Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody badań pedagogicznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: LO-3F-MBP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metody badań pedagogicznych
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy: Obowiązkowe dla 3 sem. (LO) logopedii, (3-l) niestacjonarne I stopnia
Obowiązkowe dla 3 sem. (LO) logopedii, (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ:

Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Procedura badawcza pedagogiki. Obserwacja bezpośrednia. Skale szacunkowe. Wywiad. Ankieta. Socjometria. Test pedagogiczny. Eksperyment pedagogiczny.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna zasady formułowania problemów badawczych, ich dekompozycji do problemów szczegółowych, a także zasady formułowania hipotez i operacjonalizacji zmiennych.

Zna podstawowe metody badań pedagogicznych w paradygmacie badań ustrukturalizowanych (ilościowych) i nieustrukturalizowanych (jakościowych).

Umiejętności

Potrafi zaprojektować procedurę postępowania badawczego.

Kompetencje społeczne

Na podstawie informacji zwrotnych i ocen udostępnianych przez prowadzącego zajęcia, ma świadomość stopnia poprawności wykonywanych ćwiczeń i prac pisemnych oraz rozumie konieczność doskonalenia swoich umiejętności w przyszłej pracy badawczej.

Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy etyczne związane ze stosowaniem metod badawczych.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Jakimowska
Prowadzący grup: Ewa Jakimowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

Ocena aktywności ustnej na zajęciach,

Ocena ćwiczeń z planowania metod wykonywanych podczas zajęć

ocena wykonanych w domu prac domowych i/lub ocena złożonych projektów badań i/lub przygotowanego indywidualnie lub grupowo referatu.

Ocena ustnej prezentacji i/lub wyniku testu wiadomości na koniec zajęć i/lub projektu badań wykonanego indywidualnie lub zespołowo

Pełny opis:

ZAGADNIENIA;

1. Główne typy procedur postępowania badawczego w naukach

społecznych i pedagogice: procedura ilościowa (ustruturyzowana) i

procedura jakościowa (nieustrukturyzowana).

2. Etapy badań w procedurze ustrukturyzowanej:

- formułowanie problemów i hipotez badawczych,

- definiowanie i operacjonalizacja zmiennych

- dobór strategii badań

- dobór metod badań i ich zaplanowanie

3. Techniki obserwacji bezpośredniej.

4. Pomiar w badaniach pedagogicznych: skale szacunkowe

5. Techniki wywiadu

6. Ankieta

7. Technika Moreno jako jedna z technik socjometrycznych.

8. Testy osiągnięć szkolnych (testy pedagogiczne) jako narzędzie

pomiaru wiedzy:

9. Eksperyment w pedagogice.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1. Creswell J. W. Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Wyd. UJ, Kraków 2013

2. Góralski A. (red) - Metody badań pedagogicznych w zarysie, Wyd.

Universitas Rediviva. Warszawa 2009

3. Łobocki M. – Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych,

Wydawnictwo Impuls, Kraków 2007

3. Łobocki M. – Metody i techniki badań pedagogicznych,

Wydawnictwo Impuls, Kraków 2007

4. Śliwerski B. – Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i

badań naukowych; t.2, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne,

Gdańsk 2006

5. Rubacha K. – Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwa

Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. Babbie E. - Podstawy badań społecznych, PWN, Warszawa 2008

2. Babbie E. - Badania społeczne w praktyce, PWN Warszawa 2006

3. Brzeziński J. - Metodologia badań psychologicznych, PWN,

Warszawa 20042.

4. Goriszowski W. – Podstawy metodologiczne badań pedagogicznych;

Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP, Warszawa

2006.

5. Guziuk-Tkacz M., Siegień-Matyjewicz A.J. - Leksykon terminów

metodologicznych. Nauki pedagogiczne i pokrewne, Wydawnictwo

Akademickie Żak, Warszawa 2012

7. Niemierko B. – Pomiar sprawdzający w dydaktyce. Teoria i

zastosowanie; Wwa 1994.

8. Nowak S. – Metodologia badań społecznych, Wwa 2008

9. Nowak S. – Metodologia badań socjologicznych, Wwa 1970

10. Pilch T., Bauman T. - Zasady badań pedagogicznych,

Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2001

14. Sołoma L. – Metody i techniki badań socjologicznych, Olsztyn

2002

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

(opcjonalnie):

1. Metody podające: wykład konwencjonalny; wykład interaktywny; prezentacja multimedialna prowadzącego; prezentacja multimedialna wybranych zagadnień przygotowaną (indywidualnie lub grupowo) przez studentów; referaty tradycyjne.

2. Metody interaktywne: dyskusje studentów na zadany temat, dyskusję typu seminaryjnego (grupy z wykładowcą); warsztaty (grupowe przygotowywanie zadania podczas zajęć, prezentację i ocenę efektów); kontrola i omówienie prac domowych.

3. Ćwiczenia (zadania praktyczne): konstruowanie przykładów przez wykładowcę "na gorąco", wraz ze studentami; samodzielne konstruowanie przez studentów podczas zajęć przykładowych elementów planu metody

4. Metody analityczne: analiza fragmentów tekstów źródłowych; analiza i ocena prac/referatów/projektów kolegów; analiza przykładów zaplanowanych metod podanych przez wykładowcę.

NAKŁAD PRACY STUDENTA

FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności)

- godziny kontaktowe – 30 h

(opcjonalnie):

przygotowanie się do zajęć, lektury – 15 h

- przygotowanie się do egzaminu – 20 h

- przygotowanie referatu, eseju, prezentacji – 10 h

- inne formy- prace domowe, przygotowanie projektów badań – 15 h

SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS : 3 ECTS

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Jabłońska
Prowadzący grup: Karolina Jabłońska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z przebiegiem procesu badawczego w pedagogice oraz zaznajomienie z wybranymi metodami badań pedagogicznych, m.in. ankietą, skalami szacunkowymi, wywiadem i obserwacją oraz z charakterystyką takich metod jak: eksperyment pedagogiczny, socjometria, test pedagogiczny.

Pełny opis:

1. Wprowadzenie do metod badań pedagogicznych - charakterystyka badań naukowych, podejście ilościowe i jakościowe, metody badań pedagogicznych, proces badawczy i jego etapy.

2. Ankieta jako przykład badań ilościowych - charakterystyka stosowania metody, zalety i ograniczenia metody, wskazówki do przygotowania badania, budowa kwestionariusza, narzędzia do tworzenia ankiety, baza danych, opracowanie ankiety, formy omówienia i prezentacji wyników.

3. Wywiad jako przykład badań jakościowych - charakterystyka stosowania metody, zalety i ograniczenia metody, wskazówki do przygotowania badania, scheduła wywiadu, rejestracja wywiadu, opracowanie wyników, formy omówienia i prezentacji wyników.

4. Obserwacja bezpośrednia - charakterystyka stosowania metody, zalety i ograniczenia metody, wskazówki do przygotowania badania, scheduła obserwacyjna, rejestracja obserwacji, opracowanie wyników, formy omówienia i prezentacji wyników.

5. Skale szacunkowe i badania kwestionariuszowe (psychometryczne) - charakterystyka stosowania metody, zalety i ograniczenia metody, wskazówki do przygotowania badania, przykłady narzędzi standaryzowanych, opracowanie wyników, formy omówienia i prezentacji wyników.

Literatura:

Francuz, P., Mackiewicz, R. (2007) Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą, Lublin: Wydawnictwo KUL

Babbie, E. (2008) Podstawy badań społecznych, Warszawa: PWN

Łobocki, M. (2006) Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków: Impuls

Łobocki, M. (2000) Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków: Impuls

Pilch, T., Bauman, T. (2001) Zasady badań pedagogicznych, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak

Góralski, A. (2000) Metod badań pedagogicznych w zarysie, Warszawa: Universitas Rediviva

Uwagi:

Szczegółowe informacje dot. zajęć dla poszczególnych grup znajdują się w sekcjach poświęconych tym grupom. Student obowiązany jest do zapoznania się z polem "Uwagi" dla własnej grupy zajęciowej i do dołączenia do właściwego dla tej grupy Zespołu w MS Teams.

NAKŁAD PRACY STUDENTA

FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności)

- godziny kontaktowe – 15 h

- przygotowanie się do zajęć, lektury – 6 h

- przygotowanie się do kolokwium – 4 h

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jan Łaszczyk
Prowadzący grup: Karolina Jabłońska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Jabłońska
Prowadzący grup: Monika Chróścicka-Wnętrzak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z przebiegiem procesu badawczego w pedagogice oraz zaznajomienie z wybranymi metodami badań pedagogicznych, m.in. ankietą, skalami szacunkowymi, wywiadem i obserwacją oraz z charakterystyką takich metod jak: eksperyment pedagogiczny, socjometria, test pedagogiczny.

Pełny opis:

1. Wprowadzenie do metod badań pedagogicznych - charakterystyka badań naukowych, podejście ilościowe i jakościowe, metody badań pedagogicznych, proces badawczy i jego etapy.

2. Ankieta jako przykład badań ilościowych - charakterystyka stosowania metody, zalety i ograniczenia metody, wskazówki do przygotowania badania, budowa kwestionariusza, narzędzia do tworzenia ankiety, baza danych, opracowanie ankiety, formy omówienia i prezentacji wyników.

3. Wywiad jako przykład badań jakościowych - charakterystyka stosowania metody, zalety i ograniczenia metody, wskazówki do przygotowania badania, scheduła wywiadu, rejestracja wywiadu, opracowanie wyników, formy omówienia i prezentacji wyników.

4. Obserwacja bezpośrednia - charakterystyka stosowania metody, zalety i ograniczenia metody, wskazówki do przygotowania badania, scheduła obserwacyjna, rejestracja obserwacji, opracowanie wyników, formy omówienia i prezentacji wyników.

5. Skale szacunkowe i badania kwestionariuszowe (psychometryczne) - charakterystyka stosowania metody, zalety i ograniczenia metody, wskazówki do przygotowania badania, przykłady narzędzi standaryzowanych, opracowanie wyników, formy omówienia i prezentacji wyników.

Literatura:

Francuz, P., Mackiewicz, R. (2007) Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą, Lublin: Wydawnictwo KUL

Babbie, E. (2008) Podstawy badań społecznych, Warszawa: PWN

Łobocki, M. (2006) Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków: Impuls

Łobocki, M. (2000) Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków: Impuls

Pilch, T., Bauman, T. (2001) Zasady badań pedagogicznych, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak

Góralski, A. (2000) Metod badań pedagogicznych w zarysie, Warszawa: Universitas Rediviva

Uwagi:

Szczegółowe informacje dot. zajęć dla poszczególnych grup znajdują się w sekcjach poświęconych tym grupom.

NAKŁAD PRACY STUDENTA

FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności)

- godziny kontaktowe – 15 h

- przygotowanie się do zajęć, lektury – 6 h

- przygotowanie się do kolokwium – 4 h

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)