Badawczy projekt specjalnościowy - 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-2F-PS2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Badawczy projekt specjalnościowy - 2 |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 2 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (2-l) niestacjonarne II stopnia Obowiązkowe dla 2 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (2-l) stacjonarne II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Jakościowa i ilościowa perspektywa badawcza (możliwości zastosowania metodologii jakościowej i ilościowej w badaniach z zakresu specjalności/ możliwości i ograniczenia różnych perspektyw badawczych/łączenie perspektyw jakościowej i ilościowej w badaniach). - Obszary badań w zakresie studiowanej specjalności (analiza literatury przedmiotu). - Opracowanie projektu badawczego: przedmiot badań, cel, problemy badawcze, hipotezy badawcze, kryteria doboru grupy badawczej, metody techniki badawcze. - Wybór jednego projektu, przygotowanie narzędzi badawczych. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat procedury postępowania badawczego Zna podstawowe metody opracowywania i prezentacji wyników badań (obserwacji bezpośredniej, skal szacunkowych, ankiety, wywiadu, socjometrii, testów osiągnięć szkolnych, eksperymentu pedagogicznego) Umiejętności Potrafi, wykorzystując wiedzę z zakresu studiowanej specjalności, opracowywać i realizować projekty badawcze. Potrafi wydobywać i precyzować problemy dotyczące obszaru studiowanej specjalności oraz projektować ich eksplorację poznawczą w trakcie badań zespołowych. Potrafi czynnie uczestniczyć w badaniach zespołowych w charakterze współtwórcy postępowania badawczego i realizatora powierzonych mu zadań szczegółowych. Kompetencje społeczne Ma pogłębioną świadomość poziom u swojej wiedzy z zakresu metodologii badań nauk społecznych, rozumie potrzebę wiedzy i umiejętności rozwoju w tym zakresie |
Metody i kryteria oceniania: |
1). Podstawą zaliczenia przedmiotu (na ocenę) jest pisemny raport, który zawiera: - krótkie wprowadzenie teoretyczne problematyki - założenia metodologiczne podjętych badań (przedmiot i cel badań, główne pytania/problemy badawcze, procedura badawcza) - prezentacja i analiza wyników badań (tekst + tabele, wykresy) - wnioski z badań. 2). Cały raport nie powinien przekraczać 20 stron. 3). Ocena raportu przypisana jest wszystkim wykonawcom projektu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Gosk-Sobańska, Barbara Marcinkowska, Joanna Moleda, Dorota Porembska, Irena Pospiszyl, Sławomir Śniatkowski | |
Prowadzący grup: | Diana Aksamit, Andrzej Giryński, Urszula Gosk-Sobańska, Joanna Moleda, Dorota Porembska, Irena Pospiszyl, Sławomir Śniatkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Wymagania: - praca pisemna (obowiązkowa) |
|
Pełny opis: |
Analiza danych jakościowych - na przykładach (próbki obserwacji, wywiadów). Opracowanie projektu badawczego: - przedmiot badań, cel, problemy badawcze, - kryteria doboru grupy badawczej, - metody techniki badawcze. - przygotowanie narzędzi badawczych. Realizacja projektu badawczego i opracowanie wyników. Praca na odległość: Kontakt ze studentami drogą mejlową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl lub za pomocą aplikacji Microsoft Teams. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: dyskusja, analiza obserwacji, przykładów wywiadów, analiza problemowa, praca zdalna Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia) - 30g. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20 g. Inne formy (prace pisemne) - 15 g Liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Głowik, Agnieszka Konieczna, Iwona Konieczna, Bernadetta Kosewska, Kamil Miszewski, Sławomir Śniatkowski, Katarzyna Wereszka | |
Prowadzący grup: | Tomasz Głowik, Agnieszka Konieczna, Iwona Konieczna, Ewa Kulesza, Marianna Marek-Ruka, Kamil Miszewski, Katarzyna Smolińska, Sławomir Śniatkowski, Katarzyna Wereszka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Wymagania: - praca pisemna (obowiązkowa) |
|
Pełny opis: |
Analiza danych jakościowych - na przykładach (próbki obserwacji, wywiadów). Opracowanie projektu badawczego: - przedmiot badań, cel, problemy badawcze, - kryteria doboru grupy badawczej, - metody techniki badawcze. - przygotowanie narzędzi badawczych. Realizacja projektu badawczego i opracowanie wyników. Praca na odległość: Kontakt ze studentami drogą mejlową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl |
|
Literatura: |
Konecki K. T. (2010), W stronę socjologii jakościowej: badanie kultur, subkultur i światów społecznych, [w:] Kultury, subkultury i światy społeczne w badaniach jakościowych, J. Leoński, M. Fiternicka-Gorzko (red.). Szczecin: Wydawnictwo USz, s. 17–37 Kostera M., Krzyworzeka P. (2012): Etnografia. [w:] Badania jakościowe. Podejścia i teorie. Tom 1, D. Jemielniak (red.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 167–188 Babbie, E. (2008). Podstawy badań społecznych. Warszawa: PWN E. Soroko (2007): Poziom autonarracyjności wypowiedzi i użyteczność wybranych sposobów ich generowania: badania narracyjne (s. 130-134); technika wywiad pogłębiony (s. 152-154); technika wywiad narracyjno-biograficzny (s. 163-167); techniki wspierające wywiad (s. 152-167); kontakt badacz-osoba udzielająca wywiadu (s. 135-146, część II) |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: dyskusja, analiza obserwacji, przykładów wywiadów, analiza problemowa, praca zdalna Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia) - 15g. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20 g. Inne formy (prace pisemne) - 15 g Liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Gosk-Sobańska, Barbara Marcinkowska, Joanna Moleda, Dorota Porembska, Irena Pospiszyl, Sławomir Śniatkowski | |
Prowadzący grup: | Andrzej Giryński, Urszula Gosk-Sobańska, Joanna Moleda, Irena Pospiszyl, Joanna Rostkowska, Magdalena Stankowska, Sławomir Śniatkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Uwagi: |
Link do zespołu na Teamsach (prowadząca dr U. Gosk): https://teams.microsoft.com/l/team/19%3af57cfa199e764dc5a99c730a9e8b67e4%40thread.tacv2/conversations?groupId=da7e520f-9eff-473c-a2c0-f045625d09da&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Głowik, Agnieszka Konieczna, Ewa Kulesza, Barbara Marcinkowska, Kamil Miszewski, Sławomir Śniatkowski, Katarzyna Wereszka, Katarzyna Ziomek-Michalak | |
Prowadzący grup: | Tomasz Głowik, Hubert Iwanicki, Agnieszka Konieczna, Ewa Kulesza, Magdalena Stankowska, Sławomir Śniatkowski, Grażyna Walczak, Katarzyna Wereszka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Wymagania: praca pisemna (obowiązkowa) |
|
Pełny opis: |
Dopracowanie metodyki badań Przeprowadzenie badań z wykorzystaniem gotowych lub autorskich narzędzi (po przeprowadzeniu pilotażu) Porządkowanie danych: np. kodowanie, tworzenie kategorii itp. Analiza danych jakościowych i ilościowych w zależności od realizowanego projektu Opis i interpretacja wyników Formułowanie wniosków Przygotowanie pracy zaliczeniowej - projektu badawczego, zawierającego klasyczne elementy pracy badawczej. |
|
Literatura: |
Literatura w zależności od realizowanego projektu badawczego: 1. Babbie, E. (2008). Podstawy badań społecznych. Warszawa: PWN. 2. Konecki, K. T. (2010). W stronę socjologii jakościowej: badanie kultur, subkultur i światów społecznych. [w:] J. Leoński i M. Fiternicka-Gorzko (red.), Kultury, subkultury i światy społeczne w badaniach jakościowych (s. 17–37). Szczecin: Wydawnictwo USz. 3. Kostera, M., Krzyworzeka, P. (2012). Etnografia. [w:] D. Jemielniak (red.), Badania jakościowe. Podejścia i teorie. Tom 1. (s. 167–188). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 4. Łobocki, M. (2010). Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Kraków: Impuls. 5. Pilch, T., Bauman, T. (2019). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie "Żak". 6. Soroko, E. (2007). Poziom autonarracyjności wypowiedzi i użyteczność wybranych sposobów ich generowania: badania narracyjne (s. 130-134); technika wywiad pogłębiony (s. 152-154); technika wywiad narracyjno-biograficzny (s. 163-167); techniki wspierające wywiad (s. 152-167); kontakt badacz-osoba udzielająca wywiadu (s. 135-146, część II). Doktorat. PDF. Instytut Psychologii UAM. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: dyskusja, prezentacje multimedialne, metody praktyczne: kodowanie, opis, analiza i interpretacja danych Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia) - 15g. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20 g. Inne formy (prace pisemne) - 15 g Liczba punktów ECTS: 2 Zajęcia prowadzone synchronicznie z planem zajęć na platformie Teams. Link do Zespołu: Ewa Kulesza gr. ćwiczeniowa I ZU/PC-TPEw1 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3af5b3c4cb4cea4ddc8072c56d4af41d6b%40thread.tacv2/conversations?groupId=1b8bbbe0-9992-4a72-b2cf-9a2bb88dc133&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Ewa Kulesza gr. ćwiczeniowa I ZU/PC-TPEw2 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ab8826ca9d7fe4e288b1d3b937ebf1e20%40thread.tacv2/conversations?groupId=a1dadf07-2a52-45de-8670-bafc23b51055&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Giryński, Urszula Gosk-Sobańska, Joanna Moleda, Dorota Porembska, Irena Pospiszyl, Sławomir Śniatkowski | |
Prowadzący grup: | Andrzej Giryński, Urszula Gosk-Sobańska, Hubert Iwanicki, Joanna Moleda, Dorota Porembska, Irena Pospiszyl, Sławomir Śniatkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Konieczna, Ewa Kulesza, Anna Nowicka-Skóra, Rafał Piwowarski, Dorota Porembska, Sławomir Śniatkowski, Grażyna Walczak | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Konieczna, Ewa Kulesza, Su-Jan Lin, Anna Nowicka-Skóra, Małgorzata Paplińska, Rafał Piwowarski, Dorota Porembska, Sławomir Śniatkowski, Grażyna Walczak, Małgorzata Walkiewicz-Krutak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: -ocena pracy indywidualnej lub grupowej: opracowanie projektu badawczego, realizacja i prezentacja wyników -aktywność w trakcie ćwiczeń (analiza przykładów, dyskusje problemowe) |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Jakościowa i ilościowa perspektywa badawcza (możliwości zastosowania metodologii jakościowej i ilościowej w badaniach z zakresu specjalności/ możliwości i ograniczenia różnych perspektyw badawczych/łączenie perspektyw jakościowej i ilościowej w badaniach). - Obszary badań w zakresie studiowanej specjalności (analiza literatury przedmiotu). - Opracowanie projektu badawczego: przedmiot badań, cel, problemy badawcze, hipotezy badawcze, kryteria doboru grupy badawczej, metody techniki badawcze. - Wybór jednego projektu, przygotowanie narzędzi badawczych. |
|
Literatura: |
Babbie, E. (2008). Podstawy badań społecznych. Warszawa: PWN Pilch T., Bauman T. red., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2001; Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków 2010; Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008. Denzin N.K., Lincoln Y.S., Metody badań jakościowych, t. 1 i 2, Warszawa 2009. Urbaniak-Zając D., E. Kos, Badania jakościowe w pedagogice, Warszawa 2013 |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta: Ćwiczenia - 15 godz. Przygotowanie do zajęć - 10 godz. Przeprowadzenie badań - 10 godz. Przygotowanie prezentacji - 10 godz. ECTS - 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Sławomir Śniatkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.