Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza i terapia logopedyczna osób z autyzmem

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-2S-DAU
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Diagnoza i terapia logopedyczna osób z autyzmem
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 2 sem. PC, logopedia, (2-l) niestacj. II st.
Obowiązkowe dla 2 sem. PC, logopedia, (2-l) stacj. II st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Sposoby pomiarów efektów kształcenia:

- Egzamin pisemny

- Zaliczenie warsztatów na podstawie obecności oraz przygotowania (w parach) planu terapii oraz konspektu zajęć logopedycznych dla pacjenta analizowanego na nagraniu lub podczas hospitacji zajęć. Jeżeli zaistnieją możliwości włączenia w pracę studentów dzieci z ASD, elementem zaliczenia przedmiotu może być przeprowadzenie przez studentów (w parach) zajęć próbnych - szczegółowe informacje podaje nauczyciel prowadzący ćwiczenia.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Przegląd narzędzi do badań przesiewowych zaburzeń komunikacyjnych i społecznych

- Przegląd narzędzi do diagnozy zaburzeń ze spektrum autyzmu

- Metody terapii osób z ASD

- Proces stymulowania rozwoju komunikacji osób z ASD.

- Diagnoza różnicowa zaburzeń komunikacji w autyzmie z innymi formami zaburzonego rozwoju mowy.

- Próby diagnostyczne w praktyce

- Proces terapii dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu

- Konstruowanie szczegółowego planu zajęć logopedycznych dla dzieci ze spektrum autyzmu

Literatura:

- Diagnoza i terapia logopedyczna małego dziecka z zaburzeniem ze spektrum autyzmu (ASD) pod red. naukową J.Kwasiborskiej-Dudek i D.Emiluty-Rozya, Wydawnictwo Harmonia Universalis (ISBN 978‐83‐7744‐194‐7) i Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej (ISBN 978‐83‐66010‐45‐1), 2020, Gdańsk

- Osoby ze spektrum autyzmu w biegu życia pod red. naukową A.Prokopiak, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2020, Lublin, ISBN 978-83-227-9318-3

- "Spektrum autyzmu – neurorozwojowe zaburzenia współwystępujące" pod red. naukową A. Rozetti i F. Rybakowskiego, Krajowe Towarzystwo Autyzmu, 2015, Łódź-Warszawa, ISBN 978-83-908515-8-7

- Autyzm i AAC. Alternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem pod red. naukową B. Kaczmarek i A. Wojciechowskiej, Oficyna Wydawnicza Impuls, 2015, Kraków, ISBN 978-83-7850-769-7

- Niedyrektywność i relacja. Terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, pod red. naukową A. Prokopiak, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, 2014, Warszawa, ISBN 978-83-63766-20-7

- Pisula E. (2012). Autyzm. Od badań mózgu do praktyki psychologicznej. Gdańsk: GWP.

- Pisula E. (2016). Autyzm. Przyczyny, symptomy, terapia. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

- Pisula E., Chojnicka I., Tomalski P. (2016). Ocena efektywności wczesnych interwencji psychospołecznych podejmowanych wobec dzieci z zaburzeniami ze spektrum au- tyzmu. W: A. Rozetti, A. Słopień, E. Pisula (red.), Spektrum autyzmu. Jak pozyskiwać wiarygodne informacje, formułować wskazania oraz oceniać skuteczność stosowanych oddziaływań terapeutycznych. Łódź–Warszawa: Krajowe Towarzystwo Autyzmu.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę dotyczącą klasyfikacji i terminologii zaburzeń ze spektrum autyzmu (ASD)

Umie wyjaśnić dobór metod terapeutycznych stosownie do potrzeb dziecka

Umiejętności

Potrafi formułować diagnozę logopedyczną dziecka z ASD

Umie stworzyć program terapii logopedycznej dla dziecka z ASD

Umie prowadzić zajęcia logopedyczne z dzieckiem z ASD

Potrafi skierować rodziców lub opiekunów dziecka do odpowiednich specjalistów w celu uzyskania pomocy wielospecjalistycznej

Kompetencje społeczne

Jest wrażliwy na potrzeby edukacyjne dziecka z ASD

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny opracowany przez dr J. Kwasiborską-Dudek. Zagadnienia do egzaminu i kryteria oceny zostaną podane podczas pierwszego wykładu.

Metody zaliczenia ćwiczeń/warsztatów podane są w polu "skrócony opis".

Praktyki zawodowe:

Zagadnienie diagnozy i terapii osób z autyzmem może być włączone w praktykę obowiązującą na I roku.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Karwowska
Prowadzący grup: Aleksandra Karwowska, Joanna Kwasiborska-Dudek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposoby pomiarów efektów kształcenia:

WYKŁAD:

- pisemny egzamin końcowy (lub ustny za pomocą MS TEAMS w przypadku niemożności przeprowadzenia egzaminu pisemnego)

LABORATORIUM/WARSZTATY

- zaliczenie na podstawie skonstruowanego programu terapii przesłanego w korespondencji mailowej we wskazanym terminie

Pełny opis:

Treści:

1. Przegląd narzędzi do badań przesiewowych zaburzeń komunikacyjnych i społecznych

2. Przegląd narzędzi do diagnozy zaburzeń ze spektrum autyzmu

3. Metody terapii osób z ASD

4. Proces stymulowania rozwoju komunikacji osób z ASD.

5. Diagnoza różnicowa zaburzeń komunikacji w autyzmie z innymi formami zaburzonego rozwoju mowy.

Laboratorium/Warsztaty:

- próby diagnostyczne

- proces terapii dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu

- Konstruowanie programu terapii logopedycznej dla osób ze spektrum autyzmu

Kontakt koordynatora i prowadzącego warsztaty ze studentami będzie odbywał się drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl.

Kontakt do prowadzącego wykład: j.kwasiborska-dudek@adesse.pl

Literatura:

- "Early Start Denver Model dla małych dzieci z autyzmem" S. Rogers, G. Dawson, Fundacja Rozwiązać Autyzm, W-wa 2015

- "Metoda wczesnego startu dla dzieci z autyzmem (ESDM)" S. Rogers, G. Dawson,L. Vismara, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2015

- "Autyzm i AAC. Alternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem" red. B. Kaczmarek, A. Wojciechowska, Impuls, Kraków 2015

- "Spektrum autyzmu - neurorozwojowe zaburzenia współwystępujące" red. A. Rozetti, F. Rybakowski, KTA, Łódź-Warszawa, 2015

- "Dotrzeć do dziecka z autyzmem. Jak pomóc dzieciom nawiązywać relacje, komunikować się i myśleć. Metoda Floortime." S. Greenspan, S.Wieder, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2014

W przypadku pracy zdalnej prowadzący udostępnią studentom drogą mailową:

- Chojnicka I., Pisula E. (2017). Adaptation and validation of the ADOS-2, Polish version. Frontiers in Psychology, 8, 1916.

- World Health Organization (2018). International statistical classification of diseases and related health problems (11th Revision) (online): https://icd.who.int/browse11/l-m/en

- Barbaro J., Dissanayake Ch. (2012). Early markers of autism spectrum disorders in infants and toddlers prospectively identified in the Social Attention and Communication Study, Autism, 17(1), 64–86

- Rogers S.J., Estes A., Lord C., Vismara L., Winter J., Fitzpatrick A., Guo M., Dawson G. (2012). Effects of a brief Early Start Denver Model (ESDM)-Based parent intervention on toddlers at risk for autism spectrum disorders: A randomized controlled trial. Journal of The American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 51(10), 1052–1065

- Rogers S.J., Vismara L.A. (2008). Evidence-based comprehensive treatments for early autism. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 37(1), 8−38.

- Orinstein A., Suh J., Porter K., De Yoe K., Tyson K., Troyb E., Barton M., Eigsti I.M., Stevens M., Fein D. (2015). Social function and communication in optimal outcome children and adolescents with an autism history on structured test measures. Journal of Autism and Developmental Disorders, 45(8), 2443–2463.

Uwagi:

Nakład pracy studenta:

Uczestnictwo w zajęciach np. wykład, ćwiczenia 15 + 15

Przygotowanie się do zajęć(np. lektura tekstu) 15

Przygotowanie się do egzaminu 15

Przygotowanie referatu, zajęć próbnych 20

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

- zajęcia będą się odbywać z wykorzystaniem poczty elektronicznej oraz aplikacji MS Teams

- wykłady w postaci prezentacji z komentarzami przesyłane przez prowadzącego

- prezentacja treści warsztatowych za pośrednictwem poczty elektronicznej oraz MS TEAMS

- zdalna praca zespołowa w ramach warsztatów nad podanymi zagadnieniami

EDUKACJA NA ODLEGŁOŚĆ:

21.04.2020 - wysłanie studentom materiałów do pierwszego wykładu

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-29 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Karwowska
Prowadzący grup: Aleksandra Karwowska, Joanna Kwasiborska-Dudek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposoby pomiarów efektów kształcenia:

WYKŁAD:

- pisemny egzamin końcowy (lub ustny za pomocą MS TEAMS w przypadku niemożności przeprowadzenia egzaminu pisemnego)

LABORATORIUM/WARSZTATY

- zaliczenie na podstawie skonstruowanego programu terapii przesłanego w korespondencji mailowej we wskazanym terminie

Pełny opis:

Treści:

1. Przegląd narzędzi do badań przesiewowych zaburzeń komunikacyjnych i społecznych

2. Przegląd narzędzi do diagnozy zaburzeń ze spektrum autyzmu

3. Metody terapii osób z ASD

4. Proces stymulowania rozwoju komunikacji osób z ASD.

5. Diagnoza różnicowa zaburzeń komunikacji w autyzmie z innymi formami zaburzonego rozwoju mowy.

Laboratorium/Warsztaty:

- próby diagnostyczne

- proces terapii dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu

- Konstruowanie programu terapii logopedycznej dla osób ze spektrum autyzmu

Kontakt koordynatora i prowadzącego warsztaty ze studentami będzie odbywał się drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl.

Kontakt do prowadzącego wykład: j.kwasiborska-dudek@adesse.pl

Literatura:

- "Early Start Denver Model dla małych dzieci z autyzmem" S. Rogers, G. Dawson, Fundacja Rozwiązać Autyzm, W-wa 2015

- "Metoda wczesnego startu dla dzieci z autyzmem (ESDM)" S. Rogers, G. Dawson,L. Vismara, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2015

- "Autyzm i AAC. Alternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem" red. B. Kaczmarek, A. Wojciechowska, Impuls, Kraków 2015

- "Spektrum autyzmu - neurorozwojowe zaburzenia współwystępujące" red. A. Rozetti, F. Rybakowski, KTA, Łódź-Warszawa, 2015

- "Dotrzeć do dziecka z autyzmem. Jak pomóc dzieciom nawiązywać relacje, komunikować się i myśleć. Metoda Floortime." S. Greenspan, S.Wieder, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2014

W przypadku pracy zdalnej prowadzący udostępnią studentom drogą mailową:

- Chojnicka I., Pisula E. (2017). Adaptation and validation of the ADOS-2, Polish version. Frontiers in Psychology, 8, 1916.

- World Health Organization (2018). International statistical classification of diseases and related health problems (11th Revision) (online): https://icd.who.int/browse11/l-m/en

- Barbaro J., Dissanayake Ch. (2012). Early markers of autism spectrum disorders in infants and toddlers prospectively identified in the Social Attention and Communication Study, Autism, 17(1), 64–86

- Rogers S.J., Estes A., Lord C., Vismara L., Winter J., Fitzpatrick A., Guo M., Dawson G. (2012). Effects of a brief Early Start Denver Model (ESDM)-Based parent intervention on toddlers at risk for autism spectrum disorders: A randomized controlled trial. Journal of The American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 51(10), 1052–1065

- Rogers S.J., Vismara L.A. (2008). Evidence-based comprehensive treatments for early autism. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 37(1), 8−38.

- Orinstein A., Suh J., Porter K., De Yoe K., Tyson K., Troyb E., Barton M., Eigsti I.M., Stevens M., Fein D. (2015). Social function and communication in optimal outcome children and adolescents with an autism history on structured test measures. Journal of Autism and Developmental Disorders, 45(8), 2443–2463.

Uwagi:

Nakład pracy studenta:

Uczestnictwo w zajęciach np. wykład, ćwiczenia 15 + 15

Przygotowanie się do zajęć(np. lektura tekstu) 15

Przygotowanie się do egzaminu 15

Przygotowanie referatu, zajęć próbnych 20

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

- zajęcia będą się odbywać z wykorzystaniem poczty elektronicznej oraz aplikacji MS Teams

- wykłady w postaci prezentacji z komentarzami przesyłane przez prowadzącego

- prezentacja treści warsztatowych za pośrednictwem poczty elektronicznej oraz MS TEAMS

- zdalna praca zespołowa w ramach warsztatów nad podanymi zagadnieniami

EDUKACJA NA ODLEGŁOŚĆ:

21.04.2020 - wysłanie studentom materiałów do pierwszego wykładu

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Karwowska
Prowadzący grup: Aleksandra Karwowska, Joanna Kwasiborska-Dudek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposoby pomiarów efektów kształcenia:

- Egzamin ustny (egzamin zostanie przeprowadzony z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Forms)

- Zaliczenie warsztatów na podstawie obecności oraz przygotowania (w parach) planu terapii oraz konspektu zajęć logopedycznych dla pacjenta analizowanego na nagraniu.

Pełny opis:

1. Definicje i kryteria diagnostyczne ASD

2. Narzędzia przesiewowe pod kątem ASD

3. Narzędzia diagnostyczne: do diagnozy klinicznej, do diagnozy funkcjonalnej.

4. Diagnozowanie logopedyczne osób z ASD

5. Terapia osób z ASD - przegląd dostępnych metod

6. Terapia logopedyczna osób z ASD

7. Obserwowanie przebiegu diagnozy logopedycznej na materiałach filmowych, interpretacja wyników badania, formułowanie diagnozy

8. Projektowanie programu terapii dla pacjenta z ASD analizowanego na nagraniu

9. Konstruowanie szczegółowego planu zajęć (tworzenie konspektów zajęć logopedycznych) dla pacjenta z ASD analizowanego na nagraniu

Literatura:

- Diagnoza i terapia logopedyczna małego dziecka z zaburzeniem ze spektrum autyzmu (ASD) pod red. naukową J.Kwasiborskiej-Dudek i D.Emiluty-Rozya, Wydawnictwo Harmonia Universalis (ISBN 978‐83‐7744‐194‐7) i Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej (ISBN 978‐83‐66010‐45‐1), 2020, Gdańsk

- Osoby ze spektrum autyzmu w biegu życia pod red. naukową A.Prokopiak, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2020, Lublin, ISBN 978-83-227-9318-3

- "Spektrum autyzmu – neurorozwojowe zaburzenia współwystępujące" pod red. naukową A. Rozetti i F. Rybakowskiego, Krajowe Towarzystwo Autyzmu, 2015, Łódź-Warszawa, ISBN 978-83-908515-8-7

- Autyzm i AAC. Alternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem pod red. naukową B. Kaczmarek i A. Wojciechowskiej, Oficyna Wydawnicza Impuls, 2015, Kraków, ISBN 978-83-7850-769-7

- Niedyrektywność i relacja. Terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, pod red. naukową A. Prokopiak, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, 2014, Warszawa, ISBN 978-83-63766-20-7

- Pisula E. (2012). Autyzm. Od badań mózgu do praktyki psychologicznej. Gdańsk: GWP.

- Pisula E. (2016). Autyzm. Przyczyny, symptomy, terapia. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

- Pisula E., Chojnicka I., Tomalski P. (2016). Ocena efektywności wczesnych interwencji psychospołecznych podejmowanych wobec dzieci z zaburzeniami ze spektrum au- tyzmu. W: A. Rozetti, A. Słopień, E. Pisula (red.), Spektrum autyzmu. Jak pozyskiwać wiarygodne informacje, formułować wskazania oraz oceniać skuteczność stosowanych oddziaływań terapeutycznych. Łódź–Warszawa: Krajowe Towarzystwo Autyzmu.

Uwagi:

Metody kształcenia:

- Wykład z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Teams

Kontakt z prowadzącym wykład odbywać się będzie drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl.

- warsztaty w aplikacji Teams (prezentacje mulimedialne)

- warsztaty (w podgrupach) z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Teams oraz filmów z pacjentami z ASD

Kontakt z prowadzącą warsztaty odbywać się będzie drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl. Dodatkowo w wyznaczonych terminach dyżurów kontakt z prowadzącą z wykorzystaniem aplikacji MS Teams.

Sposób dołączenia studentów na zajęcia został przekazany grupie w wiadomości mailowej przez USOSmail.

Nakład pracy studenta:

Uczestnictwo w zajęciach np. wykład, warsztaty 15 + 15

Przygotowanie się do zajęć(np. lektura tekstu) 15

Przygotowanie się do egzaminu 15

Przygotowanie referatu, zajęć próbnych 10

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Karwowska
Prowadzący grup: Aleksandra Karwowska, Joanna Kwasiborska-Dudek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposoby pomiarów efektów kształcenia:

- Egzamin ustny (egzamin zostanie przeprowadzony z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Forms)

- Zaliczenie warsztatów na podstawie obecności oraz przygotowania (w parach) planu terapii oraz konspektu zajęć logopedycznych dla pacjenta analizowanego na nagraniu.

Pełny opis:

1. Definicje i kryteria diagnostyczne ASD

2. Narzędzia przesiewowe pod kątem ASD

3. Narzędzia diagnostyczne: do diagnozy klinicznej, do diagnozy funkcjonalnej.

4. Diagnozowanie logopedyczne osób z ASD

5. Terapia osób z ASD - przegląd dostępnych metod

6. Terapia logopedyczna osób z ASD

7. Obserwowanie przebiegu diagnozy logopedycznej na materiałach filmowych, interpretacja wyników badania, formułowanie diagnozy

8. Projektowanie programu terapii dla pacjenta z ASD analizowanego na nagraniu

9. Konstruowanie szczegółowego planu zajęć oraz tworzenie konspektów zajęć logopedycznych dla pacjenta z ASD analizowanego na nagraniu

Literatura:

- Diagnoza i terapia logopedyczna małego dziecka z zaburzeniem ze spektrum autyzmu (ASD) pod red. naukową J.Kwasiborskiej-Dudek i D.Emiluty-Rozya, Wydawnictwo Harmonia Universalis (ISBN 978‐83‐7744‐194‐7) i Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej (ISBN 978‐83‐66010‐45‐1), 2020, Gdańsk

- Osoby ze spektrum autyzmu w biegu życia pod red. naukową A.Prokopiak, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2020, Lublin, ISBN 978-83-227-9318-3

- "Spektrum autyzmu – neurorozwojowe zaburzenia współwystępujące" pod red. naukową A. Rozetti i F. Rybakowskiego, Krajowe Towarzystwo Autyzmu, 2015, Łódź-Warszawa, ISBN 978-83-908515-8-7

- Autyzm i AAC. Alternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem pod red. naukową B. Kaczmarek i A. Wojciechowskiej, Oficyna Wydawnicza Impuls, 2015, Kraków, ISBN 978-83-7850-769-7

- Niedyrektywność i relacja. Terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, pod red. naukową A. Prokopiak, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, 2014, Warszawa, ISBN 978-83-63766-20-7

- Pisula E. (2012). Autyzm. Od badań mózgu do praktyki psychologicznej. Gdańsk: GWP.

- Pisula E. (2016). Autyzm. Przyczyny, symptomy, terapia. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

- Pisula E., Chojnicka I., Tomalski P. (2016). Ocena efektywności wczesnych interwencji psychospołecznych podejmowanych wobec dzieci z zaburzeniami ze spektrum au- tyzmu. W: A. Rozetti, A. Słopień, E. Pisula (red.), Spektrum autyzmu. Jak pozyskiwać wiarygodne informacje, formułować wskazania oraz oceniać skuteczność stosowanych oddziaływań terapeutycznych. Łódź–Warszawa: Krajowe Towarzystwo Autyzmu.

Uwagi:

Metody kształcenia:

- Wykład z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Teams

Kontakt z prowadzącym wykład odbywać się będzie drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl.

- warsztaty w aplikacji Teams (prezentacje mulimedialne)

- warsztaty (w podgrupach) z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Teams oraz filmów z pacjentami z ASD

Kontakt z prowadzącą warsztaty odbywać się będzie drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl. Dodatkowo w wyznaczonych terminach dyżurów kontakt z prowadzącą z wykorzystaniem aplikacji MS Teams.

Sposób dołączenia studentów na zajęcia został przekazany grupie w wiadomości mailowej przez USOSmail.

Nakład pracy studenta:

Uczestnictwo w zajęciach np. wykład, ćwiczenia, warsztaty 15 + 15

Przygotowanie się do zajęć(np. lektura tekstu) 15

Przygotowanie się do egzaminu 15

Przygotowanie referatu, zajęć próbnych 10

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Danuta Emiluta-Rozya
Prowadzący grup: Aleksandra Karwowska, Joanna Kwasiborska-Dudek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Przedmiot składa się z wykładów, ćwiczeń i warsztatów.

Sposoby pomiarów efektów kształcenia:

- Egzamin pisemny

- Zaliczenie warsztatów na podstawie obecności oraz przygotowania (w parach) planu terapii oraz konspektu zajęć logopedycznych dla pacjenta analizowanego na nagraniu.

Pełny opis:

1. Definicje i kryteria diagnostyczne ASD

2. Narzędzia przesiewowe pod kątem ASD

3. Narzędzia diagnostyczne: do diagnozy klinicznej, do diagnozy funkcjonalnej.

4. Diagnozowanie logopedyczne osób z ASD

5. Terapia osób z ASD - przegląd dostępnych metod

6. Terapia logopedyczna osób z ASD

7. Obserwowanie przebiegu diagnozy logopedycznej na materiałach filmowych, interpretacja wyników badania, formułowanie diagnozy

8. Projektowanie programu terapii dla pacjenta z ASD analizowanego na nagraniu

9. Konstruowanie szczegółowego planu zajęć oraz tworzenie konspektów zajęć logopedycznych dla pacjenta z ASD analizowanego na nagraniu

Literatura:

- Diagnoza i terapia logopedyczna małego dziecka z zaburzeniem ze spektrum autyzmu (ASD) pod red. naukową J.Kwasiborskiej-Dudek i D.Emiluty-Rozya, Wydawnictwo Harmonia Universalis (ISBN 978‐83‐7744‐194‐7) i Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej (ISBN 978‐83‐66010‐45‐1), 2020, Gdańsk

- Osoby ze spektrum autyzmu w biegu życia pod red. naukową A.Prokopiak, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2020, Lublin, ISBN 978-83-227-9318-3

- "Spektrum autyzmu – neurorozwojowe zaburzenia współwystępujące" pod red. naukową A. Rozetti i F. Rybakowskiego, Krajowe Towarzystwo Autyzmu, 2015, Łódź-Warszawa, ISBN 978-83-908515-8-7

- Autyzm i AAC. Alternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem pod red. naukową B. Kaczmarek i A. Wojciechowskiej, Oficyna Wydawnicza Impuls, 2015, Kraków, ISBN 978-83-7850-769-7

- Niedyrektywność i relacja. Terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, pod red. naukową A. Prokopiak, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, 2014, Warszawa, ISBN 978-83-63766-20-7

- Pisula E. (2012). Autyzm. Od badań mózgu do praktyki psychologicznej. Gdańsk: GWP.

- Pisula E. (2016). Autyzm. Przyczyny, symptomy, terapia. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

- Pisula E., Chojnicka I., Tomalski P. (2016). Ocena efektywności wczesnych interwencji psychospołecznych podejmowanych wobec dzieci z zaburzeniami ze spektrum au- tyzmu. W: A. Rozetti, A. Słopień, E. Pisula (red.), Spektrum autyzmu. Jak pozyskiwać wiarygodne informacje, formułować wskazania oraz oceniać skuteczność stosowanych oddziaływań terapeutycznych. Łódź–Warszawa: Krajowe Towarzystwo Autyzmu.

Uwagi:

Metody kształcenia:

- Wykład, warsztaty w podgrupach, analiza filmów z pacjentami z ASD

Nakład pracy studenta:

Uczestnictwo w zajęciach np. wykład, ćwiczenia, warsztaty 15 + 15

Przygotowanie się do zajęć(np. lektura tekstu) 15

Przygotowanie się do egzaminu 15

Przygotowanie referatu, zajęć próbnych 10

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Karwowska
Prowadzący grup: Aleksandra Karwowska, Joanna Kwasiborska-Dudek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposoby pomiarów efektów kształcenia:

- Egzamin pisemny

- Zaliczenie warsztatów na podstawie obecności oraz przygotowania (w parach) planu terapii oraz konspektu zajęć logopedycznych dla pacjenta analizowanego na nagraniu.

Pełny opis:

1. Definicje i kryteria diagnostyczne ASD

2. Narzędzia przesiewowe pod kątem ASD

3. Narzędzia diagnostyczne: do diagnozy klinicznej, do diagnozy funkcjonalnej.

4. Diagnozowanie logopedyczne osób z ASD

5. Terapia osób z ASD - przegląd dostępnych metod

6. Terapia logopedyczna osób z ASD

7. Obserwowanie przebiegu diagnozy logopedycznej na materiałach filmowych, interpretacja wyników badania, formułowanie diagnozy

8. Projektowanie programu terapii dla pacjenta z ASD analizowanego na nagraniu

9. Konstruowanie szczegółowego planu zajęć oraz tworzenie konspektów zajęć logopedycznych dla pacjenta z ASD analizowanego na nagraniu

Literatura:

- Diagnoza i terapia logopedyczna małego dziecka z zaburzeniem ze spektrum autyzmu (ASD) pod red. naukową J.Kwasiborskiej-Dudek i D.Emiluty-Rozya, Wydawnictwo Harmonia Universalis (ISBN 978‐83‐7744‐194‐7) i Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej (ISBN 978‐83‐66010‐45‐1), 2020, Gdańsk

- Osoby ze spektrum autyzmu w biegu życia pod red. naukową A.Prokopiak, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2020, Lublin, ISBN 978-83-227-9318-3

- "Spektrum autyzmu – neurorozwojowe zaburzenia współwystępujące" pod red. naukową A. Rozetti i F. Rybakowskiego, Krajowe Towarzystwo Autyzmu, 2015, Łódź-Warszawa, ISBN 978-83-908515-8-7

- Autyzm i AAC. Alternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem pod red. naukową B. Kaczmarek i A. Wojciechowskiej, Oficyna Wydawnicza Impuls, 2015, Kraków, ISBN 978-83-7850-769-7

- Niedyrektywność i relacja. Terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, pod red. naukową A. Prokopiak, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, 2014, Warszawa, ISBN 978-83-63766-20-7

- Pisula E. (2012). Autyzm. Od badań mózgu do praktyki psychologicznej. Gdańsk: GWP.

- Pisula E. (2016). Autyzm. Przyczyny, symptomy, terapia. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

- Pisula E., Chojnicka I., Tomalski P. (2016). Ocena efektywności wczesnych interwencji psychospołecznych podejmowanych wobec dzieci z zaburzeniami ze spektrum au- tyzmu. W: A. Rozetti, A. Słopień, E. Pisula (red.), Spektrum autyzmu. Jak pozyskiwać wiarygodne informacje, formułować wskazania oraz oceniać skuteczność stosowanych oddziaływań terapeutycznych. Łódź–Warszawa: Krajowe Towarzystwo Autyzmu.

Uwagi:

Metody kształcenia:

- Wykład, warsztaty w podgrupach, analiza filmów z pacjentami z ASD

Nakład pracy studenta:

Uczestnictwo w zajęciach np. wykład, ćwiczenia, warsztaty 15 + 15

Przygotowanie się do zajęć(np. lektura tekstu) 15

Przygotowanie się do egzaminu 15

Przygotowanie referatu, zajęć próbnych 10

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)