Psychologiczne podstawy uczenia i wychowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | LO-3F-PPU |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologiczne podstawy uczenia i wychowania |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 2 sem. (LO) logopedii, (3-l) niestacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla 2 sem. (LO) logopedii, (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Teoria spostrzegania społecznego i komunikacji. Zachowania społeczne i ich uwarunkowania. Sytuacje interpersonalne. Zagadnienia: empatia, zachowania asertywne, agresywne i uległe, postawy, stereotypy, uprzedzenia, negocjacje i rozwiązywanie konfliktów. Reguły współdziałania. Procesy i role grupowe. Bariery i trudności w procesie komunikowania się, techniki i metody usprawniania komunikacji z dzieckiem. Mechanizmy kształtowania się postaw dzieci lub uczniów. Przebieg i uwarunkowania procesów społecznych, mechanizmy kształtowania postaw. Wprowadzenie do psychologii wychowania. Pojęcie i zadania psychologii wychowania. Koncepcje rozwoju człowieka a modele wychowania. Strategie działań wychowawczych. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna i rozumie teorię spostrzegania społecznego i komunikacji: zachowania społeczne i ich uwarunkowania; sytuację interpersonalną; zagadnienia: empatii, zachowań asertywnych, agresywnych i uległych, postaw, stereotypów, uprzedzeń, negocjacji i rozwiązywania konfliktów; reguły współdziałania; procesy i role grupowe; bariery i trudności w procesie komunikowania się, techniki i metody usprawniania komunikacji z dzieckiem, mechanizmy kształtowania się postaw dzieci lub uczniów. Zna i rozumie proces uczenia się: modele uczenia się, w tym koncepcje klasyczne i współczesne ujęcia w oparciu o wyniki badań neuropsychologicznych, metody i techniki uczenia się z uwzględnieniem rozwijania metapoznania, trudności w uczeniu się i strategie ich przezwyciężania, metody i techniki identyfikacji oraz wspomagania rozwoju uzdolnień i zainteresowań. Zna metody i techniki identyfikacji oraz wspomagania rozwoju uzdolnień i zainteresowań. Umiejętności Student potrafi obserwować procesy uczenia się dzieci lub uczniów i ich konteksty, mając na uwadze ustalenia psychologiczne. Wykorzystuje wiedzę o mechanizmach wpływu wychowawczego do wyjaśniania konkretnych zachowań dzieci i młodzieży, w szczególności potrafi rozpoznawać bariery i trudności uczniów w procesie uczenia się. Student potrafi skutecznie i świadomie komunikować się z użyciem właściwej terminologii psychologicznej. Kompetencje społeczne Student ma świadomość znaczenia wiedzy o rozwoju i funkcjonowaniu społecznym człowieka dla kształtowania prawidłowych relacji w rodzinie i szkole; ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym. Student ma świadomość etycznych aspektów procesu uczenia się. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Cwalina, Monika Dominiak-Kochanek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 6 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Dominiak-Kochanek | |
Prowadzący grup: | Monika Dominiak-Kochanek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: -test jednokrotnego wyboru aktywność na zajęciach |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE WYKŁADÓW: 1 Związek uczenia z wychowaniem 2. Modele wychowania a psychologiczna koncepcja rozwoju człowieka 3. Czynniki warunkujące proces uczenia/uczenia się: własności ucznia, własności nauczyciela, uwarunkowania sytuacyjne 4. Krzywa uczenia się, krzywa zapominania, hamowanie reto- i proaktywne 5 Socjalizacyjna i emancypacyjna funkcja wychowania, pośrednie i bezpośrednie mechanizmy socjalizacji 6. Uczenie się z perspektywy podejścia poznawczego 7. Style wychowania- typologia i psychologiczne konsekwencje ich doświadczania 8. Metody wychowawcze i psychologiczne konsekwencje ich doświadczania TREŚCI PROGRAMOWE ĆWICZEŃ 1. Popularne koncepcje wspomagania procesu uczenia się w świetle badań naukowych 2.Skuteczne uczenie się w szkole: uwarunkowania motywacyjne, emocjonalne i komunikacyjne. 3. Model uczenia się przez doświadczenie Davida Kolba. 4. Motywacja do nauki w świetle teorii autodeteminacji 5. Uczeń z trudnościami wychowawczymi w szkole 6. Emocje i motywacja dziecka, a oddziaływania wychowawcze środowiska rodzinnego i szkolnego 7. Mechanizmy socjalizacji pierwotnej i wtórnej w okresie dzieciństwa i adolescencji |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA Urbańska, J. Urbanski, M. (2011). Skuteczne uczenie się w szkole. W: S. Kowalik, Psychologia ucznia i nauczyciela. Warszawa: PWN Rosiński, D. (2011). Trudności wychowawcze i ich rozwiązywanie w szkole. W: S. Kowalik, Psychologia ucznia i nauczyciela. Warszawa: PWN Liberska, H., Trempała, J. (2019). Psychologia wychowania. Warszawa: PWN (rozdział 5, 7) Turska, D. (2012). „Teorie” inteligencji Carol Dweck i ich edukacyjne implikacje. Psychologia Wychowawcza, 1-2, 44–55. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA; Szczygieł, M., Cipora, K (2014). Fałszywe przekonania na temat działania mózgu i zjawisk psychicznych, czyli neuromity i psychomity w edukacji. Edukacja 2(127), 53–66. Deci, E.L., Koestner, R., Ryan, R.M. (2001). Extrinsic rewards and intrinsic motivation in education: Reconsidered once again. Review of Education Research, 71(1), 1–27. Spera, C. (2005). A review of the relationship among parenting practices, parenting styles, and adolescent school achievement. Educational Psychology Review, 17, 125–146. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA; wykład, dyskusja, praca w grupach NAKŁAD PRACY STUDENTA: godziny kontaktowe: 15 godz wykładów/ 15 godz. ćwiczeń przygotowanie do egzaminu:25 godzin LICZBA ECTS- 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Dominiak-Kochanek | |
Prowadzący grup: | Magdalena Bartoszak, Monika Dominiak-Kochanek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: test jednokrotnego wyboru |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE WYKŁADÓW: 1 Związek uczenia z wychowaniem 2. Modele wychowania a psychologiczna koncepcja rozwoju człowieka 3. Czynniki warunkujące proces uczenia/uczenia się: własności ucznia, własności nauczyciela, uwarunkowania sytuacyjne 4. Krzywa uczenia się, krzywa zapominania, hamowanie reto- i proaktywne 5 Socjalizacyjna i emancypacyjna funkcja wychowania, pośrednie i bezpośrednie mechanizmy socjalizacji 6. Uczenie się z perspektywy podejścia poznawczego 7. Style wychowania- typologia i psychologiczne konsekwencje ich doświadczania 8. Metody wychowawcze i psychologiczne konsekwencje ich doświadczania TREŚCI PROGRAMOWE ĆWICZEŃ 1. Popularne koncepcje wspomagania procesu uczenia się w świetle badań naukowych. Analiza procesu nauczania. 2. Model uczenia się poprzez doświadczenie - Davida Kolba. 3. Strategie działań wychowawczych, zadania psychologii wychowania. 4. Psychopedagogiczne mity. Jak zachować naukowy sceptycyzm w edukacji i wychowaniu? 5. Style wychowania, sposoby komunikowania się z dzieckiem/uczniem i ich możliwe konsekwencje. 6. Uczeń z trudnościami wychowawczymi w szkole. 7. Wymiary kulturowe (Hofstede) a prawidłowa identyfikacja zachowań dziecka/ucznia. 8. Współpraca na linii dziecko (uczeń) – specjalista – rodzic. Efektywność oddziaływań wychowawczych. 9. Rola wykształcenia w funkcjonowaniu jednostki we współczesnym świecie |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA Urbańska, J. Urbanski, M. (2011). Skuteczne uczenie się w szkole. W: S. Kowalik, Psychologia ucznia i nauczyciela. Warszawa: PWN Rosiński, D. (2011). Trudności wychowawcze i ich rozwiązywanie w szkole. W: S. Kowalik, Psychologia ucznia i nauczyciela. Warszawa: PWN Liberska, H., Trempała, J. (2019). Psychologia wychowania. Warszawa: PWN (rozdział 5, 7) Strelau, J. (2007). Psychologia. Podręcznik akademicki., t. 3 (Rozdział: Edukacja), s.225-259; 266-271). LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA; Szczygieł, M., Cipora, K (2014). Fałszywe przekonania na temat działania mózgu i zjawisk psychicznych, czyli neuromity i psychomity w edukacji. Edukacja 2(127), 53–66. Deci, E.L., Koestner, R., Ryan, R.M. (2001). Extrinsic rewards and intrinsic motivation in education: Reconsidered once again. Review of Education Research, 71(1), 1–27. Spera, C. (2005). A review of the relationship among parenting practices, parenting styles, and adolescent school achievement. Educational Psychology Review, 17, 125–146. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA; wykład, dyskusja moderowana, praca w grupach, studia przypadków, quiz NAKŁAD PRACY STUDENTA: godziny kontaktowe: 15 godz wykładów/ 15 godz. ćwiczeń przygotowanie do egzaminu:25 godzin LICZBA ECTS- 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N CW
WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 6 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Dominiak-Kochanek | |
Prowadzący grup: | Magdalena Bartoszak, Monika Dominiak-Kochanek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: test jednokrotnego wyboru |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE WYKŁADÓW: 1 Związek uczenia z wychowaniem 2. Modele wychowania a psychologiczna koncepcja rozwoju człowieka 3. Czynniki warunkujące proces uczenia/uczenia się: własności ucznia, własności nauczyciela, uwarunkowania sytuacyjne 4. Krzywa uczenia się, krzywa zapominania, hamowanie reto- i proaktywne 5 Socjalizacyjna i emancypacyjna funkcja wychowania, pośrednie i bezpośrednie mechanizmy socjalizacji 6. Uczenie się z perspektywy podejścia poznawczego 7. Style wychowania- typologia i psychologiczne konsekwencje ich doświadczania 8. Metody wychowawcze i psychologiczne konsekwencje ich doświadczania TREŚCI PROGRAMOWE ĆWICZEŃ 1. Popularne koncepcje wspomagania procesu uczenia się w świetle badań naukowych. Analiza procesu nauczania. 2. Model uczenia się poprzez doświadczenie - Davida Kolba. 3. Strategie działań wychowawczych, zadania psychologii wychowania. 4. Psychopedagogiczne mity. Jak zachować naukowy sceptycyzm w edukacji i wychowaniu? 5. Style wychowania, sposoby komunikowania się z dzieckiem/uczniem i ich możliwe konsekwencje. 6. Uczeń z trudnościami wychowawczymi w szkole. 7. Wymiary kulturowe (Hofstede) a prawidłowa identyfikacja zachowań dziecka/ucznia. 8. Współpraca na linii dziecko (uczeń) – specjalista – rodzic. Efektywność oddziaływań wychowawczych. 9. Rola wykształcenia w funkcjonowaniu jednostki we współczesnym świecie |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA Urbańska, J. Urbanski, M. (2011). Skuteczne uczenie się w szkole. W: S. Kowalik, Psychologia ucznia i nauczyciela. Warszawa: PWN Rosiński, D. (2011). Trudności wychowawcze i ich rozwiązywanie w szkole. W: S. Kowalik, Psychologia ucznia i nauczyciela. Warszawa: PWN Liberska, H., Trempała, J. (2019). Psychologia wychowania. Warszawa: PWN (rozdział 5, 7) Strelau, J. (2007). Psychologia. Podręcznik akademicki., t. 3 (Rozdział: Edukacja), s.225-259; 266-271). LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA; Szczygieł, M., Cipora, K (2014). Fałszywe przekonania na temat działania mózgu i zjawisk psychicznych, czyli neuromity i psychomity w edukacji. Edukacja 2(127), 53–66. Deci, E.L., Koestner, R., Ryan, R.M. (2001). Extrinsic rewards and intrinsic motivation in education: Reconsidered once again. Review of Education Research, 71(1), 1–27. Spera, C. (2005). A review of the relationship among parenting practices, parenting styles, and adolescent school achievement. Educational Psychology Review, 17, 125–146. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA; wykład, dyskusja moderowana, praca w grupach, studia przypadków, quiz NAKŁAD PRACY STUDENTA: godziny kontaktowe: 15 godz wykładów/ 15 godz. ćwiczeń przygotowanie do egzaminu:25 godzin LICZBA ECTS- 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Najderska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Bartoszak, Iwona Nowakowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 6 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Dominiak-Kochanek | |
Prowadzący grup: | Magdalena Bartoszak, Magdalena Kochańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Nowakowska | |
Prowadzący grup: | Iwona Nowakowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 6 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Dominiak-Kochanek | |
Prowadzący grup: | Monika Dominiak-Kochanek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.