Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka oddziaływań resocjalizacyjnych w środowisku zamkniętym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-2S-MOZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka oddziaływań resocjalizacyjnych w środowisku zamkniętym
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 4 sem. PC (kont.), pedagogika resoc. z profil. społeczną, (2-l) niestacj. II st.
Obowiązkowe dla 4 sem. PC (kont.), pedagogika resoc. z profil. społeczną, (2-l) stacj. II st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Cele i zadania pracy resocjalizacyjnej

- Metody oddziaływań resocjalizacyjnych

- Formy oddziaływań leczniczych, terapeutycznych i resocjalizacyjnych adresowane do różnych kategorii sprawców

- Rozpoznawanie środowiska skazanych.

- Konstruowanie Indywidualnych Programów Resocjalizacji

Efekty uczenia się:

Wiedza

Ma uporządkowaną, pogłębioną i poszerzoną wiedzę o polskim systemie oddziaływań resocjalizacyjnych, wyjaśnia różnice między funkcją resocjalizacji w systemie otwartym i zamkniętym.

Ma pogłębioną wiedzę o podstawach prawnych funkcjonowania placówek resocjalizacyjnych.

Posada wiedze na temat metod oddziaływań resocjalizacyjnych stosowanych w środowisku zamkniętym

Umiejętności

Umie rozpoznawać potrzeby wychowanków placówek resocjalizacyjnych, dobierać odpowiednie metody i techniki oddziaływań resocjalizacyjnych w celu zaspokojenia zdiagnozowanych potrzeb wychowanków.

Potrafi dokonywać analizy złożonych problemów pojawiających się w procesie resocjalizacji odbywającym się w placówkach resocjalizacyjnych.

Krytycznie ocenia skuteczność wykorzystywanych w placówkach resocjalizacyjnych metod oddziaływań resocjalizacyjnych, opisuje „dobre praktyki” oddziaływań resocjalizacyjnych.

Kompetencje społeczne

Potrafi ocenić poziom swojej wiedzy i umiejętności i określić potrzeby w zakresie rozwoju osobistego i zawodowego.

Docenia bogatą tradycję oraz dorobek nauk społecznych w zakresie przeciwdziałania przemocy w relacjach społecznych.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Moleda
Prowadzący grup: Joanna Moleda
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

1. Omówienie tematyki zajęć, podanie literatury oraz przedstawienie wymagań. Wprowadzenie do pedagogiki resocjalizacyjnej oraz

metodyki pracy resocjalizacyjnej- podstawowe pojęcia

2. Cele i zadania pracy penitencjarnej

3. Elementy podkultury więziennej w rzeczywistości placówek resocjalizacyjnych

4. Zastosowanie teorii poznawczo- behawioralnej w pracy resocjalizacyjnej

6. Metody oddziaływań resocjalizacyjnych-

7. Formy oddziaływań leczniczych, terapeutycznych i resocjalizacyjnych adresowane do różnych kategorii sprawców

8. Rozpoznawanie środowiska skazanych

9. Sport, plastyka, muzyka, teatr, wolontariat – metody oddziaływań

10. Konstruowanie Indywidualnych Programów Resocjalizacji

11. Powtórzenie i podsumowanie materiału.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

- Machel H. Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna. Gdańsk 2003

- Machel H. Wprowadzenie do pedagogiki penitencjarnej. Gdańsk 1994

- Górski S. Metodyka resocjalizacji. Warszawa 1985

- Marczak M. Resocjalizacyjne programy penitencjarne. Gdańsk 2009

- Ciosek M. Człowiek w obliczu izolacji więziennej. Gdańsk 1996

- Benedyczak S., Jędrzejak K., Nowak B., Szczepaniak P., Urbańska I. Wprowadzenie do metodyki pracy penitencjarnej, COSSW Kalisz

1995

Literatura uzupełniająca:

- Pospiszyl K., Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań. Wyd. Akadem. „Żak”, Warszawa 1998

- Urban B., Stanik J. M.(red.), Resocjalizacja, Tom I i II, PWN Warszawa 2007.

Uwagi:

Godziny kontaktowe: ćwiczenia 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury 40

Przygotowanie się do egzaminu 40

Sumaryczna liczba punktów ECTS 4

kod do Zespołu

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a7c5f9debedd042c394dc0bef7d70e479%40thread.tacv2/conversations?groupId=ee38f60f-40f8-4603-a539-8888f0b62f64&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Moleda
Prowadzący grup: Hubert Iwanicki, Joanna Moleda
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

1. Kolokwium pisemne

2. Ocena ustnej wypowiedzi studenta podczas zajęć

3. Obserwacja aktywności studentów podczas ćwiczeń (przygotowanie do zajęć)

4. Ocena pracy studentów w grupach podczas zajęć.

5. Obecność na zajęciach hospitacyjnych

Pełny opis:

1. Omówienie tematyki zajęć, zaprezentowanie literatury oraz przedstawienie wymagań. Wprowadzenie do pedagogiki resocjalizacyjnej oraz metodyki pracy resocjalizacyjnej- podstawowe pojęcia

2. Cele i zadania pracy penitencjarnej

3. Elementy podkultury więziennej w rzeczywistości placówek resocjalizacyjnych

4. Zastosowanie teorii poznawczo- behawioralnej w pracy resocjalizacyjnej

5. Metody oddziaływań resocjalizacyjnych- analiza wybranych metod wykorzystywanych w pracy z podopiecznymi w środowisku zamkniętym

6. Formy oddziaływań leczniczych, terapeutycznych i resocjalizacyjnych adresowane do różnych kategorii sprawców

7. Rozpoznawanie środowiska skazanych

8. Konstruowanie Indywidualnych Programów Resocjalizacji

9. Powtórzenie i podsumowanie materiału.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

- Machel H. Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna. Gdańsk 2003

- Machel H. Wprowadzenie do pedagogiki penitencjarnej. Gdańsk 1994

- Górski S. Metodyka resocjalizacji. Warszawa 1985

- Marczak M. Resocjalizacyjne programy penitencjarne. Gdańsk 2009

- Ciosek M. Człowiek w obliczu izolacji więziennej. Gdańsk 1996

- Benedyczak S., Jędrzejak K., Nowak B., Szczepaniak P., Urbańska I. Wprowadzenie do metodyki pracy penitencjarnej, COSSW Kalisz 1995

Literatura uzupełniająca:

- Pospiszyl K., Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań. Wyd. Akadem. „Żak”, Warszawa 1998

- Urban B., Stanik J. M.(red.), Resocjalizacja, Tom I i II, PWN Warszawa 2007.

Uwagi:

Godziny kontaktowe: ćwiczenia 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury 15

Przygotowanie się do egzaminu 20

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Moleda
Prowadzący grup: Joanna Moleda
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

1. Kolokwium pisemne

2. Ocena ustnej wypowiedzi studenta podczas zajęć

3. Obserwacja aktywności studentów podczas ćwiczeń (przygotowanie do zajęć)

4. Ocena pracy studentów w grupach podczas zajęć.

5. Obecność na zajęciach hospitacyjnych

Pełny opis:

1. Omówienie tematyki zajęć, zaprezentowanie literatury oraz przedstawienie wymagań. Wprowadzenie do pedagogiki resocjalizacyjnej oraz metodyki pracy resocjalizacyjnej- podstawowe pojęcia

2. Cele i zadania pracy penitencjarnej

3. Elementy podkultury więziennej w rzeczywistości placówek resocjalizacyjnych

4. Zastosowanie teorii poznawczo- behawioralnej w pracy resocjalizacyjnej

5. Metody oddziaływań resocjalizacyjnych- analiza wybranych metod wykorzystywanych w pracy z podopiecznymi w środowisku zamkniętym

6. Formy oddziaływań leczniczych, terapeutycznych i resocjalizacyjnych adresowane do różnych kategorii sprawców

7. Rozpoznawanie środowiska skazanych

8. Konstruowanie Indywidualnych Programów Resocjalizacji

9. Powtórzenie i podsumowanie materiału.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

- Machel H. Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna. Gdańsk 2003

- Machel H. Wprowadzenie do pedagogiki penitencjarnej. Gdańsk 1994

- Górski S. Metodyka resocjalizacji. Warszawa 1985

- Marczak M. Resocjalizacyjne programy penitencjarne. Gdańsk 2009

- Ciosek M. Człowiek w obliczu izolacji więziennej. Gdańsk 1996

- Benedyczak S., Jędrzejak K., Nowak B., Szczepaniak P., Urbańska I. Wprowadzenie do metodyki pracy penitencjarnej, COSSW Kalisz 1995

Literatura uzupełniająca:

- Pospiszyl K., Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań. Wyd. Akadem. „Żak”, Warszawa 1998

- Urban B., Stanik J. M.(red.), Resocjalizacja, Tom I i II, PWN Warszawa 2007.

Uwagi:

Godziny kontaktowe: ćwiczenia 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury 15

Przygotowanie się do egzaminu 20

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)