Komunikacja u osób ze sprzężonymi zaburzeniami
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-2S-KOS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Komunikacja u osób ze sprzężonymi zaburzeniami |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 3 sem. PC, logopedia, (2-l) niestacj. II st. Obowiązkowe dla 3 sem. PC, logopedia, (2-l) stacj. II st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Znaczenie pojęć „niepełnosprawność sprzężona”, „wieloraka”, „złożona”, sposoby pracy w zespołach terapeutyczno-diagnostycznych - Wpływ złożonych dysfunkcji na możliwości komunikacyjne. Specyficzne potrzeby osób z niepełnosprawnościami sprzężonymi w nawiązywaniu kontaktu z otoczeniem - Diagnoza możliwości i ograniczeń komunikacyjnych (teoretyczne omówienie zagadnień) - Praca z osobami ze złożonymi dysfunkcjami sensorycznymi (głuchoniewidomymi) - Zasady pracy z osobami z dyzartrią i niepełnosprawnością intelektualną - Programy diagnostyczne i terapeutyczne dla dzieci ze sprzężoną niepełnosprawnością oparte na obserwacji i analizie zachowań dziecka oraz wspieraniu poczucia bezpieczeństwa - Zastosowanie Skali Callier-Azus’a – prezentacja narzędzia - Techniki obserwacji i analiza zachowań |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Rozumie i potrafi scharakteryzować znaczenie pojęć i zakres zagadnień związanych z diagnozą i terapią logopedyczną osób ze złożoną niepełnosprawnością (na przykład: niepełnosprawność sprzężona, obserwacja zachowań komunikacyjnych, różne formy pracy w zespołach specjalistycznych) Potrafi scharakteryzować poznane metody diagnozy możliwości komunikacyjnych osób ze złożoną niepełnosprawnością Zna podstawowe założenia programów terapeutycznych służących kompleksowej terapii osób ze sprzężoną niepełnosprawnością Umiejętności Poddaje trafnej analizie zachowania komunikacyjne osób ze sprzężoną niepełnosprawnością Rozumie wpływ sprzężonej niepełnosprawności na zachowania, możliwości komunikacyjne i stan emocjonalny pacjenta Potrafi współdziałać z logopedą prowadzącym w pracy z osobami ze sprzężoną niepełnosprawnością Kompetencje społeczne Jest wrażliwy na potrzeby osób ze sprzężoną niepełnosprawnością |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN LAB
LAB
WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Gabriela Lorens | |
Prowadzący grup: | Gabriela Lorens | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie ćwiczeń i warsztatów na podstawie obecności oraz udziału studenta w dyskusjach dydaktycznych po prezentacji filmów z niepełnosprawnością sprzężoną podczas ćwiczeń i warsztatów. |
|
Pełny opis: |
1. Znaczenie pojęć „niepełnosprawność sprzężona”, „wieloraka”, „złożona”, sposoby pracy w zespołach terapeutyczno-diagnostycznych. 2. Wpływ złożonych dysfunkcji na możliwości komunikacyjne. Specyficzne potrzeby osób z niepełnosprawnościami sprzężonymi w nawiązywaniu kontaktu z otoczeniem 3. Diagnoza możliwości i ograniczeń komunikacyjnych (teoretyczne omówienie zagadnień). 4. Praca z osobami ze złożonymi dysfunkcjami sensorycznymi (głuchoniewidomymi). 5. Warsztaty: alfabet Lorma, daktylografia, gesty GORA, alfabet pisany na dłoni, matoda TadOma |
|
Literatura: |
1. Błeszyński J., (2008),Alternatywne i wspomagające metody komunikacji – wyd. Oficyna wydawnicza Impuls, Kraków 2. R. Stillman, Ch. Battle, (1995), „Skala Callier-Azusa (H). Skala do oceny umiejętności komunikowania się osób głuchoniewidomych oraz osób z głęboką złożoną niepełnosprawnością.”, Polski Związek Niewidomych, Warszawa. 3. MODEL INSITE (2007) „Model wczesnej interwencji przeprowadzanej w domu”, wyd. Nowojorski Komitet Pomocy Niewidomym w Polsce, Laski 4. Smyczek A., Szwiec J. (2000) „Metodyka nauczania alternatywnych sposobów porozumiewania się i techniki porozumiewania się symbolami”, [w:]: „Rewalidacja 1(7) – czasopismo dla nauczycieli i terapeutów”, CMPP MEN, Warszawa 5. Warrick A., (1999), „Porozumiewanie się bez słów”, wyd. Stowarzyszenie na Rzecz Propagowania Wspomagających Metod Porozumiewania się „Mówić bez słów” ,Warszawa 6. Piszczek M. (red.), (1999), „Metody komunikacji alternatywnej w pracy z osobami niepełnosprawnymi”, CMPP MEN, Warszawa 7. Brearley G., (1997), „Psychoterapia dzieci niepełnosprawnych ruchowo”, WS i P, Warszawa 8. Frőhlich A., (1998), „Stymulacja od podstaw”, WS i P, Warszawa 9. Loebl W.,(1996), „Dylematy pedagogiczne osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi”, wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 10. Pennock K., (1999), „Ratowanie dzieci z uszkodzeniem mózgu”, wyd. Bookinista, Toruń. 11. Michalik M. (2019), Lingwistyczno-logopedyczne podstawy komunikacji alternatywnej i wspomagającej. Ujęcie metodologiczne. Wyd.Naukowe UP w Krakowie https://repozytorium.uph.edu.pl/bitstream/handle/11331/2924/Wspomagaj%C4%85ce%20i%20alternatywne%20metody%20komunikacji.pdf?sequence=1 https://www.researchgate.net/publication/338740731_Dwutorowe_programowanie_terapii_logopedycznej_z_wykorzystaniem_metod_komunikacji_wspomagajacej_i_alternatywnej_AAC |
|
Uwagi: |
Ćwiczenia z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Teams. Kontakt z prowadzącym ćwiczenia odbywać się będzie drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl. (glorens@aps.edu.pl). Dodatkowo w wyznaczonych terminach dyżurów kontakt z prowadzącym z wykorzystaniem aplikacji MS Teams. Ćwiczenia w aplikacji Teams - prezentacje narzędzi do badań pacjentów z niepełnosprawnością sprzężoną, prezentacja nagrania terapii wspartej różnymi metodami. Warsztaty z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Teams z wykorzystaniem filmów z pacjentami z niepełnosparwnośćią sprzężoną. Kontakt z prowadzącym ćwiczenia (glorens@aps.edu.pl) odbywać się będzie drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl. Dodatkowo w wyznaczonych terminach dyżurów kontakt z prowadzącymi z wykorzystaniem aplikacji MS Teams. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
LAB
LAB
N CW
LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Gabriela Lorens | |
Prowadzący grup: | Gabriela Lorens | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie ćwiczeń i warsztatów na podstawie obecności oraz udziału studenta w dyskusjach dydaktycznych po prezentacji filmów z niepełnosprawnością sprzężoną podczas ćwiczeń i warsztatów. |
|
Pełny opis: |
1. Znaczenie pojęć „niepełnosprawność sprzężona”, „wieloraka”, „złożona”, sposoby pracy w zespołach terapeutyczno-diagnostycznych. 2. Wpływ złożonych dysfunkcji na możliwości komunikacyjne. Specyficzne potrzeby osób z niepełnosprawnościami sprzężonymi w nawiązywaniu kontaktu z otoczeniem 3. Diagnoza możliwości i ograniczeń komunikacyjnych (teoretyczne omówienie zagadnień). 4. Praca z osobami ze złożonymi dysfunkcjami sensorycznymi (głuchoniewidomymi). 5. Warsztaty: alfabet Lorma, daktylografia, gesty GORA, alfabet pisany na dłoni, matoda TadOma |
|
Literatura: |
1. Błeszyński J., (2008),Alternatywne i wspomagające metody komunikacji – wyd. Oficyna wydawnicza Impuls, Kraków 2. R. Stillman, Ch. Battle, (1995), „Skala Callier-Azusa (H). Skala do oceny umiejętności komunikowania się osób głuchoniewidomych oraz osób z głęboką złożoną niepełnosprawnością.”, Polski Związek Niewidomych, Warszawa. 3. MODEL INSITE (2007) „Model wczesnej interwencji przeprowadzanej w domu”, wyd. Nowojorski Komitet Pomocy Niewidomym w Polsce, Laski 4. Smyczek A., Szwiec J. (2000) „Metodyka nauczania alternatywnych sposobów porozumiewania się i techniki porozumiewania się symbolami”, [w:]: „Rewalidacja 1(7) – czasopismo dla nauczycieli i terapeutów”, CMPP MEN, Warszawa 5. Warrick A., (1999), „Porozumiewanie się bez słów”, wyd. Stowarzyszenie na Rzecz Propagowania Wspomagających Metod Porozumiewania się „Mówić bez słów” ,Warszawa 6. Piszczek M. (red.), (1999), „Metody komunikacji alternatywnej w pracy z osobami niepełnosprawnymi”, CMPP MEN, Warszawa 7. Brearley G., (1997), „Psychoterapia dzieci niepełnosprawnych ruchowo”, WS i P, Warszawa 8. Frőhlich A., (1998), „Stymulacja od podstaw”, WS i P, Warszawa 9. Loebl W.,(1996), „Dylematy pedagogiczne osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi”, wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 10. Pennock K., (1999), „Ratowanie dzieci z uszkodzeniem mózgu”, wyd. Bookinista, Toruń. 11. Michalik M. (2019), Lingwistyczno-logopedyczne podstawy komunikacji alternatywnej i wspomagającej. Ujęcie metodologiczne. Wyd.Naukowe UP w Krakowie https://repozytorium.uph.edu.pl/bitstream/handle/11331/2924/Wspomagaj%C4%85ce%20i%20alternatywne%20metody%20komunikacji.pdf?sequence=1 https://www.researchgate.net/publication/338740731_Dwutorowe_programowanie_terapii_logopedycznej_z_wykorzystaniem_metod_komunikacji_wspomagajacej_i_alternatywnej_AAC |
|
Uwagi: |
Ćwiczenia z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Teams. Kontakt z prowadzącym ćwiczenia odbywać się będzie drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl. (glorens@aps.edu.pl). Dodatkowo w wyznaczonych terminach dyżurów kontakt z prowadzącym z wykorzystaniem aplikacji MS Teams. Ćwiczenia w aplikacji Teams - prezentacje narzędzi do badań pacjentów z niepełnosprawnością sprzężoną, prezentacja nagrania terapii wspartej różnymi metodami. Warsztaty z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Teams z wykorzystaniem filmów z pacjentami z niepełnosparwnośćią sprzężoną. Kontakt z prowadzącym ćwiczenia (glorens@aps.edu.pl) odbywać się będzie drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl. Dodatkowo w wyznaczonych terminach dyżurów kontakt z prowadzącymi z wykorzystaniem aplikacji MS Teams. Kod umożliwiający wejście studenta do grupy zajęciowej w Teamsach (kod generowany przez Teamsy) został przekazany grupie w wiadomości mailowej przez USOSmail oraz na czacie w zespole na TEAMS. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
CW
LAB
CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 5 godzin
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Gabriela Lorens | |
Prowadzący grup: | Gabriela Lorens, Jarosław Wiazowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
zaliczenie na podstawie obecności oraz przygotowania się i poprowdzenia spotkania w klubie dyskusyjnym dla dorosłych użytkowników AAC |
|
Pełny opis: |
1. Znaczenie pojęć „niepełnosprawność sprzężona”, „wieloraka”, „złożona”, sposoby pracy w zespołach terapeutyczno-diagnostycznych. 2. Wpływ złożonych dysfunkcji na możliwości komunikacyjne. Specyficzne potrzeby osób z niepełnosprawnościami sprzężonymi w nawiązywaniu kontaktu z otoczeniem 3. Diagnoza możliwości i ograniczeń komunikacyjnych (teoretyczne omówienie zagadnień). 4. Praca z osobami ze złożonymi dysfunkcjami sensorycznymi (głuchoniewidomymi). 5. Warsztaty: alfabet Lorma, daktylografia, gesty GORA, alfabet pisany na dłoni, matoda TadOma |
|
Literatura: |
1. Błeszyński J., (2008),Alternatywne i wspomagające metody komunikacji – wyd. Oficyna wydawnicza Impuls, Kraków 2. R. Stillman, Ch. Battle, (1995), „Skala Callier-Azusa (H). Skala do oceny umiejętności komunikowania się osób głuchoniewidomych oraz osób z głęboką złożoną niepełnosprawnością.”, Polski Związek Niewidomych, Warszawa. 3. MODEL INSITE (2007) „Model wczesnej interwencji przeprowadzanej w domu”, wyd. Nowojorski Komitet Pomocy Niewidomym w Polsce, Laski 4. Smyczek A., Szwiec J. (2000) „Metodyka nauczania alternatywnych sposobów porozumiewania się i techniki porozumiewania się symbolami”, [w:]: „Rewalidacja 1(7) – czasopismo dla nauczycieli i terapeutów”, CMPP MEN, Warszawa 5. Warrick A., (1999), „Porozumiewanie się bez słów”, wyd. Stowarzyszenie na Rzecz Propagowania Wspomagających Metod Porozumiewania się „Mówić bez słów” ,Warszawa 6. Piszczek M. (red.), (1999), „Metody komunikacji alternatywnej w pracy z osobami niepełnosprawnymi”, CMPP MEN, Warszawa 7. Brearley G., (1997), „Psychoterapia dzieci niepełnosprawnych ruchowo”, WS i P, Warszawa 8. Frőhlich A., (1998), „Stymulacja od podstaw”, WS i P, Warszawa 9. Loebl W.,(1996), „Dylematy pedagogiczne osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi”, wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 10. Pennock K., (1999), „Ratowanie dzieci z uszkodzeniem mózgu”, wyd. Bookinista, Toruń. 11. Michalik M. (2019), Lingwistyczno-logopedyczne podstawy komunikacji alternatywnej i wspomagającej. Ujęcie metodologiczne. Wyd.Naukowe UP w Krakowie https://repozytorium.uph.edu.pl/bitstream/handle/11331/2924/Wspomagaj%C4%85ce%20i%20alternatywne%20metody%20komunikacji.pdf?sequence=1 https://www.researchgate.net/publication/338740731_Dwutorowe_programowanie_terapii_logopedycznej_z_wykorzystaniem_metod_komunikacji_wspomagajacej_i_alternatywnej_AAC |
|
Uwagi: |
ćwiczenia w sali - prezentacja narzędzi do badania pacjenta z niepełnosprawnością sprzęzoną warsztaty w sali, prezentacja metod wspomagających komunikację pacjenta z niepełnosprawnością sprzężoną NAKŁAD PRACY STUDENTA: - godziny kontaktowe (wykład + ćwiczenia + warsztaty): 15 + 5 + 10 - lektura: 30 - przygotowanie do zaliczenia: 30 - przygotowanie konspektu spotkania dla użytkowników AAC: 30 LICZBA PUNKTÓW ECTS: 5 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
LAB
WYK
LAB
N LAB
CW
CW
WYK
LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 5 godzin
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Kowalczyk | |
Prowadzący grup: | Łukasz Kowalczyk, Gabriela Lorens, Jarosław Wiazowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie na podstawie obecności oraz przygotowania się i poprowadzenia spotkania w klubie dyskusyjnym dla dorosłych użytkowników AAC |
|
Pełny opis: |
1. Znaczenie pojęć „niepełnosprawność sprzężona”, „wieloraka”, „złożona”, sposoby pracy w zespołach terapeutyczno-diagnostycznych. 2. Wpływ złożonych dysfunkcji na możliwości komunikacyjne. Specyficzne potrzeby osób z niepełnosprawnościami sprzężonymi w nawiązywaniu kontaktu z otoczeniem 3. Diagnoza możliwości i ograniczeń komunikacyjnych (teoretyczne omówienie zagadnień). 4. Praca z osobami ze złożonymi dysfunkcjami sensorycznymi (głuchoniewidomymi). 5. Warsztaty: alfabet Lorma, daktylografia, gesty GORA, alfabet pisany na dłoni, matoda TadOma |
|
Literatura: |
1. Błeszyński J., (2008),Alternatywne i wspomagające metody komunikacji – wyd. Oficyna wydawnicza Impuls, Kraków 2. R. Stillman, Ch. Battle, (1995), „Skala Callier-Azusa (H). Skala do oceny umiejętności komunikowania się osób głuchoniewidomych oraz osób z głęboką złożoną niepełnosprawnością.”, Polski Związek Niewidomych, Warszawa. 3. MODEL INSITE (2007) „Model wczesnej interwencji przeprowadzanej w domu”, wyd. Nowojorski Komitet Pomocy Niewidomym w Polsce, Laski 4. Smyczek A., Szwiec J. (2000) „Metodyka nauczania alternatywnych sposobów porozumiewania się i techniki porozumiewania się symbolami”, [w:]: „Rewalidacja 1(7) – czasopismo dla nauczycieli i terapeutów”, CMPP MEN, Warszawa 5. Warrick A., (1999), „Porozumiewanie się bez słów”, wyd. Stowarzyszenie na Rzecz Propagowania Wspomagających Metod Porozumiewania się „Mówić bez słów” ,Warszawa 6. Piszczek M. (red.), (1999), „Metody komunikacji alternatywnej w pracy z osobami niepełnosprawnymi”, CMPP MEN, Warszawa 7. Brearley G., (1997), „Psychoterapia dzieci niepełnosprawnych ruchowo”, WS i P, Warszawa 8. Frőhlich A., (1998), „Stymulacja od podstaw”, WS i P, Warszawa 9. Loebl W.,(1996), „Dylematy pedagogiczne osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi”, wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 10. Pennock K., (1999), „Ratowanie dzieci z uszkodzeniem mózgu”, wyd. Bookinista, Toruń. 11. Michalik M. (2019), Lingwistyczno-logopedyczne podstawy komunikacji alternatywnej i wspomagającej. Ujęcie metodologiczne. Wyd.Naukowe UP w Krakowie https://repozytorium.uph.edu.pl/bitstream/handle/11331/2924/Wspomagaj%C4%85ce%20i%20alternatywne%20metody%20komunikacji.pdf?sequence=1 https://www.researchgate.net/publication/338740731_Dwutorowe_programowanie_terapii_logopedycznej_z_wykorzystaniem_metod_komunikacji_wspomagajacej_i_alternatywnej_AAC |
|
Uwagi: |
NAKŁAD PRACY STUDENTA: - godziny kontaktowe (wykład + ćwiczenia + warsztaty): 15 + 5 + 10 - lektura: 30 - przygotowanie do zaliczenia: 30 - przygotowanie konspektu spotkania dla użytkowników AAC: 30 LICZBA PUNKTÓW ECTS: 5 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 5 godzin
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Łukasz Kowalczyk, Jarosław Wiazowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT CW
LAB
ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 5 godzin
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Gabriela Lorens | |
Prowadzący grup: | Gabriela Lorens, Jarosław Wiazowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
zaliczenie na podstawie obecności oraz przygotowania się i poprowdzenia spotkania w klubie dyskusyjnym dla dorosłych użytkowników AAC |
|
Pełny opis: |
1. Znaczenie pojęć „niepełnosprawność sprzężona”, „wieloraka”, „złożona”, sposoby pracy w zespołach terapeutyczno-diagnostycznych. 2. Indywidualne narzędzia do komunikacji 3. Czytanie uczestniczące 3. Diagnoza możliwości i ograniczeń komunikacyjnych (teoretyczne omówienie zagadnień). 4. Praca z osobami ze złożonymi dysfunkcjami sensorycznymi (głuchoniewidomymi). 5. Warsztaty: alfabet Lorma, daktylografia, alfabet pisany na dłoni, matoda TadOma, albumy do komunikacji |
|
Literatura: |
1. Błeszyński J., (2008),Alternatywne i wspomagające metody komunikacji – wyd. Oficyna wydawnicza Impuls, Kraków 2. R. Stillman, Ch. Battle, (1995), „Skala Callier-Azusa (H). Skala do oceny umiejętności komunikowania się osób głuchoniewidomych oraz osób z głęboką złożoną niepełnosprawnością.”, Polski Związek Niewidomych, Warszawa. 3. MODEL INSITE (2007) „Model wczesnej interwencji przeprowadzanej w domu”, wyd. Nowojorski Komitet Pomocy Niewidomym w Polsce, Laski |
|
Uwagi: |
ćwiczenia w sali - prezentacja narzędzi do badania pacjenta z niepełnosprawnością sprzęzoną warsztaty w sali, prezentacja metod wspomagających komunikację pacjenta z niepełnosprawnością sprzężoną NAKŁAD PRACY STUDENTA: - godziny kontaktowe (wykład + ćwiczenia + warsztaty): 15 + 5 + 10 - lektura: 30 - przygotowanie do zaliczenia: 30 - przygotowanie konspektu spotkania dla użytkowników AAC: 30 LICZBA PUNKTÓW ECTS: 5 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
WYK
N LAB
CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 5 godzin
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Kowalczyk | |
Prowadzący grup: | Ewelina Mocarska, Jarosław Wiazowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
zaliczenie na podstawie obecności oraz przygotowania się i poprowdzenia spotkania w klubie dyskusyjnym dla dorosłych użytkowników AAC |
|
Pełny opis: |
1. Znaczenie pojęć „niepełnosprawność sprzężona”, „wieloraka”, „złożona”, sposoby pracy w zespołach terapeutyczno-diagnostycznych. 2. Indywidualne narzędzia do komunikacji 3. Czytanie uczestniczące 3. Diagnoza możliwości i ograniczeń komunikacyjnych (teoretyczne omówienie zagadnień). 4. Praca z osobami ze złożonymi dysfunkcjami sensorycznymi (głuchoniewidomymi). 5. Warsztaty: alfabet Lorma, daktylografia, alfabet pisany na dłoni, matoda TadOma, albumy do komunikacji |
|
Literatura: |
1. Błeszyński J., (2008),Alternatywne i wspomagające metody komunikacji – wyd. Oficyna wydawnicza Impuls, Kraków 2. R. Stillman, Ch. Battle, (1995), „Skala Callier-Azusa (H). Skala do oceny umiejętności komunikowania się osób głuchoniewidomych oraz osób z głęboką złożoną niepełnosprawnością.”, Polski Związek Niewidomych, Warszawa. 3. MODEL INSITE (2007) „Model wczesnej interwencji przeprowadzanej w domu”, wyd. Nowojorski Komitet Pomocy Niewidomym w Polsce, Laski |
|
Uwagi: |
ćwiczenia w sali - prezentacja narzędzi do badania pacjenta z niepełnosprawnością sprzężoną warsztaty w sali, prezentacja metod wspomagających komunikację pacjenta z niepełnosprawnością sprzężoną NAKŁAD PRACY STUDENTA: - godziny kontaktowe (wykład + ćwiczenia + warsztaty): 15 + 5 + 10 - lektura: 30 - przygotowanie do zaliczenia: 30 - przygotowanie konspektu spotkania dla użytkowników AAC: 30 LICZBA PUNKTÓW ECTS: 5 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.