Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do logopedii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: LO-3F-WLO
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wprowadzenie do logopedii
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy: Obowiązkowe dla 1 sem. (LO) logopedii, (3-l) niestacjonarne I stopnia
Obowiązkowe dla 1 sem. (LO) logopedii, (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Krótki rys historyczny logopedii w Polsce z uwzględnieniem wkładu PIPS/WSPS/APS. Podstawowa terminologia stosowana w logopedii. Orientacyjne normy rozwoju mowy. Uwarunkowania umiejętności językowego porozumiewania się i trudności w tym zakresie (wstępne definiowanie form zaburzeń mowy oraz opóźnionego rozwoju mowy wraz z ich krótką charakterystyką). Zestawienie form zaburzeń mowy wg H. Mierzejewskiej i D. Emiluty–Rozya (2021). Zadania logopedii (specjalizacje w logopedii). Formy terapii – ćwiczenia logopedyczne. Współpraca logopedy z innymi specjalistami.

Literatura:
Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna elementarną terminologię używaną w logopedii i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych.

Zna przedmiot i zadania logopedii.

Ma podstawową wiedzę dotyczącą klasyfikacji zaburzeń mowy.

Rozumie na poziomie elementarnym uwarunkowania prawidłowego i nieprawidłowego rozwoju umiejętności językowego porozumiewania się i łączy je z różnymi formami zaburzeń mowy.

Umiejętności

Potrafi odróżnić stan prawidłowego i nieprawidłowego rozwoju mowy u dziecka w różnym wieku.

Kompetencje społeczne

Jest gotów do poszukiwania wiedzy, a w przypadku problemów- zwracania się do ekspertów, zasięgania ich opinii, współdziałania z nimi; ma przekonanie o potrzebie współpracy z innymi specjalistami.

Ma przekonanie o potrzebie podejmowania działań logopedycznych w środowisku społecznym; podejmowania wyzwań zawodowych nauczyciela-logopedy w poczuciu rozumienia, sensu i wartości ich społecznego znaczenia.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Danuta Emiluta-Rozya
Prowadzący grup: Danuta Emiluta-Rozya
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot jest prowadzony w formie 15 g. wykładu multimedialnego (prezentacji slajdów wraz z ich omówieniem oraz ilustracją w formie nagrań DVD).

Studenci otrzymują materiały do wykładu.

Pełny opis:

- Krótki rys historyczny logopedii w APS

- Podstawowa terminologia stosowana w logopedii

- Zadania logopedii (specjalizacje w logopedii)

- Orientacyjne normy rozwoju mowy.

- Uwarunkowania umiejętności językowego porozumiewania się i trudności w tym zakresie (wstępne definiowanie form zaburzeń mowy oraz opóźnionego rozwoju mowy)

- Zestawienie form zaburzeń mowy wg H. Mierzejewskieji D. Emiluty – Rozya (2021).

- Formy terapii – ćwiczenia logopedyczne.

- Współpraca logopedy z innymi specjalistami.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

1. Emiluta – Rozya D., 2006: Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym. Warszawa.

2. J. Porayski-Pomsta, D. Emiluta-Rozya (2018), Logopedia warszawska. Historia i czasy współczesne, Studia Pragmalingwistyczne, tom X, ss. 55-84, IPS UW.

3.Emiluta-Rozya D., 2008: Modyfikacja zestawienia form zaburzeń mowy H. Mierzejewskiej i D. Emiluta – Rozya [w:] Diagnoza i terapia w logopedii, J.Porayski – Pomsta J.(red.), Warszawa, s. 25-36

lub (przedruk) Emiluta-Rozya D., 2013: Formy zaburzeń mowy [w:] Grabias S., Kurkowski M. (red.) Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. UMCS, Lublin

(z tych publikacji nie korzystamy z ryc. Zestawienie form zaburzeń mowy (2007), obowiązuje najnowsza wersja Zestawienia form zaburzeń mowy (2021)

z książki Jauer-Niworowska O., Emiluta-Rozya D. (2021). Logopedyczne i psychologiczne aspekty diagnozowania zaburzeń mowy. Wyd. APS.

Uwagi:

NAKŁAD PRACY STUDENTA

FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI

Godziny kontaktowe - wykład 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury 5

Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu (zal. z oceną) 10

Sumaryczna liczba punktów ECTS 1

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Danuta Emiluta-Rozya
Prowadzący grup: Danuta Emiluta-Rozya
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot jest prowadzony w formie 15 g. wykładu multimedialnego (prezentacji slajdów wraz z ich omówieniem oraz ilustracją w formie nagrań DVD).

Studenci otrzymują materiały do wykładu.

Pełny opis:

- Krótki rys historyczny logopedii w APS

- Podstawowa terminologia stosowana w logopedii

- Zadania logopedii (specjalizacje w logopedii)

- Orientacyjne normy rozwoju mowy.

- Uwarunkowania umiejętności językowego porozumiewania się i trudności w tym zakresie (wstępne definiowanie form zaburzeń mowy oraz opóźnionego rozwoju mowy)

- Zestawienie form zaburzeń mowy wg H. Mierzejewskieji D. Emiluty – Rozya (2021).

- Formy terapii – ćwiczenia logopedyczne.

- Współpraca logopedy z innymi specjalistami.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

1. Emiluta – Rozya D., 2006: Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym. Warszawa.

2. J. Porayski-Pomsta, D. Emiluta-Rozya (2018), Logopedia warszawska. Historia i czasy współczesne, Studia Pragmalingwistyczne, tom X, ss. 55-84, IPS UW.

3.Emiluta-Rozya D., 2008: Modyfikacja zestawienia form zaburzeń mowy H. Mierzejewskiej i D. Emiluta – Rozya [w:] Diagnoza i terapia w logopedii, J.Porayski – Pomsta J.(red.), Warszawa, s. 25-36

lub (przedruk) Emiluta-Rozya D., 2013: Formy zaburzeń mowy [w:] Grabias S., Kurkowski M. (red.) Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. UMCS, Lublin

(z tych publikacji nie korzystamy z ryc. Zestawienie form zaburzeń mowy (2007), obowiązuje najnowsza wersja Zestawienia form zaburzeń mowy (2021)

z książki Jauer-Niworowska O., Emiluta-Rozya D. (2021). Logopedyczne i psychologiczne aspekty diagnozowania zaburzeń mowy. Wyd. APS.

Uwagi:

NAKŁAD PRACY STUDENTA

FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI

Godziny kontaktowe - wykład 9

Przygotowanie się do zajęć, lektury 10

Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu (zal. z oceną) 10

Sumaryczna liczba punktów ECTS 1

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Danuta Emiluta-Rozya
Prowadzący grup: Danuta Emiluta-Rozya
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot jest prowadzony w formie 15 g. wykładu multimedialnego (prezentacji slajdów wraz z ich omówieniem oraz ilustracją w formie nagrań DVD) - WYKŁAD REALIZOWANY JEST ZDALNIE NA TEAMS.

Studenci otrzymują materiały do wykładu.

Przedmiot kończy się zaliczeniem z oceną w formie testu (to sposób sprawdzenia efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji).

Pełny opis:

- Krótki rys historyczny logopedii w APS

- Podstawowa terminologia stosowana w logopedii

- Zadania logopedii (specjalizacje w logopedii)

- Orientacyjne normy rozwoju mowy.

- Uwarunkowania umiejętności językowego porozumiewania się i trudności w tym zakresie (wstępne definiowanie form zaburzeń mowy oraz opóźnionego rozwoju mowy)

- Zestawienie form zaburzeń mowy wg H. Mierzejewskieji D. Emiluty–Rozya (2021).

- Formy terapii – ćwiczenia logopedyczne.

- Współpraca logopedy z innymi specjalistami.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

1. Emiluta – Rozya D., 2006: Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym. Warszawa.

2. J. Porayski-Pomsta, D. Emiluta-Rozya (2018), Logopedia warszawska. Historia i czasy współczesne, Studia Pragmalingwistyczne, tom X, ss. 55-84, IPS UW.

Literatura uzupełniająca:

Jauer-Niworowska O., Emiluta-Rozya D. (2021). Logopedyczne i psychologiczne aspekty diagnozowania zaburzeń mowy. Wyd. APS. (tylko s. 26-54)

Milewski S., Kuczkowski J., Kaczorowska-Bray K. (2014) Biomedyczne podstawy logopedii. Harmonia Universalis.

Uwagi:

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a6XaZRCaE6Q8pWyHNRbIDaisypZyXmGDX6SVwoVUcTHg1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=770d62f4-37a0-49aa-a3fe-321494183329&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Powyżej link do kanału, na którym odbywa się wykład.

NAKŁAD PRACY STUDENTA

FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI

Godziny kontaktowe - wykład 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury 5

Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu (zal. z oceną) 10

Sumaryczna liczba punktów ECTS 1

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Danuta Emiluta-Rozya
Prowadzący grup: Danuta Emiluta-Rozya
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot jest prowadzony w formie 9 g. wykładu multimedialnego (prezentacji slajdów wraz z ich omówieniem oraz ilustracją w formie nagrań DVD) - WYKŁAD REALIZOWANY JEST ZDALNIE NA TEAMS. Zostanie założony zespół (na Teams) oraz zaplanowane będą 3 spotkania według terminów podanych w planie zajęć, więc studenci otrzymają powiadomienia na adresy mailowe APS.

Studenci otrzymują także materiały do wykładu (będą zamieszczone w Teams).

Przedmiot kończy się zaliczeniem z oceną w formie testu (to sposób sprawdzenia efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji).

Pełny opis:

Krótki rys historyczny logopedii w APS

- Podstawowa terminologia stosowana w logopedii

- Zadania logopedii (specjalizacje w logopedii)

- Orientacyjne normy rozwoju mowy.

- Uwarunkowania umiejętności językowego porozumiewania się i trudności w tym zakresie (wstępne definiowanie form zaburzeń mowy oraz opóźnionego rozwoju mowy)

- Zestawienie form zaburzeń mowy wg H. Mierzejewskieji D. Emiluty–Rozya (2021).

- Formy terapii – ćwiczenia logopedyczne.

- Współpraca logopedy z innymi specjalistami.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

1. Emiluta – Rozya D., 2006: Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym. Warszawa.

2. J. Porayski-Pomsta, D. Emiluta-Rozya (2018), Logopedia warszawska. Historia i czasy współczesne, Studia Pragmalingwistyczne, tom X, ss. 55-84, IPS UW.

Literatura uzupełniająca:

Jauer-Niworowska O., Emiluta-Rozya D. (2021). Logopedyczne i psychologiczne aspekty diagnozowania zaburzeń mowy. Wyd. APS. (tylko s. 26-54)

Milewski S., Kuczkowski J., Kaczorowska-Bray K. (2014) Biomedyczne podstawy logopedii. Harmonia Universalis.

Uwagi:

NAKŁAD PRACY STUDENTA

FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI

Godziny kontaktowe - wykład realizowany zdalnie: 9

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 11

Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu (zal. z oceną) 10

Sumaryczna liczba punktów ECTS 1

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Danuta Emiluta-Rozya
Prowadzący grup: Danuta Emiluta-Rozya
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot jest prowadzony w formie 15 g. wykładu multimedialnego (prezentacji slajdów wraz z ich omówieniem oraz ilustracją w formie nagrań DVD). WYKŁAD REALIZOWANY JEST STACJONARNIE

Studenci otrzymują materiały do wykładu.

Przedmiot kończy się zaliczeniem z oceną w formie pisemnego testu (to sposób sprawdzenia efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji).

Pełny opis:

- Krótki rys historyczny logopedii w APS

- Podstawowa terminologia stosowana w logopedii

- Zadania logopedii (specjalizacje w logopedii)

- Orientacyjne normy rozwoju mowy.

- Uwarunkowania umiejętności językowego porozumiewania się i trudności w tym zakresie (wstępne definiowanie form zaburzeń mowy oraz opóźnionego rozwoju mowy)

- Zestawienie form zaburzeń mowy wg H. Mierzejewskieji D. Emiluty–Rozya (2021).

- Formy terapii – ćwiczenia logopedyczne.

- Współpraca logopedy z innymi specjalistami.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

1. Emiluta – Rozya D., 2006: Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym. Warszawa.

2. J. Porayski-Pomsta, D. Emiluta-Rozya (2018), Logopedia warszawska. Historia i czasy współczesne, Studia Pragmalingwistyczne, tom X, ss. 55-84, IPS UW.

Literatura uzupełniająca:

Jauer-Niworowska O., Emiluta-Rozya D. (2021). Logopedyczne i psychologiczne aspekty diagnozowania zaburzeń mowy. Wyd. APS. (tylko s. 26-54)

Milewski S., Kuczkowski J., Kaczorowska-Bray K. (2014) Biomedyczne podstawy logopedii. Harmonia Universalis.

Uwagi:

Zachęcam studentów do aktywnego udziału (zadawania pytań i podejmowania dyskusji) w wykładzie, który stanowi podstawę dalszych studiów na kierunku logopedia.

Test na zaliczenie z oceną odbędzie się w terminie podanym z 3 tygodniowym wyprzedzeniem. Zawierać będzie pytania zamknięte (wielokrotnego wyboru) i jedno otwarte. Za pytania zamknięte są punkty ujemne, przyznawane w sytuacji zakreślenia odpowiedzi nieprawidłowej. Dokładne wyjaśnienie otrzymają studenci podczas wykładu.

NAKŁAD PRACY STUDENTA

FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI

Godziny kontaktowe - wykład 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury 5

Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu (zal. z oceną) 12

Sumaryczna liczba punktów ECTS 1

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Danuta Emiluta-Rozya
Prowadzący grup: Danuta Emiluta-Rozya
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot jest prowadzony w formie 9 g. wykładu multimedialnego (prezentacji slajdów wraz z ich omówieniem oraz ilustracją w formie nagrań DVD).

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

przedmiot kończy się zaliczeniem z oceną w formie pisemnego testu (to sposób sprawdzenia efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji).

Pełny opis:

- Krótki rys historyczny logopedii w APS

- Podstawowa terminologia stosowana w logopedii

- Zadania logopedii (specjalizacje w logopedii)

- Orientacyjne normy rozwoju mowy.

- Uwarunkowania umiejętności językowego porozumiewania się i trudności w tym zakresie (wstępne definiowanie form zaburzeń mowy oraz opóźnionego rozwoju mowy)

- Zestawienie form zaburzeń mowy wg H. Mierzejewskieji D. Emiluty–Rozya (2021).

- Formy terapii – ćwiczenia logopedyczne.

- Współpraca logopedy z innymi specjalistami.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

1. Emiluta–Rozya D., 2006: Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym. Warszawa.

2. J. Porayski-Pomsta, D. Emiluta-Rozya (2018), Logopedia warszawska. Historia i czasy współczesne, Studia Pragmalingwistyczne, tom X, ss. 55-84, IPS UW.

Literatura uzupełniająca:

Jauer-Niworowska O., Emiluta-Rozya D. (2021). Logopedyczne i psychologiczne aspekty diagnozowania zaburzeń mowy. Wyd. APS. (tylko s. 26-54)

Milewski S., Kuczkowski J., Kaczorowska-Bray K. (2014) Biomedyczne podstawy logopedii. Harmonia Universalis.

Uwagi:

Zachęcam studentów do aktywnego udziału (zadawania pytań i podejmowania dyskusji) w wykładzie, który stanowi podstawę dalszych studiów na kierunku logopedia.

Studenci otrzymują materiały do wykładu.

WYKŁAD REALIZOWANY JEST STACJONARNIE, ale ze względu na mniejszą liczbę godzin w stosunku do studiów stacjonarnych oraz dla ułatwienia przyswajania treści omawianych podczas wykładu wskazana jest praca własna studentów (wcześniejsze zapoznanie się z materiałami przesłanymi przez wykładowcę i podanymi publikacjami).

Test na zaliczenie z oceną odbędzie się w terminie podanym z 3 tygodniowym wyprzedzeniem. Zawierać będzie pytania zamknięte (wielokrotnego wyboru) i jedno otwarte. Za pytania zamknięte są punkty ujemne, przyznawane w sytuacji zakreślenia odpowiedzi nieprawidłowej. Dokładne wyjaśnienie otrzymają studenci podczas wykładu.

NAKŁAD PRACY STUDENTA

FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI

Godziny kontaktowe - wykład 9

Przygotowanie się do zajęć, lektury 5

Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu (zal. z oceną) 15

Sumaryczna liczba punktów ECTS 1

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)