Praktyka asystencko-pedagogiczna w placówkach edukacyjnych / w poradniach psychologiczno-pedagogicznych (40 godz.)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-2P-TPE1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyka asystencko-pedagogiczna w placówkach edukacyjnych / w poradniach psychologiczno-pedagogicznych (40 godz.) |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 2 sem. PC, terapia pedagogiczna, (2-l) niestac. II st. Obowiązkowe dla 2 sem. PC, terapia pedagogiczna, (2-l) stac. II st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
- Zapoznanie się z całokształtem funkcjonowania placówki, szczególnie z jej strukturą organizacyjną, zadaniami wynikającymi z działań diagnostyczno terapeutycznych oraz sposobami ich realizacji. - Dokonanie ogólnej analizy koncepcji pracy zespołu diagnostyczno terapeutycznego wspierającego rozwój ucznia, m.in. pedagoga, psychologa, logopedy, innych specjalistów. - Zapoznanie z rodzajami dokumentów wydawanych przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne - Prowadzenie dokumentacji dotyczącej obserwowanych i prowadzonych zajęć - ujęcie ich w protokołach hospitacyjnych zamieszczonych w dzienniku praktyk. - Poznanie metod i narzędzi dokonywania diagnozy pedagogicznej dzieci i młodzieży (dokonywanie klasyfikacji symptomów zaburzeń, ich rodzaju, stopnia i zakresu; ustalanie źródła i złożoności problemu; interpretacja wpływu specyfiki funkcjonowania dziecka, związanej z jego dysfunkcjami lub szczególnymi uzdolnieniami na szkolne powodzenia i niepowodzenia) - Poznanie form działań terapeutycznych w zależności od rozpoznanych potrzeb dzieci i młodzieży, organizowanych w ramach zajęć specjalistycznych z zakresu terapii pedagogicznej, w tym zajęć korekcyjno-kompensacyjnych. - Dokonanie analizy dokumentów dotyczących określonego dziecka/ ucznia. Szczególnie koncentrowanie się na anamnezie osobniczej i rodzinnej oraz diagnozie a następnie sporządzenie anonimowego opisu funkcjonowania dziecka/ ucznia. - Obserwacja diagnozy ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (w tym ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się). W trakcie obserwacji student powinien poznać organizację, przebieg działań diagnostycznych oraz sposób ich dokumentowania. - Student pod kontrolą opiekuna samodzielnie przeprowadza diagnozę, elementy diagnozy (w tym wywiad z rodzicami) ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (w tym specyficznymi trudnościami w uczeniu się). - Obserwacja zajęć terapeutycznych (w tym zajęć korekcyjno – kompensacyjnych) dziecka/ ucznia) ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (w tym specyficznymi trudnościami w uczeniu się) zgodnie z planami kształcenia dla specjalności. Obserwując zajęcia student powinien poznać organizację pracy terapeutycznej oraz przebieg procesu terapii umożliwiający planowanie działań wspierających ucznia. - Realizacja zajęć terapeutycznych przez studenta (w tym zajęcia korekcyjno – kompensacyjne) zgodnie z rodzajem zajęć określonych w programach kształcenia dla danej specjalności). DRUKI DO POBRANIA Uwaga ! dokumenty należy drukować dwustronnie. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna strukturę organizacyjną, cele, podstawy prawne i funkcjonowanie szkoły z zajęciami korekcyjno-kompensacyjnymi oraz poradni psychologiczno-pedagogicznej Charakteryzuje koncepcje diagnozy i terapii dzieci i uczniów ze specyficznymi trudnościami szkolnymi i małych dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów Wyjaśnia potrzebę wsparcia dzieci i uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się realizowanego w szkole i w poradniach psychologiczno-pedagogicznych Umiejętności Wykorzystuje i integruje wiedzę teoretyczną z zakresu terapii pedagogicznej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych i terapeutycznych Potrafi ocenić przydatność typowych metod i procedur do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności edukacyjnej, diagnostycznej i terapeutycznej prowadzonej w szkołach i poradniach psychologiczno-pedagogicznych Kompetencje społeczne Zachowuje się w sposób profesjonalny i przestrzega zasad etyki zawodowej Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczno-terapeutyczne |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 40 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Gosk-Sobańska | |
Prowadzący grup: | Urszula Gosk-Sobańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 40 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Gosk-Sobańska | |
Prowadzący grup: | Maja Zielińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 40 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Gosk-Sobańska | |
Prowadzący grup: | Urszula Gosk-Sobańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 40 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabella Kucharczyk | |
Prowadzący grup: | Urszula Gosk-Sobańska, Izabella Kucharczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 40 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Maja Zielińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 40 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabella Kucharczyk | |
Prowadzący grup: | Izabella Kucharczyk, Maja Zielińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 40 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Urszula Gosk-Sobańska, Izabella Kucharczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 40 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabella Kucharczyk | |
Prowadzący grup: | Izabella Kucharczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 40 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Izabella Kucharczyk, Maja Zielińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 40 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabella Kucharczyk | |
Prowadzący grup: | Izabella Kucharczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 40 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabella Kucharczyk | |
Prowadzący grup: | Izabella Kucharczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 40 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Izabella Kucharczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.