Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka rewalidacji indywidualnej uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-2S-MRL
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka rewalidacji indywidualnej uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 1 sem. PC, edukacja i reh. osób z niepeł. intel. i autyzmem, (2-l) stac. II st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Cele, treści i zasady organizacji zajęć rewalidacji indywidualnej.

- Podstawy prawne organizowania rewalidacji indywidualnej.

- Omówienie objawów zaburzeń funkcji percepcyjno-motorycznych. Zaburzenia funkcji percepcyjno-motorycznych a trudności w nabywaniu umiejętności czytania, pisania i uczenia się matematyki.

- Metodyka ćwiczeń usprawniających, wyrównawczych i korekcyjnych. Zastosowanie wybranych metod wspomagających do pracy z uczniem z lekką niepełnosprawnością intelektualną.

- Prowadzenie obserwacji zachowania.

- System wzmocnień.

- Zasady wyznaczania kierunków działań diagnostyczno-terapeutycznych.

- Zasady programowania jednostki metodycznej – konstruowanie scenariuszy zajęć.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna cele i zasady organizacji zajęć rewalidacji indywidualnej ucznia z lekką niepełnosprawnością intelektualną

Zna zasady opracowywania ćwiczeń usprawniających i kompensacyjnych

Zna wybrane metody wspomagające stosowane w pracy z uczniem z lekką niepełnosprawnością intelektualną

Umiejętności

Potrafi opracować i przeprowadzić w sposób poprawny metodycznie zestaw ćwiczeń do usprawniania wybranego aspektu zaburzonych funkcji percepcyjno-motorycznych

Potrafi opracować scenariusz zajęć rewalidacji indywidualnej dla ucznia z lekką niepełnosprawnością intelektualną i przeprowadzić go w sposób poprawny metodycznie

Potrafi kształtować właściwe relacje z uczniem w trakcie prowadzenia zajęć rewalidacji indywidualnej

Potrafi współpracować w grupie zadaniowej

Kompetencje społeczne

Ma świadomość odpowiedzialności za prowadzone działania w zakresie zajęć rewalidacji indywidualnej ucznia z lekką niepełnosprawnością intelektualną

Jest gotowy do współpracy z nauczycielami i specjalistami w zakresie planowania i realizacji kształcenia i wychowania ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Smolińska
Prowadzący grup: Katarzyna Smolińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

- prace zaliczeniowe

- kolokwium pisemne

Pełny opis:

1. Zajęcia organizacyjne: omówienie struktury zajęć, planowanie zajęć praktycznych; zasady oceniania i zaliczenie przedmiotu. Rewalidacja: definicja pojęcia, rodzaje i kierunki oddziaływań.

2. Rewalidacja indywidualna w świetle prawa oświatowego.

3. Zasady, trudności i możliwości w pracy rewalidacyjnej.

4. Zasady konstruowanie programu rewalidacji oraz scenariusza zajęć rewalidacyjnych.

5. Zajęcia warsztatowe: usprawnianie percepcji wzrokowej i słuchowej.

6. Zajęcia warsztatowe: rozwijanie sprawności manualnej.

7. Zajęcia warsztatowe: doskonalenie kompetencji komunikacyjnych.

8. Zajęcia warsztatowe: doskonalenie kompetencji społecznych.

9. Zajęcia warsztatowe: rozwijanie umiejętności szkolnych.

10. Zaliczenie.

Literatura:

1. Dymara B. red. (2009). Dziecko w świecie zabawy, Impuls, Kraków.

2. Janiszewska – Nieścioruk Z. red. (2003), Człowiek z niepełnosprawnością intelektualną, t. 1 i 2. Impuls, Kraków.

3. Klaczak M, Majewicz P.( red.) (2006). Diagnoza i rewalidacja indywidualna dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Wydawnictwo Naukowe AP, Kraków.

4. Wiśniewska M. (2010). Wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną. Wyd. Impuls, Kraków.

5. Zabłocki K.J.( 1996), Wprowadzenie do rewalidacji. W-wa.

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

wykład

dyskusja

praca z tekstem

działania praktyczne

metoda sytuacyjna

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

liczba godzin kontaktowych: ćwiczenia - 20, warsztaty 10.

liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 10

liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 10

Liczba punktów ETCS - 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Smolińska
Prowadzący grup: Zuzanna Narkun-Jakubińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

- prace zaliczeniowe

- kolokwium pisemne

- zajęcia realizowane na platformie MS Teams.

Pełny opis:

1. Zajęcia organizacyjne: omówienie struktury zajęć, planowanie zajęć praktycznych; zasady oceniania i zaliczenie przedmiotu. Rewalidacja: definicja pojęcia, rodzaje i kierunki oddziaływań.

2. Rewalidacja indywidualna w świetle prawa oświatowego.

3. Zasady, trudności i możliwości w pracy rewalidacyjnej.

4. Zasady konstruowanie programu rewalidacji oraz scenariusza zajęć rewalidacyjnych.

5. Zajęcia warsztatowe: usprawnianie percepcji wzrokowej i słuchowej.

6. Zajęcia warsztatowe: rozwijanie sprawności manualnej.

7. Zajęcia warsztatowe: doskonalenie kompetencji komunikacyjnych.

8. Zajęcia warsztatowe: doskonalenie kompetencji społecznych.

9. Zajęcia warsztatowe: rozwijanie umiejętności szkolnych.

10. Zaliczenie.

Literatura:

1. Dymara B. red. (2009). Dziecko w świecie zabawy, Impuls, Kraków.

2. Janiszewska – Nieścioruk Z. red. (2003), Człowiek z niepełnosprawnością intelektualną, t. 1 i 2. Impuls, Kraków.

3. Klaczak M, Majewicz P.( red.) (2006). Diagnoza i rewalidacja indywidualna dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Wydawnictwo Naukowe AP, Kraków.

4. Wiśniewska M. (2010). Wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną. Wyd. Impuls, Kraków.

5. Zabłocki K.J.( 1996), Wprowadzenie do rewalidacji. W-wa.

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

dyskusja

praca z tekstem

działania praktyczne

metoda sytuacyjna

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

liczba godzin kontaktowych: ćwiczenia - 20, warsztaty 10.

liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 10

liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 10

Liczba punktów ETCS - 3

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a6854c4c3c34e493aa308506c019c35ce%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=1b0c5d01-d3e6-488c-94d0-9827df0fa88c&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia odbywają sie zgodnie z planem.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Żabińska
Prowadzący grup: Agnieszka Żabińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

- prace zaliczeniowe

- kolokwium pisemne

Pełny opis:

1. Zajęcia organizacyjne: omówienie struktury zajęć, planowanie zajęć praktycznych; zasady oceniania i zaliczenie przedmiotu. Rewalidacja: definicja pojęcia, rodzaje i kierunki oddziaływań.

2. Rewalidacja indywidualna w świetle prawa oświatowego.

3. Zasady, trudności i możliwości w pracy rewalidacyjnej.

4. Zasady konstruowanie programu rewalidacji oraz scenariusza zajęć rewalidacyjnych.

5. Zajęcia warsztatowe: usprawnianie percepcji wzrokowej i słuchowej.

6. Zajęcia warsztatowe: rozwijanie sprawności manualnej.

7. Zajęcia warsztatowe: doskonalenie kompetencji komunikacyjnych.

8. Zajęcia warsztatowe: doskonalenie kompetencji społecznych.

9. Zajęcia warsztatowe: rozwijanie umiejętności szkolnych.

10. Zaliczenie.

Literatura:

1. Dymara B. red. (2009). Dziecko w świecie zabawy, Impuls, Kraków.

2. Janiszewska – Nieścioruk Z. red. (2003), Człowiek z niepełnosprawnością intelektualną, t. 1 i 2. Impuls, Kraków.

3. Klaczak M, Majewicz P.( red.) (2006). Diagnoza i rewalidacja indywidualna dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Wydawnictwo Naukowe AP, Kraków.

4. Wiśniewska M. (2010). Wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną. Wyd. Impuls, Kraków.

5. Zabłocki K.J.( 1996), Wprowadzenie do rewalidacji. W-wa.

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

dyskusja

praca z tekstem

działania praktyczne

metoda sytuacyjna

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

liczba godzin kontaktowych: ćwiczenia - 20, warsztaty 10.

liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 10

liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 10

Liczba punktów ETCS - 3

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Żabińska
Prowadzący grup: Agnieszka Żabińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)