Wprowadzenie do logopedii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | LO-3F-WLO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do logopedii |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 1 sem. (LO) logopedii, (3-l) niestacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla 1 sem. (LO) logopedii, (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Krótki rys historyczny logopedii w Polsce z uwzględnieniem wkładu PIPS/WSPS/APS. Podstawowa terminologia stosowana w logopedii. Orientacyjne normy rozwoju mowy. Uwarunkowania umiejętności językowego porozumiewania się i trudności w tym zakresie (wstępne definiowanie form zaburzeń mowy oraz opóźnionego rozwoju mowy wraz z ich krótką charakterystyką). Zestawienie form zaburzeń mowy wg H. Mierzejewskiej i D. Emiluty–Rozya (2021). Zadania logopedii (specjalizacje w logopedii). Formy terapii – ćwiczenia logopedyczne. Współpraca logopedy z innymi specjalistami. |
Literatura: | |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna elementarną terminologię używaną w logopedii i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych. Zna przedmiot i zadania logopedii. Ma podstawową wiedzę dotyczącą klasyfikacji zaburzeń mowy. Rozumie na poziomie elementarnym uwarunkowania prawidłowego i nieprawidłowego rozwoju umiejętności językowego porozumiewania się i łączy je z różnymi formami zaburzeń mowy. Umiejętności Potrafi odróżnić stan prawidłowego i nieprawidłowego rozwoju mowy u dziecka w różnym wieku. Kompetencje społeczne Jest gotów do poszukiwania wiedzy, a w przypadku problemów- zwracania się do ekspertów, zasięgania ich opinii, współdziałania z nimi; ma przekonanie o potrzebie współpracy z innymi specjalistami. Ma przekonanie o potrzebie podejmowania działań logopedycznych w środowisku społecznym; podejmowania wyzwań zawodowych nauczyciela-logopedy w poczuciu rozumienia, sensu i wartości ich społecznego znaczenia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Danuta Emiluta-Rozya | |
Prowadzący grup: | Danuta Emiluta-Rozya | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Przedmiot jest prowadzony w formie 15 g. wykładu multimedialnego (prezentacji slajdów wraz z ich omówieniem oraz ilustracją w formie nagrań DVD). Studenci otrzymują materiały do wykładu. |
|
Pełny opis: |
- Krótki rys historyczny logopedii w APS - Podstawowa terminologia stosowana w logopedii - Zadania logopedii (specjalizacje w logopedii) - Orientacyjne normy rozwoju mowy. - Uwarunkowania umiejętności językowego porozumiewania się i trudności w tym zakresie (wstępne definiowanie form zaburzeń mowy oraz opóźnionego rozwoju mowy) - Zestawienie form zaburzeń mowy wg H. Mierzejewskieji D. Emiluty – Rozya (2021). - Formy terapii – ćwiczenia logopedyczne. - Współpraca logopedy z innymi specjalistami. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1. Emiluta – Rozya D., 2006: Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym. Warszawa. 2. J. Porayski-Pomsta, D. Emiluta-Rozya (2018), Logopedia warszawska. Historia i czasy współczesne, Studia Pragmalingwistyczne, tom X, ss. 55-84, IPS UW. 3.Emiluta-Rozya D., 2008: Modyfikacja zestawienia form zaburzeń mowy H. Mierzejewskiej i D. Emiluta – Rozya [w:] Diagnoza i terapia w logopedii, J.Porayski – Pomsta J.(red.), Warszawa, s. 25-36 lub (przedruk) Emiluta-Rozya D., 2013: Formy zaburzeń mowy [w:] Grabias S., Kurkowski M. (red.) Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. UMCS, Lublin (z tych publikacji nie korzystamy z ryc. Zestawienie form zaburzeń mowy (2007), obowiązuje najnowsza wersja Zestawienia form zaburzeń mowy (2021) z książki Jauer-Niworowska O., Emiluta-Rozya D. (2021). Logopedyczne i psychologiczne aspekty diagnozowania zaburzeń mowy. Wyd. APS. |
|
Uwagi: |
NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI Godziny kontaktowe - wykład 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury 5 Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu (zal. z oceną) 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Danuta Emiluta-Rozya | |
Prowadzący grup: | Danuta Emiluta-Rozya | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Przedmiot jest prowadzony w formie 15 g. wykładu multimedialnego (prezentacji slajdów wraz z ich omówieniem oraz ilustracją w formie nagrań DVD). Studenci otrzymują materiały do wykładu. |
|
Pełny opis: |
- Krótki rys historyczny logopedii w APS - Podstawowa terminologia stosowana w logopedii - Zadania logopedii (specjalizacje w logopedii) - Orientacyjne normy rozwoju mowy. - Uwarunkowania umiejętności językowego porozumiewania się i trudności w tym zakresie (wstępne definiowanie form zaburzeń mowy oraz opóźnionego rozwoju mowy) - Zestawienie form zaburzeń mowy wg H. Mierzejewskieji D. Emiluty – Rozya (2021). - Formy terapii – ćwiczenia logopedyczne. - Współpraca logopedy z innymi specjalistami. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1. Emiluta – Rozya D., 2006: Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym. Warszawa. 2. J. Porayski-Pomsta, D. Emiluta-Rozya (2018), Logopedia warszawska. Historia i czasy współczesne, Studia Pragmalingwistyczne, tom X, ss. 55-84, IPS UW. 3.Emiluta-Rozya D., 2008: Modyfikacja zestawienia form zaburzeń mowy H. Mierzejewskiej i D. Emiluta – Rozya [w:] Diagnoza i terapia w logopedii, J.Porayski – Pomsta J.(red.), Warszawa, s. 25-36 lub (przedruk) Emiluta-Rozya D., 2013: Formy zaburzeń mowy [w:] Grabias S., Kurkowski M. (red.) Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. UMCS, Lublin (z tych publikacji nie korzystamy z ryc. Zestawienie form zaburzeń mowy (2007), obowiązuje najnowsza wersja Zestawienia form zaburzeń mowy (2021) z książki Jauer-Niworowska O., Emiluta-Rozya D. (2021). Logopedyczne i psychologiczne aspekty diagnozowania zaburzeń mowy. Wyd. APS. |
|
Uwagi: |
NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI Godziny kontaktowe - wykład 9 Przygotowanie się do zajęć, lektury 10 Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu (zal. z oceną) 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Danuta Emiluta-Rozya | |
Prowadzący grup: | Danuta Emiluta-Rozya | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Przedmiot jest prowadzony w formie 15 g. wykładu multimedialnego (prezentacji slajdów wraz z ich omówieniem oraz ilustracją w formie nagrań DVD) - WYKŁAD REALIZOWANY JEST ZDALNIE NA TEAMS. Studenci otrzymują materiały do wykładu. Przedmiot kończy się zaliczeniem z oceną w formie testu (to sposób sprawdzenia efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji). |
|
Pełny opis: |
- Krótki rys historyczny logopedii w APS - Podstawowa terminologia stosowana w logopedii - Zadania logopedii (specjalizacje w logopedii) - Orientacyjne normy rozwoju mowy. - Uwarunkowania umiejętności językowego porozumiewania się i trudności w tym zakresie (wstępne definiowanie form zaburzeń mowy oraz opóźnionego rozwoju mowy) - Zestawienie form zaburzeń mowy wg H. Mierzejewskieji D. Emiluty–Rozya (2021). - Formy terapii – ćwiczenia logopedyczne. - Współpraca logopedy z innymi specjalistami. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1. Emiluta – Rozya D., 2006: Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym. Warszawa. 2. J. Porayski-Pomsta, D. Emiluta-Rozya (2018), Logopedia warszawska. Historia i czasy współczesne, Studia Pragmalingwistyczne, tom X, ss. 55-84, IPS UW. Literatura uzupełniająca: Jauer-Niworowska O., Emiluta-Rozya D. (2021). Logopedyczne i psychologiczne aspekty diagnozowania zaburzeń mowy. Wyd. APS. (tylko s. 26-54) Milewski S., Kuczkowski J., Kaczorowska-Bray K. (2014) Biomedyczne podstawy logopedii. Harmonia Universalis. |
|
Uwagi: |
https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a6XaZRCaE6Q8pWyHNRbIDaisypZyXmGDX6SVwoVUcTHg1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=770d62f4-37a0-49aa-a3fe-321494183329&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Powyżej link do kanału, na którym odbywa się wykład. NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI Godziny kontaktowe - wykład 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury 5 Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu (zal. z oceną) 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Danuta Emiluta-Rozya | |
Prowadzący grup: | Danuta Emiluta-Rozya | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Przedmiot jest prowadzony w formie 9 g. wykładu multimedialnego (prezentacji slajdów wraz z ich omówieniem oraz ilustracją w formie nagrań DVD) - WYKŁAD REALIZOWANY JEST ZDALNIE NA TEAMS. Zostanie założony zespół (na Teams) oraz zaplanowane będą 3 spotkania według terminów podanych w planie zajęć, więc studenci otrzymają powiadomienia na adresy mailowe APS. Studenci otrzymują także materiały do wykładu (będą zamieszczone w Teams). Przedmiot kończy się zaliczeniem z oceną w formie testu (to sposób sprawdzenia efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji). |
|
Pełny opis: |
Krótki rys historyczny logopedii w APS - Podstawowa terminologia stosowana w logopedii - Zadania logopedii (specjalizacje w logopedii) - Orientacyjne normy rozwoju mowy. - Uwarunkowania umiejętności językowego porozumiewania się i trudności w tym zakresie (wstępne definiowanie form zaburzeń mowy oraz opóźnionego rozwoju mowy) - Zestawienie form zaburzeń mowy wg H. Mierzejewskieji D. Emiluty–Rozya (2021). - Formy terapii – ćwiczenia logopedyczne. - Współpraca logopedy z innymi specjalistami. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1. Emiluta – Rozya D., 2006: Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym. Warszawa. 2. J. Porayski-Pomsta, D. Emiluta-Rozya (2018), Logopedia warszawska. Historia i czasy współczesne, Studia Pragmalingwistyczne, tom X, ss. 55-84, IPS UW. Literatura uzupełniająca: Jauer-Niworowska O., Emiluta-Rozya D. (2021). Logopedyczne i psychologiczne aspekty diagnozowania zaburzeń mowy. Wyd. APS. (tylko s. 26-54) Milewski S., Kuczkowski J., Kaczorowska-Bray K. (2014) Biomedyczne podstawy logopedii. Harmonia Universalis. |
|
Uwagi: |
NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI Godziny kontaktowe - wykład realizowany zdalnie: 9 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 11 Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu (zal. z oceną) 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Danuta Emiluta-Rozya | |
Prowadzący grup: | Danuta Emiluta-Rozya | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Przedmiot jest prowadzony w formie 15 g. wykładu multimedialnego (prezentacji slajdów wraz z ich omówieniem oraz ilustracją w formie nagrań DVD). WYKŁAD REALIZOWANY JEST STACJONARNIE Studenci otrzymują materiały do wykładu. Przedmiot kończy się zaliczeniem z oceną w formie pisemnego testu (to sposób sprawdzenia efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji). |
|
Pełny opis: |
- Krótki rys historyczny logopedii w APS - Podstawowa terminologia stosowana w logopedii - Zadania logopedii (specjalizacje w logopedii) - Orientacyjne normy rozwoju mowy. - Uwarunkowania umiejętności językowego porozumiewania się i trudności w tym zakresie (wstępne definiowanie form zaburzeń mowy oraz opóźnionego rozwoju mowy) - Zestawienie form zaburzeń mowy wg H. Mierzejewskieji D. Emiluty–Rozya (2021). - Formy terapii – ćwiczenia logopedyczne. - Współpraca logopedy z innymi specjalistami. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1. Emiluta – Rozya D., 2006: Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym. Warszawa. 2. J. Porayski-Pomsta, D. Emiluta-Rozya (2018), Logopedia warszawska. Historia i czasy współczesne, Studia Pragmalingwistyczne, tom X, ss. 55-84, IPS UW. Literatura uzupełniająca: Jauer-Niworowska O., Emiluta-Rozya D. (2021). Logopedyczne i psychologiczne aspekty diagnozowania zaburzeń mowy. Wyd. APS. (tylko s. 26-54) Milewski S., Kuczkowski J., Kaczorowska-Bray K. (2014) Biomedyczne podstawy logopedii. Harmonia Universalis. |
|
Uwagi: |
Zachęcam studentów do aktywnego udziału (zadawania pytań i podejmowania dyskusji) w wykładzie, który stanowi podstawę dalszych studiów na kierunku logopedia. Test na zaliczenie z oceną odbędzie się w terminie podanym z 3 tygodniowym wyprzedzeniem. Zawierać będzie pytania zamknięte (wielokrotnego wyboru) i jedno otwarte. Za pytania zamknięte są punkty ujemne, przyznawane w sytuacji zakreślenia odpowiedzi nieprawidłowej. Dokładne wyjaśnienie otrzymają studenci podczas wykładu. NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI Godziny kontaktowe - wykład 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury 5 Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu (zal. z oceną) 12 Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Danuta Emiluta-Rozya | |
Prowadzący grup: | Danuta Emiluta-Rozya | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Przedmiot jest prowadzony w formie 9 g. wykładu multimedialnego (prezentacji slajdów wraz z ich omówieniem oraz ilustracją w formie nagrań DVD). Sposoby pomiaru efektów kształcenia: przedmiot kończy się zaliczeniem z oceną w formie pisemnego testu (to sposób sprawdzenia efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji). |
|
Pełny opis: |
- Krótki rys historyczny logopedii w APS - Podstawowa terminologia stosowana w logopedii - Zadania logopedii (specjalizacje w logopedii) - Orientacyjne normy rozwoju mowy. - Uwarunkowania umiejętności językowego porozumiewania się i trudności w tym zakresie (wstępne definiowanie form zaburzeń mowy oraz opóźnionego rozwoju mowy) - Zestawienie form zaburzeń mowy wg H. Mierzejewskieji D. Emiluty–Rozya (2021). - Formy terapii – ćwiczenia logopedyczne. - Współpraca logopedy z innymi specjalistami. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1. Emiluta–Rozya D., 2006: Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym. Warszawa. 2. J. Porayski-Pomsta, D. Emiluta-Rozya (2018), Logopedia warszawska. Historia i czasy współczesne, Studia Pragmalingwistyczne, tom X, ss. 55-84, IPS UW. Literatura uzupełniająca: Jauer-Niworowska O., Emiluta-Rozya D. (2021). Logopedyczne i psychologiczne aspekty diagnozowania zaburzeń mowy. Wyd. APS. (tylko s. 26-54) Milewski S., Kuczkowski J., Kaczorowska-Bray K. (2014) Biomedyczne podstawy logopedii. Harmonia Universalis. |
|
Uwagi: |
Zachęcam studentów do aktywnego udziału (zadawania pytań i podejmowania dyskusji) w wykładzie, który stanowi podstawę dalszych studiów na kierunku logopedia. Studenci otrzymują materiały do wykładu. WYKŁAD REALIZOWANY JEST STACJONARNIE, ale ze względu na mniejszą liczbę godzin w stosunku do studiów stacjonarnych oraz dla ułatwienia przyswajania treści omawianych podczas wykładu wskazana jest praca własna studentów (wcześniejsze zapoznanie się z materiałami przesłanymi przez wykładowcę i podanymi publikacjami). Test na zaliczenie z oceną odbędzie się w terminie podanym z 3 tygodniowym wyprzedzeniem. Zawierać będzie pytania zamknięte (wielokrotnego wyboru) i jedno otwarte. Za pytania zamknięte są punkty ujemne, przyznawane w sytuacji zakreślenia odpowiedzi nieprawidłowej. Dokładne wyjaśnienie otrzymają studenci podczas wykładu. NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI Godziny kontaktowe - wykład 9 Przygotowanie się do zajęć, lektury 5 Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu (zal. z oceną) 15 Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.