Kształcenie integracyjne i włączające
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-2S-KIW1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kształcenie integracyjne i włączające |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Podstawowe terminy używane w pedagogice integracyjnej i włączającej. - Podstawy prawne edukacji integracyjnej – dokumenty międzynarodowe i krajowe - Klasyfikacje używane w obszarze integracji społecznej i integracyjnego kształcenia - Efektywność niesegregacyjnego kształcenia w świetle wyników badań empirycznych - Praktyczne aspekty włączania - Pedagogika włączająca, kształcenie integracyjne- ustalenia terminologiczne; - Integracja edukacyjna a integracja społeczna - Przepisy prawa regulujące edukację integracyjną i włączającą; - Nauczanie integracyjne i rozwiązania edukacyjne wspomagające realizację idei integracji - Pomoc psychologiczno-pedagogiczna - Interpretacja orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego - Prowadzenie WOPFU - Integracja w teorii i praktyce społecznej; - Odpowiedzialna edukacja integracyjna i włączająca - Wychowanie do integracji. Integracja szkolna i społeczna w Polsce i na świecie |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Rozróżnia integrację jako cel i jako środek realizacji celów edukacyjnych Zna pedagogiczne, społeczne i prawne przesłanki wprowadzania systemów kształcenia integracyjnego w świecie Rozróżnia cechy koncepcji integracji i włączania Zna charakterystyczne cechy systemu wspólnego nurtu w edukacji osób niepełnosprawnych Umiejętności Zna podstawowe problemy badawcze formułowane w badaniach na temat kształcenia integracyjnego i edukacji włączającej Potrafi zakwalifikować badanie na temat integracyjnego kształcenia i edukacji włączającej do odpowiedniego typu badania i uzasadnić swój wybór posługując się typologią K. Konarzewskiego Potrafi posługiwać się systemami klasyfikacyjnymi W. Bachmanna, V. Lechty i G. Szumskiego do analizy sytuacji edukacyjnej uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi Potrafi przygotować sprawozdanie ze wskazanego, anglojęzycznego raportu badawczego na temat edukacji włączającej |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
CW
CW
N CW
WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Wiśniewska | |
Prowadzący grup: | Jolanta Wiśniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: - wiedza: egzamin pisemny w formie testu wielokrotnego wyboru obejmującego swym zakresem tematykę wykładów, ćwiczeń oraz wskazaną literaturę - umiejętności: zaliczanie prac cząstkowych realizowanych w trakcie zajęć ćwiczeniowych - kompetencje społeczne: ocena zaangażowania studenta w trakcie zajęć |
|
Pełny opis: |
- Pedagogika włączająca, kształcenie integracyjne - ustalenia terminologiczne - Integracja szkolna i społeczna na świecie i w Polsce - Edukacja integracyjna i włączająca w Polsce - Efektywność niesegregacyjnego kształcenia w świetle wyników badań empirycznych - Praktyczne aspekty włączania - Pomoc psychologiczno-pedagogiczna - Organizacja procesu edukacyjno-wychowawczego w placówce integracyjnej i ogólnodostępnej - Zapoznanie z możliwościami dostępu do edukacji oraz zobowiązaniami systemu edukacyjnego wobec dzieci z niepełnosprawnościami - Kształcenie integracyjne i włączające dzieci z różnymi niepełnosprawnościami - Integracja w teorii i praktyce społecznej - Prezentacja nowoczesnych środków dydaktycznych i technologii asystujących oraz metod w kształceniu integracyjnym i włączającym |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Chrzanowska I., Problemy edukacji dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością, Impuls, Kraków 2010 Chrzanowska I., Pedagogika specjalna, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2015. Chrzanowska I., Szumski G. (red.), Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole, FRSE, Warszawa 2019 Gajdzica, Z., Wyczesany, J. (red.), Edukacja i wsparcie społeczne osób z niepełnosprawnością w wybranych krajach europejskich, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2005 Głodkowska J. (red.), Pedagogika specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Wydawnictwo APS, Warszawa 2012; Lejzerowicz, M., Włączanie i integracja a stygmatyzacja osób z niepełnosprawnością w polskiej edukacji. Forum Oświatowe, 2016, 28(1). Olechowska A., Specjalne potrzeby edukacyjne. Wydawnictwo PWN, Warszawa 2016; Szumski G., Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych: sens i granice zmiany edukacyjnej, Wyd. APS, PWN, Warszawa 2006 Szumski G., Wokół integracji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych, Wyd. APS, Warszawa 2010 Sipowicz, K., Pietras, T. (2017). Wprowadzenie do pedagogiki inkluzyjnej/włączającej. Wrocław: Continuo. Tomkiewicz-Bętkowska A., ABC pedagoga specjalnego. Razem łatwej. Nowe doświadczenia, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2015; Literatura uzupełniająca: Al-Khamisy D., Integracja społeczna. Praktyczne próby wdrażania, Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa 2002 Fairbairn G., Fairbairn S., Integracja dzieci o specjalnych potrzebach, CMPPP MEN, Warszawa 2000 Gajdzica Z., Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych, Oficyna Wydawnicza „Impuls” Kraków 2011 Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe, 1, MEN, Warszawa 2010 Lechta, V.. Pedagogika inkluzyjna. W: B. Śliwerski (red.), Pedagogika t. 4. Subdyscypliny i dziedziny wiedzy o edukacji, s. 321-335. Przeł. B. Śliwerski. Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2010 Zamkowska, A., Systemy kształcenia integracyjnego w wybranych krajach Unii Europejskiej, Wydawnictwo Politechniki Radomskiej, Radom 2004 |
|
Uwagi: |
Wykład, prezentacje multimedialne, instruktaż do ćwiczeń, praca z książką, ćwiczenia praktyczne. NAKŁAD PRACY STUDENTA: liczba godzin kontaktowych: wykład - 5, ćwiczenia - 15 liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 20 liczba godzin na przygotowanie aktywności integrujących oraz włączających - 15 liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 10 Liczba punktów ETCS – 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
WYK
N CW
CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Wiśniewska | |
Prowadzący grup: | Jolanta Wiśniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: - wiedza: egzamin pisemny w formie testu wielokrotnego wyboru obejmującego swym zakresem tematykę wykładów, ćwiczeń oraz wskazaną literaturę - umiejętności: zaliczanie prac cząstkowych realizowanych w trakcie zajęć ćwiczeniowych - kompetencje społeczne: ocena zaangażowania studenta w trakcie zajęć |
|
Pełny opis: |
Ćwiczenia (treści programowe): 1. Kształcenie integracyjne i włączające w przedszkolu 2. Kształcenie integracyjne i włączające w szkole podstawowej 3. Kształcenie integracyjne i włączające w szkole średniej 4. Współpraca placówek edukacyjnych z rodzicami dzieci niepełnosprawnych 5. Nauczyciel współorganizujący proces kształcenia 6. Integracja uczniów pełnosprawnych i niepełnosprawnych: - Założenia a rzeczywistość - Możliwości zmian 7. Rodzice dzieci pełnosprawnych i niepełnosprawnych – wspólnota czy konflikt interesów? Wykłady (treści programowe:) 1. Od dyskryminacji do włączania. Idea i istota edukacji włączającej. Pedagogika włączająca, kształcenie integracyjne- ustalenia terminologiczne, podstawy prawne 2. Dzieci z różnymi niepełnosprawnościami a kształcenie włączające |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Chrzanowska I., Pedagogika specjalna, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2015. Chrzanowska I., Szumski G. (red.), Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole, FRSE, Warszawa 2019 Lejzerowicz, M., Włączanie i integracja a stygmatyzacja osób z niepełnosprawnością w polskiej edukacji. Forum Oświatowe, 2016, 28(1). Olechowska A., Specjalne potrzeby edukacyjne. Wydawnictwo PWN, Warszawa 2016; Szumski G., Wokół integracji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych, Wyd. APS, Warszawa 2010 Sipowicz, K., Pietras, T. , Wprowadzenie do pedagogiki inkluzyjnej/włączającej, Continuo, Wrocław 2017 Tomkiewicz-Bętkowska A., ABC pedagoga specjalnego. Razem łatwej. Nowe doświadczenia, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2015 Literatura uzupełniająca: Al-Khamisy D., Integracja społeczna. Praktyczne próby wdrażania, Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa 2002 Fairbairn G., Fairbairn S., Integracja dzieci o specjalnych potrzebach, CMPPP MEN, Warszawa 2000 Gajdzica Z., Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych, Oficyna Wydawnicza „Impuls” Kraków 2011 Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe, 1, MEN, Warszawa 2010 Lechta, V.. Pedagogika inkluzyjna. W: B. Śliwerski (red.), Pedagogika t. 4. Subdyscypliny i dziedziny wiedzy o edukacji, s. 321-335. Przeł. B. Śliwerski. Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2010 Zamkowska, A., Systemy kształcenia integracyjnego w wybranych krajach Unii Europejskiej, Wydawnictwo Politechniki Radomskiej, Radom 2004 |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: pogadanka, dyskusja, praca z tekstem, ćwiczenie, wykład, referat, przypadku, praca w grupach NAKŁAD PRACY STUDENTA: liczba godzin kontaktowych: wykład - 5, ćwiczenia - 15 liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 20 liczba godzin na przygotowanie prezentacji - 15 liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 10 Liczba punktów ETCS – 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.