Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Komunikacja u osób ze sprzężonymi zaburzeniami

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-2S-KOS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Komunikacja u osób ze sprzężonymi zaburzeniami
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 3 sem. PC, logopedia, (2-l) niestacj. II st.
Obowiązkowe dla 3 sem. PC, logopedia, (2-l) stacj. II st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Znaczenie pojęć „niepełnosprawność sprzężona”, „wieloraka”, „złożona”, sposoby pracy w zespołach terapeutyczno-diagnostycznych

- Wpływ złożonych dysfunkcji na możliwości komunikacyjne. Specyficzne potrzeby osób z niepełnosprawnościami sprzężonymi w nawiązywaniu kontaktu z otoczeniem

- Diagnoza możliwości i ograniczeń komunikacyjnych (teoretyczne omówienie zagadnień)

- Praca z osobami ze złożonymi dysfunkcjami sensorycznymi (głuchoniewidomymi)

- Zasady pracy z osobami z dyzartrią i niepełnosprawnością intelektualną

- Programy diagnostyczne i terapeutyczne dla dzieci ze sprzężoną niepełnosprawnością oparte na obserwacji i analizie zachowań dziecka oraz wspieraniu poczucia bezpieczeństwa

- Zastosowanie Skali Callier-Azus’a – prezentacja narzędzia

- Techniki obserwacji i analiza zachowań

Efekty uczenia się:

Wiedza

Rozumie i potrafi scharakteryzować znaczenie pojęć i zakres zagadnień związanych z diagnozą i terapią logopedyczną osób ze złożoną niepełnosprawnością (na przykład: niepełnosprawność sprzężona, obserwacja zachowań komunikacyjnych, różne formy pracy w zespołach specjalistycznych)

Potrafi scharakteryzować poznane metody diagnozy możliwości komunikacyjnych osób ze złożoną niepełnosprawnością

Zna podstawowe założenia programów terapeutycznych służących kompleksowej terapii osób ze sprzężoną niepełnosprawnością

Umiejętności

Poddaje trafnej analizie zachowania komunikacyjne osób ze sprzężoną niepełnosprawnością

Rozumie wpływ sprzężonej niepełnosprawności na zachowania, możliwości komunikacyjne i stan emocjonalny pacjenta

Potrafi współdziałać z logopedą prowadzącym w pracy z osobami ze sprzężoną niepełnosprawnością

Kompetencje społeczne

Jest wrażliwy na potrzeby osób ze sprzężoną niepełnosprawnością

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Gabriela Lorens
Prowadzący grup: Gabriela Lorens
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zaliczenie ćwiczeń i warsztatów na podstawie obecności oraz udziału studenta w dyskusjach dydaktycznych po prezentacji filmów z niepełnosprawnością sprzężoną podczas ćwiczeń i warsztatów.

Pełny opis:

1. Znaczenie pojęć „niepełnosprawność sprzężona”, „wieloraka”, „złożona”, sposoby pracy w zespołach terapeutyczno-diagnostycznych.

2. Wpływ złożonych dysfunkcji na możliwości komunikacyjne. Specyficzne potrzeby osób z niepełnosprawnościami sprzężonymi w nawiązywaniu kontaktu z otoczeniem

3. Diagnoza możliwości i ograniczeń komunikacyjnych (teoretyczne omówienie zagadnień).

4. Praca z osobami ze złożonymi dysfunkcjami sensorycznymi (głuchoniewidomymi).

5. Warsztaty: alfabet Lorma, daktylografia, gesty GORA, alfabet pisany na dłoni, matoda TadOma

Literatura:

1. Błeszyński J., (2008),Alternatywne i wspomagające metody komunikacji – wyd. Oficyna wydawnicza Impuls, Kraków

2. R. Stillman, Ch. Battle, (1995), „Skala Callier-Azusa (H). Skala do oceny umiejętności komunikowania się osób głuchoniewidomych oraz osób z głęboką złożoną niepełnosprawnością.”, Polski Związek Niewidomych, Warszawa.

3. MODEL INSITE (2007) „Model wczesnej interwencji przeprowadzanej w domu”, wyd. Nowojorski Komitet Pomocy Niewidomym w Polsce, Laski

4. Smyczek A., Szwiec J. (2000) „Metodyka nauczania alternatywnych sposobów porozumiewania się i techniki porozumiewania się symbolami”, [w:]: „Rewalidacja 1(7) – czasopismo dla nauczycieli i terapeutów”, CMPP MEN, Warszawa

5. Warrick A., (1999), „Porozumiewanie się bez słów”, wyd. Stowarzyszenie na Rzecz Propagowania Wspomagających Metod Porozumiewania się „Mówić bez słów” ,Warszawa

6. Piszczek M. (red.), (1999), „Metody komunikacji alternatywnej w pracy z osobami niepełnosprawnymi”, CMPP MEN, Warszawa

7. Brearley G., (1997), „Psychoterapia dzieci niepełnosprawnych ruchowo”, WS i P, Warszawa

8. Frőhlich A., (1998), „Stymulacja od podstaw”, WS i P, Warszawa

9. Loebl W.,(1996), „Dylematy pedagogiczne osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi”, wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk

10. Pennock K., (1999), „Ratowanie dzieci z uszkodzeniem mózgu”, wyd. Bookinista, Toruń.

11. Michalik M. (2019), Lingwistyczno-logopedyczne podstawy komunikacji alternatywnej i wspomagającej. Ujęcie metodologiczne. Wyd.Naukowe UP w Krakowie

https://repozytorium.uph.edu.pl/bitstream/handle/11331/2924/Wspomagaj%C4%85ce%20i%20alternatywne%20metody%20komunikacji.pdf?sequence=1

https://www.researchgate.net/publication/338740731_Dwutorowe_programowanie_terapii_logopedycznej_z_wykorzystaniem_metod_komunikacji_wspomagajacej_i_alternatywnej_AAC

Uwagi:

Ćwiczenia z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Teams.

Kontakt z prowadzącym ćwiczenia odbywać się będzie drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl. (glorens@aps.edu.pl). Dodatkowo w wyznaczonych terminach dyżurów kontakt z prowadzącym z wykorzystaniem aplikacji MS Teams.

Ćwiczenia w aplikacji Teams - prezentacje narzędzi do badań pacjentów z niepełnosprawnością sprzężoną, prezentacja nagrania terapii wspartej różnymi metodami.

Warsztaty z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Teams z wykorzystaniem filmów z pacjentami z niepełnosparwnośćią sprzężoną. Kontakt z prowadzącym ćwiczenia (glorens@aps.edu.pl) odbywać się będzie drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl. Dodatkowo w wyznaczonych terminach dyżurów kontakt z prowadzącymi z wykorzystaniem aplikacji MS Teams.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Gabriela Lorens
Prowadzący grup: Gabriela Lorens
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zaliczenie ćwiczeń i warsztatów na podstawie obecności oraz udziału studenta w dyskusjach dydaktycznych po prezentacji filmów z niepełnosprawnością sprzężoną podczas ćwiczeń i warsztatów.

Pełny opis:

1. Znaczenie pojęć „niepełnosprawność sprzężona”, „wieloraka”, „złożona”, sposoby pracy w zespołach terapeutyczno-diagnostycznych.

2. Wpływ złożonych dysfunkcji na możliwości komunikacyjne. Specyficzne potrzeby osób z niepełnosprawnościami sprzężonymi w nawiązywaniu kontaktu z otoczeniem

3. Diagnoza możliwości i ograniczeń komunikacyjnych (teoretyczne omówienie zagadnień).

4. Praca z osobami ze złożonymi dysfunkcjami sensorycznymi (głuchoniewidomymi).

5. Warsztaty: alfabet Lorma, daktylografia, gesty GORA, alfabet pisany na dłoni, matoda TadOma

Literatura:

1. Błeszyński J., (2008),Alternatywne i wspomagające metody komunikacji – wyd. Oficyna wydawnicza Impuls, Kraków

2. R. Stillman, Ch. Battle, (1995), „Skala Callier-Azusa (H). Skala do oceny umiejętności komunikowania się osób głuchoniewidomych oraz osób z głęboką złożoną niepełnosprawnością.”, Polski Związek Niewidomych, Warszawa.

3. MODEL INSITE (2007) „Model wczesnej interwencji przeprowadzanej w domu”, wyd. Nowojorski Komitet Pomocy Niewidomym w Polsce, Laski

4. Smyczek A., Szwiec J. (2000) „Metodyka nauczania alternatywnych sposobów porozumiewania się i techniki porozumiewania się symbolami”, [w:]: „Rewalidacja 1(7) – czasopismo dla nauczycieli i terapeutów”, CMPP MEN, Warszawa

5. Warrick A., (1999), „Porozumiewanie się bez słów”, wyd. Stowarzyszenie na Rzecz Propagowania Wspomagających Metod Porozumiewania się „Mówić bez słów” ,Warszawa

6. Piszczek M. (red.), (1999), „Metody komunikacji alternatywnej w pracy z osobami niepełnosprawnymi”, CMPP MEN, Warszawa

7. Brearley G., (1997), „Psychoterapia dzieci niepełnosprawnych ruchowo”, WS i P, Warszawa

8. Frőhlich A., (1998), „Stymulacja od podstaw”, WS i P, Warszawa

9. Loebl W.,(1996), „Dylematy pedagogiczne osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi”, wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk

10. Pennock K., (1999), „Ratowanie dzieci z uszkodzeniem mózgu”, wyd. Bookinista, Toruń.

11. Michalik M. (2019), Lingwistyczno-logopedyczne podstawy komunikacji alternatywnej i wspomagającej. Ujęcie metodologiczne. Wyd.Naukowe UP w Krakowie

https://repozytorium.uph.edu.pl/bitstream/handle/11331/2924/Wspomagaj%C4%85ce%20i%20alternatywne%20metody%20komunikacji.pdf?sequence=1

https://www.researchgate.net/publication/338740731_Dwutorowe_programowanie_terapii_logopedycznej_z_wykorzystaniem_metod_komunikacji_wspomagajacej_i_alternatywnej_AAC

Uwagi:

Ćwiczenia z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Teams.

Kontakt z prowadzącym ćwiczenia odbywać się będzie drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl. (glorens@aps.edu.pl). Dodatkowo w wyznaczonych terminach dyżurów kontakt z prowadzącym z wykorzystaniem aplikacji MS Teams.

Ćwiczenia w aplikacji Teams - prezentacje narzędzi do badań pacjentów z niepełnosprawnością sprzężoną, prezentacja nagrania terapii wspartej różnymi metodami.

Warsztaty z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Teams z wykorzystaniem filmów z pacjentami z niepełnosparwnośćią sprzężoną. Kontakt z prowadzącym ćwiczenia (glorens@aps.edu.pl) odbywać się będzie drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl. Dodatkowo w wyznaczonych terminach dyżurów kontakt z prowadzącymi z wykorzystaniem aplikacji MS Teams.

Kod umożliwiający wejście studenta do grupy zajęciowej w Teamsach (kod generowany przez Teamsy) został przekazany grupie w wiadomości mailowej przez USOSmail oraz na czacie w zespole na TEAMS.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 5 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Gabriela Lorens
Prowadzący grup: Gabriela Lorens, Jarosław Wiazowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

zaliczenie na podstawie obecności oraz przygotowania się i poprowdzenia spotkania w klubie dyskusyjnym dla dorosłych użytkowników AAC

Pełny opis:

1. Znaczenie pojęć „niepełnosprawność sprzężona”, „wieloraka”, „złożona”, sposoby pracy w zespołach terapeutyczno-diagnostycznych.

2. Wpływ złożonych dysfunkcji na możliwości komunikacyjne. Specyficzne potrzeby osób z niepełnosprawnościami sprzężonymi w nawiązywaniu kontaktu z otoczeniem

3. Diagnoza możliwości i ograniczeń komunikacyjnych (teoretyczne omówienie zagadnień).

4. Praca z osobami ze złożonymi dysfunkcjami sensorycznymi (głuchoniewidomymi).

5. Warsztaty: alfabet Lorma, daktylografia, gesty GORA, alfabet pisany na dłoni, matoda TadOma

Literatura:

1. Błeszyński J., (2008),Alternatywne i wspomagające metody komunikacji – wyd. Oficyna wydawnicza Impuls, Kraków

2. R. Stillman, Ch. Battle, (1995), „Skala Callier-Azusa (H). Skala do oceny umiejętności komunikowania się osób głuchoniewidomych oraz osób z głęboką złożoną niepełnosprawnością.”, Polski Związek Niewidomych, Warszawa.

3. MODEL INSITE (2007) „Model wczesnej interwencji przeprowadzanej w domu”, wyd. Nowojorski Komitet Pomocy Niewidomym w Polsce, Laski

4. Smyczek A., Szwiec J. (2000) „Metodyka nauczania alternatywnych sposobów porozumiewania się i techniki porozumiewania się symbolami”, [w:]: „Rewalidacja 1(7) – czasopismo dla nauczycieli i terapeutów”, CMPP MEN, Warszawa

5. Warrick A., (1999), „Porozumiewanie się bez słów”, wyd. Stowarzyszenie na Rzecz Propagowania Wspomagających Metod Porozumiewania się „Mówić bez słów” ,Warszawa

6. Piszczek M. (red.), (1999), „Metody komunikacji alternatywnej w pracy z osobami niepełnosprawnymi”, CMPP MEN, Warszawa

7. Brearley G., (1997), „Psychoterapia dzieci niepełnosprawnych ruchowo”, WS i P, Warszawa

8. Frőhlich A., (1998), „Stymulacja od podstaw”, WS i P, Warszawa

9. Loebl W.,(1996), „Dylematy pedagogiczne osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi”, wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk

10. Pennock K., (1999), „Ratowanie dzieci z uszkodzeniem mózgu”, wyd. Bookinista, Toruń.

11. Michalik M. (2019), Lingwistyczno-logopedyczne podstawy komunikacji alternatywnej i wspomagającej. Ujęcie metodologiczne. Wyd.Naukowe UP w Krakowie

https://repozytorium.uph.edu.pl/bitstream/handle/11331/2924/Wspomagaj%C4%85ce%20i%20alternatywne%20metody%20komunikacji.pdf?sequence=1

https://www.researchgate.net/publication/338740731_Dwutorowe_programowanie_terapii_logopedycznej_z_wykorzystaniem_metod_komunikacji_wspomagajacej_i_alternatywnej_AAC

Uwagi:

ćwiczenia w sali - prezentacja narzędzi do badania pacjenta z niepełnosprawnością sprzęzoną

warsztaty w sali, prezentacja metod wspomagających komunikację pacjenta z niepełnosprawnością sprzężoną

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

- godziny kontaktowe (wykład + ćwiczenia + warsztaty): 15 + 5 + 10

- lektura: 30

- przygotowanie do zaliczenia: 30

- przygotowanie konspektu spotkania dla użytkowników AAC: 30

LICZBA PUNKTÓW ECTS: 5

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 5 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Łukasz Kowalczyk
Prowadzący grup: Łukasz Kowalczyk, Gabriela Lorens, Jarosław Wiazowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zaliczenie na podstawie obecności oraz przygotowania się i poprowadzenia spotkania w klubie dyskusyjnym dla dorosłych użytkowników AAC

Pełny opis:

1. Znaczenie pojęć „niepełnosprawność sprzężona”, „wieloraka”, „złożona”, sposoby pracy w zespołach terapeutyczno-diagnostycznych.

2. Wpływ złożonych dysfunkcji na możliwości komunikacyjne. Specyficzne potrzeby osób z niepełnosprawnościami sprzężonymi w nawiązywaniu kontaktu z otoczeniem

3. Diagnoza możliwości i ograniczeń komunikacyjnych (teoretyczne omówienie zagadnień).

4. Praca z osobami ze złożonymi dysfunkcjami sensorycznymi (głuchoniewidomymi).

5. Warsztaty: alfabet Lorma, daktylografia, gesty GORA, alfabet pisany na dłoni, matoda TadOma

Literatura:

1. Błeszyński J., (2008),Alternatywne i wspomagające metody komunikacji – wyd. Oficyna wydawnicza Impuls, Kraków

2. R. Stillman, Ch. Battle, (1995), „Skala Callier-Azusa (H). Skala do oceny umiejętności komunikowania się osób głuchoniewidomych oraz osób z głęboką złożoną niepełnosprawnością.”, Polski Związek Niewidomych, Warszawa.

3. MODEL INSITE (2007) „Model wczesnej interwencji przeprowadzanej w domu”, wyd. Nowojorski Komitet Pomocy Niewidomym w Polsce, Laski

4. Smyczek A., Szwiec J. (2000) „Metodyka nauczania alternatywnych sposobów porozumiewania się i techniki porozumiewania się symbolami”, [w:]: „Rewalidacja 1(7) – czasopismo dla nauczycieli i terapeutów”, CMPP MEN, Warszawa

5. Warrick A., (1999), „Porozumiewanie się bez słów”, wyd. Stowarzyszenie na Rzecz Propagowania Wspomagających Metod Porozumiewania się „Mówić bez słów” ,Warszawa

6. Piszczek M. (red.), (1999), „Metody komunikacji alternatywnej w pracy z osobami niepełnosprawnymi”, CMPP MEN, Warszawa

7. Brearley G., (1997), „Psychoterapia dzieci niepełnosprawnych ruchowo”, WS i P, Warszawa

8. Frőhlich A., (1998), „Stymulacja od podstaw”, WS i P, Warszawa

9. Loebl W.,(1996), „Dylematy pedagogiczne osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi”, wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk

10. Pennock K., (1999), „Ratowanie dzieci z uszkodzeniem mózgu”, wyd. Bookinista, Toruń.

11. Michalik M. (2019), Lingwistyczno-logopedyczne podstawy komunikacji alternatywnej i wspomagającej. Ujęcie metodologiczne. Wyd.Naukowe UP w Krakowie

https://repozytorium.uph.edu.pl/bitstream/handle/11331/2924/Wspomagaj%C4%85ce%20i%20alternatywne%20metody%20komunikacji.pdf?sequence=1

https://www.researchgate.net/publication/338740731_Dwutorowe_programowanie_terapii_logopedycznej_z_wykorzystaniem_metod_komunikacji_wspomagajacej_i_alternatywnej_AAC

Uwagi:

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

- godziny kontaktowe (wykład + ćwiczenia + warsztaty): 15 + 5 + 10

- lektura: 30

- przygotowanie do zaliczenia: 30

- przygotowanie konspektu spotkania dla użytkowników AAC: 30

LICZBA PUNKTÓW ECTS: 5

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 5 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Łukasz Kowalczyk, Jarosław Wiazowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 5 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Gabriela Lorens
Prowadzący grup: Gabriela Lorens, Jarosław Wiazowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

zaliczenie na podstawie obecności oraz przygotowania się i poprowdzenia spotkania w klubie dyskusyjnym dla dorosłych użytkowników AAC

Pełny opis:

1. Znaczenie pojęć „niepełnosprawność sprzężona”, „wieloraka”, „złożona”, sposoby pracy w zespołach terapeutyczno-diagnostycznych.

2. Indywidualne narzędzia do komunikacji

3. Czytanie uczestniczące

3. Diagnoza możliwości i ograniczeń komunikacyjnych (teoretyczne omówienie zagadnień).

4. Praca z osobami ze złożonymi dysfunkcjami sensorycznymi (głuchoniewidomymi).

5. Warsztaty: alfabet Lorma, daktylografia, alfabet pisany na dłoni, matoda TadOma, albumy do komunikacji

Literatura:

1. Błeszyński J., (2008),Alternatywne i wspomagające metody komunikacji – wyd. Oficyna wydawnicza Impuls, Kraków

2. R. Stillman, Ch. Battle, (1995), „Skala Callier-Azusa (H). Skala do oceny umiejętności komunikowania się osób głuchoniewidomych oraz osób z głęboką złożoną niepełnosprawnością.”, Polski Związek Niewidomych, Warszawa.

3. MODEL INSITE (2007) „Model wczesnej interwencji przeprowadzanej w domu”, wyd. Nowojorski Komitet Pomocy Niewidomym w Polsce, Laski

Uwagi:

ćwiczenia w sali - prezentacja narzędzi do badania pacjenta z niepełnosprawnością sprzęzoną

warsztaty w sali, prezentacja metod wspomagających komunikację pacjenta z niepełnosprawnością sprzężoną

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

- godziny kontaktowe (wykład + ćwiczenia + warsztaty): 15 + 5 + 10

- lektura: 30

- przygotowanie do zaliczenia: 30

- przygotowanie konspektu spotkania dla użytkowników AAC: 30

LICZBA PUNKTÓW ECTS: 5

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 5 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Łukasz Kowalczyk
Prowadzący grup: Ewelina Mocarska, Jarosław Wiazowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

zaliczenie na podstawie obecności oraz przygotowania się i poprowdzenia spotkania w klubie dyskusyjnym dla dorosłych użytkowników AAC

Pełny opis:

1. Znaczenie pojęć „niepełnosprawność sprzężona”, „wieloraka”, „złożona”, sposoby pracy w zespołach terapeutyczno-diagnostycznych.

2. Indywidualne narzędzia do komunikacji

3. Czytanie uczestniczące

3. Diagnoza możliwości i ograniczeń komunikacyjnych (teoretyczne omówienie zagadnień).

4. Praca z osobami ze złożonymi dysfunkcjami sensorycznymi (głuchoniewidomymi).

5. Warsztaty: alfabet Lorma, daktylografia, alfabet pisany na dłoni, matoda TadOma, albumy do komunikacji

Literatura:

1. Błeszyński J., (2008),Alternatywne i wspomagające metody komunikacji – wyd. Oficyna wydawnicza Impuls, Kraków

2. R. Stillman, Ch. Battle, (1995), „Skala Callier-Azusa (H). Skala do oceny umiejętności komunikowania się osób głuchoniewidomych oraz osób z głęboką złożoną niepełnosprawnością.”, Polski Związek Niewidomych, Warszawa.

3. MODEL INSITE (2007) „Model wczesnej interwencji przeprowadzanej w domu”, wyd. Nowojorski Komitet Pomocy Niewidomym w Polsce, Laski

Uwagi:

ćwiczenia w sali - prezentacja narzędzi do badania pacjenta z niepełnosprawnością sprzężoną

warsztaty w sali, prezentacja metod wspomagających komunikację pacjenta z niepełnosprawnością sprzężoną

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

- godziny kontaktowe (wykład + ćwiczenia + warsztaty): 15 + 5 + 10

- lektura: 30

- przygotowanie do zaliczenia: 30

- przygotowanie konspektu spotkania dla użytkowników AAC: 30

LICZBA PUNKTÓW ECTS: 5

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)