Metodyka oddziaływań resocjalizacyjnych w środowisku zamkniętym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-2S-MOZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka oddziaływań resocjalizacyjnych w środowisku zamkniętym |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 4 sem. PC (kont.), pedagogika resoc. z profil. społeczną, (2-l) niestacj. II st. Obowiązkowe dla 4 sem. PC (kont.), pedagogika resoc. z profil. społeczną, (2-l) stacj. II st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Cele i zadania pracy resocjalizacyjnej - Metody oddziaływań resocjalizacyjnych - Formy oddziaływań leczniczych, terapeutycznych i resocjalizacyjnych adresowane do różnych kategorii sprawców - Rozpoznawanie środowiska skazanych. - Konstruowanie Indywidualnych Programów Resocjalizacji |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma uporządkowaną, pogłębioną i poszerzoną wiedzę o polskim systemie oddziaływań resocjalizacyjnych, wyjaśnia różnice między funkcją resocjalizacji w systemie otwartym i zamkniętym. Ma pogłębioną wiedzę o podstawach prawnych funkcjonowania placówek resocjalizacyjnych. Posada wiedze na temat metod oddziaływań resocjalizacyjnych stosowanych w środowisku zamkniętym Umiejętności Umie rozpoznawać potrzeby wychowanków placówek resocjalizacyjnych, dobierać odpowiednie metody i techniki oddziaływań resocjalizacyjnych w celu zaspokojenia zdiagnozowanych potrzeb wychowanków. Potrafi dokonywać analizy złożonych problemów pojawiających się w procesie resocjalizacji odbywającym się w placówkach resocjalizacyjnych. Krytycznie ocenia skuteczność wykorzystywanych w placówkach resocjalizacyjnych metod oddziaływań resocjalizacyjnych, opisuje „dobre praktyki” oddziaływań resocjalizacyjnych. Kompetencje społeczne Potrafi ocenić poziom swojej wiedzy i umiejętności i określić potrzeby w zakresie rozwoju osobistego i zawodowego. Docenia bogatą tradycję oraz dorobek nauk społecznych w zakresie przeciwdziałania przemocy w relacjach społecznych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Moleda | |
Prowadzący grup: | Joanna Moleda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Pełny opis: |
1. Omówienie tematyki zajęć, podanie literatury oraz przedstawienie wymagań. Wprowadzenie do pedagogiki resocjalizacyjnej oraz metodyki pracy resocjalizacyjnej- podstawowe pojęcia 2. Cele i zadania pracy penitencjarnej 3. Elementy podkultury więziennej w rzeczywistości placówek resocjalizacyjnych 4. Zastosowanie teorii poznawczo- behawioralnej w pracy resocjalizacyjnej 6. Metody oddziaływań resocjalizacyjnych- 7. Formy oddziaływań leczniczych, terapeutycznych i resocjalizacyjnych adresowane do różnych kategorii sprawców 8. Rozpoznawanie środowiska skazanych 9. Sport, plastyka, muzyka, teatr, wolontariat – metody oddziaływań 10. Konstruowanie Indywidualnych Programów Resocjalizacji 11. Powtórzenie i podsumowanie materiału. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: - Machel H. Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna. Gdańsk 2003 - Machel H. Wprowadzenie do pedagogiki penitencjarnej. Gdańsk 1994 - Górski S. Metodyka resocjalizacji. Warszawa 1985 - Marczak M. Resocjalizacyjne programy penitencjarne. Gdańsk 2009 - Ciosek M. Człowiek w obliczu izolacji więziennej. Gdańsk 1996 - Benedyczak S., Jędrzejak K., Nowak B., Szczepaniak P., Urbańska I. Wprowadzenie do metodyki pracy penitencjarnej, COSSW Kalisz 1995 Literatura uzupełniająca: - Pospiszyl K., Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań. Wyd. Akadem. „Żak”, Warszawa 1998 - Urban B., Stanik J. M.(red.), Resocjalizacja, Tom I i II, PWN Warszawa 2007. |
|
Uwagi: |
Godziny kontaktowe: ćwiczenia 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 40 Przygotowanie się do egzaminu 40 Sumaryczna liczba punktów ECTS 4 kod do Zespołu https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a7c5f9debedd042c394dc0bef7d70e479%40thread.tacv2/conversations?groupId=ee38f60f-40f8-4603-a539-8888f0b62f64&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Moleda | |
Prowadzący grup: | Hubert Iwanicki, Joanna Moleda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: 1. Kolokwium pisemne 2. Ocena ustnej wypowiedzi studenta podczas zajęć 3. Obserwacja aktywności studentów podczas ćwiczeń (przygotowanie do zajęć) 4. Ocena pracy studentów w grupach podczas zajęć. 5. Obecność na zajęciach hospitacyjnych |
|
Pełny opis: |
1. Omówienie tematyki zajęć, zaprezentowanie literatury oraz przedstawienie wymagań. Wprowadzenie do pedagogiki resocjalizacyjnej oraz metodyki pracy resocjalizacyjnej- podstawowe pojęcia 2. Cele i zadania pracy penitencjarnej 3. Elementy podkultury więziennej w rzeczywistości placówek resocjalizacyjnych 4. Zastosowanie teorii poznawczo- behawioralnej w pracy resocjalizacyjnej 5. Metody oddziaływań resocjalizacyjnych- analiza wybranych metod wykorzystywanych w pracy z podopiecznymi w środowisku zamkniętym 6. Formy oddziaływań leczniczych, terapeutycznych i resocjalizacyjnych adresowane do różnych kategorii sprawców 7. Rozpoznawanie środowiska skazanych 8. Konstruowanie Indywidualnych Programów Resocjalizacji 9. Powtórzenie i podsumowanie materiału. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: - Machel H. Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna. Gdańsk 2003 - Machel H. Wprowadzenie do pedagogiki penitencjarnej. Gdańsk 1994 - Górski S. Metodyka resocjalizacji. Warszawa 1985 - Marczak M. Resocjalizacyjne programy penitencjarne. Gdańsk 2009 - Ciosek M. Człowiek w obliczu izolacji więziennej. Gdańsk 1996 - Benedyczak S., Jędrzejak K., Nowak B., Szczepaniak P., Urbańska I. Wprowadzenie do metodyki pracy penitencjarnej, COSSW Kalisz 1995 Literatura uzupełniająca: - Pospiszyl K., Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań. Wyd. Akadem. „Żak”, Warszawa 1998 - Urban B., Stanik J. M.(red.), Resocjalizacja, Tom I i II, PWN Warszawa 2007. |
|
Uwagi: |
Godziny kontaktowe: ćwiczenia 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 15 Przygotowanie się do egzaminu 20 Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Moleda | |
Prowadzący grup: | Joanna Moleda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: 1. Kolokwium pisemne 2. Ocena ustnej wypowiedzi studenta podczas zajęć 3. Obserwacja aktywności studentów podczas ćwiczeń (przygotowanie do zajęć) 4. Ocena pracy studentów w grupach podczas zajęć. 5. Obecność na zajęciach hospitacyjnych |
|
Pełny opis: |
1. Omówienie tematyki zajęć, zaprezentowanie literatury oraz przedstawienie wymagań. Wprowadzenie do pedagogiki resocjalizacyjnej oraz metodyki pracy resocjalizacyjnej- podstawowe pojęcia 2. Cele i zadania pracy penitencjarnej 3. Elementy podkultury więziennej w rzeczywistości placówek resocjalizacyjnych 4. Zastosowanie teorii poznawczo- behawioralnej w pracy resocjalizacyjnej 5. Metody oddziaływań resocjalizacyjnych- analiza wybranych metod wykorzystywanych w pracy z podopiecznymi w środowisku zamkniętym 6. Formy oddziaływań leczniczych, terapeutycznych i resocjalizacyjnych adresowane do różnych kategorii sprawców 7. Rozpoznawanie środowiska skazanych 8. Konstruowanie Indywidualnych Programów Resocjalizacji 9. Powtórzenie i podsumowanie materiału. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: - Machel H. Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna. Gdańsk 2003 - Machel H. Wprowadzenie do pedagogiki penitencjarnej. Gdańsk 1994 - Górski S. Metodyka resocjalizacji. Warszawa 1985 - Marczak M. Resocjalizacyjne programy penitencjarne. Gdańsk 2009 - Ciosek M. Człowiek w obliczu izolacji więziennej. Gdańsk 1996 - Benedyczak S., Jędrzejak K., Nowak B., Szczepaniak P., Urbańska I. Wprowadzenie do metodyki pracy penitencjarnej, COSSW Kalisz 1995 Literatura uzupełniająca: - Pospiszyl K., Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań. Wyd. Akadem. „Żak”, Warszawa 1998 - Urban B., Stanik J. M.(red.), Resocjalizacja, Tom I i II, PWN Warszawa 2007. |
|
Uwagi: |
Godziny kontaktowe: ćwiczenia 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 15 Przygotowanie się do egzaminu 20 Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.