Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kształcenie integracyjne i włączające

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-2S-KIW1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kształcenie integracyjne i włączające
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 1 sem. PC, edukacja integracyjna i włączająca, (2-l) niestacj. II st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Podstawowe terminy używane w pedagogice integracyjnej i włączającej.

- Podstawy prawne edukacji integracyjnej – dokumenty międzynarodowe i krajowe

- Klasyfikacje używane w obszarze integracji społecznej i integracyjnego kształcenia

- Efektywność niesegregacyjnego kształcenia w świetle wyników badań empirycznych

- Praktyczne aspekty włączania

- Pedagogika włączająca, kształcenie integracyjne- ustalenia terminologiczne;

- Integracja edukacyjna a integracja społeczna

- Przepisy prawa regulujące edukację integracyjną i włączającą;

- Nauczanie integracyjne i rozwiązania edukacyjne wspomagające realizację idei integracji

- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna

- Interpretacja orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego

- Prowadzenie WOPFU

- Integracja w teorii i praktyce społecznej;

- Odpowiedzialna edukacja integracyjna i włączająca

- Wychowanie do integracji. Integracja szkolna i społeczna w Polsce i na świecie

Efekty uczenia się:

Wiedza

Rozróżnia integrację jako cel i jako środek realizacji celów edukacyjnych

Zna pedagogiczne, społeczne i prawne przesłanki wprowadzania systemów kształcenia integracyjnego w świecie

Rozróżnia cechy koncepcji integracji i włączania

Zna charakterystyczne cechy systemu wspólnego nurtu w edukacji osób niepełnosprawnych

Umiejętności

Zna podstawowe problemy badawcze formułowane w badaniach na temat kształcenia integracyjnego i edukacji włączającej

Potrafi zakwalifikować badanie na temat integracyjnego kształcenia i edukacji włączającej do odpowiedniego typu badania i uzasadnić swój wybór posługując się typologią K. Konarzewskiego

Potrafi posługiwać się systemami klasyfikacyjnymi W. Bachmanna, V. Lechty i G. Szumskiego do analizy sytuacji edukacyjnej uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Potrafi przygotować sprawozdanie ze wskazanego, anglojęzycznego raportu badawczego na temat edukacji włączającej

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magda Lejzerowicz
Prowadzący grup: Magda Lejzerowicz, Marcin Lerka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Pomiar efektów kształcenia: wiedza - egzamin pisemny, umiejętności - dyskusja,prowadzenie zajęć praktycznych, kompetencje społeczne - świadomość procesów inkluzyjnych i ekskluzyjnych w wychowaniu i kształceniu

Pełny opis:

Pedagogika włączająca, kształcenie integracyjne - ustalenia terminologiczne.

Przepisy prawa regulujące edukację integracyjną i włączającą.

Odpowiedzialna edukacja integracyjna i włączająca.

Integracja szkolna i społeczna na świecie i w Polsce.

Problemy etyczne integracji.

Edukacja do inkluzji.

Inkluzja w szkole i w społeczeństwie.

Organizacja procesu edukacyjno-wychowawczego w placówce integracyjnej i ogólnodostępnej.

Przygotowanie zajęć edukacyjnych dla grupy integracyjnej oraz włączającej.

Literatura:

Fairbairn G., Fairbairn S., Integracja dzieci o specjalnych potrzebach, CMPPP MEN, Warszawa 2000

Lechta, V.. Pedagogika inkluzyjna. W: B. Śliwerski (red.), Pedagogika t. 4. Subdyscypliny i dziedziny wiedzy o edukacji, s. 321-335. Przeł. B. Śliwerski. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, 2010.

Lejzerowicz, M., Włączanie i integracja a stygmatyzacja osób z niepełnosprawnością w polskiej edukacji. Forum Oświatowe, 2016, 28(1).

Szumski G., Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych: sens i granice zmiany edukacyjnej, Wyd. APS, PWN, Warszawa 2006

Szumski G., Wokół integracji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych, Wyd. APS, Warszawa 2010

Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe, 1, MEN, Warszawa 2010

Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe, 1, MEN, Warszawa 2010

Sipowicz, K., Pietras, T. (2017). Wprowadzenie do pedagogiki inkluzyjnej/włączającej. Wrocław: Continuo.

Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci i młodzieży. Prawne ABC dyrektora przedszkola, szkoły i placówki, MEN, Warszawa 2010;

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. 2017 poz. 1578),

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. 2018 poz. 1485)

Literatura uzupełniająca:

Al.-Khamisy D. (red.), Integracja społeczna. Praktyczne próby wdrażania, Warszawa 2002

Bogucka J.(red.), Szkoła dla wszystkich, CMPPP MEN, Warszawa 2000

Dykcik W.(red.), Społeczeństwo wobec autonomii osób niepełnosprawnych, Poznań 1996.

Grygier U., Praca w klasie integracyjnej. Materiały pomocnicze dla klas IV-VI i gimnazjum, Kraków 2004

Maciarz A., Integracja społeczna dzieci niepełnosprawnych, Warszawa 1987Uwagi:

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

wykład

dyskusja

praca z tekstem

nauka warsztatu pracy nauczyciela włączającego

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

liczba godzin kontaktowych: wykład - 5, ćwiczenia - 15

liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 20

liczba godzin na przygotowanie aktywności integrujących oraz włączających - 15

liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 10

Liczba punktów ETCS – 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Wiśniewska
Prowadzący grup: Jolanta Wiśniewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

- wiedza: egzamin pisemny w formie testu wielokrotnego wyboru obejmującego swym zakresem tematykę wykładów, ćwiczeń oraz wskazaną literaturę

- umiejętności: zaliczanie prac cząstkowych realizowanych w trakcie zajęć ćwiczeniowych

- kompetencje społeczne: ocena zaangażowania studenta w trakcie zajęć

Pełny opis:

- Pedagogika włączająca, kształcenie integracyjne - ustalenia terminologiczne

- Integracja szkolna i społeczna na świecie i w Polsce

- Edukacja integracyjna i włączająca w Polsce

- Efektywność niesegregacyjnego kształcenia w świetle wyników badań empirycznych

- Praktyczne aspekty włączania

- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna

- Organizacja procesu edukacyjno-wychowawczego w placówce integracyjnej i ogólnodostępnej

- Zapoznanie z możliwościami dostępu do edukacji oraz zobowiązaniami systemu edukacyjnego wobec dzieci z niepełnosprawnościami

- Kształcenie integracyjne i włączające dzieci z różnymi niepełnosprawnościami

- Integracja w teorii i praktyce społecznej

- Prezentacja nowoczesnych środków dydaktycznych i technologii asystujących oraz metod w kształceniu integracyjnym i włączającym

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Chrzanowska I., Problemy edukacji dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością, Impuls, Kraków 2010

Chrzanowska I., Pedagogika specjalna, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2015.

Chrzanowska I., Szumski G. (red.), Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole, FRSE, Warszawa 2019

Gajdzica, Z., Wyczesany, J. (red.), Edukacja i wsparcie społeczne osób z niepełnosprawnością w wybranych krajach europejskich, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2005

Głodkowska J. (red.), Pedagogika specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Wydawnictwo APS, Warszawa 2012;

Lejzerowicz, M., Włączanie i integracja a stygmatyzacja osób z niepełnosprawnością w polskiej edukacji. Forum Oświatowe, 2016, 28(1).

Olechowska A., Specjalne potrzeby edukacyjne. Wydawnictwo PWN, Warszawa 2016;

Szumski G., Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych: sens i granice zmiany edukacyjnej, Wyd. APS, PWN, Warszawa 2006

Szumski G., Wokół integracji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych, Wyd. APS, Warszawa 2010

Sipowicz, K., Pietras, T. (2017). Wprowadzenie do pedagogiki inkluzyjnej/włączającej. Wrocław: Continuo.

Tomkiewicz-Bętkowska A., ABC pedagoga specjalnego. Razem łatwej. Nowe doświadczenia, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2015;

Literatura uzupełniająca:

Al-Khamisy D., Integracja społeczna. Praktyczne próby wdrażania, Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa 2002

Fairbairn G., Fairbairn S., Integracja dzieci o specjalnych potrzebach, CMPPP MEN, Warszawa 2000

Gajdzica Z., Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych, Oficyna Wydawnicza „Impuls” Kraków 2011

Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe, 1, MEN, Warszawa 2010

Lechta, V.. Pedagogika inkluzyjna. W: B. Śliwerski (red.), Pedagogika t. 4. Subdyscypliny i dziedziny wiedzy o edukacji, s. 321-335. Przeł. B. Śliwerski. Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2010

Zamkowska, A., Systemy kształcenia integracyjnego w wybranych krajach Unii Europejskiej, Wydawnictwo Politechniki Radomskiej, Radom 2004

Uwagi:

Wykład, prezentacje multimedialne, instruktaż do ćwiczeń, praca z książką, ćwiczenia praktyczne.

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

liczba godzin kontaktowych: wykład - 5, ćwiczenia - 15

liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 20

liczba godzin na przygotowanie aktywności integrujących oraz włączających - 15

liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 10

Liczba punktów ETCS – 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Wiśniewska
Prowadzący grup: Jolanta Wiśniewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

- wiedza: egzamin pisemny w formie testu wielokrotnego wyboru obejmującego swym zakresem tematykę wykładów, ćwiczeń oraz wskazaną literaturę

- umiejętności: zaliczanie prac cząstkowych realizowanych w trakcie zajęć ćwiczeniowych

- kompetencje społeczne: ocena zaangażowania studenta w trakcie zajęć

Pełny opis:

Ćwiczenia (treści programowe):

1. Kształcenie integracyjne i włączające w przedszkolu

2. Kształcenie integracyjne i włączające w szkole podstawowej

3. Kształcenie integracyjne i włączające w szkole średniej

4. Współpraca placówek edukacyjnych z rodzicami dzieci niepełnosprawnych

5. Nauczyciel współorganizujący proces kształcenia

6. Integracja uczniów pełnosprawnych i niepełnosprawnych:

- Założenia a rzeczywistość

- Możliwości zmian

7. Rodzice dzieci pełnosprawnych i niepełnosprawnych – wspólnota czy konflikt interesów?

Wykłady (treści programowe:)

1. Od dyskryminacji do włączania. Idea i istota edukacji włączającej. Pedagogika włączająca, kształcenie integracyjne- ustalenia terminologiczne, podstawy prawne

2. Dzieci z różnymi niepełnosprawnościami a kształcenie włączające

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Chrzanowska I., Pedagogika specjalna, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2015.

Chrzanowska I., Szumski G. (red.), Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole, FRSE, Warszawa 2019

Lejzerowicz, M., Włączanie i integracja a stygmatyzacja osób z niepełnosprawnością w polskiej edukacji. Forum Oświatowe, 2016, 28(1).

Olechowska A., Specjalne potrzeby edukacyjne. Wydawnictwo PWN, Warszawa 2016;

Szumski G., Wokół integracji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych, Wyd. APS, Warszawa 2010

Sipowicz, K., Pietras, T. , Wprowadzenie do pedagogiki inkluzyjnej/włączającej, Continuo, Wrocław 2017

Tomkiewicz-Bętkowska A., ABC pedagoga specjalnego. Razem łatwej. Nowe doświadczenia, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2015

Literatura uzupełniająca:

Al-Khamisy D., Integracja społeczna. Praktyczne próby wdrażania, Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa 2002

Fairbairn G., Fairbairn S., Integracja dzieci o specjalnych potrzebach, CMPPP MEN, Warszawa 2000

Gajdzica Z., Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych, Oficyna Wydawnicza „Impuls” Kraków 2011

Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe, 1, MEN, Warszawa 2010

Lechta, V.. Pedagogika inkluzyjna. W: B. Śliwerski (red.), Pedagogika t. 4. Subdyscypliny i dziedziny wiedzy o edukacji, s. 321-335. Przeł. B. Śliwerski. Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2010

Zamkowska, A., Systemy kształcenia integracyjnego w wybranych krajach Unii Europejskiej, Wydawnictwo Politechniki Radomskiej, Radom 2004

Uwagi:

Metody kształcenia: pogadanka, dyskusja, praca z tekstem, ćwiczenie, wykład, referat, przypadku, praca w grupach

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

liczba godzin kontaktowych: wykład - 5, ćwiczenia - 15

liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 20

liczba godzin na przygotowanie prezentacji - 15

liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 10

Liczba punktów ETCS – 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)