Metody badań pedagogicznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | LO-3F-MBP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody badań pedagogicznych |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 3 sem. (LO) logopedii, (3-l) niestacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla 3 sem. (LO) logopedii, (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ: | Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Procedura badawcza pedagogiki. Obserwacja bezpośrednia. Skale szacunkowe. Wywiad. Ankieta. Socjometria. Test pedagogiczny. Eksperyment pedagogiczny. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna zasady formułowania problemów badawczych, ich dekompozycji do problemów szczegółowych, a także zasady formułowania hipotez i operacjonalizacji zmiennych. Zna podstawowe metody badań pedagogicznych w paradygmacie badań ustrukturalizowanych (ilościowych) i nieustrukturalizowanych (jakościowych). Umiejętności Potrafi zaprojektować procedurę postępowania badawczego. Kompetencje społeczne Na podstawie informacji zwrotnych i ocen udostępnianych przez prowadzącego zajęcia, ma świadomość stopnia poprawności wykonywanych ćwiczeń i prac pisemnych oraz rozumie konieczność doskonalenia swoich umiejętności w przyszłej pracy badawczej. Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy etyczne związane ze stosowaniem metod badawczych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Jakimowska | |
Prowadzący grup: | Ewa Jakimowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Ocena aktywności ustnej na zajęciach, Ocena ćwiczeń z planowania metod wykonywanych podczas zajęć ocena wykonanych w domu prac domowych i/lub ocena złożonych projektów badań i/lub przygotowanego indywidualnie lub grupowo referatu. Ocena ustnej prezentacji i/lub wyniku testu wiadomości na koniec zajęć i/lub projektu badań wykonanego indywidualnie lub zespołowo |
|
Pełny opis: |
ZAGADNIENIA; 1. Główne typy procedur postępowania badawczego w naukach społecznych i pedagogice: procedura ilościowa (ustruturyzowana) i procedura jakościowa (nieustrukturyzowana). 2. Etapy badań w procedurze ustrukturyzowanej: - formułowanie problemów i hipotez badawczych, - definiowanie i operacjonalizacja zmiennych - dobór strategii badań - dobór metod badań i ich zaplanowanie 3. Techniki obserwacji bezpośredniej. 4. Pomiar w badaniach pedagogicznych: skale szacunkowe 5. Techniki wywiadu 6. Ankieta 7. Technika Moreno jako jedna z technik socjometrycznych. 8. Testy osiągnięć szkolnych (testy pedagogiczne) jako narzędzie pomiaru wiedzy: 9. Eksperyment w pedagogice. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Creswell J. W. Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Wyd. UJ, Kraków 2013 2. Góralski A. (red) - Metody badań pedagogicznych w zarysie, Wyd. Universitas Rediviva. Warszawa 2009 3. Łobocki M. – Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2007 3. Łobocki M. – Metody i techniki badań pedagogicznych, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2007 4. Śliwerski B. – Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych; t.2, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2006 5. Rubacha K. – Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Babbie E. - Podstawy badań społecznych, PWN, Warszawa 2008 2. Babbie E. - Badania społeczne w praktyce, PWN Warszawa 2006 3. Brzeziński J. - Metodologia badań psychologicznych, PWN, Warszawa 20042. 4. Goriszowski W. – Podstawy metodologiczne badań pedagogicznych; Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP, Warszawa 2006. 5. Guziuk-Tkacz M., Siegień-Matyjewicz A.J. - Leksykon terminów metodologicznych. Nauki pedagogiczne i pokrewne, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2012 7. Niemierko B. – Pomiar sprawdzający w dydaktyce. Teoria i zastosowanie; Wwa 1994. 8. Nowak S. – Metodologia badań społecznych, Wwa 2008 9. Nowak S. – Metodologia badań socjologicznych, Wwa 1970 10. Pilch T., Bauman T. - Zasady badań pedagogicznych, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2001 14. Sołoma L. – Metody i techniki badań socjologicznych, Olsztyn 2002 |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: (opcjonalnie): 1. Metody podające: wykład konwencjonalny; wykład interaktywny; prezentacja multimedialna prowadzącego; prezentacja multimedialna wybranych zagadnień przygotowaną (indywidualnie lub grupowo) przez studentów; referaty tradycyjne. 2. Metody interaktywne: dyskusje studentów na zadany temat, dyskusję typu seminaryjnego (grupy z wykładowcą); warsztaty (grupowe przygotowywanie zadania podczas zajęć, prezentację i ocenę efektów); kontrola i omówienie prac domowych. 3. Ćwiczenia (zadania praktyczne): konstruowanie przykładów przez wykładowcę "na gorąco", wraz ze studentami; samodzielne konstruowanie przez studentów podczas zajęć przykładowych elementów planu metody 4. Metody analityczne: analiza fragmentów tekstów źródłowych; analiza i ocena prac/referatów/projektów kolegów; analiza przykładów zaplanowanych metod podanych przez wykładowcę. NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności) - godziny kontaktowe – 30 h (opcjonalnie): przygotowanie się do zajęć, lektury – 15 h - przygotowanie się do egzaminu – 20 h - przygotowanie referatu, eseju, prezentacji – 10 h - inne formy- prace domowe, przygotowanie projektów badań – 15 h SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS : 3 ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Jabłońska | |
Prowadzący grup: | Karolina Jabłońska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z przebiegiem procesu badawczego w pedagogice oraz zaznajomienie z wybranymi metodami badań pedagogicznych, m.in. ankietą, skalami szacunkowymi, wywiadem i obserwacją oraz z charakterystyką takich metod jak: eksperyment pedagogiczny, socjometria, test pedagogiczny. |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do metod badań pedagogicznych - charakterystyka badań naukowych, podejście ilościowe i jakościowe, metody badań pedagogicznych, proces badawczy i jego etapy. 2. Ankieta jako przykład badań ilościowych - charakterystyka stosowania metody, zalety i ograniczenia metody, wskazówki do przygotowania badania, budowa kwestionariusza, narzędzia do tworzenia ankiety, baza danych, opracowanie ankiety, formy omówienia i prezentacji wyników. 3. Wywiad jako przykład badań jakościowych - charakterystyka stosowania metody, zalety i ograniczenia metody, wskazówki do przygotowania badania, scheduła wywiadu, rejestracja wywiadu, opracowanie wyników, formy omówienia i prezentacji wyników. 4. Obserwacja bezpośrednia - charakterystyka stosowania metody, zalety i ograniczenia metody, wskazówki do przygotowania badania, scheduła obserwacyjna, rejestracja obserwacji, opracowanie wyników, formy omówienia i prezentacji wyników. 5. Skale szacunkowe i badania kwestionariuszowe (psychometryczne) - charakterystyka stosowania metody, zalety i ograniczenia metody, wskazówki do przygotowania badania, przykłady narzędzi standaryzowanych, opracowanie wyników, formy omówienia i prezentacji wyników. |
|
Literatura: |
Francuz, P., Mackiewicz, R. (2007) Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą, Lublin: Wydawnictwo KUL Babbie, E. (2008) Podstawy badań społecznych, Warszawa: PWN Łobocki, M. (2006) Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków: Impuls Łobocki, M. (2000) Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków: Impuls Pilch, T., Bauman, T. (2001) Zasady badań pedagogicznych, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak Góralski, A. (2000) Metod badań pedagogicznych w zarysie, Warszawa: Universitas Rediviva |
|
Uwagi: |
Szczegółowe informacje dot. zajęć dla poszczególnych grup znajdują się w sekcjach poświęconych tym grupom. Student obowiązany jest do zapoznania się z polem "Uwagi" dla własnej grupy zajęciowej i do dołączenia do właściwego dla tej grupy Zespołu w MS Teams. NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności) - godziny kontaktowe – 15 h - przygotowanie się do zajęć, lektury – 6 h - przygotowanie się do kolokwium – 4 h |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Łaszczyk | |
Prowadzący grup: | Karolina Jabłońska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Jabłońska | |
Prowadzący grup: | Monika Chróścicka-Wnętrzak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z przebiegiem procesu badawczego w pedagogice oraz zaznajomienie z wybranymi metodami badań pedagogicznych, m.in. ankietą, skalami szacunkowymi, wywiadem i obserwacją oraz z charakterystyką takich metod jak: eksperyment pedagogiczny, socjometria, test pedagogiczny. |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do metod badań pedagogicznych - charakterystyka badań naukowych, podejście ilościowe i jakościowe, metody badań pedagogicznych, proces badawczy i jego etapy. 2. Ankieta jako przykład badań ilościowych - charakterystyka stosowania metody, zalety i ograniczenia metody, wskazówki do przygotowania badania, budowa kwestionariusza, narzędzia do tworzenia ankiety, baza danych, opracowanie ankiety, formy omówienia i prezentacji wyników. 3. Wywiad jako przykład badań jakościowych - charakterystyka stosowania metody, zalety i ograniczenia metody, wskazówki do przygotowania badania, scheduła wywiadu, rejestracja wywiadu, opracowanie wyników, formy omówienia i prezentacji wyników. 4. Obserwacja bezpośrednia - charakterystyka stosowania metody, zalety i ograniczenia metody, wskazówki do przygotowania badania, scheduła obserwacyjna, rejestracja obserwacji, opracowanie wyników, formy omówienia i prezentacji wyników. 5. Skale szacunkowe i badania kwestionariuszowe (psychometryczne) - charakterystyka stosowania metody, zalety i ograniczenia metody, wskazówki do przygotowania badania, przykłady narzędzi standaryzowanych, opracowanie wyników, formy omówienia i prezentacji wyników. |
|
Literatura: |
Francuz, P., Mackiewicz, R. (2007) Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą, Lublin: Wydawnictwo KUL Babbie, E. (2008) Podstawy badań społecznych, Warszawa: PWN Łobocki, M. (2006) Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków: Impuls Łobocki, M. (2000) Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków: Impuls Pilch, T., Bauman, T. (2001) Zasady badań pedagogicznych, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak Góralski, A. (2000) Metod badań pedagogicznych w zarysie, Warszawa: Universitas Rediviva |
|
Uwagi: |
Szczegółowe informacje dot. zajęć dla poszczególnych grup znajdują się w sekcjach poświęconych tym grupom. NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności) - godziny kontaktowe – 15 h - przygotowanie się do zajęć, lektury – 6 h - przygotowanie się do kolokwium – 4 h |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.