Praktyka asystencko-pedagogiczna w specjalnych przedszkolach i szkołach dla dzieci z wadą słuchu (40 godz.)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-2P-STP2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyka asystencko-pedagogiczna w specjalnych przedszkolach i szkołach dla dzieci z wadą słuchu (40 godz.) |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 4 sem. PC, surdopedagogika z terapią pedagogiczną, (2-l) niestac. II st. Obowiązkowe dla 4 sem. PC, surdopedagogika z terapią pedagogiczną, (2-l) stac. II st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
- Organizacja i założenia programowe kształcenia i wychowania dzieci z wadą słuchu, realizowane w ramach wybranych placówek edukacyjnych w przedszkolu i klasach 1-3 szkoły podstawowej - Specyfika pracy z dzieckiem z wadą słuchu w przedszkolu i klasach 1-3 szkoły podstawowej, w tym formy i rodzaje zajęć dydaktyczno-wychowawczych oraz zajęć o charakterze rewalidacyjnym, podstawowe cele, metody pracy oraz sposoby porozumiewania się, formy pracy oraz zasady realizacji funkcji kształcącej, opiekuńczo - wychowawczej i rewalidacyjnej w placówkach edukacyjnych, w których student odbywał praktykę - Zasady pracy zespołu wspierającego rozwój dziecka, m.in. surdopedagoga, pedagoga szkolnego, psychologa, logopedy, nauczyciela, innych specjalistów oraz zna formy działań wpierających ucznia z wadą słuchu, organizowanych w przedszkolu oraz w ramach zajęć lekcyjnych oraz pozalekcyjnych na poziomie klas 1-3 szkoły podstawowej dla dzieci z wadą słuchu w których student odbywał praktykę - Koncepcje diagnozy i terapii dzieci i uczniów z wada słuchu ze specyficznymi trudnościami szkolnymi i małych dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, różnorodne uwarunkowania tych procesów - Potrzeba wsparcia dzieci i uczniów z wada słuchu ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się realizowanego w przedszkolu i szkole dla dzieci z wada słuchu - Analiza obserwowanych zajęć dydaktyczno-wychowawczych, określanie ich tematyki, celów, metod, form, środków dydaktycznych, etapów lekcji, rodzajów zabaw, ćwiczeń, zajęć oraz sposobów uwzględniania specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz specyfiki komunikowania się werbalnego oraz w SJM/PJM - Anonimowa charakterystyka ucznia z wada słuchu (diagnoza funkcjonalną) ze specyficznymi trudnościami szkolnymi – na podstawie własnych obserwacji, analizy udostępnionych dokumentów, dotyczących określonego ucznia oraz informacji, zdobytych od nauczycieli i specjalistów. - Projektowanie planu przebiegu zajęć dydaktyczno - wychowawczych (konspekt) dla dzieci z wadą słuchu, realizowanych w przedszkolu i na poziomie edukacji wczesnoszkolnej z uwzględnieniem metodycznych wskazówek do pracy z dziećmi z wadą słuchu ze specyficznymi trudnościami szkolnymi, dobierając i stosując właściwą tematykę, cele, metody, formy, środki dydaktyczne, rodzaje zabaw/ ćwiczeń/ zajęć; - Organizacja zabaw, ćwiczeń, zadań i dobór, przygotowanie pomocy dydaktycznych do konkretnych zajęć w szkole lub w internacie, uwzględniając specyfikę kształcenia i wychowania dzieci z wadą słuchu ze specyficznymi trudnościami szkolnymi - Samodzielna realizacja zajęć z dziećmi z wadą słuchu w wybranej placówce edukacyjnej na poziomie wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, zgodnie z opracowaną koncepcją oraz dokonywanie potrzebnych modyfikacji, dostosowanie procesu nauczania do potrzeb i możliwości uczniów z wadą słuchu ze specyficznymi trudnościami szkolnymi - Indywidualne potrzeby i możliwości dzieci z wadą słuchu, udzielanie im odpowiedniego wsparcia w toku prowadzonych zajęć w przedszkolu i w szkole - Analiza poziomu własnej wiedzy i umiejętności, gotowość do korygowania błędów metodycznych i zdobywania nowych praktycznych umiejętności pedagogicznych poprzez aktywną współpracę z nauczycielami bądź innymi specjalistami w ramach realizacji zadań praktyki i pełne zaangażowanie w ich wypełnianie. - Zasady etyki zawodowej DRUKI DO POBRANIA Uwaga ! dokumenty należy drukować dwustronnie. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna organizację i założenia programowe kształcenia i wychowania dzieci z wadą słuchu, realizowane w ramach wybranych placówek edukacyjnych (w których student odbywał praktykę) w przedszkolu i klasach 1-3 szkoły podstawowej Zna specyfikę pracy z dzieckiem z wadą słuchu w przedszkolu i klasach 1-3 szkoły podstawowej, w tym formy i rodzaje zajęć dydaktyczno-wychowawczych oraz zajęć o charakterze rewalidacyjnym, podstawowe cele, metody pracy oraz sposoby porozumiewania się, formy pracy oraz zasady realizacji funkcji kształcącej, opiekuńczo - wychowawczej i rewalidacyjnej w placówkach edukacyjnych, w których student odbywał praktykę Zna zasady pracy zespołu wspierającego rozwój dziecka, m.in. surdopedagoga, pedagoga szkolnego, psychologa, logopedy, nauczyciela, innych specjalistów oraz zna formy działań wpierających ucznia z wadą słuchu, organizowanych w przedszkolu oraz w ramach zajęć lekcyjnych oraz pozalekcyjnych na poziomie klas 1-3 szkoły podstawowej dla dzieci z wadą słuchu w których student odbywał praktykę Charakteryzuje koncepcje diagnozy i terapii dzieci i uczniów z wada słuchu ze specyficznymi trudnościami szkolnymi i małych dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów Wyjaśnia potrzebę wsparcia dzieci i uczniów z wada słuchu ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się realizowanego w przedszkolu i szkole dla dzieci z wada słuchu Umiejętności Potrafi dokonać analizy obserwowanych zajęć dydaktyczno-wychowawczych, określając ich tematykę, cele, metody, formy, środki dydaktyczne, etapy lekcji, rodzaje zabaw/ ćwiczeń/ zajęć oraz sposób uwzględniania specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz specyfiki komunikowania się werbalnego oraz w SJM/PJM Potrafi dokonać anonimowej charakterystyki ucznia z wada słuchu (diagnozę funkcjonalną) ze specyficznymi trudnościami szkolnymi – na podstawie własnych obserwacji, analizy udostępnionych dokumentów, dotyczących określonego ucznia oraz informacji, zdobytych od nauczycieli i specjalistów. Potrafi zaprojektować plan przebiegu zajęć dydaktyczno - wychowawczych (konspekt) dla dzieci z wadą słuchu, realizowanych w przedszkolu i na poziomie edukacji wczesnoszkolnej z uwzględnieniem metodycznych wskazówek do pracy z dziećmi z wadą słuchu ze specyficznymi trudnościami szkolnymi, dobierając i stosując właściwą tematykę, cele, metody, formy, środki dydaktyczne, rodzaje zabaw/ ćwiczeń/ zajęć; Organizuje twórcze, ciekawe zabawy/ ćwiczenia/ zadania i kreatywnie dobiera, przygotowuje (bądź modyfikuje) pomoce dydaktyczne do konkretnych zajęć w szkole lub w internacie, uwzględniając specyfikę kształcenia i wychowania dzieci z wada słuchu ze specyficznymi trudnościami szkolnymi Potrafi samodzielnie przeprowadzić zajęcia z dziećmi z wadą słuchu w wybranej placówce edukacyjnej na poziomie wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, zgodnie z opracowaną koncepcją oraz dokonywać na bieżąco potrzebnych modyfikacji, dostosowując proces nauczania do potrzeb i możliwości uczniów z wadą słuchu ze specyficznymi trudnościami szkolnymi Kompetencje społeczne Dostrzega indywidualne potrzeby i możliwości dzieci z wadą słuchu i udziela im odpowiedniego wsparcia w toku prowadzonych zajęć w przedszkolu i w szkole, przejawia pozytywny stosunek do dzieci. Dokonuje systematycznej analizy poziomu własnej wiedzy i umiejętności, własnych oraz obserwowanych działań edukacyjno-wychowawczych; wyraża gotowość do korygowania błędów metodycznych i zdobywania nowych praktycznych umiejętności pedagogicznych poprzez aktywną współpracę z nauczycielami bądź innymi specjalistami w ramach realizacji zadań praktyki i pełne zaangażowanie w ich wypełnianie. Identyfikuje się z rolą i zadaniami surdopedagoga, radzi sobie w rzeczywistości edukacyjnej - w różnych sytuacjach, starając się przejąć odpowiedzialność za wszystkie aspekty nauczania (m.in.: organizacja zajęć, lekcji, wyjść) oraz aktywnie uczestniczy w życiu klasy i placówki zapewniając podopiecznym zabawę i naukę w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa. Zachowuje się w sposób profesjonalny i przestrzega zasad etyki zawodowej Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczno-terapeutyczne |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 40 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Porembska | |
Prowadzący grup: | Dorota Porembska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 40 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Kupisiewicz | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Kupisiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 40 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Dorota Porembska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 40 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Porembska | |
Prowadzący grup: | Dorota Porembska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 40 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Kupisiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 40 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Kupisiewicz | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Kupisiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 40 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Dorota Porembska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 40 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Kupisiewicz | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Kupisiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 40 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Kupisiewicz | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Kupisiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.