Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy ortodoncji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: LO-3F-POO
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy ortodoncji
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy: Obowiązkowe dla 2 sem. (LO) logopedii, (3-l) niestacjonarne I stopnia
Obowiązkowe dla 2 sem. (LO) logopedii, (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Rys historyczny i możliwości współczesnej ortodoncji. Rozwój narządu żucia i zgryzu. Rozwój funkcji narządu żucia. Metody badania i rozpoznawania ortodontycznego. Diagnostyka wad zgryzu i nieprawidłowości zębowych. Etiologia wad narządu żucia. Współzależność między wadami zgryzu i wymowy. Epidemiologia wad zgryzu i nieprawidłowości zębowych. Profilaktyka ortodontyczna. Metody leczenia ortodontycznego. Wady wrodzone z uwzględnieniem rozszczepów wargi i podniebienia.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna podstawy ortodoncji a w szczególności normę morfologiczno-czynnościową narządu żucia w poszczególnych etapach rozwojowych. Zapoznał się z przebiegiem rozwoju narządu zgryzu.

Zna zaburzenia w rozwoju narządu żucia i ich etiologię.

Umiejętności

Umie zauważyć nieprawidłowość w budowie narządu żucia. Umie analizować medyczne podstawy ortodoncji.

Potrafi określić zależność pomiędzy wadami zgryzu a wadami wymowy.

Umie zaplanować i zaproponować działania na rzecz profilaktyki ortodontycznej.

Kompetencje społeczne

Ma świadomość konieczność zastosowania wiedzy z zakresu ortodoncji w pracy praktycznej i naukowej logopedy.

Ma świadomość konieczności współpracy logopedy z ortodontą i stomatologiem.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Jedlińska
Prowadzący grup: Dorota Kuśmierczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zaliczenie na ocenę

Podane zostaną treści związane z przebiegiem rozwoju narządu żucia i zgryzu, normą morfologiczno-czynnościową narządu żucia w poszczególnych etapach rozwojowych oraz zaburzenia w rozwoju narządu żucia, zna ich etiologię i zależność pomiędzy wadami zgryzu a wadami wymowy.

Pełny opis:

1. Rys historyczny i możliwości współczesnej ortodoncji. Rozwój narządu żucia i zgryzu. Rozwój funkcji narządu żucia

2. Metody badania i rozpoznawania ortodontycznego

3. Diagnostyka wad zgryzu i nieprawidłowości zębowych

4. Etiologia wad narządu żucia. Współzależność między wadami zgryzu i wymowy

5. Epidemiologia wad zgryzu i nieprawidłowości zębowych

6. Profilaktyka ortodontyczna

7. Metody leczenia ortodontycznego

8. Wady wrodzone (z uwzględnieniem rozszczepów wargi i podniebienia) w praktyce ortodontycznej

Literatura:

1. Gruba J, Zadurska M, Siemińska-Piekarczyk B. (2010). Wybrane zagadnienia logopedyczne część II s,z,c,dz. KOMLOGO. Gliwice 2010 (tylko część dot. ortodoncji !!!)

2. Raftowicz-Wójcik K., Matthes-Brzozowska T. (2005). Wady zgryzu a wady wymowy – przegląd piśmiennictwa. Dental Medical Problems, 42, 1, 149-154.

3. Zadurska M., Siemińska-Piekarczyk B., Wierusz W., Mysiorska M., Kosińska K. (2007). Ocena współzależności występowania wady zgryzu, wady artykulacji i dysfunkcji narządu żucia u dzieci z przedszkoli warszawskich. Stomatologia Współczesna, suplement, 2, 17-24.

1. Szpringer-Nodzak M., Wochna-Sobańska M. (red). (2003). Stomatologia wieku rozwojowego. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2003.

2. Zarys współczesnej ortodoncji. Karłowska I. (red). (2013). Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa.

3. Rokitińska M. (2004). Podstawy ortodoncji dla logopedów. (2004). Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej,

Bydgoszcz.

5. Mackiewicz B. (1992). Współzależność wad zgryzu i wymowy na tle przyczynowym, Magazyn stomatologiczny 2, str. 28-30..

Uwagi:

Uczestnictwo w zajęciach (wykład) 15 godzin

Przygotowanie się do zajęć, lektury 5 godzin

Przygotowanie się do zaliczenia z oceną 10 godzin

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Jedlińska
Prowadzący grup: Dorota Kuśmierczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zaliczenie na ocenę

Podane zostaną treści związane z przebiegiem rozwoju narządu żucia i zgryzu, normą morfologiczno-czynnościową narządu żucia w poszczególnych etapach rozwojowych oraz zaburzenia w rozwoju narządu żucia, zna ich etiologię i zależność pomiędzy wadami zgryzu a wadami wymowy.

Pełny opis:

1. Rys historyczny i możliwości współczesnej ortodoncji. Rozwój narządu żucia i zgryzu. Rozwój funkcji narządu żucia

2. Metody badania i rozpoznawania ortodontycznego

3. Diagnostyka wad zgryzu i nieprawidłowości zębowych

4. Etiologia wad narządu żucia. Współzależność między wadami zgryzu i wymowy

5. Epidemiologia wad zgryzu i nieprawidłowości zębowych

6. Profilaktyka ortodontyczna

7. Metody leczenia ortodontycznego

8. Wady wrodzone (z uwzględnieniem rozszczepów wargi i podniebienia) w praktyce ortodontycznej

Literatura:

1. Gruba J, Zadurska M, Siemińska-Piekarczyk B. (2010). Wybrane zagadnienia logopedyczne część II s,z,c,dz. KOMLOGO. Gliwice 2010 (tylko część dot. ortodoncji !!!)

2. Raftowicz-Wójcik K., Matthes-Brzozowska T. (2005). Wady zgryzu a wady wymowy – przegląd piśmiennictwa. Dental Medical Problems, 42, 1, 149-154.

3. Zadurska M., Siemińska-Piekarczyk B., Wierusz W., Mysiorska M., Kosińska K. (2007). Ocena współzależności występowania wady zgryzu, wady artykulacji i dysfunkcji narządu żucia u dzieci z przedszkoli warszawskich. Stomatologia Współczesna, suplement, 2, 17-24.

1. Szpringer-Nodzak M., Wochna-Sobańska M. (red). (2003). Stomatologia wieku rozwojowego. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2003.

2. Zarys współczesnej ortodoncji. Karłowska I. (red). (2013). Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa.

3. Rokitińska M. (2004). Podstawy ortodoncji dla logopedów. (2004). Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej,

Bydgoszcz.

5. Mackiewicz B. (1992). Współzależność wad zgryzu i wymowy na tle przyczynowym, Magazyn stomatologiczny 2, str. 28-30..

Uwagi:

Uczestnictwo w zajęciach (wykład) 15 godzin

Przygotowanie się do zajęć, lektury 5 godzin

Przygotowanie się do zaliczenia z oceną 10 godzin

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Jedlińska
Prowadzący grup: Dorota Kuśmierczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zaliczenie na ocenę

Podane zostaną treści związane z przebiegiem rozwoju narządu żucia i zgryzu, normą morfologiczno-czynnościową narządu żucia w poszczególnych etapach rozwojowych oraz zaburzenia w rozwoju narządu żucia, zna ich etiologię i zależność pomiędzy wadami zgryzu a wadami wymowy.

Pełny opis:

1. Rys historyczny i możliwości współczesnej ortodoncji. Rozwój narządu żucia i zgryzu. Rozwój funkcji narządu żucia

2. Metody badania i rozpoznawania ortodontycznego

3. Diagnostyka wad zgryzu i nieprawidłowości zębowych

4. Etiologia wad narządu żucia. Współzależność między wadami zgryzu i wymowy

5. Epidemiologia wad zgryzu i nieprawidłowości zębowych

6. Profilaktyka ortodontyczna

7. Metody leczenia ortodontycznego

8. Wady wrodzone (z uwzględnieniem rozszczepów wargi i podniebienia) w praktyce ortodontycznej

Literatura:

1. Gruba J, Zadurska M, Siemińska-Piekarczyk B. (2010). Wybrane zagadnienia logopedyczne część II s,z,c,dz. KOMLOGO. Gliwice 2010 (tylko część dot. ortodoncji !!!)

2. Raftowicz-Wójcik K., Matthes-Brzozowska T. (2005). Wady zgryzu a wady wymowy – przegląd piśmiennictwa. Dental Medical Problems, 42, 1, 149-154.

3. Zadurska M., Siemińska-Piekarczyk B., Wierusz W., Mysiorska M., Kosińska K. (2007). Ocena współzależności występowania wady zgryzu, wady artykulacji i dysfunkcji narządu żucia u dzieci z przedszkoli warszawskich. Stomatologia Współczesna, suplement, 2, 17-24.

1. Szpringer-Nodzak M., Wochna-Sobańska M. (red). (2003). Stomatologia wieku rozwojowego. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2003.

2. Zarys współczesnej ortodoncji. Karłowska I. (red). (2013). Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa.

3. Rokitińska M. (2004). Podstawy ortodoncji dla logopedów. (2004). Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej,

Bydgoszcz.

5. Mackiewicz B. (1992). Współzależność wad zgryzu i wymowy na tle przyczynowym, Magazyn stomatologiczny 2, str. 28-30..

Uwagi:

Uczestnictwo w zajęciach (wykład) 12 godzin

Przygotowanie się do zajęć, lektury 5 godzin

Przygotowanie się do zaliczenia z oceną 10 godzin

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Jedlińska
Prowadzący grup: Dorota Kuśmierczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zaliczenie na ocenę

Podane zostaną treści związane z przebiegiem rozwoju narządu żucia i zgryzu, normą morfologiczno-czynnościową narządu żucia w poszczególnych etapach rozwojowych oraz zaburzenia w rozwoju narządu żucia, zna ich etiologię i zależność pomiędzy wadami zgryzu a wadami wymowy.

Pełny opis:

1. Rys historyczny i możliwości współczesnej ortodoncji. Rozwój narządu żucia i zgryzu. Rozwój funkcji narządu żucia

2. Metody badania i rozpoznawania ortodontycznego

3. Diagnostyka wad zgryzu i nieprawidłowości zębowych

4. Etiologia wad narządu żucia. Współzależność między wadami zgryzu i wymowy

5. Epidemiologia wad zgryzu i nieprawidłowości zębowych

6. Profilaktyka ortodontyczna

7. Metody leczenia ortodontycznego

8. Wady wrodzone (z uwzględnieniem rozszczepów wargi i podniebienia) w praktyce ortodontycznej

Literatura:

1. Gruba J, Zadurska M, Siemińska-Piekarczyk B. (2010). Wybrane zagadnienia logopedyczne część II s,z,c,dz. KOMLOGO. Gliwice 2010 (tylko część dot. ortodoncji !!!)

2. Raftowicz-Wójcik K., Matthes-Brzozowska T. (2005). Wady zgryzu a wady wymowy – przegląd piśmiennictwa. Dental Medical Problems, 42, 1, 149-154.

3. Zadurska M., Siemińska-Piekarczyk B., Wierusz W., Mysiorska M., Kosińska K. (2007). Ocena współzależności występowania wady zgryzu, wady artykulacji i dysfunkcji narządu żucia u dzieci z przedszkoli warszawskich. Stomatologia Współczesna, suplement, 2, 17-24.

1. Szpringer-Nodzak M., Wochna-Sobańska M. (red). (2003). Stomatologia wieku rozwojowego. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2003.

2. Zarys współczesnej ortodoncji. Karłowska I. (red). (2013). Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa.

3. Rokitińska M. (2004). Podstawy ortodoncji dla logopedów. (2004). Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej,

Bydgoszcz.

5. Mackiewicz B. (1992). Współzależność wad zgryzu i wymowy na tle przyczynowym, Magazyn stomatologiczny 2, str. 28-30..

Uwagi:

Uczestnictwo w zajęciach (wykład) 15 godzin

Przygotowanie się do zajęć, lektury 5 godzin

Przygotowanie się do zaliczenia z oceną 10 godzin

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Jedlińska
Prowadzący grup: Dorota Kuśmierczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Metody kształcenia:

wykład

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

zaliczenie na ocenę: pisemny test wielokrotnego wyboru

Pełny opis:

1. Podstawowe terminy używane w ortodoncji

2. Norma morfologiczno-czynnościowa narządu żucia w poszczególnych etapach rozwojowych

3. Przebieg rozwoju narządu zgryzu

4. Zaburzenia w rozwoju narządu żucia i ich etiologia

5. Nieprawidłowości w budowie narządu żucia

6. Zależność pomiędzy wadami zgryzu a wadami wymowy

7. Profilaktyka ortodontyczna

Literatura:

1. Gruba J, Zadurska M, Siemińska-Piekarczyk B. (2010). Wybrane zagadnienia logopedyczne część II s,z,c,dz. KOMLOGO. Gliwice 2010 (tylko część dot. ortodoncji !!!)

2. Raftowicz-Wójcik K., Matthes-Brzozowska T. (2005). Wady zgryzu a wady wymowy – przegląd piśmiennictwa. Dental Medical Problems, 42, 1, 149-154.

3. Zadurska M., Siemińska-Piekarczyk B., Wierusz W., Mysiorska M., Kosińska K. (2007). Ocena współzależności występowania wady zgryzu, wady artykulacji i dysfunkcji narządu żucia u dzieci z przedszkoli warszawskich. Stomatologia Współczesna, suplement, 2, 17-24.

1. Szpringer-Nodzak M., Wochna-Sobańska M. (red). (2003). Stomatologia wieku rozwojowego. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2003.

2. Zarys współczesnej ortodoncji. Karłowska I. (red). (2013). Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa.

3. Rokitińska M. (2004). Podstawy ortodoncji dla logopedów. (2004). Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej,

Bydgoszcz.

5. Mackiewicz B. (1992). Współzależność wad zgryzu i wymowy na tle przyczynowym, Magazyn stomatologiczny 2, str. 28-30..

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

wykłady

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

1. liczba godzin kontaktowych -wykłady-15 godzin

2. liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć-5 godzin

3. liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu-10 godzin

Sumaryczna liczba punktów ECTS –1

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Jedlińska
Prowadzący grup: Dorota Kuśmierczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Metody kształcenia:

wykład

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

zaliczenie na ocenę: pisemny test wielokrotnego wyboru

Pełny opis:

1. Podstawowe terminy używane w ortodoncji

2. Norma morfologiczno-czynnościowa narządu żucia w poszczególnych etapach rozwojowych

3. Przebieg rozwoju narządu zgryzu

4. Zaburzenia w rozwoju narządu żucia i ich etiologia

5. Nieprawidłowości w budowie narządu żucia

6. Zależność pomiędzy wadami zgryzu a wadami wymowy

7. Profilaktyka ortodontyczna

Literatura:

1. Gruba J, Zadurska M, Siemińska-Piekarczyk B. (2010). Wybrane zagadnienia logopedyczne część II s,z,c,dz. KOMLOGO. Gliwice 2010 (tylko część dot. ortodoncji !!!)

2. Raftowicz-Wójcik K., Matthes-Brzozowska T. (2005). Wady zgryzu a wady wymowy – przegląd piśmiennictwa. Dental Medical Problems, 42, 1, 149-154.

3. Zadurska M., Siemińska-Piekarczyk B., Wierusz W., Mysiorska M., Kosińska K. (2007). Ocena współzależności występowania wady zgryzu, wady artykulacji i dysfunkcji narządu żucia u dzieci z przedszkoli warszawskich. Stomatologia Współczesna, suplement, 2, 17-24.

1. Szpringer-Nodzak M., Wochna-Sobańska M. (red). (2003). Stomatologia wieku rozwojowego. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2003.

2. Zarys współczesnej ortodoncji. Karłowska I. (red). (2013). Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa.

3. Rokitińska M. (2004). Podstawy ortodoncji dla logopedów. (2004). Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej,

Bydgoszcz.

5. Mackiewicz B. (1992). Współzależność wad zgryzu i wymowy na tle przyczynowym, Magazyn stomatologiczny 2, str. 28-30..

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

wykłady

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

1. liczba godzin kontaktowych -wykłady-12 godzin

2. liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć-5 godzin

3. liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu-10 godzin

Sumaryczna liczba punktów ECTS –1

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-21 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)