Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Autorstwo życia a niepełnosprawność

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-2F-AZN
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Autorstwo życia a niepełnosprawność
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 4 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (2-l) niestacjonarne II stopnia
Obowiązkowe dla 4 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (2-l) stacjonarne II stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Teoretyczne podstawy konstruktu „autorstwo własnego życia osoby z niepełnosprawnością”. Ustalenie terminologiczne. Społeczny i medyczny model niepełnosprawności. Normalizacja życia osób z niepełnosprawnością.

- Wymiary konstruktu autorstwa własnego życia osoby z niepełnosprawnością: personalistyczny, eudajmoniczny, temporalny, funkcjonalny, pomocowy oraz ich interpretacja w świetle teorii personalizmu pedagogicznego, psychologii pozytywnej, teorii optymalnego funkcjonowania, teorii zadań rozwojowych, teorii wsparcia społecznego. Implikacje psychologii humanistycznej i psychologii pozytywnej dla rehabilitacji osób z niepełnosprawnością.

- Jakość życia osób z niepełnosprawnością i ich rodzin. Ustalenie terminologiczne, analiza wybranych badań empirycznych.

- Studia nad zasobami osobistymi osób z niepełnosprawnością. Ekosystem osoby z niepełnosprawnością. Bariery życiowe a niepełnosprawność. Warunki środowiska wychowania (rodzinnego, instytucjonalnego, środowiska lokalnego).

- Studia nad niepełnosprawnością (disability studies). Interdyscyplinarne analizy empiryczne fenomenu niepełnosprawności.

- Diagnoza potrzeb i modele wsparcia osób z niepełnosprawnością. Studia nad wsparciem społecznym osób niepełnosprawnych. Usługi świadczone na rzecz osób z niepełnosprawnością i możliwości ich oceny.

- Rehabilitacja jako proces indywidualnie zróżnicowany, umożliwiający spełnianie zadań rozwojowych od wczesnego dzieciństwa do późnej dorosłości. Jakość przestrzeni rehabilitacyjnej w wyznaczaniu jakości życia osób z niepełnosprawnością.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Ma usystematyzowany zasób terminologiczny obejmujący pojęcia: niepełnosprawność, dysfunkcje adaptacji społecznej, zasoby osobowe i społeczne człowieka, trajektoria niepełnosprawności, zadania rozwojowe, koherencja, wsparcie

Zna teorie psychologii humanistycznej i psychologii pozytywnej. Potrafi wskazać podstawowe założenia poznanych teorii oraz ich implikacje w projektowaniu rehabilitacji, edukacji, terapii i resocjalizacji

Wymienia filozoficzne, psychologiczne i społeczne koncepcje człowieka i ich odniesienia do teoretycznych podstaw rehabilitacji, edukacji, terapii i resocjalizacji

Ma poszerzoną wiedzę o uczestnikach rehabilitacji, edukacji, terapii i resocjalizacji oraz o metodach diagnozowania ich potrzeb i oceny jakości usług

Zna teksty źródłowe teoretyczne oraz wyniki przykładowych badań dotyczących procesu rehabilitacji, edukacji, terapii i resocjalizacji oraz podmiotowych i społecznych zasobów osób z niepełnosprawnością oraz umie je zaprezentować

Umiejętności

Posiada pogłębione umiejętności wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych, przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów rehabilitacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych, resocjalizacyjnych

Wyjaśnia założenia psychologii humanistycznej i psychologii pozytywnej w kontekście życia osób z grup mniejszościowych, wykluczonych

Uzasadnia stosowanie paradygmatu jakościowego i założeń fenomenologicznych w badaniach nad zasobami osobistymi niepełnosprawnych

Wyjaśnia, analizuje i interpretuje trajektorie niepełnosprawności na podstawie indywidualnych przypadków

Kompetencje społeczne

Utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami pedagogiki specjalnej

Przejawia wrażliwość na sytuację i problemy życiowe osób z niepełnosprawnością

Ma świadomość odpowiedzialności za rozwój osób potrzebujących wsparcia oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Pągowska
Prowadzący grup: Aleksandra Mazurek, Marta Pągowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

Ocena zakładanych efektów kształcenia na podstawie egzaminu z treści wykładów oraz realizacja zadań w trakcie ćwiczeń.

Pełny opis:

TREŚCI WYKŁADÓW:

1. Teoretyczne podstawy konstruktu „autorstwo własnego życia osoby z niepełnosprawnością”. Wprowadzenie w problematykę i ustalenie terminologiczne. Normalizacja jako proces ukierunkowany na rozpatrywanie życia osób z niepełnosprawnością w wymiarach autorskich. Normalizacja jako przeciwieństwo nietolerancji społecznej, napiętnowania, stygmatyzacji i wykluczenia. Teoria piętna i przemiany dotyczące wymiaru i znaczenia piętna społecznego.

2. Indywidualna i społeczna percepcja niepełnosprawności: analiza modeli niepełnosprawności, bariery i sytuacje trudne doświadczane przez osoby z niepełnosprawnościami. Ekosystem osoby z niepełnosprawnością. Bariery życiowe a niepełnosprawność. Warunki środowiska wychowania (rodzinnego, instytucjonalnego, środowiska lokalnego).

3. Wymiary konstruktu autorstwa własnego życia osoby z niepełnosprawnością: personalistyczny, temporalny, funkcjonalny. Analiza terminologii podmiotowość, autonomia, niezależność, samostanowienie, realizacja zadań rozwojowych.

4. Wymiary konstruktu autorstwa własnego życia osoby z niepełnosprawnością: eudajmoniczny - implikacje psychologii pozytywnej dla rehabilitacji osób z niepełnosprawnością, teroia dobrostanu; pomocowy -teoria wsparcia społecznego. Diagnoza potrzeb i modele wsparcia osób z niepełnosprawnością.

5. Studia nad niepełnosprawnością (disability studies). Interdyscyplinarne analizy empiryczne fenomenu niepełnosprawności.

6. Jakość życia osób z niepełnosprawnością i ich rodzin. Ustalenie terminologiczne, analiza wybranych badań empirycznych.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Głodkowska, J.(2014). Autorstwo życia a niepełnosprawność – ponawiane odczytywanie idei normalizacji. Człowiek - Niepełnosprawność - Społeczeństwo, 1(23), s. 75-96.

(http://www.cns.aps.edu.pl/media/620994/czlowiek_2014_01-23.pdf)

Głodkowska, J.(2015). Autorstwo własnego życia osoby z niepełnosprawnością – konceptualizacja w perspektywie dobrostanu, podmiotowości, optymalnego funkcjonowania i wsparcia. W: Personalistyczne ujęcie fenomenu niepełnosprawności, pod red. J. Głodkowskiej. S. 110-134. Warszawa: APS.

Głodkowska, J.(2014). Podmiotowość a doświadczanie zależności przez osoby z niepełnosprawnością – normalizacja jako narzędzie ideowe rehabilitacji podmiotowej. Człowiek - Niepełnosprawność – Społeczeństwo, 3(25), s. 87-106. (http://www.cns.aps.edu.pl/media/678937/czlowiek_2014_03-25.pdf)

Głodkowska, J.(2014). Być podmiotem i stawać się autorem swojego życia – paradygmat wsparcia w przygotowaniu osób z niepełnosprawnością do budowania własnej tożsamości i wzbogacania dobrostanu. Człowiek - Niepełnosprawność – Społeczeństwo, 4(260, s. 29-43. (https://cnsonline.pl/resources/html/article/details?id=58881&language=pl)

Pągowska, M. (2018). Paradygmat podmiotowości w pedagogice specjalnej – rozważania w kontekście autonomii, samostanowienia i autorskiego życia osób z niepełnosprawnością. W: Joanna Głodkowska, Kasper Sipowicz, Iwona Patejuk-Mazurek (red.), Tradycja i współczesność pedagogiki specjalnej w tworzeniu społeczeństwa dla wszystkich. W 95-lecie Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej. Warszawa: Wydawnictwo APS. ISBN 978-83-64953-98-9;

Pągowska, M.(2017). Disability Studies in the scientific and didactics perspective - sources and didactics perspective - sources and interpretation. W: J. Głodkowska, J. Gasik, M. Pągowska (red.). Studies on disability – international theoretical, empirical and didactics experiences. Warszawa: Wydawnictwo: APS (wesja w języku polskim).

Wlazło, M.(2017). Disability Studies wobec natury postaw dyskryminujących. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 18. (https://pressto.amu.edu.pl/index.php/ikps/article/view/13692)

Podgórska-Jachnik, D.(2016). Studia nad niepełnosprawnością (Disability Studies) i ruch włączający w społeczeństwie jako konteksty edukacji włączającej. Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych 22/1, 15-33.

Zaorska, M.(2017). Strategie podwyższania jakości życia a możliwości uzyskiwania dobrostanu przez osoby z niepełnosprawnością w wymiarze działalności otganizacji pozarządowych Funkcjonujących na rzecz osób niepełnosprawnych. Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych, Tom LXX, 2017: 43–55. (http://journals.pan.pl/Content/103932/PDF/Marzenna+Zaorska.pdf?handler=pdf)

Uwagi:

INFORMACJE O ZDALNEJ REALIZACJI PRZEDMIOTU:

-----------------------------------------------------------------------------------------------

1. Informacje o sposobie zdalnej realizacji wykładów: wykłady będą realizowane zgodnie z planem zajęć w aplikacji Teams.

Link do zespołu:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a5931d26919de4b6d942a903b702faa2b%40thread.tacv2/conversations?groupId=577a8f9f-6204-4778-a5bb-a5d6b81be7c6&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Kod do zespołu: 9mlmxpl

---------------------------------------------------------------------------------------------

2. Informacje o zdalnej realizacji ćwiczeń:

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Metody kształcenia, w tym metody pracy na odległość: wykład, metoda projektów, dyskusja, prezentacja multimedialna, praca z tekstami źródłowymi, film poglądowy.

Godziny kontaktowe : wykład, ćwiczenia - 30 h

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 40h

Przygotowanie się do egzaminu - 30h

Przygotowanie , prezentacji - 10h

-------------------------------------------------------------------------------

Sumaryczna liczba punktów ECTS 4

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Pągowska
Prowadzący grup: Marta Pągowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

Ocena zakładanych efektów kształcenia na podstawie egzaminu z treści wykładów.

Pełny opis:

TREŚCI WYKŁADÓW:

1. Teoretyczne podstawy konstruktu „autorstwo własnego życia osoby z niepełnosprawnością”. Wprowadzenie w problematykę i ustalenie terminologiczne. Normalizacja jako proces ukierunkowany na rozpatrywanie życia osób z niepełnosprawnością w wymiarach autorskich. Normalizacja jako przeciwieństwo nietolerancji społecznej, napiętnowania, stygmatyzacji i wykluczenia. Teoria piętna i przemiany dotyczące wymiaru i znaczenia piętna społecznego.

2. Indywidualna i społeczna percepcja niepełnosprawności: analiza modeli niepełnosprawności, bariery i sytuacje trudne doświadczane przez osoby z niepełnosprawnościami. Ekosystem osoby z niepełnosprawnością. Bariery życiowe a niepełnosprawność. Warunki środowiska wychowania (rodzinnego, instytucjonalnego, środowiska lokalnego).

3. Wymiary konstruktu autorstwa własnego życia osoby z niepełnosprawnością: personalistyczny, temporalny, funkcjonalny. Analiza terminologii podmiotowość, autonomia, niezależność, samostanowienie, realizacja zadań rozwojowych.

4. Wymiary konstruktu autorstwa własnego życia osoby z niepełnosprawnością: eudajmoniczny - implikacje psychologii pozytywnej dla rehabilitacji osób z niepełnosprawnością, teroia dobrostanu; pomocowy -teoria wsparcia społecznego. Diagnoza potrzeb i modele wsparcia osób z niepełnosprawnością.

5. Studia nad niepełnosprawnością (disability studies). Interdyscyplinarne analizy empiryczne fenomenu niepełnosprawności.

6. Jakość życia osób z niepełnosprawnością i ich rodzin. Ustalenie terminologiczne, analiza wybranych badań empirycznych.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Głodkowska, J.(2014). Autorstwo życia a niepełnosprawność – ponawiane odczytywanie idei normalizacji. Człowiek - Niepełnosprawność - Społeczeństwo, 1(23), s. 75-96.

(http://www.cns.aps.edu.pl/media/620994/czlowiek_2014_01-23.pdf)

Głodkowska, J.(2015). Autorstwo własnego życia osoby z niepełnosprawnością – konceptualizacja w perspektywie dobrostanu, podmiotowości, optymalnego funkcjonowania i wsparcia. W: Personalistyczne ujęcie fenomenu niepełnosprawności, pod red. J. Głodkowskiej. S. 110-134. Warszawa: APS.

Głodkowska, J.(2014). Podmiotowość a doświadczanie zależności przez osoby z niepełnosprawnością – normalizacja jako narzędzie ideowe rehabilitacji podmiotowej. Człowiek - Niepełnosprawność – Społeczeństwo, 3(25), s. 87-106. (http://www.cns.aps.edu.pl/media/678937/czlowiek_2014_03-25.pdf)

Głodkowska, J.(2014). Być podmiotem i stawać się autorem swojego życia – paradygmat wsparcia w przygotowaniu osób z niepełnosprawnością do budowania własnej tożsamości i wzbogacania dobrostanu. Człowiek - Niepełnosprawność – Społeczeństwo, 4(260, s. 29-43. (https://cnsonline.pl/resources/html/article/details?id=58881&language=pl)

Pągowska, M. (2018). Paradygmat podmiotowości w pedagogice specjalnej – rozważania w kontekście autonomii, samostanowienia i autorskiego życia osób z niepełnosprawnością. W: Joanna Głodkowska, Kasper Sipowicz, Iwona Patejuk-Mazurek (red.), Tradycja i współczesność pedagogiki specjalnej w tworzeniu społeczeństwa dla wszystkich. W 95-lecie Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej. Warszawa: Wydawnictwo APS. ISBN 978-83-64953-98-9;

Pągowska, M.(2017). Disability Studies in the scientific and didactics perspective - sources and didactics perspective - sources and interpretation. W: J. Głodkowska, J. Gasik, M. Pągowska (red.). Studies on disability – international theoretical, empirical and didactics experiences. Warszawa: Wydawnictwo: APS (wesja w języku polskim).

Wlazło, M.(2017). Disability Studies wobec natury postaw dyskryminujących. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 18. (https://pressto.amu.edu.pl/index.php/ikps/article/view/13692)

Podgórska-Jachnik, D.(2016). Studia nad niepełnosprawnością (Disability Studies) i ruch włączający w społeczeństwie jako konteksty edukacji włączającej. Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych 22/1, 15-33.

Zaorska, M.(2017). Strategie podwyższania jakości życia a możliwości uzyskiwania dobrostanu przez osoby z niepełnosprawnością w wymiarze działalności otganizacji pozarządowych Funkcjonujących na rzecz osób niepełnosprawnych. Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych, Tom LXX, 2017: 43–55. (http://journals.pan.pl/Content/103932/PDF/Marzenna+Zaorska.pdf?handler=pdf)

Uwagi:

INFORMACJE O ZDALNEJ REALIZACJI PRZEDMIOTU:

-----------------------------------------------------------------------------------------------

1. Informacje o sposobie zdalnej realizacji wykładów: wykłady będą realizowane zgodnie z planem zajęć w aplikacji Teams.

Link do zespołu:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a9c5a26cefd6446aaa8c7814e81dfaf6f%40thread.tacv2/conversations?groupId=9dcb202b-7211-4e0a-a8fa-e65fc72d477e&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Kod do zespołu: 1sb8b86

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Metody kształcenia, w tym metody pracy na odległość: wykład, metoda projektów, dyskusja, prezentacja multimedialna, praca z tekstami źródłowymi, film poglądowy.

Godziny kontaktowe : wykład - 18 h

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 45h

Przygotowanie się do egzaminu - 40h

-------------------------------------------------------------------------------

Sumaryczna liczba punktów ECTS 4

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Pągowska
Prowadzący grup: Aleksandra Mazurek, Marta Pągowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

Ocena zakładanych efektów kształcenia na podstawie egzaminu z treści wykładów oraz realizacja zadań w trakcie ćwiczeń.

Pełny opis:

TREŚCI WYKŁADÓW:

1. Teoretyczne podstawy konstruktu „autorstwo własnego życia osoby z niepełnosprawnością”. Wprowadzenie w problematykę i ustalenie terminologiczne. Normalizacja jako proces ukierunkowany na rozpatrywanie życia osób z niepełnosprawnością w wymiarach autorskich. Normalizacja jako przeciwieństwo nietolerancji społecznej, napiętnowania, stygmatyzacji i wykluczenia. Teoria piętna i przemiany dotyczące wymiaru i znaczenia piętna społecznego.

2. Indywidualna i społeczna percepcja niepełnosprawności: analiza modeli niepełnosprawności, bariery i sytuacje trudne doświadczane przez osoby z niepełnosprawnościami. Ekosystem osoby z niepełnosprawnością. Bariery życiowe a niepełnosprawność. Warunki środowiska wychowania (rodzinnego, instytucjonalnego, środowiska lokalnego).

3. Wymiary konstruktu autorstwa własnego życia osoby z niepełnosprawnością: personalistyczny, temporalny, funkcjonalny. Analiza terminologii podmiotowość, autonomia, niezależność, samostanowienie, realizacja zadań rozwojowych.

4. Wymiary konstruktu autorstwa własnego życia osoby z niepełnosprawnością: eudajmoniczny - implikacje psychologii pozytywnej dla rehabilitacji osób z niepełnosprawnością, teroia dobrostanu; pomocowy -teoria wsparcia społecznego. Diagnoza potrzeb i modele wsparcia osób z niepełnosprawnością.

5. Studia nad niepełnosprawnością (disability studies). Interdyscyplinarne analizy empiryczne fenomenu niepełnosprawności.

6. Jakość życia osób z niepełnosprawnością i ich rodzin. Ustalenie terminologiczne, analiza wybranych badań empirycznych.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Głodkowska, J.(2014). Autorstwo życia a niepełnosprawność – ponawiane odczytywanie idei normalizacji. Człowiek - Niepełnosprawność - Społeczeństwo, 1(23), s. 75-96.

(http://www.cns.aps.edu.pl/media/620994/czlowiek_2014_01-23.pdf)

Głodkowska, J.(2015). Autorstwo własnego życia osoby z niepełnosprawnością – konceptualizacja w perspektywie dobrostanu, podmiotowości, optymalnego funkcjonowania i wsparcia. W: Personalistyczne ujęcie fenomenu niepełnosprawności, pod red. J. Głodkowskiej. S. 110-134. Warszawa: APS.

Głodkowska, J.(2014). Podmiotowość a doświadczanie zależności przez osoby z niepełnosprawnością – normalizacja jako narzędzie ideowe rehabilitacji podmiotowej. Człowiek - Niepełnosprawność – Społeczeństwo, 3(25), s. 87-106. (http://www.cns.aps.edu.pl/media/678937/czlowiek_2014_03-25.pdf)

Głodkowska, J.(2014). Być podmiotem i stawać się autorem swojego życia – paradygmat wsparcia w przygotowaniu osób z niepełnosprawnością do budowania własnej tożsamości i wzbogacania dobrostanu. Człowiek - Niepełnosprawność – Społeczeństwo, 4(260, s. 29-43. (https://cnsonline.pl/resources/html/article/details?id=58881&language=pl)

Pągowska, M. (2018). Paradygmat podmiotowości w pedagogice specjalnej – rozważania w kontekście autonomii, samostanowienia i autorskiego życia osób z niepełnosprawnością. W: Joanna Głodkowska, Kasper Sipowicz, Iwona Patejuk-Mazurek (red.), Tradycja i współczesność pedagogiki specjalnej w tworzeniu społeczeństwa dla wszystkich. W 95-lecie Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej. Warszawa: Wydawnictwo APS. ISBN 978-83-64953-98-9;

Pągowska, M.(2017). Disability Studies in the scientific and didactics perspective - sources and didactics perspective - sources and interpretation. W: J. Głodkowska, J. Gasik, M. Pągowska (red.). Studies on disability – international theoretical, empirical and didactics experiences. Warszawa: Wydawnictwo: APS (wesja w języku polskim).

Wlazło, M.(2017). Disability Studies wobec natury postaw dyskryminujących. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 18. (https://pressto.amu.edu.pl/index.php/ikps/article/view/13692)

Podgórska-Jachnik, D.(2016). Studia nad niepełnosprawnością (Disability Studies) i ruch włączający w społeczeństwie jako konteksty edukacji włączającej. Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych 22/1, 15-33.

Zaorska, M.(2017). Strategie podwyższania jakości życia a możliwości uzyskiwania dobrostanu przez osoby z niepełnosprawnością w wymiarze działalności otganizacji pozarządowych Funkcjonujących na rzecz osób niepełnosprawnych. Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych, Tom LXX, 2017: 43–55. (http://journals.pan.pl/Content/103932/PDF/Marzenna+Zaorska.pdf?handler=pdf)

Uwagi:

INFORMACJE O ZDALNEJ REALIZACJI PRZEDMIOTU:

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Informacje o sposobie zdalnej realizacji wykładów:

Wykład z dnia 22 lutego 2022 roku odbędzie się w formie on-line. Link do zespołu:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3acWgSQh8AF8SFuhl47bW01usZZzD1A7rJgkgtmKtV3K01%40thread.tacv2/conversations?groupId=97cf93fa-0dcf-47d8-a4eb-5590f9f2a2cc&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

kod do zespołu: icgt4dl

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Metody kształcenia, w tym metody pracy na odległość: wykład, metoda projektów, dyskusja, prezentacja multimedialna, praca z tekstami źródłowymi, film poglądowy.

Godziny kontaktowe : wykład, ćwiczenia - 30 h

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 40h

Przygotowanie się do egzaminu - 30h

Przygotowanie , prezentacji - 10h

-------------------------------------------------------------------------------

Sumaryczna liczba punktów ECTS 4

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Pągowska
Prowadzący grup: Edyta Nieduziak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Ocena wiedzy studenta, w tym rozumienia treści przedmiotu na podstawie egzaminu pisemnego (test wyboru).

Pełny opis:

1. Teoretyczne podstawy konstruktu „autorstwo własnego życia osoby z niepełnosprawnością”. Ustalenie terminologiczne. Społeczny i medyczny model niepełnosprawności. Implikacje psychologii humanistycznej i psychologii pozytywnej dla rehabilitacji osób z niepełnosprawnością. Kategoria Innego

2. Normalizacja życia osób z niepełnosprawnością. Wymiary konstruktu autorstwa własnego życia osoby z niepełnosprawnością: personalistyczny, eudajmoniczny, temporalny, funkcjonalny, pomocowy oraz ich interpretacja w świetle teorii personalizmu pedagogicznego, psychologii pozytywnej, teorii optymalnego funkcjonowania, teorii zadań rozwojowych, teorii wsparcia społecznego. Jakość życia osób z niepełnosprawnością i ich rodzin. Ustalenie terminologiczne, analiza wybranych badań empirycznych.

3. Studia nad zasobami osobistymi osób z niepełnosprawnością. Ekosystem osoby z niepełnosprawnością. Bariery życiowe a niepełnosprawność. Warunki środowiska wychowania (rodzinnego, instytucjonalnego, środowiska lokalnego). Kategorie: podmiotowości i potencjału rozwojowego. Rehabilitacja jako proces indywidualnie zróżnicowany, umożliwiający spełnianie zadań rozwojowych od wczesnego dzieciństwa do późnej dorosłości. Jakość przestrzeni rehabilitacyjnej w wyznaczaniu jakości życia osób z niepełnosprawnością. Diagnoza potrzeb i modele wsparcia osób z niepełnosprawnością. Studia nad wsparciem społecznym osób niepełnosprawnych. Usługi świadczone na rzecz osób z niepełnosprawnością i możliwości ich oceny. Kategorie tożsamości i samostanowienia. Studia nad niepełnosprawnością (disability studies). Interdyscyplinarne analizy empiryczne fenomenu niepełnosprawności.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1) Głodkowska, J.(2014). Autorstwo życia a niepełnosprawność – ponawiane odczytywanie idei normalizacji. Człowiek - Niepełnosprawność - Społeczeństwo, 1(23), s. 75-96.

2) Głodkowska, J. (2014). Rozważania nad podmiotowością a niepełnosprawność – u źródeł współczesnego ujęcia i w perspektywie interdyscyplinarnej Człowiek - Niepełnosprawność - Społeczeństwo, 1(23), s. 91-109.

3) Głodkowska, J.(2014). Podmiotowość a doświadczanie zależności przez osoby z niepełnosprawnością – normalizacja jako narzędzie ideowe rehabilitacji podmiotowej. Człowiek - Niepełnosprawność – Społeczeństwo, 3(25), s. 87-106.

4) Głodkowska, J.(2014). Być podmiotem i stawać się autorem swojego życia – paradygmat wsparcia w przygotowaniu osób z niepełnosprawnością do budowania własnej tożsamości i wzbogacania dobrostanu. Człowiek - Niepełnosprawność – Społeczeństwo, 4(26), s. 29-43.

5) Głodkowska J. (2003): Przestrzeń rehabilitacyjna w otoczeniu osób z niepełnosprawnością intelektualną – ujęcie koncepcyjne. Ruch Pedagogiczny, nr 5-6, s. 7-23.

6) Głodkowska, J.(2015). Autorstwo własnego życia osoby z niepełnosprawnością – konceptualizacja w perspektywie dobrostanu, podmiotowości, optymalnego funkcjonowania i wsparcia. W: Personalistyczne ujęcie fenomenu niepełnosprawności, pod red. J. Głodkowskiej. S. 110-134. Warszawa: APS.

Literatura uzupełniająca:

1) Flanczewska-Wolny, M. (red.) (2007): Jakość życia w niepełnosprawności. Mity a rzeczywistość. Warszawa, Impuls.

2) Kirenko J.(2007), Indywidualna i społeczna percepcja niepełnosprawności. Lublin.

3) Ossowski, R.(1999). Teoretyczne i praktyczne podstawy rehabilitacji. Bydgoszcz: WSP.

4) Palak Z., Lewicka A., Bujnowska A. [red.] (2006), Jakość życia a niepełnosprawność. Konteksty psychopedagogiczne. Lublin: Wydaw. UMCS.

Uwagi:

wykład, przesłanie prezentacji z wykładów z rozszerzonym komentarzem na adres mailowy grupy studentów albo kontakt przez USOSmail. Wskazanie dodatkowej lektury ułatwiającej recepcję wykładu wraz z zadaniami do realizacji.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe : wykład, 18 h

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 50h

Przygotowanie się do egzaminu - 42h

Sumaryczna liczba punktów ECTS 4

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Pągowska
Prowadzący grup: Aleksandra Mazurek, Marta Pągowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

Ocena zakładanych efektów kształcenia na podstawie egzaminu z treści wykładów oraz realizacja zadań w trakcie ćwiczeń.

Pełny opis:

TREŚCI WYKŁADÓW:

1. Teoretyczne podstawy konstruktu „autorstwo własnego życia osoby z niepełnosprawnością”. Wprowadzenie w problematykę i ustalenie terminologiczne. Normalizacja jako proces ukierunkowany na rozpatrywanie życia osób z niepełnosprawnością w wymiarach autorskich. Normalizacja jako przeciwieństwo nietolerancji społecznej, napiętnowania, stygmatyzacji i wykluczenia. Teoria piętna i przemiany dotyczące wymiaru i znaczenia piętna społecznego.

2. Indywidualna i społeczna percepcja niepełnosprawności: analiza modeli niepełnosprawności, bariery i sytuacje trudne doświadczane przez osoby z niepełnosprawnościami. Ekosystem osoby z niepełnosprawnością. Bariery życiowe a niepełnosprawność. Warunki środowiska wychowania (rodzinnego, instytucjonalnego, środowiska lokalnego).

3. Wymiary konstruktu autorstwa własnego życia osoby z niepełnosprawnością: personalistyczny, temporalny, funkcjonalny. Analiza terminologii podmiotowość, autonomia, niezależność, samostanowienie, realizacja zadań rozwojowych.

4. Wymiary konstruktu autorstwa własnego życia osoby z niepełnosprawnością: eudajmoniczny - implikacje psychologii pozytywnej dla rehabilitacji osób z niepełnosprawnością, teroia dobrostanu; pomocowy -teoria wsparcia społecznego. Diagnoza potrzeb i modele wsparcia osób z niepełnosprawnością.

5. Studia nad niepełnosprawnością (disability studies). Interdyscyplinarne analizy empiryczne fenomenu niepełnosprawności.

6. Jakość życia osób z niepełnosprawnością i ich rodzin. Ustalenie terminologiczne, analiza wybranych badań empirycznych.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Głodkowska, J.(2014). Autorstwo życia a niepełnosprawność – ponawiane odczytywanie idei normalizacji. Człowiek - Niepełnosprawność - Społeczeństwo, 1(23), s. 75-96.

(http://www.cns.aps.edu.pl/media/620994/czlowiek_2014_01-23.pdf)

Głodkowska, J.(2015). Autorstwo własnego życia osoby z niepełnosprawnością – konceptualizacja w perspektywie dobrostanu, podmiotowości, optymalnego funkcjonowania i wsparcia. W: Personalistyczne ujęcie fenomenu niepełnosprawności, pod red. J. Głodkowskiej. S. 110-134. Warszawa: APS.

Głodkowska, J.(2014). Podmiotowość a doświadczanie zależności przez osoby z niepełnosprawnością – normalizacja jako narzędzie ideowe rehabilitacji podmiotowej. Człowiek - Niepełnosprawność – Społeczeństwo, 3(25), s. 87-106. (http://www.cns.aps.edu.pl/media/678937/czlowiek_2014_03-25.pdf)

Głodkowska, J.(2014). Być podmiotem i stawać się autorem swojego życia – paradygmat wsparcia w przygotowaniu osób z niepełnosprawnością do budowania własnej tożsamości i wzbogacania dobrostanu. Człowiek - Niepełnosprawność – Społeczeństwo, 4(260, s. 29-43. (https://cnsonline.pl/resources/html/article/details?id=58881&language=pl)

Pągowska, M. (2018). Paradygmat podmiotowości w pedagogice specjalnej – rozważania w kontekście autonomii, samostanowienia i autorskiego życia osób z niepełnosprawnością. W: Joanna Głodkowska, Kasper Sipowicz, Iwona Patejuk-Mazurek (red.), Tradycja i współczesność pedagogiki specjalnej w tworzeniu społeczeństwa dla wszystkich. W 95-lecie Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej. Warszawa: Wydawnictwo APS. ISBN 978-83-64953-98-9;

Pągowska, M.(2017). Disability Studies in the scientific and didactics perspective - sources and didactics perspective - sources and interpretation. W: J. Głodkowska, J. Gasik, M. Pągowska (red.). Studies on disability – international theoretical, empirical and didactics experiences. Warszawa: Wydawnictwo: APS (wesja w języku polskim).

Wlazło, M.(2017). Disability Studies wobec natury postaw dyskryminujących. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 18. (https://pressto.amu.edu.pl/index.php/ikps/article/view/13692)

Podgórska-Jachnik, D.(2016). Studia nad niepełnosprawnością (Disability Studies) i ruch włączający w społeczeństwie jako konteksty edukacji włączającej. Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych 22/1, 15-33.

Zaorska, M.(2017). Strategie podwyższania jakości życia a możliwości uzyskiwania dobrostanu przez osoby z niepełnosprawnością w wymiarze działalności otganizacji pozarządowych Funkcjonujących na rzecz osób niepełnosprawnych. Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych, Tom LXX, 2017: 43–55. (http://journals.pan.pl/Content/103932/PDF/Marzenna+Zaorska.pdf?handler=pdf)

Uwagi:

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Metody kształcenia, w tym metody pracy na odległość: wykład, metoda projektów, dyskusja, prezentacja multimedialna, praca z tekstami źródłowymi, film poglądowy.

Godziny kontaktowe : wykład, ćwiczenia - 30 h

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 40h

Przygotowanie się do egzaminu - 30h

Przygotowanie , prezentacji - 10h

-------------------------------------------------------------------------------

Sumaryczna liczba punktów ECTS 4

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Pągowska
Prowadzący grup: Aleksandra Mazurek, Marta Pągowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

Ocena zakładanych efektów kształcenia na podstawie egzaminu z treści wykładów oraz realizacja zadań w trakcie ćwiczeń.

Pełny opis:

TREŚCI WYKŁADÓW:

1. Teoretyczne podstawy konstruktu „autorstwo własnego życia osoby z niepełnosprawnością”. Wprowadzenie w problematykę i ustalenie terminologiczne. Normalizacja jako proces ukierunkowany na rozpatrywanie życia osób z niepełnosprawnością w wymiarach autorskich. Normalizacja jako przeciwieństwo nietolerancji społecznej, napiętnowania, stygmatyzacji i wykluczenia. Teoria piętna i przemiany dotyczące wymiaru i znaczenia piętna społecznego.

2. Indywidualna i społeczna percepcja niepełnosprawności: analiza modeli niepełnosprawności, bariery i sytuacje trudne doświadczane przez osoby z niepełnosprawnościami. Ekosystem osoby z niepełnosprawnością. Bariery życiowe a niepełnosprawność. Warunki środowiska wychowania (rodzinnego, instytucjonalnego, środowiska lokalnego).

3. Wymiary konstruktu autorstwa własnego życia osoby z niepełnosprawnością: personalistyczny, temporalny, funkcjonalny. Analiza terminologii podmiotowość, autonomia, niezależność, samostanowienie, realizacja zadań rozwojowych.

4. Wymiary konstruktu autorstwa własnego życia osoby z niepełnosprawnością: eudajmoniczny - implikacje psychologii pozytywnej dla rehabilitacji osób z niepełnosprawnością, teroia dobrostanu; pomocowy -teoria wsparcia społecznego. Diagnoza potrzeb i modele wsparcia osób z niepełnosprawnością.

5. Studia nad niepełnosprawnością (disability studies). Interdyscyplinarne analizy empiryczne fenomenu niepełnosprawności.

6. Jakość życia osób z niepełnosprawnością i ich rodzin. Ustalenie terminologiczne, analiza wybranych badań empirycznych.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Głodkowska, J.(2014). Autorstwo życia a niepełnosprawność – ponawiane odczytywanie idei normalizacji. Człowiek - Niepełnosprawność - Społeczeństwo, 1(23), s. 75-96.

(http://www.cns.aps.edu.pl/media/620994/czlowiek_2014_01-23.pdf)

Głodkowska, J.(2015). Autorstwo własnego życia osoby z niepełnosprawnością – konceptualizacja w perspektywie dobrostanu, podmiotowości, optymalnego funkcjonowania i wsparcia. W: Personalistyczne ujęcie fenomenu niepełnosprawności, pod red. J. Głodkowskiej. S. 110-134. Warszawa: APS.

Głodkowska, J.(2014). Podmiotowość a doświadczanie zależności przez osoby z niepełnosprawnością – normalizacja jako narzędzie ideowe rehabilitacji podmiotowej. Człowiek - Niepełnosprawność – Społeczeństwo, 3(25), s. 87-106. (http://www.cns.aps.edu.pl/media/678937/czlowiek_2014_03-25.pdf)

Głodkowska, J.(2014). Być podmiotem i stawać się autorem swojego życia – paradygmat wsparcia w przygotowaniu osób z niepełnosprawnością do budowania własnej tożsamości i wzbogacania dobrostanu. Człowiek - Niepełnosprawność – Społeczeństwo, 4(260, s. 29-43. (https://cnsonline.pl/resources/html/article/details?id=58881&language=pl)

Pągowska, M. (2018). Paradygmat podmiotowości w pedagogice specjalnej – rozważania w kontekście autonomii, samostanowienia i autorskiego życia osób z niepełnosprawnością. W: Joanna Głodkowska, Kasper Sipowicz, Iwona Patejuk-Mazurek (red.), Tradycja i współczesność pedagogiki specjalnej w tworzeniu społeczeństwa dla wszystkich. W 95-lecie Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej. Warszawa: Wydawnictwo APS. ISBN 978-83-64953-98-9;

Pągowska, M.(2017). Disability Studies in the scientific and didactics perspective - sources and didactics perspective - sources and interpretation. W: J. Głodkowska, J. Gasik, M. Pągowska (red.). Studies on disability – international theoretical, empirical and didactics experiences. Warszawa: Wydawnictwo: APS (wesja w języku polskim).

Wlazło, M.(2017). Disability Studies wobec natury postaw dyskryminujących. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 18. (https://pressto.amu.edu.pl/index.php/ikps/article/view/13692)

Podgórska-Jachnik, D.(2016). Studia nad niepełnosprawnością (Disability Studies) i ruch włączający w społeczeństwie jako konteksty edukacji włączającej. Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych 22/1, 15-33.

Zaorska, M.(2017). Strategie podwyższania jakości życia a możliwości uzyskiwania dobrostanu przez osoby z niepełnosprawnością w wymiarze działalności otganizacji pozarządowych Funkcjonujących na rzecz osób niepełnosprawnych. Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych, Tom LXX, 2017: 43–55. (http://journals.pan.pl/Content/103932/PDF/Marzenna+Zaorska.pdf?handler=pdf)

Uwagi:

Metody kształcenia, w tym metody pracy na odległość: wykład, metoda projektów, dyskusja, prezentacja multimedialna, praca z tekstami źródłowymi, film poglądowy.

Godziny kontaktowe : wykład, ćwiczenia - 30 h

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 40h

Przygotowanie się do egzaminu - 30h

Przygotowanie , prezentacji - 10h

-------------------------------------------------------------------------------

Sumaryczna liczba punktów ECTS 4

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Pągowska
Prowadzący grup: Edyta Nieduziak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Ocena wiedzy studenta, w tym rozumienia treści przedmiotu na podstawie egzaminu pisemnego (test wyboru).

Pełny opis:

1. Teoretyczne podstawy konstruktu „autorstwo własnego życia osoby z niepełnosprawnością”. Ustalenie terminologiczne. Społeczny i medyczny model niepełnosprawności. Implikacje psychologii humanistycznej i psychologii pozytywnej dla rehabilitacji osób z niepełnosprawnością. Kategoria Innego

2. Normalizacja życia osób z niepełnosprawnością. Wymiary konstruktu autorstwa własnego życia osoby z niepełnosprawnością: personalistyczny, eudajmoniczny, temporalny, funkcjonalny, pomocowy oraz ich interpretacja w świetle teorii personalizmu pedagogicznego, psychologii pozytywnej, teorii optymalnego funkcjonowania, teorii zadań rozwojowych, teorii wsparcia społecznego. Jakość życia osób z niepełnosprawnością i ich rodzin. Ustalenie terminologiczne, analiza wybranych badań empirycznych.

3. Studia nad zasobami osobistymi osób z niepełnosprawnością. Ekosystem osoby z niepełnosprawnością. Bariery życiowe a niepełnosprawność. Warunki środowiska wychowania (rodzinnego, instytucjonalnego, środowiska lokalnego). Kategorie: podmiotowości i potencjału rozwojowego. Rehabilitacja jako proces indywidualnie zróżnicowany, umożliwiający spełnianie zadań rozwojowych od wczesnego dzieciństwa do późnej dorosłości. Jakość przestrzeni rehabilitacyjnej w wyznaczaniu jakości życia osób z niepełnosprawnością. Diagnoza potrzeb i modele wsparcia osób z niepełnosprawnością. Studia nad wsparciem społecznym osób niepełnosprawnych. Usługi świadczone na rzecz osób z niepełnosprawnością i możliwości ich oceny. Kategorie tożsamości i samostanowienia. Studia nad niepełnosprawnością (disability studies). Interdyscyplinarne analizy empiryczne fenomenu niepełnosprawności.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1) Głodkowska, J.(2014). Autorstwo życia a niepełnosprawność – ponawiane odczytywanie idei normalizacji. Człowiek - Niepełnosprawność - Społeczeństwo, 1(23), s. 75-96.

2) Głodkowska, J. (2014). Rozważania nad podmiotowością a niepełnosprawność – u źródeł współczesnego ujęcia i w perspektywie interdyscyplinarnej Człowiek - Niepełnosprawność - Społeczeństwo, 1(23), s. 91-109.

3) Głodkowska, J.(2014). Podmiotowość a doświadczanie zależności przez osoby z niepełnosprawnością – normalizacja jako narzędzie ideowe rehabilitacji podmiotowej. Człowiek - Niepełnosprawność – Społeczeństwo, 3(25), s. 87-106.

4) Głodkowska, J.(2014). Być podmiotem i stawać się autorem swojego życia – paradygmat wsparcia w przygotowaniu osób z niepełnosprawnością do budowania własnej tożsamości i wzbogacania dobrostanu. Człowiek - Niepełnosprawność – Społeczeństwo, 4(26), s. 29-43.

5) Głodkowska J. (2003): Przestrzeń rehabilitacyjna w otoczeniu osób z niepełnosprawnością intelektualną – ujęcie koncepcyjne. Ruch Pedagogiczny, nr 5-6, s. 7-23.

6) Głodkowska, J.(2015). Autorstwo własnego życia osoby z niepełnosprawnością – konceptualizacja w perspektywie dobrostanu, podmiotowości, optymalnego funkcjonowania i wsparcia. W: Personalistyczne ujęcie fenomenu niepełnosprawności, pod red. J. Głodkowskiej. S. 110-134. Warszawa: APS.

Literatura uzupełniająca:

1) Flanczewska-Wolny, M. (red.) (2007): Jakość życia w niepełnosprawności. Mity a rzeczywistość. Warszawa, Impuls.

2) Kirenko J.(2007), Indywidualna i społeczna percepcja niepełnosprawności. Lublin.

3) Ossowski, R.(1999). Teoretyczne i praktyczne podstawy rehabilitacji. Bydgoszcz: WSP.

4) Palak Z., Lewicka A., Bujnowska A. [red.] (2006), Jakość życia a niepełnosprawność. Konteksty psychopedagogiczne. Lublin: Wydaw. UMCS.

Uwagi:

wykład, przesłanie prezentacji z wykładów z rozszerzonym komentarzem na adres mailowy grupy studentów albo kontakt przez USOSmail. Wskazanie dodatkowej lektury ułatwiającej recepcję wykładu wraz z zadaniami do realizacji.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe : wykład, 18 h

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 50h

Przygotowanie się do egzaminu - 42h

Sumaryczna liczba punktów ECTS 4

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)