Metodyka wspomagania rozwoju dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-2S-MDD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka wspomagania rozwoju dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Mózgowe porażenie dziecięce: terminologia, etiologia, postacie i stopnie zaburzenia, klasyfikacja wg ICD 10. - Postać porażenia a poziom funkcjonowania dziecka. Diagnoza funkcjonalna obejmująca opis różnych sfer funkcjonowania dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym. - Jakość życia dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym i ich rodzin. - Wybrane metody rehabilitacji ruchowej, pedagogicznej, psychologicznej, m.in. NDT Bobath, Metoda Vojty, Peto. - Pielęgnacja i codzienna opieka nad dzieckiem z mpd - zasady postępowania (przenoszenie, ubieranie, karmienie, trening czystości). - Komunikacja alternatywna i wspomagająca w pracy z dzieckiem z mpd. - Zasady efektywnego wykorzystania materiałów dydaktycznych, środków rehabilitacyjnych i zaopatrzenia ortopedycznego we wspomaganiu rozwoju dziecka z mpd. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna uwarunkowania specyficznych potrzeb i możliwości dzieci z mpdz Zna uwarunkowania specyficznych celów edukacji i terapii dzieci z mpdz Zna zasady, metody i formy edukacji i terapii dzieci z mpdz na specyficzne środki możliwe do wykorzystania w edukacji i terapii dzieci z mpdz Umiejętności Potrafi określić obszary funkcjonalnych skutków mpdz Potrafi dostosować proces edukacji i terapii do indywidualnych potrzeb dzieci z mpdz Kompetencje społeczne Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia roli zawodowej związanej z działalnością wychowawczą Potrafi współpracować w grupie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
LAB
N CW
LAB
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Konieczna | |
Prowadzący grup: | Iwona Konieczna, Katarzyna Kruś | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: obecność na zajęciach, zadanie praktyczne realizowane na zajęciach zdalnych, analiza przypadku dziecka z MPD wraz z projektowaniem działań diagnostycznych i wspierających |
|
Pełny opis: |
Mózgowe porażenie dziecięce: terminologia, etiologia, postacie i stopnie zaburzenia, klasyfikacja wg ICD 10. Postać porażenia a poziom funkcjonowania dziecka. Diagnoza funkcjonalna obejmująca opis różnych sfer funkcjonowania dzieci z MPD. Identyfikacja trudności edukacyjnych ucznia z MPD. Wyznaczniki procesu edukacyjnego w odniesieniu do ucznia z MPD. Podział wyników rozpoznania indywidualnych potrzeb na sprzyjające i niesprzyjające rozwojowi ucznia z MPD. Metody pracy z uczniem z MPD, pomoce techniczne, środki dydaktyczne. Współpraca z rodziną dziecka z MPD. |
|
Literatura: |
Brzezińska, A.I., Ohme, M., Resler-Maj, A., Kaczan, R., Wiliński, M. (2009). Jak wspomagać rozwój dzieci i młodzieży z ograniczeniami sprawności. Gdańsk: GWP. Jaszczuk J., Przybylska E. (2005). Wykorzystanie specjalistycznych pomocy i przyborów szkolnych w edukacji dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym. W: Uczeń z niepełnosprawnością ruchową w szkole ogólnodostępnej. Król, M.(2010)Mózgowe porażenie dziecięce, Gdańsk: Harmonia. Loska M. (2005): Uczniowie z mózgowym porażeniem dziecięcy. Osiągnięcia edukacyjne. Warszawa: WSiP. Majewicz P. (2012). Psychospołeczna adaptacja osób z niepełnosprawnością ruchową w okresie dorosłości. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego. Nosko-Goszczycka M., (2019), AAC dla każdego. Poradnik dla rodziców i terapeutów, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. Literatura uzupełniająca: Mazanek, E. (2004). Mózgowe porażenie dziecięce – problemy psychologiczno-pedagogiczne. Warszawa: Wydawnictwo APS. Pilecka, W., Majewicz, P., Zawadzki, A. (1999). Jak wspomagać psychospołeczny rozwój dzieci niepełnosprawnych somatycznie. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne. Ziątek, K., Jaszczuk, J. (2004). Dziecko niepełnosprawne ruchowo na drodze do niezależności. Warszawa: Stowarzyszenie Spokojne Jutro. |
|
Uwagi: |
gr. ćwiczeniowa II ZU/PC-RONw ćwiczenia: Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aa4c08f56f09c4687a780fdc5ea12e0d8%40thread.tacv2/conversations?groupId=311939f2-2a2e-416b-bcf9-d23f0d6e635f&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Warsztaty/laboratoria kod zespołu: 5hmruw0 Prosimy o dołączenie. Zajęcia są realizowane zgodnie z planem. OPIS METOD KSZTAŁCENIA w formie zdalnej: dyskusja praca z tekstem działania praktyczne metoda sytuacyjna NAKŁAD PRACY STUDENTÓW Godziny kontaktowe warsztaty i ćwiczenia 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 70 Inne formy Sumaryczna liczba punktów ECTS 5 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.