Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniem niedostosowanym społecznie lub zagrożonym niedostosowaniem społecznym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-2S-MTN
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniem niedostosowanym społecznie lub zagrożonym niedostosowaniem społecznym
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 3 sem. PC, edukacja integracyjna i włączająca, (2-l) niestacj. II st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Osiągnięcie zakładanych efektów studenta weryfikowane będzie na podstawie aktywności studenta w trakcie zajęć oraz pisemnego kolokwium sprawdzającego wiedzę.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Podstawy teoretyczne niedostosowania społecznego - wyjaśnienie terminów: metodyka, dydaktyka, resocjalizacja, socjalizacja, niedostosowanie społeczne, zagrożenie niedostosowaniem społecznym, profilaktyka społeczna

- Rozpoznawanie teoretyczne niedostosowania społecznego z uwzględnieniem stanu osobowościowego, psychologicznego, socjologicznego, behawioralnego - różnice między poszczególnymi terminami i zagadnieniami dotyczącymi niedostosowania społecznego: zwichnięta socjalizacja, demoralizacja, socjalizacja podkulturowa; asocjalność i demoralizacja, Mechanizmy psychospołeczne niedostosowania społecznego

- Uwarunkowań niedostosowania społecznego, ze szczególnym uwzględnieniem czynników środowiskowych i biologicznych, sposoby diagnozowania niedostosowania społecznego; przyczyn niedostosowania społecznego z uwzględnieniem poszczególnych czynników biologicznych oraz środowiskowych

- Diagnostyka niedostosowania społecznego

- Objawy i przyczyny niedostosowania społecznego

- Wybrane metody pracy z uczniem niedostosowanym społecznie: resocjalizacja przez sport, drama, muzykoterapia, plastyka, ekonomia punktowa,

- Specyfika doboru metod oddziaływań edukacyjno-terapeutycznych z uwzględnieniem osobowość wychowanka; Czynniki dojrzałości interpersonalnej wychowanka jako różnicującego w podejmowaniu działań resocjalizacyjnych, edukacyjnych i profilaktycznych.

- Analiza indywidualnych przypadków pracy z uczniem niedostosowanym społecznie lub zagrożonym niedostosowaniem społecznym, problemowe zachowania uczniów, metody oddziaływania na uczniów oraz procedury postępowania:

• zachowania lękowe

• zachowania bierne

• zachowania nerwowe

• zachowania agresywne

• zachowania negatywistyczne

• zachowania autodestrukcyjne

• problemowe zachowania seksualne

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna specyfikę psychicznego, społecznego i edukacyjnego funkcjonowania uczniów z niedostosowaniem społecznym i zagrożonych niedostosowaniem społecznym

Zna sposoby dostosowania procesu kształcenia do indywidualnych, specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów z niedostosowaniem społecznym i zagrożonych niedostosowaniem społecznym

Zna zasady tworzenia i metody socjoterapii

Umiejętności

Potrafi dostosować proces kształcenia i wychowania do indywidualnych specjalnych potrzeb ucznia z niedostosowaniem społecznym i zagrożonego niedostosowaniem społecznym

Potrafi, na podstawie orzeczenia oraz WOPFU, określić cele terapeutyczne w odniesieniu do uczniów z niedostosowaniem społecznym i zagrożonych niedostosowaniem społecznym

Potrafi przeprowadzić rozmowę z rodzicami/opiekunami ucznia z niedostosowaniem społecznym lub zagrożonego niedostosowaniem społecznym

Zna dylematy etyczne związane z integracyjnym kształceniem uczniów niesłyszących

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Moleda
Prowadzący grup: Joanna Moleda, Marta Porembska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Osiągnięcie zakładanych efektów studenta weryfikowane będzie na podstawie pisemnego kolokwium sprawdzającego wiedzę.- w aplikacji "Forms"

Pełny opis:

Celem zajęć jest stworzenie podstaw do zrozumienia i stosowania rozmaitych strategii i procedur profilaktycznych, wychowawczych, edukacyjnych i terapeutycznych realizowanych podczas pracy z uczniem niedostosowanym społecznie lub zagrożonym niedostosowaniem społecznym.

Pełen cykl zajęć realizowany jest w dwóch wzajemnie uzupełniających się formach - ćwiczeniowej oraz warsztatowej. Całe zajęcia podzielone są na poszczególne moduły tematyczne obejmujące zagadnienia dotyczące:

1. Podstaw teoretycznych niedostosowania społecznego.

2. Rozpoznania teoretycznego niedostosowania społecznego z uwagi na stan osobowościowy, psychologiczny, socjologiczny, behawioralny.

3. Uwarunkowań niedostosowania społecznego, ze szczególnym uwzględnieniem czynników środowiskowych.

4. Diagnostyki niedostosowania społecznego.

5. Objawów niedostosowania społecznego.

6. Sposobów oddziaływań na ucznia niedostosowanego społecznie oraz zagrożonego niedostosowaniem.

7. Analizy indywidualnych przypadków pracy z uczniem niedostosowanym społecznie lub zagrożonym niedostosowaniem społecznym.

Ad. 1

Wyjaśnienie terminów: metodyka, dydaktyka, resocjalizacja, socjalizacja, niedostosowanie społeczne, zagrożenie niedostosowaniem społecznym, profilaktyka społeczna.

Ad.2

Wyjaśnianie różnic miedzy poszczególnymi terminami i zagadnieniami dotyczącymi niedostosowania społecznego: zwichnięta socjalizacja, demoralizacja, socjalizacja podkulturowa; asocjalność i demoralizacja, Mechanizmy psychospołeczne niedostosowania społecznego .

Ad. 3

Omówienie: sposobów diagnozy niedostosowania społecznego; przyczyn niedostosowania społecznego z uwzględnieniem poszczególnych czynników

biologicznych oaz środowiskowych.

Ad 4

Skala Nieprzystosowania Społecznego L. Pytka

Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia WOPFU.

Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny – IPET.

Ad. 5

Omówienie objawów, przyczyn oraz specyfiki problematyki niedostosowania społecznego (dyskusja):

• Omówienie przyczyn powstania obserwowanych objawów niedostosowania społecznego.

• Charakterystyka specyfiki powiązań poszczególnych objawów niedostosowania społecznego ze sobą.

• Formy zapobiegania wystąpieniu objawów niedostosowania społecznego.

• Sposoby reagowania na objawy niedostosowania społecznego.

Ad.6

Analiza metod pracy z uczniem niedostosowanym społecznie i zagrożonym niedostowaniem

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Konopczyński M., Metody twórczej resocjalizacji, Teoria i praktyka wychowawcza, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010.

Kupisiewicz Cz., Dydaktyka podręcznik akademicki, Impuls, Kraków 2012.

Macander D., Procedury postępowania nauczycieli w sytuacjach zagrożenia dzieci i młodzieży demoralizacją i przestępczością, ORE, Warszawa 2016.

Macander D., Profilaktyki uzależnień w szkole, ORE 2013

Literatura uzupełniająca:

Obuchowska I., Problemowe zachowania uczniów [W:] Kruszewski K. (red.), Sztuka Nauczania Czynności nauczyciela, WN PWN, Warszawa 2004.

Ostaszewski K., Zapobieganie używaniu substancji psychoaktywnych [w:] Woynarowska, B. (red.): Edukacja Zdrowotna. Podręcznik Akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.

Pospiszyl K., Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Wyd. Akadem. „Żak”, Warszawa 1998.

Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna, Wyd. APS, Warszawa 2002.

Urban B., Stanik J. M. (red.), Resocjalizacja, Tom I, PWN Warszawa 2007.

Uwagi:

Praca na odległość:

Kontakt ze studentami drogą mejlową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl lub za pomocą aplikacji Microsoft Teams

ink- wykład

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ae59fb0865c24412e9fda6ec50c8558c6%40thread.tacv2/conversations?groupId=6cc9814b-f46b-4210-b504-44e58e31f530&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

link - ćw. gr 1

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aebc9dbc66ddf44b4930ea2bf50ccbb22%40thread.tacv2/conversations?groupId=872434a4-4eee-4f20-a98f-7dd52a9d9bf0&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

link- ćw. gr 2

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a9c2a2d54051b435ea382c585bb235e9e%40thread.tacv2/conversations?groupId=a444c0b9-aaf0-43b0-a213-2c356e968374&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Godziny kontaktowe: ćwiczenia + wykład 20

Przygotowanie się do zajęć, lektury 15

Przygotowanie się do egzaminu 20

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Moleda
Prowadzący grup: Agnieszka Kos, Joanna Moleda
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

Celem zajęć jest stworzenie podstaw do zrozumienia i stosowania rozmaitych strategii i procedur profilaktycznych, wychowawczych, edukacyjnych i terapeutycznych realizowanych podczas pracy z uczniem niedostosowanym społecznie lub zagrożonym niedostosowaniem społecznym.

Pełen cykl zajęć realizowany jest w dwóch wzajemnie uzupełniających się formach - ćwiczeniowej oraz warsztatowej. Całe zajęcia podzielone są na poszczególne moduły tematyczne obejmujące zagadnienia dotyczące:

1. Podstaw teoretycznych niedostosowania społecznego.

2. Rozpoznania teoretycznego niedostosowania społecznego z uwagi na stan osobowościowy, psychologiczny, socjologiczny, behawioralny.

3. Uwarunkowań niedostosowania społecznego, ze szczególnym uwzględnieniem czynników środowiskowych.

4. Diagnostyki niedostosowania społecznego.

5. Objawów niedostosowania społecznego.

6. Sposobów oddziaływań na ucznia niedostosowanego społecznie oraz zagrożonego niedostosowaniem.

7. Analizy indywidualnych przypadków pracy z uczniem niedostosowanym społecznie lub zagrożonym niedostosowaniem społecznym.

Ad. 1

Wyjaśnienie terminów: metodyka, dydaktyka, resocjalizacja, socjalizacja, niedostosowanie społeczne, zagrożenie niedostosowaniem społecznym, profilaktyka społeczna.

Ad.2

Wyjaśnianie różnic miedzy poszczególnymi terminami i zagadnieniami dotyczącymi niedostosowania społecznego: zwichnięta socjalizacja, demoralizacja, socjalizacja podkulturowa; asocjalność i demoralizacja, Mechanizmy psychospołeczne niedostosowania społecznego .

Ad. 3

Omówienie: sposobów diagnozy niedostosowania społecznego; przyczyn niedostosowania społecznego z uwzględnieniem poszczególnych czynników

biologicznych oaz środowiskowych.

Ad 4

Skala Nieprzystosowania Społecznego L. Pytka

Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia WOPFU.

Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny – IPET.

Ad. 5

Omówienie objawów, przyczyn oraz specyfiki problematyki niedostosowania społecznego (dyskusja):

• Omówienie przyczyn powstania obserwowanych objawów niedostosowania społecznego.

• Charakterystyka specyfiki powiązań poszczególnych objawów niedostosowania społecznego ze sobą.

• Formy zapobiegania wystąpieniu objawów niedostosowania społecznego.

• Sposoby reagowania na objawy niedostosowania społecznego.

Ad.6

Analiza metod pracy z uczniem niedostosowanym społecznie i zagrożonym niedostowaniem

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Konopczyński M., Metody twórczej resocjalizacji, Teoria i praktyka wychowawcza, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010.

Kupisiewicz Cz., Dydaktyka podręcznik akademicki, Impuls, Kraków 2012.

Macander D., Procedury postępowania nauczycieli w sytuacjach zagrożenia dzieci i młodzieży demoralizacją i przestępczością, ORE, Warszawa 2016.

Macander D., Profilaktyki uzależnień w szkole, ORE 2013

Literatura uzupełniająca:

Obuchowska I., Problemowe zachowania uczniów [W:] Kruszewski K. (red.), Sztuka Nauczania Czynności nauczyciela, WN PWN, Warszawa 2004.

Ostaszewski K., Zapobieganie używaniu substancji psychoaktywnych [w:] Woynarowska, B. (red.): Edukacja Zdrowotna. Podręcznik Akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.

Pospiszyl K., Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Wyd. Akadem. „Żak”, Warszawa 1998.

Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna, Wyd. APS, Warszawa 2002.

Urban B., Stanik J. M. (red.), Resocjalizacja, Tom I, PWN Warszawa 2007.

Uwagi:

Godziny kontaktowe: ćwiczenia + wykład 20

Przygotowanie się do zajęć, lektury 15

Przygotowanie się do egzaminu 20

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Moleda
Prowadzący grup: Piotr Lis, Joanna Moleda
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Osiągnięcie zakładanych efektów studenta weryfikowane będzie na podstawie pisemnego kolokwium sprawdzającego wiedzę.

Pełny opis:

Celem zajęć jest stworzenie podstaw do zrozumienia i stosowania rozmaitych strategii i procedur profilaktycznych, wychowawczych, edukacyjnych i terapeutycznych realizowanych podczas pracy z uczniem niedostosowanym społecznie lub zagrożonym niedostosowaniem społecznym.

Pełen cykl zajęć realizowany jest w dwóch wzajemnie uzupełniających się formach - ćwiczeniowej oraz warsztatowej. Całe zajęcia podzielone są na poszczególne moduły tematyczne obejmujące zagadnienia dotyczące:

1. Podstaw teoretycznych niedostosowania społecznego.

2. Rozpoznania teoretycznego niedostosowania społecznego z uwagi na stan osobowościowy, psychologiczny, socjologiczny, behawioralny.

3. Uwarunkowań niedostosowania społecznego, ze szczególnym uwzględnieniem czynników środowiskowych.

4. Diagnostyki niedostosowania społecznego.

5. Objawów niedostosowania społecznego.

6. Sposobów oddziaływań na ucznia niedostosowanego społecznie oraz zagrożonego niedostosowaniem.

7. Analizy indywidualnych przypadków pracy z uczniem niedostosowanym społecznie lub zagrożonym niedostosowaniem społecznym.

Ad. 1

Wyjaśnienie terminów: metodyka, dydaktyka, resocjalizacja, socjalizacja, niedostosowanie społeczne, zagrożenie niedostosowaniem społecznym, profilaktyka społeczna.

Ad.2

Wyjaśnianie różnic miedzy poszczególnymi terminami i zagadnieniami dotyczącymi niedostosowania społecznego: zwichnięta socjalizacja, demoralizacja, socjalizacja podkulturowa; asocjalność i demoralizacja, Mechanizmy psychospołeczne niedostosowania społecznego .

Ad. 3

Omówienie: sposobów diagnozy niedostosowania społecznego; przyczyn niedostosowania społecznego z uwzględnieniem poszczególnych czynników

biologicznych oaz środowiskowych.

Ad 4

Skala Nieprzystosowania Społecznego L. Pytka

Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia WOPFU.

Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny – IPET.

Ad. 5

Omówienie objawów, przyczyn oraz specyfiki problematyki niedostosowania społecznego (dyskusja):

• Omówienie przyczyn powstania obserwowanych objawów niedostosowania społecznego.

• Charakterystyka specyfiki powiązań poszczególnych objawów niedostosowania społecznego ze sobą.

• Formy zapobiegania wystąpieniu objawów niedostosowania społecznego.

• Sposoby reagowania na objawy niedostosowania społecznego.

Ad.6

Analiza metod pracy z uczniem niedostosowanym społecznie i zagrożonym niedostowaniem

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Konopczyński M., Metody twórczej resocjalizacji, Teoria i praktyka wychowawcza, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010.

Kupisiewicz Cz., Dydaktyka podręcznik akademicki, Impuls, Kraków 2012.

Macander D., Procedury postępowania nauczycieli w sytuacjach zagrożenia dzieci i młodzieży demoralizacją i przestępczością, ORE, Warszawa 2016.

Macander D., Profilaktyki uzależnień w szkole, ORE 2013

Literatura uzupełniająca:

Obuchowska I., Problemowe zachowania uczniów [W:] Kruszewski K. (red.), Sztuka Nauczania Czynności nauczyciela, WN PWN, Warszawa 2004.

Ostaszewski K., Zapobieganie używaniu substancji psychoaktywnych [w:] Woynarowska, B. (red.): Edukacja Zdrowotna. Podręcznik Akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.

Pospiszyl K., Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Wyd. Akadem. „Żak”, Warszawa 1998.

Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna, Wyd. APS, Warszawa 2002.

Urban B., Stanik J. M. (red.), Resocjalizacja, Tom I, PWN Warszawa 2007.

Uwagi:

Godziny kontaktowe: ćwiczenia + wykład 20

Przygotowanie się do zajęć, lektury 15

Przygotowanie się do egzaminu 20

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)