Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologiczne podstawy uczenia i wychowania

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: LO-3F-PPU
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologiczne podstawy uczenia i wychowania
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy: Obowiązkowe dla 2 sem. (LO) logopedii, (3-l) niestacjonarne I stopnia
Obowiązkowe dla 2 sem. (LO) logopedii, (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Teoria spostrzegania społecznego i komunikacji. Zachowania społeczne i ich uwarunkowania. Sytuacje interpersonalne. Zagadnienia: empatia, zachowania asertywne, agresywne i uległe, postawy, stereotypy, uprzedzenia, negocjacje i rozwiązywanie konfliktów. Reguły współdziałania. Procesy i role grupowe. Bariery i trudności w procesie komunikowania się, techniki i metody usprawniania komunikacji z dzieckiem. Mechanizmy kształtowania się postaw dzieci lub uczniów. Przebieg i uwarunkowania procesów społecznych, mechanizmy kształtowania postaw. Wprowadzenie do psychologii wychowania. Pojęcie i zadania psychologii wychowania. Koncepcje rozwoju człowieka a modele wychowania. Strategie działań wychowawczych.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna i rozumie teorię spostrzegania społecznego i komunikacji: zachowania społeczne i ich uwarunkowania; sytuację interpersonalną; zagadnienia: empatii, zachowań asertywnych, agresywnych i uległych, postaw, stereotypów, uprzedzeń, negocjacji i rozwiązywania konfliktów; reguły współdziałania; procesy i role grupowe; bariery i trudności w procesie komunikowania się, techniki i metody usprawniania komunikacji z dzieckiem, mechanizmy kształtowania się postaw dzieci lub uczniów.

Zna i rozumie proces uczenia się: modele uczenia się, w tym koncepcje klasyczne i współczesne ujęcia w oparciu o wyniki badań neuropsychologicznych, metody i techniki uczenia się z uwzględnieniem rozwijania metapoznania, trudności w uczeniu się i strategie ich przezwyciężania, metody i techniki identyfikacji oraz wspomagania rozwoju uzdolnień i zainteresowań.

Zna metody i techniki identyfikacji oraz wspomagania rozwoju uzdolnień i zainteresowań.

Umiejętności

Student potrafi obserwować procesy uczenia się dzieci lub uczniów i ich konteksty, mając na uwadze ustalenia psychologiczne.

Wykorzystuje wiedzę o mechanizmach wpływu wychowawczego do wyjaśniania konkretnych zachowań dzieci i młodzieży, w szczególności potrafi rozpoznawać bariery i trudności uczniów w procesie uczenia się.

Student potrafi skutecznie i świadomie komunikować się z użyciem właściwej terminologii psychologicznej.

Kompetencje społeczne

Student ma świadomość znaczenia wiedzy o rozwoju i funkcjonowaniu społecznym człowieka dla kształtowania prawidłowych relacji w rodzinie i szkole; ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym.

Student ma świadomość etycznych aspektów procesu uczenia się.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Małgorzata Cwalina, Monika Dominiak-Kochanek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 6 godzin więcej informacji
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Dominiak-Kochanek
Prowadzący grup: Monika Dominiak-Kochanek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

-test jednokrotnego wyboru

aktywność na zajęciach

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE WYKŁADÓW:

1 Związek uczenia z wychowaniem

2. Modele wychowania a psychologiczna koncepcja rozwoju człowieka

3. Czynniki warunkujące proces uczenia/uczenia się: własności ucznia, własności nauczyciela, uwarunkowania sytuacyjne

4. Krzywa uczenia się, krzywa zapominania, hamowanie reto- i proaktywne

5 Socjalizacyjna i emancypacyjna funkcja wychowania, pośrednie i bezpośrednie mechanizmy socjalizacji

6. Uczenie się z perspektywy podejścia poznawczego

7. Style wychowania- typologia i psychologiczne konsekwencje ich doświadczania

8. Metody wychowawcze i psychologiczne konsekwencje ich doświadczania

TREŚCI PROGRAMOWE ĆWICZEŃ

1. Popularne koncepcje wspomagania procesu uczenia się w świetle badań naukowych

2.Skuteczne uczenie się w szkole: uwarunkowania motywacyjne, emocjonalne i komunikacyjne.

3. Model uczenia się przez doświadczenie Davida Kolba.

4. Motywacja do nauki w świetle teorii autodeteminacji

5. Uczeń z trudnościami wychowawczymi w szkole

6. Emocje i motywacja dziecka, a oddziaływania wychowawcze środowiska rodzinnego i szkolnego

7. Mechanizmy socjalizacji pierwotnej i wtórnej w okresie dzieciństwa i adolescencji

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA

Urbańska, J. Urbanski, M. (2011). Skuteczne uczenie się w szkole. W: S. Kowalik, Psychologia ucznia i nauczyciela. Warszawa: PWN

Rosiński, D. (2011). Trudności wychowawcze i ich rozwiązywanie w szkole. W: S. Kowalik, Psychologia ucznia i nauczyciela. Warszawa: PWN

Liberska, H., Trempała, J. (2019). Psychologia wychowania. Warszawa: PWN (rozdział 5, 7)

Turska, D. (2012). „Teorie” inteligencji Carol Dweck i ich edukacyjne implikacje. Psychologia Wychowawcza, 1-2, 44–55.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA;

Szczygieł, M., Cipora, K (2014). Fałszywe przekonania na temat działania mózgu i zjawisk psychicznych, czyli neuromity i psychomity w edukacji. Edukacja 2(127), 53–66.

Deci, E.L., Koestner, R., Ryan, R.M. (2001). Extrinsic rewards and intrinsic motivation in education: Reconsidered once again. Review of Education Research, 71(1), 1–27.

Spera, C. (2005). A review of the relationship among parenting practices, parenting

styles, and adolescent school achievement. Educational Psychology Review, 17,

125–146.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA;

wykład, dyskusja, praca w grupach

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

godziny kontaktowe: 15 godz wykładów/ 15 godz. ćwiczeń

przygotowanie do egzaminu:25 godzin

LICZBA ECTS- 3

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Dominiak-Kochanek
Prowadzący grup: Magdalena Bartoszak, Monika Dominiak-Kochanek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: test jednokrotnego wyboru

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE WYKŁADÓW:

1 Związek uczenia z wychowaniem

2. Modele wychowania a psychologiczna koncepcja rozwoju człowieka

3. Czynniki warunkujące proces uczenia/uczenia się: własności ucznia, własności nauczyciela, uwarunkowania sytuacyjne

4. Krzywa uczenia się, krzywa zapominania, hamowanie reto- i proaktywne

5 Socjalizacyjna i emancypacyjna funkcja wychowania, pośrednie i bezpośrednie mechanizmy socjalizacji

6. Uczenie się z perspektywy podejścia poznawczego

7. Style wychowania- typologia i psychologiczne konsekwencje ich doświadczania

8. Metody wychowawcze i psychologiczne konsekwencje ich doświadczania

TREŚCI PROGRAMOWE ĆWICZEŃ

1. Popularne koncepcje wspomagania procesu uczenia się w świetle badań naukowych.

Analiza procesu nauczania.

2. Model uczenia się poprzez doświadczenie - Davida Kolba.

3. Strategie działań wychowawczych, zadania psychologii wychowania.

4. Psychopedagogiczne mity. Jak zachować naukowy sceptycyzm w edukacji

i wychowaniu?

5. Style wychowania, sposoby komunikowania się z dzieckiem/uczniem i ich możliwe

konsekwencje.

6. Uczeń z trudnościami wychowawczymi w szkole.

7. Wymiary kulturowe (Hofstede) a prawidłowa identyfikacja zachowań dziecka/ucznia.

8. Współpraca na linii dziecko (uczeń) – specjalista – rodzic. Efektywność oddziaływań

wychowawczych.

9. Rola wykształcenia w funkcjonowaniu jednostki we współczesnym świecie

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA

Urbańska, J. Urbanski, M. (2011). Skuteczne uczenie się w szkole. W: S. Kowalik, Psychologia ucznia i nauczyciela. Warszawa: PWN

Rosiński, D. (2011). Trudności wychowawcze i ich rozwiązywanie w szkole. W: S. Kowalik, Psychologia ucznia i nauczyciela. Warszawa: PWN

Liberska, H., Trempała, J. (2019). Psychologia wychowania. Warszawa: PWN (rozdział 5, 7)

Strelau, J. (2007). Psychologia. Podręcznik akademicki., t. 3 (Rozdział: Edukacja), s.225-259; 266-271).

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA;

Szczygieł, M., Cipora, K (2014). Fałszywe przekonania na temat działania mózgu i zjawisk psychicznych, czyli neuromity i psychomity w edukacji. Edukacja 2(127), 53–66.

Deci, E.L., Koestner, R., Ryan, R.M. (2001). Extrinsic rewards and intrinsic motivation in education: Reconsidered once again. Review of Education Research, 71(1), 1–27.

Spera, C. (2005). A review of the relationship among parenting practices, parenting

styles, and adolescent school achievement. Educational Psychology Review, 17,

125–146.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA;

wykład, dyskusja moderowana, praca w grupach, studia przypadków, quiz

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

godziny kontaktowe: 15 godz wykładów/ 15 godz. ćwiczeń

przygotowanie do egzaminu:25 godzin

LICZBA ECTS- 3

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 6 godzin więcej informacji
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Dominiak-Kochanek
Prowadzący grup: Magdalena Bartoszak, Monika Dominiak-Kochanek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: test jednokrotnego wyboru

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE WYKŁADÓW:

1 Związek uczenia z wychowaniem

2. Modele wychowania a psychologiczna koncepcja rozwoju człowieka

3. Czynniki warunkujące proces uczenia/uczenia się: własności ucznia, własności nauczyciela, uwarunkowania sytuacyjne

4. Krzywa uczenia się, krzywa zapominania, hamowanie reto- i proaktywne

5 Socjalizacyjna i emancypacyjna funkcja wychowania, pośrednie i bezpośrednie mechanizmy socjalizacji

6. Uczenie się z perspektywy podejścia poznawczego

7. Style wychowania- typologia i psychologiczne konsekwencje ich doświadczania

8. Metody wychowawcze i psychologiczne konsekwencje ich doświadczania

TREŚCI PROGRAMOWE ĆWICZEŃ

1. Popularne koncepcje wspomagania procesu uczenia się w świetle badań naukowych.

Analiza procesu nauczania.

2. Model uczenia się poprzez doświadczenie - Davida Kolba.

3. Strategie działań wychowawczych, zadania psychologii wychowania.

4. Psychopedagogiczne mity. Jak zachować naukowy sceptycyzm w edukacji

i wychowaniu?

5. Style wychowania, sposoby komunikowania się z dzieckiem/uczniem i ich możliwe

konsekwencje.

6. Uczeń z trudnościami wychowawczymi w szkole.

7. Wymiary kulturowe (Hofstede) a prawidłowa identyfikacja zachowań dziecka/ucznia.

8. Współpraca na linii dziecko (uczeń) – specjalista – rodzic. Efektywność oddziaływań

wychowawczych.

9. Rola wykształcenia w funkcjonowaniu jednostki we współczesnym świecie

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA

Urbańska, J. Urbanski, M. (2011). Skuteczne uczenie się w szkole. W: S. Kowalik, Psychologia ucznia i nauczyciela. Warszawa: PWN

Rosiński, D. (2011). Trudności wychowawcze i ich rozwiązywanie w szkole. W: S. Kowalik, Psychologia ucznia i nauczyciela. Warszawa: PWN

Liberska, H., Trempała, J. (2019). Psychologia wychowania. Warszawa: PWN (rozdział 5, 7)

Strelau, J. (2007). Psychologia. Podręcznik akademicki., t. 3 (Rozdział: Edukacja), s.225-259; 266-271).

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA;

Szczygieł, M., Cipora, K (2014). Fałszywe przekonania na temat działania mózgu i zjawisk psychicznych, czyli neuromity i psychomity w edukacji. Edukacja 2(127), 53–66.

Deci, E.L., Koestner, R., Ryan, R.M. (2001). Extrinsic rewards and intrinsic motivation in education: Reconsidered once again. Review of Education Research, 71(1), 1–27.

Spera, C. (2005). A review of the relationship among parenting practices, parenting

styles, and adolescent school achievement. Educational Psychology Review, 17,

125–146.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA;

wykład, dyskusja moderowana, praca w grupach, studia przypadków, quiz

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

godziny kontaktowe: 15 godz wykładów/ 15 godz. ćwiczeń

przygotowanie do egzaminu:25 godzin

LICZBA ECTS- 3

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Najderska
Prowadzący grup: Magdalena Bartoszak, Iwona Nowakowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 6 godzin więcej informacji
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Dominiak-Kochanek
Prowadzący grup: Magdalena Bartoszak, Magdalena Kochańska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-21 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)