Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza i terapia logopedyczna osób z afazją

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-2S-DAF
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Diagnoza i terapia logopedyczna osób z afazją
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 3 sem. PC, logopedia, (2-l) niestacj. II st.
Obowiązkowe dla 3 sem. PC, logopedia, (2-l) stacj. II st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Ilościowe i jakościowe metody diagnozowania osób z afazją

- Zakres i przebieg logopedycznej diagnozy osoby z afazją

- Interpretacja wyników prób diagnostycznych i formułowanie diagnozy opisowej

- Czynniki kształtujące obraz językowych zakłóceń u poszczególnych osób z afazją

- Podstawy teoretyczne terapii logopedycznej osób z afazją

- Podstawowe metody i podstawowe rodzaje ćwiczeń w afazji typu ruchowego, czuciowego, amnestycznego

- Afatyczne zaburzenia pisma i sposoby jego usprawniania

- Narzędzi do badania pacjenta z afazją.

- Interpretacja trudności afatycznych zaobserwowanych u danego pacjenta w czasie hospitowanych zajęć

- Przebieg badania diagnostycznego, interpretacja wyników badania, formułowanie diagnozy opisowej

- Analiza i interpretacja wypowiedzi afatycznych (z nagrań)

- Planowanie zajęć logopedycznych

- Samodzielne prowadzenie zajęć logopedycznych z osobą z afazją

Efekty uczenia się:

Wiedza

Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę dotyczącą podstaw afazjologii: zna terminologię afazjologiczną, definicję afazji, klasyfikacje afazji

Zna zasady prowadzenia diagnozy logopedycznej osoby z afazją

Zna metodykę terapii logopedycznej osób z afazją

Umiejętności

Potrafi obserwować i interpretować zachowania językowe osoby z afazją

Ma podstawowe umiejętności postępowania diagnostycznego i formułowania diagnozy osoby z afazją oraz prowadzenia terapii osoby z afazją

Kompetencje społeczne

Ma świadomość konieczności pogłębiania wiedzy oraz doskonalenia umiejętności diagnostycznych i terapeutycznych na specjalistycznych studiach z zakresu neurologopedii

Ma świadomość odpowiedzialności w kontaktach z osobami z afazją i ich rodzinami

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agata Mężyk, Justyna Żulewska-Wrzosek
Prowadzący grup: Agata Mężyk, Justyna Żulewska-Wrzosek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

OPIS POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

Egzamin pisemny (egzamin zostanie przeprowadzony z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Forms)

Zaliczenie ćwiczeń i warsztatów na podstawie obecności oraz przygotowania (w parach) planu terapii dla pacjenta analizowanego na nagraniu.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Wykłady:

1. Ilościowe i jakościowe metody diagnozowania osób z afazją

2. Zakres i przebieg logopedycznej diagnozy osoby z afazją

3. Interpretacja wyników prób diagnostycznych i formułowanie diagnozy opisowej

4. Czynniki kształtujące obraz językowych zakłóceń u poszczególnych osób z afazją

5. Podstawy teoretyczne terapii logopedycznej osób z afazją

6. Podstawowe metody i podstawowe rodzaje ćwiczeń w afazji typu ruchowego, czuciowego, amnestycznego

7. Afatyczne zaburzenia pisma i sposoby jego usprawniania

Ćwiczenia/Warsztaty

1. Prezentacja narzędzi do badania pacjenta z afazją.

2. Interpretacja trudności afatycznych zaobserwowanych u danego pacjenta w czasie hospitowanych zajęć

3. Obserwowanie przebiegu badania diagnostycznego, interpretacja wyników badania, formułowanie diagnozy opisowej

4. Analiza i interpretacja wypowiedzi afatycznych (z nagrań)

5. Planowanie zajęć logopedycznych

6. Samodzielne przygotowanie planu terapii/zajęć logopedycznych dla pacjenta z afazją analizowanego na nagraniu.

Literatura:

LITERATURA:

Obowiązkowa:

1. Gałkowski T., Jastrzębowska G., Szeląg E., (red.), 2005, "Podstawy neurologopedii", Opole, (rozdziały dotyczące afazji)

2. Maruszewski M., 1974, "Chory z afazją i jego usprawnianie", Warszawa, PZWL

3. Mierzejewska H., (red.), 1978, "Badania lingwistyczne nad afazją", Wrocław, Ossolineum, (artykuły dotyczące terapii)

4. Nowakowska M., 1978, "Rehabilitacja chorych z afazją", Wrocław, Ossolineum

5. Panasiuk J., 2012, "Diagnoza logopedyczna w przebiegu chorób neurologicznych u osób dorosłych", w: Czaplewska E., Milewski S., "Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki", Sopot, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

6. Strachalska B., 2009, "Ćwiczenia usprawniające aktualizację wyrazów w mowie osób z afazją", Warszawa, Wyd. APS

7. Strachalska B., 2012, "Dynamika poprawy stanu mowy osoby z afazją", w: Porayski- Pomsta J., "Interwencja logopedyczna", Warszawa, Wyd. Elipsa

8. Szepietowska M., 2000, "Diagnoza neuropsychologiczna. Procedura i ocena", Lublin, Wyd. UMCS

Uzupełniająca:

1. Jodzio K., 2011, "Diagnostyka neuropsychologiczna w praktyce klinicznej", Warszawa, Wyd. Engram (cz. I)

Poleca się również korzystanie z następujących źródeł dostępnych zdalnie:

Adrilla, A. (2014). Aphasia Handbook,Florida: Florida International University.

Źródło dostępu:

http://www.forumlogopedyczne.us.edu.pl/wp-content/uploads/193-204.pdf

Knapczyk, M. Badanie zaburzeń komunikacji w afazji. (2017). Przegląd metod badań afazji w Polsce i na świecie, „Forum Logopedyczne”, nr 25, 193-204.

Źródło dostępu:

http://www.forumlogopedyczne.us.edu.pl/wp-content/uploads/193-204.pdf

Ormezowska, E., Zawirski, M., Jaskólski, D. (2012). Koncepcja dynamicznej lokalizacji funkcji w rehabilitacji afatycznych zaburzeń mowy. „Aktualności Neurologiczne”, 12(4), 215-221

Źródło dostępu:

http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.psjd-e901e8dc-b540-472c-bd34-15f5c52f9705

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

Wykład z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Teams. Studenci zostali dołączeni do zespołu w aplikacji Teams, dodatkowo przez pocztę USOSmail został przekazany kod umożliwiający wejście studenta do grupy zajęciowej dr J. Żulewska); studenci mgr A. Mężyk zostali dołączeni do zespołu przez wykładowcę.

Kontakt z prowadzącym wykład odbywać się będzie drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl. (jzulewska@aps.edu.pl). Dodatkowo w wyznaczonych terminach dyżurów kontakt z prowadzącym z wykorzystaniem aplikacji MS Teams.

Ćwiczenia w aplikacji Teams - prezentacje narzędzi do badań pacjentów z afazją, prezentacja nagrania szczegółowej diagnozy pacjenta z afazją.

Warsztaty (w małych podgrupach) z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Teams w szpitalu (z udziałem pacjentów) i z wykorzystaniem filmów z pacjentami z afazją. Kontakt z prowadzącą ćwiczenia (a.mezyk@aps.edu.pl) i prowadzącymi warsztaty (J. Żulewska, A. Mężyk) odbywać się będzie drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl. Dodatkowo w wyznaczonych terminach dyżurów kontakt z prowadzącymi z wykorzystaniem aplikacji MS Teams.

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

godziny kontaktowe- wykład, ćwiczenia 15+30

przygotowanie do zajęć, lektura 10h

przygotowanie do egzaminu 25h

przygotowanie ćwiczeń dla pacjentów 5h

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agata Mężyk, Justyna Żulewska-Wrzosek
Prowadzący grup: Agata Mężyk, Justyna Żulewska-Wrzosek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

OPIS POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

Egzamin pisemny (egzamin zostanie przeprowadzony z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Forms)

Zaliczenie ćwiczeń i warsztatów na podstawie obecności oraz przygotowania (w parach) planu terapii dla pacjenta analizowanego na nagraniu.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Wykłady:

1. Ilościowe i jakościowe metody diagnozowania osób z afazją

2. Zakres i przebieg logopedycznej diagnozy osoby z afazją

3. Interpretacja wyników prób diagnostycznych i formułowanie diagnozy opisowej

4. Czynniki kształtujące obraz językowych zakłóceń u poszczególnych osób z afazją

5. Podstawy teoretyczne terapii logopedycznej osób z afazją

6. Podstawowe metody i podstawowe rodzaje ćwiczeń w afazji typu ruchowego, czuciowego, amnestycznego

7. Afatyczne zaburzenia pisma i sposoby jego usprawniania

Ćwiczenia/Warsztaty

1. Prezentacja narzędzi do badania pacjenta z afazją.

2. Interpretacja trudności afatycznych zaobserwowanych u danego pacjenta w czasie hospitowanych zajęć

3. Obserwowanie przebiegu badania diagnostycznego, interpretacja wyników badania, formułowanie diagnozy opisowej

4. Analiza i interpretacja wypowiedzi afatycznych (z nagrań)

5. Planowanie zajęć logopedycznych

6. Samodzielne przygotowanie planu terapii/zajęć logopedycznych dla pacjenta z afazją analizowanego na nagraniu.

Literatura:

LITERATURA:

Obowiązkowa:

1. Gałkowski T., Jastrzębowska G., Szeląg E., (red.), 2005, "Podstawy neurologopedii", Opole, (rozdziały dotyczące afazji)

2. Maruszewski M., 1974, "Chory z afazją i jego usprawnianie", Warszawa, PZWL

3. Mierzejewska H., (red.), 1978, "Badania lingwistyczne nad afazją", Wrocław, Ossolineum, (artykuły dotyczące terapii)

4. Nowakowska M., 1978, "Rehabilitacja chorych z afazją", Wrocław, Ossolineum

5. Panasiuk J., 2012, "Diagnoza logopedyczna w przebiegu chorób neurologicznych u osób dorosłych", w: Czaplewska E., Milewski S., "Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki", Sopot, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

6. Strachalska B., 2009, "Ćwiczenia usprawniające aktualizację wyrazów w mowie osób z afazją", Warszawa, Wyd. APS

7. Strachalska B., 2012, "Dynamika poprawy stanu mowy osoby z afazją", w: Porayski- Pomsta J., "Interwencja logopedyczna", Warszawa, Wyd. Elipsa

8. Szepietowska M., 2000, "Diagnoza neuropsychologiczna. Procedura i ocena", Lublin, Wyd. UMCS

Uzupełniająca:

1. Jodzio K., 2011, "Diagnostyka neuropsychologiczna w praktyce klinicznej", Warszawa, Wyd. Engram (cz. I)

Poleca się również korzystanie z następujących źródeł dostępnych zdalnie:

Adrilla, A. (2014). Aphasia Handbook,Florida: Florida International University.

Źródło dostępu:

http://www.forumlogopedyczne.us.edu.pl/wp-content/uploads/193-204.pdf

Knapczyk, M. Badanie zaburzeń komunikacji w afazji. (2017). Przegląd metod badań afazji w Polsce i na świecie, „Forum Logopedyczne”, nr 25, 193-204.

Źródło dostępu:

http://www.forumlogopedyczne.us.edu.pl/wp-content/uploads/193-204.pdf

Ormezowska, E., Zawirski, M., Jaskólski, D. (2012). Koncepcja dynamicznej lokalizacji funkcji w rehabilitacji afatycznych zaburzeń mowy. „Aktualności Neurologiczne”, 12(4), 215-221

Źródło dostępu:

http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.psjd-e901e8dc-b540-472c-bd34-15f5c52f9705

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

Wykład z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Teams. Studenci zostali dołączeni do zespołu w aplikacji Teams, dodatkowo przez pocztę USOSmail został przekazany kod umożliwiający wejście studenta do grupy zajęciowej w Teamsach (dr J. Żulewska); studenci mgr A. Mężyk zostali dołączeni do zespołu przez wykładowcę.

Kontakt z prowadzącym wykład odbywać się będzie drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl. (jzulewska@aps.edu.pl). Dodatkowo w wyznaczonych terminach dyżurów kontakt z prowadzącym z wykorzystaniem aplikacji MS Teams.

Ćwiczenia w aplikacji Teams - prezentacje narzędzi do badań pacjentów z afazją, prezentacja nagrania szczegółowej diagnozy pacjenta z afazją.

Warsztaty (w małych podgrupach) z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Teams w szpitalu (z udziałem pacjentów) i z wykorzystaniem filmów z pacjentami z afazją. Kontakt z prowadzącą ćwiczenia (a.mezyk@aps.edu.pl) i prowadzącymi warsztaty (J. Żulewska, A. Mężyk) odbywać się będzie drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl. Dodatkowo w wyznaczonych terminach dyżurów kontakt z prowadzącymi z wykorzystaniem aplikacji MS Teams.

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

godziny kontaktowe- wykład, ćwiczenia 15+30

przygotowanie do zajęć, lektura 10h

przygotowanie do egzaminu 25h

przygotowanie ćwiczeń dla pacjentów 5h

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Żulewska-Wrzosek
Prowadzący grup: Agata Mężyk, Justyna Żulewska-Wrzosek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

OPIS POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

egzamin pisemny – dotyczy efektów z zakresu wiedzy

ocena ustnej wypowiedzi – dotyczy efektów z zakresu umiejętności

ocena aktywności i umiejętności praktycznych w czasie zajęć praktycznych- dotyczy efektów z zakresu umiejętności

ocena postawy studenta na podstawie jego wypowiedzi w czasie zajęć – dotyczy efektów z zakresu kompetencji społecznych

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Wykłady:

1. Ilościowe i jakościowe metody diagnozowania osób z afazją

2. Zakres i przebieg logopedycznej diagnozy osoby z afazją

3. Interpretacja wyników prób diagnostycznych i formułowanie diagnozy opisowej

4. Czynniki kształtujące obraz językowych zakłóceń u poszczególnych osób z afazją

5. Podstawy teoretyczne terapii logopedycznej osób z afazją

6. Podstawowe metody i podstawowe rodzaje ćwiczeń w afazji typu ruchowego, czuciowego, amnestycznego

7. Afatyczne zaburzenia pisma i sposoby jego usprawniania

Ćwiczenia/Warsztaty

1. Prezentacja narzędzi do badania pacjenta z afazją.

2. Interpretacja trudności afatycznych zaobserwowanych u danego pacjenta w czasie hospitowanych zajęć

3. Obserwowanie przebiegu badania diagnostycznego, interpretacja wyników badania, formułowanie diagnozy opisowej

4. Analiza i interpretacja wypowiedzi afatycznych (z nagrań)

5. Planowanie zajęć logopedycznych

6. Samodzielne przygotowanie planu terapii/zajęć logopedycznych dla pacjenta z afazją analizowanego na nagraniu.

Literatura:

LITERATURA:

Obowiązkowa:

1. Gałkowski T., Jastrzębowska G., Szeląg E., (red.), 2005, "Podstawy neurologopedii", Opole, (rozdziały dotyczące afazji)

2. Maruszewski M., 1974, "Chory z afazją i jego usprawnianie", Warszawa, PZWL

3. Mierzejewska H., (red.), 1978, "Badania lingwistyczne nad afazją", Wrocław, Ossolineum, (artykuły dotyczące terapii)

4. Nowakowska M., 1978, "Rehabilitacja chorych z afazją", Wrocław, Ossolineum

5. Panasiuk J., 2012, "Diagnoza logopedyczna w przebiegu chorób neurologicznych u osób dorosłych", w: Czaplewska E., Milewski S., "Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki", Sopot, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

6. Strachalska B., 2009, "Ćwiczenia usprawniające aktualizację wyrazów w mowie osób z afazją", Warszawa, Wyd. APS

7. Strachalska B., 2012, "Dynamika poprawy stanu mowy osoby z afazją", w: Porayski- Pomsta J., "Interwencja logopedyczna", Warszawa, Wyd. Elipsa

8. Szepietowska M., 2000, "Diagnoza neuropsychologiczna. Procedura i ocena", Lublin, Wyd. UMCS

Uzupełniająca:

1. Jodzio K., 2011, "Diagnostyka neuropsychologiczna w praktyce klinicznej", Warszawa, Wyd. Engram (cz. I)

Poleca się również korzystanie z następujących źródeł dostępnych zdalnie:

Adrilla, A. (2014). Aphasia Handbook,Florida: Florida International University.

Źródło dostępu:

http://www.forumlogopedyczne.us.edu.pl/wp-content/uploads/193-204.pdf

Knapczyk, M. Badanie zaburzeń komunikacji w afazji. (2017). Przegląd metod badań afazji w Polsce i na świecie, „Forum Logopedyczne”, nr 25, 193-204.

Źródło dostępu:

http://www.forumlogopedyczne.us.edu.pl/wp-content/uploads/193-204.pdf

Ormezowska, E., Zawirski, M., Jaskólski, D. (2012). Koncepcja dynamicznej lokalizacji funkcji w rehabilitacji afatycznych zaburzeń mowy. „Aktualności Neurologiczne”, 12(4), 215-221

Źródło dostępu:

http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.psjd-e901e8dc-b540-472c-bd34-15f5c52f9705

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

wykład

ćwiczenia w sali - prezentacja narzędzi do badania pacjentów z afazją

warsztaty (w małych podgrupach) odbywające się w gabinecie logopedycznym w szpitalu (łączenie ze studentami przez aplikacje Teams ze szpitala) oraz

warsztaty w sali, prezentacja nagrań pacjentów z afazją

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

godziny kontaktowe- wykład, ćwiczenia 15+30

przygotowanie do zajęć, lektura 10h

przygotowanie do egzaminu 25h

przygotowanie ćwiczeń dla pacjentów 5h

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Żulewska-Wrzosek
Prowadzący grup: Agata Mężyk, Justyna Żulewska-Wrzosek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

OPIS POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

egzamin pisemny - dotyczy efektów z zakresu wiedzy

ocena ustnej wypowiedzi- dotyczy efektów z zakresu umiejętności

ocena aktywności i umiejętności praktycznych w czasie zajęć praktycznych- dotyczy efektów z zakresu umiejętności

ocena postawy studenta na podstawie jego wypowiedzi w czasie zajęć- dotyczy efektów z zakresu kompetencji społecznych

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Wykłady:

1. Ilościowe i jakościowe metody diagnozowania osób z afazją

2. Zakres i przebieg logopedycznej diagnozy osoby z afazją

3. Interpretacja wyników prób diagnostycznych i formułowanie diagnozy opisowej

4. Czynniki kształtujące obraz językowych zakłóceń u poszczególnych osób z afazją

5. Podstawy teoretyczne terapii logopedycznej osób z afazją

6. Podstawowe metody i podstawowe rodzaje ćwiczeń w afazji typu ruchowego, czuciowego, amnestycznego

7. Afatyczne zaburzenia pisma i sposoby jego usprawniania

Ćwiczenia/Warsztaty

1. Prezentacja narzędzi do badania pacjenta z afazją.

2. Interpretacja trudności afatycznych zaobserwowanych u danego pacjenta w czasie hospitowanych zajęć

3. Obserwowanie przebiegu badania diagnostycznego, interpretacja wyników badania, formułowanie diagnozy opisowej

4. Analiza i interpretacja wypowiedzi afatycznych (z nagrań)

5. Planowanie zajęć logopedycznych

6. Samodzielne przygotowanie planu terapii/zajęć logopedycznych dla pacjenta z afazją analizowanego na nagraniu.

Literatura:

LITERATURA:

Obowiązkowa:

1. Gałkowski T., Jastrzębowska G., Szeląg E., (red.), 2005, "Podstawy neurologopedii", Opole, (rozdziały dotyczące afazji)

2. Maruszewski M., 1974, "Chory z afazją i jego usprawnianie", Warszawa, PZWL

3. Mierzejewska H., (red.), 1978, "Badania lingwistyczne nad afazją", Wrocław, Ossolineum, (artykuły dotyczące terapii)

4. Nowakowska M., 1978, "Rehabilitacja chorych z afazją", Wrocław, Ossolineum

5. Panasiuk J., 2012, "Diagnoza logopedyczna w przebiegu chorób neurologicznych u osób dorosłych", w: Czaplewska E., Milewski S., "Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki", Sopot, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

6. Strachalska B., 2009, "Ćwiczenia usprawniające aktualizację wyrazów w mowie osób z afazją", Warszawa, Wyd. APS

7. Strachalska B., 2012, "Dynamika poprawy stanu mowy osoby z afazją", w: Porayski- Pomsta J., "Interwencja logopedyczna", Warszawa, Wyd. Elipsa

8. Szepietowska M., 2000, "Diagnoza neuropsychologiczna. Procedura i ocena", Lublin, Wyd. UMCS

Uzupełniająca:

1. Jodzio K., 2011, "Diagnostyka neuropsychologiczna w praktyce klinicznej", Warszawa, Wyd. Engram (cz. I)

Poleca się również korzystanie z następujących źródeł dostępnych zdalnie:

Adrilla, A. (2014). Aphasia Handbook,Florida: Florida International University.

Źródło dostępu:

http://www.forumlogopedyczne.us.edu.pl/wp-content/uploads/193-204.pdf

Knapczyk, M. Badanie zaburzeń komunikacji w afazji. (2017). Przegląd metod badań afazji w Polsce i na świecie, „Forum Logopedyczne”, nr 25, 193-204.

Źródło dostępu:

http://www.forumlogopedyczne.us.edu.pl/wp-content/uploads/193-204.pdf

Ormezowska, E., Zawirski, M., Jaskólski, D. (2012). Koncepcja dynamicznej lokalizacji funkcji w rehabilitacji afatycznych zaburzeń mowy. „Aktualności Neurologiczne”, 12(4), 215-221

Źródło dostępu:

http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.psjd-e901e8dc-b540-472c-bd34-15f5c52f9705

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

wykład

ćwiczenia w sali - prezentacja narzędzi do badania pacjentów z afazją

warsztaty w sali (w małych podgrupach), prezentacja nagrań pacjentów z afazją

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

godziny kontaktowe- wykład, ćwiczenia 15+30

przygotowanie do zajęć, lektura 10h

przygotowanie do egzaminu 25h

przygotowanie ćwiczeń dla pacjentów 5h

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Żulewska-Wrzosek
Prowadzący grup: Justyna Żulewska-Wrzosek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

OPIS POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

egzamin pisemny – dotyczy efektów z zakresu wiedzy

ocena ustnej wypowiedzi – dotyczy efektów z zakresu umiejętności

ocena aktywności i umiejętności praktycznych w czasie zajęć praktycznych- dotyczy efektów z zakresu umiejętności

ocena postawy studenta na podstawie jego wypowiedzi w czasie zajęć – dotyczy efektów z zakresu kompetencji społecznych

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Wykłady:

1. Ilościowe i jakościowe metody diagnozowania osób z afazją

2. Zakres i przebieg logopedycznej diagnozy osoby z afazją

3. Interpretacja wyników prób diagnostycznych i formułowanie diagnozy opisowej

4. Czynniki kształtujące obraz językowych zakłóceń u poszczególnych osób z afazją

5. Podstawy teoretyczne terapii logopedycznej osób z afazją

6. Podstawowe metody i podstawowe rodzaje ćwiczeń w afazji typu ruchowego, czuciowego, amnestycznego

7. Afatyczne zaburzenia pisma i sposoby jego usprawniania

Ćwiczenia/Warsztaty

1. Prezentacja narzędzi do badania pacjenta z afazją.

2. Interpretacja trudności afatycznych zaobserwowanych u danego pacjenta w czasie hospitowanych zajęć

3. Obserwowanie przebiegu badania diagnostycznego, interpretacja wyników badania, formułowanie diagnozy opisowej

4. Analiza i interpretacja wypowiedzi afatycznych (z nagrań)

5. Planowanie zajęć logopedycznych

6. Samodzielne przygotowanie planu terapii/zajęć logopedycznych dla pacjenta z afazją analizowanego na nagraniu.

Literatura:

LITERATURA:

Obowiązkowa:

1. Gałkowski T., Jastrzębowska G., Szeląg E., (red.), 2005, "Podstawy neurologopedii", Opole, (rozdziały dotyczące afazji)

2. Maruszewski M., 1974, "Chory z afazją i jego usprawnianie", Warszawa, PZWL

3. Mierzejewska H., (red.), 1978, "Badania lingwistyczne nad afazją", Wrocław, Ossolineum, (artykuły dotyczące terapii)

4. Nowakowska M., 1978, "Rehabilitacja chorych z afazją", Wrocław, Ossolineum

5. Panasiuk J., 2012, "Diagnoza logopedyczna w przebiegu chorób neurologicznych u osób dorosłych", w: Czaplewska E., Milewski S., "Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki", Sopot, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

6. Strachalska B., 2009, "Ćwiczenia usprawniające aktualizację wyrazów w mowie osób z afazją", Warszawa, Wyd. APS

7. Strachalska B., 2012, "Dynamika poprawy stanu mowy osoby z afazją", w: Porayski- Pomsta J., "Interwencja logopedyczna", Warszawa, Wyd. Elipsa

8. Szepietowska M., 2000, "Diagnoza neuropsychologiczna. Procedura i ocena", Lublin, Wyd. UMCS

Uzupełniająca:

1. Jodzio K., 2011, "Diagnostyka neuropsychologiczna w praktyce klinicznej", Warszawa, Wyd. Engram (cz. I)

Poleca się również korzystanie z następujących źródeł dostępnych zdalnie:

Adrilla, A. (2014). Aphasia Handbook,Florida: Florida International University.

Źródło dostępu:

http://www.forumlogopedyczne.us.edu.pl/wp-content/uploads/193-204.pdf

Knapczyk, M. Badanie zaburzeń komunikacji w afazji. (2017). Przegląd metod badań afazji w Polsce i na świecie, „Forum Logopedyczne”, nr 25, 193-204.

Źródło dostępu:

http://www.forumlogopedyczne.us.edu.pl/wp-content/uploads/193-204.pdf

Ormezowska, E., Zawirski, M., Jaskólski, D. (2012). Koncepcja dynamicznej lokalizacji funkcji w rehabilitacji afatycznych zaburzeń mowy. „Aktualności Neurologiczne”, 12(4), 215-221

Źródło dostępu:

http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.psjd-e901e8dc-b540-472c-bd34-15f5c52f9705

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

wykład

ćwiczenia w sali - prezentacja narzędzi do badania pacjentów z afazją

warsztaty (w małych podgrupach) odbywające się w gabinecie logopedycznym w szpitalu

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

godziny kontaktowe- wykład, ćwiczenia 15+30

przygotowanie do zajęć, lektura 10h

przygotowanie do egzaminu 25h

przygotowanie ćwiczeń dla pacjentów 5h

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Żulewska-Wrzosek
Prowadzący grup: Adriana Małż, Justyna Żulewska-Wrzosek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

OPIS POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

egzamin pisemny – dotyczy efektów z zakresu wiedzy

ocena ustnej wypowiedzi – dotyczy efektów z zakresu umiejętności

ocena aktywności i umiejętności praktycznych w czasie zajęć praktycznych- dotyczy efektów z zakresu umiejętności

ocena postawy studenta na podstawie jego wypowiedzi w czasie zajęć – dotyczy efektów z zakresu kompetencji społecznych

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Wykłady:

1. Ilościowe i jakościowe metody diagnozowania osób z afazją

2. Zakres i przebieg logopedycznej diagnozy osoby z afazją

3. Interpretacja wyników prób diagnostycznych i formułowanie diagnozy opisowej

4. Czynniki kształtujące obraz językowych zakłóceń u poszczególnych osób z afazją

5. Podstawy teoretyczne terapii logopedycznej osób z afazją

6. Podstawowe metody i podstawowe rodzaje ćwiczeń w afazji typu ruchowego, czuciowego, amnestycznego

7. Afatyczne zaburzenia pisma i sposoby jego usprawniania

Ćwiczenia/Warsztaty

1. Prezentacja narzędzi do badania pacjenta z afazją.

2. Interpretacja trudności afatycznych zaobserwowanych u danego pacjenta w czasie hospitowanych zajęć

3. Obserwowanie przebiegu badania diagnostycznego, interpretacja wyników badania, formułowanie diagnozy opisowej

4. Analiza i interpretacja wypowiedzi afatycznych (z nagrań)

5. Planowanie zajęć logopedycznych

6. Samodzielne przygotowanie planu terapii/zajęć logopedycznych dla pacjenta z afazją analizowanego na nagraniu.

Literatura:

LITERATURA:

Obowiązkowa:

1. Gałkowski T., Jastrzębowska G., Szeląg E., (red.), 2005, "Podstawy neurologopedii", Opole, (rozdziały dotyczące afazji)

2. Maruszewski M., 1974, "Chory z afazją i jego usprawnianie", Warszawa, PZWL

3. Mierzejewska H., (red.), 1978, "Badania lingwistyczne nad afazją", Wrocław, Ossolineum, (artykuły dotyczące terapii)

4. Nowakowska M., 1978, "Rehabilitacja chorych z afazją", Wrocław, Ossolineum

5. Panasiuk J., 2012, "Diagnoza logopedyczna w przebiegu chorób neurologicznych u osób dorosłych", w: Czaplewska E., Milewski S., "Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki", Sopot, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

6. Strachalska B., 2009, "Ćwiczenia usprawniające aktualizację wyrazów w mowie osób z afazją", Warszawa, Wyd. APS

7. Strachalska B., 2012, "Dynamika poprawy stanu mowy osoby z afazją", w: Porayski- Pomsta J., "Interwencja logopedyczna", Warszawa, Wyd. Elipsa

8. Szepietowska M., 2000, "Diagnoza neuropsychologiczna. Procedura i ocena", Lublin, Wyd. UMCS

Uzupełniająca:

1. Jodzio K., 2011, "Diagnostyka neuropsychologiczna w praktyce klinicznej", Warszawa, Wyd. Engram (cz. I)

Poleca się również korzystanie z następujących źródeł dostępnych zdalnie:

Adrilla, A. (2014). Aphasia Handbook,Florida: Florida International University.

Źródło dostępu:

http://www.forumlogopedyczne.us.edu.pl/wp-content/uploads/193-204.pdf

Knapczyk, M. Badanie zaburzeń komunikacji w afazji. (2017). Przegląd metod badań afazji w Polsce i na świecie, „Forum Logopedyczne”, nr 25, 193-204.

Źródło dostępu:

http://www.forumlogopedyczne.us.edu.pl/wp-content/uploads/193-204.pdf

Ormezowska, E., Zawirski, M., Jaskólski, D. (2012). Koncepcja dynamicznej lokalizacji funkcji w rehabilitacji afatycznych zaburzeń mowy. „Aktualności Neurologiczne”, 12(4), 215-221

Źródło dostępu:

http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.psjd-e901e8dc-b540-472c-bd34-15f5c52f9705

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

wykład

ćwiczenia w sali - prezentacja narzędzi do badania pacjentów z afazją

warsztaty (w małych podgrupach) odbywające się w gabinecie logopedycznym w szpitalu

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

godziny kontaktowe- wykład, ćwiczenia 15+30

przygotowanie do zajęć, lektura 10h

przygotowanie do egzaminu 25h

przygotowanie ćwiczeń dla pacjentów 5h

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)