Diagnoza i terapia logopedyczna osób z afazją
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-2S-DAF |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza i terapia logopedyczna osób z afazją |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 3 sem. PC, logopedia, (2-l) niestacj. II st. Obowiązkowe dla 3 sem. PC, logopedia, (2-l) stacj. II st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Ilościowe i jakościowe metody diagnozowania osób z afazją - Zakres i przebieg logopedycznej diagnozy osoby z afazją - Interpretacja wyników prób diagnostycznych i formułowanie diagnozy opisowej - Czynniki kształtujące obraz językowych zakłóceń u poszczególnych osób z afazją - Podstawy teoretyczne terapii logopedycznej osób z afazją - Podstawowe metody i podstawowe rodzaje ćwiczeń w afazji typu ruchowego, czuciowego, amnestycznego - Afatyczne zaburzenia pisma i sposoby jego usprawniania - Narzędzi do badania pacjenta z afazją. - Interpretacja trudności afatycznych zaobserwowanych u danego pacjenta w czasie hospitowanych zajęć - Przebieg badania diagnostycznego, interpretacja wyników badania, formułowanie diagnozy opisowej - Analiza i interpretacja wypowiedzi afatycznych (z nagrań) - Planowanie zajęć logopedycznych - Samodzielne prowadzenie zajęć logopedycznych z osobą z afazją |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę dotyczącą podstaw afazjologii: zna terminologię afazjologiczną, definicję afazji, klasyfikacje afazji Zna zasady prowadzenia diagnozy logopedycznej osoby z afazją Zna metodykę terapii logopedycznej osób z afazją Umiejętności Potrafi obserwować i interpretować zachowania językowe osoby z afazją Ma podstawowe umiejętności postępowania diagnostycznego i formułowania diagnozy osoby z afazją oraz prowadzenia terapii osoby z afazją Kompetencje społeczne Ma świadomość konieczności pogłębiania wiedzy oraz doskonalenia umiejętności diagnostycznych i terapeutycznych na specjalistycznych studiach z zakresu neurologopedii Ma świadomość odpowiedzialności w kontaktach z osobami z afazją i ich rodzinami |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN LAB
LAB
LAB
LAB
WT ŚR WYK
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Laboratorium/warsztaty, 20 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agata Mężyk, Justyna Żulewska-Wrzosek | |
Prowadzący grup: | Agata Mężyk, Justyna Żulewska-Wrzosek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
OPIS POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA Egzamin pisemny (egzamin zostanie przeprowadzony z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Forms) Zaliczenie ćwiczeń i warsztatów na podstawie obecności oraz przygotowania (w parach) planu terapii dla pacjenta analizowanego na nagraniu. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Wykłady: 1. Ilościowe i jakościowe metody diagnozowania osób z afazją 2. Zakres i przebieg logopedycznej diagnozy osoby z afazją 3. Interpretacja wyników prób diagnostycznych i formułowanie diagnozy opisowej 4. Czynniki kształtujące obraz językowych zakłóceń u poszczególnych osób z afazją 5. Podstawy teoretyczne terapii logopedycznej osób z afazją 6. Podstawowe metody i podstawowe rodzaje ćwiczeń w afazji typu ruchowego, czuciowego, amnestycznego 7. Afatyczne zaburzenia pisma i sposoby jego usprawniania Ćwiczenia/Warsztaty 1. Prezentacja narzędzi do badania pacjenta z afazją. 2. Interpretacja trudności afatycznych zaobserwowanych u danego pacjenta w czasie hospitowanych zajęć 3. Obserwowanie przebiegu badania diagnostycznego, interpretacja wyników badania, formułowanie diagnozy opisowej 4. Analiza i interpretacja wypowiedzi afatycznych (z nagrań) 5. Planowanie zajęć logopedycznych 6. Samodzielne przygotowanie planu terapii/zajęć logopedycznych dla pacjenta z afazją analizowanego na nagraniu. |
|
Literatura: |
LITERATURA: Obowiązkowa: 1. Gałkowski T., Jastrzębowska G., Szeląg E., (red.), 2005, "Podstawy neurologopedii", Opole, (rozdziały dotyczące afazji) 2. Maruszewski M., 1974, "Chory z afazją i jego usprawnianie", Warszawa, PZWL 3. Mierzejewska H., (red.), 1978, "Badania lingwistyczne nad afazją", Wrocław, Ossolineum, (artykuły dotyczące terapii) 4. Nowakowska M., 1978, "Rehabilitacja chorych z afazją", Wrocław, Ossolineum 5. Panasiuk J., 2012, "Diagnoza logopedyczna w przebiegu chorób neurologicznych u osób dorosłych", w: Czaplewska E., Milewski S., "Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki", Sopot, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 6. Strachalska B., 2009, "Ćwiczenia usprawniające aktualizację wyrazów w mowie osób z afazją", Warszawa, Wyd. APS 7. Strachalska B., 2012, "Dynamika poprawy stanu mowy osoby z afazją", w: Porayski- Pomsta J., "Interwencja logopedyczna", Warszawa, Wyd. Elipsa 8. Szepietowska M., 2000, "Diagnoza neuropsychologiczna. Procedura i ocena", Lublin, Wyd. UMCS Uzupełniająca: 1. Jodzio K., 2011, "Diagnostyka neuropsychologiczna w praktyce klinicznej", Warszawa, Wyd. Engram (cz. I) Poleca się również korzystanie z następujących źródeł dostępnych zdalnie: Adrilla, A. (2014). Aphasia Handbook,Florida: Florida International University. Źródło dostępu: http://www.forumlogopedyczne.us.edu.pl/wp-content/uploads/193-204.pdf Knapczyk, M. Badanie zaburzeń komunikacji w afazji. (2017). Przegląd metod badań afazji w Polsce i na świecie, „Forum Logopedyczne”, nr 25, 193-204. Źródło dostępu: http://www.forumlogopedyczne.us.edu.pl/wp-content/uploads/193-204.pdf Ormezowska, E., Zawirski, M., Jaskólski, D. (2012). Koncepcja dynamicznej lokalizacji funkcji w rehabilitacji afatycznych zaburzeń mowy. „Aktualności Neurologiczne”, 12(4), 215-221 Źródło dostępu: http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.psjd-e901e8dc-b540-472c-bd34-15f5c52f9705 |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Wykład z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Teams. Studenci zostali dołączeni do zespołu w aplikacji Teams, dodatkowo przez pocztę USOSmail został przekazany kod umożliwiający wejście studenta do grupy zajęciowej dr J. Żulewska); studenci mgr A. Mężyk zostali dołączeni do zespołu przez wykładowcę. Kontakt z prowadzącym wykład odbywać się będzie drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl. (jzulewska@aps.edu.pl). Dodatkowo w wyznaczonych terminach dyżurów kontakt z prowadzącym z wykorzystaniem aplikacji MS Teams. Ćwiczenia w aplikacji Teams - prezentacje narzędzi do badań pacjentów z afazją, prezentacja nagrania szczegółowej diagnozy pacjenta z afazją. Warsztaty (w małych podgrupach) z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Teams w szpitalu (z udziałem pacjentów) i z wykorzystaniem filmów z pacjentami z afazją. Kontakt z prowadzącą ćwiczenia (a.mezyk@aps.edu.pl) i prowadzącymi warsztaty (J. Żulewska, A. Mężyk) odbywać się będzie drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl. Dodatkowo w wyznaczonych terminach dyżurów kontakt z prowadzącymi z wykorzystaniem aplikacji MS Teams. NAKŁAD PRACY STUDENTA: godziny kontaktowe- wykład, ćwiczenia 15+30 przygotowanie do zajęć, lektura 10h przygotowanie do egzaminu 25h przygotowanie ćwiczeń dla pacjentów 5h Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN LAB
LAB
LAB
WT LAB
LAB
ŚR CZ PT SO LAB
LAB
CW
WYK
LAB
N LAB
WYK
LAB
CW
LAB
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Laboratorium/warsztaty, 20 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agata Mężyk, Justyna Żulewska-Wrzosek | |
Prowadzący grup: | Agata Mężyk, Justyna Żulewska-Wrzosek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
OPIS POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA Egzamin pisemny (egzamin zostanie przeprowadzony z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Forms) Zaliczenie ćwiczeń i warsztatów na podstawie obecności oraz przygotowania (w parach) planu terapii dla pacjenta analizowanego na nagraniu. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Wykłady: 1. Ilościowe i jakościowe metody diagnozowania osób z afazją 2. Zakres i przebieg logopedycznej diagnozy osoby z afazją 3. Interpretacja wyników prób diagnostycznych i formułowanie diagnozy opisowej 4. Czynniki kształtujące obraz językowych zakłóceń u poszczególnych osób z afazją 5. Podstawy teoretyczne terapii logopedycznej osób z afazją 6. Podstawowe metody i podstawowe rodzaje ćwiczeń w afazji typu ruchowego, czuciowego, amnestycznego 7. Afatyczne zaburzenia pisma i sposoby jego usprawniania Ćwiczenia/Warsztaty 1. Prezentacja narzędzi do badania pacjenta z afazją. 2. Interpretacja trudności afatycznych zaobserwowanych u danego pacjenta w czasie hospitowanych zajęć 3. Obserwowanie przebiegu badania diagnostycznego, interpretacja wyników badania, formułowanie diagnozy opisowej 4. Analiza i interpretacja wypowiedzi afatycznych (z nagrań) 5. Planowanie zajęć logopedycznych 6. Samodzielne przygotowanie planu terapii/zajęć logopedycznych dla pacjenta z afazją analizowanego na nagraniu. |
|
Literatura: |
LITERATURA: Obowiązkowa: 1. Gałkowski T., Jastrzębowska G., Szeląg E., (red.), 2005, "Podstawy neurologopedii", Opole, (rozdziały dotyczące afazji) 2. Maruszewski M., 1974, "Chory z afazją i jego usprawnianie", Warszawa, PZWL 3. Mierzejewska H., (red.), 1978, "Badania lingwistyczne nad afazją", Wrocław, Ossolineum, (artykuły dotyczące terapii) 4. Nowakowska M., 1978, "Rehabilitacja chorych z afazją", Wrocław, Ossolineum 5. Panasiuk J., 2012, "Diagnoza logopedyczna w przebiegu chorób neurologicznych u osób dorosłych", w: Czaplewska E., Milewski S., "Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki", Sopot, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 6. Strachalska B., 2009, "Ćwiczenia usprawniające aktualizację wyrazów w mowie osób z afazją", Warszawa, Wyd. APS 7. Strachalska B., 2012, "Dynamika poprawy stanu mowy osoby z afazją", w: Porayski- Pomsta J., "Interwencja logopedyczna", Warszawa, Wyd. Elipsa 8. Szepietowska M., 2000, "Diagnoza neuropsychologiczna. Procedura i ocena", Lublin, Wyd. UMCS Uzupełniająca: 1. Jodzio K., 2011, "Diagnostyka neuropsychologiczna w praktyce klinicznej", Warszawa, Wyd. Engram (cz. I) Poleca się również korzystanie z następujących źródeł dostępnych zdalnie: Adrilla, A. (2014). Aphasia Handbook,Florida: Florida International University. Źródło dostępu: http://www.forumlogopedyczne.us.edu.pl/wp-content/uploads/193-204.pdf Knapczyk, M. Badanie zaburzeń komunikacji w afazji. (2017). Przegląd metod badań afazji w Polsce i na świecie, „Forum Logopedyczne”, nr 25, 193-204. Źródło dostępu: http://www.forumlogopedyczne.us.edu.pl/wp-content/uploads/193-204.pdf Ormezowska, E., Zawirski, M., Jaskólski, D. (2012). Koncepcja dynamicznej lokalizacji funkcji w rehabilitacji afatycznych zaburzeń mowy. „Aktualności Neurologiczne”, 12(4), 215-221 Źródło dostępu: http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.psjd-e901e8dc-b540-472c-bd34-15f5c52f9705 |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Wykład z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Teams. Studenci zostali dołączeni do zespołu w aplikacji Teams, dodatkowo przez pocztę USOSmail został przekazany kod umożliwiający wejście studenta do grupy zajęciowej w Teamsach (dr J. Żulewska); studenci mgr A. Mężyk zostali dołączeni do zespołu przez wykładowcę. Kontakt z prowadzącym wykład odbywać się będzie drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl. (jzulewska@aps.edu.pl). Dodatkowo w wyznaczonych terminach dyżurów kontakt z prowadzącym z wykorzystaniem aplikacji MS Teams. Ćwiczenia w aplikacji Teams - prezentacje narzędzi do badań pacjentów z afazją, prezentacja nagrania szczegółowej diagnozy pacjenta z afazją. Warsztaty (w małych podgrupach) z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Teams w szpitalu (z udziałem pacjentów) i z wykorzystaniem filmów z pacjentami z afazją. Kontakt z prowadzącą ćwiczenia (a.mezyk@aps.edu.pl) i prowadzącymi warsztaty (J. Żulewska, A. Mężyk) odbywać się będzie drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl. Dodatkowo w wyznaczonych terminach dyżurów kontakt z prowadzącymi z wykorzystaniem aplikacji MS Teams. NAKŁAD PRACY STUDENTA: godziny kontaktowe- wykład, ćwiczenia 15+30 przygotowanie do zajęć, lektura 10h przygotowanie do egzaminu 25h przygotowanie ćwiczeń dla pacjentów 5h Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN LAB
LAB
WT WYK
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Laboratorium/warsztaty, 20 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Żulewska-Wrzosek | |
Prowadzący grup: | Agata Mężyk, Justyna Żulewska-Wrzosek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
OPIS POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA egzamin pisemny – dotyczy efektów z zakresu wiedzy ocena ustnej wypowiedzi – dotyczy efektów z zakresu umiejętności ocena aktywności i umiejętności praktycznych w czasie zajęć praktycznych- dotyczy efektów z zakresu umiejętności ocena postawy studenta na podstawie jego wypowiedzi w czasie zajęć – dotyczy efektów z zakresu kompetencji społecznych |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Wykłady: 1. Ilościowe i jakościowe metody diagnozowania osób z afazją 2. Zakres i przebieg logopedycznej diagnozy osoby z afazją 3. Interpretacja wyników prób diagnostycznych i formułowanie diagnozy opisowej 4. Czynniki kształtujące obraz językowych zakłóceń u poszczególnych osób z afazją 5. Podstawy teoretyczne terapii logopedycznej osób z afazją 6. Podstawowe metody i podstawowe rodzaje ćwiczeń w afazji typu ruchowego, czuciowego, amnestycznego 7. Afatyczne zaburzenia pisma i sposoby jego usprawniania Ćwiczenia/Warsztaty 1. Prezentacja narzędzi do badania pacjenta z afazją. 2. Interpretacja trudności afatycznych zaobserwowanych u danego pacjenta w czasie hospitowanych zajęć 3. Obserwowanie przebiegu badania diagnostycznego, interpretacja wyników badania, formułowanie diagnozy opisowej 4. Analiza i interpretacja wypowiedzi afatycznych (z nagrań) 5. Planowanie zajęć logopedycznych 6. Samodzielne przygotowanie planu terapii/zajęć logopedycznych dla pacjenta z afazją analizowanego na nagraniu. |
|
Literatura: |
LITERATURA: Obowiązkowa: 1. Gałkowski T., Jastrzębowska G., Szeląg E., (red.), 2005, "Podstawy neurologopedii", Opole, (rozdziały dotyczące afazji) 2. Maruszewski M., 1974, "Chory z afazją i jego usprawnianie", Warszawa, PZWL 3. Mierzejewska H., (red.), 1978, "Badania lingwistyczne nad afazją", Wrocław, Ossolineum, (artykuły dotyczące terapii) 4. Nowakowska M., 1978, "Rehabilitacja chorych z afazją", Wrocław, Ossolineum 5. Panasiuk J., 2012, "Diagnoza logopedyczna w przebiegu chorób neurologicznych u osób dorosłych", w: Czaplewska E., Milewski S., "Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki", Sopot, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 6. Strachalska B., 2009, "Ćwiczenia usprawniające aktualizację wyrazów w mowie osób z afazją", Warszawa, Wyd. APS 7. Strachalska B., 2012, "Dynamika poprawy stanu mowy osoby z afazją", w: Porayski- Pomsta J., "Interwencja logopedyczna", Warszawa, Wyd. Elipsa 8. Szepietowska M., 2000, "Diagnoza neuropsychologiczna. Procedura i ocena", Lublin, Wyd. UMCS Uzupełniająca: 1. Jodzio K., 2011, "Diagnostyka neuropsychologiczna w praktyce klinicznej", Warszawa, Wyd. Engram (cz. I) Poleca się również korzystanie z następujących źródeł dostępnych zdalnie: Adrilla, A. (2014). Aphasia Handbook,Florida: Florida International University. Źródło dostępu: http://www.forumlogopedyczne.us.edu.pl/wp-content/uploads/193-204.pdf Knapczyk, M. Badanie zaburzeń komunikacji w afazji. (2017). Przegląd metod badań afazji w Polsce i na świecie, „Forum Logopedyczne”, nr 25, 193-204. Źródło dostępu: http://www.forumlogopedyczne.us.edu.pl/wp-content/uploads/193-204.pdf Ormezowska, E., Zawirski, M., Jaskólski, D. (2012). Koncepcja dynamicznej lokalizacji funkcji w rehabilitacji afatycznych zaburzeń mowy. „Aktualności Neurologiczne”, 12(4), 215-221 Źródło dostępu: http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.psjd-e901e8dc-b540-472c-bd34-15f5c52f9705 |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: wykład ćwiczenia w sali - prezentacja narzędzi do badania pacjentów z afazją warsztaty (w małych podgrupach) odbywające się w gabinecie logopedycznym w szpitalu (łączenie ze studentami przez aplikacje Teams ze szpitala) oraz warsztaty w sali, prezentacja nagrań pacjentów z afazją NAKŁAD PRACY STUDENTA: godziny kontaktowe- wykład, ćwiczenia 15+30 przygotowanie do zajęć, lektura 10h przygotowanie do egzaminu 25h przygotowanie ćwiczeń dla pacjentów 5h Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
CW
LAB
LAB
CW
WYK
LAB
N WYK
LAB
LAB
LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Laboratorium/warsztaty, 20 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Żulewska-Wrzosek | |
Prowadzący grup: | Agata Mężyk, Justyna Żulewska-Wrzosek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
OPIS POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA egzamin pisemny - dotyczy efektów z zakresu wiedzy ocena ustnej wypowiedzi- dotyczy efektów z zakresu umiejętności ocena aktywności i umiejętności praktycznych w czasie zajęć praktycznych- dotyczy efektów z zakresu umiejętności ocena postawy studenta na podstawie jego wypowiedzi w czasie zajęć- dotyczy efektów z zakresu kompetencji społecznych |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Wykłady: 1. Ilościowe i jakościowe metody diagnozowania osób z afazją 2. Zakres i przebieg logopedycznej diagnozy osoby z afazją 3. Interpretacja wyników prób diagnostycznych i formułowanie diagnozy opisowej 4. Czynniki kształtujące obraz językowych zakłóceń u poszczególnych osób z afazją 5. Podstawy teoretyczne terapii logopedycznej osób z afazją 6. Podstawowe metody i podstawowe rodzaje ćwiczeń w afazji typu ruchowego, czuciowego, amnestycznego 7. Afatyczne zaburzenia pisma i sposoby jego usprawniania Ćwiczenia/Warsztaty 1. Prezentacja narzędzi do badania pacjenta z afazją. 2. Interpretacja trudności afatycznych zaobserwowanych u danego pacjenta w czasie hospitowanych zajęć 3. Obserwowanie przebiegu badania diagnostycznego, interpretacja wyników badania, formułowanie diagnozy opisowej 4. Analiza i interpretacja wypowiedzi afatycznych (z nagrań) 5. Planowanie zajęć logopedycznych 6. Samodzielne przygotowanie planu terapii/zajęć logopedycznych dla pacjenta z afazją analizowanego na nagraniu. |
|
Literatura: |
LITERATURA: Obowiązkowa: 1. Gałkowski T., Jastrzębowska G., Szeląg E., (red.), 2005, "Podstawy neurologopedii", Opole, (rozdziały dotyczące afazji) 2. Maruszewski M., 1974, "Chory z afazją i jego usprawnianie", Warszawa, PZWL 3. Mierzejewska H., (red.), 1978, "Badania lingwistyczne nad afazją", Wrocław, Ossolineum, (artykuły dotyczące terapii) 4. Nowakowska M., 1978, "Rehabilitacja chorych z afazją", Wrocław, Ossolineum 5. Panasiuk J., 2012, "Diagnoza logopedyczna w przebiegu chorób neurologicznych u osób dorosłych", w: Czaplewska E., Milewski S., "Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki", Sopot, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 6. Strachalska B., 2009, "Ćwiczenia usprawniające aktualizację wyrazów w mowie osób z afazją", Warszawa, Wyd. APS 7. Strachalska B., 2012, "Dynamika poprawy stanu mowy osoby z afazją", w: Porayski- Pomsta J., "Interwencja logopedyczna", Warszawa, Wyd. Elipsa 8. Szepietowska M., 2000, "Diagnoza neuropsychologiczna. Procedura i ocena", Lublin, Wyd. UMCS Uzupełniająca: 1. Jodzio K., 2011, "Diagnostyka neuropsychologiczna w praktyce klinicznej", Warszawa, Wyd. Engram (cz. I) Poleca się również korzystanie z następujących źródeł dostępnych zdalnie: Adrilla, A. (2014). Aphasia Handbook,Florida: Florida International University. Źródło dostępu: http://www.forumlogopedyczne.us.edu.pl/wp-content/uploads/193-204.pdf Knapczyk, M. Badanie zaburzeń komunikacji w afazji. (2017). Przegląd metod badań afazji w Polsce i na świecie, „Forum Logopedyczne”, nr 25, 193-204. Źródło dostępu: http://www.forumlogopedyczne.us.edu.pl/wp-content/uploads/193-204.pdf Ormezowska, E., Zawirski, M., Jaskólski, D. (2012). Koncepcja dynamicznej lokalizacji funkcji w rehabilitacji afatycznych zaburzeń mowy. „Aktualności Neurologiczne”, 12(4), 215-221 Źródło dostępu: http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.psjd-e901e8dc-b540-472c-bd34-15f5c52f9705 |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: wykład ćwiczenia w sali - prezentacja narzędzi do badania pacjentów z afazją warsztaty w sali (w małych podgrupach), prezentacja nagrań pacjentów z afazją NAKŁAD PRACY STUDENTA: godziny kontaktowe- wykład, ćwiczenia 15+30 przygotowanie do zajęć, lektura 10h przygotowanie do egzaminu 25h przygotowanie ćwiczeń dla pacjentów 5h Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN LAB
WYK
LAB
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Laboratorium/warsztaty, 20 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Żulewska-Wrzosek | |
Prowadzący grup: | Justyna Żulewska-Wrzosek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
OPIS POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA egzamin pisemny – dotyczy efektów z zakresu wiedzy ocena ustnej wypowiedzi – dotyczy efektów z zakresu umiejętności ocena aktywności i umiejętności praktycznych w czasie zajęć praktycznych- dotyczy efektów z zakresu umiejętności ocena postawy studenta na podstawie jego wypowiedzi w czasie zajęć – dotyczy efektów z zakresu kompetencji społecznych |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Wykłady: 1. Ilościowe i jakościowe metody diagnozowania osób z afazją 2. Zakres i przebieg logopedycznej diagnozy osoby z afazją 3. Interpretacja wyników prób diagnostycznych i formułowanie diagnozy opisowej 4. Czynniki kształtujące obraz językowych zakłóceń u poszczególnych osób z afazją 5. Podstawy teoretyczne terapii logopedycznej osób z afazją 6. Podstawowe metody i podstawowe rodzaje ćwiczeń w afazji typu ruchowego, czuciowego, amnestycznego 7. Afatyczne zaburzenia pisma i sposoby jego usprawniania Ćwiczenia/Warsztaty 1. Prezentacja narzędzi do badania pacjenta z afazją. 2. Interpretacja trudności afatycznych zaobserwowanych u danego pacjenta w czasie hospitowanych zajęć 3. Obserwowanie przebiegu badania diagnostycznego, interpretacja wyników badania, formułowanie diagnozy opisowej 4. Analiza i interpretacja wypowiedzi afatycznych (z nagrań) 5. Planowanie zajęć logopedycznych 6. Samodzielne przygotowanie planu terapii/zajęć logopedycznych dla pacjenta z afazją analizowanego na nagraniu. |
|
Literatura: |
LITERATURA: Obowiązkowa: 1. Gałkowski T., Jastrzębowska G., Szeląg E., (red.), 2005, "Podstawy neurologopedii", Opole, (rozdziały dotyczące afazji) 2. Maruszewski M., 1974, "Chory z afazją i jego usprawnianie", Warszawa, PZWL 3. Mierzejewska H., (red.), 1978, "Badania lingwistyczne nad afazją", Wrocław, Ossolineum, (artykuły dotyczące terapii) 4. Nowakowska M., 1978, "Rehabilitacja chorych z afazją", Wrocław, Ossolineum 5. Panasiuk J., 2012, "Diagnoza logopedyczna w przebiegu chorób neurologicznych u osób dorosłych", w: Czaplewska E., Milewski S., "Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki", Sopot, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 6. Strachalska B., 2009, "Ćwiczenia usprawniające aktualizację wyrazów w mowie osób z afazją", Warszawa, Wyd. APS 7. Strachalska B., 2012, "Dynamika poprawy stanu mowy osoby z afazją", w: Porayski- Pomsta J., "Interwencja logopedyczna", Warszawa, Wyd. Elipsa 8. Szepietowska M., 2000, "Diagnoza neuropsychologiczna. Procedura i ocena", Lublin, Wyd. UMCS Uzupełniająca: 1. Jodzio K., 2011, "Diagnostyka neuropsychologiczna w praktyce klinicznej", Warszawa, Wyd. Engram (cz. I) Poleca się również korzystanie z następujących źródeł dostępnych zdalnie: Adrilla, A. (2014). Aphasia Handbook,Florida: Florida International University. Źródło dostępu: http://www.forumlogopedyczne.us.edu.pl/wp-content/uploads/193-204.pdf Knapczyk, M. Badanie zaburzeń komunikacji w afazji. (2017). Przegląd metod badań afazji w Polsce i na świecie, „Forum Logopedyczne”, nr 25, 193-204. Źródło dostępu: http://www.forumlogopedyczne.us.edu.pl/wp-content/uploads/193-204.pdf Ormezowska, E., Zawirski, M., Jaskólski, D. (2012). Koncepcja dynamicznej lokalizacji funkcji w rehabilitacji afatycznych zaburzeń mowy. „Aktualności Neurologiczne”, 12(4), 215-221 Źródło dostępu: http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.psjd-e901e8dc-b540-472c-bd34-15f5c52f9705 |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: wykład ćwiczenia w sali - prezentacja narzędzi do badania pacjentów z afazją warsztaty (w małych podgrupach) odbywające się w gabinecie logopedycznym w szpitalu NAKŁAD PRACY STUDENTA: godziny kontaktowe- wykład, ćwiczenia 15+30 przygotowanie do zajęć, lektura 10h przygotowanie do egzaminu 25h przygotowanie ćwiczeń dla pacjentów 5h Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
WYK
N CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Laboratorium/warsztaty, 20 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Żulewska-Wrzosek | |
Prowadzący grup: | Adriana Małż, Justyna Żulewska-Wrzosek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
OPIS POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA egzamin pisemny – dotyczy efektów z zakresu wiedzy ocena ustnej wypowiedzi – dotyczy efektów z zakresu umiejętności ocena aktywności i umiejętności praktycznych w czasie zajęć praktycznych- dotyczy efektów z zakresu umiejętności ocena postawy studenta na podstawie jego wypowiedzi w czasie zajęć – dotyczy efektów z zakresu kompetencji społecznych |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Wykłady: 1. Ilościowe i jakościowe metody diagnozowania osób z afazją 2. Zakres i przebieg logopedycznej diagnozy osoby z afazją 3. Interpretacja wyników prób diagnostycznych i formułowanie diagnozy opisowej 4. Czynniki kształtujące obraz językowych zakłóceń u poszczególnych osób z afazją 5. Podstawy teoretyczne terapii logopedycznej osób z afazją 6. Podstawowe metody i podstawowe rodzaje ćwiczeń w afazji typu ruchowego, czuciowego, amnestycznego 7. Afatyczne zaburzenia pisma i sposoby jego usprawniania Ćwiczenia/Warsztaty 1. Prezentacja narzędzi do badania pacjenta z afazją. 2. Interpretacja trudności afatycznych zaobserwowanych u danego pacjenta w czasie hospitowanych zajęć 3. Obserwowanie przebiegu badania diagnostycznego, interpretacja wyników badania, formułowanie diagnozy opisowej 4. Analiza i interpretacja wypowiedzi afatycznych (z nagrań) 5. Planowanie zajęć logopedycznych 6. Samodzielne przygotowanie planu terapii/zajęć logopedycznych dla pacjenta z afazją analizowanego na nagraniu. |
|
Literatura: |
LITERATURA: Obowiązkowa: 1. Gałkowski T., Jastrzębowska G., Szeląg E., (red.), 2005, "Podstawy neurologopedii", Opole, (rozdziały dotyczące afazji) 2. Maruszewski M., 1974, "Chory z afazją i jego usprawnianie", Warszawa, PZWL 3. Mierzejewska H., (red.), 1978, "Badania lingwistyczne nad afazją", Wrocław, Ossolineum, (artykuły dotyczące terapii) 4. Nowakowska M., 1978, "Rehabilitacja chorych z afazją", Wrocław, Ossolineum 5. Panasiuk J., 2012, "Diagnoza logopedyczna w przebiegu chorób neurologicznych u osób dorosłych", w: Czaplewska E., Milewski S., "Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki", Sopot, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 6. Strachalska B., 2009, "Ćwiczenia usprawniające aktualizację wyrazów w mowie osób z afazją", Warszawa, Wyd. APS 7. Strachalska B., 2012, "Dynamika poprawy stanu mowy osoby z afazją", w: Porayski- Pomsta J., "Interwencja logopedyczna", Warszawa, Wyd. Elipsa 8. Szepietowska M., 2000, "Diagnoza neuropsychologiczna. Procedura i ocena", Lublin, Wyd. UMCS Uzupełniająca: 1. Jodzio K., 2011, "Diagnostyka neuropsychologiczna w praktyce klinicznej", Warszawa, Wyd. Engram (cz. I) Poleca się również korzystanie z następujących źródeł dostępnych zdalnie: Adrilla, A. (2014). Aphasia Handbook,Florida: Florida International University. Źródło dostępu: http://www.forumlogopedyczne.us.edu.pl/wp-content/uploads/193-204.pdf Knapczyk, M. Badanie zaburzeń komunikacji w afazji. (2017). Przegląd metod badań afazji w Polsce i na świecie, „Forum Logopedyczne”, nr 25, 193-204. Źródło dostępu: http://www.forumlogopedyczne.us.edu.pl/wp-content/uploads/193-204.pdf Ormezowska, E., Zawirski, M., Jaskólski, D. (2012). Koncepcja dynamicznej lokalizacji funkcji w rehabilitacji afatycznych zaburzeń mowy. „Aktualności Neurologiczne”, 12(4), 215-221 Źródło dostępu: http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.psjd-e901e8dc-b540-472c-bd34-15f5c52f9705 |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: wykład ćwiczenia w sali - prezentacja narzędzi do badania pacjentów z afazją warsztaty (w małych podgrupach) odbywające się w gabinecie logopedycznym w szpitalu NAKŁAD PRACY STUDENTA: godziny kontaktowe- wykład, ćwiczenia 15+30 przygotowanie do zajęć, lektura 10h przygotowanie do egzaminu 25h przygotowanie ćwiczeń dla pacjentów 5h Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.