Metodyka rewalidacji indywidualnej uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-2S-MRL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka rewalidacji indywidualnej uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 1 sem. PC, edukacja i reh. osób z niepeł. intel. i autyzmem, (2-l) stac. II st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Cele, treści i zasady organizacji zajęć rewalidacji indywidualnej. - Podstawy prawne organizowania rewalidacji indywidualnej. - Omówienie objawów zaburzeń funkcji percepcyjno-motorycznych. Zaburzenia funkcji percepcyjno-motorycznych a trudności w nabywaniu umiejętności czytania, pisania i uczenia się matematyki. - Metodyka ćwiczeń usprawniających, wyrównawczych i korekcyjnych. Zastosowanie wybranych metod wspomagających do pracy z uczniem z lekką niepełnosprawnością intelektualną. - Prowadzenie obserwacji zachowania. - System wzmocnień. - Zasady wyznaczania kierunków działań diagnostyczno-terapeutycznych. - Zasady programowania jednostki metodycznej – konstruowanie scenariuszy zajęć. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna cele i zasady organizacji zajęć rewalidacji indywidualnej ucznia z lekką niepełnosprawnością intelektualną Zna zasady opracowywania ćwiczeń usprawniających i kompensacyjnych Zna wybrane metody wspomagające stosowane w pracy z uczniem z lekką niepełnosprawnością intelektualną Umiejętności Potrafi opracować i przeprowadzić w sposób poprawny metodycznie zestaw ćwiczeń do usprawniania wybranego aspektu zaburzonych funkcji percepcyjno-motorycznych Potrafi opracować scenariusz zajęć rewalidacji indywidualnej dla ucznia z lekką niepełnosprawnością intelektualną i przeprowadzić go w sposób poprawny metodycznie Potrafi kształtować właściwe relacje z uczniem w trakcie prowadzenia zajęć rewalidacji indywidualnej Potrafi współpracować w grupie zadaniowej Kompetencje społeczne Ma świadomość odpowiedzialności za prowadzone działania w zakresie zajęć rewalidacji indywidualnej ucznia z lekką niepełnosprawnością intelektualną Jest gotowy do współpracy z nauczycielami i specjalistami w zakresie planowania i realizacji kształcenia i wychowania ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Smolińska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Smolińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - prace zaliczeniowe - kolokwium pisemne |
|
Pełny opis: |
1. Zajęcia organizacyjne: omówienie struktury zajęć, planowanie zajęć praktycznych; zasady oceniania i zaliczenie przedmiotu. Rewalidacja: definicja pojęcia, rodzaje i kierunki oddziaływań. 2. Rewalidacja indywidualna w świetle prawa oświatowego. 3. Zasady, trudności i możliwości w pracy rewalidacyjnej. 4. Zasady konstruowanie programu rewalidacji oraz scenariusza zajęć rewalidacyjnych. 5. Zajęcia warsztatowe: usprawnianie percepcji wzrokowej i słuchowej. 6. Zajęcia warsztatowe: rozwijanie sprawności manualnej. 7. Zajęcia warsztatowe: doskonalenie kompetencji komunikacyjnych. 8. Zajęcia warsztatowe: doskonalenie kompetencji społecznych. 9. Zajęcia warsztatowe: rozwijanie umiejętności szkolnych. 10. Zaliczenie. |
|
Literatura: |
1. Dymara B. red. (2009). Dziecko w świecie zabawy, Impuls, Kraków. 2. Janiszewska – Nieścioruk Z. red. (2003), Człowiek z niepełnosprawnością intelektualną, t. 1 i 2. Impuls, Kraków. 3. Klaczak M, Majewicz P.( red.) (2006). Diagnoza i rewalidacja indywidualna dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Wydawnictwo Naukowe AP, Kraków. 4. Wiśniewska M. (2010). Wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną. Wyd. Impuls, Kraków. 5. Zabłocki K.J.( 1996), Wprowadzenie do rewalidacji. W-wa. |
|
Uwagi: |
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: wykład dyskusja praca z tekstem działania praktyczne metoda sytuacyjna NAKŁAD PRACY STUDENTA: liczba godzin kontaktowych: ćwiczenia - 20, warsztaty 10. liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 10 liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 10 Liczba punktów ETCS - 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Smolińska | |
Prowadzący grup: | Zuzanna Narkun-Jakubińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - prace zaliczeniowe - kolokwium pisemne - zajęcia realizowane na platformie MS Teams. |
|
Pełny opis: |
1. Zajęcia organizacyjne: omówienie struktury zajęć, planowanie zajęć praktycznych; zasady oceniania i zaliczenie przedmiotu. Rewalidacja: definicja pojęcia, rodzaje i kierunki oddziaływań. 2. Rewalidacja indywidualna w świetle prawa oświatowego. 3. Zasady, trudności i możliwości w pracy rewalidacyjnej. 4. Zasady konstruowanie programu rewalidacji oraz scenariusza zajęć rewalidacyjnych. 5. Zajęcia warsztatowe: usprawnianie percepcji wzrokowej i słuchowej. 6. Zajęcia warsztatowe: rozwijanie sprawności manualnej. 7. Zajęcia warsztatowe: doskonalenie kompetencji komunikacyjnych. 8. Zajęcia warsztatowe: doskonalenie kompetencji społecznych. 9. Zajęcia warsztatowe: rozwijanie umiejętności szkolnych. 10. Zaliczenie. |
|
Literatura: |
1. Dymara B. red. (2009). Dziecko w świecie zabawy, Impuls, Kraków. 2. Janiszewska – Nieścioruk Z. red. (2003), Człowiek z niepełnosprawnością intelektualną, t. 1 i 2. Impuls, Kraków. 3. Klaczak M, Majewicz P.( red.) (2006). Diagnoza i rewalidacja indywidualna dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Wydawnictwo Naukowe AP, Kraków. 4. Wiśniewska M. (2010). Wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną. Wyd. Impuls, Kraków. 5. Zabłocki K.J.( 1996), Wprowadzenie do rewalidacji. W-wa. |
|
Uwagi: |
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: dyskusja praca z tekstem działania praktyczne metoda sytuacyjna NAKŁAD PRACY STUDENTA: liczba godzin kontaktowych: ćwiczenia - 20, warsztaty 10. liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 10 liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 10 Liczba punktów ETCS - 3 https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a6854c4c3c34e493aa308506c019c35ce%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=1b0c5d01-d3e6-488c-94d0-9827df0fa88c&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Zajęcia odbywają sie zgodnie z planem. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Żabińska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Żabińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - prace zaliczeniowe - kolokwium pisemne |
|
Pełny opis: |
1. Zajęcia organizacyjne: omówienie struktury zajęć, planowanie zajęć praktycznych; zasady oceniania i zaliczenie przedmiotu. Rewalidacja: definicja pojęcia, rodzaje i kierunki oddziaływań. 2. Rewalidacja indywidualna w świetle prawa oświatowego. 3. Zasady, trudności i możliwości w pracy rewalidacyjnej. 4. Zasady konstruowanie programu rewalidacji oraz scenariusza zajęć rewalidacyjnych. 5. Zajęcia warsztatowe: usprawnianie percepcji wzrokowej i słuchowej. 6. Zajęcia warsztatowe: rozwijanie sprawności manualnej. 7. Zajęcia warsztatowe: doskonalenie kompetencji komunikacyjnych. 8. Zajęcia warsztatowe: doskonalenie kompetencji społecznych. 9. Zajęcia warsztatowe: rozwijanie umiejętności szkolnych. 10. Zaliczenie. |
|
Literatura: |
1. Dymara B. red. (2009). Dziecko w świecie zabawy, Impuls, Kraków. 2. Janiszewska – Nieścioruk Z. red. (2003), Człowiek z niepełnosprawnością intelektualną, t. 1 i 2. Impuls, Kraków. 3. Klaczak M, Majewicz P.( red.) (2006). Diagnoza i rewalidacja indywidualna dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Wydawnictwo Naukowe AP, Kraków. 4. Wiśniewska M. (2010). Wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną. Wyd. Impuls, Kraków. 5. Zabłocki K.J.( 1996), Wprowadzenie do rewalidacji. W-wa. |
|
Uwagi: |
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: dyskusja praca z tekstem działania praktyczne metoda sytuacyjna NAKŁAD PRACY STUDENTA: liczba godzin kontaktowych: ćwiczenia - 20, warsztaty 10. liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 10 liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 10 Liczba punktów ETCS - 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Żabińska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Żabińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.