Kształcenie integracyjne i włączające
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-2S-KIW1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kształcenie integracyjne i włączające |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 1 sem. PC, edukacja integracyjna i włączająca, (2-l) niestacj. II st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Podstawowe terminy używane w pedagogice integracyjnej i włączającej. - Podstawy prawne edukacji integracyjnej – dokumenty międzynarodowe i krajowe - Klasyfikacje używane w obszarze integracji społecznej i integracyjnego kształcenia - Efektywność niesegregacyjnego kształcenia w świetle wyników badań empirycznych - Praktyczne aspekty włączania - Pedagogika włączająca, kształcenie integracyjne- ustalenia terminologiczne; - Integracja edukacyjna a integracja społeczna - Przepisy prawa regulujące edukację integracyjną i włączającą; - Nauczanie integracyjne i rozwiązania edukacyjne wspomagające realizację idei integracji - Pomoc psychologiczno-pedagogiczna - Interpretacja orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego - Prowadzenie WOPFU - Integracja w teorii i praktyce społecznej; - Odpowiedzialna edukacja integracyjna i włączająca - Wychowanie do integracji. Integracja szkolna i społeczna w Polsce i na świecie |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Rozróżnia integrację jako cel i jako środek realizacji celów edukacyjnych Zna pedagogiczne, społeczne i prawne przesłanki wprowadzania systemów kształcenia integracyjnego w świecie Rozróżnia cechy koncepcji integracji i włączania Zna charakterystyczne cechy systemu wspólnego nurtu w edukacji osób niepełnosprawnych Umiejętności Zna podstawowe problemy badawcze formułowane w badaniach na temat kształcenia integracyjnego i edukacji włączającej Potrafi zakwalifikować badanie na temat integracyjnego kształcenia i edukacji włączającej do odpowiedniego typu badania i uzasadnić swój wybór posługując się typologią K. Konarzewskiego Potrafi posługiwać się systemami klasyfikacyjnymi W. Bachmanna, V. Lechty i G. Szumskiego do analizy sytuacji edukacyjnej uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi Potrafi przygotować sprawozdanie ze wskazanego, anglojęzycznego raportu badawczego na temat edukacji włączającej |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N WYK
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magda Lejzerowicz | |
Prowadzący grup: | Magda Lejzerowicz, Marcin Lerka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektów kształcenia: wiedza - egzamin pisemny, umiejętności - dyskusja,prowadzenie zajęć praktycznych, kompetencje społeczne - świadomość procesów inkluzyjnych i ekskluzyjnych w wychowaniu i kształceniu |
|
Pełny opis: |
Pedagogika włączająca, kształcenie integracyjne - ustalenia terminologiczne. Przepisy prawa regulujące edukację integracyjną i włączającą. Odpowiedzialna edukacja integracyjna i włączająca. Integracja szkolna i społeczna na świecie i w Polsce. Problemy etyczne integracji. Edukacja do inkluzji. Inkluzja w szkole i w społeczeństwie. Organizacja procesu edukacyjno-wychowawczego w placówce integracyjnej i ogólnodostępnej. Przygotowanie zajęć edukacyjnych dla grupy integracyjnej oraz włączającej. |
|
Literatura: |
Fairbairn G., Fairbairn S., Integracja dzieci o specjalnych potrzebach, CMPPP MEN, Warszawa 2000 Lechta, V.. Pedagogika inkluzyjna. W: B. Śliwerski (red.), Pedagogika t. 4. Subdyscypliny i dziedziny wiedzy o edukacji, s. 321-335. Przeł. B. Śliwerski. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, 2010. Lejzerowicz, M., Włączanie i integracja a stygmatyzacja osób z niepełnosprawnością w polskiej edukacji. Forum Oświatowe, 2016, 28(1). Szumski G., Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych: sens i granice zmiany edukacyjnej, Wyd. APS, PWN, Warszawa 2006 Szumski G., Wokół integracji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych, Wyd. APS, Warszawa 2010 Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe, 1, MEN, Warszawa 2010 Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe, 1, MEN, Warszawa 2010 Sipowicz, K., Pietras, T. (2017). Wprowadzenie do pedagogiki inkluzyjnej/włączającej. Wrocław: Continuo. Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci i młodzieży. Prawne ABC dyrektora przedszkola, szkoły i placówki, MEN, Warszawa 2010; Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. 2017 poz. 1578), Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. 2018 poz. 1485) Literatura uzupełniająca: Al.-Khamisy D. (red.), Integracja społeczna. Praktyczne próby wdrażania, Warszawa 2002 Bogucka J.(red.), Szkoła dla wszystkich, CMPPP MEN, Warszawa 2000 Dykcik W.(red.), Społeczeństwo wobec autonomii osób niepełnosprawnych, Poznań 1996. Grygier U., Praca w klasie integracyjnej. Materiały pomocnicze dla klas IV-VI i gimnazjum, Kraków 2004 Maciarz A., Integracja społeczna dzieci niepełnosprawnych, Warszawa 1987Uwagi: |
|
Uwagi: |
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: wykład dyskusja praca z tekstem nauka warsztatu pracy nauczyciela włączającego NAKŁAD PRACY STUDENTA: liczba godzin kontaktowych: wykład - 5, ćwiczenia - 15 liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 20 liczba godzin na przygotowanie aktywności integrujących oraz włączających - 15 liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 10 Liczba punktów ETCS – 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
CW
CW
N CW
WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Wiśniewska | |
Prowadzący grup: | Jolanta Wiśniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: - wiedza: egzamin pisemny w formie testu wielokrotnego wyboru obejmującego swym zakresem tematykę wykładów, ćwiczeń oraz wskazaną literaturę - umiejętności: zaliczanie prac cząstkowych realizowanych w trakcie zajęć ćwiczeniowych - kompetencje społeczne: ocena zaangażowania studenta w trakcie zajęć |
|
Pełny opis: |
- Pedagogika włączająca, kształcenie integracyjne - ustalenia terminologiczne - Integracja szkolna i społeczna na świecie i w Polsce - Edukacja integracyjna i włączająca w Polsce - Efektywność niesegregacyjnego kształcenia w świetle wyników badań empirycznych - Praktyczne aspekty włączania - Pomoc psychologiczno-pedagogiczna - Organizacja procesu edukacyjno-wychowawczego w placówce integracyjnej i ogólnodostępnej - Zapoznanie z możliwościami dostępu do edukacji oraz zobowiązaniami systemu edukacyjnego wobec dzieci z niepełnosprawnościami - Kształcenie integracyjne i włączające dzieci z różnymi niepełnosprawnościami - Integracja w teorii i praktyce społecznej - Prezentacja nowoczesnych środków dydaktycznych i technologii asystujących oraz metod w kształceniu integracyjnym i włączającym |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Chrzanowska I., Problemy edukacji dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością, Impuls, Kraków 2010 Chrzanowska I., Pedagogika specjalna, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2015. Chrzanowska I., Szumski G. (red.), Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole, FRSE, Warszawa 2019 Gajdzica, Z., Wyczesany, J. (red.), Edukacja i wsparcie społeczne osób z niepełnosprawnością w wybranych krajach europejskich, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2005 Głodkowska J. (red.), Pedagogika specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Wydawnictwo APS, Warszawa 2012; Lejzerowicz, M., Włączanie i integracja a stygmatyzacja osób z niepełnosprawnością w polskiej edukacji. Forum Oświatowe, 2016, 28(1). Olechowska A., Specjalne potrzeby edukacyjne. Wydawnictwo PWN, Warszawa 2016; Szumski G., Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych: sens i granice zmiany edukacyjnej, Wyd. APS, PWN, Warszawa 2006 Szumski G., Wokół integracji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych, Wyd. APS, Warszawa 2010 Sipowicz, K., Pietras, T. (2017). Wprowadzenie do pedagogiki inkluzyjnej/włączającej. Wrocław: Continuo. Tomkiewicz-Bętkowska A., ABC pedagoga specjalnego. Razem łatwej. Nowe doświadczenia, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2015; Literatura uzupełniająca: Al-Khamisy D., Integracja społeczna. Praktyczne próby wdrażania, Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa 2002 Fairbairn G., Fairbairn S., Integracja dzieci o specjalnych potrzebach, CMPPP MEN, Warszawa 2000 Gajdzica Z., Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych, Oficyna Wydawnicza „Impuls” Kraków 2011 Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe, 1, MEN, Warszawa 2010 Lechta, V.. Pedagogika inkluzyjna. W: B. Śliwerski (red.), Pedagogika t. 4. Subdyscypliny i dziedziny wiedzy o edukacji, s. 321-335. Przeł. B. Śliwerski. Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2010 Zamkowska, A., Systemy kształcenia integracyjnego w wybranych krajach Unii Europejskiej, Wydawnictwo Politechniki Radomskiej, Radom 2004 |
|
Uwagi: |
Wykład, prezentacje multimedialne, instruktaż do ćwiczeń, praca z książką, ćwiczenia praktyczne. NAKŁAD PRACY STUDENTA: liczba godzin kontaktowych: wykład - 5, ćwiczenia - 15 liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 20 liczba godzin na przygotowanie aktywności integrujących oraz włączających - 15 liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 10 Liczba punktów ETCS – 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
WYK
CW
N CW
CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Wiśniewska | |
Prowadzący grup: | Jolanta Wiśniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: - wiedza: egzamin pisemny w formie testu wielokrotnego wyboru obejmującego swym zakresem tematykę wykładów, ćwiczeń oraz wskazaną literaturę - umiejętności: zaliczanie prac cząstkowych realizowanych w trakcie zajęć ćwiczeniowych - kompetencje społeczne: ocena zaangażowania studenta w trakcie zajęć |
|
Pełny opis: |
Ćwiczenia (treści programowe): 1. Kształcenie integracyjne i włączające w przedszkolu 2. Kształcenie integracyjne i włączające w szkole podstawowej 3. Kształcenie integracyjne i włączające w szkole średniej 4. Współpraca placówek edukacyjnych z rodzicami dzieci niepełnosprawnych 5. Nauczyciel współorganizujący proces kształcenia 6. Integracja uczniów pełnosprawnych i niepełnosprawnych: - Założenia a rzeczywistość - Możliwości zmian 7. Rodzice dzieci pełnosprawnych i niepełnosprawnych – wspólnota czy konflikt interesów? Wykłady (treści programowe:) 1. Od dyskryminacji do włączania. Idea i istota edukacji włączającej. Pedagogika włączająca, kształcenie integracyjne- ustalenia terminologiczne, podstawy prawne 2. Dzieci z różnymi niepełnosprawnościami a kształcenie włączające |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Chrzanowska I., Pedagogika specjalna, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2015. Chrzanowska I., Szumski G. (red.), Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole, FRSE, Warszawa 2019 Lejzerowicz, M., Włączanie i integracja a stygmatyzacja osób z niepełnosprawnością w polskiej edukacji. Forum Oświatowe, 2016, 28(1). Olechowska A., Specjalne potrzeby edukacyjne. Wydawnictwo PWN, Warszawa 2016; Szumski G., Wokół integracji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych, Wyd. APS, Warszawa 2010 Sipowicz, K., Pietras, T. , Wprowadzenie do pedagogiki inkluzyjnej/włączającej, Continuo, Wrocław 2017 Tomkiewicz-Bętkowska A., ABC pedagoga specjalnego. Razem łatwej. Nowe doświadczenia, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2015 Literatura uzupełniająca: Al-Khamisy D., Integracja społeczna. Praktyczne próby wdrażania, Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa 2002 Fairbairn G., Fairbairn S., Integracja dzieci o specjalnych potrzebach, CMPPP MEN, Warszawa 2000 Gajdzica Z., Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych, Oficyna Wydawnicza „Impuls” Kraków 2011 Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe, 1, MEN, Warszawa 2010 Lechta, V.. Pedagogika inkluzyjna. W: B. Śliwerski (red.), Pedagogika t. 4. Subdyscypliny i dziedziny wiedzy o edukacji, s. 321-335. Przeł. B. Śliwerski. Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2010 Zamkowska, A., Systemy kształcenia integracyjnego w wybranych krajach Unii Europejskiej, Wydawnictwo Politechniki Radomskiej, Radom 2004 |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: pogadanka, dyskusja, praca z tekstem, ćwiczenie, wykład, referat, przypadku, praca w grupach NAKŁAD PRACY STUDENTA: liczba godzin kontaktowych: wykład - 5, ćwiczenia - 15 liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 20 liczba godzin na przygotowanie prezentacji - 15 liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 10 Liczba punktów ETCS – 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.