Metodyka terapii zajęciowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-2S-MTZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka terapii zajęciowej |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 4 sem. PC, edukacja i reh. osób z niepeł. intel. i autyzmem, (2-l) stac. II st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Pojęcie terapii zajęciowej i jej miejsce w systemie usprawniania osób z niepełnosprawnością intelektualną. - Funkcje i zasady regulujące dobór metod terapii zajęciowej. Metody terapii zajęciowej: rewalidacja twórcza, zajęcia kreatywne, psychoterapia pozytywna, terapia dotykiem, psychodrama (teatr pedagogiczny), biblioterapia. - Metodyka terapii zajęciowej w aspekcie rehabilitacji społecznej, zawodowej i lecznicze. - Koncepcje terapeutyczne terapii zajęciowej: terapia skoncentrowana na kliencie-osobie; holistyczne podejście do człowieka, psychologia indywidualna, podejście humanistyczne. - Diagnozowanie potrzeb uczestników warsztatów terapii zajęciowej z uwzględnieniem grup docelowych oraz osiągnięcia jak najlepszego przystosowania do życia osób z różnymi typami i stopniami niepełnosprawności. - Czynniki warunkujące wybór odpowiednich metod, form, techniki i narzędzi terapeutycznych - Teoretyczne założenia konstruowania programów, planów oraz konspektów zajęć terapeutycznych. - Konstruowanie programów terapii zajęciowej z uwzględnieniem wybranej charakterystyki niepełnosprawności. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna cele, zasady i metody terapii zajęciowej Umiejętności Potrafi planować działania terapeutyczne z wykorzystaniem metod terapii zajęciowej Potrafi dostosować metody terapii zajęciowej do indywidualnych potrzeb osoby. Potrafi zaprojektować procedurę oceny skuteczności stosowanych metod terapii zajęciowej Kompetencje społeczne Ma świadomość odpowiedzialności za prowadzone działania terapeutyczne. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Gałkowska | |
Prowadzący grup: | Monika Gałkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie: praca zaliczeniowa wysłana na adres mailowy prowadzącego Informacje o sposobie realizacji przedmiotu w nauczaniu zdalnym oraz wytyczne dotyczące zaliczenia przedmiotu umieszczone są Informacjach o poszczególnych grupach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Klaudia Majewska-Bielska | |
Prowadzący grup: | Marcin Bielski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Pojęcia, systematyka, cele i zadania terapii zajęciowej. Charakterystyka wybranych metod pedagogicznych stosowanych w terapii zajęciowej. Metodyka stosowania wybranych technik terapii zajęciowej. Konstruowanie i organizacja procesu terapii zajęciowej dla osób z różnym stopniem niepełnosprawności intelektualnej. Dobór materiałów i organizacja miejsca pracy w terapii zajęciowej. Etyka postępowania w pracy terapeuty. Ćwiczenia praktyczne z wybranych metod terapii zajęciowej. |
|
Pełny opis: |
(1) Wyjaśnienie pojęć: terapia zajęciowa, metoda terapii, rodzaj terapii, forma terapii, technika, narzędzie terapeutyczne. Cele i zadania terapii zajęciowej. (2) Charakterystyka wybranych metod pedagogicznych stosowanych w terapii zajęciowej. (3) Charakterystyka i klasyfikacja rodzajów, metod, form terapii zajęciowej. (4) Metodyka terapii zajęciowej w aspekcie rehabilitacji społecznej, leczniczej i zawodowej. (5) Założenia teoretyczne organizacji i struktury procesu terapii zajęciowej z uwzględnieniem możliwości i deficytów rozwojowych uczestnika terapii zajęciowej (6) Czynniki warunkujące wybór odpowiednich metod, form, technik i narzędzi terapeutycznych (7) Konstruowanie i organizacja procesu terapii zajęciowej. (8) Założenia teoretyczne w konstruowaniu, programów, planów oraz konspektów zajęć terapeutycznych. (9) Konstruowanie przez studenta programów terapii zajęciowej z uwzględnieniem wybranej charakterystyki niepełnosprawności. (10) Tworzenie konspektów terapii zajęciowej z zachowaniem obowiązujących procedur postępowania metodycznego. (11) Ćwiczenia praktyczne z wykorzystywaniem technik stosowanych w terapii zajęciowej. (12) Metodyka zajęć terapii zajęciowej prowadzona z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim oraz innymi trudnościami, takimi jak niepełnosprawność ruchowa, z osobami w podeszłym wieku, osobami chorymi somatycznie, osobami z zaburzeniami psychicznymi. (13) Metodyka zajęć terapeutycznych na przykładzie pracowni kulinarnej, muzycznej, krawieckiej, rękodzieła, stolarskiej, środowiskowej. (14) Ćwiczenia praktyczne z wybranych metod terapii zajęciowej prowadzone przez studentów na podstawie przygotowanych konspektów z terapii zajęciowej. (15) Etyka w terapii zajęciowej, postępowanie w trudnych sytuacjach podczas procesu terapeutycznego w terapii zajęciowej. |
|
Literatura: |
Bogucka M., Turaj A., Wyrażanie przez dzieci własnych uczuć i emocji : wykorzystanie wybranych technik arteterapii. (w:) Bogucka M., Polak K. (red.), Edukacja kulturalna w szkole, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2004 Bac A., (red.) Terapia zajęciowa, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2016 Baum E., Terapia zajęciowa, wyd. Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2008 Glińska – Lachowicz A., Choreoterapia i muzykoterapia jako techniki arteterapeutyczne skierowane do osób nieprzystosowanych społeczne (propozycje ćwiczeń), (w:) Rejzner A., Szczepaniak P. (red.),Terapia resocjalizacji, cz. II - Ujęcie praktyczne, wyd. Żak, Warszawa 2009, Głodkowska J., Giryński A., (red.) Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualną, „Akapit”, Warszawa 2006 Jałocha M., Taniec jako forma arteterapii, (w:) Kataryńczuk - Mania L. (red), Metody i formy terapii sztuką, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2005 Janus E. Psychologia w pracy terapeuty zajęciowego, Wydawnictwo Difin 2016 Janus E. (red.). Terapia zajęciowa osób z niepełnosprawnością intelektualną. Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2018 Janus E. Terapeuci zajęciowi w Polsce. Role zawodowe, kształcenie i perspektywy rozwoju zawodu. Wydawnictwo Difin, Warszawa 2018 Kott T. Zajęcia pozalekcyjne i terapia zajęciowa z osobami o obniżonej sprawności umysłowej, APS, Warszawa 2002 Kozaczuk Lucyna : Terapia zajęciowa w domach pomocy społecznej : przewodnik metodyczny „Interat” Warszawa 1995 Kukuła E : Zajęcia plastyczne a zajęcia terapeutyczne. Plast.i Wychow.1993 nr3 Kuskowski M. Formy zajęć terapeutycznych stosowanych w WTZ i rodzinie a rozwój społeczny i osobowy niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu głębszym, (w:) Basak W, Pacuła P(red.) ., Człowiek w opiece i terapii, „Więcesław” Jasło 2012 Konieczna E. (red.), Biblioterapia w praktyce. Poradnik dla nauczycieli, wychowawców i terapeutów. Wyd. 2 popr., Impuls, Kraków, 2006. Matyjas B : Metody pracy stosowane w warsztatach terapii zajęciowej a usprawnianie osób upośledzonych umysłowo. Rocz. Pedag. Spec. T. 7 1996 Milanowska K. (red.),Techniki pracy w terapii zajęciowej Wyd. II, PZWL, Warszawa 1982. Misztal Monika : Warsztaty terapii zajęciowej : prawo i praktyka "Alpha Pro" Ostrołęka 2005 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Klaudia Majewska-Bielska | |
Prowadzący grup: | Marcin Bielski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Pojęcia, systematyka, cele i zadania terapii zajęciowej. Charakterystyka wybranych metod pedagogicznych stosowanych w terapii zajęciowej. Metodyka stosowania wybranych technik terapii zajęciowej. Konstruowanie i organizacja procesu terapii zajęciowej dla osób z różnym stopniem niepełnosprawności intelektualnej. Dobór materiałów i organizacja miejsca pracy w terapii zajęciowej. Etyka postępowania w pracy terapeuty. Ćwiczenia praktyczne z wybranych metod terapii zajęciowej. |
|
Pełny opis: |
(1) Wyjaśnienie pojęć: terapia zajęciowa, metoda terapii, rodzaj terapii, forma terapii, technika, narzędzie terapeutyczne. Cele i zadania terapii zajęciowej. (2) Charakterystyka wybranych metod pedagogicznych stosowanych w terapii zajęciowej. (3) Charakterystyka i klasyfikacja rodzajów, metod, form terapii zajęciowej. (4) Metodyka terapii zajęciowej w aspekcie rehabilitacji społecznej, leczniczej i zawodowej. (5) Założenia teoretyczne organizacji i struktury procesu terapii zajęciowej z uwzględnieniem możliwości i deficytów rozwojowych uczestnika terapii zajęciowej (6) Czynniki warunkujące wybór odpowiednich metod, form, technik i narzędzi terapeutycznych (7) Konstruowanie i organizacja procesu terapii zajęciowej. (8) Założenia teoretyczne w konstruowaniu, programów, planów oraz konspektów zajęć terapeutycznych. (9) Konstruowanie przez studenta programów terapii zajęciowej z uwzględnieniem wybranej charakterystyki niepełnosprawności. (10) Tworzenie konspektów terapii zajęciowej z zachowaniem obowiązujących procedur postępowania metodycznego. (11) Ćwiczenia praktyczne z wykorzystywaniem technik stosowanych w terapii zajęciowej. (12) Metodyka zajęć terapii zajęciowej prowadzona z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim oraz innymi trudnościami, takimi jak niepełnosprawność ruchowa, z osobami w podeszłym wieku, osobami chorymi somatycznie, osobami z zaburzeniami psychicznymi. (13) Metodyka zajęć terapeutycznych na przykładzie pracowni kulinarnej, muzycznej, krawieckiej, rękodzieła, stolarskiej, środowiskowej. (14) Ćwiczenia praktyczne z wybranych metod terapii zajęciowej prowadzone przez studentów na podstawie przygotowanych konspektów z terapii zajęciowej. (15) Etyka w terapii zajęciowej, postępowanie w trudnych sytuacjach podczas procesu terapeutycznego w terapii zajęciowej. |
|
Literatura: |
Bogucka M., Turaj A., Wyrażanie przez dzieci własnych uczuć i emocji : wykorzystanie wybranych technik arteterapii. (w:) Bogucka M., Polak K. (red.), Edukacja kulturalna w szkole, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2004 Bac A., (red.) Terapia zajęciowa, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2016 Baum E., Terapia zajęciowa, wyd. Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2008 Glińska – Lachowicz A., Choreoterapia i muzykoterapia jako techniki arteterapeutyczne skierowane do osób nieprzystosowanych społeczne (propozycje ćwiczeń), (w:) Rejzner A., Szczepaniak P. (red.),Terapia resocjalizacji, cz. II - Ujęcie praktyczne, wyd. Żak, Warszawa 2009, Głodkowska J., Giryński A., (red.) Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualną, „Akapit”, Warszawa 2006 Jałocha M., Taniec jako forma arteterapii, (w:) Kataryńczuk - Mania L. (red), Metody i formy terapii sztuką, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2005 Janus E. Psychologia w pracy terapeuty zajęciowego, Wydawnictwo Difin 2016 Janus E. (red.). Terapia zajęciowa osób z niepełnosprawnością intelektualną. Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2018 Janus E. Terapeuci zajęciowi w Polsce. Role zawodowe, kształcenie i perspektywy rozwoju zawodu. Wydawnictwo Difin, Warszawa 2018 Kott T. Zajęcia pozalekcyjne i terapia zajęciowa z osobami o obniżonej sprawności umysłowej, APS, Warszawa 2002 Kozaczuk Lucyna : Terapia zajęciowa w domach pomocy społecznej : przewodnik metodyczny „Interat” Warszawa 1995 Kukuła E : Zajęcia plastyczne a zajęcia terapeutyczne. Plast.i Wychow.1993 nr3 Kuskowski M. Formy zajęć terapeutycznych stosowanych w WTZ i rodzinie a rozwój społeczny i osobowy niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu głębszym, (w:) Basak W, Pacuła P(red.) ., Człowiek w opiece i terapii, „Więcesław” Jasło 2012 Konieczna E. (red.), Biblioterapia w praktyce. Poradnik dla nauczycieli, wychowawców i terapeutów. Wyd. 2 popr., Impuls, Kraków, 2006. Matyjas B : Metody pracy stosowane w warsztatach terapii zajęciowej a usprawnianie osób upośledzonych umysłowo. Rocz. Pedag. Spec. T. 7 1996 Milanowska K. (red.),Techniki pracy w terapii zajęciowej Wyd. II, PZWL, Warszawa 1982. Misztal Monika : Warsztaty terapii zajęciowej : prawo i praktyka "Alpha Pro" Ostrołęka 2005 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.