Podstawy ortodoncji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | LO-3F-POO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy ortodoncji |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 2 sem. (LO) logopedii, (3-l) niestacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla 2 sem. (LO) logopedii, (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Rys historyczny i możliwości współczesnej ortodoncji. Rozwój narządu żucia i zgryzu. Rozwój funkcji narządu żucia. Metody badania i rozpoznawania ortodontycznego. Diagnostyka wad zgryzu i nieprawidłowości zębowych. Etiologia wad narządu żucia. Współzależność między wadami zgryzu i wymowy. Epidemiologia wad zgryzu i nieprawidłowości zębowych. Profilaktyka ortodontyczna. Metody leczenia ortodontycznego. Wady wrodzone z uwzględnieniem rozszczepów wargi i podniebienia. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna podstawy ortodoncji a w szczególności normę morfologiczno-czynnościową narządu żucia w poszczególnych etapach rozwojowych. Zapoznał się z przebiegiem rozwoju narządu zgryzu. Zna zaburzenia w rozwoju narządu żucia i ich etiologię. Umiejętności Umie zauważyć nieprawidłowość w budowie narządu żucia. Umie analizować medyczne podstawy ortodoncji. Potrafi określić zależność pomiędzy wadami zgryzu a wadami wymowy. Umie zaplanować i zaproponować działania na rzecz profilaktyki ortodontycznej. Kompetencje społeczne Ma świadomość konieczność zastosowania wiedzy z zakresu ortodoncji w pracy praktycznej i naukowej logopedy. Ma świadomość konieczności współpracy logopedy z ortodontą i stomatologiem. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Jedlińska | |
Prowadzący grup: | Dorota Kuśmierczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie na ocenę Podane zostaną treści związane z przebiegiem rozwoju narządu żucia i zgryzu, normą morfologiczno-czynnościową narządu żucia w poszczególnych etapach rozwojowych oraz zaburzenia w rozwoju narządu żucia, zna ich etiologię i zależność pomiędzy wadami zgryzu a wadami wymowy. |
|
Pełny opis: |
1. Rys historyczny i możliwości współczesnej ortodoncji. Rozwój narządu żucia i zgryzu. Rozwój funkcji narządu żucia 2. Metody badania i rozpoznawania ortodontycznego 3. Diagnostyka wad zgryzu i nieprawidłowości zębowych 4. Etiologia wad narządu żucia. Współzależność między wadami zgryzu i wymowy 5. Epidemiologia wad zgryzu i nieprawidłowości zębowych 6. Profilaktyka ortodontyczna 7. Metody leczenia ortodontycznego 8. Wady wrodzone (z uwzględnieniem rozszczepów wargi i podniebienia) w praktyce ortodontycznej |
|
Literatura: |
1. Gruba J, Zadurska M, Siemińska-Piekarczyk B. (2010). Wybrane zagadnienia logopedyczne część II s,z,c,dz. KOMLOGO. Gliwice 2010 (tylko część dot. ortodoncji !!!) 2. Raftowicz-Wójcik K., Matthes-Brzozowska T. (2005). Wady zgryzu a wady wymowy – przegląd piśmiennictwa. Dental Medical Problems, 42, 1, 149-154. 3. Zadurska M., Siemińska-Piekarczyk B., Wierusz W., Mysiorska M., Kosińska K. (2007). Ocena współzależności występowania wady zgryzu, wady artykulacji i dysfunkcji narządu żucia u dzieci z przedszkoli warszawskich. Stomatologia Współczesna, suplement, 2, 17-24. 1. Szpringer-Nodzak M., Wochna-Sobańska M. (red). (2003). Stomatologia wieku rozwojowego. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2003. 2. Zarys współczesnej ortodoncji. Karłowska I. (red). (2013). Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa. 3. Rokitińska M. (2004). Podstawy ortodoncji dla logopedów. (2004). Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej, Bydgoszcz. 5. Mackiewicz B. (1992). Współzależność wad zgryzu i wymowy na tle przyczynowym, Magazyn stomatologiczny 2, str. 28-30.. |
|
Uwagi: |
Uczestnictwo w zajęciach (wykład) 15 godzin Przygotowanie się do zajęć, lektury 5 godzin Przygotowanie się do zaliczenia z oceną 10 godzin Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Jedlińska | |
Prowadzący grup: | Dorota Kuśmierczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie na ocenę Podane zostaną treści związane z przebiegiem rozwoju narządu żucia i zgryzu, normą morfologiczno-czynnościową narządu żucia w poszczególnych etapach rozwojowych oraz zaburzenia w rozwoju narządu żucia, zna ich etiologię i zależność pomiędzy wadami zgryzu a wadami wymowy. |
|
Pełny opis: |
1. Rys historyczny i możliwości współczesnej ortodoncji. Rozwój narządu żucia i zgryzu. Rozwój funkcji narządu żucia 2. Metody badania i rozpoznawania ortodontycznego 3. Diagnostyka wad zgryzu i nieprawidłowości zębowych 4. Etiologia wad narządu żucia. Współzależność między wadami zgryzu i wymowy 5. Epidemiologia wad zgryzu i nieprawidłowości zębowych 6. Profilaktyka ortodontyczna 7. Metody leczenia ortodontycznego 8. Wady wrodzone (z uwzględnieniem rozszczepów wargi i podniebienia) w praktyce ortodontycznej |
|
Literatura: |
1. Gruba J, Zadurska M, Siemińska-Piekarczyk B. (2010). Wybrane zagadnienia logopedyczne część II s,z,c,dz. KOMLOGO. Gliwice 2010 (tylko część dot. ortodoncji !!!) 2. Raftowicz-Wójcik K., Matthes-Brzozowska T. (2005). Wady zgryzu a wady wymowy – przegląd piśmiennictwa. Dental Medical Problems, 42, 1, 149-154. 3. Zadurska M., Siemińska-Piekarczyk B., Wierusz W., Mysiorska M., Kosińska K. (2007). Ocena współzależności występowania wady zgryzu, wady artykulacji i dysfunkcji narządu żucia u dzieci z przedszkoli warszawskich. Stomatologia Współczesna, suplement, 2, 17-24. 1. Szpringer-Nodzak M., Wochna-Sobańska M. (red). (2003). Stomatologia wieku rozwojowego. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2003. 2. Zarys współczesnej ortodoncji. Karłowska I. (red). (2013). Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa. 3. Rokitińska M. (2004). Podstawy ortodoncji dla logopedów. (2004). Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej, Bydgoszcz. 5. Mackiewicz B. (1992). Współzależność wad zgryzu i wymowy na tle przyczynowym, Magazyn stomatologiczny 2, str. 28-30.. |
|
Uwagi: |
Uczestnictwo w zajęciach (wykład) 15 godzin Przygotowanie się do zajęć, lektury 5 godzin Przygotowanie się do zaliczenia z oceną 10 godzin Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Jedlińska | |
Prowadzący grup: | Dorota Kuśmierczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie na ocenę Podane zostaną treści związane z przebiegiem rozwoju narządu żucia i zgryzu, normą morfologiczno-czynnościową narządu żucia w poszczególnych etapach rozwojowych oraz zaburzenia w rozwoju narządu żucia, zna ich etiologię i zależność pomiędzy wadami zgryzu a wadami wymowy. |
|
Pełny opis: |
1. Rys historyczny i możliwości współczesnej ortodoncji. Rozwój narządu żucia i zgryzu. Rozwój funkcji narządu żucia 2. Metody badania i rozpoznawania ortodontycznego 3. Diagnostyka wad zgryzu i nieprawidłowości zębowych 4. Etiologia wad narządu żucia. Współzależność między wadami zgryzu i wymowy 5. Epidemiologia wad zgryzu i nieprawidłowości zębowych 6. Profilaktyka ortodontyczna 7. Metody leczenia ortodontycznego 8. Wady wrodzone (z uwzględnieniem rozszczepów wargi i podniebienia) w praktyce ortodontycznej |
|
Literatura: |
1. Gruba J, Zadurska M, Siemińska-Piekarczyk B. (2010). Wybrane zagadnienia logopedyczne część II s,z,c,dz. KOMLOGO. Gliwice 2010 (tylko część dot. ortodoncji !!!) 2. Raftowicz-Wójcik K., Matthes-Brzozowska T. (2005). Wady zgryzu a wady wymowy – przegląd piśmiennictwa. Dental Medical Problems, 42, 1, 149-154. 3. Zadurska M., Siemińska-Piekarczyk B., Wierusz W., Mysiorska M., Kosińska K. (2007). Ocena współzależności występowania wady zgryzu, wady artykulacji i dysfunkcji narządu żucia u dzieci z przedszkoli warszawskich. Stomatologia Współczesna, suplement, 2, 17-24. 1. Szpringer-Nodzak M., Wochna-Sobańska M. (red). (2003). Stomatologia wieku rozwojowego. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2003. 2. Zarys współczesnej ortodoncji. Karłowska I. (red). (2013). Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa. 3. Rokitińska M. (2004). Podstawy ortodoncji dla logopedów. (2004). Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej, Bydgoszcz. 5. Mackiewicz B. (1992). Współzależność wad zgryzu i wymowy na tle przyczynowym, Magazyn stomatologiczny 2, str. 28-30.. |
|
Uwagi: |
Uczestnictwo w zajęciach (wykład) 12 godzin Przygotowanie się do zajęć, lektury 5 godzin Przygotowanie się do zaliczenia z oceną 10 godzin Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Jedlińska | |
Prowadzący grup: | Dorota Kuśmierczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie na ocenę Podane zostaną treści związane z przebiegiem rozwoju narządu żucia i zgryzu, normą morfologiczno-czynnościową narządu żucia w poszczególnych etapach rozwojowych oraz zaburzenia w rozwoju narządu żucia, zna ich etiologię i zależność pomiędzy wadami zgryzu a wadami wymowy. |
|
Pełny opis: |
1. Rys historyczny i możliwości współczesnej ortodoncji. Rozwój narządu żucia i zgryzu. Rozwój funkcji narządu żucia 2. Metody badania i rozpoznawania ortodontycznego 3. Diagnostyka wad zgryzu i nieprawidłowości zębowych 4. Etiologia wad narządu żucia. Współzależność między wadami zgryzu i wymowy 5. Epidemiologia wad zgryzu i nieprawidłowości zębowych 6. Profilaktyka ortodontyczna 7. Metody leczenia ortodontycznego 8. Wady wrodzone (z uwzględnieniem rozszczepów wargi i podniebienia) w praktyce ortodontycznej |
|
Literatura: |
1. Gruba J, Zadurska M, Siemińska-Piekarczyk B. (2010). Wybrane zagadnienia logopedyczne część II s,z,c,dz. KOMLOGO. Gliwice 2010 (tylko część dot. ortodoncji !!!) 2. Raftowicz-Wójcik K., Matthes-Brzozowska T. (2005). Wady zgryzu a wady wymowy – przegląd piśmiennictwa. Dental Medical Problems, 42, 1, 149-154. 3. Zadurska M., Siemińska-Piekarczyk B., Wierusz W., Mysiorska M., Kosińska K. (2007). Ocena współzależności występowania wady zgryzu, wady artykulacji i dysfunkcji narządu żucia u dzieci z przedszkoli warszawskich. Stomatologia Współczesna, suplement, 2, 17-24. 1. Szpringer-Nodzak M., Wochna-Sobańska M. (red). (2003). Stomatologia wieku rozwojowego. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2003. 2. Zarys współczesnej ortodoncji. Karłowska I. (red). (2013). Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa. 3. Rokitińska M. (2004). Podstawy ortodoncji dla logopedów. (2004). Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej, Bydgoszcz. 5. Mackiewicz B. (1992). Współzależność wad zgryzu i wymowy na tle przyczynowym, Magazyn stomatologiczny 2, str. 28-30.. |
|
Uwagi: |
Uczestnictwo w zajęciach (wykład) 15 godzin Przygotowanie się do zajęć, lektury 5 godzin Przygotowanie się do zaliczenia z oceną 10 godzin Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Jedlińska | |
Prowadzący grup: | Dorota Kuśmierczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Metody kształcenia: wykład SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: zaliczenie na ocenę: pisemny test wielokrotnego wyboru |
|
Pełny opis: |
1. Podstawowe terminy używane w ortodoncji 2. Norma morfologiczno-czynnościowa narządu żucia w poszczególnych etapach rozwojowych 3. Przebieg rozwoju narządu zgryzu 4. Zaburzenia w rozwoju narządu żucia i ich etiologia 5. Nieprawidłowości w budowie narządu żucia 6. Zależność pomiędzy wadami zgryzu a wadami wymowy 7. Profilaktyka ortodontyczna |
|
Literatura: |
1. Gruba J, Zadurska M, Siemińska-Piekarczyk B. (2010). Wybrane zagadnienia logopedyczne część II s,z,c,dz. KOMLOGO. Gliwice 2010 (tylko część dot. ortodoncji !!!) 2. Raftowicz-Wójcik K., Matthes-Brzozowska T. (2005). Wady zgryzu a wady wymowy – przegląd piśmiennictwa. Dental Medical Problems, 42, 1, 149-154. 3. Zadurska M., Siemińska-Piekarczyk B., Wierusz W., Mysiorska M., Kosińska K. (2007). Ocena współzależności występowania wady zgryzu, wady artykulacji i dysfunkcji narządu żucia u dzieci z przedszkoli warszawskich. Stomatologia Współczesna, suplement, 2, 17-24. 1. Szpringer-Nodzak M., Wochna-Sobańska M. (red). (2003). Stomatologia wieku rozwojowego. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2003. 2. Zarys współczesnej ortodoncji. Karłowska I. (red). (2013). Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa. 3. Rokitińska M. (2004). Podstawy ortodoncji dla logopedów. (2004). Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej, Bydgoszcz. 5. Mackiewicz B. (1992). Współzależność wad zgryzu i wymowy na tle przyczynowym, Magazyn stomatologiczny 2, str. 28-30.. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: wykłady NAKŁAD PRACY STUDENTA: 1. liczba godzin kontaktowych -wykłady-15 godzin 2. liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć-5 godzin 3. liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu-10 godzin Sumaryczna liczba punktów ECTS –1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Jedlińska | |
Prowadzący grup: | Dorota Kuśmierczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Metody kształcenia: wykład SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: zaliczenie na ocenę: pisemny test wielokrotnego wyboru |
|
Pełny opis: |
1. Podstawowe terminy używane w ortodoncji 2. Norma morfologiczno-czynnościowa narządu żucia w poszczególnych etapach rozwojowych 3. Przebieg rozwoju narządu zgryzu 4. Zaburzenia w rozwoju narządu żucia i ich etiologia 5. Nieprawidłowości w budowie narządu żucia 6. Zależność pomiędzy wadami zgryzu a wadami wymowy 7. Profilaktyka ortodontyczna |
|
Literatura: |
1. Gruba J, Zadurska M, Siemińska-Piekarczyk B. (2010). Wybrane zagadnienia logopedyczne część II s,z,c,dz. KOMLOGO. Gliwice 2010 (tylko część dot. ortodoncji !!!) 2. Raftowicz-Wójcik K., Matthes-Brzozowska T. (2005). Wady zgryzu a wady wymowy – przegląd piśmiennictwa. Dental Medical Problems, 42, 1, 149-154. 3. Zadurska M., Siemińska-Piekarczyk B., Wierusz W., Mysiorska M., Kosińska K. (2007). Ocena współzależności występowania wady zgryzu, wady artykulacji i dysfunkcji narządu żucia u dzieci z przedszkoli warszawskich. Stomatologia Współczesna, suplement, 2, 17-24. 1. Szpringer-Nodzak M., Wochna-Sobańska M. (red). (2003). Stomatologia wieku rozwojowego. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2003. 2. Zarys współczesnej ortodoncji. Karłowska I. (red). (2013). Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa. 3. Rokitińska M. (2004). Podstawy ortodoncji dla logopedów. (2004). Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej, Bydgoszcz. 5. Mackiewicz B. (1992). Współzależność wad zgryzu i wymowy na tle przyczynowym, Magazyn stomatologiczny 2, str. 28-30.. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: wykłady NAKŁAD PRACY STUDENTA: 1. liczba godzin kontaktowych -wykłady-12 godzin 2. liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć-5 godzin 3. liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu-10 godzin Sumaryczna liczba punktów ECTS –1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-21 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.