Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Diagnoza i terapia logopedyczna osób z autyzmem

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-2S-DAU Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Diagnoza i terapia logopedyczna osób z autyzmem
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla I r. PC, logopedia, (2-l) niestacj. II st.
Obowiązkowe dla I r. PC, logopedia, (2-l) stacj. II st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Przegląd narzędzi do badań przesiewowych zaburzeń komunikacyjnych i społecznych

- Przegląd narzędzi do diagnozy zaburzeń ze spektrum autyzmu

- Metody terapii osób z ASD

- Proces stymulowania rozwoju komunikacji osób z ASD.

- Diagnoza różnicowa zaburzeń komunikacji w autyzmie z innymi formami zaburzonego rozwoju mowy.

- Próby diagnostyczne w praktyce

- Proces terapii dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu

- Konstruowanie szczegółowego planu zajęć logopedycznych dla dzieci ze spektrum autyzmu

Efekty uczenia się:

Wiedza

Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę dotyczącą klasyfikacji i terminologii zaburzeń ze spektrum autyzmu (ASD)

Umie wyjaśnić dobór metod terapeutycznych stosownie do potrzeb dziecka

Umiejętności

Potrafi formułować diagnozę logopedyczną dziecka z ASD

Umie stworzyć program terapii logopedycznej dla dziecka z ASD

Umie prowadzić zajęcia logopedyczne z dzieckiem z ASD

Potrafi skierować rodziców lub opiekunów dziecka do odpowiednich specjalistów w celu uzyskania pomocy wielospecjalistycznej

Kompetencje społeczne

Jest wrażliwy na potrzeby edukacyjne dziecka z ASD

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (w trakcie)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Karwowska
Prowadzący grup: Aleksandra Karwowska, Joanna Kwasiborska-Dudek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposoby pomiarów efektów kształcenia:

- pisemny egzamin końcowy

- obserwacja słuchaczy podczas zajęć (przygotowanie merytoryczne i praktyczne)

- ocena zajęć praktycznych (prowadzenie zajęć logopedycznych z dziećmi z zaburzeniami spektrum autyzmu oraz przygotowanie konspektów prowadzonych przez siebie zajęć)

Pełny opis:

Treści:

1. Przegląd narzędzi do badań przesiewowych zaburzeń komunikacyjnych i społecznych

2. Przegląd narzędzi do diagnozy zaburzeń ze spektrum autyzmu

3. Metody terapii osób z ASD

4. Proces stymulowania rozwoju komunikacji osób z ASD.

5. Diagnoza różnicowa zaburzeń komunikacji w autyzmie z innymi formami zaburzonego rozwoju mowy.

Laboratorium/Warsztaty:

- próby diagnostyczne w praktyce

- proces terapii dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu

- Konstruowanie szczegółowego planu zajęć logopedycznych dla dzieci ze spektrum autyzmu

Literatura:

- "Early Start Denver Model dla małych dzieci z autyzmem" S. Rogers, G. Dawson, Fundacja Rozwiązać Autyzm, W-wa 2015

- "Metoda wczesnego startu dla dzieci z autyzmem (ESDM)" S. Rogers, G. Dawson,L. Vismara, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2015

- "Autyzm i AAC. Alternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem" red. B. Kaczmarek, A. Wojciechowska, Impuls, Kraków 2015

- "Spektrum autyzmu - neurorozwojowe zaburzenia współwystępujące" red. A. Rozetti, F. Rybakowski, KTA, Łódź-Warszawa, 2015

- "Dotrzeć do dziecka z autyzmem. Jak pomóc dzieciom nawiązywać relacje, komunikować się i myśleć. Metoda Floortime." S. Greenspan, S.Wieder, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2014

Uwagi:

Metody kształcenia:

Wykład, ćwiczenia, warsztaty, dyskusja dydaktyczna, konsultacje indywidualne, prezentacje multimedialne, zajęcia praktyczne- zajęcia próbne

Nakład pracy studenta:

Uczestnictwo w zajęciach np. wykład, ćwiczenia 15 + 15

Przygotowanie się do zajęć(np. lektura tekstu) 15

Przygotowanie się do egzaminu 15

Przygotowanie referatu, zajęć próbnych 20

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2020-02-29 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Karwowska
Prowadzący grup: Aleksandra Karwowska, Joanna Kwasiborska-Dudek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposoby pomiarów efektów kształcenia:

- pisemny egzamin końcowy

- obserwacja słuchaczy podczas zajęć (przygotowanie merytoryczne i praktyczne)

- ocena zajęć praktycznych (prowadzenie zajęć logopedycznych z dziećmi z zaburzeniami spektrum autyzmu oraz przygotowanie konspektów prowadzonych przez siebie zajęć)

Pełny opis:

Treści:

1. Przegląd narzędzi do badań przesiewowych zaburzeń komunikacyjnych i społecznych

2. Przegląd narzędzi do diagnozy zaburzeń ze spektrum autyzmu

3. Metody terapii osób z ASD

4. Proces stymulowania rozwoju komunikacji osób z ASD.

5. Diagnoza różnicowa zaburzeń komunikacji w autyzmie z innymi formami zaburzonego rozwoju mowy.

Laboratorium/Warsztaty:

- próby diagnostyczne w praktyce

- proces terapii dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu

- Konstruowanie szczegółowego planu zajęć logopedycznych dla dzieci ze spektrum autyzmu

Literatura:

- "Early Start Denver Model dla małych dzieci z autyzmem" S. Rogers, G. Dawson, Fundacja Rozwiązać Autyzm, W-wa 2015

- "Metoda wczesnego startu dla dzieci z autyzmem (ESDM)" S. Rogers, G. Dawson,L. Vismara, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2015

- "Autyzm i AAC. Alternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem" red. B. Kaczmarek, A. Wojciechowska, Impuls, Kraków 2015

- "Spektrum autyzmu - neurorozwojowe zaburzenia współwystępujące" red. A. Rozetti, F. Rybakowski, KTA, Łódź-Warszawa, 2015

- "Dotrzeć do dziecka z autyzmem. Jak pomóc dzieciom nawiązywać relacje, komunikować się i myśleć. Metoda Floortime." S. Greenspan, S.Wieder, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2014

Uwagi:

Metody kształcenia:

Wykład, ćwiczenia, warsztaty, dyskusja dydaktyczna, konsultacje indywidualne, prezentacje multimedialne, zajęcia praktyczne- zajęcia próbne

Nakład pracy studenta:

Uczestnictwo w zajęciach np. wykład, ćwiczenia 15 + 15

Przygotowanie się do zajęć(np. lektura tekstu) 15

Przygotowanie się do egzaminu 15

Przygotowanie referatu, zajęć próbnych 20

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.