Disabilities. 3rd Edition. Pearson: 2016 Strony www: http://www.harpo.com.pl http://www.altix.pl http://systemsensor.pl http://mowik.pl http://www.gumny.com.pl http://www.inference.phy.cam.ac.uk/dasher/polish http://www.brainhome.pl/zastosowanie-dla-osob-niepelnosprawnych http://openbci.pl http://www.inclusive.co.uk http://www.northerngrid.org http://www.cricksoft.com http://www.mayer-johnson.com http://www.toby-churchill.com http://www.freedomscientific.com http://www.pfron.org.pl http://www.niepelnosprawni.pl |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: Pogadanka, dyskusja, prezentacja, metody ćwiczebne i zadaniowe, metody aktywizujące. Spotkania on-line w trybie synchronicznym na platformie MS Teams realizowane zgodnie z planem zajęć. Studenci zostali dodani do zespołu przez prowadzącego, otrzymali zaproszenie e-mailem na konto pocztowe w APS. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe,ćwiczenia, - 15 Przygotowanie się do zajęć, lektur - 5 Przygotowanie prezentacji - 15 Liczba punktów ECTS: |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.