Metodyka kształcenia i wychowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w szkole podstawowej - 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-2S-MN1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka kształcenia i wychowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w szkole podstawowej - 1 |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 2 sem. PC, edukacja i reh. osób z niepełn. intelektualną, (2-l) niestac. II st. Obowiązkowe dla 2 sem. PC, edukacja i reh. osób z niepełn. intelektualną, (2-l) stac. II st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Specyfika procesu uczenia się uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną i jego uwarunkowania. - Podstawy prawne edukacji uczniów z lekką niepełnoprawnością intelektualną na I etapie edukacyjnym. - Podstawa programowa, programy kształcenia w klasach początkowych: cele i struktura treści edukacji elementarnej, kryteria doboru treści kształcenia, kryteria analizy wartości podręcznika dla ucznia i jego przydatności dydaktycznej. - Kształcenie zintegrowane uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim. - Proces kształcenia i wychowania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na pierwszym etapie edukacyjnym. - Kontrola wiadomości i umiejętności uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną w klasach I – III. - Cele, treści kształcenia i wychowania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na I etapie edukacyjnym. - Zasady kształcenia uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na I etapie edukacyjnym. - Plany nauczania w klasach I – III szkoły podstawowej dla uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną. - Edukacja polonistyczna: • cele edukacji polonistycznej; • metody nauki pisania i czytania; • podstawowe rodzaje wypowiedzi ustnych i pisemnych. - Edukacja matematyczna: • cele edukacji matematycznej; • orientacja w przestrzeni, porządkowanie, klasyfikowanie; • monografia liczby naturalnej; • kształtowanie pojęcia dodawania i odejmowania; • kształtowanie pojęcia mnożenia i dzielenia; • kształtowanie pojęć geometrycznych. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna cele oraz treści kształcenia i wychowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim na I etapie edukacyjnym Zna metody i formy kształcenia i wychowania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na I etapie edukacyjnym Zna zasady kształcenia i wychowania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na I etapie edukacyjnym Zna dokumentację edukacyjno - terapeutyczną obowiązującą w kształceniu specjalnym uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim na I etapie edukacyjnym Zna trudności w opanowaniu programu kształcenia przez uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, ich przejawy, przyczyny, sposoby niwelowania Zna środki informatyczne możliwe do wykorzystania w edukacji i rehabilitacji uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną Umiejętności Potrafi dostosować proces kształcenia i wychowania do indywidualnych specjalnych potrzeb ucznia z lekką niepełnosprawnością intelektualną Potrafi dokonać krytycznej analizy zajęć dydaktycznych realizowanych na I etapie edukacyjnym Potrafi współpracować w grupie realizując zadania Kompetencje społeczne Prezentuje swoje umiejętności dotyczące tworzenia sytuacji zadaniowych i wykonanych prac |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CW
CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Młynarczyk-Karabin | |
Prowadzący grup: | Ewelina Młynarczyk-Karabin, Ewa Wapiennik-Kuczbajska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - egzamin końcowy (pisemny): pytania zamknięte i/lub otwarte - w aplikacji Forms - zaliczenie ćwiczeń na podstawie obecności, aktywności i przygotowanych prac. |
|
Pełny opis: |
Treści wykładów: 1. Specyfika procesu uczenia się uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną i jego uwarunkowania. 2. Podstawy prawne edukacji uczniów z lekką niepełnoprawnością intelektualną na I etapie edukacji. 3. Proces kształcenia i wychowania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na I etapie edukacji. 4. Kształcenie zintegrowane w edukacji początkowej. 5. Kontrola wiadomości i umiejętności uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną w klasach I – III. 6. Cele i treści kształcenia i wychowania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na II i III etapie edukacji. 7. Zasady kształcenia i uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na II i III etapie edukacji. Treści ćwiczeń: 1. Podstawa programowa, programy kształcenia w klasach początkowych cele i struktura treści edukacji elementarnej, kryteria doboru treści kształcenia, kryteria analizy wartości podręcznika dla ucznia i jego przydatności dydaktycznej , cele nauczania i wychowania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną. 2. Kształcenie zintegrowane uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim - specyfika nauczania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Zajęcia z dnia 18 marca: -Studenci otrzymali tekst wraz z komentarzem do samodzielnej analizy. Zadaniem studentów jest opracowanie scenariusza zajęć z uwzględnieniem dostosowania dla dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Opracowany scenariusz studenci przesyłają mailowo prowadzącemu. Materiały oraz opis zadania zostały przesłane na adres mailowy wskazany przez studentów. 3. Organizacja nauczania i wychowania uczniów. 4.Plany nauczania w klasach I – III szkoły podstawowej dla uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Zajęcia z dnia 25 marca: Studenci otrzymali materiał wraz z komentarzem do samodzielnej analizy. Studenci otrzymali także zadanie do wykonania (polecenie, sposób wykonania, komentarz). Wykonane zadanie studenci przesyłają mailowo prowadzącemu. Materiały oraz opis ćwiczenia do wykonania zostały przesłane na adres mailowy wskazany przez studentów. 5. Edukacja polonistyczna: a. Cele edukacji polonistycznej. b. Metody nauki pisania i czytania. c. Podstawowe rodzaje wypowiedzi ustnych i pisemnych. Zajęcia z dnia 30 marca: -zajęcia prowadzone w aplikacji Teams. Materiały do zajęć zostały umieszczone w plikach. Tematyka zajęć: Cele edukacji polonistycznej. Link do grupy: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a979ac84822e04b56b39eb201152c0b4a%40thread.tacv2/conversations?groupId=bf800ad7-9839-4689-9f1d-f7a4eaf72add&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Zajęcia z dnia 6 kwietnia: Zajęcia zostały zrealizowane w aplikacji teams. Materiały do zajęć oraz zadania do wykonania zostały umieszczone w plikach grupy. Tematyka zajęć: Metody nauki pisania i czytania. Zajęcia z dnia 20 kwietnia: Zajęcia zostały zrealizowane w aplikacji teams. Materiały do zajęć oraz zadania do wykonania zostały umieszczone w plikach grupy. Tematyka zajęć: Podstawowe rodzaje wypowiedzi ustnych i pisemnych. Zajęcia z dnia 28 kwietnia: Zajęcia odbyły się 27 kwietnia (11.30-13.00) w aplikacji Teams. Materiały do zajęć oraz zadanie do wykonania zostały umieszczone w plikach grupy. Tematyka zajęć: Metody wykorzystywane w pracy z dziećmi z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Link do grupy: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a979ac84822e04b56b39eb201152c0b4a%40thread.tacv2/conversations?groupId=bf800ad7-9839-4689-9f1d-f7a4eaf72add&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Zajęcia z dnia 4 maja: Zajęcia odbyły się 5 maja (11.30-13.00) w aplikacji teams. Materiały do zajęć oraz zadanie do wykonania zostały umieszczone w plikach grupy. Tematyka zajęć: Nauczanie ortografii i interpunkcji. Zajęcia z dnia 11 maja: Zajęcia odbyły się 12 maja (11.30-13.00) w aplikacji teams. Materiały do zajęć oraz zadanie do wykonania zostały umieszczone w plikach grupy. Tematyka zajęć: Przygotowanie scenariuszy zajęć z dziećmi z lekką niepełnosprawnością intelektualną. 6.Edukacja matematyczna: a. Cele edukacji matematycznej. b. Orientacja w przestrzeni, porządkowanie, klasyfikowanie. Zajęcia z dnia 18 maja: Zajęcia odbyły się 19 maja (11.30-13.00) w aplikacji teams. Materiały do zajęć oraz zadanie do wykonania zostały umieszczone w plikach grupy. Tematyka zajęć: Edukacja matematyczna: cele, orientacja w przestrzeni. c. Monografia liczby naturalnej. d. Kształtowanie pojęcia dodawania i odejmowania. Zajęcia z dnia 25 maja: Zajęcia odbyły się 26 maja (11.30-13.00) w aplikacji teams. Materiały do zajęć oraz zadanie do wykonania zostały umieszczone w plikach grupy. Tematyka zajęć: Liczby naturalne: kształtowanie umiejętności dodawania i odejmowania. e. Kształtowanie pojęcia mnożenia i dzielenia. f. Kształtowanie pojęć geometrycznych. Zajęcia z dnia 1 czerwca: Zajęcia odbyły się 2 czerwca (11.30-13.00) w aplikacji teams. Materiały do zajęć oraz zadanie do wykonania zostały umieszczone w plikach grupy. Tematyka zajęć: Kształtowanie umiejętności mnożenia i dzielenia. Kształtowanie pojęć geometrycznych. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Baczyńska H., (1981). Metodyka nauczania gramatyki w klasach I-III szkoły podstawowej. Warszawa: WSiP. 2. Borzyszkowska H., (1983). (red.) Nauczanie dzieci upośledzonych umysłowo w klasach specjalnych. Warszawa: WSiP. 3. Bruner J.,(1974). W poszukiwaniu teorii nauczania. Warszawa: PWN. 4. Cackowska M., (1984). Nauka czytania i pisania w klasach przedszkolnych. Warszawa: WSiP. 5. Cackowska M.,(1990). Rozwiązywanie zadań tekstowych w klasach I-III. Warszawa. 6. Czelakowska, D. (2012). Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Kraków: Oficyna Wyd. Impuls. 7. Dziedzic S., (1970). Metoda ośrodków pracy W: Szkoła Specjalna Nr 4. 8. Filip, J., T. Rams, T. (2000). Dziecko w świecie matematyki. Kraków: Oficyna Wyd. Impuls. 9. Kosakowski C., (2001). (red.) Nauczanie i wychowanie osób lekko upośledzonych umysłowo. Toruń. 10. Kosińska A., Polak A., Żliżka D., (1999). Uczę metodą ośrodków pracy. Materiały pomocnicze dla nauczycieli. Warszawa: WSiP. 11. Kulpa J., Więckowski R., (1983). Metodyka nauczania języka polskiego w klasach początkowych. Warszawa: 12. Mikrut A., Wyczesany J., (2001). Elementy metodyki nauczania początkowego dzieci upośledzonych umysłowo. Kraków: Impuls. 13. Nowik, J. (2009). Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Opole: Wydawnictwo NOWIK. 14. Podstawa programowa kształcenia ogólnego. 15. Sadowska, S. (red), (2006). Nauczanie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Wybrane problemy teorii i praktyki.Toruń: Akapit Wydawnictwo Edukacyjne. 16. Semadeni, Z. (1981-1985). (red.), Nauczanie początkowe matematyki, T. 1-4. Warszawa: WSiP. 17. Siwek, H. (2004). Kształcenie zintegrowane na etapie wczesnoszkolnym. Rola edukacji matematycznej. Kraków: Wyd. Naukowe AP. 18. Tkaczyk G., (2001). Metodyka nauczania i wychowania początkowego w szkole specjalnej. Lublin. Literatura uzupełniająca: 1. Hemmerling W.,(1984). Zabawy w nauczaniu początkowym. WSiP. Warszawa. 2. Lipska ,E., Przychodzińska ,M., (1991). Muzyka w nauczaniu początkowym. Warszawa: WSiP. 3. Smoczyńska-Nachtman, U. (1992). Muzyka dla dzieci. Warszawa: WSiP. 4. Więckowski R., (1985). Ćwiczenia słownikowo-frazeologiczne i syntaktyczne w klasach początkowych. Warszawa. |
|
Uwagi: |
Metody: wykład, dyskusja, praca z tekstem NAKŁAD PRACY STUDENTÓW liczba godzin kontaktowych: wykład - 15 ćwiczenia - 15 liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 10 liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 10 liczba godzin hospitacji - 15 godzin sumaryczna liczba punktów ECTS - 5 W ramach zajęć zdalnych następuje modyfikacja metod pracy stosowanych w celu realizacji zajęć. Materiały, literatura, zadania i instrukcje do zadań będą przesyłane drogą mailową. Korekty zadań zostaną przeprowadzone zdalnie z pomocą dostępnych narzędzi multimedialnych. Kontakt za pomocą maila, telefonu, skype (według możliwości obu stron). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
WYK
N CW
CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Żabińska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Żabińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: 1. WIEDZA - egzamin końcowy (pisemny): pytania zamknięte i/lub otwarte 2. UMIEJĘTNOŚCI - egzamin końcowy (pisemny): pytania otwarte, zadanie praktyczne na egzaminie końcowym - scenariusze zajęć - protokoły z hospitacji 3. KOMPETENCJE - egzamin końcowy (pisemny): pytania otwarte Zaliczenie w systemie zdalnej nauki: Osiągnięcie zakładanych efektów uczenia zweryfikowane zostanie na podstawie złożonych prac - scenariuszy (zaliczenie ćwiczeń) oraz eseju lub recenzji książki związanej z tematyką zajęć (zaliczenie wykładu). |
|
Pełny opis: |
Treści wykładów: 1. Planowanie procesu kształcenia i wychowania dla uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na II etapie edukacji. 2. Dostosowywanie procesu kształcenia i wychowania do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na II i III etapie edukacji. 3. Kontrola i ocena wiadomości i umiejętności uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną w klasach IV - VI szkoły podstawowej i I - III gimnazjum; wyniki sprawdzianów i egzaminów; ewaluacja programów nauczania 4. Kompetencje nauczyciela do pracy w klasach starszych w szkole specjalnej. Wykłady w trybie zdalnym: 22.03. W USOS mail przesyłam slajdy w programie Power Point dotyczące treści wykładu - kompetencje kluczowe w nauczaniu dziecka z NI. Proszę zapoznać się z nimi i zastanowić, czy kompetencje kluczowe wraz z zasadami ich wprowadzania mają zastosowanie w edukacji osób z niepełnosprawnością intelektualną? Ponadto jako uzupełnienie zajęć proponuję wejść na stronę Ministerstwa Edukacji i zapoznać się z rozporządzeniami dot. tematyki. 04.04.proszę zapoznać się ze slajdami dotyczącymi definicji, rodzajów oraz wykorzystanie i zastosowania w praktyce metod aktywizujących oraz zastanowić się nad tym jaka jest Pań zdaniem najskuteczniejsza metoda przekazywania wiedzy. 04.04. Korelacja międzyprzedmiotowa - projekt edukacyjny - formy, akty prawne i zastosowanie w praktyce. Jako dodatkowa pomoc wysłana została prezentacja w Power Point z opracowanym przykładowym wykorzystaniem metody projektu przy planowaniu korelacji międzyprzedmiotowej. W USOS mail przesłane są publikacje "niepełnosprawność" w wersji elektronicznej, prezentacja dotycząca metod aktywizujących oraz prezentacja dotycząca projektu edukacyjnego - proszę zapoznać się z treściami. Jako uzupełnienie zajęć proponuję zapoznać się z rozdziałami w publikacjach: 1. "Osoba z niepełnosprawnością w drodze do dorosłości" - rozdział "Zastosowanie metod projektów do podnoszenia efektywności edukacji dzieci z lekką NI w trzech formach organizacji kształcenia" autor: Marzena Buchnat; książki: 1.Mentrak, A., Zarządzanie projektami edukacyjnymi. „Nowa Szkoła” Zeszyt 02/marzec 1999. 2.Królikowski, J., Projekt edukacyjny. Materiały dla zespołów międzyprzedmiotowych, CODN, Warszawa 2000. 3. Potocka, B.; Nowak, L., Projekty edukacyjne. Poradnik dla nauczycieli, Zakład Wydawniczy SFS, Kielce 2002. 4. Wójcik-Hetman, D.; Żmijowska-Wnęk, E., Przewodnik dla nauczycieli nt. korelacji programów przedmiotowych, Dobre Kadry. Centrum Badawczo-szkoleniowe, Wrocław 2015. 5. Jąder, M., Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi, Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków 2009. 25.04. Na maila grupowego oraz USOSmail wysyłam Państwu materiały z komentarzami dotyczące empowermentu - samostanowienia osób z NI. Ważną informacją jest budowanie samostanowienia oraz w związku z tym postaw społecznych okazywanych w stosunku do osób z NI. Proszę zapoznać się z pojęciami: piętno, marginalizacja, wykluczenie. Jako uzupełnienie wykładu proponuję publikacje Hanny Żuraw dotyczące stygmatyzacji. 26.04. Na maila grupowego, oraz USOSmail przesyłam Państwu prezentację w programie Power Point dotyczącą badań nad postrzeganiem społecznym osób z NI. Proszę zapoznać się z danymi z badań i spojrzeć na nie w sposób krytyczny. Treści ćwiczeń: 1. Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania matematyki na II i III etapie edukacji. 2. Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania historii na II i III etapie edukacji. 3. Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania przyrody na II i III etapie edukacji. 4. Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania muzyki na II i III etapie edukacji. 5. Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania plastyki na II i III etapie edukacji. 6. Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania zajęć komputerowych na IIi III etapie edukacji. Zajęcia w trybie zdalnym: 21.03. W nawiązaniu do treści wykładu, w ramach ćwiczeń proszę o skonstruowanie scenariusza zajęć (niepełnosprawność lekka - dowolny etap edukacyjny) z uwzględnieniem kompetencji kluczowych. Proszę wybrać jedną kompetencję (zajęcia edukacyjne) i zgodnie z zasadami w realizacji danego tematu ująć pozostałe kompetencje. proszę czytelnie zaznaczyć - jakie kompetencje gdzie zostały uwzględnione. Jako uzupełnienie treści z prezentacji proponuję rozdziały z publikacji: strona internetowa Ministerstwa Edukacji dot. kompetencji kluczowych, oraz zarządzenia wysłane Państwu na maila. 22.03. scenariusz 2:metody aktywizujące - proszę zastanowić się, która z metod aktywizujących najbardziej nawiązuje do kompetencji kluczowych. proszę stworzyć scenariusz zajęć opierający się na wykorzystaniu metody/metod aktywizujących oraz metod prowadzenia zajęć z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną 05.04.Proszę do 26.4. napisać scenariusz, w którym ujmą Państwo edukacje: polski, matematyka, historia, chemia/fizyka, religia, muzyka, geografia/przyroda/biologia, plastyka, technika. Proszę o stworzenie scenariusza - korelacja międzyprzedmiotowa, metoda projektu międzyprzedmiotowego. Tematem jest obraz Jerzego Dudy-Gracza, (reprodukcję przesyłam mailem). wszystkie edukacje biorą udział w projekcie. Tak więc można wykorzystać jako temat lekcji, sam obraz, uzupełnienie treści: rok powstania dzieła, można nawiazać do innych dzieł Dudy-Gracza, biografii artysty. Uczymy biologii, religii itp na podstawie dzieła sztuki! 25.04. przesyłam Państwu materiały - pytania i komentarze w pliku Word dotyczące empowermentu, w materiałach przesyłam wywiady z rodzicami osób z NI - proszę podejść krytycznie i obiektywnie do informacji z wywiadów. W jaki sposób odpowiadać na pytania o dorosłość osób z NI (zadane przez samą osobę ale także przez rodziców). 26.04. Na podstawie otrzymanych materiałów - analiz badań proszę zastanowić się, jak Państwo oceniają przygotowanie społeczeństwa do pełnego uczestnictwa osoby z NI. W przesłanym na maila grupy i USOSmail pliku Wodr umieszczone są zadania dla Państwa. W mailu grupowym przesyłam Państwu wszystkie prezentacja w Power Point potrzebne do stworzenia scenariuszy. Informacje szczegółowe dotyczące ćwiczeń i wykładu znajdują się w zakładkach - informacje o ćwiczeniach, wykładzie. Kontakt za pomocą maila APS oraz USOSmail |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Chłapowski, W., Smirnow, E. (red.). (1983). Nauczanie historii w szkole podstawowej specjalnej. Warszawa: WSiP. 2. Frydrychowska, L.(1982). Nauczanie języka polskiego w klasach 5-8 szkoły podstawowej specjalnej. Poradnik metodyczny. Warszawa: WSiP 3. Głodkowska, J. (1999). Poznanie ucznia szkoły specjalnej. Warszawa: WSiP 4. Głodkowska, J. (red.). (2011). Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Warszawa: APS 5. Małkowska, T. (1983). Nauczanie przyrody w szkole podstawowej specjalnej. Warszawa: WSiP. 6. Muszyńska, I., Kowaliszyn, K. (1992). Nauczanie języka polskiego w klasie 3 i 4 szkoły specjalnej. Warszawa: WSiP 7. Pasternak, E. (1991). Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania w klasach wyższych szkoły podstawowej specjalnej dla upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim. Lublin: UMCS. 8. Pasternak, E. (1994). Materiały z metodyki kształcenia upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim w szkole specjalnej. Lublin: wyd. UMCS. 9. Sadowska, S. (red.). (2006). Nauczanie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Toruń: Akapit 10. Siwek, H.(1992). Możliwości matematyczne uczniów szkoły specjalnej. Warszawa: WSiP. 11. Smykowska, D. (2006). Materiały metodyczne do nauczania dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim. Kraków: Impuls 12. Stawowy-Wojnarowska ,I.(red.). (1990). Nauczanie w klasach 4-8 szkoły specjalnej. Warszawa: WSiP. 13. Tkaczyk, G., Serafin, T. (red.).(2001). Poradnik metodyczny dla nauczycieli kształcących uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim w szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych. Warszawa: MEN. 14. Węglińska, M.(2005). Jak przygotować się do lekcji? Wybór materiałów dydaktycznych. Kraków: Impuls. 15. Wyczesany J. (2005). Pedagogika upośledzonych umysłowo. Kraków: Impuls Akty prawne: 1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych. 2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół. 3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych. 4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników. |
|
Uwagi: |
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: wykład dyskusja praca z tekstem działania praktyczne metoda sytuacyjna NAKŁAD PRACY STUDENTÓW liczba godzin kontaktowych: wykład - 15 ćwiczenia - 15 liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 10 liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 10 sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Młynarczyk-Karabin | |
Prowadzący grup: | Ewelina Młynarczyk-Karabin, Agnieszka Żabińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: -egzamin pisemny: pytania otwarte i/lub zamknięte, -kolokwium pisemne: pytania zamknięte |
|
Pełny opis: |
Treści wykładów: 1. Specyfika procesu uczenia się uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną i jego uwarunkowania. 2. Podstawy prawne edukacji uczniów z lekką niepełnoprawnością intelektualną na I etapie edukacji. 3. Proces kształcenia i wychowania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na I etapie edukacji. 4. Kształcenie zintegrowane w edukacji początkowej. 5. Kontrola wiadomości i umiejętności uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną w klasach I – III. 6. Cele i treści kształcenia i wychowania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na II etapie edukacji. 7. Zasady kształcenia i uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na II etapie edukacji. Treści ćwiczeń: 1. Podstawa programowa, programy kształcenia w klasach początkowych cele i struktura treści edukacji elementarnej, kryteria doboru treści kształcenia, kryteria analizy wartości podręcznika dla ucznia i jego przydatności dydaktycznej , cele nauczania i wychowania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną. 2. Kształcenie zintegrowane uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim - specyfika nauczania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną. 3. Organizacja nauczania i wychowania uczniów. 4.Plany nauczania w klasach I – III szkoły podstawowej dla uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną. 5. Edukacja polonistyczna: a. Cele edukacji polonistycznej. b. Metody nauki pisania i czytania. c. Podstawowe rodzaje wypowiedzi ustnych i pisemnych. 6.Edukacja matematyczna: a. Cele edukacji matematycznej. b. Orientacja w przestrzeni, porządkowanie, klasyfikowanie. c. Monografia liczby naturalnej. d. Kształtowanie pojęcia dodawania i odejmowania. e. Kształtowanie pojęcia mnożenia i dzielenia. f. Kształtowanie pojęć geometrycznych. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Baczyńska H., (1981). Metodyka nauczania gramatyki w klasach I-III szkoły podstawowej. Warszawa: WSiP. 2. Borzyszkowska H., (1983). (red.) Nauczanie dzieci upośledzonych umysłowo w klasach specjalnych. Warszawa: WSiP. 3. Bruner J.,(1974). W poszukiwaniu teorii nauczania. Warszawa: PWN. 4. Cackowska M., (1984). Nauka czytania i pisania w klasach przedszkolnych. Warszawa: WSiP. 5. Cackowska M.,(1990). Rozwiązywanie zadań tekstowych w klasach I-III. Warszawa. 6. Czelakowska, D. (2012). Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Kraków: Oficyna Wyd. Impuls. 7. Dziedzic S., (1970). Metoda ośrodków pracy W: Szkoła Specjalna Nr 4. 8. Filip, J., T. Rams, T. (2000). Dziecko w świecie matematyki. Kraków: Oficyna Wyd. Impuls. 9. Kosakowski C., (2001). (red.) Nauczanie i wychowanie osób lekko upośledzonych umysłowo. Toruń. 10. Kosińska A., Polak A., Żliżka D., (1999). Uczę metodą ośrodków pracy. Materiały pomocnicze dla nauczycieli. Warszawa: WSiP. 11. Kulpa J., Więckowski R., (1983). Metodyka nauczania języka polskiego w klasach początkowych. Warszawa: 12. Mikrut A., Wyczesany J., (2001). Elementy metodyki nauczania początkowego dzieci upośledzonych umysłowo. Kraków: Impuls. 13. Nowik, J. (2009). Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Opole: Wydawnictwo NOWIK. 14. Podstawa programowa kształcenia ogólnego. 15. Sadowska, S. (red), (2006). Nauczanie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Wybrane problemy teorii i praktyki.Toruń: Akapit Wydawnictwo Edukacyjne. 16. Semadeni, Z. (1981-1985). (red.), Nauczanie początkowe matematyki, T. 1-4. Warszawa: WSiP. 17. Siwek, H. (2004). Kształcenie zintegrowane na etapie wczesnoszkolnym. Rola edukacji matematycznej. Kraków: Wyd. Naukowe AP. 18. Tkaczyk G., (2001). Metodyka nauczania i wychowania początkowego w szkole specjalnej. Lublin. Literatura uzupełniająca: 1. Hemmerling W.,(1984). Zabawy w nauczaniu początkowym. WSiP. Warszawa. 2. Lipska ,E., Przychodzińska ,M., (1991). Muzyka w nauczaniu początkowym. Warszawa: WSiP. 3. Smoczyńska-Nachtman, U. (1992). Muzyka dla dzieci. Warszawa: WSiP. 4. Więckowski R., (1985). Ćwiczenia słownikowo-frazeologiczne i syntaktyczne w klasach początkowych. Warszawa. |
|
Uwagi: |
Metody: wykład, dyskusja, praca z tekstem NAKŁAD PRACY STUDENTÓW liczba godzin kontaktowych: wykład - 15 ćwiczenia - 15 liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 10 liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 10 liczba godzin hospitacji - 15 godzin sumaryczna liczba punktów ECTS - 5 Link do zespołu w aplikacji Teams (wykłady): https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ae83f19a60d874498a8768303db4a6d32%40thread.tacv2/conversations?groupId=cb0c7678-b3c9-4191-bc3a-a163950f9dac&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Link do zespołu w aplikacji Teams (ćwiczenia): https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3acd83d8752a684a9cad10b213942b8724%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=65dfb8c7-9a80-498d-97e8-ce8e9fa84fe4&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CW
CZ CW
PT CW
CW
SO WYK
CW
CW
N CW
WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Młynarczyk-Karabin | |
Prowadzący grup: | Ewelina Młynarczyk-Karabin, Agnieszka Żabińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: -egzamin pisemny: pytania otwarte i/lub zamknięte, -kolokwium pisemne: pytania zamknięte |
|
Pełny opis: |
TTreści wykładów: 1. Specyfika procesu uczenia się uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną i jego uwarunkowania. 2. Podstawy prawne edukacji uczniów z lekką niepełnoprawnością intelektualną na I etapie edukacji. 3. Proces kształcenia i wychowania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na I etapie edukacji. 4. Kształcenie zintegrowane w edukacji początkowej. 5. Kontrola wiadomości i umiejętności uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną w klasach I – III. 6. Cele i treści kształcenia i wychowania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na II etapie edukacji. 7. Zasady kształcenia i uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na II etapie edukacji. Treści ćwiczeń: 1. Podstawa programowa, programy kształcenia w klasach początkowych cele i struktura treści edukacji elementarnej, kryteria doboru treści kształcenia, kryteria analizy wartości podręcznika dla ucznia i jego przydatności dydaktycznej , cele nauczania i wychowania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną. 2. Kształcenie zintegrowane uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim - specyfika nauczania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną. 3. Organizacja nauczania i wychowania uczniów. 4.Plany nauczania w klasach I – III szkoły podstawowej dla uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną. 5. Edukacja polonistyczna: a. Cele edukacji polonistycznej. b. Metody nauki pisania i czytania. c. Podstawowe rodzaje wypowiedzi ustnych i pisemnych. 6.Edukacja matematyczna: a. Cele edukacji matematycznej. b. Orientacja w przestrzeni, porządkowanie, klasyfikowanie. c. Monografia liczby naturalnej. d. Kształtowanie pojęcia dodawania i odejmowania. e. Kształtowanie pojęcia mnożenia i dzielenia. f. Kształtowanie pojęć geometrycznych. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Baczyńska H., (1981). Metodyka nauczania gramatyki w klasach I-III szkoły podstawowej. Warszawa: WSiP. 2. Borzyszkowska H., (1983). (red.) Nauczanie dzieci upośledzonych umysłowo w klasach specjalnych. Warszawa: WSiP. 3. Bruner J.,(1974). W poszukiwaniu teorii nauczania. Warszawa: PWN. 4. Cackowska M., (1984). Nauka czytania i pisania w klasach przedszkolnych. Warszawa: WSiP. 5. Cackowska M.,(1990). Rozwiązywanie zadań tekstowych w klasach I-III. Warszawa. 6. Czelakowska, D. (2012). Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Kraków: Oficyna Wyd. Impuls. 7. Dziedzic S., (1970). Metoda ośrodków pracy W: Szkoła Specjalna Nr 4. 8. Filip, J., T. Rams, T. (2000). Dziecko w świecie matematyki. Kraków: Oficyna Wyd. Impuls. 9. Kosakowski C., (2001). (red.) Nauczanie i wychowanie osób lekko upośledzonych umysłowo. Toruń. 10. Kosińska A., Polak A., Żliżka D., (1999). Uczę metodą ośrodków pracy. Materiały pomocnicze dla nauczycieli. Warszawa: WSiP. 11. Kulpa J., Więckowski R., (1983). Metodyka nauczania języka polskiego w klasach początkowych. Warszawa: 12. Mikrut A., Wyczesany J., (2001). Elementy metodyki nauczania początkowego dzieci upośledzonych umysłowo. Kraków: Impuls. 13. Nowik, J. (2009). Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Opole: Wydawnictwo NOWIK. 14. Podstawa programowa kształcenia ogólnego. 15. Sadowska, S. (red), (2006). Nauczanie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Wybrane problemy teorii i praktyki.Toruń: Akapit Wydawnictwo Edukacyjne. 16. Semadeni, Z. (1981-1985). (red.), Nauczanie początkowe matematyki, T. 1-4. Warszawa: WSiP. 17. Siwek, H. (2004). Kształcenie zintegrowane na etapie wczesnoszkolnym. Rola edukacji matematycznej. Kraków: Wyd. Naukowe AP. 18. Tkaczyk G., (2001). Metodyka nauczania i wychowania początkowego w szkole specjalnej. Lublin. Literatura uzupełniająca: 1. Hemmerling W.,(1984). Zabawy w nauczaniu początkowym. WSiP. Warszawa. 2. Lipska ,E., Przychodzińska ,M., (1991). Muzyka w nauczaniu początkowym. Warszawa: WSiP. 3. Smoczyńska-Nachtman, U. (1992). Muzyka dla dzieci. Warszawa: WSiP. 4. Więckowski R., (1985). Ćwiczenia słownikowo-frazeologiczne i syntaktyczne w klasach początkowych. Warszawa. |
|
Uwagi: |
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: wykład dyskusja praca z tekstem działania praktyczne metoda sytuacyjna NAKŁAD PRACY STUDENTÓW liczba godzin kontaktowych: wykład - 15 ćwiczenia - 15 liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 10 liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 10 sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 Link do zespołu w aplikacji Teams (wykłady): https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a9290ebb8683040a599c0ae303ea7a940%40thread.tacv2/conversations?groupId=21e1d894-3fdf-44dd-aa9f-ddeb33a795b5&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Link do zespołu w aplikacji Teams (ćwiczenia): https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ab6840ae7a0ff4e31b56888945807799d%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=84d26dc1-0a31-4aae-8191-f4d776dcac8a&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Młynarczyk-Karabin | |
Prowadzący grup: | Ewelina Młynarczyk-Karabin, Agnieszka Żabińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: -egzamin pisemny: pytania otwarte i/lub zamknięte, -kolokwium pisemne: pytania zamknięte |
|
Pełny opis: |
Treści wykładów: 1. Specyfika procesu uczenia się uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną i jego uwarunkowania. 2. Podstawy prawne edukacji uczniów z lekką niepełnoprawnością intelektualną na I etapie edukacji. 3. Proces kształcenia i wychowania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na I etapie edukacji. 4. Kształcenie zintegrowane w edukacji początkowej. 5. Kontrola wiadomości i umiejętności uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną w klasach I – III. 6. Cele i treści kształcenia i wychowania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na II etapie edukacji. 7. Zasady kształcenia i uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na II etapie edukacji. Treści ćwiczeń: 1. Podstawa programowa, programy kształcenia w klasach początkowych cele i struktura treści edukacji elementarnej, kryteria doboru treści kształcenia, kryteria analizy wartości podręcznika dla ucznia i jego przydatności dydaktycznej , cele nauczania i wychowania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną. 2. Kształcenie zintegrowane uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim - specyfika nauczania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną. 3. Organizacja nauczania i wychowania uczniów. 4.Plany nauczania w klasach I – III szkoły podstawowej dla uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną. 5. Edukacja polonistyczna: a. Cele edukacji polonistycznej. b. Metody nauki pisania i czytania. c. Podstawowe rodzaje wypowiedzi ustnych i pisemnych. 6.Edukacja matematyczna: a. Cele edukacji matematycznej. b. Orientacja w przestrzeni, porządkowanie, klasyfikowanie. c. Monografia liczby naturalnej. d. Kształtowanie pojęcia dodawania i odejmowania. e. Kształtowanie pojęcia mnożenia i dzielenia. f. Kształtowanie pojęć geometrycznych. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Baczyńska H., (1981). Metodyka nauczania gramatyki w klasach I-III szkoły podstawowej. Warszawa: WSiP. 2. Borzyszkowska H., (1983). (red.) Nauczanie dzieci upośledzonych umysłowo w klasach specjalnych. Warszawa: WSiP. 3. Bruner J.,(1974). W poszukiwaniu teorii nauczania. Warszawa: PWN. 4. Cackowska M., (1984). Nauka czytania i pisania w klasach przedszkolnych. Warszawa: WSiP. 5. Cackowska M.,(1990). Rozwiązywanie zadań tekstowych w klasach I-III. Warszawa. 6. Czelakowska, D. (2012). Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Kraków: Oficyna Wyd. Impuls. 7. Dziedzic S., (1970). Metoda ośrodków pracy W: Szkoła Specjalna Nr 4. 8. Filip, J., T. Rams, T. (2000). Dziecko w świecie matematyki. Kraków: Oficyna Wyd. Impuls. 9. Kosakowski C., (2001). (red.) Nauczanie i wychowanie osób lekko upośledzonych umysłowo. Toruń. 10. Kosińska A., Polak A., Żliżka D., (1999). Uczę metodą ośrodków pracy. Materiały pomocnicze dla nauczycieli. Warszawa: WSiP. 11. Kulpa J., Więckowski R., (1983). Metodyka nauczania języka polskiego w klasach początkowych. Warszawa: 12. Mikrut A., Wyczesany J., (2001). Elementy metodyki nauczania początkowego dzieci upośledzonych umysłowo. Kraków: Impuls. 13. Nowik, J. (2009). Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Opole: Wydawnictwo NOWIK. 14. Podstawa programowa kształcenia ogólnego. 15. Sadowska, S. (red), (2006). Nauczanie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Wybrane problemy teorii i praktyki.Toruń: Akapit Wydawnictwo Edukacyjne. 16. Semadeni, Z. (1981-1985). (red.), Nauczanie początkowe matematyki, T. 1-4. Warszawa: WSiP. 17. Siwek, H. (2004). Kształcenie zintegrowane na etapie wczesnoszkolnym. Rola edukacji matematycznej. Kraków: Wyd. Naukowe AP. 18. Tkaczyk G., (2001). Metodyka nauczania i wychowania początkowego w szkole specjalnej. Lublin. Literatura uzupełniająca: 1. Hemmerling W.,(1984). Zabawy w nauczaniu początkowym. WSiP. Warszawa. 2. Lipska ,E., Przychodzińska ,M., (1991). Muzyka w nauczaniu początkowym. Warszawa: WSiP. 3. Smoczyńska-Nachtman, U. (1992). Muzyka dla dzieci. Warszawa: WSiP. 4. Więckowski R., (1985). Ćwiczenia słownikowo-frazeologiczne i syntaktyczne w klasach początkowych. Warszawa. |
|
Uwagi: |
etody: wykład, dyskusja, praca z tekstem NAKŁAD PRACY STUDENTÓW liczba godzin kontaktowych: wykład - 15 ćwiczenia - 15 liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 10 liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 10 liczba godzin hospitacji - 15 godzin sumaryczna liczba punktów ECTS - 5 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
CW
CW
CW
N CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Żabińska | |
Prowadzący grup: | Ewelina Młynarczyk-Karabin, Agnieszka Żabińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Pełny opis: |
- Specyfika procesu uczenia się uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną i jego uwarunkowania. - Podstawy prawne edukacji uczniów z lekką niepełnoprawnością intelektualną na I etapie edukacyjnym. - Podstawa programowa, programy kształcenia w klasach początkowych: cele i struktura treści edukacji elementarnej, kryteria doboru treści kształcenia, kryteria analizy wartości podręcznika dla ucznia i jego przydatności dydaktycznej. - Kształcenie zintegrowane uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim. - Proces kształcenia i wychowania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na pierwszym etapie edukacyjnym. - Kontrola wiadomości i umiejętności uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną w klasach I – III. - Cele, treści kształcenia i wychowania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na I etapie edukacyjnym. - Zasady kształcenia uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na I etapie edukacyjnym. - Plany nauczania w klasach I – III szkoły podstawowej dla uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną. - Edukacja polonistyczna: • cele edukacji polonistycznej; • metody nauki pisania i czytania; • podstawowe rodzaje wypowiedzi ustnych i pisemnych. - Edukacja matematyczna: • cele edukacji matematycznej; • orientacja w przestrzeni, porządkowanie, klasyfikowanie; • monografia liczby naturalnej; • kształtowanie pojęcia dodawania i odejmowania; • kształtowanie pojęcia mnożenia i dzielenia; • kształtowanie pojęć geometrycznych. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Baczyńska H., (1981). Metodyka nauczania gramatyki w klasach I-III szkoły podstawowej. Warszawa: WSiP. 2. Borzyszkowska H., (1983). (red.) Nauczanie dzieci upośledzonych umysłowo w klasach specjalnych. Warszawa: WSiP. 3. Bruner J.,(1974). W poszukiwaniu teorii nauczania. Warszawa: PWN. 4. Cackowska M., (1984). Nauka czytania i pisania w klasach przedszkolnych. Warszawa: WSiP. 5. Cackowska M.,(1990). Rozwiązywanie zadań tekstowych w klasach I-III. Warszawa. 6. Czelakowska, D. (2012). Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Kraków: Oficyna Wyd. Impuls. 7. Dziedzic S., (1970). Metoda ośrodków pracy W: Szkoła Specjalna Nr 4. 8. Filip, J., T. Rams, T. (2000). Dziecko w świecie matematyki. Kraków: Oficyna Wyd. Impuls. 9. Kosakowski C., (2001). (red.) Nauczanie i wychowanie osób lekko upośledzonych umysłowo. Toruń. 10. Kosińska A., Polak A., Żliżka D., (1999). Uczę metodą ośrodków pracy. Materiały pomocnicze dla nauczycieli. Warszawa: WSiP. 11. Kulpa J., Więckowski R., (1983). Metodyka nauczania języka polskiego w klasach początkowych. Warszawa: 12. Mikrut A., Wyczesany J., (2001). Elementy metodyki nauczania początkowego dzieci upośledzonych umysłowo. Kraków: Impuls. 13. Nowik, J. (2009). Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Opole: Wydawnictwo NOWIK. 14. Podstawa programowa kształcenia ogólnego. 15. Sadowska, S. (red), (2006). Nauczanie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Wybrane problemy teorii i praktyki.Toruń: Akapit Wydawnictwo Edukacyjne. 16. Semadeni, Z. (1981-1985). (red.), Nauczanie początkowe matematyki, T. 1-4. Warszawa: WSiP. 17. Siwek, H. (2004). Kształcenie zintegrowane na etapie wczesnoszkolnym. Rola edukacji matematycznej. Kraków: Wyd. Naukowe AP. 18. Tkaczyk G., (2001). Metodyka nauczania i wychowania początkowego w szkole specjalnej. Lublin. Literatura uzupełniająca: 1. Hemmerling W.,(1984). Zabawy w nauczaniu początkowym. WSiP. Warszawa. 2. Lipska ,E., Przychodzińska ,M., (1991). Muzyka w nauczaniu początkowym. Warszawa: WSiP. 3. Smoczyńska-Nachtman, U. (1992). Muzyka dla dzieci. Warszawa: WSiP. 4. Więckowski R., (1985). Ćwiczenia słownikowo-frazeologiczne i syntaktyczne w klasach początkowych. Warszawa. |
|
Uwagi: |
Metody: wykład, dyskusja, praca z tekstem SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - egzamin końcowy (pisemny): pytania zamknięte i/lub otwarte - zaliczenie ćwiczeń na podstawie obecności, aktywności i przygotowanych prac. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.