Metody pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-2S-MUM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 3 sem. PC, terapia pedagogiczna, (2-l) niestac. II st. Obowiązkowe dla 3 sem. PC, terapia pedagogiczna, (2-l) stac. II st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Przyczyny niepowodzeń szkolnych w uczeniu się matematyki. Psychopedagogiczna analiza trudności szkolnych. - Zdolności matematyczne i ich zaburzenia. Dojrzałość do uczenia się matematyki i jej wyznaczniki: • Świadomość, w jaki sposób należy liczyć przedmioty • Odpowiedni poziom operacyjnego rozumowania; • Zdolność do posługiwania się reprezentacją ikoniczną i symboliczną bez odwoływania się do manipulowania na przedmiotach; • wysoki poziom odporności emocjonalnej: • Należyta sprawność manualna, precyzja spostrzegania i koordynacja wzrokowo-ruchowa. - Specyficzne trudności w uczeniu się matematyki. - Prezentacja wybranych metod wykorzystywanych w pracy terapeutycznej z uczniem z trudnościami w uczeniu się matematyki. Zarys metodyki wprowadzania dzieci w sztukę konstruowania gier matematycznych. - Omówienie postępowania terapeutycznego w pierwszym etapie terapii - do czasu osiągnięcia dojrzałości szkolnej. Praktyczne omówienie ćwiczeń i pomocy dydaktycznych dotyczących metod konstruowania gier; • orientacji przestrzennej, rytmów, liczenia; • ustalenia równoliczności zbiorów, klasyfikacji; • dodawanie i odejmowanie w zakresie 10; • operacyjnego rozumowania w zakresie stałości ilości nieciągłych, układanie konsekwentnych serii; • operacyjnego rozumowania w zakresie stałości, długości, masy, objętości płynów, wagi i ciężarów /geometria/. - Charakterystyka postępowania terapeutycznego terapii – na drugim etapie terapii- rekonstrukcja systemu wiadomości i umiejętności matematycznych szkolnych w zakresie nauczania początkowego i w klasach IV-VI - Praktyczne omówienie ćwiczeń i pomocy dydaktycznych dotyczących: • dodawania i odejmowania w zakresie 10, 100, 1000. • mnożenie i dzielenie; • układania i rozwiązywania zadań tekstowych; • dziesiętny system pozycyjny, kolejność wykonywania działań; • algorytmy działań pisemnych, rozumienie pojęcia ułamka; • zaburzeń funkcji percepcyjno-motorycznych- ćwiczenia analizatora wzrokowego, słuchowego i ruchowego - Konstruowanie scenariusza zajęć terapii pedagogicznej w zakresie matematyki dla dziecka ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma uporządkowaną i usystematyzowaną wiedzę z zakresu prowadzenia zajęć z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki Wyjaśnia metodę postępowania z uczniem z trudnościami w uczeniu się matematyki korzystając z poszerzonej, uporządkowanej wiedzy Ma uporządkowaną usystematyzowaną wiedzę na temat metodyki wykonywania zadań w procesie terapeutycznym Umiejętności Ma pogłębione umiejętności obserwowania działalności dziecka w trakcie wykonywania zadań matematycznych w celu wskazania przyczyny trudności ucznia Ma pogłębione umiejętności racjonalnego zaproponowania metod oraz pomocy dydaktycznych do prowadzonej działalności terapeutycznej podejmowanej w pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki Ma pogłębione umiejętności zanalizowania przydatności wybranych metod i „dobrych praktyk” do realizacji działań terapeutycznych podejmowanych w pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki Posiada pogłębione umiejętności zbudowania planu postępowania terapeutycznego wobec dziecka ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki Kompetencje społeczne Odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, projektuje działania pedagogiczne |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Gosk-Sobańska | |
Prowadzący grup: | Urszula Gosk-Sobańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA Pisemne kolokwium Ocena pisemnego projektu planu terapii pedagogicznej w zakresie matematyki opracowanego w parach |
|
Pełny opis: |
OPIS TREŚCI PROGRAMOWYCH 1. Zwykłe, nadmierne i specyficzne trudności w uczeniu się matematyki 2. Poznanie wybranych metod wykorzystywanych w pracy terapeutycznej z uczniem z trudnościami w uczeniu się matematyki. 3. Omówienie postępowania terapeutycznego w pierwszym etapie terapii - do czasu osiągnięcia dojrzałości szkolnej. Zapoznanie praktyczne z technikami, ćwiczeniami i pomocami dydaktycznymi: − metody konstruowania gier ściganek, opowiadań i ich wykorzystanie na zajęciach, − orientacja przestrzenna, rytmy, liczenie, − ustalanie równoliczności zbiorów, klasyfikacja, − dodawanie i odejmowanie w zakresie 10, − operacyjne rozumowanie w zakresie stałości ilości nieciągłych, układanie konsekwentnych serii, − operacyjne rozumowanie w zakresie stałości długości, masy, objętości płynów; waga i ciężar; geometria. 4. Charakterystyka postępowania terapeutycznego na drugim etapie terapii – rekonstrukcja systemu wiadomości i umiejętności matematycznych szkolnych w zakresie nauczania początkowego i w klasach IV - VIII. Zapoznanie praktyczne z technikami, ćwiczeniami i pomocami dydaktycznymi − dodawanie i odejmowanie w zakresie 100. − mnożenie i dzielenie. − układanie i rozwiązywanie zadań tekstowych. − dziesiętny system pozycyjny, kolejność wykonywania działań. − algorytmy działań pisemnych, rozumienie pojęcia ułamka. 5. Wpływ zaburzeń funkcji percepcyjno – motorycznych – analizatora wzrokowego, słuchowego, ruchowego na trudności w uczeniu się matematyki. 6. Konstruowanie planu terapii pedagogicznej w zakresie matematyki dla dziecka ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki |
|
Literatura: |
OBOWIĄZKOWA: 1. Gruszczyk – Kolczyńska (red.) (2009). Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz edukacja matematyczna dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w pierwszym roku szkolnej edukacji. Warszawa. Edukacja polska. 2.Gruszczyk – Kolczyńska, E. (1994). Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Warszawa: WSiP. oraz następne wydania. 3.Gruszczyk – Kolczyńska, E. (1997). Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli. Warszawa: WSiP. oraz następne wydania. 4. Gruszczyk - Kolczyńska E., (2015). Dziecięca matematyka - dwadzieścia lat później. Książka dla rodziców i nauczycieli starszych przedszkolaków. Kraków: Bliżej przedszkola 5.Gruszczyk – Kolczyńska, E. (1996). Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier?. Warszawa: WSiP. 6.Oszwa, U. (2006). Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Kraków: Impuls. UZUPEŁNIAJĄCA: 1.Badura-Strzelczyk, G. (2008). Pomóż mi policzyć to samemu. Matematyka w ujęciu Marii Montessori od 3 lat do klasy trzeciej. Opole: Wydawnictwo NOWIK. 2. Dąbrowski M. (2015). Gry matematyczne (nie tylko) dla klas1 -3. Opole: Wydawnictwo Nowik. 3.Dąbrowski M. (2016) Gry matematyczne dla uczniów klas 1 - 3 i starszych. Opole: Wydawnictwo Nowik 4.Grabowski, A. (1999). Gry karciane rozwijające u dzieci umiejętność dodawania i odejmowania liczb. Szczecinek: WKM Rachmistrz. 5.Grabowski, A. (1998). Gry, zabawy i ćwiczenia z tabliczką mnożenia część I oraz część II. Szczecinek : WKM Rachmistrz. 6. Gruszczyk – Kolczyńska E. (2014) Edukacja matematyczna w klasie I. Kraków CEBP 7.Klus-Stańska, D., Kalinowska, A. Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Warszawa: Żak Wydawnictwo Akademickie. 8.Matthews, J. (1992). Kiermasz pomysłów. Matematyka klasy 0 – III. Warszawa: WSiP. 9.Pisarski, M. (1992). Matematyka dla naszych dzieci. Warszawa: Wydawnictwo ECERI 10.Sapeta, J. (2003). Metoda zautomatyzowanego rachowania oparta na układzie liczb na palcach. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. 11.Stasica, J. (2004). Matematyka - 160 pomysłów na nauczanie zintegrowane w klasach I – III. Kraków: Impuls. |
|
Uwagi: |
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: metoda podająca – wykład, pokaz, prezentacja, metoda praktycznego działania NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia - 15h. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20h. Przygotowanie się do egzaminu - 15h. Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 10 Inne formy Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 Link do Zespołu na Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ac00c70eb3013461ea4aecb6f22b14924%40thread.tacv2/conversations?groupId=b9d7a896-c41a-46e6-a0e7-944342eed62e&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Zalewska | |
Prowadzący grup: | Joanna Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
- kolokwium pisemne w formie stacjonarnej lub on-line (w zależności od decyzji władz uczelni) - opracowanie zagadnień, rozwiązanie zadań, aktywność ( za pomocą aplikacji Teams poprzez wideokonferencję według ustalonego harmonogramu) Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie co najmniej połowy punktów możliwych do uzyskania oceny z następujących aktywności: - w formie stacjionarnej: kolokwium - w formie zdalnej: opracowanie zagadnień i rozwiązanie zadań Szczegółowe zadania do wykonania przesłane studentom za pomocą aplikacji Teams Łączna zdobyta liczba punktów z każdej aktywności studenta jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadą: 0%-50% ocena niedostateczna 51%-60% ocena dostateczna 61%-70% ocena dostateczna plus 71%-80% ocena dobra 81%-90% ocena dobra plus 91% i więcej ocena bardzo dobra |
|
Pełny opis: |
1. Dojrzałość szkolna. Strefa możliwości i najbliższych możliwości w zakresie prostych aktywności matematycznych. Pojęcie liczby naturalnej: aspekty pojęcia liczby naturalnej, zapisywanie liczb naturalnych, możliwości i specyficzne trudności uczniów, zalecane metody dydaktyczne, ćwiczenia praktyczne. 2. Działania w zbiorze liczb naturalnych: dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie, własności działań, algorytmy pisemne działań, możliwości i specyficzne trudności uczniów, zalecane metody działań, ćwiczenia praktyczne. 3. Elementy geometrii: pojęcia geometrii, poziomy rozumienia pojęć geometrycznych, możliwości i specyficzne trudności uczniów, zalecane metody pracy, ćwiczenia praktyczne. 4. Aspekty pojęcia ułamka, działania na ułamkach, przykłady ćwiczeń utrwalających wiadomości o ułamkach, możliwości i specyficzne trudności uczniów,zalecane metody pracy,ćwiczenia praktyczne. 5. Rozwiązywanie zadań tekstowych, konstrukcja podręczników a możliwości i specyficzne trudności uczniów, zalecane metody rozwiązywania zadań tekstowych,ćwiczenia praktyczne. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Gruszczyk – Kolczyńska (red.) (2009). Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze dla dzieci, które rozpoczną naukę w szkole. Warszawa:Edukacja Polska Sp.z o.o. 2. Gruszczyk – Kolczyńska, E. (1994). Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Warszawa: WSiP. 3. Gruszczyk – Kolczyńska E. (1997). Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli. Warszawa: WSiP. 4. Gruszczyk – Kolczyńska E. (1996). Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier?. Warszawa: WSiP. 5. Oszwa U. (2006). Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Kraków: Impuls. 6. Semadeni Z., Gruszczyk-Kolczyńska E.,Treliński G.,Bugajska-Jaszczołt B., Czajkowska M., (2015). Matematyczna edukacja wczesnoszkolna, Kielce:Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP ,Spółka z o.o. 7. Siwek H. (2005). Dydaktyka matematyki. Teoria i zastosowania w matematyce szkolnej, Warszawa: WSiP. Literatura uzupełniająca: 1. Badura-Strzelczyk G. (2008). Pomóż mi policzyć to samemu. Matematyka w ujęciu Marii Montessori od 3 lat do klasy trzeciej. Opole: Wyd. Nowik. 2. Binkowska-Wójcik W., Boroń I., i inni (2014): Bydgoski bąbel matematyczny. O wprowadzaniu zmian w nauczaniu matematyki w klasach I–III, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa. 3. Dąbrowski M. (2015). Gry matematyczne (nie tylko)dla klas 1-3. Opole: Wyd. Nowik. 4. Grabowski A. (1999). Gry karciane rozwijające u dzieci umiejętność dodawania i odejmowania liczb. Szczecinek: WKM Rachmistrz. 5. Grabowski A. (1998). Gry, zabawy i ćwiczenia z tabliczką mnożenia część I i II. Szczecinek : WKM Rachmistrz. 6. Klus-Stańska, D., Kalinowska, A. (2004).Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Warszawa: Żak Wydawnictwo Akademickie. 7. Korolczuk R., Zambrowska M. (2015). Pozwólmy dzieciom grać. O wykorzystaniu gier planszowych w edukacji matematycznej, Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych. 8. Krajcova E. (2016) , Matematyka w zabawach i grach w szkole podstawowej, Opole: Wyd. Nowik. 9. Matthews, J. (1992). Kiermasz pomysłów. Matematyka klasy 0 – III. Warszawa: WSiP. 10. Nowik ,J. (2013), Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Poradnik dla nauczycieli. Wydanie II rozszerzone, Opole: Wyd. Nowik. 11. Oszwa U., (2008). Wczesna diagnoza dziecięcych trudności w uczeniu. Kraków: Impuls. 12. Pisarski M. (1992). Matematyka dla naszych dzieci. Warszawa: Wyd. ECERI. 13. Sapeta, J. (2003). Metoda zautomatyzowanego rachowania oparta na układzie liczb na palcach. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. 14. Stasica J. (2004). Matematyka - 160 pomysłów na nauczanie zintegrowane w klasach I – III. Kraków: Impuls. 15. Turnau S.,Ciosek M., Legutko M. (1979). Matematyka 4.Warszawa:WSiP. 16.Wojciechowska K. (2009).Gry i zabawy matematyczne dla uczniów klas 1-3 szkoły podstawowej, Opole: Wyd. Nowik. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: Ćwiczenia: dyskusja, prezentacja, symulacja, praca z tekstem, rozwiązywanie zadań. Linki do przedmiotu na Teamsach Grupa 1. https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a6124233d57e042a09965178d30edd2da%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=ae5fe17a-d6a6-41a0-bc68-8c4ebd435001&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Grupa 2. https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aad01a81290b24462b7313f2be1ffb4c8%40thread.tacv2/conversations?groupId=3ba12761-6316-4677-be0d-f571f1a7f0a8&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Nakład pracy studenta: Liczba godzin kontaktowych: - ćwiczenia - 15 h Liczba godzin niekontaktowych: - przygotowanie do zajęć: czytanie literatury, rozwiązywanie zadań, przygotowanie scenariusza, zabaw i sytuacji dydaktycznych, itp. - 25 h - przygotowanie do kolokwium - 15 h Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Gosk-Sobańska | |
Prowadzący grup: | Urszula Gosk-Sobańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA Ocena pisemnego projektu planu terapii pedagogicznej w zakresie matematyki opracowanego w parach |
|
Pełny opis: |
OPIS TREŚCI PROGRAMOWYCH 1. Zwykłe, nadmierne i specyficzne trudności w uczeniu się matematyki 2. Poznanie wybranych metod wykorzystywanych w pracy terapeutycznej z uczniem z trudnościami w uczeniu się matematyki. 3. Omówienie postępowania terapeutycznego w pierwszym etapie terapii - do czasu osiągnięcia dojrzałości szkolnej. Zapoznanie praktyczne z technikami, ćwiczeniami i pomocami dydaktycznymi: − metody konstruowania gier ściganek, opowiadań i ich wykorzystanie na zajęciach, − orientacja przestrzenna, rytmy, liczenie, − ustalanie równoliczności zbiorów, klasyfikacja, − dodawanie i odejmowanie w zakresie 10, − operacyjne rozumowanie w zakresie stałości ilości nieciągłych, układanie konsekwentnych serii, − operacyjne rozumowanie w zakresie stałości długości, masy, objętości płynów; waga i ciężar; geometria. 4. Charakterystyka postępowania terapeutycznego na drugim etapie terapii – rekonstrukcja systemu wiadomości i umiejętności matematycznych szkolnych w zakresie nauczania początkowego i w klasach IV - VIII. Zapoznanie praktyczne z technikami, ćwiczeniami i pomocami dydaktycznymi − dodawanie i odejmowanie w zakresie 100. − mnożenie i dzielenie. − układanie i rozwiązywanie zadań tekstowych. − dziesiętny system pozycyjny, kolejność wykonywania działań. − algorytmy działań pisemnych, rozumienie pojęcia ułamka. 5. Wpływ zaburzeń funkcji percepcyjno – motorycznych – analizatora wzrokowego, słuchowego, ruchowego na trudności w uczeniu się matematyki. 6. Konstruowanie planu terapii pedagogicznej w zakresie matematyki dla dziecka ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki |
|
Literatura: |
OBOWIĄZKOWA: 1. Gruszczyk – Kolczyńska (red.) (2009). Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz edukacja matematyczna dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w pierwszym roku szkolnej edukacji. Warszawa. Edukacja polska. 2.Gruszczyk – Kolczyńska, E. (1994). Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Warszawa: WSiP. oraz następne wydania. 3.Gruszczyk – Kolczyńska, E. (1997). Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli. Warszawa: WSiP. oraz następne wydania. 4. Gruszczyk - Kolczyńska E., (2015). Dziecięca matematyka - dwadzieścia lat później. Książka dla rodziców i nauczycieli starszych przedszkolaków. Kraków: Bliżej przedszkola 5.Gruszczyk – Kolczyńska, E. (1996). Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier?. Warszawa: WSiP. 6.Oszwa, U. (2006). Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Kraków: Impuls. UZUPEŁNIAJĄCA: 1.Badura-Strzelczyk, G. (2008). Pomóż mi policzyć to samemu. Matematyka w ujęciu Marii Montessori od 3 lat do klasy trzeciej. Opole: Wydawnictwo NOWIK. 2. Dąbrowski M. (2015). Gry matematyczne (nie tylko) dla klas1 -3. Opole: Wydawnictwo Nowik. 3.Dąbrowski M. (2016) Gry matematyczne dla uczniów klas 1 - 3 i starszych. Opole: Wydawnictwo Nowik 4.Grabowski, A. (1999). Gry karciane rozwijające u dzieci umiejętność dodawania i odejmowania liczb. Szczecinek: WKM Rachmistrz. 5.Grabowski, A. (1998). Gry, zabawy i ćwiczenia z tabliczką mnożenia część I oraz część II. Szczecinek : WKM Rachmistrz. 6. Gruszczyk – Kolczyńska E. (2014) Edukacja matematyczna w klasie I. Kraków CEBP 7.Klus-Stańska, D., Kalinowska, A. Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Warszawa: Żak Wydawnictwo Akademickie. 8.Matthews, J. (1992). Kiermasz pomysłów. Matematyka klasy 0 – III. Warszawa: WSiP. 9.Pisarski, M. (1992). Matematyka dla naszych dzieci. Warszawa: Wydawnictwo ECERI 10.Sapeta, J. (2003). Metoda zautomatyzowanego rachowania oparta na układzie liczb na palcach. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. 11.Stasica, J. (2004). Matematyka - 160 pomysłów na nauczanie zintegrowane w klasach I – III. Kraków: Impuls. |
|
Uwagi: |
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: metoda podająca – wykład, pokaz, prezentacja, metoda praktycznego działania NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia - 15h. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20h. Przygotowanie się do egzaminu - 15h. Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 10 Inne formy Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Gosk-Sobańska | |
Prowadzący grup: | Urszula Gosk-Sobańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA Ocena pisemnego projektu planu terapii pedagogicznej w zakresie matematyki opracowanego w parach OPIS METOD KSZTAŁCENIA: metoda podająca – wykład, pokaz, prezentacja, metoda praktycznego działania NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia - 15h. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20h. Przygotowanie się do egzaminu - 15h. Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 10 Inne formy Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 |
|
Pełny opis: |
OPIS TREŚCI PROGRAMOWYCH 1. Zwykłe, nadmierne i specyficzne trudności w uczeniu się matematyki 2. Poznanie wybranych metod wykorzystywanych w pracy terapeutycznej z uczniem z trudnościami w uczeniu się matematyki. 3. Omówienie postępowania terapeutycznego w pierwszym etapie terapii - do czasu osiągnięcia dojrzałości szkolnej. Zapoznanie praktyczne z technikami, ćwiczeniami i pomocami dydaktycznymi: − metody konstruowania gier ściganek, opowiadań i ich wykorzystanie na zajęciach, − orientacja przestrzenna, rytmy, liczenie, − ustalanie równoliczności zbiorów, klasyfikacja, − dodawanie i odejmowanie w zakresie 10, − operacyjne rozumowanie w zakresie stałości ilości nieciągłych, układanie konsekwentnych serii, − operacyjne rozumowanie w zakresie stałości długości, masy, objętości płynów; waga i ciężar; geometria. 4. Charakterystyka postępowania terapeutycznego na drugim etapie terapii – rekonstrukcja systemu wiadomości i umiejętności matematycznych szkolnych w zakresie nauczania początkowego i w klasach IV - VIII. Zapoznanie praktyczne z technikami, ćwiczeniami i pomocami dydaktycznymi − dodawanie i odejmowanie w zakresie 100. − mnożenie i dzielenie. − układanie i rozwiązywanie zadań tekstowych. − dziesiętny system pozycyjny, kolejność wykonywania działań. − algorytmy działań pisemnych, rozumienie pojęcia ułamka. 5. Wpływ zaburzeń funkcji percepcyjno – motorycznych – analizatora wzrokowego, słuchowego, ruchowego na trudności w uczeniu się matematyki. 6. Konstruowanie planu terapii pedagogicznej w zakresie matematyki dla dziecka ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki |
|
Literatura: |
OBOWIĄZKOWA: 1. Gruszczyk – Kolczyńska (red.) (2009). Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz edukacja matematyczna dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w pierwszym roku szkolnej edukacji. Warszawa. Edukacja polska. 2.Gruszczyk – Kolczyńska, E. (1994). Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Warszawa: WSiP. oraz następne wydania. 3.Gruszczyk – Kolczyńska, E. (1997). Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli. Warszawa: WSiP. oraz następne wydania. 4. Gruszczyk - Kolczyńska E., (2015). Dziecięca matematyka - dwadzieścia lat później. Książka dla rodziców i nauczycieli starszych przedszkolaków. Kraków: Bliżej przedszkola 5.Gruszczyk – Kolczyńska, E. (1996). Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier?. Warszawa: WSiP. 6.Oszwa, U. (2006). Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Kraków: Impuls. UZUPEŁNIAJĄCA: 1.Badura-Strzelczyk, G. (2008). Pomóż mi policzyć to samemu. Matematyka w ujęciu Marii Montessori od 3 lat do klasy trzeciej. Opole: Wydawnictwo NOWIK. 2. Dąbrowski M. (2015). Gry matematyczne (nie tylko) dla klas1 -3. Opole: Wydawnictwo Nowik. 3.Dąbrowski M. (2016) Gry matematyczne dla uczniów klas 1 - 3 i starszych. Opole: Wydawnictwo Nowik 4.Grabowski, A. (1999). Gry karciane rozwijające u dzieci umiejętność dodawania i odejmowania liczb. Szczecinek: WKM Rachmistrz. 5.Grabowski, A. (1998). Gry, zabawy i ćwiczenia z tabliczką mnożenia część I oraz część II. Szczecinek : WKM Rachmistrz. 6. Gruszczyk – Kolczyńska E. (2014) Edukacja matematyczna w klasie I. Kraków CEBP 7.Klus-Stańska, D., Kalinowska, A. Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Warszawa: Żak Wydawnictwo Akademickie. 8.Matthews, J. (1992). Kiermasz pomysłów. Matematyka klasy 0 – III. Warszawa: WSiP. 9.Pisarski, M. (1992). Matematyka dla naszych dzieci. Warszawa: Wydawnictwo ECERI 10.Sapeta, J. (2003). Metoda zautomatyzowanego rachowania oparta na układzie liczb na palcach. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. 11.Stasica, J. (2004). Matematyka - 160 pomysłów na nauczanie zintegrowane w klasach I – III. Kraków: Impuls. |
|
Uwagi: |
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: metoda podająca – wykład, pokaz, prezentacja, metoda praktycznego działania NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia - 15h. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20h. Przygotowanie się do egzaminu - 15h. Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 10 Inne formy Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Gosk-Sobańska | |
Prowadzący grup: | Urszula Gosk-Sobańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
kolokwium końcowe prezentacja (praca w grupach 3-osobowych) - usprawnianie wybranego aspektu |
|
Pełny opis: |
OPIS TREŚCI PROGRAMOWYCH 1. Zwykłe, nadmierne i specyficzne trudności w uczeniu się matematyki 2. Poznanie wybranych metod wykorzystywanych w pracy terapeutycznej z uczniem z trudnościami w uczeniu się matematyki. 3. Omówienie postępowania terapeutycznego w pierwszym etapie terapii - do czasu osiągnięcia dojrzałości szkolnej. Zapoznanie praktyczne z technikami, ćwiczeniami i pomocami dydaktycznymi: − metody konstruowania gier ściganek, opowiadań i ich wykorzystanie na zajęciach, − orientacja przestrzenna, rytmy, liczenie, − ustalanie równoliczności zbiorów, klasyfikacja, − dodawanie i odejmowanie w zakresie 10, − operacyjne rozumowanie w zakresie stałości ilości nieciągłych, układanie konsekwentnych serii, − operacyjne rozumowanie w zakresie stałości długości, masy, objętości płynów; waga i ciężar; geometria. 4. Charakterystyka postępowania terapeutycznego na drugim etapie terapii – rekonstrukcja systemu wiadomości i umiejętności matematycznych szkolnych w zakresie nauczania początkowego i w klasach IV - VIII. Zapoznanie praktyczne z technikami, ćwiczeniami i pomocami dydaktycznymi − dodawanie i odejmowanie w zakresie 100. − mnożenie i dzielenie. − układanie i rozwiązywanie zadań tekstowych. − dziesiętny system pozycyjny, kolejność wykonywania działań. − algorytmy działań pisemnych, rozumienie pojęcia ułamka. 5. Wpływ zaburzeń funkcji percepcyjno – motorycznych – analizatora wzrokowego, słuchowego, ruchowego na trudności w uczeniu się matematyki. 6. Konstruowanie planu terapii pedagogicznej w zakresie matematyki dla dziecka ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki |
|
Literatura: |
OBOWIĄZKOWA: 1. Gruszczyk – Kolczyńska (red.) (2009). Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz edukacja matematyczna dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w pierwszym roku szkolnej edukacji. Warszawa. Edukacja polska. 2.Gruszczyk – Kolczyńska, E. (1994). Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Warszawa: WSiP. oraz następne wydania. 3.Gruszczyk – Kolczyńska, E. (1997). Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli. Warszawa: WSiP. oraz następne wydania. 4. Gruszczyk - Kolczyńska E., (2015). Dziecięca matematyka - dwadzieścia lat później. Książka dla rodziców i nauczycieli starszych przedszkolaków. Kraków: Bliżej przedszkola 5.Gruszczyk – Kolczyńska, E. (1996). Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier?. Warszawa: WSiP. 6.Oszwa, U. (2006). Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Kraków: Impuls. UZUPEŁNIAJĄCA: 1.Badura-Strzelczyk, G. (2008). Pomóż mi policzyć to samemu. Matematyka w ujęciu Marii Montessori od 3 lat do klasy trzeciej. Opole: Wydawnictwo NOWIK. 2. Dąbrowski M. (2015). Gry matematyczne (nie tylko) dla klas1 -3. Opole: Wydawnictwo Nowik. 3.Dąbrowski M. (2016) Gry matematyczne dla uczniów klas 1 - 3 i starszych. Opole: Wydawnictwo Nowik 4.Grabowski, A. (1999). Gry karciane rozwijające u dzieci umiejętność dodawania i odejmowania liczb. Szczecinek: WKM Rachmistrz. 5.Grabowski, A. (1998). Gry, zabawy i ćwiczenia z tabliczką mnożenia część I oraz część II. Szczecinek : WKM Rachmistrz. 6. Gruszczyk – Kolczyńska E. (2014) Edukacja matematyczna w klasie I. Kraków CEBP 7.Klus-Stańska, D., Kalinowska, A. Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Warszawa: Żak Wydawnictwo Akademickie. 8.Matthews, J. (1992). Kiermasz pomysłów. Matematyka klasy 0 – III. Warszawa: WSiP. 9.Pisarski, M. (1992). Matematyka dla naszych dzieci. Warszawa: Wydawnictwo ECERI 10.Sapeta, J. (2003). Metoda zautomatyzowanego rachowania oparta na układzie liczb na palcach. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. 11.Stasica, J. (2004). Matematyka - 160 pomysłów na nauczanie zintegrowane w klasach I – III. Kraków: Impuls. |
|
Uwagi: |
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: metoda podająca – wykład, pokaz, prezentacja, metoda praktycznego działania NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia - 15h. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20h. Przygotowanie się do egzaminu - 15h. Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 10 Inne formy Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Gosk-Sobańska | |
Prowadzący grup: | Urszula Gosk-Sobańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
kolokwium końcowe prezentacja (praca w grupach 3-osobowych) - usprawnianie wybranego aspektu |
|
Pełny opis: |
OPIS TREŚCI PROGRAMOWYCH 1. Zwykłe, nadmierne i specyficzne trudności w uczeniu się matematyki 2. Poznanie wybranych metod wykorzystywanych w pracy terapeutycznej z uczniem z trudnościami w uczeniu się matematyki. 3. Omówienie postępowania terapeutycznego w pierwszym etapie terapii - do czasu osiągnięcia dojrzałości szkolnej. Zapoznanie praktyczne z technikami, ćwiczeniami i pomocami dydaktycznymi: − metody konstruowania gier ściganek, opowiadań i ich wykorzystanie na zajęciach, − orientacja przestrzenna, rytmy, liczenie, − ustalanie równoliczności zbiorów, klasyfikacja, − dodawanie i odejmowanie w zakresie 10, − operacyjne rozumowanie w zakresie stałości ilości nieciągłych, układanie konsekwentnych serii, − operacyjne rozumowanie w zakresie stałości długości, masy, objętości płynów; waga i ciężar; geometria. 4. Charakterystyka postępowania terapeutycznego na drugim etapie terapii – rekonstrukcja systemu wiadomości i umiejętności matematycznych szkolnych w zakresie nauczania początkowego i w klasach IV - VIII. Zapoznanie praktyczne z technikami, ćwiczeniami i pomocami dydaktycznymi − dodawanie i odejmowanie w zakresie 100. − mnożenie i dzielenie. − układanie i rozwiązywanie zadań tekstowych. − dziesiętny system pozycyjny, kolejność wykonywania działań. − algorytmy działań pisemnych, rozumienie pojęcia ułamka. 5. Wpływ zaburzeń funkcji percepcyjno – motorycznych – analizatora wzrokowego, słuchowego, ruchowego na trudności w uczeniu się matematyki. 6. Konstruowanie planu terapii pedagogicznej w zakresie matematyki dla dziecka ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki |
|
Literatura: |
OBOWIĄZKOWA: 1. Gruszczyk – Kolczyńska (red.) (2009). Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz edukacja matematyczna dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w pierwszym roku szkolnej edukacji. Warszawa. Edukacja polska. 2.Gruszczyk – Kolczyńska, E. (1994). Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Warszawa: WSiP. oraz następne wydania. 3.Gruszczyk – Kolczyńska, E. (1997). Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli. Warszawa: WSiP. oraz następne wydania. 4. Gruszczyk - Kolczyńska E., (2015). Dziecięca matematyka - dwadzieścia lat później. Książka dla rodziców i nauczycieli starszych przedszkolaków. Kraków: Bliżej przedszkola 5.Gruszczyk – Kolczyńska, E. (1996). Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier?. Warszawa: WSiP. 6.Oszwa, U. (2006). Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Kraków: Impuls. UZUPEŁNIAJĄCA: 1.Badura-Strzelczyk, G. (2008). Pomóż mi policzyć to samemu. Matematyka w ujęciu Marii Montessori od 3 lat do klasy trzeciej. Opole: Wydawnictwo NOWIK. 2. Dąbrowski M. (2015). Gry matematyczne (nie tylko) dla klas1 -3. Opole: Wydawnictwo Nowik. 3.Dąbrowski M. (2016) Gry matematyczne dla uczniów klas 1 - 3 i starszych. Opole: Wydawnictwo Nowik 4.Grabowski, A. (1999). Gry karciane rozwijające u dzieci umiejętność dodawania i odejmowania liczb. Szczecinek: WKM Rachmistrz. 5.Grabowski, A. (1998). Gry, zabawy i ćwiczenia z tabliczką mnożenia część I oraz część II. Szczecinek : WKM Rachmistrz. 6. Gruszczyk – Kolczyńska E. (2014) Edukacja matematyczna w klasie I. Kraków CEBP 7.Klus-Stańska, D., Kalinowska, A. Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Warszawa: Żak Wydawnictwo Akademickie. 8.Matthews, J. (1992). Kiermasz pomysłów. Matematyka klasy 0 – III. Warszawa: WSiP. 9.Pisarski, M. (1992). Matematyka dla naszych dzieci. Warszawa: Wydawnictwo ECERI 10.Sapeta, J. (2003). Metoda zautomatyzowanego rachowania oparta na układzie liczb na palcach. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. 11.Stasica, J. (2004). Matematyka - 160 pomysłów na nauczanie zintegrowane w klasach I – III. Kraków: Impuls. |
|
Uwagi: |
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: metoda podająca – wykład, pokaz, prezentacja, metoda praktycznego działania NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia - 15h. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20h. Przygotowanie się do egzaminu - 15h. Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 10 Inne formy Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.