Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy neuropsychologii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: LO-3F-PNE
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy neuropsychologii
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy: Obowiązkowe dla 4 sem. (LO) logopedii, (3-l) niestacjonarne I stopnia
Obowiązkowe dla 4 sem. (LO) logopedii, (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Egzamin w formie testu jednokrotnego wyboru. Zalicza 60 % poprawnych odpowiedzi.

Pełny opis:

Wprowadzenie - Czym się zajmuje neuropsychologia, klasyfikacja zaburzeń neuropsychologicznych.

Ewolucja poglądów na lokalizację funkcji psychicznych w mózgu - Teoria zmysłu wspólnego, teoria komorowa, frenologia, ośrodki Broki i Wernickego, mapy korowe, dynamiczne układy funkcjonalne, zespoły neuropsychologiczne, zespoły dyskoneksji, neuropsychologia jako jedna z neuronauk.

Opony mózgowe, komory, płaty kory, pień mózgu, śródmózgowie, międzymózgowie, istota biała, ukrwienie mózgowia. Uraz czaszkowo-mózgowy, krwotok, guzy, udar.

Płaty czołowe - Zespół płata czołowego, płaty czołowe a osobowość, zmiany emocjonalne, afazja Broki, zaburzenia ruchowe. Zaburzenia funkcji wykonawczych, myślenia i planowania, amnezja czołowa, pacjent Phineas Gage.

Płaty skroniowe - Zaburzenia percepcji słuchowej, wnioskowanie o dominacji dla mowy, afazja Wernickego, padaczka skroniowa. Zaburzenia pamięci specyficzne dla materiału, przejściowa amnezja globalna, ogólny zespół amnestyczny, pacjent HM, funkcje węchowe.

Płaty ciemieniowe - Zaburzenia czucia i dotyku, zaburzenia wzrokowo-przestrzenne. Apraksja, zaburzenia liczenia, zespół jednostronnego zaniedbywania, zaburzenia schematu ciała, zespół Gerstmanna, anozognozja

Płaty potyliczne - Ubytki w polu widzenia, ślepota mózgowa, widzenie mimo ślepoty, zespół Antona, agnozja wzrokowa, prozopagnozja, aleksja.

Międzymózgowie i móżdżek - Zespół amnestyczny Korsakowa, zaburzenia po uszkodzeniu wzgórza, móżdżkowy zespół poznawczo-emocjonalny.

Wybrane zagadnienia dotyczące terapii neuropsychologicznej u osób po uszkodzeniu mózgu.

Literatura:

Podręcznik

Walsh, K., Darby, D. (2014). Neuropsychologia kliniczna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

Literatura uzupełniająca

Jodzio, K. (2008). Rozdział 5. Zaburzenia funkcji wykonawczych. Neuropsychologia intencjonalnego działania. Koncepcje funkcji wykonawczych (s.141 – 156). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar

Seniów, J. (2019) (red.). Terapia neuropsychologiczna chorych dorosłych z uszkodzeniem mózgu. Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neurologii

Walsh, K. (2001). Jak rozumieć uszkodzenia mózgu: podstawy diagnozy neuropsychologicznej. Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neurologii

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna podstawowe pojęcia neuropsychologii oraz zasady działania mózgowych mechanizmów wyższych czynności psychicznych.

Zna zagadnienie plastyczności neuronalnej i jej rolę w uczeniu się i usprawnianiu osób z dysfunkcjami mózgu.

Umiejętności

Potrafi wyszukać i ocenić informacje na temat mózgowej regulacji funkcji psychicznych. Potrafi wykorzystywać podstawy neuropsychologii w pracy logopedycznej.

Kompetencje społeczne

Jest gotów do poszerzania wiedzy z zakresu neuropsychologii jako niezbędnej w zawodzie logopedy.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin jednokrotnego wyboru. Obecność na 80 % zajęć podwyższa ocenę końcową o 0,5.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Natalia Gawron
Prowadzący grup: Natalia Gawron
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Egzamin w formie testu jednokrotnego wyboru. Zalicza 60 % poprawnych odpowiedzi.

Pełny opis:

Wprowadzenie - Czym się zajmuje neuropsychologia, klasyfikacja zaburzeń neuropsychologicznych.

Ewolucja poglądów na lokalizację funkcji psychicznych w mózgu - Teoria zmysłu wspólnego, teoria komorowa, frenologia, ośrodki Broki i Wernickego, mapy korowe, dynamiczne układy funkcjonalne, zespoły neuropsychologiczne, zespoły dyskoneksji, neuropsychologia jako jedna z neuronauk.

Opony mózgowe, komory, płaty kory, pień mózgu, śródmózgowie, międzymózgowie, istota biała, ukrwienie mózgowia. Uraz czaszkowo-mózgowy, krwotok, guzy, udar.

Płaty czołowe - Zespół płata czołowego, płaty czołowe a osobowość, zmiany emocjonalne, afazja Broki, zaburzenia ruchowe. Zaburzenia funkcji wykonawczych, myślenia i planowania, amnezja czołowa, pacjent Phineas Gage.

Płaty skroniowe - Zaburzenia percepcji słuchowej, wnioskowanie o dominacji dla mowy, afazja Wernickego, padaczka skroniowa. Zaburzenia pamięci specyficzne dla materiału, przejściowa amnezja globalna, ogólny zespół amnestyczny, pacjent HM, funkcje węchowe.

Płaty ciemieniowe - Zaburzenia czucia i dotyku, zaburzenia wzrokowo-przestrzenne. Apraksja, zaburzenia liczenia, zespół jednostronnego zaniedbywania, zaburzenia schematu ciała, zespół Gerstmanna, anozognozja.

Płaty potyliczne - Ubytki w polu widzenia, ślepota mózgowa, widzenie mimo ślepoty, zespół Antona, agnozja wzrokowa, prozopagnozja, aleksja.

Międzymózgowie i móżdżek - Zespół amnestyczny Korsakowa, zaburzenia po uszkodzeniu wzgórza, móżdżkowy zespół poznawczo-emocjonalny.

Wybrane zagadnienia dotyczące terapii neuropsychologicznej u osób po uszkodzeniu mózgu.

Uwagi:

Egzamin jednokrotnego wyboru. Obecność na 80 % zajęć podwyższa ocenę końcową o 0,5.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 21 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Natalia Gawron
Prowadzący grup: Natalia Gawron
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Egzamin w formie testu jednokrotnego wyboru. Zalicza 60 % poprawnych odpowiedzi.

Pełny opis:

Ewolucja poglądów na lokalizację funkcji psychicznych w mózgu - Teoria zmysłu wspólnego, teoria komorowa, frenologia, ośrodki Broki i Wernickego, mapy korowe, dynamiczne układy funkcjonalne, zespoły neuropsychologiczne, zespoły dyskoneksji, neuropsychologia jako jedna z neuronauk.

Płaty czołowe - Zespół płata czołowego, płaty czołowe a osobowość, zmiany emocjonalne, afazja Broki, zaburzenia ruchowe. Zaburzenia funkcji wykonawczych, myślenia i planowania, amnezja czołowa, pacjent Phineas Gage.

Płaty skroniowe - Zaburzenia percepcji słuchowej, wnioskowanie o dominacji dla mowy, afazja Wernickego, padaczka skroniowa. Zaburzenia pamięci specyficzne dla materiału, przejściowa amnezja globalna, ogólny zespół amnestyczny, pacjent HM, funkcje węchowe.

Płaty ciemieniowe - Zaburzenia czucia i dotyku, zaburzenia wzrokowo-przestrzenne. Apraksja, zaburzenia liczenia, zespół jednostronnego zaniedbywania, zaburzenia schematu ciała, zespół Gerstmanna, anozognozja

Płaty potyliczne - Ubytki w polu widzenia, ślepota mózgowa, widzenie mimo ślepoty, zespół Antona, agnozja wzrokowa, prozopagnozja, aleksja.

Uwagi:

Zaliczenie: egzamin jednokrotnego wyboru. Obecność na 80 % zajęć podwyższa ocenę końcową o 0,5.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Natalia Gawron
Prowadzący grup: Natalia Gawron
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Egzamin w formie testu jednokrotnego wyboru. Zalicza 60 % poprawnych odpowiedzi.

Pełny opis:

Wprowadzenie - Czym się zajmuje neuropsychologia, klasyfikacja zaburzeń neuropsychologicznych.

Ewolucja poglądów na lokalizację funkcji psychicznych w mózgu - Teoria zmysłu wspólnego, teoria komorowa, frenologia, ośrodki Broki i Wernickego, mapy korowe, dynamiczne układy funkcjonalne, zespoły neuropsychologiczne, zespoły dyskoneksji, neuropsychologia jako jedna z neuronauk.

Opony mózgowe, komory, płaty kory, pień mózgu, śródmózgowie, międzymózgowie, istota biała, ukrwienie mózgowia. Uraz czaszkowo-mózgowy, krwotok, guzy, udar.

Płaty czołowe - Zespół płata czołowego, płaty czołowe a osobowość, zmiany emocjonalne, afazja Broki, zaburzenia ruchowe. Zaburzenia funkcji wykonawczych, myślenia i planowania, amnezja czołowa, pacjent Phineas Gage.

Płaty skroniowe - Zaburzenia percepcji słuchowej, wnioskowanie o dominacji dla mowy, afazja Wernickego, padaczka skroniowa. Zaburzenia pamięci specyficzne dla materiału, przejściowa amnezja globalna, ogólny zespół amnestyczny, pacjent HM, funkcje węchowe.

Płaty ciemieniowe - Zaburzenia czucia i dotyku, zaburzenia wzrokowo-przestrzenne. Apraksja, zaburzenia liczenia, zespół jednostronnego zaniedbywania, zaburzenia schematu ciała, zespół Gerstmanna, anozognozja.

Płaty potyliczne - Ubytki w polu widzenia, ślepota mózgowa, widzenie mimo ślepoty, zespół Antona, agnozja wzrokowa, prozopagnozja, aleksja.

Międzymózgowie i móżdżek - Zespół amnestyczny Korsakowa, zaburzenia po uszkodzeniu wzgórza, móżdżkowy zespół poznawczo-emocjonalny.

Wybrane zagadnienia dotyczące terapii neuropsychologicznej osób po uszkodzeniu mózgu.

Literatura:

Podręcznik

Walsh, K., Darby, D. (2014). Neuropsychologia kliniczna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

Literatura uzupełniająca

Jodzio, K. (2008). Rozdział 5. Zaburzenia funkcji wykonawczych. Neuropsychologia intencjonalnego działania. Koncepcje funkcji wykonawczych (s.141 – 156). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar

Walsh, K. (2001). Jak rozumieć uszkodzenia mózgu: podstawy diagnozy neuropsychologicznej. Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neurologii

Uwagi:

Egzamin jednokrotnego wyboru. Obecność na 80 % zajęć podwyższa ocenę końcową o 0,5.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 21 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Natalia Gawron
Prowadzący grup: Natalia Gawron
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Egzamin w formie testu jednokrotnego wyboru. Zalicza 60 % poprawnych odpowiedzi.

Pełny opis:

Ewolucja poglądów na lokalizację funkcji psychicznych w mózgu - Teoria zmysłu wspólnego, teoria komorowa, frenologia, ośrodki Broki i Wernickego, mapy korowe, dynamiczne układy funkcjonalne, zespoły neuropsychologiczne, zespoły dyskoneksji, neuropsychologia jako jedna z neuronauk.

Płaty czołowe - Zespół płata czołowego, płaty czołowe a osobowość, zmiany emocjonalne, afazja Broki, zaburzenia ruchowe, zaburzenia funkcji wykonawczych, myślenia i planowania, amnezja czołowa, pacjent Phineas Gage.

Płaty skroniowe - Zaburzenia percepcji słuchowej, wnioskowanie o dominacji dla mowy, afazja Wernickego, padaczka skroniowa. Zaburzenia pamięci specyficzne dla materiału, przejściowa amnezja globalna, ogólny zespół amnestyczny, pacjent HM, funkcje węchowe.

Płaty ciemieniowe - Zaburzenia czucia i dotyku, zaburzenia wzrokowo-przestrzenne. Apraksja, zaburzenia liczenia, zespół jednostronnego zaniedbywania, zaburzenia schematu ciała, zespół Gerstmanna, anozognozja

Płaty potyliczne - Ubytki w polu widzenia, ślepota mózgowa, widzenie mimo ślepoty, zespół Antona, agnozja wzrokowa, prozopagnozja, aleksja.

Literatura:

Podręcznik

Walsh, K., Darby, D. (2014). Neuropsychologia kliniczna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

Literatura uzupełniająca

Jodzio, K. (2008). Rozdział 5. Zaburzenia funkcji wykonawczych. Neuropsychologia intencjonalnego działania. Koncepcje funkcji wykonawczych (s.141 – 156). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar

Walsh, K. (2001). Jak rozumieć uszkodzenia mózgu: podstawy diagnozy neuropsychologicznej. Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neurologii

Uwagi:

Zaliczenie: egzamin jednokrotnego wyboru. Obecność na 80 % zajęć podwyższa ocenę końcową o 0,5.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-22 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-22 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 21 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)