Metodyka pracy surdologopedycznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-2S-MSU |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka pracy surdologopedycznej |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 3 sem. PC, surdopedagogika z terapią pedagogiczną, (2-l) niestac. II st. Obowiązkowe dla 3 sem. PC, surdopedagogika z terapią pedagogiczną, (2-l) stac. II st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zapoznanie z etapami rozwoju mowy dziecka z wadą słuchu, poznanie metod diagnozowania dzieci z uszkodzonym narządem słuchu. Umiejętność wykorzystania wyników diagnozy surdologopedycznej w praktyce pedagogicznej, opanowanie wiedzy na temat różnorodnych metod terapii osób z uszkodzonym narządem słuchu |
Pełny opis: |
- Rozwój mowy dziecka z wadą słuchu. - Prezentacja schematu diagnozy surdologopedycznej. - Metody diagnozowania w surdologopedii. - Prezentacja przygotowanych pomocy do ćwiczeń wstępnych. - Czynniki warunkujące rozwój mowy dziecka z wadą słuchu. - Omówienie i prezentowanie rodzajów ćwiczeń słuchowych. - Wychowanie słuchowe a trening słuchowy. |
Literatura: |
Gałkowski T. Jastrzębowska G (red.). Logopedia , Opole 1999 Gunia G. Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami słuchu i mowy, Kraków 2010. Kurkowski Z.M. Mowa dzieci sześcioletnich z uszkodzonym narządem słuchu, Lublin 1996 Krakowiak K., Panasiuk M. Umiejętności komunikacyjne dzieci z uszkodzonym słuchem, Lublin 1992 Lowe A. Wychowanie słuchowe, PZWL Warszawa,1985. Prożych A. Radziszewska –Konoka M. Poradnik dla rodziców i specjalistów pracujących z dzieckiem z wadą słuchu, Warszawa 2007, WWW.dzwiekimarzen.pl Rodak H. Terapia dziecka z wada wymowy, PFZM, 1992. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę na temat metod rozwoju językowego dziecka z wadą słuchu sposobów oceny postępów Zna na poziomie rozszerzonym koncepcje metodyczne wychowania słuchowego dziecka z wadą słuchu oraz metody wspomagające jego rehabilitację. Posiada podstawową wiedzę na temat rozwoju mowy dziecka z wadą słuchu oraz czynników je warunkujących. Ma podstawową wiedzę na temat diagnozy surdologopedycznej oraz stosowanych do niej narzędzi diagnostycznych. Umiejętności Potrafi zastosować w praktyce metodę audytywno-werbalną. Potrafi przygotować prezentację z wykorzystaniem poszczególnych metod z przykładowymi ćwiczeniami do zajęć oraz pomocami. Potrafi wykorzystać w praktyce metodę verbotonalną. Umie opracować program wychowania słuchowego dla danego dziecka z wadą słuchu. Potrafi przeprowadzić diagnozę surdologopedyczną, opracować scenariusz zajęć surdologopedycznych, przeprowadzić je, przygotować właściwie dobrane, opracowane i wykonane pomoce do zajęć. Kompetencje społeczne Jest odpowiedzialny za przygotowanie się do zajęć i przeprowadzenie ich. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody kształcenia: podająca, problemowa Nakład pracy studenta Obowiązkowa obecność na zajęciach 9 godz. ćwiczeń; 9 godz. wykład Opracowanie konspektu zajęć 10 godz Przygotowanie po 4 pomocy do ćwiczeń oddechowych, głosowych, usprawniających narządy artykulacyjne, słuchowych 9 godz Przygotowanie domina logopedycznego lub gry dydaktycznej 9 godz Przygotowanie do egzaminu 20 godz. Sposoby pomiaru efektów kształcenia - egzamin ustny |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Porembska | |
Prowadzący grup: | Dorota Porembska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
CW
N WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Porembska | |
Prowadzący grup: | Dorota Porembska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Pełny opis: |
- Rozwój mowy dziecka z wadą słuchu. - Prezentacja schematu diagnozy surdologopedycznej. - Metody diagnozowania w logopedii. - Prezentacja przygotowanych pomocy do ćwiczeń wstępnych. - Czynniki warunkujące rozwój mowy dziecka z wadą słuchu. - Omówienie i prezentowanie rodzajów ćwiczeń słuchowych. - Wychowanie słuchowe a trening słuchowy. |
|
Literatura: |
Gałkowski T. Jastrzębowska G (red.). Logopedia , Opole 1999 Gunia G. Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami słuchu i mowy, Kraków 2010. Kurkowski Z.M. Mowa dzieci sześcioletnich z uszkodzonym narządem słuchu, Lublin 1996 Krakowiak K., Panasiuk M. Umiejętności komunikacyjne dzieci z uszkodzonym słuchem, Lublin 1992 Lowe A. Wychowanie słuchowe, PZWL Warszawa,1985. Prożych A. Radziszewska –Konoka M. Poradnik dla rodziców i specjalistów pracujących z dzieckiem z wadą słuchu, Warszawa 2007, WWW.dzwiekimarzen.pl Rodak H. Terapia dziecka z wada wymowy, PFZM, 1992. |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta Obowiązkowa obecność na zajęciach Opracowanie konspektu zajęć Przygotowanie po 4 pomocy do ćwiczeń oddechowych, głosowych, usprawniających narządy artykulacyjne, słuchowych. Przygotowanie domina logopedycznego lub gry dydaktycznej. Sposoby pomiaru efektów kształcenia - egzamin ustny |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Porembska | |
Prowadzący grup: | Dorota Porembska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Zapoznanie z etapami rozwoju mowy dziecka z wadą słuchu, poznanie metod diagnozowania dzieci z uszkodzonym narządem słuchu. Umiejętność wykorzystania wyników diagnozy surdologopedycznej w praktyce pedagogicznej, opanowanie wiedzy na temat różnorodnych metod terapii osób z uszkodzonym narządem słuchu |
|
Pełny opis: |
- Rozwój mowy dziecka z wadą słuchu. - Prezentacja schematu diagnozy surdologopedycznej. - Metody diagnozowania w logopedii. - Prezentacja przygotowanych pomocy do ćwiczeń wstępnych. - Czynniki warunkujące rozwój mowy dziecka z wadą słuchu. - Omówienie i prezentowanie rodzajów ćwiczeń słuchowych. - Wychowanie słuchowe a trening słuchowy. |
|
Literatura: |
Gałkowski T. Jastrzębowska G (red.). Logopedia , Opole 1999 Gunia G. Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami słuchu i mowy, Kraków 2010. Kurkowski Z.M. Mowa dzieci sześcioletnich z uszkodzonym narządem słuchu, Lublin 1996 Krakowiak K., Panasiuk M. Umiejętności komunikacyjne dzieci z uszkodzonym słuchem, Lublin 1992 Lowe A. Wychowanie słuchowe, PZWL Warszawa,1985. Prożych A. Radziszewska –Konoka M. Poradnik dla rodziców i specjalistów pracujących z dzieckiem z wadą słuchu, Warszawa 2007, WWW.dzwiekimarzen.pl Rodak H. Terapia dziecka z wada wymowy, PFZM, 1992. |
|
Uwagi: |
Obowiązkowa obecność na zajęciach również prowadzonych zdalnie. Opracowanie konspektu zajęć Przygotowanie po 4 pomocy do ćwiczeń oddechowych, głosowych, usprawniających narządy artykulacyjne, słuchowych. Przygotowanie domina logopedycznego lub gry dydaktycznej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
CW
N CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Porembska | |
Prowadzący grup: | Dorota Porembska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Zapoznanie z etapami rozwoju mowy dziecka z wadą słuchu, poznanie metod diagnozowania dzieci z uszkodzonym narządem słuchu. Umiejętność wykorzystania wyników diagnozy surdologopedycznej w praktyce pedagogicznej, opanowanie wiedzy na temat różnorodnych metod terapii osób z uszkodzonym narządem słuchu |
|
Pełny opis: |
- Rozwój mowy dziecka z wadą słuchu. - Prezentacja schematu diagnozy surdologopedycznej. - Metody diagnozowania w surdologopedii. - Prezentacja przygotowanych pomocy do ćwiczeń wstępnych. - Czynniki warunkujące rozwój mowy dziecka z wadą słuchu. - Omówienie i prezentowanie rodzajów ćwiczeń słuchowych. - Wychowanie słuchowe a trening słuchowy. |
|
Literatura: |
Gałkowski T. Jastrzębowska G (red.). Logopedia , Opole 1999 Gunia G. Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami słuchu i mowy, Kraków 2010. Kurkowski Z.M. Mowa dzieci sześcioletnich z uszkodzonym narządem słuchu, Lublin 1996 Krakowiak K., Panasiuk M. Umiejętności komunikacyjne dzieci z uszkodzonym słuchem, Lublin 1992 Lowe A. Wychowanie słuchowe, PZWL Warszawa,1985. Prożych A. Radziszewska –Konoka M. Poradnik dla rodziców i specjalistów pracujących z dzieckiem z wadą słuchu, Warszawa 2007, WWW.dzwiekimarzen.pl Rodak H. Terapia dziecka z wada wymowy, PFZM, 1992. |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta Obowiązkowa obecność na zajęciach 18 godz Opracowanie konspektu zajęć 10 godz Przygotowanie po 4 pomocy do ćwiczeń oddechowych, głosowych, usprawniających narządy artykulacyjne, słuchowych. 10 godz Przygotowanie domina logopedycznego lub gry dydaktycznej. 10godz Przygotowanie do egzaminu 10 godz Sposoby pomiaru efektów kształcenia - egzamin ustny |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Porembska | |
Prowadzący grup: | Dorota Porembska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Zapoznanie z etapami rozwoju mowy dziecka z wadą słuchu, poznanie metod diagnozowania dzieci z uszkodzonym narządem słuchu. Umiejętność wykorzystania wyników diagnozy surdologopedycznej w praktyce pedagogicznej, opanowanie wiedzy na temat różnorodnych metod terapii osób z uszkodzonym narządem słuchu |
|
Pełny opis: |
- Rozwój mowy dziecka z wadą słuchu. - Prezentacja schematu diagnozy surdologopedycznej. - Metody diagnozowania w surdologopedii. - Prezentacja przygotowanych pomocy do ćwiczeń wstępnych. - Czynniki warunkujące rozwój mowy dziecka z wadą słuchu. - Omówienie i prezentowanie rodzajów ćwiczeń słuchowych. - Wychowanie słuchowe a trening słuchowy. |
|
Literatura: |
Gałkowski T. Jastrzębowska G (red.). Logopedia , Opole 1999 Gunia G. Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami słuchu i mowy, Kraków 2010. Kurkowski Z.M. Mowa dzieci sześcioletnich z uszkodzonym narządem słuchu, Lublin 1996 Krakowiak K., Panasiuk M. Umiejętności komunikacyjne dzieci z uszkodzonym słuchem, Lublin 1992 Lowe A. Wychowanie słuchowe, PZWL Warszawa,1985. Prożych A. Radziszewska –Konoka M. Poradnik dla rodziców i specjalistów pracujących z dzieckiem z wadą słuchu, Warszawa 2007, WWW.dzwiekimarzen.pl Rodak H. Terapia dziecka z wada wymowy, PFZM, 1992. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: podająca, poglądowa, praktycznego działania Obowiązkowa obecność na zajęciach Opracowanie konspektu zajęć Przygotowanie po 4 pomocy do ćwiczeń oddechowych, głosowych, usprawniających narządy artykulacyjne, słuchowych. Przygotowanie domina logopedycznego lub gry dydaktycznej. Sposoby pomiaru efektów kształcenia - egzamin ustny |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
WYK
CW
N WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Porembska | |
Prowadzący grup: | Dorota Porembska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Zapoznanie z etapami rozwoju mowy dziecka z wadą słuchu, poznanie metod diagnozowania dzieci z uszkodzonym narządem słuchu. Umiejętność wykorzystania wyników diagnozy surdologopedycznej w praktyce pedagogicznej, opanowanie wiedzy na temat różnorodnych metod terapii osób z uszkodzonym narządem słuchu |
|
Pełny opis: |
- Rozwój mowy dziecka z wadą słuchu. - Prezentacja schematu diagnozy surdologopedycznej. - Metody diagnozowania w surdologopedii. - Prezentacja przygotowanych pomocy do ćwiczeń wstępnych. - Czynniki warunkujące rozwój mowy dziecka z wadą słuchu. - Omówienie i prezentowanie rodzajów ćwiczeń słuchowych. - Wychowanie słuchowe a trening słuchowy. |
|
Literatura: |
Gałkowski T. Jastrzębowska G (red.). Logopedia , Opole 1999 Gunia G. Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami słuchu i mowy, Kraków 2010. Kurkowski Z.M. Mowa dzieci sześcioletnich z uszkodzonym narządem słuchu, Lublin 1996 Krakowiak K., Panasiuk M. Umiejętności komunikacyjne dzieci z uszkodzonym słuchem, Lublin 1992 Lowe A. Wychowanie słuchowe, PZWL Warszawa,1985. Prożych A. Radziszewska –Konoka M. Poradnik dla rodziców i specjalistów pracujących z dzieckiem z wadą słuchu, Warszawa 2007, WWW.dzwiekimarzen.pl Rodak H. Terapia dziecka z wada wymowy, PFZM, 1992. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: podająca, poglądowa, praktycznego działania Obowiązkowa obecność na zajęciach Opracowanie konspektu zajęć Przygotowanie po 4 pomocy do ćwiczeń oddechowych, głosowych, usprawniających narządy artykulacyjne, słuchowych. Przygotowanie domina logopedycznego lub gry dydaktycznej. Sposoby pomiaru efektów kształcenia - egzamin ustny |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.