Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-2S-EHN Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla I r. PC, edukacja i reh. osób z niepełn. intelektualną, (2-l) niestac. II st.
Obowiązkowe dla I r. PC, edukacja i reh. osób z niepełn. intelektualną, (2-l) stac. II st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Współczesne model rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną.

- Specyficzne właściwości procesu uczenia się osób z niepełnosprawnością intelektualną, a planowanie i realizacja czynności edukacyjno-rehabilitacyjnych.

- Koncepcje rozwoju psychospołecznego i ich zastosowanie w modelach rehabilitacyjnych w procesie terapeutycznym osób z niepełnosprawnością intelektualną.

- Ustalenia terminologiczne we współczesnej pedagogice specjalnej. Argumenty przemawiające za propagowaniem określenia „niepełnosprawność intelektualna”.

- Percepcja osób z niepełnosprawnością intelektualną, a możliwości wdrażania do praktyki rehabilitacyjnej idei normalizacji, integracji, inkluzji.

- System wsparcia osób z niepełnosprawnością intelektualną i ich rodzin. Rodzaje społecznego wsparcia.

- Integracja i normalizacja życia osób z niepełnosprawnością intelektualną. Rodzaje integracji. Warunki prawidłowej integracji. Ustalenia prawne integracji i normalizacji.

- Rozwiązania systemowe intensyfikujące rehabilitację społeczno-zawodową i podnoszące jakość życia osób z niepełnosprawnością intelektualną propagowane w Unii Europejskiej.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna pojęcie niepełnosprawności intelektualnej z uwzględnieniem współczesnych koncepcji pedagogiki

Zna zagadnienie niepełnosprawności, rehabilitacji w świetle idei humanistycznych

Zna podstawową problematykę nauczania i wychowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną

Zna czynniki warunkujące proces uczenia się oraz przebieg interakcji społecznych osób z niepełnosprawnością intelektualną z otwartym środowiskiem społecznym

Zna możliwości wdrażania do praktyki rehabilitacyjnej idei integracji, normalizacji, inkluzji

Umiejętności

Posiada umiejętności interpretowania i wykorzystywania aktualnych teorii pedagogicznych w procesie tworzenia procedur rehabilitacyjno-edukacyjnych

Umie wskazać możliwości tworzenia przestrzeni skutecznego wsparcia dla osób z rożnym stopniem niepełnosprawności intelektualnej

Umie analizować zagadnienia niepełnosprawności, rehabilitacji w aspekcie podmiotowości, autonomii, samorealizacji, normalizacji, integracji

Umie wykazać specyfikę procesów nauczania – uczenia się, wychowania w aspekcie utrudnień dydaktycznych związanych z edukacją i spełnianiem zadań rozwojowych

Kompetencje społeczne

Prezentuje postawę poszanowania godności osób z niepełnosprawnością intelektualną

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Diana Aksamit
Prowadzący grup: Andrzej Giryński, Klaudia Majewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Wykład:

Egzamin pisemny.

Ćwiczenia:

Test z treści przedmiotu.

Pełny opis:

Wykład:

1. Współczesne systemy rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce i na świecie.

2. Podmiotowość i autonomia osób z niepełnosprawnością intelektualną.

3. Wybrane ujęcia teoretyczne stygmatyzacji osób z niepełnosprawnością intelektualną.

4. Rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną: WTZ, ZAZ, ŚDS.

5. System kształcenia osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce i na świecie.

6. Percepcja osób z niepełnosprawnością intelektualną a możliwości wdrażania do praktyki rehabilitacyjnej idei normalizacji,integracji,personalizacji.

7. Opieka socjalna nad osobami z niepełnosprawnością intelektualną w kontekście obowiązujących aktów prawnych.

Ćwiczenia:

1. Modele postrzegania niepełnosprawności, definicje, rodzaje.

2. System orzekania o niepełnosprawności.

3. Wybrane aspekty diagnozy i terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną.

4. Rozwój psychospołeczny osób z niepełnosprawnością intelektualną.

5. Edukacja osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce i na świecie.

6. Integracja i normalizacja życia osób niepełnosprawnych. Rodzaje integracji.

7. System wsparcia osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce i na świecie.

8. Terapia rodziny dziecka z niepełnosprawnością intelektualną.

9. Konwencja o Prawach Osób z Niepełnosprawnością-analiza wybranych artykułów.Wykład:

1. Współczesne systemy rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce i na świecie.

2. Podmiotowość i autonomia osób z niepełnosprawnością intelektualną.

3. Wybrane ujęcia teoretyczne stygmatyzacji osób z niepełnosprawnością intelektualną.

4. Rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną: WTZ, ZAZ, ŚDS.

5. System kształcenia osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce i na świecie.

6. Percepcja osób z niepełnosprawnością intelektualną a możliwości wdrażania do praktyki rehabilitacyjnej idei normalizacji,integracji,personalizacji.

7. Opieka socjalna nad osobami z niepełnosprawnością intelektualną w kontekście obowiązujących aktów prawnych.

Ćwiczenia:

1. Modele postrzegania niepełnosprawności, definicje, rodzaje.

2. System orzekania o niepełnosprawności.

3. Wybrane aspekty diagnozy i terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną.

4. Rozwój psychospołeczny osób z niepełnosprawnością intelektualną.

5. Edukacja osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce i na świecie.

6. Integracja i normalizacja życia osób niepełnosprawnych. Rodzaje integracji.

7. System wsparcia osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce i na świecie.

8. Terapia rodziny dziecka z niepełnosprawnością intelektualną.

9. Konwencja o Prawach Osób z Niepełnosprawnością-analiza wybranych artykułów.

Literatura:

1. Bobińska, K.,Pietras T.,Gałecki P.(2012).(red.). Niepełnosprawność intelektualna etiopatogeneza,epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław. Wyd.Continuo.

2. Dykcik, W.(1996).(red.). Społeczeństwo wobec autonomii osób niepełnosprawnych.Poznań.Wyd.UAM.

3. Gajdzica Z.(20012). Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych.Katowice-Kraków.Wyd.U.Ś.

4. Gajdzica Z.(2007). Edukacyjne konteksty bezradności społecznej osób z lekkim upośledzeniem umysłowym.Katowice.Wyd.U.Ś.

5. Giryński A.(1996). Wartości W świecie młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie.Wybory-Postawy-Zachowania interpersonalne.Białystok.Wyd.Trans Humana.

6. Głodkowska J., Giryński,A.(Kreatywność osób z niepełnosprawnością intelektualną-czy umiemy myśleć inaczej? Kraków. Wydawnictwo Naukowe AKAPIT.

7. Głodkowska J., Giryński,A.(2005).(red.). Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną –uwalnianie od schematów i uprzedzeń.Warszawa.Wyd.APS.

8. Głodkowska,J., Giryński ,A.(2006).(red.). Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualną-od bierności do aktywności.Kraków.Wydawnictwo Naukowe AKAPIT.

9. Głodkowska,J.,Giryński,A.(2004).(red.) Osobowość-Samorealizacja-Odpowiedzialność-Bezpieczeństwo-Autonomia.Warszawa.Wyd.APS.

10. Głodkowska,J.,Pańczyk,J.(1992-2013).(red.). Roczniki Pedagogiki Specjalnej.Wyd.WSPS-APS.

11. Kościelak,R.(1996). Funkcjonowanie psychospołeczne osób z niepełnosprawnością intelektualną.Warszawa.Wyd.WSiP.

12. Kościelska,M.(1995). Oblicza upośledzenia umysłowego.Warszawa.Wd.PWN.

13. Palak,Z.(2008). Pedagog specjalny w procesie edukacji,rehabilitacji,resocjalizacji.Lublin.Wyd.UMCS.

14. Pedagogika specjalna.Różne poszukiwania-wspólna misja.(2009). Warszawa.Wyd.APS.

15. Zakrzewska – Manterys,E.(2010). upośledzeni umysłowo.Poza granicami człowieczeństwa.Warszawa.Wyd.U.W

16. Zeszyty Naukowe.Człowiek-Niepełnosprawność-Społeczeństwo.(2005-2013). Warszawa.Wyd.APS..

Literatura uzupełniająca:

1. Deborah Deutsch Smith, (2008). Pedagogika specjalna, tom I, red. nauk. A.Firkowska-Mankiewicz, G. Szumski ; tł. J. A. Korbel [i in.]. - Warszawa : Wydaw. APS; Wydaw. Nauk. PWN.

2. Bobkowicz-Lewartowska L., (2011). Niepełnosprawność intelektualna – diagnozowanie, edukacja i wychowanie. Harmonia. Gdańsk 2011

3. Maciarz A. Z.Janiszewska-Nieścioruk,H. Ochonczenko., (2001) (red) Człowiek niepełnosprawny w rodzinie i środowisku lokalnym. Zielona Góra.

4. Pisula E., (2007). Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju, Warszawa: wyd. UW.

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

wykład

dyskusja

praca z tekstem

działania praktyczne

metoda sytuacyjna

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

liczba godzin kontaktowych:

wykład - 15

ćwiczenia - 15

liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 10

liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 10

Liczba punktów ETCS - 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Diana Aksamit
Prowadzący grup: Diana Aksamit
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Wykład:

Egzamin pisemny.

Pełny opis:

Wykład:

1. Współczesne systemy rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce i na świecie.

2. Podmiotowość i autonomia osób z niepełnosprawnością intelektualną.

3. Wybrane ujęcia teoretyczne stygmatyzacji osób z niepełnosprawnością intelektualną.

4. Rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną: WTZ, ZAZ, ŚDS.

5. System kształcenia osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce i na świecie.

6. Percepcja osób z niepełnosprawnością intelektualną a możliwości wdrażania do praktyki rehabilitacyjnej idei normalizacji,integracji,personalizacji.

7. Opieka socjalna nad osobami z niepełnosprawnością intelektualną w kontekście obowiązujących aktów prawnych.

Literatura:

1. Bobińska, K.,Pietras T.,Gałecki P.(2012).(red.). Niepełnosprawność intelektualna etiopatogeneza,epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław. Wyd.Continuo.

2. Dykcik, W.(1996).(red.). Społeczeństwo wobec autonomii osób niepełnosprawnych.Poznań.Wyd.UAM.

3. Gajdzica Z.(20012). Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych.Katowice-Kraków.Wyd.U.Ś.

4. Gajdzica Z.(2007). Edukacyjne konteksty bezradności społecznej osób z lekkim upośledzeniem umysłowym.Katowice.Wyd.U.Ś.

5. Giryński A.(1996). Wartości W świecie młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie.Wybory-Postawy-Zachowania interpersonalne.Białystok.Wyd.Trans Humana.

6. Głodkowska J., Giryński,A.(Kreatywność osób z niepełnosprawnością intelektualną-czy umiemy myśleć inaczej? Kraków. Wydawnictwo Naukowe AKAPIT.

7. Głodkowska J., Giryński,A.(2005).(red.). Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną –uwalnianie od schematów i uprzedzeń.Warszawa.Wyd.APS.

8. Głodkowska,J., Giryński ,A.(2006).(red.). Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualną-od bierności do aktywności.Kraków.Wydawnictwo Naukowe AKAPIT.

9. Głodkowska,J.,Giryński,A.(2004).(red.) Osobowość-Samorealizacja-Odpowiedzialność-Bezpieczeństwo-Autonomia.Warszawa.Wyd.APS.

10. Głodkowska,J.,Pańczyk,J.(1992-2013).(red.). Roczniki Pedagogiki Specjalnej.Wyd.WSPS-APS.

11. Kościelak,R.(1996). Funkcjonowanie psychospołeczne osób z niepełnosprawnością intelektualną.Warszawa.Wyd.WSiP.

12. Kościelska,M.(1995). Oblicza upośledzenia umysłowego.Warszawa.Wd.PWN.

13. Palak,Z.(2008). Pedagog specjalny w procesie edukacji,rehabilitacji,resocjalizacji.Lublin.Wyd.UMCS.

14. Pedagogika specjalna.Różne poszukiwania-wspólna misja.(2009). Warszawa.Wyd.APS.

15. Zakrzewska – Manterys,E.(2010). upośledzeni umysłowo.Poza granicami człowieczeństwa.Warszawa.Wyd.U.W

16. Zeszyty Naukowe.Człowiek-Niepełnosprawność-Społeczeństwo.(2005-2013). Warszawa.Wyd.APS..

Literatura uzupełniająca:

1. Deborah Deutsch Smith, (2008). Pedagogika specjalna, tom I, red. nauk. A.Firkowska-Mankiewicz, G. Szumski ; tł. J. A. Korbel [i in.]. - Warszawa : Wydaw. APS; Wydaw. Nauk. PWN.

2. Bobkowicz-Lewartowska L., (2011). Niepełnosprawność intelektualna – diagnozowanie, edukacja i wychowanie. Harmonia. Gdańsk 2011

3. Maciarz A. Z.Janiszewska-Nieścioruk,H. Ochonczenko., (2001) (red) Człowiek niepełnosprawny w rodzinie i środowisku lokalnym. Zielona Góra.

4. Pisula E., (2007). Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju, Warszawa: wyd. UW

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

wykład

dyskusja

praca z tekstem

działania praktyczne

metoda sytuacyjna

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

wykład - 15

liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 10

liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 10

Liczba punktów ETCS - 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-23
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Giryński
Prowadzący grup: Andrzej Giryński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Diana Aksamit
Prowadzący grup: Diana Aksamit
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.