Metodyka pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniem niedostosowanym społecznie lub zagrożonym niedostosowaniem społecznym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-2S-MTN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniem niedostosowanym społecznie lub zagrożonym niedostosowaniem społecznym |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 3 sem. PC, edukacja integracyjna i włączająca, (2-l) niestacj. II st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Osiągnięcie zakładanych efektów studenta weryfikowane będzie na podstawie aktywności studenta w trakcie zajęć oraz pisemnego kolokwium sprawdzającego wiedzę. |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Podstawy teoretyczne niedostosowania społecznego - wyjaśnienie terminów: metodyka, dydaktyka, resocjalizacja, socjalizacja, niedostosowanie społeczne, zagrożenie niedostosowaniem społecznym, profilaktyka społeczna - Rozpoznawanie teoretyczne niedostosowania społecznego z uwzględnieniem stanu osobowościowego, psychologicznego, socjologicznego, behawioralnego - różnice między poszczególnymi terminami i zagadnieniami dotyczącymi niedostosowania społecznego: zwichnięta socjalizacja, demoralizacja, socjalizacja podkulturowa; asocjalność i demoralizacja, Mechanizmy psychospołeczne niedostosowania społecznego - Uwarunkowań niedostosowania społecznego, ze szczególnym uwzględnieniem czynników środowiskowych i biologicznych, sposoby diagnozowania niedostosowania społecznego; przyczyn niedostosowania społecznego z uwzględnieniem poszczególnych czynników biologicznych oraz środowiskowych - Diagnostyka niedostosowania społecznego - Objawy i przyczyny niedostosowania społecznego - Wybrane metody pracy z uczniem niedostosowanym społecznie: resocjalizacja przez sport, drama, muzykoterapia, plastyka, ekonomia punktowa, - Specyfika doboru metod oddziaływań edukacyjno-terapeutycznych z uwzględnieniem osobowość wychowanka; Czynniki dojrzałości interpersonalnej wychowanka jako różnicującego w podejmowaniu działań resocjalizacyjnych, edukacyjnych i profilaktycznych. - Analiza indywidualnych przypadków pracy z uczniem niedostosowanym społecznie lub zagrożonym niedostosowaniem społecznym, problemowe zachowania uczniów, metody oddziaływania na uczniów oraz procedury postępowania: • zachowania lękowe • zachowania bierne • zachowania nerwowe • zachowania agresywne • zachowania negatywistyczne • zachowania autodestrukcyjne • problemowe zachowania seksualne |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna specyfikę psychicznego, społecznego i edukacyjnego funkcjonowania uczniów z niedostosowaniem społecznym i zagrożonych niedostosowaniem społecznym Zna sposoby dostosowania procesu kształcenia do indywidualnych, specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów z niedostosowaniem społecznym i zagrożonych niedostosowaniem społecznym Zna zasady tworzenia i metody socjoterapii Umiejętności Potrafi dostosować proces kształcenia i wychowania do indywidualnych specjalnych potrzeb ucznia z niedostosowaniem społecznym i zagrożonego niedostosowaniem społecznym Potrafi, na podstawie orzeczenia oraz WOPFU, określić cele terapeutyczne w odniesieniu do uczniów z niedostosowaniem społecznym i zagrożonych niedostosowaniem społecznym Potrafi przeprowadzić rozmowę z rodzicami/opiekunami ucznia z niedostosowaniem społecznym lub zagrożonego niedostosowaniem społecznym Zna dylematy etyczne związane z integracyjnym kształceniem uczniów niesłyszących |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
LAB
N WYK
LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Moleda | |
Prowadzący grup: | Joanna Moleda, Marta Porembska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Osiągnięcie zakładanych efektów studenta weryfikowane będzie na podstawie pisemnego kolokwium sprawdzającego wiedzę.- w aplikacji "Forms" |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest stworzenie podstaw do zrozumienia i stosowania rozmaitych strategii i procedur profilaktycznych, wychowawczych, edukacyjnych i terapeutycznych realizowanych podczas pracy z uczniem niedostosowanym społecznie lub zagrożonym niedostosowaniem społecznym. Pełen cykl zajęć realizowany jest w dwóch wzajemnie uzupełniających się formach - ćwiczeniowej oraz warsztatowej. Całe zajęcia podzielone są na poszczególne moduły tematyczne obejmujące zagadnienia dotyczące: 1. Podstaw teoretycznych niedostosowania społecznego. 2. Rozpoznania teoretycznego niedostosowania społecznego z uwagi na stan osobowościowy, psychologiczny, socjologiczny, behawioralny. 3. Uwarunkowań niedostosowania społecznego, ze szczególnym uwzględnieniem czynników środowiskowych. 4. Diagnostyki niedostosowania społecznego. 5. Objawów niedostosowania społecznego. 6. Sposobów oddziaływań na ucznia niedostosowanego społecznie oraz zagrożonego niedostosowaniem. 7. Analizy indywidualnych przypadków pracy z uczniem niedostosowanym społecznie lub zagrożonym niedostosowaniem społecznym. Ad. 1 Wyjaśnienie terminów: metodyka, dydaktyka, resocjalizacja, socjalizacja, niedostosowanie społeczne, zagrożenie niedostosowaniem społecznym, profilaktyka społeczna. Ad.2 Wyjaśnianie różnic miedzy poszczególnymi terminami i zagadnieniami dotyczącymi niedostosowania społecznego: zwichnięta socjalizacja, demoralizacja, socjalizacja podkulturowa; asocjalność i demoralizacja, Mechanizmy psychospołeczne niedostosowania społecznego . Ad. 3 Omówienie: sposobów diagnozy niedostosowania społecznego; przyczyn niedostosowania społecznego z uwzględnieniem poszczególnych czynników biologicznych oaz środowiskowych. Ad 4 Skala Nieprzystosowania Społecznego L. Pytka Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia WOPFU. Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny – IPET. Ad. 5 Omówienie objawów, przyczyn oraz specyfiki problematyki niedostosowania społecznego (dyskusja): • Omówienie przyczyn powstania obserwowanych objawów niedostosowania społecznego. • Charakterystyka specyfiki powiązań poszczególnych objawów niedostosowania społecznego ze sobą. • Formy zapobiegania wystąpieniu objawów niedostosowania społecznego. • Sposoby reagowania na objawy niedostosowania społecznego. Ad.6 Analiza metod pracy z uczniem niedostosowanym społecznie i zagrożonym niedostowaniem |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Konopczyński M., Metody twórczej resocjalizacji, Teoria i praktyka wychowawcza, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010. Kupisiewicz Cz., Dydaktyka podręcznik akademicki, Impuls, Kraków 2012. Macander D., Procedury postępowania nauczycieli w sytuacjach zagrożenia dzieci i młodzieży demoralizacją i przestępczością, ORE, Warszawa 2016. Macander D., Profilaktyki uzależnień w szkole, ORE 2013 Literatura uzupełniająca: Obuchowska I., Problemowe zachowania uczniów [W:] Kruszewski K. (red.), Sztuka Nauczania Czynności nauczyciela, WN PWN, Warszawa 2004. Ostaszewski K., Zapobieganie używaniu substancji psychoaktywnych [w:] Woynarowska, B. (red.): Edukacja Zdrowotna. Podręcznik Akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007. Pospiszyl K., Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Wyd. Akadem. „Żak”, Warszawa 1998. Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna, Wyd. APS, Warszawa 2002. Urban B., Stanik J. M. (red.), Resocjalizacja, Tom I, PWN Warszawa 2007. |
|
Uwagi: |
Praca na odległość: Kontakt ze studentami drogą mejlową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl lub za pomocą aplikacji Microsoft Teams ink- wykład https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ae59fb0865c24412e9fda6ec50c8558c6%40thread.tacv2/conversations?groupId=6cc9814b-f46b-4210-b504-44e58e31f530&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 link - ćw. gr 1 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aebc9dbc66ddf44b4930ea2bf50ccbb22%40thread.tacv2/conversations?groupId=872434a4-4eee-4f20-a98f-7dd52a9d9bf0&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 link- ćw. gr 2 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a9c2a2d54051b435ea382c585bb235e9e%40thread.tacv2/conversations?groupId=a444c0b9-aaf0-43b0-a213-2c356e968374&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Godziny kontaktowe: ćwiczenia + wykład 20 Przygotowanie się do zajęć, lektury 15 Przygotowanie się do egzaminu 20 Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
WYK
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Moleda | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Kos, Joanna Moleda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest stworzenie podstaw do zrozumienia i stosowania rozmaitych strategii i procedur profilaktycznych, wychowawczych, edukacyjnych i terapeutycznych realizowanych podczas pracy z uczniem niedostosowanym społecznie lub zagrożonym niedostosowaniem społecznym. Pełen cykl zajęć realizowany jest w dwóch wzajemnie uzupełniających się formach - ćwiczeniowej oraz warsztatowej. Całe zajęcia podzielone są na poszczególne moduły tematyczne obejmujące zagadnienia dotyczące: 1. Podstaw teoretycznych niedostosowania społecznego. 2. Rozpoznania teoretycznego niedostosowania społecznego z uwagi na stan osobowościowy, psychologiczny, socjologiczny, behawioralny. 3. Uwarunkowań niedostosowania społecznego, ze szczególnym uwzględnieniem czynników środowiskowych. 4. Diagnostyki niedostosowania społecznego. 5. Objawów niedostosowania społecznego. 6. Sposobów oddziaływań na ucznia niedostosowanego społecznie oraz zagrożonego niedostosowaniem. 7. Analizy indywidualnych przypadków pracy z uczniem niedostosowanym społecznie lub zagrożonym niedostosowaniem społecznym. Ad. 1 Wyjaśnienie terminów: metodyka, dydaktyka, resocjalizacja, socjalizacja, niedostosowanie społeczne, zagrożenie niedostosowaniem społecznym, profilaktyka społeczna. Ad.2 Wyjaśnianie różnic miedzy poszczególnymi terminami i zagadnieniami dotyczącymi niedostosowania społecznego: zwichnięta socjalizacja, demoralizacja, socjalizacja podkulturowa; asocjalność i demoralizacja, Mechanizmy psychospołeczne niedostosowania społecznego . Ad. 3 Omówienie: sposobów diagnozy niedostosowania społecznego; przyczyn niedostosowania społecznego z uwzględnieniem poszczególnych czynników biologicznych oaz środowiskowych. Ad 4 Skala Nieprzystosowania Społecznego L. Pytka Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia WOPFU. Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny – IPET. Ad. 5 Omówienie objawów, przyczyn oraz specyfiki problematyki niedostosowania społecznego (dyskusja): • Omówienie przyczyn powstania obserwowanych objawów niedostosowania społecznego. • Charakterystyka specyfiki powiązań poszczególnych objawów niedostosowania społecznego ze sobą. • Formy zapobiegania wystąpieniu objawów niedostosowania społecznego. • Sposoby reagowania na objawy niedostosowania społecznego. Ad.6 Analiza metod pracy z uczniem niedostosowanym społecznie i zagrożonym niedostowaniem |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Konopczyński M., Metody twórczej resocjalizacji, Teoria i praktyka wychowawcza, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010. Kupisiewicz Cz., Dydaktyka podręcznik akademicki, Impuls, Kraków 2012. Macander D., Procedury postępowania nauczycieli w sytuacjach zagrożenia dzieci i młodzieży demoralizacją i przestępczością, ORE, Warszawa 2016. Macander D., Profilaktyki uzależnień w szkole, ORE 2013 Literatura uzupełniająca: Obuchowska I., Problemowe zachowania uczniów [W:] Kruszewski K. (red.), Sztuka Nauczania Czynności nauczyciela, WN PWN, Warszawa 2004. Ostaszewski K., Zapobieganie używaniu substancji psychoaktywnych [w:] Woynarowska, B. (red.): Edukacja Zdrowotna. Podręcznik Akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007. Pospiszyl K., Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Wyd. Akadem. „Żak”, Warszawa 1998. Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna, Wyd. APS, Warszawa 2002. Urban B., Stanik J. M. (red.), Resocjalizacja, Tom I, PWN Warszawa 2007. |
|
Uwagi: |
Godziny kontaktowe: ćwiczenia + wykład 20 Przygotowanie się do zajęć, lektury 15 Przygotowanie się do egzaminu 20 Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
WYK
LAB
N LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Moleda | |
Prowadzący grup: | Piotr Lis, Joanna Moleda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Osiągnięcie zakładanych efektów studenta weryfikowane będzie na podstawie pisemnego kolokwium sprawdzającego wiedzę. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest stworzenie podstaw do zrozumienia i stosowania rozmaitych strategii i procedur profilaktycznych, wychowawczych, edukacyjnych i terapeutycznych realizowanych podczas pracy z uczniem niedostosowanym społecznie lub zagrożonym niedostosowaniem społecznym. Pełen cykl zajęć realizowany jest w dwóch wzajemnie uzupełniających się formach - ćwiczeniowej oraz warsztatowej. Całe zajęcia podzielone są na poszczególne moduły tematyczne obejmujące zagadnienia dotyczące: 1. Podstaw teoretycznych niedostosowania społecznego. 2. Rozpoznania teoretycznego niedostosowania społecznego z uwagi na stan osobowościowy, psychologiczny, socjologiczny, behawioralny. 3. Uwarunkowań niedostosowania społecznego, ze szczególnym uwzględnieniem czynników środowiskowych. 4. Diagnostyki niedostosowania społecznego. 5. Objawów niedostosowania społecznego. 6. Sposobów oddziaływań na ucznia niedostosowanego społecznie oraz zagrożonego niedostosowaniem. 7. Analizy indywidualnych przypadków pracy z uczniem niedostosowanym społecznie lub zagrożonym niedostosowaniem społecznym. Ad. 1 Wyjaśnienie terminów: metodyka, dydaktyka, resocjalizacja, socjalizacja, niedostosowanie społeczne, zagrożenie niedostosowaniem społecznym, profilaktyka społeczna. Ad.2 Wyjaśnianie różnic miedzy poszczególnymi terminami i zagadnieniami dotyczącymi niedostosowania społecznego: zwichnięta socjalizacja, demoralizacja, socjalizacja podkulturowa; asocjalność i demoralizacja, Mechanizmy psychospołeczne niedostosowania społecznego . Ad. 3 Omówienie: sposobów diagnozy niedostosowania społecznego; przyczyn niedostosowania społecznego z uwzględnieniem poszczególnych czynników biologicznych oaz środowiskowych. Ad 4 Skala Nieprzystosowania Społecznego L. Pytka Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia WOPFU. Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny – IPET. Ad. 5 Omówienie objawów, przyczyn oraz specyfiki problematyki niedostosowania społecznego (dyskusja): • Omówienie przyczyn powstania obserwowanych objawów niedostosowania społecznego. • Charakterystyka specyfiki powiązań poszczególnych objawów niedostosowania społecznego ze sobą. • Formy zapobiegania wystąpieniu objawów niedostosowania społecznego. • Sposoby reagowania na objawy niedostosowania społecznego. Ad.6 Analiza metod pracy z uczniem niedostosowanym społecznie i zagrożonym niedostowaniem |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Konopczyński M., Metody twórczej resocjalizacji, Teoria i praktyka wychowawcza, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010. Kupisiewicz Cz., Dydaktyka podręcznik akademicki, Impuls, Kraków 2012. Macander D., Procedury postępowania nauczycieli w sytuacjach zagrożenia dzieci i młodzieży demoralizacją i przestępczością, ORE, Warszawa 2016. Macander D., Profilaktyki uzależnień w szkole, ORE 2013 Literatura uzupełniająca: Obuchowska I., Problemowe zachowania uczniów [W:] Kruszewski K. (red.), Sztuka Nauczania Czynności nauczyciela, WN PWN, Warszawa 2004. Ostaszewski K., Zapobieganie używaniu substancji psychoaktywnych [w:] Woynarowska, B. (red.): Edukacja Zdrowotna. Podręcznik Akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007. Pospiszyl K., Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Wyd. Akadem. „Żak”, Warszawa 1998. Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna, Wyd. APS, Warszawa 2002. Urban B., Stanik J. M. (red.), Resocjalizacja, Tom I, PWN Warszawa 2007. |
|
Uwagi: |
Godziny kontaktowe: ćwiczenia + wykład 20 Przygotowanie się do zajęć, lektury 15 Przygotowanie się do egzaminu 20 Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.