Człowiek w instytucji totalnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-2S-CIT |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Człowiek w instytucji totalnej |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Wprowadzenie w tematykę zajęć, cechy instytucji totalnych - Podział instytucji totalnych wg E. Goffmana oraz B. Waligóry - Negatywne i pozytywne determinanty pozbawienia wolności - Deprywacja potrzeb - Typy adaptacji do warunków więziennych - Zjawisko podkultury więziennej - Przygotowanie do readaptacji społecznej (opuszczanie instytucji totalnej) |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma poszerzoną wiedzę o uczestnikach procesu resocjalizacji instytucjonalnej a w szczególności o ich funkcjonowaniu strukturze organizacyjnej placówek resocjalizacyjnych. Ma poszerzoną wiedzę o podstawach prawnych funkcjonowania placówek resocjalizacyjnych oraz o systemie organizacji wewnętrznej placówki resocjalizacyjnej. Ma uporządkowaną, pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o wpływie formalnej organizacji wewnętrznej placówki resocjalizacyjnej na jej klimat społeczny i skuteczność oddziaływań resocjalizacyjnych. Umiejętności Posiada pogłębione umiejętności identyfikowania, najważniejszych problemów w zakresie organizacji placówek resocjalizacyjnych, planuje kierunki zmian usprawniających funkcjonowanie tychże placówek. Kompetencje społeczne Ma świadomość potrzeby przestrzegania zasad etyki zawodowej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Nawrocka | |
Prowadzący grup: | Anna Osowska-Rembecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie na podstawie testu wiedzy |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie w tematykę zajęć, cechy instytucji totalnych 2. Podział instytucji totalnych wg E. Goffmana oraz B. Waligóry 3. Negatywne i pozytywne determinanty pozbawienia wolności 4. Deprywacja potrzeb 5. Typy adaptacji do warunków więziennych 6. Zjawisko podkultury więziennej 7. Przygotowanie do readaptacji społecznej (opuszczanie instytucji totalnej) |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Goffman E. (2011) Instytucje totalne, Warszawa Machel H. (2006) Sens i bezsens resocjalizacji penitencjarnej – casus polski. Studium penitencjarno – pedagogiczne. Kraków Sławomir Przybyliński (2007): Podkultura więzienna- wielowymiarowość rzeczywistości penitencjarnej, Kraków Szaszkiewicz M. (1997) Tajemnice grypserki, Warszawa 1997 Waligóra B.(1974) Funkcjonowanie człowieka w warunkach izolacji więziennej, Poznań Literatura uzupełniająca: Kamiński M. (2006) Gry więzienne, Warszawa Pospiszyl K.: Resocjalizacja, Warszawa 1998 |
|
Uwagi: |
https://teams.microsoft.com/l/team/19%3adb3bad5ec39c4123938a841fc155138b%40thread.tacv2/conversations?groupId=6066f2ee-f957-4cf0-9ceb-3c8840016c07&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury 15 Przygotowanie się do egzaminu 10 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 10 Inne formy - Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Nawrocka | |
Prowadzący grup: | Anna Osowska-Rembecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie na podstawie testu wiedzy |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie w tematykę zajęć, cechy instytucji totalnych 2. Podział instytucji totalnych wg E. Goffmana oraz B. Waligóry 3. Negatywne i pozytywne determinanty pozbawienia wolności 4. Deprywacja potrzeb 5. Typy adaptacji do warunków więziennych 6. Zjawisko podkultury więziennej 7. Przygotowanie do readaptacji społecznej (opuszczanie instytucji totalnej) |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Goffman E. (2011) Instytucje totalne, Warszawa Machel H. (2006) Sens i bezsens resocjalizacji penitencjarnej – casus polski. Studium penitencjarno – pedagogiczne. Kraków Sławomir Przybyliński (2007): Podkultura więzienna- wielowymiarowość rzeczywistości penitencjarnej, Kraków Szaszkiewicz M. (1997) Tajemnice grypserki, Warszawa 1997 Waligóra B.(1974) Funkcjonowanie człowieka w warunkach izolacji więziennej, Poznań Literatura uzupełniająca: Kamiński M. (2006) Gry więzienne, Warszawa Pospiszyl K.: Resocjalizacja, Warszawa 1998 |
|
Uwagi: |
https://teams.microsoft.com/l/team/19%3adb3bad5ec39c4123938a841fc155138b%40thread.tacv2/conversations?groupId=6066f2ee-f957-4cf0-9ceb-3c8840016c07&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury 15 Przygotowanie się do egzaminu 10 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 10 Inne formy - Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Milena Miałkowska-Kozaryna | |
Prowadzący grup: | Anna Klik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest: aktywność na zajęciach kolokwium końcowe |
|
Pełny opis: |
- Wprowadzenie w tematykę zajęć, cechy instytucji totalnych - Podział instytucji totalnych wg E. Goffmana oraz B. Waligóry - Negatywne i pozytywne determinanty pozbawienia wolności - Deprywacja potrzeb - Typy adaptacji do warunków więziennych - Zjawisko podkultury więziennej - Przygotowanie do readaptacji społecznej (opuszczanie instytucji totalnej) -Kolokwium |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Goffman E. (2011) Instytucje totalne, Warszawa Machel H. (2006) Sens i bezsens resocjalizacji penitencjarnej – casus polski. Studium penitencjarno – pedagogiczne. Kraków Waligóra B.(1974) Funkcjonowanie człowieka w warunkach izolacji więziennej, Poznań Literatura uzupełniająca: Kamiński M. (2006) Gry więzienne, Warszawa Poklek R. (2018) Zarys psychologii penitencjarnej. Pomiędzy teorią a praktyką. Sławomir Przybyliński (2007): Podkultura więzienna- wielowymiarowość rzeczywistości penitencjarnej, Kraków Szaszkiewicz M. (1997) Tajemnice grypserki, Warszawa 1997 |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, praca w grupach, dyskusja, praca z tekstem Liczba godzin kontaktowych: 15 Liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 20 Liczba godzin przeznaczonych na przygotowanie się do kolokwium: 25 Liczba punktów ECTS: 2 Link do zespołu na MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aOJjeVjiVfuRXKGwLTUHxkV_haS_qYb6P1bKghVRcCz81%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=6ff77e88-78c7-4935-bf67-88e8ee5afd48&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Milena Miałkowska-Kozaryna | |
Prowadzący grup: | Anna Klik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest: aktywność na zajęciach kolokwium końcowe |
|
Pełny opis: |
- Wprowadzenie w tematykę zajęć, cechy instytucji totalnych - Podział instytucji totalnych wg E. Goffmana oraz B. Waligóry - Negatywne i pozytywne determinanty pozbawienia wolności - Deprywacja potrzeb - Typy adaptacji do warunków więziennych - Zjawisko podkultury więziennej - Przygotowanie do readaptacji społecznej (opuszczanie instytucji totalnej) -Kolokwium |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Goffman E. (2011) Instytucje totalne, Warszawa Machel H. (2006) Sens i bezsens resocjalizacji penitencjarnej – casus polski. Studium penitencjarno – pedagogiczne. Kraków Waligóra B.(1974) Funkcjonowanie człowieka w warunkach izolacji więziennej, Poznań Literatura uzupełniająca: Kamiński M. (2006) Gry więzienne, Warszawa Poklek R. (2018) Zarys psychologii penitencjarnej. Pomiędzy teorią a praktyką. Sławomir Przybyliński (2007): Podkultura więzienna- wielowymiarowość rzeczywistości penitencjarnej, Kraków Szaszkiewicz M. (1997) Tajemnice grypserki, Warszawa 1997 |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, praca w grupach, dyskusja, praca z tekstem Liczba godzin kontaktowych: 15 Liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 20 Liczba godzin przeznaczonych na przygotowanie się do kolokwium: 25 Liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Nawrocka | |
Prowadzący grup: | Danuta Augustyniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest: aktywność na zajęciach kolokwium końcowe |
|
Pełny opis: |
- Wprowadzenie w tematykę zajęć, cechy instytucji totalnych - Podział instytucji totalnych wg E. Goffmana oraz B. Waligóry - Negatywne i pozytywne determinanty pozbawienia wolności - Deprywacja potrzeb - Typy adaptacji do warunków więziennych - Zjawisko podkultury więziennej - Przygotowanie do readaptacji społecznej (opuszczanie instytucji totalnej) -Kolokwium |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Goffman E. (2011) Instytucje totalne, Warszawa Machel H. (2006) Sens i bezsens resocjalizacji penitencjarnej – casus polski. Studium penitencjarno – pedagogiczne. Kraków Waligóra B.(1974) Funkcjonowanie człowieka w warunkach izolacji więziennej, Poznań Literatura uzupełniająca: Kamiński M. (2006) Gry więzienne, Warszawa Poklek R. (2018) Zarys psychologii penitencjarnej. Pomiędzy teorią a praktyką. Sławomir Przybyliński (2007): Podkultura więzienna- wielowymiarowość rzeczywistości penitencjarnej, Kraków Szaszkiewicz M. (1997) Tajemnice grypserki, Warszawa 1997 |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, praca w grupach, dyskusja, praca z tekstem Liczba godzin kontaktowych: 15 Liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 20 Liczba godzin przeznaczonych na przygotowanie się do kolokwium: 25 Liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Nawrocka | |
Prowadzący grup: | Danuta Augustyniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest: aktywność na zajęciach kolokwium końcowe |
|
Pełny opis: |
- Wprowadzenie w tematykę zajęć, cechy instytucji totalnych - Podział instytucji totalnych wg E. Goffmana oraz B. Waligóry - Negatywne i pozytywne determinanty pozbawienia wolności - Deprywacja potrzeb - Typy adaptacji do warunków więziennych - Zjawisko podkultury więziennej - Przygotowanie do readaptacji społecznej (opuszczanie instytucji totalnej) -Kolokwium |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Goffman E. (2011) Instytucje totalne, Warszawa Machel H. (2006) Sens i bezsens resocjalizacji penitencjarnej – casus polski. Studium penitencjarno – pedagogiczne. Kraków Waligóra B.(1974) Funkcjonowanie człowieka w warunkach izolacji więziennej, Poznań Literatura uzupełniająca: Kamiński M. (2006) Gry więzienne, Warszawa Poklek R. (2018) Zarys psychologii penitencjarnej. Pomiędzy teorią a praktyką. Sławomir Przybyliński (2007): Podkultura więzienna- wielowymiarowość rzeczywistości penitencjarnej, Kraków Szaszkiewicz M. (1997) Tajemnice grypserki, Warszawa 1997 |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, praca w grupach, dyskusja, praca z tekstem Liczba godzin kontaktowych: 15 Liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 20 Liczba godzin przeznaczonych na przygotowanie się do kolokwium: 25 Liczba punktów ECTS: 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.