Metodyka kształcenia i wychowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, znacznym w szkole podstawowej i ponadpodstawowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-2S-MNU |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka kształcenia i wychowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, znacznym w szkole podstawowej i ponadpodstawowej |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 3 sem. PC, edukacja i reh. osób z niepełn. intelektualną, (2-l) niestac. II st. Obowiązkowe dla 3 sem. PC, edukacja i reh. osób z niepełn. intelektualną, (2-l) stac. II st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
8.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Specyfika funkcjonowania szkół specjalnych dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym. - Podstawy prawne funkcjonowania szkół specjalnych – analiza statutu szkoły specjalnej. - Analiza programów nauczania w szkołach specjalnych - Nauczanie technik szkolnych (pisanie, czytanie, liczenie) w szkołach specjalnych - Metody nauczania wykorzystywane w szkołach specjalnych dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym - Edukacja seksualna osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną - Sposoby realizacji przedmiotu "rozwijanie kreatywności" - Kształtowanie umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach społecznych - Sposoby korzystania z instytucji medycznych, policji i innych służb społecznych - Metody kształtowania postaw proekologicznych w kontaktach z przyrodą - Sport dla osób z niepełnosprawnością intelektualną – ruch „Olimpiad specjalnych” - Sposoby kształtowania asertywności u osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną - Sposoby przygotowania uczniów szkół specjalnych do życia dorosłego – niezależność, odpowiedzialność, umiejętność podejmowania decyzji, prawa osób z niepełnosprawnością intelektualną, podjęcie pracy |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna cele oraz treści kształcenia i wychowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym w szkole podstawowej i ponadpodstawowej Zna metody, formy kształcenia i wychowania uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną w szkole podstawowej i ponadpodstawowej Zna dokumentację edukacyjno-terapeutyczną obowiązującą w kształceniu specjalnym uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną w szkole podstawowej i ponadpodstawowej Zna trudności w opanowaniu programu kształcenia przez uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną, ich przejawy, przyczyny, sposoby niwelowania Zna środki informatyczne możliwe do wykorzystania w edukacji i rehabilitacji uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną Umiejętności Potrafi dostosować proces kształcenia i wychowania do indywidualnych specjalnych potrzeb ucznia z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną, Potrafi dokonać krytycznej analizy zajęć dydaktycznych realizowanych w szkole podstawowej i ponadpodstawowej Potrafi opracować scenariusz lekcji dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym w szkole podstawowej i ponadpodstawowej Potrafi dostosować proces rewalidacyjno – wychowawczy do indywidualnych specjalnych potrzeb ucznia Kompetencje społeczne Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia roli zawodowej związanej z działalnością edukacyjną i wychowawczą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Diana Aksamit | |
Prowadzący grup: | Stefan Przybylski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Egzamin - test. |
|
Pełny opis: |
WYKŁAD Podstawy prawne kształcenia i wychowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym. Charakterystyka ucznia z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną. Obowiązująca dokumentacja obowiązującą w kształceniu specjalnym uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością. Założenia i zasady konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych. Teoretyczne podstawy rewalidacji. Przedmiot i zakres rewalidacji. Diagnoza pedagogiczna – cel, zakres. Metody nauczania dzieci z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną. Środki dydaktyczne stosowane w pracy edukacyjno-terapeutycznej. ĆWICZENIA Określenie trudności ucznia w poszczególnych sferach wynikające z oceny poziomu funkcjonowania.Zasady konstruowania programów edukacyjno-terapeutycznych.Zasady interpretowania wyników rozpoznania zaleceń do rewalidacji indywidualnej formułowanych przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne.Analiza programu nauczania oraz podstawy programowej.Możliwości i sposoby nauczania dzieci niepełnosprawnych pewnych technik szkolnych (pisanie, czytanie, liczenie). Interpretacja wyników rozpozna i formułowanie celów edukacyjno - terapeutycznych. Określenie trudności ucznia w poszczególnych sferach wynikające z oceny poziomu funkcjonowania. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Klaczak M., Majewicz P., Diagnoza i rewalidacja indywidualna dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Kraków 2006 2. Brauner A.i F., Postępowanie wychowawcze w upośledzeniu umysłowym, Warszawa 1995 3. Piszczek M., Przewodnik dla nauczycieli uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu znacznym i umiarkowanym. Część I. Warszawa 2001 4. Naprawa R., Tanajewska A., Korzeniewska E., Gotowi do startu. Program edukacji i wychowania dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym., Gdańsk 2012 Literatura uzupełniająca: 1. Pietras T., Gałecki P,, Bobińska K. (red), Niepełnosprawność intelektualna, Wrocława 2012 2. Klaro – Celej L., Mossakowska L. Komentarz do programu wychowania i nauczania dzieci i młodzieży w stopniu umiarkowanym i znacznym. Warszawa , WsiP 2. Pilecki J. (red.) Usprawnianie, wychowanie i nauczanie osób z głębszym uposledzeniem umysłowym, WSP, Kraków 1999 3. Polkowska I. Praca rewalidacyjna z dzieckiem upośledzonym umysłowo w szkole życia – WsiP 4. Lovass O. Nauczanie dzieci niepełnosprawnych umysłowo, WsiP, 1993 5. Carr J. , Pomoc dziecku uposledzonemu . PZWL 6. Doman G. ; Jak nauczyć małe dziecko czytać, Excalibur, 1992 7. Pileccy J.W.: Stymulacja psychoruchowa dzieci o obnizonej sprawności umysłowej. WSP – Kraków, 1995 8. Brauner A. F. : Dziecko zagubione w rzeczywistości , WsiP 1993 9. Piszczek M (red.) Przewodnik dla nauczycieli ucznió upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym. CMPPP, W- wa, 2001 10. Olechnowicz H. Wychowanie i nauczanie głębiej upośledzonych umysłowo. WsiP 1979 11. Kielin J., Krok po kroku . GWP, Gdańsk 2012 |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: dyskusja, "burza mózgów",prezentacja multimedialna. NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe np. wykład-15, ćwiczenia 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 30 Przygotowanie się do testu 30 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji (innych samodzielnych prac) 90 Inne formy Sumaryczna liczba punktów ECTS 11 LINK ZESPOŁU:https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a7b17e7c7c8b8459c8f511994ed0df23b%40thread.tacv2/conversations?groupId=9ae73157-92c5-41b2-bd2d-235f1c7abb37&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
WYK
CW
N CW
WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Diana Aksamit | |
Prowadzący grup: | Stefan Przybylski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Egzamin - test. |
|
Pełny opis: |
WYKŁAD Podstawy prawne kształcenia i wychowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym. Charakterystyka ucznia z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną. Obowiązująca dokumentacja obowiązującą w kształceniu specjalnym uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością. Założenia i zasady konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych. Teoretyczne podstawy rewalidacji. Przedmiot i zakres rewalidacji. Diagnoza pedagogiczna – cel, zakres. Metody nauczania dzieci z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną. Środki dydaktyczne stosowane w pracy edukacyjno-terapeutycznej. ĆWICZENIA Określenie trudności ucznia w poszczególnych sferach wynikające z oceny poziomu funkcjonowania.Zasady konstruowania programów edukacyjno-terapeutycznych.Zasady interpretowania wyników rozpoznania zaleceń do rewalidacji indywidualnej formułowanych przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne.Analiza programu nauczania oraz podstawy programowej.Możliwości i sposoby nauczania dzieci niepełnosprawnych pewnych technik szkolnych (pisanie, czytanie, liczenie). Interpretacja wyników rozpozna i formułowanie celów edukacyjno - terapeutycznych. Określenie trudności ucznia w poszczególnych sferach wynikające z oceny poziomu funkcjonowania. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Klaczak M., Majewicz P., Diagnoza i rewalidacja indywidualna dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Kraków 2006 2. Brauner A.i F., Postępowanie wychowawcze w upośledzeniu umysłowym, Warszawa 1995 3. Piszczek M., Przewodnik dla nauczycieli uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu znacznym i umiarkowanym. Część I. Warszawa 2001 4. Naprawa R., Tanajewska A., Korzeniewska E., Gotowi do startu. Program edukacji i wychowania dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym., Gdańsk 2012 Literatura uzupełniająca: 1. Pietras T., Gałecki P,, Bobińska K. (red), Niepełnosprawność intelektualna, Wrocława 2012 2. Klaro – Celej L., Mossakowska L. Komentarz do programu wychowania i nauczania dzieci i młodzieży w stopniu umiarkowanym i znacznym. Warszawa , WsiP 2. Pilecki J. (red.) Usprawnianie, wychowanie i nauczanie osób z głębszym uposledzeniem umysłowym, WSP, Kraków 1999 3. Polkowska I. Praca rewalidacyjna z dzieckiem upośledzonym umysłowo w szkole życia – WsiP 4. Lovass O. Nauczanie dzieci niepełnosprawnych umysłowo, WsiP, 1993 5. Carr J. , Pomoc dziecku uposledzonemu . PZWL 6. Doman G. ; Jak nauczyć małe dziecko czytać, Excalibur, 1992 7. Pileccy J.W.: Stymulacja psychoruchowa dzieci o obnizonej sprawności umysłowej. WSP – Kraków, 1995 8. Brauner A. F. : Dziecko zagubione w rzeczywistości , WsiP 1993 9. Piszczek M (red.) Przewodnik dla nauczycieli ucznió upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym. CMPPP, W- wa, 2001 10. Olechnowicz H. Wychowanie i nauczanie głębiej upośledzonych umysłowo. WsiP 1979 11. Kielin J., Krok po kroku . GWP, Gdańsk 2012 |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: dyskusja, "burza mózgów",prezentacja multimedialna. NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe np. wykład-15, ćwiczenia 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 30 Przygotowanie się do testu 30 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji (innych samodzielnych prac) 90 Inne formy Sumaryczna liczba punktów ECTS 11 LINK ZESPOŁU: Wykład: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3afb8c3066599c453a86f92cf604721f67%40thread.tacv2/conversations?groupId=ed420dde-8e17-42eb-8bdf-91d606788b14&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Ćw. Grupa 1: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a79e2ecfbfd9b4709b228e6e5fd3f8e14%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=ec061834-5068-4ac5-a318-1c750e6cce1e&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Ćw. Grupa 2: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3add0cde6a28c047afa9af472dd6fdb0cf%40thread.tacv2/conversations?groupId=5fbdd097-dc05-4347-ad11-bbf670d697dc&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ WYK
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Diana Aksamit | |
Prowadzący grup: | Stefan Przybylski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Egzamin - test. |
|
Pełny opis: |
WYKŁAD Podstawy prawne kształcenia i wychowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym. Charakterystyka ucznia z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną. Obowiązująca dokumentacja obowiązującą w kształceniu specjalnym uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością. Założenia i zasady konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych. Teoretyczne podstawy rewalidacji. Przedmiot i zakres rewalidacji. Diagnoza pedagogiczna – cel, zakres. Metody nauczania dzieci z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną. Środki dydaktyczne stosowane w pracy edukacyjno-terapeutycznej. ĆWICZENIA Określenie trudności ucznia w poszczególnych sferach wynikające z oceny poziomu funkcjonowania. Zasady konstruowania programów edukacyjno-terapeutycznych. Zasady interpretowania wyników rozpoznania zaleceń do rewalidacji indywidualnej formułowanych przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne.Analiza programu nauczania oraz podstawy programowej. Możliwości i sposoby nauczania dzieci niepełnosprawnych pewnych technik szkolnych (pisanie, czytanie, liczenie). Interpretacja wyników rozpozna i formułowanie celów edukacyjno - terapeutycznych. Określenie trudności ucznia w poszczególnych sferach wynikające z oceny poziomu funkcjonowania. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Klaczak M., Majewicz P., Diagnoza i rewalidacja indywidualna dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Kraków 2006 2. Brauner A.i F., Postępowanie wychowawcze w upośledzeniu umysłowym, Warszawa 1995 3. Piszczek M., Przewodnik dla nauczycieli uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu znacznym i umiarkowanym. Część I. Warszawa 2001 4. Naprawa R., Tanajewska A., Korzeniewska E., Gotowi do startu. Program edukacji i wychowania dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym., Gdańsk 2012 Literatura uzupełniająca: 1. Pietras T., Gałecki P,, Bobińska K. (red), Niepełnosprawność intelektualna, Wrocława 2012 2. Klaro – Celej L., Mossakowska L. Komentarz do programu wychowania i nauczania dzieci i młodzieży w stopniu umiarkowanym i znacznym. Warszawa , WsiP 2. Pilecki J. (red.) Usprawnianie, wychowanie i nauczanie osób z głębszym uposledzeniem umysłowym, WSP, Kraków 1999 3. Polkowska I. Praca rewalidacyjna z dzieckiem upośledzonym umysłowo w szkole życia – WsiP 4. Lovass O. Nauczanie dzieci niepełnosprawnych umysłowo, WsiP, 1993 5. Carr J. , Pomoc dziecku uposledzonemu . PZWL 6. Doman G. ; Jak nauczyć małe dziecko czytać, Excalibur, 1992 7. Pileccy J.W.: Stymulacja psychoruchowa dzieci o obnizonej sprawności umysłowej. WSP – Kraków, 1995 8. Brauner A. F. : Dziecko zagubione w rzeczywistości , WsiP 1993 9. Piszczek M (red.) Przewodnik dla nauczycieli ucznió upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym. CMPPP, W- wa, 2001 10. Olechnowicz H. Wychowanie i nauczanie głębiej upośledzonych umysłowo. WsiP 1979 11. Kielin J., Krok po kroku . GWP, Gdańsk 2012 |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: dyskusja, "burza mózgów",prezentacja multimedialna. NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe np. wykład-15, ćwiczenia 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 30 Przygotowanie się do testu 30 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji (innych samodzielnych prac) 90 Inne formy Sumaryczna liczba punktów ECTS 11 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
WYK
N WYK
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Diana Aksamit | |
Prowadzący grup: | Stefan Przybylski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Egzamin - test. |
|
Pełny opis: |
WYKŁAD Podstawy prawne kształcenia i wychowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym. Charakterystyka ucznia z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną. Obowiązująca dokumentacja obowiązującą w kształceniu specjalnym uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością. Założenia i zasady konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych. Teoretyczne podstawy rewalidacji. Przedmiot i zakres rewalidacji. Diagnoza pedagogiczna – cel, zakres. Metody nauczania dzieci z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną. Środki dydaktyczne stosowane w pracy edukacyjno-terapeutycznej. ĆWICZENIA Określenie trudności ucznia w poszczególnych sferach wynikające z oceny poziomu funkcjonowania.Zasady konstruowania programów edukacyjno-terapeutycznych.Zasady interpretowania wyników rozpoznania zaleceń do rewalidacji indywidualnej formułowanych przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne.Analiza programu nauczania oraz podstawy programowej.Możliwości i sposoby nauczania dzieci niepełnosprawnych pewnych technik szkolnych (pisanie, czytanie, liczenie). Interpretacja wyników rozpozna i formułowanie celów edukacyjno - terapeutycznych. Określenie trudności ucznia w poszczególnych sferach wynikające z oceny poziomu funkcjonowania. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Klaczak M., Majewicz P., Diagnoza i rewalidacja indywidualna dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Kraków 2006 2. Brauner A.i F., Postępowanie wychowawcze w upośledzeniu umysłowym, Warszawa 1995 3. Piszczek M., Przewodnik dla nauczycieli uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu znacznym i umiarkowanym. Część I. Warszawa 2001 4. Naprawa R., Tanajewska A., Korzeniewska E., Gotowi do startu. Program edukacji i wychowania dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym., Gdańsk 2012 Literatura uzupełniająca: 1. Pietras T., Gałecki P,, Bobińska K. (red), Niepełnosprawność intelektualna, Wrocława 2012 2. Klaro – Celej L., Mossakowska L. Komentarz do programu wychowania i nauczania dzieci i młodzieży w stopniu umiarkowanym i znacznym. Warszawa , WsiP 2. Pilecki J. (red.) Usprawnianie, wychowanie i nauczanie osób z głębszym uposledzeniem umysłowym, WSP, Kraków 1999 3. Polkowska I. Praca rewalidacyjna z dzieckiem upośledzonym umysłowo w szkole życia – WsiP 4. Lovass O. Nauczanie dzieci niepełnosprawnych umysłowo, WsiP, 1993 5. Carr J. , Pomoc dziecku uposledzonemu . PZWL 6. Doman G. ; Jak nauczyć małe dziecko czytać, Excalibur, 1992 7. Pileccy J.W.: Stymulacja psychoruchowa dzieci o obnizonej sprawności umysłowej. WSP – Kraków, 1995 8. Brauner A. F. : Dziecko zagubione w rzeczywistości , WsiP 1993 9. Piszczek M (red.) Przewodnik dla nauczycieli ucznió upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym. CMPPP, W- wa, 2001 10. Olechnowicz H. Wychowanie i nauczanie głębiej upośledzonych umysłowo. WsiP 1979 11. Kielin J., Krok po kroku . GWP, Gdańsk 2012 |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: dyskusja, "burza mózgów",prezentacja multimedialna. NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe np. wykład-15, ćwiczenia 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 30 Przygotowanie się do testu 30 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji (innych samodzielnych prac) 90 Inne formy Sumaryczna liczba punktów ECTS 11 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Diana Aksamit | |
Prowadzący grup: | Diana Aksamit | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Egzamin - test. |
|
Pełny opis: |
Wykład/Ćwiczenia - Specyfika funkcjonowania szkół specjalnych dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym. - Sposoby i możliwości dostosowania procesu edukacyjno-terapeutycznego do indywidulanych potrzeb i możliwości uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną. - Sposoby i możliwości zastosowania środków informatycznych w edukacji i rehabilitacji uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną. - Edukacja seksualna osób z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną. - Kształtowanie umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach społecznych. - Podstawy prawne kształcenia i wychowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym. - Charakterystyka ucznia z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną. - Obowiązująca dokumentacja obowiązującą w kształceniu specjalnym uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością. - Założenia i zasady konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych. - Teoretyczne podstawy rewalidacji. Przedmiot i zakres rewalidacji. Diagnoza pedagogiczna – cel, zakres. - Metody nauczania dzieci z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną. - Środki dydaktyczne stosowane w pracy edukacyjno-terapeutycznej |
|
Literatura: |
1. Bobińska, K.,Pietras T.,Gałecki P.(2012).(red.). Niepełnosprawność intelektualna etiopatogeneza,epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław. Wyd.Continuo. 2. Dykcik, W.(1996).(red.). Społeczeństwo wobec autonomii osób niepełnosprawnych.Poznań.Wyd.UAM. 3. Gajdzica Z.(20012). Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych.Katowice-Kraków.Wyd.U.Ś. 4. Gajdzica Z.(2007). Edukacyjne konteksty bezradności społecznej osób z lekkim upośledzeniem umysłowym.Katowice.Wyd.U.Ś. 5. Giryński A.(1996). Wartości W świecie młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie.Wybory-Postawy-Zachowania interpersonalne.Białystok.Wyd.Trans Humana. 6. Głodkowska J., Giryński,A.(Kreatywność osób z niepełnosprawnością intelektualną-czy umiemy myśleć inaczej? Kraków. Wydawnictwo Naukowe AKAPIT. 7. Głodkowska J., Giryński,A.(2005).(red.). Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną –uwalnianie od schematów i uprzedzeń.Warszawa.Wyd.APS. 8. Głodkowska,J., Giryński ,A.(2006).(red.). Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualną-od bierności do aktywności.Kraków.Wydawnictwo Naukowe AKAPIT. 9. Głodkowska,J.,Giryński,A.(2004).(red.) Osobowość-Samorealizacja-Odpowiedzialność-Bezpieczeństwo-Autonomia.Warszawa.Wyd.APS. 10. Głodkowska,J.,Pańczyk,J.(1992-2013).(red.). Roczniki Pedagogiki Specjalnej.Wyd.WSPS-APS. 11. Kościelak,R.(1996). Funkcjonowanie psychospołeczne osób z niepełnosprawnością intelektualną.Warszawa.Wyd.WSiP. 12. Kościelska,M.(1995). Oblicza upośledzenia umysłowego.Warszawa.Wd.PWN. 13. Palak,Z.(2008). Pedagog specjalny w procesie edukacji,rehabilitacji,resocjalizacji.Lublin.Wyd.UMCS. 14. Pedagogika specjalna.Różne poszukiwania-wspólna misja.(2009). Warszawa.Wyd.APS. 15. Zakrzewska – Manterys,E.(2010). upośledzeni umysłowo.Poza granicami człowieczeństwa.Warszawa.Wyd.U.W 16. Zeszyty Naukowe.Człowiek-Niepełnosprawność-Społeczeństwo.(2005-2013). Warszawa.Wyd.APS.. Literatura uzupełniająca: 1. Deborah Deutsch Smith, (2008). Pedagogika specjalna, tom I, red. nauk. A.Firkowska-Mankiewicz, G. Szumski ; tł. J. A. Korbel [i in.]. - Warszawa : Wydaw. APS; Wydaw. Nauk. PWN. 2. Bobkowicz-Lewartowska L., (2011). Niepełnosprawność intelektualna – diagnozowanie, edukacja i wychowanie. Harmonia. Gdańsk 2011 3. Maciarz A. Z.Janiszewska-Nieścioruk,H. Ochonczenko., (2001) (red) Człowiek niepełnosprawny w rodzinie i środowisku lokalnym. Zielona Góra. 4. Pisula E., (2007). Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju, Warszawa: wyd. UW. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: dyskusja, "burza mózgów",prezentacja multimedialna. NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe np. wykład-15, ćwiczenia 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 30 Przygotowanie się do testu 30 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji (innych samodzielnych prac) 90 Inne formy Sumaryczna liczba punktów ECTS 8 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
CW
CW
CW
N CW
WYK
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Diana Aksamit | |
Prowadzący grup: | Diana Aksamit, Jolanta Krzepicka, Karolina Puk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Egzamin - test. |
|
Pełny opis: |
Wykład/Ćwiczenia - Specyfika funkcjonowania szkół specjalnych dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym. - Sposoby i możliwości dostosowania procesu edukacyjno-terapeutycznego do indywidulanych potrzeb i możliwości uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną. - Sposoby i możliwości zastosowania środków informatycznych w edukacji i rehabilitacji uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną. - Edukacja seksualna osób z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną. - Kształtowanie umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach społecznych. - Podstawy prawne kształcenia i wychowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym. - Charakterystyka ucznia z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną. - Obowiązująca dokumentacja obowiązującą w kształceniu specjalnym uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością. - Założenia i zasady konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych. - Teoretyczne podstawy rewalidacji. Przedmiot i zakres rewalidacji. Diagnoza pedagogiczna – cel, zakres. - Metody nauczania dzieci z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną. - Środki dydaktyczne stosowane w pracy edukacyjno-terapeutycznej |
|
Literatura: |
1. Bobińska, K.,Pietras T.,Gałecki P.(2012).(red.). Niepełnosprawność intelektualna etiopatogeneza,epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław. Wyd.Continuo. 2. Dykcik, W.(1996).(red.). Społeczeństwo wobec autonomii osób niepełnosprawnych.Poznań.Wyd.UAM. 3. Gajdzica Z.(20012). Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych.Katowice-Kraków.Wyd.U.Ś. 4. Gajdzica Z.(2007). Edukacyjne konteksty bezradności społecznej osób z lekkim upośledzeniem umysłowym.Katowice.Wyd.U.Ś. 5. Giryński A.(1996). Wartości W świecie młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie.Wybory-Postawy-Zachowania interpersonalne.Białystok.Wyd.Trans Humana. 6. Głodkowska J., Giryński,A.(Kreatywność osób z niepełnosprawnością intelektualną-czy umiemy myśleć inaczej? Kraków. Wydawnictwo Naukowe AKAPIT. 7. Głodkowska J., Giryński,A.(2005).(red.). Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną –uwalnianie od schematów i uprzedzeń.Warszawa.Wyd.APS. 8. Głodkowska,J., Giryński ,A.(2006).(red.). Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualną-od bierności do aktywności.Kraków.Wydawnictwo Naukowe AKAPIT. 9. Głodkowska,J.,Giryński,A.(2004).(red.) Osobowość-Samorealizacja-Odpowiedzialność-Bezpieczeństwo-Autonomia.Warszawa.Wyd.APS. 10. Głodkowska,J.,Pańczyk,J.(1992-2013).(red.). Roczniki Pedagogiki Specjalnej.Wyd.WSPS-APS. 11. Kościelak,R.(1996). Funkcjonowanie psychospołeczne osób z niepełnosprawnością intelektualną.Warszawa.Wyd.WSiP. 12. Kościelska,M.(1995). Oblicza upośledzenia umysłowego.Warszawa.Wd.PWN. 13. Palak,Z.(2008). Pedagog specjalny w procesie edukacji,rehabilitacji,resocjalizacji.Lublin.Wyd.UMCS. 14. Pedagogika specjalna.Różne poszukiwania-wspólna misja.(2009). Warszawa.Wyd.APS. 15. Zakrzewska – Manterys,E.(2010). upośledzeni umysłowo.Poza granicami człowieczeństwa.Warszawa.Wyd.U.W 16. Zeszyty Naukowe.Człowiek-Niepełnosprawność-Społeczeństwo.(2005-2013). Warszawa.Wyd.APS.. Literatura uzupełniająca: 1. Deborah Deutsch Smith, (2008). Pedagogika specjalna, tom I, red. nauk. A.Firkowska-Mankiewicz, G. Szumski ; tł. J. A. Korbel [i in.]. - Warszawa : Wydaw. APS; Wydaw. Nauk. PWN. 2. Bobkowicz-Lewartowska L., (2011). Niepełnosprawność intelektualna – diagnozowanie, edukacja i wychowanie. Harmonia. Gdańsk 2011 3. Maciarz A. Z.Janiszewska-Nieścioruk,H. Ochonczenko., (2001) (red) Człowiek niepełnosprawny w rodzinie i środowisku lokalnym. Zielona Góra. 4. Pisula E., (2007). Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju, Warszawa: wyd. UW. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: dyskusja, "burza mózgów",prezentacja multimedialna. NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe np. wykład-15, ćwiczenia 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 30 Przygotowanie się do testu 30 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji (innych samodzielnych prac) 90 Inne formy Sumaryczna liczba punktów ECTS 8 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.