Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka wspomagania rozwoju dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-2S-MDD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka wspomagania rozwoju dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Mózgowe porażenie dziecięce: terminologia, etiologia, postacie i stopnie zaburzenia, klasyfikacja wg ICD 10.

- Postać porażenia a poziom funkcjonowania dziecka. Diagnoza funkcjonalna obejmująca opis różnych sfer funkcjonowania dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym.

- Jakość życia dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym i ich rodzin.

- Wybrane metody rehabilitacji ruchowej, pedagogicznej, psychologicznej, m.in. NDT Bobath, Metoda Vojty, Peto.

- Pielęgnacja i codzienna opieka nad dzieckiem z mpd - zasady postępowania (przenoszenie, ubieranie, karmienie, trening czystości).

- Komunikacja alternatywna i wspomagająca w pracy z dzieckiem z mpd.

- Zasady efektywnego wykorzystania materiałów dydaktycznych, środków rehabilitacyjnych i zaopatrzenia ortopedycznego we wspomaganiu rozwoju dziecka z mpd.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna uwarunkowania specyficznych potrzeb i możliwości dzieci z mpdz

Zna uwarunkowania specyficznych celów edukacji i terapii dzieci z mpdz

Zna zasady, metody i formy edukacji i terapii dzieci z mpdz

na specyficzne środki możliwe do wykorzystania w edukacji i terapii dzieci z mpdz

Umiejętności

Potrafi określić obszary funkcjonalnych skutków mpdz

Potrafi dostosować proces edukacji i terapii do indywidualnych potrzeb dzieci z mpdz

Kompetencje społeczne

Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia roli zawodowej związanej z działalnością wychowawczą

Potrafi współpracować w grupie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Konieczna
Prowadzący grup: Iwona Konieczna, Katarzyna Kruś
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: obecność na zajęciach, zadanie praktyczne realizowane na zajęciach zdalnych, analiza przypadku dziecka z MPD wraz z projektowaniem działań diagnostycznych i wspierających

Pełny opis:

Mózgowe porażenie dziecięce: terminologia, etiologia, postacie i stopnie zaburzenia, klasyfikacja wg ICD 10.

Postać porażenia a poziom funkcjonowania dziecka. Diagnoza funkcjonalna obejmująca opis różnych sfer funkcjonowania dzieci z MPD.

Identyfikacja trudności edukacyjnych ucznia z MPD.

Wyznaczniki procesu edukacyjnego w odniesieniu do ucznia z MPD.

Podział wyników rozpoznania indywidualnych potrzeb na sprzyjające i niesprzyjające rozwojowi ucznia z MPD.

Metody pracy z uczniem z MPD, pomoce techniczne, środki dydaktyczne.

Współpraca z rodziną dziecka z MPD.

Literatura:

Brzezińska, A.I., Ohme, M., Resler-Maj, A., Kaczan, R., Wiliński, M. (2009). Jak wspomagać rozwój dzieci i młodzieży z ograniczeniami sprawności. Gdańsk: GWP.

Jaszczuk J., Przybylska E. (2005). Wykorzystanie specjalistycznych pomocy i przyborów szkolnych w edukacji dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym. W: Uczeń z niepełnosprawnością ruchową w szkole ogólnodostępnej.

Król, M.(2010)Mózgowe porażenie dziecięce, Gdańsk: Harmonia.

Loska M. (2005): Uczniowie z mózgowym porażeniem dziecięcy. Osiągnięcia edukacyjne. Warszawa: WSiP.

Majewicz P. (2012). Psychospołeczna adaptacja osób z niepełnosprawnością ruchową w okresie dorosłości. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.

Nosko-Goszczycka M., (2019), AAC dla każdego. Poradnik dla rodziców i terapeutów, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Literatura uzupełniająca:

Mazanek, E. (2004). Mózgowe porażenie dziecięce – problemy psychologiczno-pedagogiczne. Warszawa: Wydawnictwo APS.

Pilecka, W., Majewicz, P., Zawadzki, A. (1999). Jak wspomagać psychospołeczny rozwój dzieci niepełnosprawnych somatycznie. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne.

Ziątek, K., Jaszczuk, J. (2004). Dziecko niepełnosprawne ruchowo na drodze do niezależności. Warszawa: Stowarzyszenie Spokojne Jutro.

Uwagi:

gr. ćwiczeniowa II ZU/PC-RONw

ćwiczenia: Link do zespołu:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aa4c08f56f09c4687a780fdc5ea12e0d8%40thread.tacv2/conversations?groupId=311939f2-2a2e-416b-bcf9-d23f0d6e635f&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Warsztaty/laboratoria

kod zespołu: 5hmruw0

Prosimy o dołączenie. Zajęcia są realizowane zgodnie z planem.

OPIS METOD KSZTAŁCENIA w formie zdalnej:

dyskusja

praca z tekstem

działania praktyczne

metoda sytuacyjna

NAKŁAD PRACY STUDENTÓW

Godziny kontaktowe

warsztaty i ćwiczenia 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury 70

Inne formy

Sumaryczna liczba punktów ECTS 5

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)