Podstawy audiologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | LO-3F-POA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy audiologii |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 2 sem. (LO) logopedii, (3-l) niestacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla 2 sem. (LO) logopedii, (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Anatomia narządu słuchu (elementy budowy ślimaka, części ślimakowej nerwu przedsionkowo-ślimakowego, elementy drogi słuchowej w pniu mózgu, śródmózgowiu, ośrodki podkorowe i korowe). Elementy fizjologii procesu słyszenia z uwzględnieniem tych aspektów, które będą przydatne logopedzie. Subiektywne i obiektywne techniki badań: audiometria tonalna, audiometria impedancyjna, OAE, badania elektrofizjologiczne. Przyczyny niedosłuchu. Problematyka niedosłuchów odbiorczych, przewodzeniowych oraz mieszanych oraz protezowania ze szczególnym uwzględnieniem elementów przydatnych logopedzie. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna miejsce subdyscypliny pedagogiki jaką jest logopedia w systemie nauk, jej przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi, w tym z audiologia, zna terminologię naukową tam stosowaną. Rozumie potrzebę współpracy logopedy z audiologiem, laryngologiem i protetykiem słuchu. Zna medyczne podstawy logopedii: zapoznał się z anatomią, fizjologią i patologią narządu słuchu oraz trudnościami wynikającymi z zaburzeń w jego obrębie. Zna klasyfikacje wad słuchu, a co za tym idzie, jest świadomy roli komputera, nowych technologii urządzeń wspomagających słyszenie w terapii logopedycznej. Umiejętności Umie dokonać interpretacji wybranych wyników badań słuchu, a także wskazywać oraz zaproponować rozwiązania dla identyfikowanych problemów - kierunek interwencji audiologicznej, np. dobór protezy słuchu, zmiana bieżących parametrów. Umie wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych. Potrafi przewidzieć wpływ wady słuchu na rozwój dziecka. Kompetencje społeczne Ma świadomość konieczności wykorzystania wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, stąd jest gotów do poszukiwania wiedzy, a w przypadku problemów – zwracania się do ekspertów i zasięgania ich opinii, w tym przypadku audiologa. Rozumie konieczność poszukiwania najlepszych rozwiązań sprzyjających postępom uczniów, użycia protez wspomagających słyszenie i w razie potrzeby wie gdzie skierować pacjenta. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Jedlińska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Jedlińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
wykład zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
1.Anatomia narządu słuchu (elementy budowy ślimaka, części ślimakowej nerwu przedsionkowo-ślimakowego, elementy drogi słuchowej w pniu mózgu, śródmózgowiu, ośrodki podkorowe i korowe) 2.Elementy fizjologii procesu słyszenia z uwzględnieniem tych aspektów, które będą przydatne logopedzie 3.Subiektywne i obiektywne techniki badań : autiometria tonalna, audiometria impedancyjna, OAE, badania elektrofizjologicze 4. Przyczyny niedosłuchu 5. Problematyka niedosłuchów odbiorczych, przewodzeniowych oraz mieszanych ze szczególnym uwzględnieniem elementów przydatnych logopedzie 6. Interpretacja audiogramów tonalnych |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1. Śliwińska-Kowalska M., 2005, Audiologia kliniczna, Mediton, Oficyna Wydawnicza Łódź 2. Pruszewicz A., 2003, Audiologia Kliniczna, Wydawnictwa Akademii Medycznej im. Karola Marcinkowskiego, Poznań 3. Bochenek A. Reicher M.,2003, Anatomia Człowieka T.V., wyd. PZWL, Warszawa Literatura uzupełniająca Burkard RF, Don M, Eggermont J., 2007, Auditory Evoked Potentials- Basic Principles and Clinical Application, wyd. Lippiincott Williams&Wilkins |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykłady Nakład pracy studenta: 1. liczba godzin kontaktowych -wykłady-12 godzin 2. liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć-5 godzin 3. liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu-10 godzin Sumaryczna liczba punktów ECTS –1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Jedlińska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Jedlińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
wykład zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
1.Anatomia narządu słuchu (elementy budowy ślimaka, części ślimakowej nerwu przedsionkowo-ślimakowego, elementy drogi słuchowej w pniu mózgu, śródmózgowiu, ośrodki podkorowe i korowe) 2.Elementy fizjologii procesu słyszenia z uwzględnieniem tych aspektów, które będą przydatne logopedzie 3.Subiektywne i obiektywne techniki badań : autiometria tonalna, audiometria impedancyjna, OAE, badania elektrofizjologicze 4. Przyczyny niedosłuchu 5. Problematyka niedosłuchów odbiorczych, przewodzeniowych oraz mieszanych ze szczególnym uwzględnieniem elementów przydatnych logopedzie 6. Interpretacja audiogramów tonalnych |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1. Śliwińska-Kowalska M., 2005, Audiologia kliniczna, Mediton, Oficyna Wydawnicza Łódź 2. Pruszewicz A., 2003, Audiologia Kliniczna, Wydawnictwa Akademii Medycznej im. Karola Marcinkowskiego, Poznań 3. Bochenek A. Reicher M.,2003, Anatomia Człowieka T.V., wyd. PZWL, Warszawa Literatura uzupełniająca Burkard RF, Don M, Eggermont J., 2007, Auditory Evoked Potentials- Basic Principles and Clinical Application, wyd. Lippiincott Williams&Wilkins |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykłady Nakład pracy studenta: 1. liczba godzin kontaktowych -wykłady-12 godzin 2. liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć-5 godzin 3. liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu-10 godzin Sumaryczna liczba punktów ECTS –1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Jedlińska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Jedlińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
wykład zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
1.Anatomia narządu słuchu (elementy budowy ślimaka, części ślimakowej nerwu przedsionkowo-ślimakowego, elementy drogi słuchowej w pniu mózgu, śródmózgowiu, ośrodki podkorowe i korowe) 2.Elementy fizjologii procesu słyszenia z uwzględnieniem tych aspektów, które będą przydatne logopedzie 3.Subiektywne i obiektywne techniki badań : autiometria tonalna, audiometria impedancyjna, OAE, badania elektrofizjologicze 4. Przyczyny niedosłuchu 5. Problematyka niedosłuchów odbiorczych, przewodzeniowych oraz mieszanych ze szczególnym uwzględnieniem elementów przydatnych logopedzie 6. Interpretacja audiogramów tonalnych |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1. Śliwińska-Kowalska M., 2005, Audiologia kliniczna, Mediton, Oficyna Wydawnicza Łódź 2. Pruszewicz A., 2003, Audiologia Kliniczna, Wydawnictwa Akademii Medycznej im. Karola Marcinkowskiego, Poznań 3. Bochenek A. Reicher M.,2003, Anatomia Człowieka T.V., wyd. PZWL, Warszawa Literatura uzupełniająca Burkard RF, Don M, Eggermont J., 2007, Auditory Evoked Potentials- Basic Principles and Clinical Application, wyd. Lippiincott Williams&Wilkins |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykłady Nakład pracy studenta: 1. liczba godzin kontaktowych -wykłady-15 godzin 2. liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć-5 godzin 3. liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu-10 godzin Sumaryczna liczba punktów ECTS –1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Jedlińska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Jedlińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Metody kształcenia: wykład SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: zaliczenie na ocenę: pisemny test wielokrotnego wyboru, zalicza 50% |
|
Pełny opis: |
1. Logopedia i jej przedmiotowe oraz metodologiczne powiązania z audiologia, współpraca logopedy z audiologiem, laryngologiem, protetykiem słuchu 2. Podstawowa terminologia 3. Anatomia, fizjologia i patologia narządu słuchu oraz trudnościami wynikającymi z zaburzeń w jego obrębie. 4. Klasyfikacje wad słuchu 5. Nowe technologie - urządzenia wspomagające słyszenie w terapii logopedycznej. 6. interpretacja wybranych wyników badań słuchu, rozwiązania dla identyfikowanych problemów - kierunek interwencji audiologicznej, np. dobór protezy słuchu 7. Potrafi przewidzieć wpływ wady słuchu na rozwój dziecka. 8. Trudności edukacyjne dzieci z wadą słuchu. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1. Śliwińska-Kowalska M., 2005, Audiologia kliniczna, Mediton, Oficyna Wydawnicza Łódź 2. Pruszewicz A., 2003, Audiologia Kliniczna, Wydawnictwa Akademii Medycznej im. Karola Marcinkowskiego, Poznań 3. Bochenek A. Reicher M.,2003, Anatomia Człowieka T.V., wyd. PZWL, Warszawa Literatura uzupełniająca Burkard RF, Don M, Eggermont J., 2007, Auditory Evoked Potentials- Basic Principles and Clinical Application, wyd. Lippiincott Williams&Wilkins |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: wykłady NAKŁAD PRACY STUDENTA: 1. liczba godzin kontaktowych -wykłady-15 godzin 2. liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć-5 godzin 3. liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu-10 godzin Sumaryczna liczba punktów ECTS –1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Jedlińska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Jedlińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: zaliczenie na ocenę: pisemny test wielokrotnego wyboru, zalicza 50% Kryteria oceny - 50%- dst 60% - dst+ 70% - db 80 - db+ powyżej 90 - bdb Efekty kształcenia dotyczące wiedzy i umiejętności będą sprawdzane poprzez ocenę: 1. aktywności studenta w trakcie wykładów, ocenę wypowiedzi studenta w trakcie dyskusji dydaktycznych w grupie Efekty kształcenia dotyczące kompetencji społecznych będą sprawdzane poprzez ocenę wypowiedzi studenta w trakcie wykładów (rozmowa, dyskusja dydaktyczna). Aktywność oraz obecność na wykładach jest niezbędna i wymagana od wszystkich studentów. |
|
Pełny opis: |
1. Logopedia i jej przedmiotowe oraz metodologiczne powiązania z audiologia, współpraca logopedy z audiologiem, laryngologiem, protetykiem słuchu 2. Podstawowa terminologia 3. Anatomia, fizjologia i patologia narządu słuchu oraz trudnościami wynikającymi z zaburzeń w jego obrębie. 4. Klasyfikacje wad słuchu 5. Nowe technologie - urządzenia wspomagające słyszenie w terapii logopedycznej. 6. interpretacja wybranych wyników badań słuchu, rozwiązania dla identyfikowanych problemów - kierunek interwencji audiologicznej, np. dobór protezy słuchu 7. Potrafi przewidzieć wpływ wady słuchu na rozwój dziecka. 8. Trudności edukacyjne dzieci z wadą słuchu. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1. Śliwińska-Kowalska M., 2005, Audiologia kliniczna, Mediton, Oficyna Wydawnicza Łódź 2. Pruszewicz A., 2003, Audiologia Kliniczna, Wydawnictwa Akademii Medycznej im. Karola Marcinkowskiego, Poznań 3. Bochenek A. Reicher M.,2003, Anatomia Człowieka T.V., wyd. PZWL, Warszawa Literatura uzupełniająca Burkard RF, Don M, Eggermont J., 2007, Auditory Evoked Potentials- Basic Principles and Clinical Application, wyd. Lippiincott Williams&Wilkins |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: wykład konwencjonalny; prezentacja multimedialna w autorskim opracowaniu wykładowcy; oglądanie filmów i nagrań dvd. NAKŁAD PRACY STUDENTA: 1. liczba godzin kontaktowych -wykłady konwencjonalny-12 godzin 2. liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć-5 godzin 3. liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu-10 godzin Sumaryczna liczba punktów ECTS –1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Jedlińska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Jedlińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: zaliczenie na ocenę: pisemny test wielokrotnego wyboru, zalicza 50% Kryteria oceny - 50%- dst 60% - dst+ 70% - db 80 - db+ powyżej 90 - bdb Efekty kształcenia dotyczące wiedzy i umiejętności będą sprawdzane poprzez ocenę: 1. aktywności studenta w trakcie wykładów, ocenę wypowiedzi studenta w trakcie dyskusji dydaktycznych w grupie Efekty kształcenia dotyczące kompetencji społecznych będą sprawdzane poprzez ocenę wypowiedzi studenta w trakcie wykładów (rozmowa, dyskusja dydaktyczna). Aktywność oraz obecność na wykładach jest niezbędna i wymagana od wszystkich studentów. |
|
Pełny opis: |
1. Logopedia i jej przedmiotowe oraz metodologiczne powiązania z audiologia, współpraca logopedy z audiologiem, laryngologiem, protetykiem słuchu 2. Podstawowa terminologia 3. Anatomia, fizjologia i patologia narządu słuchu oraz trudnościami wynikającymi z zaburzeń w jego obrębie. 4. Klasyfikacje wad słuchu 5. Nowe technologie - urządzenia wspomagające słyszenie w terapii logopedycznej. 6. interpretacja wybranych wyników badań słuchu, rozwiązania dla identyfikowanych problemów - kierunek interwencji audiologicznej, np. dobór protezy słuchu 7. Potrafi przewidzieć wpływ wady słuchu na rozwój dziecka. 8. Trudności edukacyjne dzieci z wadą słuchu. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1. Śliwińska-Kowalska M., 2005, Audiologia kliniczna, Mediton, Oficyna Wydawnicza Łódź 2. Pruszewicz A., 2003, Audiologia Kliniczna, Wydawnictwa Akademii Medycznej im. Karola Marcinkowskiego, Poznań 3. Bochenek A. Reicher M.,2003, Anatomia Człowieka T.V., wyd. PZWL, Warszawa Literatura uzupełniająca Burkard RF, Don M, Eggermont J., 2007, Auditory Evoked Potentials- Basic Principles and Clinical Application, wyd. Lippiincott Williams&Wilkins |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: wykład konwencjonalny; prezentacja multimedialna w autorskim opracowaniu wykładowcy; oglądanie filmów i nagrań dvd. NAKŁAD PRACY STUDENTA: 1. liczba godzin kontaktowych -wykłady-12 godzin 2. liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć-5 godzin 3. liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu-10 godzin Sumaryczna liczba punktów ECTS –1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-22 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-22 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.