Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy audiologii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: LO-3F-POA
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy audiologii
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy: Obowiązkowe dla 2 sem. (LO) logopedii, (3-l) niestacjonarne I stopnia
Obowiązkowe dla 2 sem. (LO) logopedii, (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Anatomia narządu słuchu (elementy budowy ślimaka, części ślimakowej nerwu przedsionkowo-ślimakowego, elementy drogi słuchowej w pniu mózgu, śródmózgowiu, ośrodki podkorowe i korowe). Elementy fizjologii procesu słyszenia z uwzględnieniem tych aspektów, które będą przydatne logopedzie. Subiektywne i obiektywne techniki badań: audiometria tonalna, audiometria impedancyjna, OAE, badania elektrofizjologiczne. Przyczyny niedosłuchu. Problematyka niedosłuchów odbiorczych, przewodzeniowych oraz mieszanych oraz protezowania ze szczególnym uwzględnieniem elementów przydatnych logopedzie.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna miejsce subdyscypliny pedagogiki jaką jest logopedia w systemie nauk, jej przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi, w tym z audiologia, zna terminologię naukową tam stosowaną. Rozumie potrzebę współpracy logopedy z audiologiem, laryngologiem i protetykiem słuchu.

Zna medyczne podstawy logopedii: zapoznał się z anatomią, fizjologią i patologią narządu słuchu oraz trudnościami wynikającymi z zaburzeń w jego obrębie.

Zna klasyfikacje wad słuchu, a co za tym idzie, jest świadomy roli komputera, nowych technologii urządzeń wspomagających słyszenie w terapii logopedycznej.

Umiejętności

Umie dokonać interpretacji wybranych wyników badań słuchu, a także wskazywać oraz zaproponować rozwiązania dla identyfikowanych problemów - kierunek interwencji audiologicznej, np. dobór protezy słuchu, zmiana bieżących parametrów.

Umie wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych. Potrafi przewidzieć wpływ wady słuchu na rozwój dziecka.

Kompetencje społeczne

Ma świadomość konieczności wykorzystania wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, stąd jest gotów do poszukiwania wiedzy, a w przypadku problemów – zwracania się do ekspertów i zasięgania ich opinii, w tym przypadku audiologa.

Rozumie konieczność poszukiwania najlepszych rozwiązań sprzyjających postępom uczniów, użycia protez wspomagających słyszenie i w razie potrzeby wie gdzie skierować pacjenta.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Jedlińska
Prowadzący grup: Agnieszka Jedlińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

wykład

zaliczenie na ocenę

Pełny opis:

1.Anatomia narządu słuchu (elementy budowy ślimaka, części ślimakowej nerwu przedsionkowo-ślimakowego, elementy drogi słuchowej w pniu mózgu, śródmózgowiu, ośrodki podkorowe i korowe)

2.Elementy fizjologii procesu słyszenia z uwzględnieniem tych aspektów, które będą przydatne logopedzie

3.Subiektywne i obiektywne techniki badań : autiometria tonalna, audiometria impedancyjna, OAE, badania elektrofizjologicze

4. Przyczyny niedosłuchu

5. Problematyka niedosłuchów odbiorczych, przewodzeniowych oraz mieszanych ze szczególnym uwzględnieniem elementów przydatnych logopedzie

6. Interpretacja audiogramów tonalnych

Literatura:

Literatura obowiązkowa

1. Śliwińska-Kowalska M., 2005, Audiologia kliniczna, Mediton, Oficyna Wydawnicza Łódź

2. Pruszewicz A., 2003, Audiologia Kliniczna, Wydawnictwa Akademii Medycznej im. Karola Marcinkowskiego, Poznań

3. Bochenek A. Reicher M.,2003, Anatomia Człowieka T.V., wyd. PZWL, Warszawa

Literatura uzupełniająca

Burkard RF, Don M, Eggermont J., 2007, Auditory Evoked Potentials- Basic Principles and Clinical Application, wyd. Lippiincott Williams&Wilkins

Uwagi:

Metody kształcenia: wykłady

Nakład pracy studenta:

1. liczba godzin kontaktowych -wykłady-12 godzin

2. liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć-5 godzin

3. liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu-10 godzin

Sumaryczna liczba punktów ECTS –1

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Jedlińska
Prowadzący grup: Agnieszka Jedlińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

wykład

zaliczenie na ocenę

Pełny opis:

1.Anatomia narządu słuchu (elementy budowy ślimaka, części ślimakowej nerwu przedsionkowo-ślimakowego, elementy drogi słuchowej w pniu mózgu, śródmózgowiu, ośrodki podkorowe i korowe)

2.Elementy fizjologii procesu słyszenia z uwzględnieniem tych aspektów, które będą przydatne logopedzie

3.Subiektywne i obiektywne techniki badań : autiometria tonalna, audiometria impedancyjna, OAE, badania elektrofizjologicze

4. Przyczyny niedosłuchu

5. Problematyka niedosłuchów odbiorczych, przewodzeniowych oraz mieszanych ze szczególnym uwzględnieniem elementów przydatnych logopedzie

6. Interpretacja audiogramów tonalnych

Literatura:

Literatura obowiązkowa

1. Śliwińska-Kowalska M., 2005, Audiologia kliniczna, Mediton, Oficyna Wydawnicza Łódź

2. Pruszewicz A., 2003, Audiologia Kliniczna, Wydawnictwa Akademii Medycznej im. Karola Marcinkowskiego, Poznań

3. Bochenek A. Reicher M.,2003, Anatomia Człowieka T.V., wyd. PZWL, Warszawa

Literatura uzupełniająca

Burkard RF, Don M, Eggermont J., 2007, Auditory Evoked Potentials- Basic Principles and Clinical Application, wyd. Lippiincott Williams&Wilkins

Uwagi:

Metody kształcenia: wykłady

Nakład pracy studenta:

1. liczba godzin kontaktowych -wykłady-12 godzin

2. liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć-5 godzin

3. liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu-10 godzin

Sumaryczna liczba punktów ECTS –1

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Jedlińska
Prowadzący grup: Agnieszka Jedlińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

wykład

zaliczenie na ocenę

Pełny opis:

1.Anatomia narządu słuchu (elementy budowy ślimaka, części ślimakowej nerwu przedsionkowo-ślimakowego, elementy drogi słuchowej w pniu mózgu, śródmózgowiu, ośrodki podkorowe i korowe)

2.Elementy fizjologii procesu słyszenia z uwzględnieniem tych aspektów, które będą przydatne logopedzie

3.Subiektywne i obiektywne techniki badań : autiometria tonalna, audiometria impedancyjna, OAE, badania elektrofizjologicze

4. Przyczyny niedosłuchu

5. Problematyka niedosłuchów odbiorczych, przewodzeniowych oraz mieszanych ze szczególnym uwzględnieniem elementów przydatnych logopedzie

6. Interpretacja audiogramów tonalnych

Literatura:

Literatura obowiązkowa

1. Śliwińska-Kowalska M., 2005, Audiologia kliniczna, Mediton, Oficyna Wydawnicza Łódź

2. Pruszewicz A., 2003, Audiologia Kliniczna, Wydawnictwa Akademii Medycznej im. Karola Marcinkowskiego, Poznań

3. Bochenek A. Reicher M.,2003, Anatomia Człowieka T.V., wyd. PZWL, Warszawa

Literatura uzupełniająca

Burkard RF, Don M, Eggermont J., 2007, Auditory Evoked Potentials- Basic Principles and Clinical Application, wyd. Lippiincott Williams&Wilkins

Uwagi:

Metody kształcenia: wykłady

Nakład pracy studenta:

1. liczba godzin kontaktowych -wykłady-15 godzin

2. liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć-5 godzin

3. liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu-10 godzin

Sumaryczna liczba punktów ECTS –1

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Jedlińska
Prowadzący grup: Agnieszka Jedlińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Metody kształcenia:

wykład

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

zaliczenie na ocenę: pisemny test wielokrotnego wyboru, zalicza 50%

Pełny opis:

1. Logopedia i jej przedmiotowe oraz metodologiczne powiązania z audiologia, współpraca logopedy z audiologiem, laryngologiem, protetykiem słuchu

2. Podstawowa terminologia

3. Anatomia, fizjologia i patologia narządu słuchu oraz trudnościami wynikającymi z zaburzeń w jego obrębie.

4. Klasyfikacje wad słuchu

5. Nowe technologie - urządzenia wspomagające słyszenie w terapii logopedycznej.

6. interpretacja wybranych wyników badań słuchu, rozwiązania dla identyfikowanych problemów - kierunek interwencji audiologicznej, np. dobór protezy słuchu

7. Potrafi przewidzieć wpływ wady słuchu na rozwój dziecka.

8. Trudności edukacyjne dzieci z wadą słuchu.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

1. Śliwińska-Kowalska M., 2005, Audiologia kliniczna, Mediton, Oficyna Wydawnicza Łódź

2. Pruszewicz A., 2003, Audiologia Kliniczna, Wydawnictwa Akademii Medycznej im. Karola Marcinkowskiego, Poznań

3. Bochenek A. Reicher M.,2003, Anatomia Człowieka T.V., wyd. PZWL, Warszawa

Literatura uzupełniająca

Burkard RF, Don M, Eggermont J., 2007, Auditory Evoked Potentials- Basic Principles and Clinical Application, wyd. Lippiincott Williams&Wilkins

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

wykłady

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

1. liczba godzin kontaktowych -wykłady-15 godzin

2. liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć-5 godzin

3. liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu-10 godzin

Sumaryczna liczba punktów ECTS –1

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Jedlińska
Prowadzący grup: Agnieszka Jedlińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

zaliczenie na ocenę: pisemny test wielokrotnego wyboru, zalicza 50%

Kryteria oceny -

50%- dst

60% - dst+

70% - db

80 - db+

powyżej 90 - bdb

Efekty kształcenia dotyczące wiedzy i umiejętności będą sprawdzane poprzez ocenę:

1. aktywności studenta w trakcie wykładów, ocenę wypowiedzi studenta w trakcie dyskusji dydaktycznych w grupie

Efekty kształcenia dotyczące kompetencji społecznych będą sprawdzane poprzez ocenę wypowiedzi studenta w trakcie wykładów (rozmowa, dyskusja dydaktyczna). Aktywność oraz obecność na wykładach jest niezbędna i wymagana od wszystkich studentów.

Pełny opis:

1. Logopedia i jej przedmiotowe oraz metodologiczne powiązania z audiologia, współpraca logopedy z audiologiem, laryngologiem, protetykiem słuchu

2. Podstawowa terminologia

3. Anatomia, fizjologia i patologia narządu słuchu oraz trudnościami wynikającymi z zaburzeń w jego obrębie.

4. Klasyfikacje wad słuchu

5. Nowe technologie - urządzenia wspomagające słyszenie w terapii logopedycznej.

6. interpretacja wybranych wyników badań słuchu, rozwiązania dla identyfikowanych problemów - kierunek interwencji audiologicznej, np. dobór protezy słuchu

7. Potrafi przewidzieć wpływ wady słuchu na rozwój dziecka.

8. Trudności edukacyjne dzieci z wadą słuchu.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

1. Śliwińska-Kowalska M., 2005, Audiologia kliniczna, Mediton, Oficyna Wydawnicza Łódź

2. Pruszewicz A., 2003, Audiologia Kliniczna, Wydawnictwa Akademii Medycznej im. Karola Marcinkowskiego, Poznań

3. Bochenek A. Reicher M.,2003, Anatomia Człowieka T.V., wyd. PZWL, Warszawa

Literatura uzupełniająca

Burkard RF, Don M, Eggermont J., 2007, Auditory Evoked Potentials- Basic Principles and Clinical Application, wyd. Lippiincott Williams&Wilkins

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

wykład konwencjonalny; prezentacja multimedialna w autorskim opracowaniu wykładowcy; oglądanie filmów i nagrań dvd.

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

1. liczba godzin kontaktowych -wykłady konwencjonalny-12 godzin

2. liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć-5 godzin

3. liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu-10 godzin

Sumaryczna liczba punktów ECTS –1

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Jedlińska
Prowadzący grup: Agnieszka Jedlińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

zaliczenie na ocenę: pisemny test wielokrotnego wyboru, zalicza 50%

Kryteria oceny -

50%- dst

60% - dst+

70% - db

80 - db+

powyżej 90 - bdb

Efekty kształcenia dotyczące wiedzy i umiejętności będą sprawdzane poprzez ocenę:

1. aktywności studenta w trakcie wykładów, ocenę wypowiedzi studenta w trakcie dyskusji dydaktycznych w grupie

Efekty kształcenia dotyczące kompetencji społecznych będą sprawdzane poprzez ocenę wypowiedzi studenta w trakcie wykładów (rozmowa, dyskusja dydaktyczna). Aktywność oraz obecność na wykładach jest niezbędna i wymagana od wszystkich studentów.

Pełny opis:

1. Logopedia i jej przedmiotowe oraz metodologiczne powiązania z audiologia, współpraca logopedy z audiologiem, laryngologiem, protetykiem słuchu

2. Podstawowa terminologia

3. Anatomia, fizjologia i patologia narządu słuchu oraz trudnościami wynikającymi z zaburzeń w jego obrębie.

4. Klasyfikacje wad słuchu

5. Nowe technologie - urządzenia wspomagające słyszenie w terapii logopedycznej.

6. interpretacja wybranych wyników badań słuchu, rozwiązania dla identyfikowanych problemów - kierunek interwencji audiologicznej, np. dobór protezy słuchu

7. Potrafi przewidzieć wpływ wady słuchu na rozwój dziecka.

8. Trudności edukacyjne dzieci z wadą słuchu.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

1. Śliwińska-Kowalska M., 2005, Audiologia kliniczna, Mediton, Oficyna Wydawnicza Łódź

2. Pruszewicz A., 2003, Audiologia Kliniczna, Wydawnictwa Akademii Medycznej im. Karola Marcinkowskiego, Poznań

3. Bochenek A. Reicher M.,2003, Anatomia Człowieka T.V., wyd. PZWL, Warszawa

Literatura uzupełniająca

Burkard RF, Don M, Eggermont J., 2007, Auditory Evoked Potentials- Basic Principles and Clinical Application, wyd. Lippiincott Williams&Wilkins

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

wykład konwencjonalny; prezentacja multimedialna w autorskim opracowaniu wykładowcy; oglądanie filmów i nagrań dvd.

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

1. liczba godzin kontaktowych -wykłady-12 godzin

2. liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć-5 godzin

3. liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu-10 godzin

Sumaryczna liczba punktów ECTS –1

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-22 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-22 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)