Etyczne problemy współczesności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-2F-EPW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Etyczne problemy współczesności |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
- Etyka – jej geneza i istota. Swoistość refleksji etycznej i aksjologicznej. Logika rozważań etycznych. Etyka opisowa i etyka normatywna. - Etyka tradycyjna i etyka współczesna. Główne problemy współczesnej refleksji etycznej. Współczesna etyka wobec problemów osoby i wobec problemów globalnych. - Problemy współczesnej bioetyki. Człowiek jako osoba. Człowiek wobec perspektywy biologicznego doskonalenia gatunku. Kondycja ludzka a postęp medycyny i biotechnologii. Humanistyczne postawy – otwartość, dialog, współpraca – wobec osób i środowisk marginalizowanych. - Etyczne aspekty ochrony środowiska naturalnego. Od ekorozwoju do rozwoju zrównoważonego. - Etyka wobec rozwoju naukowego i osiągnięć cywilizacji technicznej. Etyka wobec problemów globalnych i globalizacji. Globalizacja a rozwój zrównoważony. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Wyjaśnia filozoficzne podstawy oraz istotę dyskursu etycznego i jego znaczenie w życiu społecznym Wymienia i charakteryzuje wybrane, reprezentatywne koncepcje etyczne Odróżnia zadania etyki tradycyjnej od współczesnej i charakteryzuje je Wymienia i charakteryzuje etyczne problemy współczesnego świata wynikające z aktualnego rozwoju cywilizacyjnego Określa i charakteryzuje problemy współczesnej bioetyki i ekoetyki Przedstawia etyczny wymiar kontrowersji wokół globalizacji Ukazuje problemy etyczne wynikające z ekspansji doktryny neoliberalnej Umiejętności Podejmuje zagadnienia etyczne niesione przez tendencje globalizacji i migracji w duchu otwartości i zrozumienia problemów pojawiających się w tym obszarze życia społecznego Samookreśla się wobec perspektywy modyfikacji biologicznego profilu gatunku homo sapiens wobec postępu medycyny i biotechnologii Dostrzega znaczenie etyki we współczesnej nauce oraz współczesnych dyskusjach moralnych dotyczących miejsca i zadań współczesnego człowieka Identyfikuje problemy związane z rozwojem współczesnej cywilizacji oraz jego konsekwencjami w skali lokalnej i globalnej Kompetencje społeczne Posiada szersze spojrzenie na otaczający go współczesny świat Jest otwarty na krytyczny namysł nad sobą, działalnością swoją i innych ludzi oraz skutkami tej działalności i ich etycznymi konsekwencjami wykazuje wrażliwość na problemy globalne przekraczające bezpośredni życiowy horyzont codziennego doświadczenia |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Rosół | |
Prowadzący grup: | Helena Ciążela | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie pisemne – pytania otwarte rekonstruujące wiedzę z wykładu i przeczytanej lektury oraz wymagające wykazania się umiejętnością dostrzegania problemów i ich interpretacji |
|
Pełny opis: |
1. Etyka – jej geneza i istota. Swoistość refleksji etycznej i aksjologicznej. Logika rozważań etycznych. Etyka opisowa i etyka normatywna. 2. Etyka tradycyjna i etyka współczesna. Główne problemy współczesnej refleksji etycznej. Współczesna etyka wobec problemów osoby i wobec problemów globalnych. 3. Problemy współczesnej bioetyki. Człowiek jako osoba. Człowiek wobec perspektywy biologicznego doskonalenia gatunku. Kondycja ludzka a postęp medycyny i biotechnologii. Humanistyczne postawy – otwartość, dialog, współpraca – wobec osób i środowisk marginalizowanych. 4. Etyczne aspekty ochrony środowiska naturalnego. Od ekorozwoju do rozwoju zrównoważonego. 5. Etyka wobec rozwoju naukowego i osiągnięć cywilizacji technicznej. Etyka wobec problemów globalnych i globalizacji. Globalizacja a rozwój zrównoważony. |
|
Literatura: |
Należy wybrać jedną książkę z listy poniżej lub 4 artykuły (każdy z innego numeru) z elektronicznego półrocznika "Studies in Global Ethics and Global Education" (sgege.aps.edu.pl): E. Black, Wojna przeciwko słabym. Eugenika i amerykańska kampania …, Warszawa 2004. H. Ciążela, Problemy i dylematy etyki odpowiedzialności globalnej, Warszawa 2006. N. Chomsky, Zysk ponad ludzi. Neoliberalizm a ład globalny, Warszawa 2000. N. Chomsky, Hegemonia albo przetrwanie…, Warszawa 2005. W. Easterly, Brzemię białego człowieka, Warszawa 2008. L. Verry, J-D. Vincent, Co to jest człowiek, PIW, Warszawa 2003. M. Gawin, Rasa i nowoczesność, Warszawa 2004. H. Jonas, Zasada odpowiedzialności. Etyka dla cywilizacji technologicznej, Kraków 1996. N. Klein, No Logo, Warszawa 2004. N. Klein, Doktryna szoku. Jak współczesny kapitalizm wykorzystuje klęski żywiołowe i kryzysy społeczne, Warszawa 2008. G. Picht, Odwaga utopii, Warszawa 1981. K. Popowicz, Lamarkizm społeczny a rasizm i eugenika we Francji, Wyd. UW, Warszawa 2009. J. Rifkin, Koniec pracy, Wyd. Dolnośląskie, Wrocław 2001. P. Singer, Jeden świat. Etyka globalizacji, Warszawa 2006. J. Stiglitz, Wizja sprawiedliwej globalizacji, Warszawa 2007. I. Wallerstein, Koniec świata jaki znamy, Warszawa 2004. P. Wielgosz, Opium globalizacji, Dialog, Warszawa 2004. M. Zaremba Bielawski, Higieniści. Z dziejów eugeniki, Wyd. Czarne, Wołowiec 2011. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, film dokumentalny Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: wykład 15 Przygotowanie się do egzaminu 35-45. Wartość sumaryczna: 50-60 godzin Liczba punktów ECTS - 2. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Rosół | |
Prowadzący grup: | Piotr Rosół | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Metody pomiaru efektów kształcenia: Zaliczenie pisemne – pytania otwarte rekonstruujące wiedzę z wykładu i przeczytanej lektury oraz wymagające wykazania się umiejętnością dostrzegania problemów i ich interpretacji. |
|
Pełny opis: |
1. Specyfika pytań etycznych 2. Współczesne miejsce etyki 3. Jak dyskutować o wyborach etycznych? 4. Altruizm - egoizm 5. Efektywny altruizm 6. Tożsamość - współczesne aspekty etyczne 7. Aspekty etyczne podziału na naturę i kulturę 8. Współczesne problemy z rozumieniem tego co naturalne i tego co kulturowe 9. Charakterystyka technicznego sposobu myślenia 10. Na czym polega odpowiedzialność etyczna 11. Postawy wobec postępu technicznego 12. Eugenika 13. Problemy rynkowego rozstrzygania sporów 14. Społeczeństwo późnej nowoczesności 15. Zagrożenia środowiskowe |
|
Literatura: |
Należy wybrać jedną książkę z listy poniżej lub 4 artykuły z elektronicznego półrocznika "Studies in Global Ethics and Global Education" (sgege.aps.edu.pl): K. A. Appiah, Kosmopolityzm. Etyka w świecie obcych H. Arendt, Eichmann w Jerozolimie H. Ciążela, Problemy i dylematy etyki odpowiedzialności globalnej Franciszek (papież), Laudato Si E. Fromm, Anatomia ludzkiej destrukcyjności R. Girard, Sacrum i przemoc H. Jonas, Zasada odpowiedzialności A. Leder, Rysa na tafli M. Lilla, Bezsilny Bóg. Religia, polityka i nowoczesny zachód. M. Ossowska, Normy moralne P. Rosół, Hans Jonas o etycznej odpowiedzialności nauki i techniki P. Singer, Etyka praktyczna P. Singer, Życie które możesz ocalić J. Sowa, K. Wolański, Sport nie istnieje Ch. Taylor, Etyka autentyczności M. Walzer, Sfery sprawiedliwości. Obrona pluralizmu i równości I. Wallerstein, Europejski uniwersalizm B. Williams, Moralność. Wprowadzenie do etyki M. Zaremba Bielawski, Higieniści. Z dziejów eugeniki, Wyd. Czarne, Wołowiec 2011. A. Zybertowicz z zespołem, Samobójstwo oświecenia? Jak neuronauka i nowe technologie pustoszą ludzki świat |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: - wykład 15 godzin kontaktowych; 45 godzin - przygotowanie do kolokwium; 2 punkty ECTS). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Rosół | |
Prowadzący grup: | Helena Ciążela | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie pisemne – pytania otwarte rekonstruujące wiedzę z wykładu i przeczytanej lektury oraz wymagające wykazania się umiejętnością dostrzegania problemów i ich interpretacji |
|
Pełny opis: |
1. Etyka – jej geneza i istota. Swoistość refleksji etycznej i aksjologicznej. Logika rozważań etycznych. Etyka opisowa i etyka normatywna. 2. Etyka tradycyjna i etyka współczesna. Główne problemy współczesnej refleksji etycznej. Współczesna etyka wobec problemów osoby i wobec problemów globalnych. 3. Problemy współczesnej bioetyki. Człowiek jako osoba. Człowiek wobec perspektywy biologicznego doskonalenia gatunku. Kondycja ludzka a postęp medycyny i biotechnologii. Humanistyczne postawy – otwartość, dialog, współpraca – wobec osób i środowisk marginalizowanych. 4. Etyczne aspekty ochrony środowiska naturalnego. Od ekorozwoju do rozwoju zrównoważonego. 5. Etyka wobec rozwoju naukowego i osiągnięć cywilizacji technicznej. Etyka wobec problemów globalnych i globalizacji. Globalizacja a rozwój zrównoważony. |
|
Literatura: |
Należy wybrać jedną książkę z listy poniżej lub 4 artykuły (każdy z innego numeru) z elektronicznego półrocznika "Studies in Global Ethics and Global Education" (sgege.aps.edu.pl): E. Black, Wojna przeciwko słabym. Eugenika i amerykańska kampania …, Warszawa 2004. H. Ciążela, Problemy i dylematy etyki odpowiedzialności globalnej, Warszawa 2006. N. Chomsky, Zysk ponad ludzi. Neoliberalizm a ład globalny, Warszawa 2000. N. Chomsky, Hegemonia albo przetrwanie…, Warszawa 2005. W. Easterly, Brzemię białego człowieka, Warszawa 2008. L. Verry, J-D. Vincent, Co to jest człowiek, PIW, Warszawa 2003. M. Gawin, Rasa i nowoczesność, Warszawa 2004. H. Jonas, Zasada odpowiedzialności. Etyka dla cywilizacji technologicznej, Kraków 1996. N. Klein, No Logo, Warszawa 2004. N. Klein, Doktryna szoku. Jak współczesny kapitalizm wykorzystuje klęski żywiołowe i kryzysy społeczne, Warszawa 2008. G. Picht, Odwaga utopii, Warszawa 1981. K. Popowicz, Lamarkizm społeczny a rasizm i eugenika we Francji, Wyd. UW, Warszawa 2009. J. Rifkin, Koniec pracy, Wyd. Dolnośląskie, Wrocław 2001. P. Singer, Jeden świat. Etyka globalizacji, Warszawa 2006. J. Stiglitz, Wizja sprawiedliwej globalizacji, Warszawa 2007. I. Wallerstein, Koniec świata jaki znamy, Warszawa 2004. P. Wielgosz, Opium globalizacji, Dialog, Warszawa 2004. M. Zaremba Bielawski, Higieniści. Z dziejów eugeniki, Wyd. Czarne, Wołowiec 2011. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, film dokumentalny Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: wykład 15 Przygotowanie się do egzaminu 35-45. Wartość sumaryczna: 50-60 godzin Liczba punktów ECTS - 2. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Rosół | |
Prowadzący grup: | Piotr Rosół | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Metody pomiaru efektów kształcenia: Zaliczenie pisemne – pytania otwarte rekonstruujące wiedzę z wykładu i przeczytanej lektury oraz wymagające wykazania się umiejętnością dostrzegania problemów i ich interpretacji. |
|
Pełny opis: |
1. Specyfika pytań etycznych 2. Współczesne miejsce etyki 3. Jak dyskutować o wyborach etycznych? 4. Altruizm - egoizm 5. Efektywny altruizm 6. Tożsamość - współczesne aspekty etyczne 7. Aspekty etyczne podziału na naturę i kulturę 8. Współczesne problemy z rozumieniem tego co naturalne i tego co kulturowe 9. Charakterystyka technicznego sposobu myślenia 10. Na czym polega odpowiedzialność etyczna 11. Postawy wobec postępu technicznego 12. Eugenika 13. Problemy rynkowego rozstrzygania sporów 14. Społeczeństwo późnej nowoczesności 15. Zagrożenia środowiskowe |
|
Literatura: |
Należy wybrać jedną książkę z listy poniżej lub 4 artykuły z elektronicznego półrocznika "Studies in Global Ethics and Global Education" (sgege.aps.edu.pl): K. A. Appiah, Kosmopolityzm. Etyka w świecie obcych H. Arendt, Eichmann w Jerozolimie H. Ciążela, Problemy i dylematy etyki odpowiedzialności globalnej Franciszek (papież), Laudato Si E. Fromm, Anatomia ludzkiej destrukcyjności R. Girard, Sacrum i przemoc H. Jonas, Zasada odpowiedzialności A. Leder, Rysa na tafli M. Lilla, Bezsilny Bóg. Religia, polityka i nowoczesny zachód. M. Ossowska, Normy moralne P. Rosół, Hans Jonas o etycznej odpowiedzialności nauki i techniki J. Sowa, K. Wolański, Sport nie istnieje Ch. Taylor, Etyka autentyczności M. Walzer, Sfery sprawiedliwości. Obrona pluralizmu i równości I. Wallerstein, Europejski uniwersalizm B. Williams, Moralność. Wprowadzenie do etyki M. Zaremba Bielawski, Higieniści. Z dziejów eugeniki A. Zybertowicz z zespołem, Samobójstwo oświecenia? Jak neuronauka i nowe technologie pustoszą ludzki świat |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: - wykład 15 godzin kontaktowych; 45 godzin - przygotowanie do kolokwium; 2 punkty ECTS). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Helena Ciążela | |
Prowadzący grup: | Helena Ciążela | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie pisemne – pytania otwarte rekonstruujące wiedzę z wykładu i przeczytanej lektury oraz wymagające wykazania się umiejętnością dostrzegania problemów i ich interpretacji |
|
Pełny opis: |
1. Etyka – jej geneza i istota. Swoistość refleksji etycznej i aksjologicznej. Logika rozważań etycznych. Etyka opisowa i etyka normatywna. 2. Etyka tradycyjna i etyka współczesna. Główne problemy współczesnej refleksji etycznej. Współczesna etyka wobec problemów osoby i wobec problemów globalnych. 3. Problemy współczesnej bioetyki. Człowiek jako osoba. Człowiek wobec perspektywy biologicznego doskonalenia gatunku. Kondycja ludzka a postęp medycyny i biotechnologii. Humanistyczne postawy – otwartość, dialog, współpraca – wobec osób i środowisk marginalizowanych. 4. Etyczne aspekty ochrony środowiska naturalnego. Od ekorozwoju do rozwoju zrównoważonego. 5. Etyka wobec rozwoju naukowego i osiągnięć cywilizacji technicznej. Etyka wobec problemów globalnych i globalizacji. Globalizacja a rozwój zrównoważony. |
|
Literatura: |
Należy wybrać jedną książkę z listy poniżej lub 4 artykuły (każdy z innego numeru) z elektronicznego półrocznika "Studies in Global Ethics and Global Education" (sgege.aps.edu.pl): E. Black, Wojna przeciwko słabym. Eugenika i amerykańska kampania …, Warszawa 2004. H. Ciążela, Problemy i dylematy etyki odpowiedzialności globalnej, Warszawa 2006. N. Chomsky, Zysk ponad ludzi. Neoliberalizm a ład globalny, Warszawa 2000. N. Chomsky, Hegemonia albo przetrwanie…, Warszawa 2005. W. Easterly, Brzemię białego człowieka, Warszawa 2008. L. Verry, J-D. Vincent, Co to jest człowiek, PIW, Warszawa 2003. M. Gawin, Rasa i nowoczesność, Warszawa 2004. H. Jonas, Zasada odpowiedzialności. Etyka dla cywilizacji technologicznej, Kraków 1996. N. Klein, No Logo, Warszawa 2004. N. Klein, Doktryna szoku. Jak współczesny kapitalizm wykorzystuje klęski żywiołowe i kryzysy społeczne, Warszawa 2008. G. Picht, Odwaga utopii, Warszawa 1981. K. Popowicz, Lamarkizm społeczny a rasizm i eugenika we Francji, Wyd. UW, Warszawa 2009. J. Rifkin, Koniec pracy, Wyd. Dolnośląskie, Wrocław 2001. P. Singer, Jeden świat. Etyka globalizacji, Warszawa 2006. J. Stiglitz, Wizja sprawiedliwej globalizacji, Warszawa 2007. I. Wallerstein, Koniec świata jaki znamy, Warszawa 2004. P. Wielgosz, Opium globalizacji, Dialog, Warszawa 2004. M. Zaremba Bielawski, Higieniści. Z dziejów eugeniki, Wyd. Czarne, Wołowiec 2011. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, film dokumentalny Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: wykład 15 Przygotowanie się do egzaminu 35-45. Wartość sumaryczna: 50-60 godzin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Rosół | |
Prowadzący grup: | Piotr Rosół | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Metody pomiaru efektów kształcenia: Zaliczenie ustne – pytania otwarte rekonstruujące wiedzę z przeczytanej lektury i opracowanych materiałów, wymagające wykazania się umiejętnością dostrzegania współczesnych problemów etycznych i ich interpretacji. |
|
Pełny opis: |
Szczegółowe tematy zależą od wybranych lektur i materiałów do opracowania. 1. Specyfika pytań etycznych 2. Współczesne miejsce etyki 3. Jak dyskutować o wyborach etycznych? 4. Altruizm - egoizm 5. Efektywny altruizm 6. Tożsamość - współczesne aspekty etyczne 7. Aspekty etyczne podziału na naturę i kulturę 8. Współczesne problemy z rozumieniem tego co naturalne i tego co kulturowe 9. Charakterystyka technicznego sposobu myślenia 10. Na czym polega odpowiedzialność etyczna 11. Postawy wobec postępu technicznego 12. Eugenika 13. Problemy rynkowego rozstrzygania sporów 14. Społeczeństwo późnej nowoczesności 15. Zagrożenia środowiskowe |
|
Literatura: |
Należy wybrać jedną książkę z listy poniżej lub 4 artykuły z elektronicznego półrocznika "Studies in Global Ethics and Global Education" (sgege.aps.edu.pl): K. A. Appiah, Kosmopolityzm. Etyka w świecie obcych H. Arendt, Eichmann w Jerozolimie H. Ciążela, Problemy i dylematy etyki odpowiedzialności globalnej Franciszek (papież), Laudato Si E. Fromm, Anatomia ludzkiej destrukcyjności R. Girard, Sacrum i przemoc H. Jonas, Zasada odpowiedzialności A. Leder, Rysa na tafli M. Lilla, Bezsilny Bóg. Religia, polityka i nowoczesny zachód. M. Ossowska, Normy moralne P. Rosół, Hans Jonas o etycznej odpowiedzialności nauki i techniki J. Sowa, K. Wolański, Sport nie istnieje Ch. Taylor, Etyka autentyczności M. Walzer, Sfery sprawiedliwości. Obrona pluralizmu i równości I. Wallerstein, Europejski uniwersalizm B. Williams, Moralność. Wprowadzenie do etyki M. Zaremba Bielawski, Higieniści. Z dziejów eugeniki A. Zybertowicz z zespołem, Samobójstwo oświecenia? Jak neuronauka i nowe technologie pustoszą ludzki świat |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: - analiza literatury, artykuły naukowe, wysłuchanie audycji radiowych. 60 godzin - przygotowanie do kolokwium; (2 punkty ECTS). Warunek/różnica programowa. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.