Nierówności społeczne - konteksty teoretyczne i praktyczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-2S-NSK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Nierówności społeczne - konteksty teoretyczne i praktyczne |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 3 sem. PC (kont.), pedagogika resoc. z profil. społeczną, (2-l) niestacj. II st. Obowiązkowe dla 3 sem. PC (kont.), pedagogika resoc. z profil. społeczną, (2-l) stacj. II st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Pojęcie nierówności społecznej. Dobra generujące nierówności społeczne: bogactwo, władza, prestiż, wykształcenie, zdrowie. - Idea stratyfikacji społecznej. Warstwy społeczne. Zjawisko ruchliwości społecznej. Klasy społeczne. Inne nierówności społeczne – ze względu na: płeć, zawód, etos. Ideologie nierówności: elitarystyczne, egalitarne, merytokratyczne. Teorie nierówności: funkcjonalna teoria stratyfikacji, teoria skumulowanych przewag - Ekonomiczne oblicza nierówności ekonomiczne (m.in. struktura własności, zróżnicowanie dochodów i wydatków, ubóstwo i bezrobocie), społeczno-polityczne oblicza nierówności (ideologie a nierówności, wykluczenie a mniejszości narodowe i etniczne, zasada równości a prawo wyborcze, dziedziczenie nierówności, usamodzielnianie wychowanków placówek socjalizacyjnych), - Kulturowe oblicza nierówności (egalitarność a elitarność, neoawangarda, e-exclusion, polaryzacja zabudowy mieszkaniowej), psychospołeczne oblicza nierówności (nierówności interpersonalne, kondycja współczesnej rodziny, nierówność zwielokrotniona), kliniczne oblicza nierówności (lęk młodzieży niedostosowanej, nierówności a choroby psychiczne, interwencje kryzysowe, programy psychoterapii uzależnień w ośrodku pomocy społecznej i in.). - Nierówności w różnych dziedzinach i wymiarach życia społecznego oraz doświadczenia jednostek i grup: edukacja i szkolnictwo, sfera polityczna. - Nierówność płci i stereotypy związane z płcią, marginalizacja i wykluczenie w dostępie do informacji. - Doświadczanie nierówności, postawy wobec nierówności, subiektywne doświadczania nierówności, a także analiza filozoficzne i makrospołeczne zjawiska nierówności. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Opisuje mechanizmy generujące nierówności społeczne. Dostrzega i opisuje konsekwencje nierówności społecznych a szczególnie ich wpływ na proces rozwoju, wychowania dzieci i młodzieży Ma pogłębioną wiedzę na temat systemu wsparcia osób borykających się z konsekwencjami nierówności społecznych. Umiejętności Umie rozpoznawać potrzeby osób borykających się z konsekwencjami nierówności społecznych. Rozpoznaje ważną empirycznie przestrzeń badawczą z zakresu pedagogiki specjalnej. Kompetencje społeczne Wykorzystuje wiedzę naukową do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Boryszewski | |
Prowadzący grup: | Paweł Boryszewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Nowicka-Skóra | |
Prowadzący grup: | Anna Nowicka-Skóra | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
pomiar osiągnięć - kolokwium w formie testu |
|
Pełny opis: |
Pojęcie nierówności społecznej. Dobra generujące nierówności społeczne: bogactwo, władza, prestiż, wykształcenie, zdrowie. - Idea stratyfikacji społecznej. Warstwy społeczne. Zjawisko ruchliwości społecznej. Klasy społeczne. Inne nierówności społeczne – ze względu na: płeć, zawód, etos. Ideologie nierówności: elitarystyczne, egalitarne, merytokratyczne. Teorie nierówności: funkcjonalna teoria stratyfikacji, teoria skumulowanych przewag - Ekonomiczne oblicza nierówności ekonomiczne (m.in. struktura własności, zróżnicowanie dochodów i wydatków, ubóstwo i bezrobocie), społeczno-polityczne oblicza nierówności (ideologie a nierówności, wykluczenie a mniejszości narodowe i etniczne, zasada równości a prawo wyborcze, dziedziczenie nierówności, usamodzielnianie wychowanków placówek socjalizacyjnych), - Kulturowe oblicza nierówności (egalitarność a elitarność, neoawangarda, e-exclusion, polaryzacja zabudowy mieszkaniowej), psychospołeczne oblicza nierówności (nierówności interpersonalne, kondycja współczesnej rodziny, nierówność zwielokrotniona), kliniczne oblicza nierówności (lęk młodzieży niedostosowanej, nierówności a choroby psychiczne, interwencje kryzysowe, programy psychoterapii uzależnień w ośrodku pomocy społecznej i in.). - Nierówności w różnych dziedzinach i wymiarach życia społecznego oraz doświadczenia jednostek i grup: edukacja i szkolnictwo, sfera polityczna. - Nierówność płci i stereotypy związane z płcią, marginalizacja i wykluczenie w dostępie do informacji. - Doświadczanie nierówności, postawy wobec nierówności, subiektywne doświadczania nierówności, a także analiza filozoficzne i makrospołeczne zjawiska nierówności. |
|
Literatura: |
Makarewicz-Marcinkiewicz A. (2015) Nierówności społeczne na drodze do zrównoważonego rozwoju. Problem polityki społecznej i gospodarczej Toruń Wydawnictwo Adam Marszałek str. 29 Pliszka T. (2006)Nierówności społeczne a zagrożenia z nich wynikające Zeszyt 6/37 Katedra Teorii Ekonomii Uniwersytetu Rzeszowskiego Michalczyk T. (2004)Nierówności społeczne a kryzys społeczno-moralny Zeszyt 4/01 Zakład Socjologii Katedra Nauk Humanistycznych SGGW Makarewicz-Marcinkiewicz A. (2015) Nierówności społeczne na drodze do zrównoważonego rozwoju. Problem polityki społecznej i gospodarczej Toruń Wydawnictwo Adam Marszałek str. 29 Kumor P. (2009) Wpływ poziomu gospodarczego na nierówności płac w Polsce – krzywa Kuznetsa Czakon P. (2017) Nierówności społeczne a jakość życia. Naukowe rozumienie i relacje między terminami Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej S. Organizacja i zarządzanie Cebula M. (2014) Społeczne zróżnicowanie umiejętności informatycznych. Redukcja czy reprodukcja nierówności społecznych? Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny T.76 nr 1 Czakon Król M. (2015) Dywersyfikacja form zatrudnienia a nierówności społeczne Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy nr 42 str. 367-377 Mikuła A. (2015) Nierówności społeczne w Polsce Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy T. 47 str. 442-453 |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład Nakład pracy studenta: - godziny kontaktowe (wykład) – 15 godz. ; - zapoznanie się z literaturą – 10 godz.; - przygotowanie do kolokwium – 10 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS – 1. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Nowicka-Skóra | |
Prowadzący grup: | Anna Nowicka-Skóra | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
pomiar osiągnięć - kolokwium w formie testu |
|
Pełny opis: |
Pojęcie nierówności społecznej. Dobra generujące nierówności społeczne: bogactwo, władza, prestiż, wykształcenie, zdrowie. - Idea stratyfikacji społecznej. Warstwy społeczne. Zjawisko ruchliwości społecznej. Klasy społeczne. Inne nierówności społeczne – ze względu na: płeć, zawód, etos. Ideologie nierówności: elitarystyczne, egalitarne, merytokratyczne. Teorie nierówności: funkcjonalna teoria stratyfikacji, teoria skumulowanych przewag - Ekonomiczne oblicza nierówności ekonomiczne (m.in. struktura własności, zróżnicowanie dochodów i wydatków, ubóstwo i bezrobocie), społeczno-polityczne oblicza nierówności (ideologie a nierówności, wykluczenie a mniejszości narodowe i etniczne, zasada równości a prawo wyborcze, dziedziczenie nierówności, usamodzielnianie wychowanków placówek socjalizacyjnych), - Kulturowe oblicza nierówności (egalitarność a elitarność, neoawangarda, e-exclusion, polaryzacja zabudowy mieszkaniowej), psychospołeczne oblicza nierówności (nierówności interpersonalne, kondycja współczesnej rodziny, nierówność zwielokrotniona), kliniczne oblicza nierówności (lęk młodzieży niedostosowanej, nierówności a choroby psychiczne, interwencje kryzysowe, programy psychoterapii uzależnień w ośrodku pomocy społecznej i in.). - Nierówności w różnych dziedzinach i wymiarach życia społecznego oraz doświadczenia jednostek i grup: edukacja i szkolnictwo, sfera polityczna. - Nierówność płci i stereotypy związane z płcią, marginalizacja i wykluczenie w dostępie do informacji. - Doświadczanie nierówności, postawy wobec nierówności, subiektywne doświadczania nierówności, a także analiza filozoficzne i makrospołeczne zjawiska nierówności. |
|
Literatura: |
Makarewicz-Marcinkiewicz A. (2015) Nierówności społeczne na drodze do zrównoważonego rozwoju. Problem polityki społecznej i gospodarczej Toruń Wydawnictwo Adam Marszałek str. 29 Pliszka T. (2006)Nierówności społeczne a zagrożenia z nich wynikające Zeszyt 6/37 Katedra Teorii Ekonomii Uniwersytetu Rzeszowskiego Michalczyk T. (2004)Nierówności społeczne a kryzys społeczno-moralny Zeszyt 4/01 Zakład Socjologii Katedra Nauk Humanistycznych SGGW Makarewicz-Marcinkiewicz A. (2015) Nierówności społeczne na drodze do zrównoważonego rozwoju. Problem polityki społecznej i gospodarczej Toruń Wydawnictwo Adam Marszałek str. 29 Kumor P. (2009) Wpływ poziomu gospodarczego na nierówności płac w Polsce – krzywa Kuznetsa Czakon P. (2017) Nierówności społeczne a jakość życia. Naukowe rozumienie i relacje między terminami Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej S. Organizacja i zarządzanie Cebula M. (2014) Społeczne zróżnicowanie umiejętności informatycznych. Redukcja czy reprodukcja nierówności społecznych? Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny T.76 nr 1 Czakon Król M. (2015) Dywersyfikacja form zatrudnienia a nierówności społeczne Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy nr 42 str. 367-377 Mikuła A. (2015) Nierówności społeczne w Polsce Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy T. 47 str. 442-453 |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład Nakład pracy studenta: - godziny kontaktowe (wykład) – 15 godz. ; - zapoznanie się z literaturą – 10 godz.; - przygotowanie do kolokwium – 10 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS – 1. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.