Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka pracy surdologopedycznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-2S-MSU
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka pracy surdologopedycznej
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 3 sem. PC, surdopedagogika z terapią pedagogiczną, (2-l) niestac. II st.
Obowiązkowe dla 3 sem. PC, surdopedagogika z terapią pedagogiczną, (2-l) stac. II st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Zapoznanie z etapami rozwoju mowy dziecka z wadą słuchu, poznanie metod diagnozowania dzieci z uszkodzonym narządem słuchu.

Umiejętność wykorzystania wyników diagnozy surdologopedycznej w praktyce pedagogicznej, opanowanie wiedzy na temat różnorodnych metod terapii osób z uszkodzonym narządem słuchu

Pełny opis:

- Rozwój mowy dziecka z wadą słuchu.

- Prezentacja schematu diagnozy surdologopedycznej.

- Metody diagnozowania w surdologopedii.

- Prezentacja przygotowanych pomocy do ćwiczeń wstępnych.

- Czynniki warunkujące rozwój mowy dziecka z wadą słuchu.

- Omówienie i prezentowanie rodzajów ćwiczeń słuchowych.

- Wychowanie słuchowe a trening słuchowy.

Literatura:

Gałkowski T. Jastrzębowska G (red.). Logopedia , Opole 1999

Gunia G. Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami słuchu i mowy, Kraków 2010.

Kurkowski Z.M. Mowa dzieci sześcioletnich z uszkodzonym narządem słuchu, Lublin 1996

Krakowiak K., Panasiuk M. Umiejętności komunikacyjne dzieci z uszkodzonym słuchem, Lublin 1992

Lowe A. Wychowanie słuchowe, PZWL Warszawa,1985.

Prożych A. Radziszewska –Konoka M. Poradnik dla rodziców i specjalistów pracujących z dzieckiem z wadą słuchu, Warszawa 2007, WWW.dzwiekimarzen.pl

Rodak H. Terapia dziecka z wada wymowy, PFZM, 1992.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę na temat metod rozwoju językowego dziecka z wadą słuchu sposobów oceny postępów

Zna na poziomie rozszerzonym koncepcje metodyczne wychowania słuchowego dziecka z wadą słuchu oraz metody wspomagające jego rehabilitację.

Posiada podstawową wiedzę na temat rozwoju mowy dziecka z wadą słuchu oraz czynników je warunkujących.

Ma podstawową wiedzę na temat diagnozy surdologopedycznej oraz stosowanych do niej narzędzi diagnostycznych.

Umiejętności

Potrafi zastosować w praktyce metodę audytywno-werbalną.

Potrafi przygotować prezentację z wykorzystaniem poszczególnych metod z przykładowymi ćwiczeniami do zajęć oraz pomocami.

Potrafi wykorzystać w praktyce metodę verbotonalną.

Umie opracować program wychowania słuchowego dla danego dziecka z wadą słuchu.

Potrafi przeprowadzić diagnozę surdologopedyczną, opracować scenariusz zajęć surdologopedycznych, przeprowadzić je, przygotować właściwie dobrane, opracowane i wykonane pomoce do zajęć.

Kompetencje społeczne

Jest odpowiedzialny za przygotowanie się do zajęć i przeprowadzenie ich.

Metody i kryteria oceniania:

Metody kształcenia: podająca, problemowa

Nakład pracy studenta

Obowiązkowa obecność na zajęciach 9 godz. ćwiczeń;

9 godz. wykład

Opracowanie konspektu zajęć 10 godz

Przygotowanie po 4 pomocy do ćwiczeń oddechowych, głosowych, usprawniających narządy artykulacyjne, słuchowych 9 godz

Przygotowanie domina logopedycznego lub gry dydaktycznej 9 godz

Przygotowanie do egzaminu 20 godz.

Sposoby pomiaru efektów kształcenia - egzamin ustny

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Porembska
Prowadzący grup: Dorota Porembska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Porembska
Prowadzący grup: Dorota Porembska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Pełny opis:

- Rozwój mowy dziecka z wadą słuchu.

- Prezentacja schematu diagnozy surdologopedycznej.

- Metody diagnozowania w logopedii.

- Prezentacja przygotowanych pomocy do ćwiczeń wstępnych.

- Czynniki warunkujące rozwój mowy dziecka z wadą słuchu.

- Omówienie i prezentowanie rodzajów ćwiczeń słuchowych.

- Wychowanie słuchowe a trening słuchowy.

Literatura:

Gałkowski T. Jastrzębowska G (red.). Logopedia , Opole 1999

Gunia G. Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami słuchu i mowy, Kraków 2010.

Kurkowski Z.M. Mowa dzieci sześcioletnich z uszkodzonym narządem słuchu, Lublin 1996

Krakowiak K., Panasiuk M. Umiejętności komunikacyjne dzieci z uszkodzonym słuchem, Lublin 1992

Lowe A. Wychowanie słuchowe, PZWL Warszawa,1985.

Prożych A. Radziszewska –Konoka M. Poradnik dla rodziców i specjalistów pracujących z dzieckiem z wadą słuchu, Warszawa 2007, WWW.dzwiekimarzen.pl

Rodak H. Terapia dziecka z wada wymowy, PFZM, 1992.

Uwagi:

Nakład pracy studenta

Obowiązkowa obecność na zajęciach

Opracowanie konspektu zajęć

Przygotowanie po 4 pomocy do ćwiczeń oddechowych, głosowych, usprawniających narządy artykulacyjne, słuchowych.

Przygotowanie domina logopedycznego lub gry dydaktycznej.

Sposoby pomiaru efektów kształcenia - egzamin ustny

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Porembska
Prowadzący grup: Dorota Porembska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Zapoznanie z etapami rozwoju mowy dziecka z wadą słuchu, poznanie metod diagnozowania dzieci z uszkodzonym narządem słuchu.

Umiejętność wykorzystania wyników diagnozy surdologopedycznej w praktyce pedagogicznej, opanowanie wiedzy na temat różnorodnych metod terapii osób z uszkodzonym narządem słuchu

Pełny opis:

- Rozwój mowy dziecka z wadą słuchu.

- Prezentacja schematu diagnozy surdologopedycznej.

- Metody diagnozowania w logopedii.

- Prezentacja przygotowanych pomocy do ćwiczeń wstępnych.

- Czynniki warunkujące rozwój mowy dziecka z wadą słuchu.

- Omówienie i prezentowanie rodzajów ćwiczeń słuchowych.

- Wychowanie słuchowe a trening słuchowy.

Literatura:

Gałkowski T. Jastrzębowska G (red.). Logopedia , Opole 1999

Gunia G. Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami słuchu i mowy, Kraków 2010.

Kurkowski Z.M. Mowa dzieci sześcioletnich z uszkodzonym narządem słuchu, Lublin 1996

Krakowiak K., Panasiuk M. Umiejętności komunikacyjne dzieci z uszkodzonym słuchem, Lublin 1992

Lowe A. Wychowanie słuchowe, PZWL Warszawa,1985.

Prożych A. Radziszewska –Konoka M. Poradnik dla rodziców i specjalistów pracujących z dzieckiem z wadą słuchu, Warszawa 2007, WWW.dzwiekimarzen.pl

Rodak H. Terapia dziecka z wada wymowy, PFZM, 1992.

Uwagi:

Obowiązkowa obecność na zajęciach również prowadzonych zdalnie.

Opracowanie konspektu zajęć

Przygotowanie po 4 pomocy do ćwiczeń oddechowych, głosowych, usprawniających narządy artykulacyjne, słuchowych.

Przygotowanie domina logopedycznego lub gry dydaktycznej.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Porembska
Prowadzący grup: Dorota Porembska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Zapoznanie z etapami rozwoju mowy dziecka z wadą słuchu, poznanie metod diagnozowania dzieci z uszkodzonym narządem słuchu.

Umiejętność wykorzystania wyników diagnozy surdologopedycznej w praktyce pedagogicznej, opanowanie wiedzy na temat różnorodnych metod terapii osób z uszkodzonym narządem słuchu

Pełny opis:

- Rozwój mowy dziecka z wadą słuchu.

- Prezentacja schematu diagnozy surdologopedycznej.

- Metody diagnozowania w surdologopedii.

- Prezentacja przygotowanych pomocy do ćwiczeń wstępnych.

- Czynniki warunkujące rozwój mowy dziecka z wadą słuchu.

- Omówienie i prezentowanie rodzajów ćwiczeń słuchowych.

- Wychowanie słuchowe a trening słuchowy.

Literatura:

Gałkowski T. Jastrzębowska G (red.). Logopedia , Opole 1999

Gunia G. Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami słuchu i mowy, Kraków 2010.

Kurkowski Z.M. Mowa dzieci sześcioletnich z uszkodzonym narządem słuchu, Lublin 1996

Krakowiak K., Panasiuk M. Umiejętności komunikacyjne dzieci z uszkodzonym słuchem, Lublin 1992

Lowe A. Wychowanie słuchowe, PZWL Warszawa,1985.

Prożych A. Radziszewska –Konoka M. Poradnik dla rodziców i specjalistów pracujących z dzieckiem z wadą słuchu, Warszawa 2007, WWW.dzwiekimarzen.pl

Rodak H. Terapia dziecka z wada wymowy, PFZM, 1992.

Uwagi:

Nakład pracy studenta

Obowiązkowa obecność na zajęciach 18 godz

Opracowanie konspektu zajęć 10 godz

Przygotowanie po 4 pomocy do ćwiczeń oddechowych, głosowych, usprawniających narządy artykulacyjne, słuchowych. 10 godz

Przygotowanie domina logopedycznego lub gry dydaktycznej. 10godz

Przygotowanie do egzaminu 10 godz

Sposoby pomiaru efektów kształcenia - egzamin ustny

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Porembska
Prowadzący grup: Dorota Porembska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Zapoznanie z etapami rozwoju mowy dziecka z wadą słuchu, poznanie metod diagnozowania dzieci z uszkodzonym narządem słuchu.

Umiejętność wykorzystania wyników diagnozy surdologopedycznej w praktyce pedagogicznej, opanowanie wiedzy na temat różnorodnych metod terapii osób z uszkodzonym narządem słuchu

Pełny opis:

- Rozwój mowy dziecka z wadą słuchu.

- Prezentacja schematu diagnozy surdologopedycznej.

- Metody diagnozowania w surdologopedii.

- Prezentacja przygotowanych pomocy do ćwiczeń wstępnych.

- Czynniki warunkujące rozwój mowy dziecka z wadą słuchu.

- Omówienie i prezentowanie rodzajów ćwiczeń słuchowych.

- Wychowanie słuchowe a trening słuchowy.

Literatura:

Gałkowski T. Jastrzębowska G (red.). Logopedia , Opole 1999

Gunia G. Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami słuchu i mowy, Kraków 2010.

Kurkowski Z.M. Mowa dzieci sześcioletnich z uszkodzonym narządem słuchu, Lublin 1996

Krakowiak K., Panasiuk M. Umiejętności komunikacyjne dzieci z uszkodzonym słuchem, Lublin 1992

Lowe A. Wychowanie słuchowe, PZWL Warszawa,1985.

Prożych A. Radziszewska –Konoka M. Poradnik dla rodziców i specjalistów pracujących z dzieckiem z wadą słuchu, Warszawa 2007, WWW.dzwiekimarzen.pl

Rodak H. Terapia dziecka z wada wymowy, PFZM, 1992.

Uwagi:

Metody kształcenia: podająca, poglądowa, praktycznego działania

Obowiązkowa obecność na zajęciach

Opracowanie konspektu zajęć

Przygotowanie po 4 pomocy do ćwiczeń oddechowych, głosowych, usprawniających narządy artykulacyjne, słuchowych.

Przygotowanie domina logopedycznego lub gry dydaktycznej.

Sposoby pomiaru efektów kształcenia - egzamin ustny

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 9 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Porembska
Prowadzący grup: Dorota Porembska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Zapoznanie z etapami rozwoju mowy dziecka z wadą słuchu, poznanie metod diagnozowania dzieci z uszkodzonym narządem słuchu.

Umiejętność wykorzystania wyników diagnozy surdologopedycznej w praktyce pedagogicznej, opanowanie wiedzy na temat różnorodnych metod terapii osób z uszkodzonym narządem słuchu

Pełny opis:

- Rozwój mowy dziecka z wadą słuchu.

- Prezentacja schematu diagnozy surdologopedycznej.

- Metody diagnozowania w surdologopedii.

- Prezentacja przygotowanych pomocy do ćwiczeń wstępnych.

- Czynniki warunkujące rozwój mowy dziecka z wadą słuchu.

- Omówienie i prezentowanie rodzajów ćwiczeń słuchowych.

- Wychowanie słuchowe a trening słuchowy.

Literatura:

Gałkowski T. Jastrzębowska G (red.). Logopedia , Opole 1999

Gunia G. Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami słuchu i mowy, Kraków 2010.

Kurkowski Z.M. Mowa dzieci sześcioletnich z uszkodzonym narządem słuchu, Lublin 1996

Krakowiak K., Panasiuk M. Umiejętności komunikacyjne dzieci z uszkodzonym słuchem, Lublin 1992

Lowe A. Wychowanie słuchowe, PZWL Warszawa,1985.

Prożych A. Radziszewska –Konoka M. Poradnik dla rodziców i specjalistów pracujących z dzieckiem z wadą słuchu, Warszawa 2007, WWW.dzwiekimarzen.pl

Rodak H. Terapia dziecka z wada wymowy, PFZM, 1992.

Uwagi:

Metody kształcenia: podająca, poglądowa, praktycznego działania

Obowiązkowa obecność na zajęciach

Opracowanie konspektu zajęć

Przygotowanie po 4 pomocy do ćwiczeń oddechowych, głosowych, usprawniających narządy artykulacyjne, słuchowych.

Przygotowanie domina logopedycznego lub gry dydaktycznej.

Sposoby pomiaru efektów kształcenia - egzamin ustny

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)